quote:
Op vrijdag 18 november 2005 19:03 schreef Yildiz het volgende:Maar even zonder grappen, analoge TV levert meer dan genoeg kwaliteit voor n kleine TV.
Ook een 56cm (of 62 ofzo) TV heeft niet bepaald moeite met het huidige analoge signaal.
Ik zie geen strepen of ruis, het beeld is nu kraakhelder, het geluid is stereo en daarmee niks op aan te merken, maar straks moet ik bij elke TV (per 1 april) een kastje plaatsen.
Ik heb bijvoorbeeld een TV kaart in mijn PC om ruimte te besparen, dat scheelt me een beeldscherm namelijk. Nu moet ik alsnog een flinke kast aanschaffen.
Waar jij in zit is een "overgangsfase" tussen analoog en digitaal. Allereerst zijn de voordelen van digitale TV erg groot. Men kan namelijk op deze wijze veer meel kanalen (en ook niet onbelangrijk, veel meer data) via de TV kabel aanleveren. Tevens kunnen ze HDTV aanleveren, en alhoewel dit in Europa wellicht nog niet helemaal is doorgedrongen, in Amerika is HDTV al zeker en vast de volgende standaard. Ik heb zelf nog geen HDTV, maar ik kan nu al zo'n 20+ HDTV kanalen ontvangen (+200 digitale, 80 analoge). HDTV kan niet eens via een analoog signaal worden weergegeven. (Althans, niet via een massa-distributienetwerk zoals kabeltelevisie, wel over korte afstanden, zoals bijvoorbeeld tussen tuner en televisie).
Een ander voordeel van digitale televisie is dat je een Digitale Video Recorder en Tuner in 1 apparaat kunt bouwen. Ik heb dus zo'n ding en kan ten alle tijden twee dingen tegelijk opnemen, tv pauzeren, terugspoelen, etc. Verder kan men met digitale televisie heel specifiek pakketten samenstellen zodat iemand alleen de TV kanalen betaald die hij/zij wil hebben. Of althans, in grote lijnen. Ik kan hier kiezen tussen een stuk of 10 verschillende pakketten, en ik weet dat men in Nederland ook al gauw kunt kiezen tussen 4 of 5 pakketten. Een ander bijkomend voordeel voor de kabelmaatschappij is dat het toevoegen van kanalen erg gemakkelijk is, men kan schuiven met frequenties zonder dat de klant de TV opnieuw hoeft in te stellen, en natuurlijk het feit dat digitale televisie een stuk zuiniger is met bandbreedte/frequentieruimte waardoor er meer diensten kunnen worden aangeboden. Afijn, ik denk dat we eindeloos kunnen discuzeuren over de voordelen/nadelen van digitale televisie, maar uiteindelijk is digitale televisie de duidelijke winnaar.
Ik woon dus in Amerika, en Amerika bevindt zich in principe aan de eindfase van de overgang van analoge televisie. Sterker nog, het per wet nu vastgelegd dat analoge televisie compleet verdwijnt per 2008. Als je nu een nieuw televisietoestel (of TV kaart) aanschaft in de Verenigde Staten, dan heeft meer dan de helft van de modellen al een digitale tuner aan boord die voldoet aan een standaard die door de FCC is vastgelegd. Binnen nu en 5 jaar zullen vrijwel alle televisietoestellen standaard een digitale tuner aan boord hebben. Natuurlijk zijn er dan nog steeds veel mensen die nog een analoog toestel bezitten, en hiervoor moet de kabelmaatschappij dan inderdaad een tuner beschikbaar stellen.
De overgang van analoge televisie naar digitale televisie gaat plaatsvinden. Tijdens de overgang periode zal het voor sommige klanten wellicht een beetje irritant zijn dat ze hun oude televisies niet meer kunnen gebruiken zonder tuner, maar aan de andere kant zullen ook in Nederland voor 2010 televisies en TV kaarten beschikbaar zijn met ingebouwde digitale tuner.
Tijdens de overgangsfase van analoog naar digitaal heb je inderdaad wat lastigheden zoals het moeten hebben van digitale tuners, etc. Vergelijk het een beetje met de overgang van "DOS" naar "Windows" of de overgang van de "VCR" naar de "DVD(R)".
Vroeger had je ook mensen die bij de komst van Windows 3.x zeiden dat ze nooit zouden overstappen, want alles wat ze konden doen kan in DOS. Windows was helemaal niet nodig. Wel, ik wil die mensen nu nog eens horen.
![]()
De videoband was 20 jaar lang gemeengoed in het huishouden, en is dat eigenlijk nog steeds. Maar voor 2010 denk ik dat meer dan 50% van de Nederlanders hun VCR wel vervangen hebben voor een digitale en/of dvd recorder.
Een paar andere voorbeelden van overgang:
- Het analoge mobiele telefoonnetwerk naar het digitale GSM netwerk. GSM werd in 1993 geintroduceerd in en 2000 werd het analoge telefoonnetwerk uitgeschakeld dat in de jaren 80 werd geintroduceerd. Binnen die 7 jaar ofzo werden dus alle klanten omgezet. En soms moest men inderdaad een nieuw mobieltje kopen terwijl die oude het nog prima deed....
- Loodvrije benzine. Op een gegeven moment werden er alleen nog maar auto's geproduceerd die voorzien waren van een motor die Loodvrije benzine aankon, en een katalysator bezat. Gelode benzine wordt nog steeds verkocht voor de "oldtimers" (wat het zo onderhand aan het worden zijn), maar in principe was hier ook sprake van een overgangs periode bij de pomp die toch zeker 5 tot 10 jaar duurde.
- Gulden naar de Euro. Zeer recent, en zeer efficient uitgevoerd. Dat kon ook niet anders. Ik denk dat deze overgang verder geen toevoeging nodig heeft
![]()
In de toekomst staat ons nog een aantal overgangen te wachten:
- De stroom op het spoorwegennet word binnen de EU gelijkgetrokken naar 25 Kv. De huidige spanning in Nederland bedraagt 1500 volt. Hiervoor moeten eerst alle huidige treinen worden aangepast, en nieuwe treinen worden al geleverd met 25 Kv afname capaciteit. In Belgie wordt met 3000 volt gewerkt, in Frankrijk met 15 Kv en 25 Kv, en in Duitsland weer met andere waarden. Om zonder problemen en erg gemakkelijk overal treinen te kunnen laten lopen in Europa wordt dit binnen de komende 10 tot 15 jaar gelijk getrokken. Niet een onbelangrijke overgang, want dit kost alle treinmaatschappijen een dot geld, maar uiteindelijk is het een stuk makkelijker voor Europees treinverkeer.
- De overgang van "koper" naar "glasvezel". Koper heeft nog 10 to 15 jaar een goede toekomst met betrekking tot data en televisie, en daarna zullen we zo langzamerhand moeten overstappen op puur glasvezel. In de trend "640k ought to be enough for everyone" kan ik nu al voorspellen dat we in de toekomst alleen maar meer lust naar bandbreedte zullen krijgen, en met glasvezel zijn nu al verbindingen van 100 Mbps en sneller mogelijk. Het grote probleem? ALLE straten in Nederland moeten worden opengebroken om elk huis te voorzien van glasvezel ipv koper, en dat gaat toch zeker nog wel 25 jaar duren.....
Kortom: Vooruitgang valt niet te stoppen. En met vooruitgang heb je ook overgang van de ene technologie naar de andere.
En zo ook met digitale televisie. Over 10 jaar hoor je er niemand meer over.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin