Het is uit onderzoek gebleken dat veel werkgevers discrimineren bij solicitaties. Als mensen met exact dezelfde kwalificaties 1x met een Nederlandse naam en 1x met een buitenlandse naam soliciteren wordt in veel gevallen alleen de solicitatie met de Nederlandse naam in behandeling genomen.
Ik vind dit dus niet kunnen. Tuurlijk zijn er veel vooroordelen voor buitenlanders over niet willen werken etc. Maar iemand met een hbo opleiding bijvoorbeeld moet altijd gelijke kansen krijgen op de arbeidsmartkt. Tuurlijk zijn er problemen binnen de allochtone gemeenschap van de eerste en tweede generatie met de Nederlandse taal, maar dit kan niet bekeken worden op alleen een naam.
Ook is de werkeloosheid mede hierdoor onder allochtone jongeren vaak hoger. De werkloosheid onder Marokkaanse jongeren in Amsterdam is 22 % terwijl dit onder autochtone jongeren beduidend lager ligt. Dit heeft natuurlijk niet alleen discriminatie als oorzaak, maar het is wel een signaal. Mensen die werkloos zijn zijn eerder geneigd criminele daden te verrichten , dan mensen die werken. Dit is dus 1 van de oorzaken van de grotere criminaliteit van de allochtone bewoners van nederland. En dan zeg ik er wel bij dat de criminaliteit hard aangepakt moet worden, maar er moeten ook oplossingen gezocht worden voor de werkgelegenheid.
Tevens creeer je door deze discriminatie ontevredenheid onder het allochtone deel van de bevolking. Hierdoor kunnen dus ook de situaties ontstaan zoals die nu in Frankrijk en enkele andere plaatsen zijn. Ook komt er hier een voedingsbodem voor radicalisering en terrorisme.
Mijn punt zul je je misschien afvragen. Nou de beste manier van integratie is nog steeds werken. Ik roep de politiek dus op om voor meer werkgelegenheid te zorgen voor allochtone groepen en de discriminatie op de arbeidsmarkt. Wethouder van Amsterdam Aboutaleb (zelf van marokkaanse oorsprong) heeft dit ook begrepen en hij heeft in Amsterdam de afgelopen maanden honderden stageplekken en banen gecreeerd voor allochtonen. ook binnen de gemeente rekent hij zijn ambtenaren af als er niet van alle 25 werknemers minstens 1 stageplek is voor allochtonen. Laat Nederland als geheel dit voorbeeld nu eens overnemen. Als dit gebeurd denk ik dat in de toekomst Nederland een stuk leefbaarder wordt voor de toekomst. Terrorisme kun je nooit helemaal voorkomen, maar je kunt de kans dat de pleger uit eigen land komt wel verkleinen.
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
<center>Gustave Flaubert (1821 - 1880)</center>
Doubt whom you will but never yourself