abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32289833
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 16:49 schreef Gimmick het volgende:
Maar Sack, het jochie is toch een Nederlander? Hoe kan hij in hemelsnaam een Marokkaanse wet in Nederland overtreden?
Dat jochie is Nederlander én Marokkaan. En als je niet snapt hoe je buiten de landsgrenzen wetten kunt overtreden dan snap je blijkbaar deze hele kwestie niet.

Daarnaast kun je het als natie niet maken om burgers aan te moedigen om de wetten van een bevriende regering te breken. Wat het niet aanmelden van kinderen gewoon is. Dan is het hele diplomatieke systeem en de hele internationale rechtsorde je als natie blijkbaar geen moer waard
quote:
Zijn er nog Marokkaanse wetten die ik nu overtreed waar ik me niet bewust van ben?
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  dinsdag 15 november 2005 @ 17:52:39 #52
3542 Gia
User under construction
pi_32291315
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 14:44 schreef yup het volgende:
Ken genoeg mensen met huizen in Marokko/Turkije. Alleen ze komen er voor in de vakantie, voor de rest hebben ze er vrij weinig aan (je kan het moeilijk verhuren, stel je komt ieder jaar terug als jij terugbent opbokken want ik wil de vakantie daar doorbrengen... gaat niet echt lukken he) Die huizen worden meestal af en toe in de gaten gehouden door de familie en that's it...

Er zijn toch ook Nederlanders met een vakantiehuisje in Frankrijk enzo ?
Het gaat om mensen met een uitkering en een villa in Marokko.

Je kunt zomaar als Marokkaanse man in Nederland wonen en een uitkering vangen.
Je vrouw en kids laat je lekker in Marokko wonen. Voor die kids ontvang je kinderbijslag, waarvan ze in Marokko ruimschoots kunnen leven.
Van het geld dat je regelmatig naar Marokko stuurt, wordt voor jou een villa gebouwd, die je op je 65ste erft.
pi_32291415
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 17:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Je vrouw en kids laat je lekker in Marokko wonen. Voor die kids ontvang je kinderbijslag, waarvan ze in Marokko ruimschoots kunnen leven.
Van het geld dat je regelmatig naar Marokko stuurt, wordt voor jou een villa gebouwd, die je op je 65ste erft.
Wat let jou als Nederlander om grond en huizen in Marokko (of Bulgarije, Indonesie, Spanje) te kopen en je daar te vestigen op je 65e? En om je vrouw daar nu alvast te laten wonen?
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32291432
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 17:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Is dat verboden ofzo

Verder vrouw en kids in Marokko laten wonen alleen met kinderbijslag: in your dreams. Volgens mij denk jij echt dat alles in Marokko rete cheap is en in Nederland dat ze heel veel geld krijgen.

Je moet nog steeds huur (min eventueel toeslag) + electriciteit + gas + belastingen betalen.

Om zoeits te kunnen moet je toch echt minimaal 1000 euro netto ontvangen per maand. Iemand die een uitkering krijgt, heeft echt geen 1000 euro netto per maand... (criminele mensen die andere dingen doen om geld te verdienen daargelaten)...
  dinsdag 15 november 2005 @ 18:20:23 #55
3542 Gia
User under construction
pi_32292054
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 17:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Wat let jou als Nederlander om grond en huizen in Marokko (of Bulgarije, Indonesie, Spanje) te kopen en je daar te vestigen op je 65e? En om je vrouw daar nu alvast te laten wonen?
Je mag geen uitkering hebben en daarbij onroerend goed bezitten.
Als mijn man zijn baan kwijtraakt en in de bijstand zou komen, zouden wij om te beginnen ons huis moeten verkopen.
  dinsdag 15 november 2005 @ 18:23:19 #56
3542 Gia
User under construction
pi_32292127
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 17:56 schreef yup het volgende:

[..]

Is dat verboden ofzo

Verder vrouw en kids in Marokko laten wonen alleen met kinderbijslag: in your dreams. Volgens mij denk jij echt dat alles in Marokko rete cheap is en in Nederland dat ze heel veel geld krijgen.

Je moet nog steeds huur (min eventueel toeslag) + electriciteit + gas + belastingen betalen.

Om zoeits te kunnen moet je toch echt minimaal 1000 euro netto ontvangen per maand. Iemand die een uitkering krijgt, heeft echt geen 1000 euro netto per maand... (criminele mensen die andere dingen doen om geld te verdienen daargelaten)...
Ik ken mensen die met 4 marokkaanse mannen in een huis wonen en de kosten delen. Ze werken geen van vieren en hebben allevier hun vrouw en kinderen in Marokko wonen.
Hun kinderen kunnen van de kinderbijslag naar privéscholen. Het zou voor hun een regelrechte ramp zijn als de kinderbijslag werd afgeschaft, want dan zouden de kinderen naar de dorpsschool moeten. Oh, wat vreselijk!!

In grote delen van Marokko is de levensstandaard 1/10 van die van ons. Kinderbijslag is dan inderdaad erg veel geld.
pi_32292220
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 18:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ken mensen die met 4 marokkaanse mannen in een huis wonen en de kosten delen. Ze werken geen van vieren en hebben allevier hun vrouw en kinderen in Marokko wonen.
Hun kinderen kunnen van de kinderbijslag naar privéscholen. Het zou voor hun een regelrechte ramp zijn als de kinderbijslag werd afgeschaft, want dan zouden de kinderen naar de dorpsschool moeten. Oh, wat vreselijk!!

In grote delen van Marokko is de levensstandaard 1/10 van die van ons. Kinderbijslag is dan inderdaad erg veel geld.
Ja hoor, als jij van 1000 euro per maand daar je kinderen kan onderhouden, je vrouw kan onderhouden en een villa kan bouwen ben je een held. Dat lukt je namelijk niet. En waarom zouden ze in godsnaam naar een priveschool moeten worden gestuurd. Alle scholen zijn in Marokko gratis
Allah Al Watan Al Malik
pi_32292521
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 18:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Wederom de vraag: wat belet jou om hetzelfde te doen?
  dinsdag 15 november 2005 @ 20:55:44 #59
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32296334
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 12:06 schreef Gia het volgende:
Ben het ermee eens dat het moeilijk zal worden om in Nederland geboren Marokkanen niet het Nederlanderschap te geven. Toch ben ik ervoor om te onderzoeken of het mogelijk is ze tot een keuze te dwingen.
Dat kan ook gewoon! Zodra de Marokkaanse Consul en de achterliggende Marokkaanse regering meewerkt, dan is dat helemaal geen probleem. Maar dat doen ze dus niet....

Je zit met de volgende problemen:

1) Nederland heeft geen enkele bevoegdheid om te beslissen over het Marokkaanse Staatsburgerschap. Het Marokkaanse paspoort is eigendom van de Marokkaanse staat, net als het Nederlandse paspoort eigendom is van de Nederlandse staat.

2) Als onderdeel van het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit moet je de andere nationaliteit opgeven. Sommige consulaten in Nederland werken hier aan mee door de nationaliteit "onder voorbehoud" in te nemen, wat inhoud dat als het Nederlanderschap alsnog geweigerd wordt dat ze de oude nationaliteit automatisch weer terugkrijgen c.q. behouden. Andere consulaten vereissen dat de nationaliteit na het verkrijgen van de Nederlandse opgezegd wordt en niet eerder (dit is ook het meest logische, aangezien je niet "staatsloos" kunt worden). Na het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit moet je dus de oude opzeggen.

Het grote probleem met Marokko is dat zelfs iemand die in Nederland is geboren uit ouders die OOK in Nederland zijn geboren (ofwel 3e generatie allochtoon) wederom zomaar voor niets een Marokkaans paspoort krijgen en dus worden geboren met de Marokkaanse nationaliteit.

En dan sta je als Nederlandse authoriteit voor een keuze:

1) Marokkanen pertinent weigeren om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen gebaseerd op het feit dat ze Marokkaan zijn (het "behalve Marokkanen" toevoegsel in de Nederlandse Grondwet).

2) Marokkanen het Nederlanderschap verlenen met de wetenschap dat ze ook de Marokkaanse nog gewoon dragen. Kortom, het gedogen.

De schuldige hier zijn de Marokkaanse authoriteiten. ZIJ moeten de oplossing brengen.
quote:
Verder vind ik dat de wet best zodanig aangepast kan worden dat nieuwkomers gewoon niet de Nederlandse nationaliteit krijgen wanneer ze de eigen nationaliteit niet op kunnen of willen geven. Ze kunnen dan gewoon hier wonen met een verblijfsvergunning.
Het grootste probleem is NIET de nieuwkomers. Het gros van de "straatmarokkaantjes" die zoveel problemen veroorzaken in Nederland zijn helemaal niet in Marokko geboren. Zij worden als Nederlander geboren, en vervolgens gaan ze naar het Marokkaans Consulaat en halen voor kleine Achmed een Marokkaans paspoort met een babyfoto erin.

En als Achmed later groot wordt en een mooi meisje trouwt en nieuwe Marokkaantjes maakt..... raad eens waar Vader Achmed heen gaat zodra de aangifte op het stadhuis is gedaan? Precies...

Met nieuwkomers heb je vervolgens ook nog het Artikel 1 probleem:

Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Hieronder vallen in principe alle wetten, inclusief de naturalisatiewetgeving. In Nederland krijgt dus ook iedereen die Nederlander wil worden in principe een gelijke behandeling. Dat goldt voor mijn Amerikaanse vrouw ook toen zij Nederlandse werd. Zelfde regels, zelfde examen, zelfde procedure.

Ook is het zo dat Fransen en Italianen onder het "Tweede Protocol" verdrag gewoon hun nationaliteit mogen houden, en ook Grieken en Argentijnen onder dezelfde uitzondering vallen als de Marokkanen.

En dan krijg je dus weer die hele "westerlingen wel, niet-westerlingen niet" discussie. In principe is het dus dit wat Gia wil:

Artikel 1a
Het bovenstaande is niet van toepassing op hen die zich in Nederland bevinden en van Marokkaanse afkomst zijn.
quote:
Als je in Nederland kijkt naar de diverse bevolkingsgroepen valt het op dat de bevolkingsgroepen met een vreemde nationaliteit en een verblijfsvergunning weinig problemen maken. Bevolkingsgroepen van vreemde komaf met alleen de Nederlandse nationaliteit maken ook niet meer problemen dan de gewone gemiddelde Nederlander.
Maar bevolkingsgroepen met twee nationaliteiten en dan met name marokkanen, maken veel problemen in Nederland.
Klinkklare onzin. Vrijwel alle Fransen, Italianen en Grieken in Nederland hebben twee nationaliteiten, o.a. vanwege het Tweede Protocol verdrag. En ik zie al die Grieken en Italianen fijntjes Pizzerias en Ghyros tenten openen, maar ik zie ze geen problemen maken.

Marokkanen maken inderdaad problemen in Nederland, maar dit komt NIET doordat ze twee nationaliteiten hebben, en is ook zeker NIET op te lossen door ze de Nederlandse nationaliteit te weigeren. De problemen met Marokkanen zijn van een sociale en culturele aard, en hebben echt helemaal NIETS te maken met de tweede nationaliteit.
quote:
Het hebben van ook de Nederlandse nationaliteit heeft totaal niet geleid naar een betere integratie. Integendeel zelfs: De hier geboren koters voelen zich meer Marokkaan dan Nederlander en dat vind ik onwenselijk. Ze gaan zich zodanig afzetten tegen onze maatschappij dat dit leidt tot crimineel gedrag.
Zoals ik al stelde, dit is niet de fout van de Nederlandse regering, maar de fout van de Marokkaanse. Verder worden Marokkanen door de OUDERS ook zo opgevoed, dus daar ligt ook grotendeels de schuld. Er zijn genoeg Turken met de Nederlandse en Turkse nationaliteit, en van die bevolkingsgroep hoor je ook heel weinig problemen.

Wat betrefd de cultuur: Een surinamer en een indonesier voelt zich na generaties in Nederland nog steeds surinamer of indonesier en houdt deze cultuur hoog in het vaandel. Toch is deze groep een stuk beter geintegreerd in Nederland dan Marokkanen. Verreweg de meeste Surinamers en Indonesiers hebben de Nederlandse nationaliteit en slechts een heel klein percentage heeft ook nog de andere nationaliteit.

Het probleem van integratie met Marokkanen zit em niet in het staatsburgerschap en is ook niet op te lossen met het staatsburgerschap. Wel is het duidelijk dat het aannemen van het Nederlanderschap de integratie alleen maar ten goede kan komen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:10:38 #60
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32296756
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 16:49 schreef Gimmick het volgende:
Maar Sack, het jochie is toch een Nederlander? Hoe kan hij in hemelsnaam een Marokkaanse wet in Nederland overtreden?

Zijn er nog Marokkaanse wetten die ik nu overtreed waar ik me niet bewust van ben?
Het gaat niet om een overtreding IN Nederland. Als een Marokkaans gezin naar Marokko op vakantie gaat om de familie bezoeken, en ze laten daar heeeeel vrolijk 4 Nederlandse paspoorten zien met typisch Marokkaanse namen erin, dan worden de authoriteiten daar nogal argwanend. Nu kunnen de ouders waarschijnlijk nog wel een Marokkaans paspoort te voorschijn halen, maar de Nederlandse kotertjes zijn dan verdacht.

Zijn dit wel uw kinderen? Waarom hebben ze geen Marokkaans paspoort dan? Vervolgens mogen ze dan wel allerlei boetes betalen, en uiteindelijk verlaten ze het thuisland na hun vakantie met de familie met 4 x 2 paspoorten....

Ik geloof..... dat er iemand in een heel oud topic al eens voorstelde om al die Marokkanen dan maar een Nederlandse naam te geven, zoals Klaas de Vries ofzo... - Alleen om dit probleem te omzeilen.

Kortom, om de hele rompslomp te voorkomen neemt een Marokkaan in Nederland een stapeltje euros en een dag de tijd (want zo lang duurt het allemaal wel, bureacratie daar schijnt het....) en gaat fijntjes naar het Marokkaans consulaat, en het is voor het leven geregeld.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_32296786
Als Marokko op deze manier de integratie in Nederland een voet dwars denkt te moeten zetten, zie ik nog maar één uitweg. In Nederland woonachtige Marokkanen voor de keuze stellen: of afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit en Nederlander blijven, of de Marokkaanse nationaliteit aannemen, wat automatisch betekent dat je geen Nederlandse nationaliteit krijgt en dit land dus kunt verlaten, aangezien de situatie in Marokko niet levensbedreigend is.
  dinsdag 15 november 2005 @ 21:29:58 #62
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32297290
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 09:58 schreef sigme het volgende:
Niks "aanvragen". Een kind dat geboren wordt als kind van Nederlandse ouders (met 2e nationaliteit) IS Nederlander. Komt geen aanvraag bij kijken. Slechts (verplichte) aangifte van geboorte.
Ja. En waar gaat vader Achmed heen nadat ie uit het stadhuis stapt? Regelrecht met de kleine naar het Marokkaans consulaat! Daar kijken ze em even aan, controleren de Nederlandse aangifte, en schuiven em een Marokkaans paspoort in het babykleedje.

En hoppa, twee paspoorten, twee nationaliteiten.
quote:
Niks "Naturalisatie". Een baby van Nederlandse ouders wordt NIET genaturaliseerd. Het is een Nederlandse baby. Net zoals jij dat was. Aan jou viel ook geen Nederlanderschap te weigeren. Disclaimer: ik ga er voor het gemak maar even van uit dat jij een standaard Nederlander bent
Yep, geboren als Nederlander. En heeeeel toevallig in begin 2006 ook Amerikaan, dus draag ik dan twee nationaliteiten.
quote:
Onzin. Je kan een Nederlanders het Nederlanderschap afpakken, je kan dit NIET laten afhangen van het wel/niet hebben van een andere nationaliteit. Het wel laten afhangen van een *ander* criterium dan het hebben van de Nederlandse nationaliteit (dat wat afgepakt wordt) is een niet-relevant onderscheid, vergelijkbaar met het maken van onderscheid voor wel / niet afpakken rijbewijs op basis van het hebben van rood haar na een snelheidsovertreding.

Voorwaarden voor afpakken Nederlands staatsburgerschap bestaan (dienstnemen in vreemde krijgsmacht bijvoorbeeld, geloof ik)
Ja, deze voorwaarden bestaan inderdaad, maar beperken zich voornamelijk tot zaken als Landverraad, Hoogverraad en Terrorisme. En inderdaad, het dienst nemen in het leger van een ander land hoort daar ook bij, alhoewel dat binnen de NAVO oogluikend wordt toegestaan.

Wat veel belangrijker is in deze discussie:

Het aannemen van een tweede nationalteit nadat je de Nederlandse hebt aangenomen is niet automatisch een reden om de Nederlandse nationalteit af te nemen. Er waren vroeger wat emigrantenwetten die ervoor zorgden dat als je 10 jaar lang in een ander land woonde met de nationaliteit van dat land, dat je dan automatisch de Nederlandse verloor, maar zelfs die wet is niet meer geldig, en oud-emigranten kunnen het Nederlanderschap nu weer terug krijgen, en er zijn nogal wat Canadezen die dat nu doen.

Als een uit Nederlands/Marokkaans geboren kind na de aangifte op het stadhuis ook vrolijk de Marokkaanse nationaliteit aanneemt bij het consulaat, dan is er geen haan die er naar kraait, en geen haan die er naar KAN kraaien. Wat wil je doen, de baby van de ouders afnemen en op een vliegtuig naar Marokko zetten?
-
pi_32297361
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 21:11 schreef dVTB het volgende:
Als Marokko op deze manier de integratie in Nederland een voet dwars denkt te moeten zetten, zie ik nog maar één uitweg. In Nederland woonachtige Marokkanen voor de keuze stellen: of afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit en Nederlander blijven, of de Marokkaanse nationaliteit aannemen, wat automatisch betekent dat je geen Nederlandse nationaliteit krijgt en dit land dus kunt verlaten, aangezien de situatie in Marokko niet levensbedreigend is.
En hoe weet jij zo goed dat Marokko dat wilt doen ?
pi_32297524
Door niet mee te werken aan het stopzetten van die dubbele nationaliteit. Anders kan ik het niet uitleggen. Als de gedachte 'eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan' daar heersend is, hoef je je niet af te vragen of dat een positief of negatief effect heeft op de integratie van Marokkanen in Nederland.
pi_32298478
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 21:29 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja. En waar gaat vader Achmed heen nadat ie uit het stadhuis stapt? Regelrecht met de kleine naar het Marokkaans consulaat! Daar kijken ze em even aan, controleren de Nederlandse aangifte, en schuiven em een Marokkaans paspoort in het babykleedje.

En hoppa, twee paspoorten, twee nationaliteiten.
Ja. Maar dat dat kindje vanzelf, zonder aanvraag Nederlanders is staat los van de actie die vaderlief daarna onderneemt. Overigens, als ik de mogelijkheid had zo eenvoudig de Marokkaanse nationaliteit te krijgen stond ik ook morgen bij het consulaat. Jammer genoeg heb ik sinds Abraham geen gedeelde voorouder voor zover ik weet.
quote:
[..]

Yep, geboren als Nederlander. En heeeeel toevallig in begin 2006 ook Amerikaan, dus draag ik dan twee nationaliteiten.
Ik had een vaag alarmbelletje in mijn hoofd
quote:
[..]
Wat veel belangrijker is in deze discussie:

Het aannemen van een tweede nationalteit nadat je de Nederlandse hebt aangenomen is niet automatisch een reden om de Nederlandse nationalteit af te nemen. Er waren vroeger wat emigrantenwetten die ervoor zorgden dat als je 10 jaar lang in een ander land woonde met de nationaliteit van dat land, dat je dan automatisch de Nederlandse verloor, maar zelfs die wet is niet meer geldig, en oud-emigranten kunnen het Nederlanderschap nu weer terug krijgen, en er zijn nogal wat Canadezen die dat nu doen.
Interessant! En relevant, inderdaad.

Zou toch best lullig zijn voor die Canadezen, dat het *bestaan* van deze mogelijkheid tot gevolg heeft dat hun eigen Canadese overheid hun voortaan het land (waar hun vrienden, hun kinderen, hun collega's, buren, grote geheime liefdes wonen) uitzet na een criminele daad? Ze hebben zelf geen invloed of zeggenschap over het bestaan van de mogelijkheid, maar zouden wel worden gestraft voor het bestaan ervan. Zuur. En onrechtvaardig.
quote:
Als een uit Nederlands/Marokkaans geboren kind na de aangifte op het stadhuis ook vrolijk de Marokkaanse nationaliteit aanneemt bij het consulaat, dan is er geen haan die er naar kraait, en geen haan die er naar KAN kraaien. Wat wil je doen, de baby van de ouders afnemen en op een vliegtuig naar Marokko zetten?
Daarom, wij kunnen er niks aan doen, de "Marokkaanse" Nederlanders kunnen er niets aan doen, het is een gegeven buiten Nederlandse invloedssfeer. Pech dus, of mazzel, afhankelijk van de gelegenheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 november 2005 @ 23:27:50 #66
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_32301507
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 16:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dat jochie is Nederlander én Marokkaan. En als je niet snapt hoe je buiten de landsgrenzen wetten kunt overtreden dan snap je blijkbaar deze hele kwestie niet.

Daarnaast kun je het als natie niet maken om burgers aan te moedigen om de wetten van een bevriende regering te breken. Wat het niet aanmelden van kinderen gewoon is. Dan is het hele diplomatieke systeem en de hele internationale rechtsorde je als natie blijkbaar geen moer waard
[..]

Ik vind het belachelijk dat je een identiteit wordt opgedrongen. Dat druist in tegen je rechten als individu. Als je ooit de keuze maakt om Marokko te verlaten, is dat een keuze die je als individu mag maken. In het land van je keuze krijg je een kind, en je wenst jouw kind niet de Marokkaanse nationaliteit te geven. Dat is toch niet raar? Het is jóuw kind. Daar mag een ander land helemaal niks over zeggen, laat staan eisen. De rechten van de ouders en het kind vind ik hier veel belangrijker dan landen van een land waarvan je (of zelfs je ouders) ooit besloten had het te verlaten.
I am a black hole shitting into the void
pi_32302166
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:27 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ik vind het belachelijk dat je een identiteit wordt opgedrongen. Dat druist in tegen je rechten als individu. Als je ooit de keuze maakt om Marokko te verlaten, is dat een keuze die je als individu mag maken. In het land van je keuze krijg je een kind, en je wenst jouw kind niet de Marokkaanse nationaliteit te geven. Dat is toch niet raar? Het is jóuw kind. Daar mag een ander land helemaal niks over zeggen, laat staan eisen. De rechten van de ouders en het kind vind ik hier veel belangrijker dan landen van een land waarvan je (of zelfs je ouders) ooit besloten had het te verlaten.
En jou mening over of het erfrecht van een nationaliteit een beperking van de persoonlijke vrijheid is heeft te maken met mijn post omdat...?
  woensdag 16 november 2005 @ 12:48:41 #68
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_32312100
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 23:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

En jou mening over of het erfrecht van een nationaliteit een beperking van de persoonlijke vrijheid is heeft te maken met mijn post omdat...?
... de persoonlijke vrijheid van een individu belangrijker is dan de dwang uit Marokko. De Nederlandse staat moet daar dus niet aan meewerken. De Marokkanen die wel hun kind Marokkaan willen laten blijven, zijn vrij om dat zelf te regelen. Geeft ook direct een heldere tweedeling: zij die ondubbelzinnig kiezen voor Nederland en zij die hun kind nog als Marokkaan beschouwen.

Maar zij die hun kind alleen als Nederlander willen registreren moeten daar vrij in zijn. Marokko mag geen dwang op deze mensen leggen, en zeker niet met hulp van Nederland. De Marokkaanse overheid moet deze mensen als staatsburger van Nederland behandelen en niet als haar onderdaan.
pi_32312313
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:48 schreef Gimmick het volgende:

[..]

... de persoonlijke vrijheid van een individu belangrijker is dan de dwang uit Marokko. De Nederlandse staat moet daar dus niet aan meewerken. De Marokkanen die wel hun kind Marokkaan willen laten blijven, zijn vrij om dat zelf te regelen. Geeft ook direct een heldere tweedeling: zij die ondubbelzinnig kiezen voor Nederland en zij die hun kind nog als Marokkaan beschouwen.

Maar zij die hun kind alleen als Nederlander willen registreren moeten daar vrij in zijn. Marokko mag geen dwang op deze mensen leggen, en zeker niet met hulp van Nederland. De Marokkaanse overheid moet deze mensen als staatsburger van Nederland behandelen en niet als haar onderdaan.
Jij snapt sowieso geen reet van de constructie van een dubbele nationaliteit he? Lees nog eens aandachting dit topic door, en let vooral goed op bij die van Maartena. Je post slaat nog steeds nergens op namelijk.

Daarnaast levert een dubbel paspoort in mijn visie juist meer persoonlijke vrijheden op. Kijk maar eens naar de voordelen van 2 nationaliteiten en dan naar de nadelen: die zijn er niet. Je hebt nergens nadeel van een tweede nationaliteit, op het gezeik van wat gefrusteerde fokkers die het om onduidelijke redenen afkeuren na. En je hebt flink wat vrijheden extra en veel meer keuzes die je kunt maken. Net als sigme zou ik ook geen seconde twijfelen als ik de keuze had om ook een Marokkaans paspoort aan te vragen. Al was het maar voor het extra gemak wat ik zou hebben mocht ik ooit eens naar Marokko op vakantie gaan.
  woensdag 16 november 2005 @ 13:21:37 #70
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_32312950
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Jij snapt sowieso geen reet van de constructie van een dubbele nationaliteit he? Lees nog eens aandachting dit topic door, en let vooral goed op bij die van Maartena. Je post slaat nog steeds nergens op namelijk.

Daarnaast levert een dubbel paspoort in mijn visie juist meer persoonlijke vrijheden op. Kijk maar eens naar de voordelen van 2 nationaliteiten en dan naar de nadelen: die zijn er niet. Je hebt nergens nadeel van een tweede nationaliteit, op het gezeik van wat gefrusteerde fokkers die het om onduidelijke redenen afkeuren na. En je hebt flink wat vrijheden extra en veel meer keuzes die je kunt maken. Net als sigme zou ik ook geen seconde twijfelen als ik de keuze had om ook een Marokkaans paspoort aan te vragen. Al was het maar voor het extra gemak wat ik zou hebben mocht ik ooit eens naar Marokko op vakantie gaan.
Ik snap niet zo goed waarom je direct zo vijandig moet reageren. Maar goed. Dat schijnt de norm hier te zijn.

Zijn post zegt precies hetzelfde: er is dwang vanuit Marokko. Ik zeg: de dwang is verkeerd, want je kunt van mensen niet eisen dat ze lid zijn van jouw club. De Nederlandse overheid moet daar niet aan meewerken. Iemand die alleen Nederlander en geen Marokkaan wilt zijn, heeft dat recht. Punt. Is gewoon helder en principieel. Of het nu uitvoerbaar is of niet, dat is een andere discussie.

En ik vind een extra nationaliteit nemen omdat het 'wel makkelijk' is, geen argument. Dan zou iedereen van elk land een paspoort kunnen hebben, en verliest het hele begrip staatsburger zijn waarde.

Overheden moeten het sowieso burgers van andere landen niet moeilijk maken om het land binnen te gaan. Dát zou het uitgangspunt moeten zijn. En geen bijzondere constructies als 'extra paspoorten omdat het makkelijk kan zijn'. Een bureaucratische oplossing voor een bureaucratisch probleem.
pi_32313116
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:21 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom je direct zo vijandig moet reageren. Maar goed. Dat schijnt de norm hier te zijn.
Ik geloof niet dat ik begonnen ben met het vijandig doen.

Verder heb ik even geen tijd om op je post in te gaan nu. Misschien kom ik er later op terug.
  woensdag 16 november 2005 @ 13:44:41 #72
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_32313548
In dat bericht reageer stel ik een iets wat zeurderige vraag om mijn punt duidelijk te maken: hoe kun je de wet overtreden van een land (ver hier vandaan) waarvan je er voor kiest om er niet bij te horen?

Daar zit mijn inziens geen vijandigheid in, al was het alleen maar omdat ik je er niet mee aanviel.
pi_32313557
Is het geen oplossing als we bijstandsuitkeringen koppelen aan de nationaliteit?
Bij een dubbele kunnen ze dan 50% van Nederland krijgen en 50% van bv Marokko. (Of zoals er hier een rond loopt in huis van Nieuw Zeeland)
pi_32316188
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:45 schreef DrXLTrouble het volgende:
Is het geen oplossing als we bijstandsuitkeringen koppelen aan de nationaliteit?
Bij een dubbele kunnen ze dan 50% van Nederland krijgen en 50% van bv Marokko. (Of zoals er hier een rond loopt in huis van Nieuw Zeeland)
En wat lost dat in jozuas van aartsens naam op
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 16 november 2005 @ 15:38:54 #75
3542 Gia
User under construction
pi_32316577
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:45 schreef DrXLTrouble het volgende:
Een zeer goed plan, m.i.

Wat dat oplost? Dat Marokko voor een evenredig deel de kosten van haar burgers mag dragen. Dat Nederland maar voor 50 % bijstand en WAO hoeft te betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')