abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:56:41 #76
17928 averty
Retroactief ziener
pi_32371561
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:44 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

ok [ ff voor de duidelijkheid ik zelf heb geen stelling alleen een openmind]
Geef mij 1 [bewijs] van evolutie van een soort naar een andere soort die niet gestoeld is op aanname en hypothese. Dan kan ik mijn aanname veranderen dat het creationisme en evolutie beide een geloof is.
Staan er al duizenden van op dit forum, is ook nogal off-topic, maar daar heb ik me ook toe laten verleiden, dan weer.

Maar denk eens aan al die konijnenfossielen naast die van dinosaurussen (die er dus niet zijn), taxonomie gebaseerd op genetische afkomst, etc, etc.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:59:21 #77
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_32371639
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:46 schreef Doffy het volgende:
Dit is geen evolutie-topic, soulsurvivor. Gelieve daar een eigen topic over te openen, of te graven in de tientallen topics die daar al over volgeouwehoerd zijn.
aangezien het Topic allang niet meer ontopic is, paste ik me hier aan aan.
Ik heb zelf nog geprobeerd het ontopic te houden zie hier, maar dat blijkt moelijk op het fokforum.
Aangezien je zelf ingaat op deze draad en er vragen aan mij over gesteld werden lijkt het me een nogal een inconcequente opmerking van je.
Maar het is goed u wil geschiede.

[ Bericht 1% gewijzigd door soulsurvivor op 18-11-2005 14:08:48 ]
gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:59:46 #78
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_32371657
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:53 schreef Doffy het volgende:

[..]

Je mag het toch even toelichten.
Dat is off topic
gelijk
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:10:28 #79
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32372004
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:59 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat is off topic
Dit topic ging over de vraag waarom mensen bidden. Of breder: geloven. Sommigen vinden het een dwangneurose, anderen niet. Dát was het topic, en dat blijft het.

Ik heb uitlegd wat míjn visie op de zaak is. Niet mijn stellingname in het evolutie-debat, al moge dat ook duidelijk zijn. Mocht je daar echter nader op in willen gaan, dan open je maar een nieuw topic, of je kijkt of er nog evolutie-topics open staan.

Jouw visie op het verschil tussen 'geloof en religie' is dus wél ontopic, soulsurvivor.
'Nuff said
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:33:44 #80
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_32372707
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 14:10 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dit topic ging over de vraag waarom mensen bidden. Of breder: geloven. Sommigen vinden het een dwangneurose, anderen niet. Dát was het topic, en dat blijft het.

Ik heb uitlegd wat míjn visie op de zaak is. Niet mijn stellingname in het evolutie-debat, al moge dat ook duidelijk zijn. Mocht je daar echter nader op in willen gaan, dan open je maar een nieuw topic, of je kijkt of er nog evolutie-topics open staan.

Jouw visie op het verschil tussen 'geloof en religie' is dus wél ontopic, soulsurvivor.
Nee het Topic heeft de vraagstelling: is bidden een dwangneurose
Mijn antwoord heb ik hier al op gegeven nl: deze
Ook ik heb als je goed leest geen stellingname ingenomen, de opmerking van mij had betrekking op een antwoord vanuit een eerdere post met als doel een nuance hierin aan te brengen.
Je hebt gelijk wanneer je opviel dat die draad een eigen leventje ging leiden, en je je taak als moderator deed.
Alleen probeer dan zelf ook concequent ontopic te blijven, anders kom je zo lullig over.
[en dan heb ik het niet alleen over dit topic]

Mijn visie op het verschil tussen 'geloof en religie' heeft totaal geen betrekking op de vraagstelling van de TS. En naar mijn mening offtopic [ maar dat is maar net waar je die scheiding plaatsen wil ]
Verder wil ik het hiet graag bij laten want ik heb hier totaal geen zin an. [zie ook mijn signature]
gelijk
  vrijdag 18 november 2005 @ 14:39:21 #81
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32372873
Ok, je hebt een punt. TT lichtjes aangepast, want de identificatie van dwangneurose met bidden hebben we mi. al gehad. Inmiddels was de discussie wel iets breder.

Als je commentaar hebt op mijn functioneren als moderator, kan je dat in WFL Feedback 11 kwijt.
'Nuff said
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:27:21 #82
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_32376183
Nog even over het aanleren van evolutie / creationisme met betrekking tot indoctrinatie;

Als je in de boeken leest over evolutie dan wordt niet vaak gezegd 'Alles is geëvolueerd uit een eencellig beestje en dat is DE waarheid'. Er staat vaak bij dat het waarschijnlijk is. En dan nog kan je zelf op zoek gaan in andere literatuur/internet hoe ze dan tot die conclusie zijn gekomen, de evolutietheorie is namelijk het eindresultaat van logisch redeneren op basis van (overweldigend) bewijs. Dat valt van creationisme niet te zeggen. Daar wordt gezegd 'dit is de waarheid, zo is het', zonder bewijs. Dus de evolutietheorie kan je ook zien als een voorbeeld van het leren van hoe een wetenschappelijk proces plaatsvindt.
Kinderen zijn op jonge leeftijd zeer beinvloedbaar, dat weet iedereen. Denk maar aan het geloven in Sinterklaas en de kerstman. Als je dan tegen je kinderen zegt 'als je niet gelooft ga je naar de hel' (om het even grof te zeggen maar daar komt het wel op neer) dan weten ze het wel hoor! Zo zijn er nog velen andere bangmakende verhalen die aan kinderen worden verteld. Tuurlijk is dat dan indoctrinatie. Geen twijfel over mogelijk. Sowieso is het slecht om kinderen ruwe feiten aan te leren, het is toch veel beter om het proces aan te leren zodat ze dat zelf kunnen toepassen en zelf kennis kunnen vergaren? Dat geldt in het bijzonder voor evolutie/religie omdat daar nog niet, en misschien wel nooit, een definitief antwoord is.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:32:11 #83
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_32376346
Nog even iets offtopics, sorry

Iemand vroeg net om een bewijs dat één soort is geëvolueerd in de andere. Dat is al waargenomen, in het laboratorium zelfs. Bron: http://vuletic.com/hume/cefec/4.html#4_18 (vooral punt 4.19). Het is alleen niet zo dat honden ineens in katten veranderen, de tijd die daarvoor nodig is is zo lang dat we dat niet waar kunnen nemen.

Die site is sowieso een heel interessante, met referenties naar alle bronnen e.d. Ik denk dat als de gelovige Fok!ers die site eens grondig zouden bekijken er heel wat minder misverstanden over evolutie in de topics voor zouden komen
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:32:11 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32376347
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 16:27 schreef roobje het volgende:
Nog even over het aanleren van evolutie / creationisme met betrekking tot indoctrinatie;

Als je in de boeken leest over evolutie dan wordt niet vaak gezegd 'Alles is geëvolueerd uit een eencellig beestje en dat is DE waarheid'. Er staat vaak bij dat het waarschijnlijk is. En dan nog kan je zelf op zoek gaan in andere literatuur/internet hoe ze dan tot die conclusie zijn gekomen, de evolutietheorie is namelijk het eindresultaat van logisch redeneren op basis van (overweldigend) bewijs. Dat valt van creationisme niet te zeggen. Daar wordt gezegd 'dit is de waarheid, zo is het', zonder bewijs. Dus de evolutietheorie kan je ook zien als een voorbeeld van het leren van hoe een wetenschappelijk proces plaatsvindt.
Kinderen zijn op jonge leeftijd zeer beinvloedbaar, dat weet iedereen. Denk maar aan het geloven in Sinterklaas en de kerstman. Als je dan tegen je kinderen zegt 'als je niet gelooft ga je naar de hel' (om het even grof te zeggen maar daar komt het wel op neer) dan weten ze het wel hoor! Zo zijn er nog velen andere bangmakende verhalen die aan kinderen worden verteld. Tuurlijk is dat dan indoctrinatie. Geen twijfel over mogelijk. Sowieso is het slecht om kinderen ruwe feiten aan te leren, het is toch veel beter om het proces aan te leren zodat ze dat zelf kunnen toepassen en zelf kennis kunnen vergaren? Dat geldt in het bijzonder voor evolutie/religie omdat daar nog niet, en misschien wel nooit, een definitief antwoord is.
ja. de stelligheid van gelovigen (terwijl ze gewoon iets geloven, zonder onderbouwing behalve een gaar overleveringsboek) is erg indoctrinerend. kijk maar naar mensen die denken dat ze dichter bij allah komen als ze zich, tenkoste van onbekende mensen, opblazen. het zal helaas nog wel even duren voordat godsdienst zichzelf kapot maakt, hoewel het tegenwoordig wel snel gaat.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:39:39 #85
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32376561
ach honden en katten hyena's lijken op honden maar zijn het meest verwant aan de katachtigen
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:40:45 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32376596
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 16:39 schreef DionysuZ het volgende:
ach honden en katten hyena's lijken op honden maar zijn het meest verwant aan de katachtigen
is dat zo? dacht dat ze onderdeel van de hondachtigen zijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 18 november 2005 @ 19:02:09 #87
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_32380380
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 13:46 schreef Doffy het volgende:
Dit is geen evolutie-topic, soulsurvivor. Gelieve daar een eigen topic over te openen, of te graven in de tientallen topics die daar al over volgeouwehoerd zijn.
Voor discussie over evolutie heb ik nu net een nieuw topic aangemaakt
klik hier maar ff
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:14:53 #88
124377 pmb_rug
salvation received
pi_32393213

[ Bericht 100% gewijzigd door pmb_rug op 19-11-2005 10:15:41 ]
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')