abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:31:39 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32184220
Ik heb het afgelopen blok, 7 weken lang, een bepaald vak gevolgd van 3 studiepunten.

De eerste 5,5 week ging over een onderwerp (statisch onbepaalde constructies), de laatste 1,5 week hadden we nog iets over een ander onderwerp (stabiliteit en knik).
Nu heb ik dus goed geleerd voor dat vak, in dezelfde verhouding als waarin we lessen hebben gehad. Dus ongeveer de verhouding 5,5 : 1,5.

Nu krijgen we dat tentamen, en dat bestond slechts uit 1 opgave (a t/m f) waarbij we dat eerste onderwerp helemaal niet nodig hadden, het tentamen ging dus puur over dat 2e onderwerp dat zeer snel en globaal behandeld werd. Ik heb dus urenlang voor niks geleerd.
Het vak is wel 3 studiepunten waard, maar we hebben er dus slechts 1,5 week les in gehad wat veel te kort is aangezien het 3 x 28 = 84 studiebelastingsuren zijn. Voor iemand die dus die eerste 5,5 week niet naar de les gekomen is zou het dus niks uitgemaakt hebben.

Volgende week dus een hertentamen.
pi_32184261
hij zal wel teleurgesteld in je zijn
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:37:06 #3
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_32184378
belachelijk hoor !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_32184385
Mag best m.i.
pi_32184423
bezwaar indienen
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_32184436
Dan zal het hertentamen wel over dat eerste onderwerp gaan. Wel erg vreemde gang van zaken..
sig verwijderd door FA
pi_32184473
Tuurlijk mag dat.
Jetzt müssen wir streiten, keiner wei§ wie lang
ja für ein Leben, ohne Zwang
Dann kriegt der Frust uns nicht mehr klein
wir halten zusammen, keiner kämpft allein
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:42:11 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32184507
En er waren 4 voldoendes van de 24.
pi_32184509
ja dat mag waarom niet zo vaak meegemaakt dat ze je naaien
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:44:40 #10
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_32184582
Van mij wel.
Narcist
pi_32184585
Ja het mag, waarom niet? Je hoort immers de hele stof te kennen.
Nee het is niet netjes. Als het tweede onderwerp te moeilijk of uitgebreid is om in 1,5 week te behandelen had daar meer tijd voor vrijgemaakt moeten worden.

Aankaarten bij de docent, je teleurstelling kenbaar maken en hopen dat je het hertentamen goed maakt.
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:56:57 #12
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_32184913
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:44 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ja het mag, waarom niet? Je hoort immers de hele stof te kennen.
Nee het is niet netjes. Als het tweede onderwerp te moeilijk of uitgebreid is om in 1,5 week te behandelen had daar meer tijd voor vrijgemaakt moeten worden.

Aankaarten bij de docent, je teleurstelling kenbaar maken en hopen dat je het hertentamen goed maakt.
QFT
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:03:22 #13
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32185051
het tentamen ging over de stof dus het mag. Echter is zijn lesgeven teleurstellend te noemen.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:05:12 #14
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32185086
Volgende keer je energie toch maar aan de minderheid van de stof besteden
  Moderator vrijdag 11 november 2005 @ 18:06:46 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32185127
Lullig genoeg mag het wel, maar het lesgeven was buitengewoon RUK
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:11:36 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32185239
Tuurlijk mag dat. Statica heb je nodig om de rest te begrijpen. Zodoende is het niet nodig om daar aparte vragen over te stellen.
censuur :O
pi_32185401
quote:
Ik heb dus urenlang voor niks geleerd.
Hoezo voor niks? Leer jij de stof alleen maar omdat je het nodig hebt om tentamens te halen? Lekkere mentaliteit. Haal je straks zeker je diploma en doe je er niks meer mee. En intussen neem je de plek in van iemand die wel heel graag die opleiding wilde doen, maar niet kon omdat het quorum behaald was.
pi_32185556
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:42 schreef Ixnay het volgende:
En er waren 4 voldoendes van de 24.
Engels bij mij in de klas vorige week... 3 voldoendes van de 25 leerlingen
pi_32185637
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:42 schreef Ixnay het volgende:
En er waren 4 voldoendes van de 24.
Ach, dat valt nog wel mee.. wij hadden laatst een toets wiskunde met 6 van de 60 voldoende..
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
  zaterdag 12 november 2005 @ 13:21:11 #20
134403 kenampvin
erhehhem.......
pi_32202895
Ect lullig voor degene die dat tentamen moesten maken sh*t joh.... en waarom was dat tentamen dan over dat 2e stuk en niet oevr de 1e (zieke leraar horokinderen dollen)
Welcome to hell.....ITS CALLLED SCHOOL!!!!
  zaterdag 12 november 2005 @ 13:26:08 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32203031
Had je geen proeftentamen kunnen bekijken?
Vampire Romance O+
pi_32203400
het mag idd, aangezien je de hele stof behoort te kennen
Bite me!
pi_32203421
Een tentamen is altijd een steekproef. De docent mag alles vragen, zolang het maar bij de stof hoort. Stel dat je een boek moet leren van 10 hoofdstukken en je leert de eerste 8. Dan kom je op het tentamen dat voor 90% bestaat uit vragen over hoofdstuk 9 en 10. Dan mag dat toch gewoon, het zou mooi zijn als je al zou weten wat de docent zou vragen op een tentamen, maar zo werkt het helaas niet. Dus ik zie het probleem niet.
Gewoon hopen dat je bij de herkansing iets meer geluk hebt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_32203634
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Tuurlijk mag dat. Statica heb je nodig om de rest te begrijpen. Zodoende is het niet nodig om daar aparte vragen over te stellen.
Als dat hier het geval is (ik zit niet in het onderwerp, dus ik weet het niet) zou het juist logisch zijn dat het tentamen over het laatste gedeelte gaat, en zou een beetje student dat zelf ook wel kunnen inschatten
  zaterdag 12 november 2005 @ 14:21:00 #25
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32204255
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 13:26 schreef MouseOver het volgende:
Had je geen proeftentamen kunnen bekijken?
Nee, het is het eerste jaar dat het vak op deze manier gegeven wordt. Vorig jaar was alles in een andere volgorde.
pi_32204306
Bekend fenomeen. Komt hier op Civiel ook veel voor.

Maar goed, zo gek moeilijk is stabiliteit en knik ook niet.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  zaterdag 12 november 2005 @ 15:20:25 #27
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32205552
En het zou raar zijn om met kennis van de statica alleen het tentamen te kunnen halen......
censuur :O
pi_32230901
Tja, zo werkt het. Je moet gewoon zorgen dat je de stof volledig beheerst, klaar.
  zondag 13 november 2005 @ 14:30:12 #29
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32231108
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 14:23 schreef zjroentje het volgende:
Bekend fenomeen. Komt hier op Civiel ook veel voor.

Maar goed, zo gek moeilijk is stabiliteit en knik ook niet.
Ok, leg mij eens uit waar die buc voor staat.

Uit mijn aantekeningen en boeken kan ik het niet halen, toch gebruikt hij het in de uitwerking van het tentamen.
En het gaat om een stalen balk
pi_32231185
Misschien is HBO gewoon een beetje te hoog gegrepen voor je...?
  zondag 13 november 2005 @ 15:19:48 #31
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_32232604
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 15:44:10 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_32233201
quote:
Op zondag 13 november 2005 14:30 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ok, leg mij eens uit waar die [afbeelding]buc voor staat.

Uit mijn aantekeningen en boeken kan ik het niet halen, toch gebruikt hij het in de uitwerking van het tentamen.
En het gaat om een stalen balk
Omega buc, is een reductie factor voor de doorsnede capaciteit van een stalen kolom afhankelijk van de slankheid, in hoofdstuk 12.1.1 van NEN 6770 staat het uitgelegt.

Bij stalen ligger moet je een omega kip inelkaar breien.. staat ook in de NEN6770 hoofdstuk 12.2.2
pi_32233345
Wow een vakgenoten topic. TS waar doe je civiel?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_32254844
Omega buc is idd de knikfactor.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  maandag 14 november 2005 @ 12:16:58 #35
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32254968
Ja, daar was ik ook achter, maar hoe bepaal/bereken je deze?
pi_32255058
- labda = lbuc / i
- labdae = pi * (E / fy)0.5
- labdarel = labda / labdae

NEN normen erbij pakken. Kijken welke knikcurve je moet gebruiken (a,b,c of d) en dan je omegabuc aflezen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  maandag 14 november 2005 @ 13:26:25 #37
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_32256495
Welkom in het hoger onderwijs .
pi_32257208
quote:
Op maandag 14 november 2005 12:16 schreef Ixnay het volgende:
Ja, daar was ik ook achter, maar hoe bepaal/bereken je deze?
Deel van hfst 12 van nen 6770
pi_32258617
Tuurlijk mag het
Een docent is toch vrij om te vragen wat hij wil als het bij de leerstof hoort? Een docent verwacht nu eenmaal dat de leerstof volledig gekend is: van voor naar achter en van achter naar voor.

Ik vond het trouwens altijd een geste van mijn docenten als ze de laatste hoofdstukken ondervroegen op examens. Zat nog het best in mijn geheugen
pi_32258692
quote:
Op zondag 13 november 2005 15:19 schreef Mikkie het volgende:
Het is geen representatieve verhouding als je het vergelijkt met de leerstof en de lesstof. Op basis daarvan zou ik zeker een klacht indienen en ook bij de docent je ongenoegen kenbaar maken. Het klopt gewoon niet, dit is geen eerlijke vorm van toetsing.
Stel dat nou het grootste gedeelte van de leerlingen alleen die laatste 1,5 stof heeft bestudeerd, en zij halen het allemaal zonder dat ze enige kennis hebben over de stof van de eerste 5,5 week, dan klopt er iets niet.

Een toets moet representatief zijn voor de gehele (of althans: het grootste gedeelte van de) leerstof. Als dit niet zo is, kun je als docent toch ook nooit toetsen of je leerlingen voldoende kennis bezitten over alle zaken die jij ze de afgelopen periode hebt getracht te leren?
Een klacht omdat een docent iets vroeg uit de cursus?
Zoals ik zei: een docent verondersteld dat de cursus volledig gekend is.

Of het k*t is of niet, dat is een andere zaak, maar de docent heeft m.i. niets verkeerd gedaan.

Ik heb ooit een examen psychologie gehad waarop ik 1 vraag moest beantwoorden over 1 hoofdstuk van de cursus (en dat was een vak dat heel het jaar doorliep).
  maandag 14 november 2005 @ 15:55:17 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32260393
quote:
Op maandag 14 november 2005 14:52 schreef leonieke het volgende:

[..]

Een klacht omdat een docent iets vroeg uit de cursus?
Zoals ik zei: een docent verondersteld dat de cursus volledig gekend is.

Of het k*t is of niet, dat is een andere zaak, maar de docent heeft m.i. niets verkeerd gedaan.

Ik heb ooit een examen psychologie gehad waarop ik 1 vraag moest beantwoorden over 1 hoofdstuk van de cursus (en dat was een vak dat heel het jaar doorliep).
Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken.
Het zou beter geweest zijn als hij dan wat meer aandacht aan dat onderwerp besteed had waar het gehele tentamen over ging.
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
pi_32262835
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:55 schreef Ixnay het volgende:

[..]
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
Dat is een andere discussie. Ik beweer nergens dat het een ideale manier van lesgeven is, maar volgens mij heeft de docent in kwestie geen fout gemaakt (en dat was toch jouw vraag).

Anderzijds is het belangrijk om tijdens jouw opleiding hoger onderwijs zelf zaken uit te zoeken en bij te leren.
Het is hoe dan ook geen secundair onderwijs meer waar de docent de leerling bij het handje moest vasthouden.
pi_32262908
Ik stel me trouwens de vraag of er bv niet vaak gespijbeld werd tijdens de laatste weken of problemen waren geweest tijdens de les.

