Je ww uitkering wordt bepaald naar het salaris van je laatste werk.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Afgestudeerd, tijdelijk een WW 490 euro kan dit??
Wel heel makkelijk gelijk een uitkering...quote:Op vrijdag 11 november 2005 14:45 schreef AnnekeM het volgende:
Ik ben over een paar weekjes (ong. half dec) klaar met mijn studie en word per 1 jan. uitgeschreven bij de IB groep. Dat betekent dat ik eind dec. voor het laatst studiefinanciering krijg.
Momenteel ben ik druk aan het solliciteren voor een tijdelijke baan, want ik wil misschien in september '06 een vervolgstudie doen.
Nu is mijn vraag hoe het nu zit met de financiering als ik uitgeschreven ben bij IB groep en in januari nog geen baan heb gevonden. Ik woon op kamers, dus ik moet iets vinden om van rond te komen.
Krijg ik dan een ww-uitkering of bijstand?
Hoe, wat en wanneer moet ik zoiets aanvragen...
Ik weet dat je zoiets op tijd aan moet vragen omdat ze uit moeten zoeken of je uberhaupt in aanmerking komt. Maar ik weet nu dus nog niet of ik in januari werk heb.
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen die in zo'n situatie zaten & zelfstandig wonen.
Bij je ouders heb je het natuurlijk een stuk makkelijker als je nix hebt.
mwah: beetje kort door de bocht dit, ps *is* aan het sollciteren, doe nou niet alsof je altijd direct een baan kan krijgen, want dat is niet zo, zeker niet in de studentensteden, alwaar ze altijd wel een 18-jarige student voor tijdelijk werk kunnen inzetten. sterker nog: al het soort werk wat je nu noemt wordt daar al door studenten gedaan. kan je niet beter kijken of die vervolgaansluiting beter kan? dat je bv halverwege het jaar in nauari daar begint?quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:05 schreef pooier het volgende:
[..]
Wel heel makkelijk gelijk een uitkering...
Desnoods glazen halen in de kroeg, of afwassen in een restaurant.
wasknijpers in elkaar zetten, kaarsjesdompelen voor de lokale bejaardentehuis, patat bakken bij Patat van AD.
genoeg keus dus om centjes te krijgen.
![]()
Er was vroeger idd een uitkering voor mensen die pas afgestudeerd waren. Het gaf je dan rustig de tijd om een baan van je eigen niveau te zoeken. Alleen dat is geloof ik sinds 2000 afgeschaft.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:09 schreef rthls het volgende:
Ik hoorde een keer dat er zoiets is als een afstudeerders-uitkering? Maar dat weet ik niet meer zeker
Een uitkering waar je ook nog eens voor hetzelfde bedrag een baantje mag hebben. Kunstenaars hebben het zo slecht nog niet.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:37 schreef Ynske het volgende:
niet echt helemaal eerlijk
maar voor net afgestudeerden van een kunstacademie is er wel een uitkering
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22964
ja studenten hebben echt een vetpot hoorquote:Op vrijdag 11 november 2005 15:43 schreef Deetch het volgende:
Na 5 jaar studeren op onze kosten moet het daarmee maar eens afgelopen zijn.
Ga langs bij het CWI en uitzendbureaus.
quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:13 schreef lammegiraf het volgende:
het feit dat je hier zo over nadenkt zegt genoeg over je mentaliteit. Als je wil zijn er zat baantjes te vinden.
Altijd als er uitkeringsvragen hier op fok zijn, wordt er meteen gesproken over profiteren over de rug van anderen, luie uitkeringstrekkers. Scheld dan op de overheid die de regels verzonnen heeft en niet op de mensen die zich afvragen of ze ergens recht op hebben.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:09 schreef LaZZ het volgende:
En op de reactie; 'waarom niet nemen waar je recht op hebt?', dat zou elke Nederlander moeten doen, stel luie uitkeringstrekkers. Bah, ik walg hiervan.
Na 1 januari is dat met het nieuwe zorgverzekeringsstelsel niet meer aan de orde.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:32 schreef LostFormat het volgende:
Is inschrijven sowieso niet zowat verplicht omdat je anders in de knoei komt met verzekeringen?
Nonsens, als er de mogelijkheid is om te werken, hoe dan ook, dan moet je dat gewoon doen. Dan moet je niet direct bij de overheid aankloppen. Het ligt aan de instelling van die lui, niet aan de overheid. Je moet je namelijk niet afvragen of je geld krijgt als je werkloos en klaar bent met je studie, je moet je afvragen hoe je aan je geld komt en hoe je dat gaat verdienen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:14 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Altijd als er uitkeringsvragen hier op fok zijn, wordt er meteen gesproken over profiteren over de rug van anderen, luie uitkeringstrekkers. Scheld dan op de overheid die de regels verzonnen heeft en niet op de mensen die zich afvragen of ze ergens recht op hebben.
