Wel lekker makkelijk. Ik geloof iets, kan het nooit bewijzen, hoeft ook niet want ik geloof het. En toch heb ik gelijk. En al helemaal omdat jij dan wel gelijk hebt in en met bijna de gehele wetenschap, net dat ene gaatje ga ik inzitten met m'n gelijk.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:33 schreef trancethrust het volgende:
Nee. Als je zegt dat God het begin is dan is God het begin, per definitie. Je zegt van wiskunde toch ook niet dat de helft van alle bewezen stellingen 'onwaarschijnlijk' is omdat je het keuze-axioma een axioma is? Je neemt gewoon aan dat het waar is, en dan kijk je verder.
Geloof is een heel simpel iets; je gelooft of je gelooft niet. Als je niet gelooft dan is alles wat ermee samenhangt zo onwaarschijnlijk als wat. Als je wel gelooft, dan niet.
Nou, hij heeft dat toch zeker staan dicteren, kom mij anders maar eens vertellen hoe verslag kon worden gedaan van een schepping en van een tuin waar Adam en Eva rondliepen en wat keuvelden met slangen.quote:Ik neem aan dat je het over de bijbel hebt. God heeft de bijbel niet geschreven.
Nee, als er al een god is, dan is die amoreel. Jij bent in de war (denk ik) met immoreel.quote:Jij had het over een God die dat allemaal toestaat. Die God zou dan amoreel zijn, niet de vos. Als die God amoreel is, dan is ie slecht vind ik. Maar dat vind je zelf vast ook wel, getuige:
"Met een God die een dergelijk bloeddorstig systeem in werking stelt, en daarmee een onbeschrijfelijke hoeveelheid ellende en pijn, is iets heel erg mis."
Is het nou nooit in je opgekomen dat ehm..... mensen dat op een gegeven moment hebben opgeschreven en doorverteld hebben?quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:36 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, hij heeft dat toch zeker staan dicteren, kom mij anders maar eens vertellen hoe verslag kon worden gedaan van een schepping en van een tuin waar Adam en Eva rondliepen en wat keuvelden met slangen.
De aap heeft dezelfde voorouders als de mens. de aap is niet langzaam overgegaan van aap naar mens. Gezamelijk voorouder en van daaruit is de aap en de mens gekomen, met hele kleine stapjes, vandaar dat de bouw zoveel op elkaar lijkt.quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Is het nou nooit in je opgekomen dat ehm..... mensen dat op een gegeven moment hebben opgeschreven en doorverteld hebben?
Het scheppingsverhaal noch de Ark van Noach kan gebeurd zijn zoals opgeschreven:
1) Volgens de bijbel speelde dit zo'n 5700 jaar voor Christus af. Ik kan er een paar honderd jaar naast zitten trouwens, maar meer dan 8000 jaar geleden (dus 6000 voor Christus) was het niet. Er zijn bewijzen gevonden dat de mensheid al vele duizenden jaren actief was in deze wereld, er zijn holbewoners van 100,000 jaar oud gevonden met kleine gereedschappen, en de oudste menselijke schedel is zo'n 3,8 miljoen jaar oud. Skeleten die tussen en voor deze perioden gevonden zijn lieten een duidelijk beeld zien van hoe de evolutie van aap naar mens plaatsvond.
Pas op, dat is een hellend vlak. Want zo zijn er ook mensen die beweren dat Jezus helemaal niet de zoon van God is, maar dat hij, plat gezegd, opgeleukt is door Paulus die Saulus werd of net andersom. Ook dat komt voort uit de bijbel lezen zoals het je uitkomt.quote:Maartena schreef een verhaal
hm, wat is de relatie tot mijn stukje?quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:05 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Pas op, dat is een hellend vlak. Want zo zijn er ook mensen die beweren dat Jezus helemaal niet de zoon van God is, maar dat hij, plat gezegd, opgeleukt is door Paulus die Saulus werd of net andersom. Ook dat komt voort uit de bijbel lezen zoals het je uitkomt.
Sloeg niet op jouw stukje. Ik was vergeten te quoten. En voordat ik m'n post d'r had staan, stond jouw verhaal d'r al.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:06 schreef One_of_the_few het volgende:
hm, wat is de relatie tot mijn stukje?
Daar wringt de schoen hem dus net. De een is een onderbouwde theorie die te toetsen is en nog steeds verder bewezen wordt, de gaten worden steeds kleiner. De andere is geen wetenschappelijke theorie, al plachten ze dat wel zo ver te krijgen. Niets is te toetsen of aannemelijk te maken. Niets meer dan een proefballon dus.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:08 schreef HeyFreak het volgende:
Tjah, uiteindelijk is de Evolutietheorie...een theorie. Wat mij betreft het meest aannemelijke enzo maar toch een theorie. ID is ook een theorie. Waarom zou de ene theorie niet onderwezen mogen worden en de andere wel? Ik zeg dit als verstokte atheist trouwens.
Wat mij betreft kunnen beiden uitgelegd worden in de klas en de leerlingen mogen zelf bepalen wat zij aannemelijker vinden. Het ligt natuurlijk ook aan het geloof van de leraar zelf (of hij in evolutie of ID gelooft) want hij zal zijn eigen standpunt natuurlijk meer naar voren schuiven.
ID is geen theorie.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:08 schreef HeyFreak het volgende:
Tjah, uiteindelijk is de Evolutietheorie...een theorie. Wat mij betreft het meest aannemelijke enzo maar toch een theorie. ID is ook een theorie.
ok, geen puntquote:Op dinsdag 15 november 2005 22:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Sloeg niet op jouw stukje. Ik was vergeten te quoten. En voordat ik m'n post d'r had staan, stond jouw verhaal d'r al.
het is wel een theorie, maar niet echt een aannemelijke. Eigenlijk lijken ze best veel op elkaar, het verschil zit hem helemaal aan het begin van het verhaal. Is het leven ontstaan door een zooi aminozuren etc in de oersoep of door een hoger wezen dat de eerste cellen creërde. Ik denk het eerste.quote:
Een eigenschap van een theorie is dat het falsificeerbaar moet zijn. (popper enzo)quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:42 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
het is wel een theorie, maar niet echt een aannemelijke. Eigenlijk lijken ze best veel op elkaar, het verschil zit hem helemaal aan het begin van het verhaal. Is het leven ontstaan door een zooi aminozuren etc in de oersoep of door een hoger wezen dat de eerste cellen creërde. Ik denk het eerste.
Nope, ID is geen theorie.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:42 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
het is wel een theorie, maar niet echt een aannemelijke. Eigenlijk lijken ze best veel op elkaar, het verschil zit hem helemaal aan het begin van het verhaal. Is het leven ontstaan door een zooi aminozuren etc in de oersoep of door een hoger wezen dat de eerste cellen creërde. Ik denk het eerste.
quote:Een theorie is een wetenschappelijk model waarmee waarnemingen worden beschreven. Het doel van een theorie is daarbij de onderlinge samenhang van de waarnemingen te kunnen beschrijven.
bronquote:Een natuurwetenschappelijke theorie kan worden getoetst met behulp van waarnemingen eventueel als resultaat van experimenten.
Dat is een theorie over het ontstaan van leven. volgens de meeste evolutieaanhangers is dit een zeer grote mogelijkheid. Maar de evolutietheorie gaat niet zozeer over het ontstaan van leven. Waardoor het eerste ''zetje'' is gegeven is nog niet bekdn naar mijn weten. De hidige theorie geldt vanaf het moment dat er leven is. Kan altijd later worden aangevuld met het onstaan van erbij.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:42 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Voordat iets een theorie mag heten moet het aan een aantal eisen voldoen, en ID/creationisme voldoet daaraan niet in het geringste.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:42 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Als je kon bewijzen dat God bestaat, dan is t geen geloof meer. Als je in God gelooft, dan doe je dat terwijl er geen bewijs voor is. Aan de andere kant: als je in God gelooft dan neem je dat gegevan als waarheid. Dus als iemand gelooft dat alles uit God voortkomt, dan is dat gewoon waar voor die persoon, punt. De vraag waar God dan vandaan zou komen (waar ik op reageerde) is dan irrelevant, want alleen de vraag is al in contradictie met wat je gelooft. Conclusie: je gelooft, of je gelooft niet.quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:36 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wel lekker makkelijk. Ik geloof iets, kan het nooit bewijzen, hoeft ook niet want ik geloof het. En toch heb ik gelijk. En al helemaal omdat jij dan wel gelijk hebt in en met bijna de gehele wetenschap, net dat ene gaatje ga ik inzitten met m'n gelijk.![]()
Ik ben geen bijbelexpert, maar getuige de namen van sommige boeken van de bijbel (Johannes, enz.) lijkt het me toch duidelijk dat het grootste deel van de boeken geschreven is door apostelen en profeten. En als God dan al heeft lopen dicteren, dan wordt het nog steeds opgeschreven door mensen; en die plaatsen het in hun eigen context. Naar mijn weten kwam God alleen het dichtst bij dicteren toen ie Mozes de 10 geboden liet opschrijven op een berg.quote:[..]
Nou, hij heeft dat toch zeker staan dicteren, kom mij anders maar eens vertellen hoe verslag kon worden gedaan van een schepping en van een tuin waar Adam en Eva rondliepen en wat keuvelden met slangen.
Ja zat al te twijfelen tussen amoreel in immoreel -.-quote:[..]
Nee, als er al een god is, dan is die amoreel. Jij bent in de war (denk ik) met immoreel.
Waarom zijn er dan zoveel gelovigen die aanhanger zijn van het concept ID en dit als een volwaardig tegenhanger (of zelfs meer dan) van de evolutieleer zien? Is het niet zo dat heel veel gelovigen eigenlijk willen bewijzen dat God (of Allah of whatever) bestaat? Ik noem een Cees Bakker: Christen en aanhanger ID. Schrijft er zelfs boekjes over.quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:49 schreef trancethrust het volgende:
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Als je kon bewijzen dat God bestaat, dan is t geen geloof meer. Als je in God gelooft, dan doe je dat terwijl er geen bewijs voor is. Aan de andere kant: als je in God gelooft dan neem je dat gegevan als waarheid. Dus als iemand gelooft dat alles uit God voortkomt, dan is dat gewoon waar voor die persoon, punt. De vraag waar God dan vandaan zou komen (waar ik op reageerde) is dan irrelevant, want alleen de vraag is al in contradictie met wat je gelooft. Conclusie: je gelooft, of je gelooft niet.
Vnl. het NT bevat namen, het OT, en dan m.n. het begin, niet. Gen, Ex, Deut, Num, ..., ...quote:Ik ben geen bijbelexpert, maar getuige de namen van sommige boeken van de bijbel (Johannes, enz.) lijkt het me toch duidelijk dat het grootste deel van de boeken geschreven is door apostelen en profeten. En als God dan al heeft lopen dicteren, dan wordt het nog steeds opgeschreven door mensen; en die plaatsen het in hun eigen context. Naar mijn weten kwam God alleen het dichtst bij dicteren toen ie Mozes de 10 geboden liet opschrijven op een berg.
Ach, kan gebeuren. Zo weet ik nog steeds niet het exacte verschil tussen ID en creationisme. Ik meende dat ID, simpel gezegd, de christelijke variant op het bredere creationisme was. Nu blijkt dat ineens andersom. (Althans, volgens iemand 25 posts terug.) Kan iemand me dat nu voor eens en voor altijd goed uitleggen? Is wel zo goed voor de discussie.quote:Ja zat al te twijfelen tussen amoreel in immoreel -.-
amoreel is iets heel anders ja.. ff editen
Dat ''God het begin zou zijn'' is een aanname die allereerst maar eens onderbouwt moet worden. (en dan laten we de vraag ''welke God?'' maar even buiten beschouwing)quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:33 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee. Als je zegt dat God het begin is dan is God het begin, per definitie. Je zegt van wiskunde toch ook niet dat de helft van alle bewezen stellingen 'onwaarschijnlijk' is omdat je het keuze-axioma een axioma is? Je neemt gewoon aan dat het waar is, en dan kijk je verder.
Geloof is een heel simpel iets; je gelooft of je gelooft niet. Als je niet gelooft dan is alles wat ermee samenhangt zo onwaarschijnlijk als wat. Als je wel gelooft, dan niet.
Oh, dat is mij om het even. Ik doel op alle tekstjes die claimen hetzij rechtstreeks afkomstig te zijn van een God, of door middel van een profeet of inspiratie door een heilige geest.quote:Ik neem aan dat je het over de bijbel hebt. God heeft de bijbel niet geschreven.
Immoreel is slecht.quote:Misschien had ik mijn impliciete aannames erbij moeten zetten:
amoreel is slecht,
moreel is goed.
De natuur is geen entiteit met een wil, laat staan een vrije wil. Van een God, een schepper, mag je verwachten dat deze wél over een vrije wil beschikt, of in ieder geval een moreel verantwoordelijkheidsbesef. En aangezien het voor een almachtige God geen probleem mag zijn om leven te creeëren dat niet gebaseerd is op natuurlijke selectie, kun je je afvragen waarom hij, wetende hoe meedogenloos en wreed natuurlijke selectie is, dat toch gedaan heeft.quote:Jij had het over een God die dat allemaal toestaat. Die God zou dan amoreel zijn, niet de vos. Als die God amoreel is, dan is ie slecht vind ik. Maar dat vind je zelf vast ook wel, getuige:
"Met een God die een dergelijk bloeddorstig systeem in werking stelt, en daarmee een onbeschrijfelijke hoeveelheid ellende en pijn, is iets heel erg mis."
Naar het schijnt is meer dan 99,9% van alle diersoorten die ooit bestaan hebben uitgestorven. Ook de mens zal ongetwijfeld te zijner tijd uitsterven. Zover is het echter nog niet.quote:Ik zou eerder zeggen dat we bezig zijn met verliezen
Bron: Prof Dick Swaab van het Nederlandse Herseninstituut.quote:Allereerst: bron?
...........................
Volgens Freud:quote:Op woensdag 16 november 2005 00:23 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan zoveel gelovigen die aanhanger zijn van het concept ID en dit als een volwaardig tegenhanger (of zelfs meer dan) van de evolutieleer zien? Is het niet zo dat heel veel gelovigen eigenlijk willen bewijzen dat God (of Allah of whatever) bestaat? Ik noem een Cees Bakker: Christen en aanhanger ID. Schrijft er zelfs boekjes over.
quote:Psychology of religion
Freud gave explanations of the genesis of religion in various of his writings. In Totem and Taboo he applied the idea of the Oedipus complex (involving unresolved sexual feelings of, for example, a son toward his mother and hostility toward his father) and postulated its emergence in the primordial stage of human development.
In Moses and Monotheism Freud reconstructed biblical history in accord with his general theory, but biblical scholars and historians would not accept his account since it was in opposition to the point of view of the accepted criteria of historical evidence. His ideas were also developed in The Future of an Illusion. When Freud spoke of religion as an illusion, he maintained that it is a fantasy structure from which a man must be set free if he is to grow to maturity; and in his treatment of the unconscious he moved toward atheism.
Freud's view of the idea of God as being a version of the father image and his thesis that religious belief is at bottom infantile and neurotic do not depend upon the accounts of prehistory and Biblical history with which Freud dressed up his version of the origin and nature of religion. Authoritarian religion, according to Freud, is dysfunctional and alienates man from himself.
Nog één keer dan.quote:Ach, kan gebeuren. Zo weet ik nog steeds niet het exacte verschil tussen ID en creationisme. Ik meende dat ID, simpel gezegd, de christelijke variant op het bredere creationisme was. Nu blijkt dat ineens andersom. (Althans, volgens iemand 25 posts terug.) Kan iemand me dat nu voor eens en voor altijd goed uitleggen? Is wel zo goed voor de discussie.
Ik had hem nog niet gelezen, wat een uitstekende uitleg.quote:Op woensdag 16 november 2005 00:52 schreef Monolith het volgende:
Voor een iets uitgebreider verhaal zie http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design
Dat is het hele punt; je kan dat gewoon aannemen, ook al is er niks om het mee te onderbouwen dat het klopt. Daarom heet het een geloof.quote:Op woensdag 16 november 2005 00:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat ''God het begin zou zijn'' is een aanname die allereerst maar eens onderbouwt moet worden. (en dan laten we de vraag ''welke God?'' maar even buiten beschouwing)
Ik vraag me ook af wat dat nu eigenlijk precies betekent: ''God is het begin''. En aangezien iets dat geen begin kent ook niet bestaat, moet ook God een begin kennen. Waarop je je kunt afvragen, ''wat was er voor God?''.
Theologie is ook een wetenschap. Als je daar aanneemt dat een God bestaat is theologie opzich al practisch nutteloos; wat valt er dan te onderzoeken? Afgezien dat ik niet zei dat "God is het begin" een axioma is, maar er alleen op lijkt, leidt dat gegeven niet direct tot tegenspraken. Alleen als je ook aanneemt dat alles een begin heeft krijg je er een, en daar ben ik een paar posts terug al op ingegaan.quote:De stelling ''God is het begin'' is géén axioma. Ook een axioma moet aan bepaalde eisen voldoen. En één daarvan is dat axioma's niet met elkaar tegenstijdig mogen zijn. En de stelling dat God bestaat leidt onherroepelijk tot tegenstrijdigheden. Vandaar dat ook bijvoorbeeld theologie niet uitgaat van een axioma dat er een god bestaat.
Creationisme pretendeert niet eens heuristisch verantwoord te zijn. Creationisme is niet per definitie een 'vervanger' van evolutietheorie (zie wederom paar posts terug). En Creationisme verklaart zat, alleen niet op de manier waarop menigeen het ermee eens is.quote:En ID/creationisme verklaart niets, is heuristisch waardeloos, niet testbaar en heeft alleen een ''mysterieus iets'' ter vervanging van de evolutietheorie als verklaring voor het ontstaan van soorten.
Getuige deze uitspraak zou ik bijna verwachten dat je ook aanhanger bent van ID/Creationisme.quote:Het enige voordeel is dat ID/creationisme ook de allerdomsten (en de luien en gemakzuchtigen) de schijn van een verklaring voor het leven op aarde kan bieden.
Objectief gezien, zijn ze volgens jou beide even onwaarschijnlijk. Je vraagt je immers af waar die schepper vandaan zou moeten komen; vraag je dan ook gelijk af waar het begin van 'abiogenesis' vandaan moet komen.quote:Verder herhaal ik nog eens; wat is onwaarschijnlijker, abiogenesis of een almachtige schepper.
De bijbel zelf zegt ergens geloof ik dat alle teksten zijn geschreven via 'inspiratie door God'. Als dat waar is, kun je nog steeds niet ontkennen dat die geschreven texten geschreven zijn door mensen in een bepaalde context, en dusdanig zal de bijbel ook moeten worden gelezen in die context.quote:[..]
Oh, dat is mij om het even. Ik doel op alle tekstjes die claimen hetzij rechtstreeks afkomstig te zijn van een God, of door middel van een profeet of inspiratie door een heilige geest.
Die hele discussie over God is mijns inziens een afleiding waar het gelovigen werkelijk om gaat, en wel die heilige boekjes en de invloed en macht die ze aan die boekjes menen te kunnen ontlenen.
Oh ja, grotendeels correct. Maar een gelovige hoeft niet per definitie 'te weten' wat God wil wat ze doen. Dat zijn veelal de extremen.quote:I distrust those people who know so well what God wants them to do because I notice it always coincides with their own desires.
Susan B. Anthony
Dat bedoelde ik, al ge-editquote:[..]
Immoreel is slecht.
Amoreel is neutraal.
Dat bedoelde ik dus. Mijn reactie daarop blijft staan.quote:[..]
De natuur is geen entiteit met een wil, laat staan een vrije wil. Van een God, een schepper, mag je verwachten dat deze wél over een vrije wil beschikt, of in ieder geval een moreel verantwoordelijkheidsbesef. En aangezien het voor een almachtige God geen probleem mag zijn om leven te creeëren dat niet gebaseerd is op natuurlijke selectie, kun je je afvragen waarom hij, wetende hoe meedogenloos en wreed natuurlijke selectie is, dat toch gedaan heeft.
En dat maakt God immoreel, en de vos amoreel.
Niet zo negatiefquote:[..]
Naar het schijnt is meer dan 99,9% van alle diersoorten die ooit bestaan hebben uitgestorven. Ook de mens zal ongetwijfeld te zijner tijd uitsterven. Zover is het echter nog niet.![]()
[..]
Bron: Prof Dick Swaab van het Nederlandse Herseninstituut.
En dan wordt van de hele wereld verwacht dat daar dan respect voor wordt opgebracht. Ik heb respect voor de manier waarop jij deelneemt in deze discussie, maar niet in dit argument. Een vriend van me vond dat ik geen respect toonde voor zijn standpunt. Dat deed ik inderdaad niet, omdat hij met hetzelfde argument aan kwam zetten. Waarom hij wel respect behoorde te krijgen voor zijn standpunt, maar ik niet voor mijn standpunt dat er een kabouter om m'n schouder zat, heb ik alleen nooit begrepen.quote:Op woensdag 16 november 2005 12:52 schreef trancethrust het volgende:
Dat is het hele punt; je kan dat gewoon aannemen, ook al is er niks om het mee te onderbouwen dat het klopt. Daarom heet het een geloof.
Misschien omdat men ziet dat ie er niet zit? Van een God kun je niet bewijzen dat hij niet bestaat; dingen als de oerknaltheorie en evolutietheorie sluiten het bestaan niet uit.quote:Op woensdag 16 november 2005 13:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En dan wordt van de hele wereld verwacht dat daar dan respect voor wordt opgebracht. Ik heb respect voor de manier waarop jij deelneemt in deze discussie, maar niet in dit argument. Een vriend van me vond dat ik geen respect toonde voor zijn standpunt. Dat deed ik inderdaad niet, omdat hij met hetzelfde argument aan kwam zetten. Waarom hij wel respect behoorde te krijgen voor zijn standpunt, maar ik niet voor mijn standpunt dat er een kabouter om m'n schouder zat, heb ik alleen nooit begrepen.
Tuurlijk, discussie moet kunnen. Maar zoals jij zegt: zoalng mensen elkaar maar niet lastig vallen etc.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:20 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Misschien omdat men ziet dat ie er niet zit? Van een God kun je niet bewijzen dat hij niet bestaat; dingen als de oerknaltheorie en evolutietheorie sluiten het bestaan niet uit.
En of iemand daar respect voor wilt opbrengen is zijn/haar eigen zaak. Zolang mensen elkaar maar niet lastig vallen met elkaars ideologieën, opvattingen en geloven; niemand heeft behoefte aan een (agressieve) poging tot subversie naar een of ander geloof, en aan de andere kant heeft geen enkele gelovige behoefte aan ongevraagd geleuter en beledigingen aan hun adres. Helaas gebeuren beide dingen nog altijd veel te vaak.
Overigens, een goede discussie op zn tijd moet echter wel altijd kunnen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |