Mensen zullen mbv marteling zelfs bekennen dat ze een theekopje zijn.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:53 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dat martelen al zo lang en door zoveel landen gedaan wordt doet vermoeden dat het vaak toch wel werkt. Engeland in WO2 was niet een land dat veel had aan een operatie die zoveel jaren lang alleen maar valse info oplevert.
Ben er nog nooit geweest, in het martelmuseum, toch maar eens een kijkje nemen een keer.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:31 schreef Nembrionic het volgende:
Verdorrie. Wat gek dat ik het eerste topic gemist heb
Ik ben in Amsterdam en in Praag in het martelmuseum geweest. In principe maakt het niet uit naar welke je gaat want ze hebben allebei dezelfde objecten.
Ze hadden ook een grote zaag.
Mensen werden dan ondersteboven opgehangen en van reet tot hoofd doorgezaagd
Mja ach..maar als hij/zij niet wilde bekennen werd toch de doodstraf gegevenquote:Op woensdag 16 november 2005 07:37 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ben er nog nooit geweest, in het martelmuseum, toch maar eens een kijkje nemen een keer.
Iemand doormidden zagen lijkt me trouwens ook geen goede manier om een bekentenis mee af te dwingen. Bij wel meer van de middeleeuwse methoden was het geloof ik niet erg van belang of de verdachte nog leefde naderhand.
Slecht voorbeeld, die mannen hebben die moord namelijk wel gedaan.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:11 schreef NorthernStar het volgende:
vervolg van Martelen door de eeuwen heen
Dat begint al in de verhoorkamer van de politie. Maar kijk naar een geval als de Puttense moordzaak. Waarom bekennen twee mannen een moord waar ze helemaal niks mee te maken hebben? Bekentenissen onder druk zijn onbetrouwbaar.
Oh ja? Kun je dat even onderbouwen? Zo niet, doe dan niet dit soort uitspraken.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:46 schreef Sakura het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld, die mannen hebben die moord namelijk wel gedaan.
In de puttense moordzaak zijn de veroordeelden juist achteraf vrijgesproken:quote:Op woensdag 16 november 2005 07:46 schreef Sakura het volgende:
[..]
Maar ik begrijp wat je bedoeld. Marteling vind ik zowiezo ongeacht de motivatie en/of reden ten alle tijden not-done.
Je geeft het zelf al aan, een bekentenis onder marteling is per definitie onbetrouwbaar.
Voor zover ik weet zijn ze vrijgesproken en is hun naam gezuiverdquote:Op woensdag 16 november 2005 07:46 schreef Sakura het volgende:
[..]
Ja het strookt ten eerste al niet met het beginsel dat mensen onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen. Martelen om een bekentenis af te dwingen bedoel ik.quote:Maar ik begrijp wat je bedoeld. Marteling vind ik zowiezo ongeacht de motivatie en/of reden ten alle tijden not-done.
Je geeft het zelf al aan, een bekentenis onder marteling is per definitie onbetrouwbaar.
Als iemand niet de info heeft waar je naar op zoek bent zal martelen die info niet produceren, net zoals omkoping, vriendelijk vragen, hypnose en alcohol dat niet kunnen. Mocht de persoon die je met zo'n andere methode ondervraagt erop uit zijn vanuit zijn gevangenschap toch je nog tegen te werken zal er ook valse info worden verstrekt.quote:Op woensdag 16 november 2005 07:11 schreef NorthernStar het volgende:
vervolg van Martelen door de eeuwen heen
[..]
Mensen zullen mbv marteling zelfs bekennen dat ze een theekopje zijn.
Als iemand, waarvan je denkt dat hij informatie heeft, niet praat is natuurlijk de eerste neiging om het er onder druk alsnog uit te krijgen.
De man hebben ze wel 67 dagen(!) moeten martelen voordat hij uiteindelijk brak. Dit voorbeeld toont nou niet echt aan dat het allemaal vreselijk effectief is. Het is me in dit specifieke voorbeeld nou ook niet echt duidelijk wat voor informatie is verkregen die niet al op andere wijze verkregen had kunnen worden.quote:Op woensdag 16 november 2005 08:42 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Als iemand niet de info heeft waar je naar op zoek bent zal martelen die info niet produceren, net zoals omkoping, vriendelijk vragen, hypnose en alcohol dat niet kunnen. Mocht de persoon die je met zo'n andere methode ondervraagt erop uit zijn vanuit zijn gevangenschap toch je nog tegen te werken zal er ook valse info worden verstrekt.
Maar in een situatie waarin iemand wel de info heeft en weigert die vrijwillig te verstrekken kan martelen effectief zijn, en zeker het dreigen daarmee. Er was in de Fillipijnen een terrorist die een lading vliegtuigen op wou blazen die door de lokalen flink onderhanden werd genomen en zijn mond dichthield. Toen er echter een paar zogenaamde Mossad-agenten hem op kwamen halen brak hij alsnog, iets dat niet zou zijn gebeurd als de Mossad niet (al dan niet verdiend) zo'n onmenselijke reputatie had onder moslims.
http://www.answers.com/topic/abdul-hakim-murad-terrorist
Nee, ze zijn niet vrij gesproken, maar het bewijs van justitie was te mager waardoor ze niet veroordeeld konden worden. Dit omdat het zeer overtuigende bewijs van hun sperma bij die vermoorde vrouw in haar vagina niet als bewijs gebruikt mocht worden omdat er bij het inwendig onderzoek van die vrouw een procedure fout gemaakt was. Dat was de reden dat justitie met de 'sleep theorie" op de proppen kwam.(en dit zijn geen geruchten maar heb ik uit zeer betrouwbare bron net als nog enkele mensen hier op fok weten hoe de vork in de steel zit in deze)quote:Op woensdag 16 november 2005 07:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zijn ze vrijgesproken en is hun naam gezuiverd
Bovendien licht de pijngrens bij ieder persoon weer ergens anders, en weet je dat nooit van tevoren.quote:Op woensdag 16 november 2005 09:07 schreef gargamel het volgende:
[..]
De man hebben ze wel 67 dagen(!) moeten martelen voordat hij uiteindelijk brak. Dit voorbeeld toont nou niet echt aan dat het allemaal vreselijk effectief is. Het is me in dit specifieke voorbeeld nou ook niet echt duidelijk wat voor informatie is verkregen die niet al op andere wijze verkregen had kunnen worden.
Ik denk dat je de discussie meer algemeen moet voeren, ik kan me voorstellen dat er in een aantal specifieke gevallen enig nut kan zijn, maar moet het daarom ook beleid worden zoals de vs kennelijk wil, er zijn een paar voorbeelden dat het nuttig zou kunnen zijn maar ook vele voorbeelden waaruit blijkt dat ook het tegendeel waar kan zijn.
Als ik gemarteld wordt voor info die ik niet heb zal ik valso info geven. Maar als ik wordt overvraagd op een andere manier geef ik ook valse info als ik daarmee mijn ondervragers dwars kan zitten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:32 schreef Wombcat het volgende:
Ik zou bijna hopen dat die mensen die voor martelen zijn ook eens gemarteld worden, om te zien wat er uitkomt. En ze dan daarna nog eens vragen of ze er nog zo over denken.
Wat al in het topic gezegd wordt: info die je via martelingen verkrijgt is uitermate onbetrouwbaar.
Maar waarom negeren zoveel landen dat algemene verbod dan ? De Zaanse verhoormethode zou je ook als marteling kunnen bestempelen, en zo zijn er nauwelijks landen te noemen die niet ergens de afgelopen 50 jaar gemarteld hebben of mensen aan de angst gemarteld te worden hebben blootgesteld.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:44 schreef VeX- het volgende:
Die mensen die voor martelen zijn weten meestal niet echt hoe vreselijk martelen wel niet is. Je zou inderdaad bijna hopen dat ze zelf eens het slachtoffer worden, zodat ze inzien waarom dat algemene verbod op marteling van kracht is.
Tja, wereldwijd hebben de meeste landen ook wel verdragen getekend waarin mensenrechten dienen te worden gerespecteerd en de overheid niet mag martelen, maar in de praktijk blijkt dat landen zich er niet aan houden. Er zullen echter weinig landen zijn die openlijk toegeven mensen te martelen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 16:03 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Maar waarom negeren zoveel landen dat algemene verbod dan ? De Zaanse verhoormethode zou je ook als marteling kunnen bestempelen, en zo zijn er nauwelijks landen te noemen die niet ergens de afgelopen 50 jaar gemarteld hebben of mensen aan de angst gemarteld te worden hebben blootgesteld.
Een verbod betekent altijd een beperking. Het verbod op martelen is idd een beperking voor de heersende macht bij het ver- en uithoren van mensen. Dat verbod is niet gebasseerd op basis van het nut van martelen, maar op basis van de meest basale mensenrechten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 16:03 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Maar waarom negeren zoveel landen dat algemene verbod dan ? De Zaanse verhoormethode zou je ook als marteling kunnen bestempelen, en zo zijn er nauwelijks landen te noemen die niet ergens de afgelopen 50 jaar gemarteld hebben of mensen aan de angst gemarteld te worden hebben blootgesteld.
Al zijn er tegenwoordig landen die het verbod overtreden! Omdat ze de strijd tegen terrorisme veel belangrijker vinden.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:44 schreef VeX- het volgende:
Die mensen die voor martelen zijn weten meestal niet echt hoe vreselijk martelen wel niet is. Je zou inderdaad bijna hopen dat ze zelf eens het slachtoffer worden, zodat ze inzien waarom dat algemene verbod op marteling van kracht is.
En ook politici kijken natuurlijk naar 24 enzo waardoor ze weten dat ze met luttele moeite allerlei kloppende info uit een verdachte kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 07:01 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een verbod betekent altijd een beperking. Het verbod op martelen is idd een beperking voor de heersende macht bij het ver- en uithoren van mensen. Dat verbod is niet gebasseerd op basis van het nut van martelen, maar op basis van de meest basale mensenrechten.
Desalniettemin is het bewezen nut van martelen als voor zover ik weet ook erg klein. De meeste mensen vertellen op een bepaald punt alles om maar van de pijn etc. af te komen. Oftewel, de betrouwbaarheid van de info neemt af naarmate er meer druk wordt gebruikt.
Waarom regeringen en overheden, cq. regime's, dan toch in martelen een middel zien ligt wel voor de hand. Als iemand niet wil praten draai je hem de duimschroeven aan, simpele gedachtengang toch? Het veronderstelde nut gaat gemakkelijk voor eventuele morele bezwaren. Dat zal nog wel even zo blijven waarschijnlijk.
Martelen en het inhumaan behandelen van mensen is een misdaad tegen de menselijkheid en in geval van militaire conflicten is het tevens een oorlogsmisdaad.quote:
Principle I
Any person who commits an act which constitutes a crime under international law is responsible therefor and liable to punishment.
Principle II
The fact that internal law does not impose a penalty for an act which constitutes a crime under international law does not relieve the person who committed the act from responsibility under international law.
Principle III
The fact that a person who committed an act which constitutes a crime under international law acted as Head of State or responsible Government official does not relieve him from responsibility under international law.
Principle IV
The fact that a person acted pursuant to order of his Government or of a superior does not relieve him from responsibility under international law, provided a moral choice was in fact possible to him.
Principle V
Any person charged with a crime under international law has the right to a fair trial on the facts and law.
Principle VI
The crimes hereinafter set out are punishable as crimes under international law:
(a) Crimes against peace:
1. Planning, preparation, initiation or waging of a war of aggression or a war in violation of international treaties, agreements or assurances;
2. Participation in a common plan or conspiracy for the accomplishment of any of the acts mentioned under 1.
(b) War crimes:
Violations of the laws or customs of war which include, but are not limited to, murder, ill-treatment or deportation to slave-labour or for any other purpose of civilian population of or in occupied territory; murder or ill-treatment of prisoners of war, of persons on the Seas, killing of hostages, plunder of public or private property, wanton destruction of cities, towns, or villages, or devastation not justified by military necessity.
(c) Crimes against humanity:
Murder, extermination, enslavement, deportation and other inhuman acts done against any civilian population, or persecutions on political, racial or religious grounds, when such acts are done or such persecutions are carried on in execution of or in connection with any crime against peace or any war crime.
Principle VII
Complicity in the commission of a crime against peace, a war crime, or a crime against humanity as set forth in Principle VI is a crime under international law.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |