QFTquote:Op vrijdag 11 november 2005 17:44 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ja het mag, waarom niet? Je hoort immers de hele stof te kennen.
Nee het is niet netjes. Als het tweede onderwerp te moeilijk of uitgebreid is om in 1,5 week te behandelen had daar meer tijd voor vrijgemaakt moeten worden.
Aankaarten bij de docent, je teleurstelling kenbaar maken en hopen dat je het hertentamen goed maakt.
Hoezo voor niks? Leer jij de stof alleen maar omdat je het nodig hebt om tentamens te halen? Lekkere mentaliteit. Haal je straks zeker je diploma en doe je er niks meer mee. En intussen neem je de plek in van iemand die wel heel graag die opleiding wilde doen, maar niet kon omdat het quorum behaald was.quote:Ik heb dus urenlang voor niks geleerd.
Ach, dat valt nog wel mee..quote:
Als dat hier het geval is (ik zit niet in het onderwerp, dus ik weet het niet) zou het juist logisch zijn dat het tentamen over het laatste gedeelte gaat, en zou een beetje student dat zelf ook wel kunnen inschattenquote:Op vrijdag 11 november 2005 18:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Tuurlijk mag dat. Statica heb je nodig om de rest te begrijpen. Zodoende is het niet nodig om daar aparte vragen over te stellen.
Nee, het is het eerste jaar dat het vak op deze manier gegeven wordt. Vorig jaar was alles in een andere volgorde.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:26 schreef MouseOver het volgende:
Had je geen proeftentamen kunnen bekijken?
Ok, leg mij eens uit waar diequote:Op zaterdag 12 november 2005 14:23 schreef zjroentje het volgende:
Bekend fenomeen. Komt hier op Civiel ook veel voor.
Maar goed, zo gek moeilijk is stabiliteit en knik ook niet.![]()
Omega buc, is een reductie factor voor de doorsnede capaciteit van een stalen kolom afhankelijk van de slankheid, in hoofdstuk 12.1.1 van NEN 6770 staat het uitgelegt.quote:Op zondag 13 november 2005 14:30 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ok, leg mij eens uit waar die [afbeelding]buc voor staat.
Uit mijn aantekeningen en boeken kan ik het niet halen, toch gebruikt hij het in de uitwerking van het tentamen.
En het gaat om een stalen balk
Deel van hfst 12 van nen 6770quote:Op maandag 14 november 2005 12:16 schreef Ixnay het volgende:
Ja, daar was ik ook achter, maar hoe bepaal/bereken je deze?
Een klacht omdat een docent iets vroeg uit de cursus?quote:Op zondag 13 november 2005 15:19 schreef Mikkie het volgende:
Het is geen representatieve verhouding als je het vergelijkt met de leerstof en de lesstof. Op basis daarvan zou ik zeker een klacht indienen en ook bij de docent je ongenoegen kenbaar maken. Het klopt gewoon niet, dit is geen eerlijke vorm van toetsing.
Stel dat nou het grootste gedeelte van de leerlingen alleen die laatste 1,5 stof heeft bestudeerd, en zij halen het allemaal zonder dat ze enige kennis hebben over de stof van de eerste 5,5 week, dan klopt er iets niet.
Een toets moet representatief zijn voor de gehele (of althans: het grootste gedeelte van de) leerstof. Als dit niet zo is, kun je als docent toch ook nooit toetsen of je leerlingen voldoende kennis bezitten over alle zaken die jij ze de afgelopen periode hebt getracht te leren?
Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken.quote:Op maandag 14 november 2005 14:52 schreef leonieke het volgende:
[..]
Een klacht omdat een docent iets vroeg uit de cursus?![]()
Zoals ik zei: een docent verondersteld dat de cursus volledig gekend is.
Of het k*t is of niet, dat is een andere zaak, maar de docent heeft m.i. niets verkeerd gedaan.
Ik heb ooit een examen psychologie gehad waarop ik 1 vraag moest beantwoorden over 1 hoofdstuk van de cursus (en dat was een vak dat heel het jaar doorliep).
Dat is een andere discussie. Ik beweer nergens dat het een ideale manier van lesgeven is, maar volgens mij heeft de docent in kwestie geen fout gemaakt (en dat was toch jouw vraag).quote:Op maandag 14 november 2005 15:55 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
quote:Op vrijdag 11 november 2005 18:03 schreef George-Butters het volgende:
het tentamen ging over de stof dus het mag. Echter is zijn lesgeven teleurstellend te noemen.
De laatste lessen waren inderdaad een aantal mensen afwezig. Maar het is niet het type leraar dat hiermee afrekent op deze manier.quote:Op maandag 14 november 2005 17:29 schreef leonieke het volgende:
Ik stel me trouwens de vraag of er bv niet vaak gespijbeld werd tijdens de laatste weken of problemen waren geweest tijdens de les.
Als ze hun geld terugkrijgen mag het, vind ik.quote:Toegegeven, ik heb ook ooit een toets afgenomen over Excel met de nadruk op de laatste les omdat ik in die les 3 mensen had buitengezet die al 5 weken aan een stuk te laat toekwamen in mijn les.
Grof? Misschien.
Hebben ze hun lesje geleerd? Zeker en vast
Ik vrees dat je dit te rooskleurig inzietquote:Op maandag 14 november 2005 20:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
De laatste lessen waren inderdaad een aantal mensen afwezig. Maar het is niet het type leraar dat hiermee afrekent op deze manier.
Geld terugkrijgen?quote:Als ze hun geld terugkrijgen mag het, vind ik.
Het valt natuurlijk wel op dat er sommige lessen een groot deel van de klas niet was, maar als er iemand ziek is geweest en er helemaal niks aan kan doen wordt deze dus ook bestraft, aangezien hij de stof uit de periode dat hij ziek was minder goed kent.quote:Op maandag 14 november 2005 20:38 schreef leonieke het volgende:
Ik vrees dat je dit te rooskleurig inziet
Er is niets vervelender dan mensen die afwezig zijn. Ik geef les in het secundair onderwijs en erger me al dood aan mensen die afwezig blijven. Mijn vriend geeft les in het hoger onderwijs en ook al zie je het misschien niet aan hem, hij houdt rekening met aan- en afwezighedenEn ik geef hem gelijk ook hoor.
Zo respectvol vind ik het eerlijk gezegd niet om maar over 1 ding een opgave te geven. (Het was btw ook nog eens de enige opgave, er was wel 1 a t/m f)quote:Door gewoon naar de les te komen (ik vraag nog niet dat je superactief bent) toon je al respect voor jouw docent. En dat hoort wederzijds te zijn toch?
Je kunt ook gewoon ziek zijn ofzo.quote:Door niet naar de les te komen, toon je gewoon dat je de uitleg toch niet nodig hebt, dat je het toch zomaar kan.
En degene die toevallig alleen dat ene hoofdstuk kende haalt nu een voldoende zonder dat hij iets van de rest begreep. Iemand die 80% van de inhoud van het vak kent, krijgt geen voldoende maar een 0 omdat hij alleen opgaven krijgt over hetgene dat hij niet wist.quote:Ik durf er voor wedden dat die docent ook zo denkt hoor: eens zien hoe goed ze het kunnen...
En dat is dan erg jammer voor de mensen die er wel waren, maar vind ik, wel te verwachten.
Ja, hij (de klant) betaalt voor iets. Jij neemt het hem af.quote:Geld terugkrijgen?
Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld.quote:Op maandag 14 november 2005 22:06 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het valt natuurlijk wel op dat er sommige lessen een groot deel van de klas niet was, maar als er iemand ziek is geweest en er helemaal niks aan kan doen wordt deze dus ook bestraft, aangezien hij de stof uit de periode dat hij ziek was minder goed kent.
Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag.quote:Zo respectvol vind ik het eerlijk gezegd niet om maar over 1 ding een opgave te geven. (Het was btw ook nog eens de enige opgave, er was wel 1 a t/m f)
Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica.quote:Als het vak over een breed onderwerp gaat kun je simpelweg niet alle kennis heel gedetailleerd toepassen en zorg je dat de de theoriën en basisprincipes globaal goed kent.
Ik denk wel dat dit moeilijk uit te leggen is aan iemand die nog nooit een HTO opleiding gedaan heeft, hier leer je namelijk op een heel andere manier heb ik begrepen. Wij mogen bij de meeste vakken ook alle boeken en dictaten gebruiken. Dingen van buiten leren verspillen we geen tijd aan.
Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte?quote:Je kunt ook gewoon ziek zijn ofzo.
En dat noemt men hoger onderwijs idd.quote:En degene die toevallig alleen dat ene hoofdstuk kende haalt nu een voldoende zonder dat hij iets van de rest begreep. Iemand die 80% van de inhoud van het vak kent, krijgt geen voldoende maar een 0 omdat hij alleen opgaven krijgt over hetgene dat hij niet wist.
Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'.quote:Ja, hij (de klant) betaalt voor iets. Jij neemt het hem af.
Je leert om af te studeren. Dat is maar goed ook; anders zouden we allemaal van die types krijgen die zelf hun curriculum wel even gaan samen stellen. Het is aan de docenten om representatieve tentamens samen te stellen, zodat getoetst wordt of de studenten de gehele stof beheersen. Wat i.c. gebeurt is, is een schandalige wanprestatie van de docent; zeer schadelijk voor het niveau van de opleidingen in den lande.quote:Op vrijdag 11 november 2005 18:17 schreef RetepV het volgende:
[..]
Hoezo voor niks? Leer jij de stof alleen maar omdat je het nodig hebt om tentamens te halen? Lekkere mentaliteit. Haal je straks zeker je diploma en doe je er niks meer mee. En intussen neem je de plek in van iemand die wel heel graag die opleiding wilde doen, maar niet kon omdat het quorum behaald was.
Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.quote:Op maandag 14 november 2005 22:21 schreef leonieke het volgende:
Als ik een les gemist had vroeger of ik begreep iets niet nadat ik het gestudeerd had dan wendde ik mij tot de docent en legde mijn probleem uit. Ik heb 1 keer te horen gekregen dat het niet paste om uitleg te geven over het onderwerp dat ik niet begreep. Dat werd dan 2 dagen uitgesteld.
Als student mag je ook wat moeite doen hoor vind ik.
Mijn indruk is (hier in België toch) dat een student goed zijn rechten kent, maar vaak vergeet dat hij ook plichten heeft. Ik veronderstel dat dat in Nederland wel een beetje hetzelfde zal zijn.
Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.quote:Docent denkt: studenten tonen geen respect voor mij, laat ik eens hetzelfde doen. De studenten waren trouwens eerst afwezig, hij kwam pas erna met zijn enige-uit-6-delen-bestaande-tentamenvraag.
Sim-pel
Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemenquote:Ik heb ook hoger onderwijs gedaan hoor (uiteraard niet een HTO opleiding aangezien ik 1. niet van Nederland ben en 2. eigenlijk niet precies weet wat het inhoudt), maar ik heb best wat leerstof te verwerken gekregen hoor. 1 van mijn hoofdvakken was trouwens boekhouden en laat ons nu eerlijk zijn: boekhouden kan je niet vanbuiten leren. Net zoals heel wat stukken van informatica.
Die moet je begrijpen ipv vanbuiten kennen.
Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen.quote:Uiteraard, ga ik nooit het tegendeel van beweren. Maar hoeveel studenten tonen persoonlijk een doktersbriefje aan hun docent als ze terugkomen? Meer zelfs, hoeveel studenten komen zich gewoon excuseren bij de docent dat ze afwezig waren door ziekte?
Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.quote:En dat noemt men hoger onderwijs idd.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het zelfs nooit tegengekomen bent in het secundair onderwijs? Dat je net het verkeerde stuk geleerd had?
Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.quote:Hier in België betaal je geen inschrijvingsgeld ofzo voor het secundair onderwijs hoor. Dus hij betaalt niets en als ik de 5 weken optel waarin hij telkens 10 minuten te laat kwam, had hij zichzelf ook al een les 'afgepakt'.
Speelplaatsquote:Als die leerlingen het belangrijker vonden om met z'n 3en elke week naar het toilet te gaan of ff op de speelplaats rond te hangen (als ik uit mijn raam kijk, zie ik de speelplaatsik zag hen op een bankje zitten...) dan tonen zij geen respect voor mijn les en hoeven ze er niet meer in te komen tot ze zich geëxcuseerd hebben.
En ik had wéken stage tijdens mijn opleiding en ik moest ook niet zeuren als ik een examen niet kon maken hoor. Denk je echt dat tijdens stage of projecten (die wij ook hadden: volledige cursussen/bundels/... maken bijvoorbeeld, met 4 studenten in 1 groep waarbij je dan ook nog eens moet afspreken zodat het voor iedereen past)quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:38 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Naast die basisvakken hebben wij nog projecten waar we genoeg tijd aan kwijt zijn, het is niet zo dat we ons volledig kunnen focussen op die vakken. Daarnaast is het moeilijk om een leraar om uitleg te vragen, hij zit niet altijd op zn kantoor, soms heeft hij les aan een andere groep, en vaak hebben ze ook nog een bedrijfje ergens waar ze 2 of 3 dagen in de week zitten.
Zoals ik al eens gezegd heb: pech voor de mensen die er wel waren. Het is heel jammer. Maar het is echt niet de eerste keer dat een prof/docent 1 vraag uit de cursus stelt hoor. Als jij nu net niet genoeg hebt gestudeerd aan dat stuk, dan heb jij eigenlijk pech. Een docent veronderstelt nu eenmaal dat je zijn/haar cursus VOLLEDIG kent dus mag hij eigenlijk vragen wat hij wil.quote:Nou er waren genoeg studenten die wél respect tonen (waaronder ikzelf). Echter toon ik geen respect voor zijn slechte tentamen.
En dat betekent dan als je eens iets moet leren, dat je het niet volledig moet doen omdat je normaalgezien enkel dingen moet toepassen?quote:Bij krijgen vrijwel geen leervakken, alleen dingen toepassen (berekenen meestal), creativiteit gebruiken, oplossingen zoeken voor technische problemen
Ik gaf het voorbeeld met briefje tonen. Ik gaf ook het voorbeeld van mailen naar jouw docent om jou te verontschuldigen. Troost u, als je later ooit een vergadering moet voorzitten, ga je ook blij zijn dat mensen zich excuseren als ze er niet bij kunnen/konden zijn.quote:Het is geen basisschool meer he... Briefje tonen.Ik ben 21.
Daarnaast zal het deze man niet veel interesseren. Als alle studenten die hij lesgeeft hem op de hoogte moeten stellen van zijn persoonlijke situatie, vergeet hij het bij meer dan de helft en is hij meer daarmee bezig dan met vakinhoudelijke zaken
Tjah.. kan goed zijn, maar je kan evengoed een examen hebben met 1 vraag. Ik heb genoeg zo'n voorbeelden gehad hoor.quote:Bij een goed tentamen krijg je opgaven in de juiste verhouding dat het representatief is voor de inhoud van het vak in de betreffende periode.
quote:Dat hij zichzelf de les afpakt is stom van hem, maar je eigen "eigendom" mag je mee doen wat je wil, zo zie ik dat ook voor onderwijs in dit geval. Als iemand vervelend is tijdens de les zou je de persoon in kwestie ook kunnen vragen ergens anders plaats te nemen, vaak helpt dit net zo goed als hem de les uitsturen. Hij kan alsnog de les volgen en jij heb toch nog de mogelijkheid om goed les te kunnen geven.
SpeelplaatsVergelijk mijn opleiding aub even niet met de opleiding waar jij lesgeeft, volgens mij zitten er nog wel wat verschillen en dan vooral op het gebied van leeftijd.
Ik veronderstel dus dat je erdoor bent (ik kan me namelijk niet inbeelden dat je een stuk niet goed zou geleerd hebben)quote:Op woensdag 16 november 2005 13:28 schreef Ixnay het volgende:
Zojuist hertentamen gemaakt.
3 x raden wat hij deze keer vroeg.![]()
en wat zeggen we dan?quote:Op woensdag 16 november 2005 14:42 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik heb het gehaald, en ik denk zelfs met een 8 ofzo.
Het is geen middelbare school meer, meneer heeft slecht uitgelegd dus ik maak de tentamen slecht..... Voor een tentamen moet je gewoon het stof beheersen.quote:Op maandag 14 november 2005 15:55 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dat eerste onderwerp heeft hij uitgebreid zitten uitleggen in de les, dat tweede onderwerp heeft hij heel snel afgerateld, en wat hij niet afkreeg in de les hebben we thuis zelf moeten uitzoeken.
Het zou beter geweest zijn als hij dan wat meer aandacht aan dat onderwerp besteed had waar het gehele tentamen over ging.
Hij mag het zeker, maar ik vind dat dit geen juiste manier van lesgeven is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |