quote:
Op zaterdag 26 november 2005 15:46 schreef Opa_vertelt het volgende:[..]
Ik heb ook geen medelijden met de eigenaar van die witte jaguar die
nu bij de buren voor het huis met draaiende motor staat geparkeert.
Geeft dat mij het recht om er dan gewoon mee weg te rijden?
Ja dat is de eeuwige discussie. Niet betalen voor een softwareprogramma kun je niet zomaar vergelijken met diefstal. Bij de jaguar heeft de eigenaar namelijk geen jaguar meer. In het geval van Windows houdt Microsoft alles wat zij heeft. Alleen betalen sommigen geen licentie aan Microsoft.
Oneerlijk? Wat is er eerlijk aan een monopolie en machtsmisbruik door mensen afhankelijk van windows te laten blijven? Neem de gesloten formaten die microsoft hanteert, zoals voor Office en windows protocollen, zodat het voor concurrende software onmogelijk gemaakt wordt om 100% compatible te worden, en dus heeft Microsoft het dankzij texaanse politiek goed voor elkaar om mensen afhankelijk te houden van hun producten. Dergelijk monopolistisch gedrag en onevenredige vergoeding voor een product met een winstmarge van 4 cijfers verdient geen enkel medelijden. Het is al erg genoeg dat de markt je dwingt Windows te gebruiken.
En for the record, ik draai al 2 jaar FreeBSD, open source OS dus. Maar voor de mensen die wel illegaal windows gebruiken: ik denk niet dat je microsoft onrecht aandoet, zij doen de gehele markt op een massale schaal onrecht aan door hun gewiekste politiek. Zij hebben door middel van gesloten formaten de markt gedwongen om Windows te gebruiken en nu ontvangt het bedrijf een weinig gezonde vergoeding, simpelweg door hun monopolie. Oh, en het feit dat de Anti-Trust rechtzaken in de VS uiteindelijk sterk werden afgezwakt heeft MS aan ons aller vriend Bush te danken.
![]()
Als je in marktwerking gelooft, begrijp dan dat dat systeem alleen 'werkt' als er concurrentie is.
Extend your awareness outward, beyond the self of body, to embrace the self of group and the self of humanity. The goals of the group and the greater race are transcendent, and to embrace them is to achieve enlightenment.