Toegegeven, ik heb ook ooit een toets afgenomen over Excel met de nadruk op de laatste les omdat ik in die les 3 mensen had buitengezet die al 5 weken aan een stuk te laat toekwamen in mijn les.
Grof? Misschien.
Hebben ze hun lesje geleerd? Zeker en vast
pi_32262990
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:03 schreef George-Butters het volgende:
het tentamen ging over de stof dus het mag. Echter is zijn lesgeven teleurstellend te noemen.
pi_32263262
ik had laatst ook een tentamen, ik goed leren; gaat die lul allemaal vragen stellen over dingen die in de powerpointpresentaties werden uitgelegd, en die had ik juist net niet goed geleerd, ik dacht dat het alleen ter ondersteuning was van de lesstof
  maandag 14 november 2005 @ 20:20:05 #46
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32268057
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:29 schreef leonieke het volgende:
Ik stel me trouwens de vraag of er bv niet vaak gespijbeld werd tijdens de laatste weken of problemen waren geweest tijdens de les.
De laatste lessen waren inderdaad een aantal mensen afwezig. Maar het is niet het type leraar dat hiermee afrekent op deze manier.
quote:
Toegegeven, ik heb ook ooit een toets afgenomen over Excel met de nadruk op de laatste les omdat ik in die les 3 mensen had buitengezet die al 5 weken aan een stuk te laat toekwamen in mijn les.
Grof? Misschien.
Hebben ze hun lesje geleerd? Zeker en vast
Als ze hun geld terugkrijgen mag het, vind ik.
pi_32268684
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:20 schreef Ixnay het volgende:

[..]

De laatste lessen waren inderdaad een aantal mensen afwezig. Maar het is niet het type leraar dat hiermee afrekent op deze manier.
Ik vrees dat je dit te rooskleurig inziet
Er is niets vervelender dan mensen die afwezig zijn. Ik geef les in het secundair onderwijs en erger me al dood aan mensen die afwezig blijven. Mijn vriend geeft les in het hoger onderwijs en ook al zie je het misschien niet aan hem, hij houdt rekening met aan- en afwezigheden En ik geef hem gelijk ook hoor.

Door gewoon naar de les te komen (ik vraag nog niet dat je superactief bent) toon je al respect voor jouw docent. En dat hoort wederzijds te zijn toch?

Door niet naar de les te komen, toon je gewoon dat je de uitleg toch niet nodig hebt, dat je het toch zomaar kan.

Ik durf er voor wedden dat die docent ook zo denkt hoor: eens zien hoe goed ze het kunnen...
En dat is dan erg jammer voor de mensen die er wel waren, maar vind ik, wel te verwachten.
quote:
Als ze hun geld terugkrijgen mag het, vind ik.
Geld terugkrijgen?
  maandag 14 november 2005 @ 22:06:40 #48
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32271375
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:38 schreef leonieke het volgende:
Ik vrees dat je dit te rooskleurig inziet
Er is niets vervelender dan mensen die afwezig zijn. Ik geef les in het secundair onderwijs en erger me al dood aan mensen die afwezig blijven. Mijn vriend geeft les in het hoger onderwijs en ook al zie je het misschien niet aan hem, hij houdt rekening met aan- en afwezigheden En ik geef hem gelijk ook hoor.
Het valt natuurlijk wel op dat er sommige lessen een groot deel van de klas niet was, maar als er iemand ziek is geweest en er helemaal niks aan kan doen wordt deze dus ook bestraft, aangezien hij de stof uit de periode dat hij ziek was minder goed kent.
quote:
Door gewoon naar de les te komen (ik vraag nog niet dat je superactief bent) toon je al respect voor jouw docent. En dat hoort wederzijds te zijn toch?
Zo respectvol vind ik het eerlijk gezegd niet om maar over 1 ding een opgave te geven. (Het was btw ook nog eens de enige opgave, er was wel 1 a t/m f)
Als het vak over een breed onderwerp gaat kun je simpelweg niet alle kennis heel gedetailleerd toepassen en zorg je dat de de theoriën en basisprincipes globaal goed kent.
Ik denk wel dat dit moeilijk uit te leggen is aan iemand die nog nooit een HTO opleiding gedaan heeft, hier leer je namelijk op een heel andere manier heb ik begrepen. Wij mogen bij de meeste vakken ook alle boeken en dictaten gebruiken. Dingen van buiten leren verspillen we geen tijd aan.
quote:
Door niet naar de les te komen, toon je gewoon dat je de uitleg toch niet nodig hebt, dat je het toch zomaar kan.
Je kunt ook gewoon ziek zijn ofzo.
quote:
Ik durf er voor wedden dat die docent ook zo denkt hoor: eens zien hoe goed ze het kunnen...
En dat is dan erg jammer voor de mensen die er wel waren, maar vind ik, wel te verwachten.
En degene die toevallig alleen dat ene hoofdstuk kende haalt nu een voldoende zonder dat hij iets van de rest begreep. Iemand die 80% van de inhoud van het vak kent, krijgt geen voldoende maar een 0 omdat hij alleen opgaven krijgt over hetgene dat hij niet wist.
quote:
Geld terugkrijgen?
Ja, hij (de klant) betaalt voor iets. Jij neemt het hem af.
pi_32272008
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:06 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Het valt natuurlijk wel op dat er sommige lessen een groot deel van de klas niet was, maar als er iemand ziek is geweest en er helemaal niks aan kan doen wordt deze dus ook bestraft, aangezien hij de stof uit de periode dat hij ziek was minder goed kent.
Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld.
Als student mag je ook wat moeite doen hoor vind ik.
Mijn indruk is (hier in België toch) dat een student goed zijn rechten kent, maar vaak vergeet dat hij ook plichten heeft. Ik veronderstel dat dat in Nederland wel een beetje hetzelfde zal zijn.
quote:
Zo respectvol vind ik het eerlijk gezegd niet om maar over 1 ding een opgave te geven. (Het was btw ook nog eens de enige opgave, er was wel 1 a t/m f)
Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag.
Sim-pel
quote:
Als het vak over een breed onderwerp gaat kun je simpelweg niet alle kennis heel gedetailleerd toepassen en zorg je dat de de theoriën en basisprincipes globaal goed kent.
Ik denk wel dat dit moeilijk uit te leggen is aan iemand die nog nooit een HTO opleiding gedaan heeft, hier leer je namelijk op een heel andere manier heb ik begrepen. Wij mogen bij de meeste vakken ook alle boeken en dictaten gebruiken. Dingen van buiten leren verspillen we geen tijd aan.
Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica.
Die moet je begrijpen ipv vanbuiten kennen.

Ik leerde trouwens bijna nooit vanbuiten aangezien ik het op die manier niet zo goed kon opschrijven op het examen
quote:
Je kunt ook gewoon ziek zijn ofzo.
Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte?
Van mijn vriend, die in alle 3 de jaren lesgeeft, heb ik hem dit academiejaar al 1 keer horen zeggen dat een student hem gemaild had om te zeggen dat hij de les niet kon bijwonen wegens ziekte en 1 die niet kon wegen persoonlijke omstandigheden.
quote:
En degene die toevallig alleen dat ene hoofdstuk kende haalt nu een voldoende zonder dat hij iets van de rest begreep. Iemand die 80% van de inhoud van het vak kent, krijgt geen voldoende maar een 0 omdat hij alleen opgaven krijgt over hetgene dat hij niet wist.
En dat noemt men hoger onderwijs idd.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het zelfs nooit tegengekomen bent in het secundair onderwijs? Dat je net het verkeerde stuk geleerd had?
quote:
Ja, hij (de klant) betaalt voor iets. Jij neemt het hem af.
Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'.
Als die leerlingen het belangrijker vonden om met z'n 3en elke week naar het toilet te gaan of ff op de speelplaats rond te hangen (als ik uit mijn raam kijk, zie ik de speelplaats ik zag hen op een bankje zitten...) dan tonen zij geen respect voor mijn les en hoeven ze er niet meer in te komen tot ze zich geëxcuseerd hebben. Hebben ze ook gedaan en we hebben er geen woorden meer aan vuil gemaakt. De 3 leerlingen waren trouwens allemaal geslaagd op het einde van het jaar voor mijn vak.
pi_32275345
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:17 schreef RetepV het volgende:

[..]

Hoezo voor niks? Leer jij de stof alleen maar omdat je het nodig hebt om tentamens te halen? Lekkere mentaliteit. Haal je straks zeker je diploma en doe je er niks meer mee. En intussen neem je de plek in van iemand die wel heel graag die opleiding wilde doen, maar niet kon omdat het quorum behaald was.
Je leert om af te studeren. Dat is maar goed ook; anders zouden we allemaal van die types krijgen die zelf hun curriculum wel even gaan samen stellen. Het is aan de docenten om representatieve tentamens samen te stellen, zodat getoetst wordt of de studenten de gehele stof beheersen. Wat i.c. gebeurt is, is een schandalige wanprestatie van de docent; zeer schadelijk voor het niveau van de opleidingen in den lande.
  dinsdag 15 november 2005 @ 12:38:19 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32283037
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:21 schreef leonieke het volgende:
Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld.
Als student mag je ook wat moeite doen hoor vind ik.
Mijn indruk is (hier in België toch) dat een student goed zijn rechten kent, maar vaak vergeet dat hij ook plichten heeft. Ik veronderstel dat dat in Nederland wel een beetje hetzelfde zal zijn.
Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.
quote:
Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag.
Sim-pel
Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.
quote:
Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica.
Die moet je begrijpen ipv vanbuiten kennen.
Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen
quote:
Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte?
Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen. Ik ben 21.
Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken
quote:
En dat noemt men hoger onderwijs idd.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het zelfs nooit tegengekomen bent in het secundair onderwijs? Dat je net het verkeerde stuk geleerd had?
Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.
quote:
Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'.
Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.
quote:
Als die leerlingen het belangrijker vonden om met z'n 3en elke week naar het toilet te gaan of ff op de speelplaats rond te hangen (als ik uit mijn raam kijk, zie ik de speelplaats ik zag hen op een bankje zitten...) dan tonen zij geen respect voor mijn les en hoeven ze er niet meer in te komen tot ze zich geëxcuseerd hebben.
Speelplaats Vergelijk mijn opleiding aub even niet met de opleiding waar jij lesgeeft, volgens mij zitten er nog wel wat verschillen en dan vooral op het gebied van leeftijd.
pi_32288511
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 12:38 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.
En ik had wéken stage tijdens mijn opleiding en ik moest ook niet zeuren als ik een examen niet kon maken hoor. Denk je echt dat tijdens stage of projecten (die wij ook hadden: volledige cursussen/bundels/... maken bijvoorbeeld, met 4 studenten in 1 groep waarbij je dan ook nog eens moet afspreken zodat het voor iedereen past)
Toch kan ik zeggen dat ik voor zo'n project of tijdens voorbereiding van stage nooit een les heb gemist. Toch niet om die reden
quote:
Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.
Zoals ik al eens gezegd heb: pech voor de mensen die er wel waren. Het is heel jammer. Maar het is echt niet de eerste keer dat een prof/docent 1 vraag uit de cursus stelt hoor. Als jij nu net niet genoeg hebt gestudeerd aan dat stuk, dan heb jij eigenlijk pech. Een docent veronderstelt nu eenmaal dat je zijn/haar cursus VOLLEDIG kent dus mag hij eigenlijk vragen wat hij wil.
quote:
Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen
En dat betekent dan als je eens iets moet leren, dat je het niet volledig moet doen omdat je normaalgezien enkel dingen moet toepassen?
quote:
Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen. Ik ben 21.
Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken
Ik gaf het voorbeeld met briefje tonen. Ik gaf ook het voorbeeld van mailen naar jouw docent om jou te verontschuldigen. Troost u, als je later ooit een vergadering moet voorzitten, ga je ook blij zijn dat mensen zich excuseren als ze er niet bij kunnen/konden zijn.

Onderschat trouwens niet altijd een docent en denk eens niet altijd dat het enige waar wij ons kunnen mee bezighouden ons vak is. AUB zeg. Ik heb 150 à 160 lln en ik weet in 99% van de gevallen nog wie er niet in mijn les was de vorige keer. Net zoals mijn vriend trouwens die ook lesgeeft aan mensen van jouw leeftijd (misschien heb je dan liever dat ik uw situatie met die van hem vergelijk...)
quote:
Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.
Tjah.. kan goed zijn, maar je kan evengoed een examen hebben met 1 vraag. Ik heb genoeg zo'n voorbeelden gehad hoor.
quote:
Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.
Speelplaats Vergelijk mijn opleiding aub even niet met de opleiding waar jij lesgeeft, volgens mij zitten er nog wel wat verschillen en dan vooral op het gebied van leeftijd.

Vergeet je niet om even uit de hoogte te doen. Ik gaf een voorbeeld waarbij ik mijn leerlingen met recht en rede heb buitengezet. Ze kwamen meermaals te laat, ik gaf hen de verwittiging dat het niet meer mocht gebeuren of ze moesten niet meer binnenkomen.
Hebben ze gedaan, consequenties kenden ze op voorhand.
Als je dan toch beweert alles te weten van lesgeven (zie vb leerling verplaatsen) moet je ook rekening houden met de situatie en het probleem zelf. Als een leerling te veel babbelt met zijn buur helpt het soms om hem te verplaatsen. Als hij te laat komt (zoals het in mijn voorbeeld was), ben ik heel weinig met verplaatsen aangezien hij op dat moment nog niet in mijn les zit
Je denkt misschien omdat je een hogere opleiding doet (die ik nota bene ook achter de rug heb) dat je alles weet van elk vak... niets is minder waar hoor.

Feit is dat de docent geen fout heeft gemaakt (zie TT), ik heb al toegegeven dat het idd een vreemd examen was, maar het is en blijft hoger onderwijs (wat jij toch zo graag vermeldt in de discussie) en dat moet je er maar mee leren leven dat een docent 1 vraag eruit haalt.
Of hebben jullie nooit een mondeling examen waarbij je 1 kaartje trekt waarop 1 vraag staat? Moest je daar meer ervaring mee hebben, dan zou je misschien weten dat een docent zich soms beperkt tot één onderdeel uit de cursus.

Wat die verschillen van opleiding betreft: uiteraard zijn ze er. Gelukkig maar! Maar respect is en blijft in alle jaren een belangrijke factor. Als het een troost kan zijn, later op jouw werk moet je het ook nog hebben
  woensdag 16 november 2005 @ 13:28:08 #53
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32313112
Zojuist hertentamen gemaakt.

3 x raden wat hij deze keer vroeg.
pi_32314420
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:28 schreef Ixnay het volgende:
Zojuist hertentamen gemaakt.

3 x raden wat hij deze keer vroeg.
Ik veronderstel dus dat je erdoor bent (ik kan me namelijk niet inbeelden dat je een stuk niet goed zou geleerd hebben)
  woensdag 16 november 2005 @ 14:42:41 #55
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_32315057
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo.
pi_32323332
quote:
Op woensdag 16 november 2005 14:42 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo.
en wat zeggen we dan?
pi_32364808
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:55 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken.
Het zou beter geweest zijn als hij dan wat meer aandacht aan dat onderwerp besteed had waar het gehele tentamen over ging.
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
Het is geen middelbare school meer, meneer heeft slecht uitgelegd dus ik maak de tentamen slecht..... Voor een tentamen moet je gewoon het stof beheersen.
En als het stof slecht behandelt is moet je zelf aan de studie of de docent om hulp vragen voor je tentamen nog..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')