Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 09:11 |
Vorige week moest mijn auto voor een grote beurt: Het betreft een Seat Leon bouwjaar 2001 (TDI) aangekocht afgelopen mei (eind mei), met een half jaar garantie (eind november dus). Nu ontving ik vandaag de rekening en ik schrok nogal van het bedrag, 451 euro!! Nu is mijn vraag, is dit wel redelijk? Er zijn een aantal filters vervangen en er zijn 4 nieuwe velgen omgezet (89,25 incl BTW). Dat houdt dit dus in ruim 360 euro voor een grote beurt van een auto die nog geen 6 maanden geleden is aangekocht....... Wat zijn de meningen hierover? | |
pooier | woensdag 9 november 2005 @ 09:20 |
4 nieuwe velgen??? waar is dat voor nodig dan? en een filter kost misschien 5 tientjes ofzo. verder olie verversen kost ook niks. Ik neem aan dat bij de aankoop van de auto ook al een grote beurt heeft gehad. Dus na 6 maanden is het helemaal niet nodig... | |
Burbo | woensdag 9 november 2005 @ 09:22 |
Er zit toch een factuur bij? | |
pooier | woensdag 9 november 2005 @ 09:25 |
4 * 89.25 = 357 (stalen velgen) Dus 104 euro aan de grote beurt, en dat kan wel kloppen. Dus ik vraag me af wat je met nieuwe stalen velgen moet? | |
assepoes | woensdag 9 november 2005 @ 09:28 |
Hebben ze jou niet eerst gebeld, voordat ze deze dingen gingen vervangen. Volgens mij kun je nl met een garage afsprken als er dure dingen gedaan moeten worden dat ze eerst contact met je opnemen of dat goed is. Heb je de oude velgen gezien? Waren die inderdaad aan vervanging toe? Heb je de rekening goed bekeken. Arbeidskosten zijn nl erg duur. | |
liquid-orange | woensdag 9 november 2005 @ 09:30 |
Idd. Arbeidskosten/ werkplaatskosten ben je zo ook 80 euro aan kwijt. | |
pooier | woensdag 9 november 2005 @ 09:32 |
quote:De auto komt uit 2001, stalen velgen hoef je bijna nooit te vervangen. En al helemaal geen 4 stuks! | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 09:40 |
Ik zou toch even uitleg over die velgen gaan vragen...of was dat op eigen verzoek? | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 09:49 |
quote:4 velgen in totaal 89,25 (niet per stuk) Velgen nodig vanwege winterbanden! | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 09:50 |
quote:Dus elke factuur die jij krijgt, ben je het mee eens? | |
assepoes | woensdag 9 november 2005 @ 09:51 |
Heb je in Nederland echt winterbanden nodig? | |
PNG | woensdag 9 november 2005 @ 09:51 |
tZal wel om 4 banden gaan en niet 4 velgen. | |
GenesiZ | woensdag 9 november 2005 @ 09:53 |
Op de bon die je erbij hebt gekregen staat alles vermeld. Ik was 2 weken geleden 512 eur kwijt aan een apk, grote beurt, achterremschoenen vervangen en een waterslang vervangen. Daarvan van ongeveer 160 eur materiaal, 260 eur arbeidsloon en de rest btw ![]() | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 09:54 |
Is die factuur niet gespecificeerd?? | |
thefunny | woensdag 9 november 2005 @ 09:55 |
Waar heb je die 4 nieuwe velgen gekregen en waarom? Kwikfit heeft er nogal een handje van om dingen te vervangen terwijl het helemaal niet nodig is. | |
jack4ya | woensdag 9 november 2005 @ 09:58 |
quote:pfff.... wij hadden 1300 euro voor een apk/grote beurt en achterremschoenen/klauwen en nog wat meuk. Kom dus niet aan met een miezerige 500 euro... ![]() | |
jack4ya | woensdag 9 november 2005 @ 09:59 |
quote:Volgens mij ís dat juist de bedrijfsfilosofie van Kwikfit ![]() | |
GenesiZ | woensdag 9 november 2005 @ 10:02 |
quote:Je hebt altijd baas boven baas ![]() | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 10:02 |
quote:Dus jij gaat er vanuit dat ik alleen maar in Nederland rijd met mijn auto? Overigens had ik de winterbanden al en in de overige jaargetijden heb ik er behoorlijk dure velgen onder zitten en die wil ik niet laten beschadigen door het strooizout en dergelijke. Dus ja ik heb winterbanden en de daarbij behorende stalen velgen die ik net heb aangekocht nodig! | |
jack4ya | woensdag 9 november 2005 @ 10:07 |
quote:en een week later rijd ik schade (vanwege rare hellingshoek in parkeergarage) aan de onderkant van de andere auto... 700 euro schade. toen was het écht niet grappig meer ![]() | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 10:12 |
quote:au.... | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 10:12 |
quote: | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 10:18 |
quote:Ja de factuur is gespecificeerd. | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 10:21 |
quote:Vertel dan eens precies wat daar op staat en wat dat kost. | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 10:23 |
quote:Ik heb de factuur niet bij de hand..... ik zit namelijk op mijn werk! | |
osmo | woensdag 9 november 2005 @ 10:26 |
Mijn Audi A2 heeft laatste een 90000km beurt gehad voor 800euro en dan zeiden ze er nog bij dat de volgende beurt de remschijven vervangen moesten worden ![]() (en daar zaten dus geen banden/velgen of andere onderdelen bij, en bij een officiele dealer) | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 10:28 |
quote: ![]() Dit was een 96000 km beurt, waarbij de vorige (aankoop-beurt) bij ca 79000 km is geweest. | |
Burbo | woensdag 9 november 2005 @ 12:35 |
quote:Als je geld hebt voor een Audi kan dat ook wel er bij ![]() | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 12:40 |
quote:Wat een bull zeg..... trouwens een A2 is niet zo ontzettend duur dat je telkens maar een onderhoudsbeurt kan veroorloven van ca 800 euro. | |
Bigs | woensdag 9 november 2005 @ 12:46 |
quote:In dat geval gaat de post van pooier hierboven op. Behalve die velgen kost de beurt dan 104 euro, wat een normale prijs is. Niks aan de hand dus ![]() | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 12:48 |
quote:Is lezen nu echt zo ontzettend moeilijk, of zijn sommige mensen er gewoon te lui voor? Ik heb geen 89,25 per velg betaald maar voor alle vier velgen | |
rameijer | woensdag 9 november 2005 @ 14:20 |
Ik betaal voor onderhoud ook regelmatig 700-1000+ Euro, en dat vind ik nog meevallen voor 215pk en AWD... Maar TS, kan je die rekening nou eens posten hier? ![]() | |
SvenThaMan | woensdag 9 november 2005 @ 15:04 |
quote:Heb jij je voet soms op het rem en gaspedaal tegelijk? 90k met remschijven is wel erg weinig! Ik zou dit zeker nog even laten nakijken door een ander garagebedrijf. Voor de APK geldt er trouwens geen minimumdikte van je remschijven, sommige mensen halen blokken en schijven blijkbaar doorelkaar. Je kunt je schijven eventueel ook nog (laten) afdraaien. | |
wonko | woensdag 9 november 2005 @ 16:59 |
quote:Juist!! | |
P-au-L | woensdag 9 november 2005 @ 17:05 |
quote:Mijn grote beurt was 1351 eur ![]() | |
Repeat | woensdag 9 november 2005 @ 17:19 |
quote:whehe ![]() jij moet wel als een malle rijden als zo snel je schijven al op zijn ![]() ![]() ![]() | |
GenesiZ | woensdag 9 november 2005 @ 17:19 |
quote:Tering, wtf was er allemaal mis? | |
Youp | woensdag 9 november 2005 @ 17:24 |
quote:wij hebben klanten die er 20.000km mee doen ![]() ![]() overigens waarom worden er telkens topics geopend over dat auto's duur zijn enzo? sommige mensen hebben de afgelopen paar jaar echt onder een steen geleefd... de euro roelt enorm holay holay ![]() ![]() ![]() ![]() | |
P-au-L | woensdag 9 november 2005 @ 17:27 |
quote:Ze vertelde me dat dit de grootste grote beurt was die moest gebeuren. Ik denk nah dat moet maar. Kosten grote beurt 230 Voordemper 107 Achterdemper 46 Remschijven + blokken achter 159.91 Stabilisatorstangen 100 2 banden 180 Nieuwe accu Verder wat materiaal en vloeistoffen en shit. Bij de dealer gebeurd (Martin Schilder in Alkmaar). Denk dat ik de volgende keer wel wat beter nadenk naar welke garage ik m'n auto breng ![]() | |
lekzzz | woensdag 9 november 2005 @ 17:30 |
quote:JA onder een temperatuur van 9 graden wel, ik zou ze er nu nog niet onder doen. Ze slijten te snel en het kost je dus alleen maar extra. | |