Inderdaad that's the spiritquote:Op vrijdag 11 november 2005 16:00 schreef GertJanPeter het volgende:
Ik ben ook afgestudeerd (CE) maar kan (nog) geen baan vinden die bij mijn opleiding past. Denk je nu echt dat ik uitkering ga aanvragen!!! Over mijn lijk!!! Ik werk gewoon via het uitzendbureau en die hebben gelukkig genoeg werk voor mij! Het werk is natuurlijk onder mijn niveau (operator bij een frisdrankfabriek) maar ik vind dat ik mij nergens voor hoef te schamen..werk is werk. En zoals iemand al hier gezegd heeft: er zijn genoeg baantjes te vinden...maar je moet wel WILLEN werken...
CWI, centrum voor werk en inkomen. Het is een overheidsinstantie die je helpt om aan werk te komen. Het is zeker niet zo dat je daar direct een uitkering krijgt. Als je je daar aanmeldt, wil dat nog niet zeggen dat je niet van plan bent om zo goed mogelijk naar werk te zoeken. Dat sluit elkaar niet uit. En het lijkt mij niet meer dan logisch dat er eerst naar werk wordt gezocht wat bij je past en dan als dat niet lukt dan pas ander werk gaat zoeken. En daar gaat gewoon tijd in zitten. Niet alles is zo zwartwit als jij het nu over laat komen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:22 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Nonsens, als er de mogelijkheid is om te werken, hoe dan ook, dan moet je dat gewoon doen. Dan moet je niet direct bij de overheid aankloppen. Het ligt aan de instelling van die lui, niet aan de overheid. Je moet je namelijk niet afvragen of je geld krijgt als je werkloos en klaar bent met je studie, je moet je afvragen hoe je aan je geld komt en hoe je dat gaat verdienen.
Ik weet wel wat het CWI is hoor, hoezo begin je daarover?quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:28 schreef LostFormat het volgende:
[..]
CWI, centrum voor werk en inkomen. Het is een overheidsinstantie die je helpt om aan werk te komen. Het is zeker niet zo dat je daar direct een uitkering krijgt. Als je je daar aanmeldt, wil dat nog niet zeggen dat je niet van plan bent om zo goed mogelijk naar werk te zoeken. Dat sluit elkaar niet uit. En het lijkt mij niet meer dan logisch dat er eerst naar werk wordt gezocht wat bij je past en dan als dat niet lukt dan pas ander werk gaat zoeken. En daar gaat gewoon tijd in zitten. Niet alles is zo zwartwit als jij het nu over laat komen.
In de OP lees ik toch duidelijk dat TS druk op zoek is, hoor.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:38 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Ik weet wel wat het CWI is hoor, hoezo begin je daarover?
CWI is juist om werk te vinden.
Maar mijns inziens doe je er beter aan een 'overbruggingsbaantje' te vinden zolang je geen baan hebt die aansluit bij je opleiding.
Ik ook, maar daar reageer ik toch niet op?quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In de OP lees ik toch duidelijk dat TS druk op zoek is, hoor.
Omdat daar het traject voor een uitkering begint. Je aanmelden voor een uitkering betekent dus eerst een periode verplicht naar een baan zoeken.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:38 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Ik weet wel wat het CWI is hoor, hoezo begin je daarover?
CWI is juist om werk te vinden.
Natuurlijk, maar als jij werk zoekt dan begin jij toch ook eerst naar een baan zoeken die bij je opleiding past en dan als dat niet lukt pas verder te zoeken naar een 'mindere' baan. Er gaat vaak gewoon flinke tijd inzitten waarbij het over het algemeen gewoon verstandiger is om maar meteen het traject naar een uitkering te starten. M.a.w. gebruik maken van het systeem wat de overheid je aanbiedt. Ik snap niet waarom mensen daar zo neerbuigend over doen.quote:Maar mijns inziens doe je er beter aan een 'overbruggingsbaantje' te vinden zolang je geen baan hebt die aansluit bij je opleiding.
quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:04 schreef GertJanPeter het volgende:
[..]
ja studenten hebben echt een vetpot hoor....een doorsnee student krijgt toch wel gemiddeld 100 euri per maand van Jan-Petertje
Ze teren echt van de staat hoor
![]()
Weet je eigenlijk wel waarover je praat? Nee? ik zal het even voor je opsommen:
1500+ euro aan schoolgeld per jaar
300-400 euro aan boeken in het eerste jaar, in de daarop volgende jaren worden de kosten meestal lager (en dat is nog LAAG geschat)
lange werkweek +- 35 uur (verschilt wel per opleiding ..en de intelligentie van de student natuurlijk)
Daarbij is het gewoon noodzakelijk om een bijbaantje te hebben...tenzij je rijke ouders hebt. (ik heb hier overigens geen problemen mee...want net als Pim vind ik dat een student best wat tijd in werk mag steken)
Mjaquote:Op vrijdag 11 november 2005 15:05 schreef Sannehieke het volgende:
[..]
Je ww uitkering wordt bepaald naar het salaris van je laatste werk.
Op www.werk.nl kan je ook alle CWI banen en uitleg over een uitkering e.d. vindenquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:33 schreef AnnekeM het volgende:CWI, dat is hem... kon er maar niet opkomen.. Als ik morgen eraan toe kom, ga ik er meteen even langs.
Van mijn stufie + aanvullende beurs. Gelukkig krijg ik nog een deel stagevergoeding en pas ik geregeld op. Hiermee kan ik het nog net redden..quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:20 schreef Sannehieke het volgende:
Hoe betaal je nu trouwens je huur, eten, uitgaan enz. Heb je nu geen baantje waar je wat vaker mag komen werken of leef je alleen van je stufi.
Beginnen bij het CWI. Zonder inschrijving bij het CWI heb je sowieso geen recht op een uitkering. Zij helpen je dan verder. Je hebt pas recht op een WWB-uitkering als je niet meer ingeschreven bent bij een opleiding en geen studiefinanciering meer krijgt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:56 schreef AnnekeM het volgende:
Ondanks dat ik mijn best doe met solliciteren, is er een kans dat ik in jan. nog geen baan heb. Daarom wil ik ook kijken wat er in zo'n geval mogelijk is.
Dank je, daar heb ik wat aanquote:Op zaterdag 12 november 2005 00:01 schreef freako het volgende:
Beginnen bij het CWI. Zonder inschrijving bij het CWI heb je sowieso geen recht op een uitkering. Zij helpen je dan verder. Je hebt pas recht op een WWB-uitkering als je niet meer ingeschreven bent bij een opleiding en geen studiefinanciering meer krijgt.
Helaas... niet op zaterdag geopend. Maandagmorgen meteen even bellen voor een afspraak is het beste wat je kunt doen denk ik.quote:Op zaterdag 12 november 2005 10:47 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Dank je, daar heb ik wat aan![]()
Weet iemand of het CWI op zaterdag geopend is? Ik kan hier nix over vinden op de website.
quote:Op zaterdag 12 november 2005 12:24 schreef simmu het volgende:
ik wil even iets kwijt aan alle 'werken met je luie donder, profiteur' mensjes: ik heb zelf vanaf mijn 15de gewerkt, en werd op mijn 27ste werkeloos, neem me niet kwalijk hoor, maar als ik vanaf mijn 15de sociale premies afgedragen heb, oprecht (en zinnig) solliciteer, dan vind ik toch werkelijk dat ik het volste recht heb op een uitkering! lekker makkelijk oordelen als je zelf niet in de situatie zit dat je je huur niet meer kan betalen omdat je geen inkomen hebt. een uitkering is bedoeld als tijdelijke overbrugging tot je weer werk hebt, en tijdens je loopbaan betaal je daar zelf aan mee door premies af te dragen. je kan niet verlangen dat je *alle* werk aanpakt; dan moet je alle uitkeringen afschaffen, en bijvoorbeeld tegen zo'n bijstandsmoedertje of net afgestudeerde studente zeggen: 'ga dan maar de prostitutie in', volgens die redenatie. kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
overigens: het is voor ts zaak om dit vooral snel te regelen, en idd bij het CWI. kijk daar eens in die kaartenbakken, je mag gratis bellen om te solliciteren, en callcenters is niet zo'n nuttige tip voor iemand met een aandoening aan het gehoor he..................PS: in de tuinbouw is vaak wel werk, als je in de randstad woont kan je kijken of er niks in het westland te vinden is
Ik had er vandaag graag heen gewild. Gelukkig was Sjeen net op tijd om te melden dat het CWI vandaag niet open is. Anders had ik voor een dichte deur gestaan.quote:het is voor ts zaak om dit vooral snel te regelen, en idd bij het CWI. kijk daar eens in die kaartenbakken
gratis bellen is helaas ook geen nuttige tipquote:je mag gratis bellen om te solliciteren, en callcenters is niet zo'n nuttige tip voor iemand met een aandoening aan het gehoor he..................
Ik woon in het mooie frieslandquote:PS: in de tuinbouw is vaak wel werk, als je in de randstad woont kan je kijken of er niks in het westland te vinden is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |