abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32342389
Het mocht tijd worden!
quote:
De tweede fase vanaf augustus 2007 - Trouw donderdag 17 november 2005

In de tweede fase verdwenen de vakkenpakketten die leerlingen zelf mochten kiezen. Alle leerlingen volgen nu algemeen vormende vakken (zoals Nederlands, Engels en een vorm van wiskunde). Daarnaast kiest elke leerling een van de vier profielen (en bijbehorende vakken): natuur en techniek, natuur en gezondheid, cultuur en maatschappij en economie en maatschappij. Daar bovenop volgt nog een aantal ’vrije vakken’.

Dit programma bleek te strak, versnipperd en overladen. De minister wil –na overleg met de scholen– de volgende wijzigingen invoeren per augustus 2007:

Voor alle vwo-ers: geen deeltalen (alleen spreken of alleen lezen) verplicht voor Frans en Duits, wel één volledige taal kiezen.

Geschiedenis en aardrijkskunde worden ’robuuste’ vakken: een combinatie van bronnenonderzoek en kennisoverdracht.

In natuur en gezondheid: natuurkunde is niet meer verplicht, leerlingen kunnen ook aardrijkskunde kiezen of een nieuw bètavak (namelijk natuur, leven en techniek).

In natuur en techniek: er komt een ’degelijk’ vak wiskunde B voor iedereen en een (voortgezet) keuzevak wiskunde D.
Dit gaat al de goede kant op dunkt me. Wat iedereen er ook over zegt vanuit zijn eigen "deskundigheid", ik heb het huidige vakkenpakket altijd als iets prettigs ervaren. Algemene vakken, profiel, vrije deel.

Meer quotes uit bijgaand artikel:
quote:

Studiehuis / ’Stem hoger onderwijs beter af’
- Trouw donderdag 17 november 2005

Het studiehuis moet op de schop – daarover zijn scholen en minister Van der Hoeven (onderwijs) het inmiddels eens. Te overladen en versnipperd is het eindexamenprogramma voor havo- en vwo- leerlingen.(...)
Universiteiten en hogescholen moeten meer rekening houden met de veranderingen die in het onderwijsprogramma op middelbare scholen hebben plaatsgevonden.(...)
„Uit de nieuwe onderwijsprogramma’s zijn allerlei dwingend opgelegde onderdelen verwijderd die feitelijk bepalende onderwijsvormen aan leraren opleggen”, schrijft Van der Hoeven. „Leraren zijn niet meer verplicht om nog volgens deze vormen onderwijs te geven.”(...)
„Het vervelende hiervan is dat jongeren met de uitkomst dat ’de kennis kennelijk achteruit gaat’ onrecht wordt aangedaan. Zij worden gedemotiveerd en kunnen geen weerwoord hebben: wat echt de noodzakelijke kennis is, kunnen zij immers nog niet overzien.”(...)
  donderdag 17 november 2005 @ 14:01:26 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32342484
Het ruikt als het oude systeem, waar je gewoon 7/8 vakken kon kiezen.
pi_32342616
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:01 schreef freako het volgende:
Het ruikt als het oude systeem, waar je gewoon 7/8 vakken kon kiezen.
Mjah, wat is het nieuwe hieraan? In 1980 kon ik mijn eigen pakket al samenstellen mits er tenminste een exact vak en een moderne taal in zat plus Nederlands.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:09:07 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32342696
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mjah, wat is het nieuwe hieraan? In 1980 kon ik mijn eigen pakket al samenstellen mits er tenminste een exact vak en een moderne taal in zat plus Nederlands.
Die eis van een exact vak was er bij mij (in '96) niet, maar dat kan best per school verschillend zijn geweest.

Op zich was er ook weinig mis met het oude systeem. Ik heb de noodzaak tot vernieuwing nooit gezien.
pi_32342884
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:09 schreef freako het volgende:

[..]

Die eis van een exact vak was er bij mij (in '96) niet, maar dat kan best per school verschillend zijn geweest.

Op zich was er ook weinig mis met het oude systeem. Ik heb de noodzaak tot vernieuwing nooit gezien.
Dat ligt ook aan de instelling van de leerling. Ik denk dat het oude systeem, hoe dan ook, een keer hervormd moest worden.

Leerlingen van nu hebben tal van verantwoordelijkheden buitenshuis. Ze doen veel meer dingen dan vroeger en hebben veel meer financiële middelen - door rijkere ouders en door baantjes. Bij deze cultuur is de school altijd hetzelfde gebleven. Eén waar de leraar wel even vertelde wat je moest leren en wat niet. Vroeger deed je wel wat je werd opgedragen, maar in deze tijd word dat steeds lastiger, omdat iedereen buiten school wel betere dingen te doen heeft.

Een school die meeverandert is dan de oplossing. In ieder geval een school die meer verantwoordelijkheid bij de leerling legt, schijnt dan beter te zijn.

Ik weet zelf niet of het de beste oplossing is, maar het is iig een oplossing.
pi_32343036
?
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_32343224
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:57 schreef tudoros het volgende:
Het mocht tijd worden!
[..]

Dit gaat al de goede kant op dunkt me. Wat iedereen er ook over zegt vanuit zijn eigen "deskundigheid", ik heb het huidige vakkenpakket altijd als iets prettigs ervaren. Algemene vakken, profiel, vrije deel.

Meer quotes uit bijgaand artikel:

[..]
allemaal heel leuk en aardig maar waarom natuurkunde uit N&G halen

en nog zo`n anw vak erbij

de rest klinkt allemaal heel logisch enigste mindere is nog dat je als beta student opgescheept blijft zitten met 3 talen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32343344
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

allemaal heel leuk en aardig maar waarom natuurkunde uit N&G halen

en nog zo`n anw vak erbij

de rest klinkt allemaal heel logisch enigste mindere is nog dat je als beta student opgescheept blijft zitten met 3 talen
Ik vind het ook een beetje vreemd (lees: heel erg vreemd), maar het is, denk ik, omdat anders niemand NT kiest (het profiel der profielen). En ach... Natuurkunde inruilen voor Aardrijkskunde... das ook wel een ontzettend boeiend vak. Dat andere vage anw vak is wel een raadsel ja...
pi_32343739
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:31 schreef tudoros het volgende:

[..]

Ik vind het ook een beetje vreemd (lees: heel erg vreemd), maar het is, denk ik, omdat anders niemand NT kiest (het profiel der profielen). En ach... Natuurkunde inruilen voor Aardrijkskunde... das ook wel een ontzettend boeiend vak. Dat andere vage anw vak is wel een raadsel ja...
op de tu is voor de meeste opleidingen nat2 verplicht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32344010
Dus als je echt exact bent en een exacte studie wil kiezen...kies je na2
pi_32345300
Hiero een N leerling.

Pleur op, natuurkunde weghalen bij N&G. Zijn ze nou helemaal? Maak de Nederlandse jeugd nóg dommer.

*Blij is dat hij NT + biologie totaalvak en informatica heeft kunnen koppelen*.

Het systeem wérkt nu toch, láát het dan zo.

Wel zou het goed zijn Frans te kunnen dumpen voor een totaalvak duits, of andersom. Verder allemaal alleen maar dom.

En geef leerlingen de ruimte als ze willen studeren! Ik heb nu nog maar 2 van de 3 'normale' biologie lessen écht les in een lokaal, omdat in 1 uur mijn Wiskunde B2 uur valt.
De docent ging ermee accoord dat ik dit uur dan thuis doe, en ik haal alsnog een gebundeld-profiel-diploma binnen.

Aan mijn school.
Aan plannen die de leerlingen mogelijk nog dommer gaan maken dan ze al zijn.
pi_32345867
quote:
Op donderdag 17 november 2005 15:36 schreef EdwardSeepers het volgende:
Hiero een N leerling.

Pleur op, natuurkunde weghalen bij N&G. Zijn ze nou helemaal? Maak de Nederlandse jeugd nóg dommer.

*Blij is dat hij NT + biologie totaalvak en informatica heeft kunnen koppelen*.

Het systeem wérkt nu toch, láát het dan zo.

Wel zou het goed zijn Frans te kunnen dumpen voor een totaalvak duits, of andersom. Verder allemaal alleen maar dom.

En geef leerlingen de ruimte als ze willen studeren! Ik heb nu nog maar 2 van de 3 'normale' biologie lessen écht les in een lokaal, omdat in 1 uur mijn Wiskunde B2 uur valt.
De docent ging ermee accoord dat ik dit uur dan thuis doe, en ik haal alsnog een gebundeld-profiel-diploma binnen.

Aan mijn school.
Aan plannen die de leerlingen mogelijk nog dommer gaan maken dan ze al zijn.
ik had precies hetzelfde vakkenpakket
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32346066
Heb je eindelijk iets ontwikkeld wat een beetje nog wat voorstelt, gooien ze natuurkunde er uit en een of ander ranzing stinkend anw vak er in . Jammer dat het zo moet had het zee graag anders gezien.
  donderdag 17 november 2005 @ 16:00:28 #14
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_32346068
Ik vind het maar een vage zooi. Natuur, leven en techniek...
Ten percent faster with a sturdier frame
  donderdag 17 november 2005 @ 16:14:11 #15
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32346477
Hiero een oude fase leerling .. ik heb wel nog wat vleugjes nieuwe fase meegemaakt, voorbereidingsfase studiehuis, we kregen een aantal uren per week verplicht studiehuis maar voor de rest oude fase. Het jaar na mij (of het jaar erna, is alweer een tijd geleden ) ging de tweede fase in.

Destijds had je nog logische namen voor de vakken en kon je je eigen pakket bijna volledig samenstellen (2 verplichte uitzonderingen ofzo, nederland en vreemde taal?).

Met zo'n hoeveelheid vakken als je tegenwoordig krijgt krijg je van alles net niet genoeg, van alles een beetje. Dat is toch niet hoe het hoort
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32346672
Waarom wil Verhoeven dat iemand met een N&T profiel een volwaardig vak Duits of Frans kiest? Dat is echt een zware hindernis voor mensen met een bèta aanleg die problemen hebben met talen. In mijn tijd had je veel van dat soort mensen, die dan ook dolblij waren dat ze na het vierde jaar van deze talen af waren.
Het verplicht stellen van een van deze twee talen in een exact profiel staat mijns inziens gelijk aan het verplicht stellen van een volwaardig wiskunde B vak in de alpha profielen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 17 november 2005 @ 16:23:41 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32346741
quote:
Op donderdag 17 november 2005 16:14 schreef DionysuZ het volgende:

(2 verplichte uitzonderingen ofzo, nederland en vreemde taal?).
En maximaal drie moderne vreemde talen dacht ik, maar dat kan ook een regel van mijn middelbare school zijn geweest.

Er werd ook heel sterk op aangedrongen om iig Wiskunde A in je pakket op te nemen, ook al had je verder een alfa-pakket.
pi_32346791
Lol wat weer grote onzin, ;d. Het is van de gekke om natuurkunde uit natuur en gezondheid te halen, als je N&G hebt heb je maar natuurkunde 1, nou das echt niet verschrikkelijk moeilijk hoor, en zo mis je wel wat varianten als je wel scheikunde en wiskundeB hebt. Omdat beide vakken in combinatie staan met natuurkunde.

Maar 2 the point. CKV en ANW mogen beide afgeschafd worden, vrij zinlose bagger vakken .
En ik ben wel tevreden met duits1 en frans1, is wat simpeler dan een totaal vak, veel N&T leerlingen zijn nou niet bijster goed in talen. Iig dat was bij mij op school zo.

EN!, zo maak je degradeer je wel zeker het profiel Cultuur en maatschappij ;d, wat dan helemaal niks meer voorsteld als die mensen samen met NT( het profiel!) duits1,2 of frans1,2 doen. Die mensen blinken dan alleen uit in .. sja CKV2, of CKV3 of tekenen ;>
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_32346801
En daar gaan we weer!!
pi_32346880
quote:
Op donderdag 17 november 2005 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Lol wat weer grote onzin, ;d. Het is van de gekke om natuurkunde uit natuur en gezondheid te halen, als je N&G hebt heb je maar natuurkunde 1, nou das echt niet verschrikkelijk moeilijk hoor, en zo mis je wel wat varianten als je wel scheikunde en wiskundeB hebt. Omdat beide vakken in combinatie staan met natuurkunde.

Maar 2 the point. CKV en ANW mogen beide afgeschafd worden, vrij zinlose bagger vakken .
En ik ben wel tevreden met duits1 en frans1, is wat simpeler dan een totaal vak, veel N&T leerlingen zijn nou niet bijster goed in talen. Iig dat was bij mij op school zo.

EN!, zo maak je degradeer je wel zeker het profiel Cultuur en maatschappij ;d, wat dan helemaal niks meer voorsteld als die mensen samen met NT( het profiel!) duits1,2 of frans1,2 doen. Die mensen blinken dan alleen uit in .. sja CKV2, of CKV3 of tekenen ;>
vriend van mij is havo gaan doen vanwege de talen had op zijn diploma een 9 voor b12.

en idd dat vak steld dan helemaal niet meer voor
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 17 november 2005 @ 16:28:44 #21
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32346890
valt er sowieso wel ergens in uit te blinken met zo'n grote hoeveelheid vakken?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32347233
Ik heb geen problemen met zoals het nu is?

Ik ben natuurlijk niet anders gewend maar wat ik wel dom vind is..

Ik heb C&M met frans 12, Biologie ( ) wiskunde a1 en tekenen. en dan heb ik in mijn EXAMENJAAR nog eens anw erbij ik ben helemaal niet goed in exacte vakken.. nou is anw niet echt moeilijk maar alsof ik niet al genoeg te doen heb dit jaar

Nou mijn schoolexamens heb ik toch maar mooi met allemaal ruime! voldoendes gehaald
pi_32348212
Ik begon de OP met het idee dat het iig over het algemeen een beetje beter is geworden dan het geval was!

Maar ja, ieder valt meteen over Natuurkunde
Alleen Natuurkunde valt buiten de boot. Nu is het zo dat de meeste mensen Natuurkunde leuker vinden dan wiskunde, omdat natuurkunde gewoon minder droog is (toch???). Dus ik denk niet dat Natuurkunde zo buiten de boot valt.. Het heeft natuurlijk ook consequenties als je het laat vallen - dan kun je geen technische studies meer doen.
pi_32349164
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:16 schreef tudoros het volgende:
Ik begon de OP met het idee dat het iig over het algemeen een beetje beter is geworden dan het geval was!

Maar ja, ieder valt meteen over Natuurkunde
Alleen Natuurkunde valt buiten de boot. Nu is het zo dat de meeste mensen Natuurkunde leuker vinden dan wiskunde, omdat natuurkunde gewoon minder droog is (toch???). Dus ik denk niet dat Natuurkunde zo buiten de boot valt.. Het heeft natuurlijk ook consequenties als je het laat vallen - dan kun je geen technische studies meer doen.
Vergeet niet dat bij veel biologische studies ook natuurkunde vereist wordt.

pi_32349196
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:45 schreef EdwardSeepers het volgende:

[..]

Vergeet niet dat bij veel biologische studies ook natuurkunde vereist wordt.

aha, weer wat geleerd. Is biologie niet exact trouwens? ... of is het iets voor meiden, dan is het sowieso niet exact.
pi_32350689
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:46 schreef tudoros het volgende:

[..]

aha, weer wat geleerd. Is biologie niet exact trouwens? ... of is het iets voor meiden, dan is het sowieso niet exact.
Min of meer exact ja. Maar wel iets voor vrouwen juah.
pi_32351267
Volgens mij wordt het nu nog ingewikkelder om te kiezen Natuurkunde weg bij Biologie is inderdaad vreemd, kan je beter ANW wegnamen, daar hebben ze helemaal niets aan
pi_32351315
Bouwkunde mag sinds kort ook tot de wijvestudies gerekend worden.. Op TU/e zijn dit jaar de eerstejaars 50-50 verdeelt....Als 2e jaars bouwkundestudent vind ik dat helemaaaal niet erg
  donderdag 17 november 2005 @ 19:11:44 #29
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32351498
quote:
Op donderdag 17 november 2005 19:05 schreef tudoros het volgende:
Bouwkunde mag sinds kort ook tot de wijvestudies gerekend worden.. Op TU/e zijn dit jaar de eerstejaars 50-50 verdeelt....Als 2e jaars bouwkundestudent vind ik dat helemaaaal niet erg
dat komt niet door de tweede fase maar door het bachelor/master systeem . Overigens vind ik het zelf ook helemaal niet erg
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32352536
Ik zit er nu ook in, wat een rotzooi. Zit nu in v5, anw heb ik gelukkig al met een 6 zonder veel moeite afgesloten, wat een onzin is dat.
Ik heb het profiel Economie en Maatschappij, wat interesseert me ANW dan echt. Frans en duits. Ik heb vanav de 1e frans gehad, ik heb vorig jaar voor mijn gevoel pas net geleerd hij ik me voor moet stellen in het frans. Duits ging wel, maar dat is gewoon (voor mij iig) veel makkelijker.
Schaf duits en frans af, maak er een leuk keuze vak ofzo van. Iedereen standaard Engels en Nederlands, de rest gewoon mooi zelf kiezen. Geen id of t kan, maar Frans, Duits en ANW zijn echt de domste dingen die ik ooit heb gehad. Nja, op muziek, tekenen en handarbeid na, maar daar hoefde je niks voor te doen.
pi_32355856
quote:
Op donderdag 17 november 2005 19:47 schreef Eamon het volgende:
Ik zit er nu ook in, wat een rotzooi. Zit nu in v5, anw heb ik gelukkig al met een 6 zonder veel moeite afgesloten, wat een onzin is dat.
Ik heb het profiel Economie en Maatschappij, wat interesseert me ANW dan echt. Frans en duits. Ik heb vanav de 1e frans gehad, ik heb vorig jaar voor mijn gevoel pas net geleerd hij ik me voor moet stellen in het frans. Duits ging wel, maar dat is gewoon (voor mij iig) veel makkelijker.
Schaf duits en frans af, maak er een leuk keuze vak ofzo van. Iedereen standaard Engels en Nederlands, de rest gewoon mooi zelf kiezen. Geen id of t kan, maar Frans, Duits en ANW zijn echt de domste dingen die ik ooit heb gehad. Nja, op muziek, tekenen en handarbeid na, maar daar hoefde je niks voor te doen.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Ter illustratie:

Eindcijfers:

  • Frysk - 8.2
  • Frans - 7.2
  • Nederlands - 7.2
  • Engels - 6.1
  • Duits - 5.9


    Mijn eigen mening over mn talenknobbel:

  • Frysk is mijn moedertaal en daar ben ik derhalve nog het beste in, omdat ik zo spreek, denk, voel en schrijf.
  • Nederlands is mijn 2e taal en ben ik zeer goed in
  • Met Engels kan ik me prima redden - de domste egel snapt mij nog in Engels en grammaticaal spreek ik ook best correct - oefening is nog wel geboden
  • Met Duits kan ik me ook nog goed redden: gelift in Duitsland en ik verstond echt alles en als ik me concentreerde kon ik ook best een redelijk diepgaand gesprekje houden
  • Frans - Kan ik gewoon niet - echt niemand kan me verstaan, laat staan dat ik iemand versta


    en wat zie je? Frans staat op een behoorlijk aparte plaats.. Terwijl het wel mijn slechtste taal is!
    Maak er dus een vrij deel vak van dat serieus behandeld wordt. Terwijl ik bij Frans echt niks uitgevoerd heb, krijg je toch een 7.2. Dan kun je dat vak toch niet serieus nemen?
  • pi_32356427
    quote:
    Op donderdag 17 november 2005 21:31 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    Daar ben ik het ook wel mee eens. Ter illustratie:

    Eindcijfers:

  • Frysk - 8.2
  • Frans - 7.2
  • Nederlands - 7.2
  • Engels - 6.1
  • Duits - 5.9


    Mijn eigen mening over mn talenknobbel:

  • Frysk is mijn moedertaal en daar ben ik derhalve nog het beste in, omdat ik zo spreek, denk, voel en schrijf.
  • Nederlands is mijn 2e taal en ben ik zeer goed in
  • Met Engels kan ik me prima redden - de domste egel snapt mij nog in Engels en grammaticaal spreek ik ook best correct - oefening is nog wel geboden
  • Met Duits kan ik me ook nog goed redden: gelift in Duitsland en ik verstond echt alles en als ik me concentreerde kon ik ook best een redelijk diepgaand gesprekje houden
  • Frans - Kan ik gewoon niet - echt niemand kan me verstaan, laat staan dat ik iemand versta


    en wat zie je? Frans staat op een behoorlijk aparte plaats.. Terwijl het wel mijn slechtste taal is!
    Maak er dus een vrij deel vak van dat serieus behandeld wordt. Terwijl ik bij Frans echt niks uitgevoerd heb, krijg je toch een 7.2. Dan kun je dat vak toch niet serieus nemen?
  • Vreselijk, wat een pauper ben je dan, als je dat achterlijke dialect als je moedertaal ziet.

    Ze zouden een grote zaag door de aardbodem langs friesland zijn grens moeten trekken, en dat dan laten afmeren naar de Noordpool. Idioterie.
    pi_32362135
    quote:
    Op donderdag 17 november 2005 21:44 schreef EdwardSeepers het volgende:

    [..]

    Vreselijk, wat een pauper ben je dan, als je dat achterlijke dialect als je moedertaal ziet.

    Ze zouden een grote zaag door de aardbodem langs friesland zijn grens moeten trekken, en dat dan laten afmeren naar de Noordpool. Idioterie.
    Ik kan er niks aan doen! Kvind het ook niet de mooiste taal! Doe mij maar Frans of Duits... of Italiaans. Stel dat jij je hele leven Fries had gesproken? Dan drukt dat wel een stempel op je of je nu wil of niet. Maar feit blijft dat het een taal is met andere oorsprong en andere ontwikkeling dan het Nederlands en daarmee is het geen dialect, zoals deze grapjas beweert (leuk stukje trouwens). Een meer genuanceerd stukje over hoe de situatie "echt" is, staat hier en op Wikipedia.

    BTW: het is afmeren aan.
    pi_32363651
    Pffffrt het lijkt me een aanfluiting die 2e fase, basisvorming en al wat niet tegenwoordig. Ik mocht gewoon 7 vakken kiezen en heb gelukkig nooit die softe bullshit meegemaakt waar de 'leerling proactief in groepen aan opdrachten werkt'. Ik zat gewoon in de klas en kreeg les of moest opdrachten maken.

    feminisering van het onderwijs
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_32367242
    quote:
    Op donderdag 17 november 2005 19:05 schreef tudoros het volgende:
    Bouwkunde mag sinds kort ook tot de wijvestudies gerekend worden.. Op TU/e zijn dit jaar de eerstejaars 50-50 verdeelt....Als 2e jaars bouwkundestudent vind ik dat helemaaaal niet erg
    nou dat valt tegen ik ben nu eerste jaars

    het is ongeveer 1/3 - 1/4 wat vrouw is (waar zeker de helft het niet gaat halen vanwege mechanica en wiskunde) waar ik meer van schrok was dat ze zelfs E&M ers toelaten
    die weten niet eens wat integreren is
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32370236
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 11:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    nou dat valt tegen ik ben nu eerste jaars

    het is ongeveer 1/3 - 1/4 wat vrouw is (waar zeker de helft het niet gaat halen vanwege mechanica en wiskunde) waar ik meer van schrok was dat ze zelfs E&M ers toelaten
    die weten niet eens wat integreren is
    mmmh... als je in de Matrix komt, is het beeld wat anders. Bijna alleen maar meisjes volgens mij... W-hal was half om half en vloer 10 zaten wat meer jonges volgens mij. Niet elk atelier is hetzelfde. Maar waar ik de informatie vandaan haal, is omdat ik bij CHEOPS dicht op het introweek en -kamp gebeuren heb gezeten. En daar is overduidelijk m/v verdeling 50-50.

    En hoe zit het met de collegezalen? als ik een 1e jaars vak volg volgend trimester zal ik eens opletten.
    pi_32370366
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 11:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    nou dat valt tegen ik ben nu eerste jaars

    het is ongeveer 1/3 - 1/4 wat vrouw is (waar zeker de helft het niet gaat halen vanwege mechanica en wiskunde) waar ik meer van schrok was dat ze zelfs E&M ers toelaten
    die weten niet eens wat integreren is
    Je zult trouwens wel aardig verdienen aan je homepage.... zo te zien!
    pi_32370401
    ingriddietvorst@hotmail.com ben je zelfs een vrouw?
    pi_32370843
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 13:11 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    mmmh... als je in de Matrix komt, is het beeld wat anders. Bijna alleen maar meisjes volgens mij... W-hal was half om half en vloer 10 zaten wat meer jonges volgens mij. Niet elk atelier is hetzelfde. Maar waar ik de informatie vandaan haal, is omdat ik bij CHEOPS dicht op het introweek en -kamp gebeuren heb gezeten. En daar is overduidelijk m/v verdeling 50-50.

    En hoe zit het met de collegezalen? als ik een 1e jaars vak volg volgend trimester zal ik eens opletten.
    ik heb het dan over de collegezalen met mijn 1/3-1/4 ik heb trouwens atalier op vloer 10
    (was het bij jullie trouwens ook altijd zo`n heibel met atelier)

    over die site ik ben een man die is van een oud klasgenootje (verwend nest) van mij je bent trouwens de eerste die het opvalt.
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32371051
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    ik heb het dan over de collegezalen met mijn 1/3-1/4 ik heb trouwens atalier op vloer 10
    (was het bij jullie trouwens ook altijd zo`n heibel met atelier)

    over die site ik ben een man die is van een oud klasgenootje (verwend nest) van mij je bent trouwens de eerste die het opvalt.
    jaaah heibel Ik kon met niet goed concentreren - laten we het daar op houden
    Ik zat op vloer 10 rechts van de liften. Bij die kansloze Aant vd Zee, Zweverige Eric Vasterd en altijd kritische Gerald Lindger. Gerald was overigens de beste.
    Daarnaast hadden we 3 dames die ons begeleiden: Nina, Jocien (beide niet meer begeleider) en Noëmie. Voor Noëmie hadden we Mark. Kheb btw 10 x zoveel gehad aan de studentbegeleiders dan aan de "gewone" begeleiders.

    Zo, weet je dat ook weer
    pi_32373615
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 13:40 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    jaaah heibel Ik kon met niet goed concentreren - laten we het daar op houden
    Ik zat op vloer 10 rechts van de liften. Bij die kansloze Aant vd Zee, Zweverige Eric Vasterd en altijd kritische Gerald Lindger. Gerald was overigens de beste.
    Daarnaast hadden we 3 dames die ons begeleiden: Nina, Jocien (beide niet meer begeleider) en Noëmie. Voor Noëmie hadden we Mark. Kheb btw 10 x zoveel gehad aan de studentbegeleiders dan aan de "gewone" begeleiders.

    Zo, weet je dat ook weer
    ik vind aant van der zee wel de leukste die ik heb die is altijd zo droog
    ik heb verder een inge (biggest bitch in town) en bert van schaik.
    en het klopt aan de studenten heb je meer
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32374011
    bert van Schaik is behoorlijk goed, maar wel wat zweverig en hem ligt niet iedere student. Wat ga je doen? AT? Aant is misschien droog, maar ontzettend dom! Hij geeft CAD, maar weet zelf niet hoe AutoCAD werkt en zegt dat CAD nikst met AutoCAD te maken heeft - nou waarom noem je het dan zo verwarrend CAD? Verder denkt hij dat het niet de taak van de begeleider is om studenten te helpen met hun keuze voor het vervolgprofiel - DUS WEL. En ouwehoeren dat ie kan! Altijd gaat ie door op de meest onzinnige details..

    Nou, dat was ff een Aant-bash..

    lekker offtopic zo..
    pi_32374218
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 15:16 schreef tudoros het volgende:
    bert van Schaik is behoorlijk goed, maar wel wat zweverig en hem ligt niet iedere student. Wat ga je doen? AT? Aant is misschien droog, maar ontzettend dom! Hij geeft CAD, maar weet zelf niet hoe AutoCAD werkt en zegt dat CAD nikst met AutoCAD te maken heeft - nou waarom noem je het dan zo verwarrend CAD? Verder denkt hij dat het niet de taak van de begeleider is om studenten te helpen met hun keuze voor het vervolgprofiel - DUS WEL. En ouwehoeren dat ie kan! Altijd gaat ie door op de meest onzinnige details..

    Nou, dat was ff een Aant-bash..

    lekker offtopic zo..
    bert gaat wel maar voor mij evaluatie hadden ze een vervanger ervoor want hij was ziek en dat was me een chagerein die maar half wist wat de bedoeling was (ene de zwart dacht ik).

    Maar aant is idd dom maar daar kan ik mij leven.

    En ik ben kwaad omdat ik gvd een 5 had voor mijn project )
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32375244
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 15:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    bert gaat wel maar voor mij evaluatie hadden ze een vervanger ervoor want hij was ziek en dat was me een chagerein die maar half wist wat de bedoeling was (ene de zwart dacht ik).

    Maar aant is idd dom maar daar kan ik mij leven.

    En ik ben kwaad omdat ik gvd een 5 had voor mijn project )
    aha, sjon swachten... die heeft een keer 2 fietsestallingen gebouwd in Helmond en dat was het. Daar heeft ie het altijd over, ook met colleges.. Een mislukte architect, zoals alle architecten op TU. Bosman heeft dan nog wel enige status buiten Eindhoven, maar das een uitzondering.
      vrijdag 18 november 2005 @ 16:03:03 #45
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_32375451
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 04:00 schreef StefanP het volgende:
    Pffffrt het lijkt me een aanfluiting die 2e fase, basisvorming en al wat niet tegenwoordig. Ik mocht gewoon 7 vakken kiezen en heb gelukkig nooit die softe bullshit meegemaakt waar de 'leerling proactief in groepen aan opdrachten werkt'. Ik zat gewoon in de klas en kreeg les of moest opdrachten maken.

    feminisering van het onderwijs
    Het is niet zo erg als jij het omschrijf. In de praktijk komt het bij ons gewoon neer op les krijgen of opdrachten maken.
    Ten percent faster with a sturdier frame
      vrijdag 18 november 2005 @ 16:06:41 #46
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_32375576
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 01:04 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    Ik kan er niks aan doen! Kvind het ook niet de mooiste taal! Doe mij maar Frans of Duits... of Italiaans. Stel dat jij je hele leven Fries had gesproken? Dan drukt dat wel een stempel op je of je nu wil of niet. Maar feit blijft dat het een taal is met andere oorsprong en andere ontwikkeling dan het Nederlands en daarmee is het geen dialect, zoals deze grapjas beweert (leuk stukje trouwens). Een meer genuanceerd stukje over hoe de situatie "echt" is, staat hier en op Wikipedia.

    BTW: het is afmeren aan.
    quote:
    Dan heb je nog wat leenwoorden uit andere talen, die alle kinderen van vijf jaar in heel Nederland fout spellen, zoals het moeilijke Franse woord etalage, dat spellen ze dan etalaazje, maar dan gaan ze naar school en leren dat die spelling fout is, en in Friesland leren ze dat het Fries is.
    Ten percent faster with a sturdier frame
      vrijdag 18 november 2005 @ 16:16:52 #47
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32375861
    gaat het niet over de tweede fase?
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_32376882
    klopt
      vrijdag 18 november 2005 @ 16:51:24 #49
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32376923
    Overigens werd er geeist toen ik naar de TU/e ging dat ik wiskunde B + natuurkunde in mijn pakket had zitten. Weet niet hoe dat tegenwoordig zit
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
      vrijdag 18 november 2005 @ 17:27:02 #50
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32377973
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 16:51 schreef DionysuZ het volgende:
    Overigens werd er geeist toen ik naar de TU/e ging dat ik wiskunde B + natuurkunde in mijn pakket had zitten. Weet niet hoe dat tegenwoordig zit
    Daar komt het nu ook op neer.

    http://w3.tue.nl/nl/diensten/stu/toelating/toelating_bachelor

    .

    Ik zag overigens op die website staan dat ik met mijn VWO-diploma oude stijl eerst een toelatingsexamen moet doen om toegelaten te worden bij een bachelor-opleiding.
    pi_32384744
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 15:56 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    aha, sjon swachten... die heeft een keer 2 fietsestallingen gebouwd in Helmond en dat was het. Daar heeft ie het altijd over, ook met colleges.. Een mislukte architect, zoals alle architecten op TU. Bosman heeft dan nog wel enige status buiten Eindhoven, maar das een uitzondering.
    maar bosman kan dan weer totaal niet lesgeven
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32397047
    quote:
    Op vrijdag 18 november 2005 21:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    maar bosman kan dan weer totaal niet lesgeven
    Daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Je moet wel wat zweverig ingesteld zijn om zijn colleges leuk te vinden. Of kan hij nog minder orde houden dan vorig jaar?
    pi_32422192
    quote:
    Op zaterdag 19 november 2005 13:15 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    Daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Je moet wel wat zweverig ingesteld zijn om zijn colleges leuk te vinden. Of kan hij nog minder orde houden dan vorig jaar?
    ne hij kan niet praten en dan val je binnen 10 min in slaap heel lastig
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_32445718
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 12:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

    [..]

    ne hij kan niet praten en dan val je binnen 10 min in slaap heel lastig
    bij welk college niet..
      zaterdag 26 november 2005 @ 01:01:54 #55
    99433 Tup
    Tupperwaar
    pi_32585616
    Het meest kwalijke van deze plannen is dat het allemaal beleidsarm moet worden ingevoerd (idem voor vernieuwde onderbouw). Lees: het mag geen geld kosten. Wél wordt meer samenhang in de vakken en programma's geeist.
    Wasserwunderland
    pi_32635396
    quote:
    Op zaterdag 26 november 2005 01:01 schreef Tup het volgende:
    Het meest kwalijke van deze plannen is dat het allemaal beleidsarm moet worden ingevoerd (idem voor vernieuwde onderbouw). Lees: het mag geen geld kosten. Wél wordt meer samenhang in de vakken en programma's geeist.
    meer geld = meer belasting = betere zorg en beter onderwijs.
    Nu betalen we als Nederlanders best wel veel en is de kwaliteit van het onderwijs en de zorg best hoog, maar de laatste jaren is wel een minder sterke vooruitgang te merken. Er zijn zelfs steeds meer landen die ons voorbijgaan. Kvind dat we daar best wat aan mogen doen.

    Waar ik me nog het meeste aan erger is dat simpele dingen als wachtlijsten ed die zo gemakkelijk op te lossen zijn nog steeds een probleem zijn hier.
    pi_32636994
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 01:12 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    meer belasting = betere zorg en beter onderwijs.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
      maandag 28 november 2005 @ 13:11:41 #58
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32643012
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 01:12 schreef tudoros het volgende:

    [..]

    meer geld = meer belasting = betere zorg en beter onderwijs.
    Nu betalen we als Nederlanders best wel veel en is de kwaliteit van het onderwijs en de zorg best hoog, maar de laatste jaren is wel een minder sterke vooruitgang te merken. Er zijn zelfs steeds meer landen die ons voorbijgaan. Kvind dat we daar best wat aan mogen doen.
    je zou enes wat van je eigen dogmas in twijfel kunnen trekken
    (1) zero sum (2) more money good, less money bad (waardleoze OP moet ik zeggen maar het idee is wel goed)
    quote:
    Waar ik me nog het meeste aan erger is dat simpele dingen als wachtlijsten ed die zo gemakkelijk op te lossen zijn nog steeds een probleem zijn hier.
    je moet wat overhebben voor de solidariteit in dit land
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_32644268
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 03:40 schreef StefanP het volgende:

    [..]

    Laten we het nu even niet over meer bureaucratie en meer foute, verkeerde uitvoering en meer zakkenvullen hebben... Relatief gezien betaalt de Nederland veel belasting en daar krijgen ze relatief gezien ook veel voor terug.
    pi_32644697
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 13:11 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    je zou enes wat van je eigen dogmas in twijfel kunnen trekken
    (1) zero sum (2) more money good, less money bad (waardleoze OP moet ik zeggen maar het idee is wel goed)
    [..]
    Klopt inderdaad. Is ook een zeer goed idee - tis zelfs in de praktijk op grote zaal te zien.

    Het punt is wel dat de Nederlanders het geld dat ze hebben ook best wel goed besteden. Relatief gezien.
    Het probleem is dat dat zo nu en dan weer wat minder gebeurd, omdat het mensenwerk blijft. De beste manier (rechts of links, liberaal of conservatief, markt of kolchozen) is sowieso niet te geven. Dat mensen er nog steeds van overtuigd zijn dat dé theorie wel bestaat, dan kennen ze de praktijk nog niet.

    Wat geld betreft: Kijk naar de VN - daar wordt geen geld in gepompt, dus 0 resultaat (0,1 dan). Kijk naar de VS (overheid) - daar wordt geen geld in gepompt, dus 0 resultaat.
    Stop je er wel geld in, dan is er iig kans dát er wat gebeurd. Zorg je dat er mensen met dat geld bezig gaan die die verantwoordelijkheid aankunnen, dan is de kans dat het goed gebeurd behoorlijk groeiende. Kijk naar NL - wat je er ook van zegt, er zijn veel goede resultaten (en ook minder goede). Kijk naar DK - die hebben ook resultaten met hun geld. Kijk naar Koeweit - zoveel geld, maar voor de kleine bevolking is daar een enorm scheve verdeling, terwijl met een kleine verschuiving in het geld de rest van bevolking iig in acceptabele omstandigheden zou kunnen leven.
    quote:
    je moet wat overhebben voor de solidariteit in dit land
    Solidariteit is op zich niks mis mee. Tis vaak wel een probleem hoe je het uitvoert.

    offtopic vraagje: Wat wil je met je avator? allemaal kleurtjes op een kaart van noord-amerika Ik kom er niet uit. Ik heb nu ook niet echt een avator van "jo he, wat stoer", maar tis vooral gemaakt zodat ik mn posts snel terug kan vinden.
    pi_32653958
    Die aanpassingen maken het nog erger, op de verbetering van de constructie na.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')