Repeat | woensdag 9 november 2005 @ 17:32 |
quote:nee hoor. In Nederland heb je ze helemaal niet nodig. tenzij je natuurlijk denkt dat je jackie ickx bent ofzo.... | |
lekzzz | woensdag 9 november 2005 @ 17:33 |
quote:Oke dus even rekenen: 89,25 voor die velgen (winterbanden had je zelf al?) en de rest voor een grote beurt die je bij aanschaf van de auto ook al had gehad? Klopt dit? | |
Dawnbreaker | woensdag 9 november 2005 @ 17:37 |
tip: vraag eerst wat of ze willen bellen wat de reparaties gaan kosten. bij dure dingen zeg dat je de oude onderdelen wel terug wilt, zodat je kunt controleren of ze echt stuk waren. | |
Youp | woensdag 9 november 2005 @ 17:38 |
winterbanden zijn nutteloos.. gewoon je rijstijl aanpassen op de weersomstandigheden... | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 20:30 |
quote:Klopt | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 20:32 |
quote:Winterbanden vind jij nutteloos... dat is heel wat anders als ze zijn nutteloos. En bovendien is dit helemaal niet de vraag, immers de winterbanden zaten bij de auto toen ik deze kocht (en de banden waren in zeer goede staat). Daar komt bij dat winterbanden in besneeuwde gebieden, waar ik dus ook kom wel degelijk functie hebben ten opzichte van normale c.q. zomerbanden. | |
Youp | woensdag 9 november 2005 @ 20:40 |
quote:sneeuwkettingen hebben dan zin ja, winterbanden hebben wat meer waterafvoer en een zachtere compound, that's it... of je moet al sneeuwbanden kopen maar die krijg je hier in nederland niet echt... en dan krijg je dus meer zoiets : ![]() een nederlandse "winterband" is in feite gewoon een regenband... 2 meter door de sneeuw en het profiel zitten verstopt en vervolgens heb je evengoed geen grip meer | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 22:54 |
quote:Maar goed, dat was niet de discussie is het wel? Ik heb daar niet extra voor hoeven betalen, is het wel? [ Bericht 0% gewijzigd door Rekkie op 09-11-2005 23:03:56 ] | |
Youp | woensdag 9 november 2005 @ 23:00 |
quote: quote:en hier staan alle vragen die je beantwoord wilt hebben nog een keer... eerste onderhoudsbeurt nieuwe auto hoeveel mag dat kosten/?? | |
Rekkie | woensdag 9 november 2005 @ 23:06 |
quote:Dank je! Maar aangezien dat geen centraal topic is vind ik dit topic handiger! | |
lekzzz | donderdag 10 november 2005 @ 11:01 |
quote:Ik snap alleen niet dat je een half jaar gelden een grote beurt had gehad en dat ze hem nu weer doen. Volgens mij had dit gewoon een kleine beurt moeten zijn. | |
Rekkie | donderdag 10 november 2005 @ 11:03 |
quote:Ik heb nergens gezegd dat ze een half jaar geleden een grote beurt hebben gedaan, ik heb alleen gezegd dat hij een beurt heeft gehad bij aflevering. Destijds een nieuwe distributieriem er in gekregen voor nop. | |
lekzzz | donderdag 10 november 2005 @ 11:27 |
oke, maar bij aflevering moet normaal gesproken ook een grote beurt en apk gedaan worden. Als dit het geval is dan snap ik niet dat je dus nu weer een grote krijgt. Maar als je toen geen grote beurt heb gehad dan zou je hem nu niet hoeven te betalen volgens mij. Wat je kan doen is ff de ANWB bellen die hebben zo een info lijn speciaal voor dit soort gevallen. Ik heb ook eens veel moeten betalen ¤1370 dus heb ff gebeld en ze hebben me meteen verteld hoe of wat. | |
lekzzz | donderdag 10 november 2005 @ 11:31 |
Dit is het nr: ANWB Autoadvieslijn, 070-3145000 | |
Rekkie | donderdag 10 november 2005 @ 11:34 |
quote:He dank je, ga ik zeker even bellen vandaag of morgen en laat jullie de uitkomst wel weten! | |
Paul | zaterdag 25 november 2006 @ 12:18 |
Oh dus mijn 316 euro valt nog mee | |
Gunner | zaterdag 25 november 2006 @ 12:25 |
Lang leve verlengde onderhouds intervallen! ![]() Doet die Seat daar niet aan of is die daar net te oud voor? | |
bluebit | zaterdag 25 november 2006 @ 16:36 |
2001 is inderdaad vermoedelijk nog een auto die om de 15000 een beurt moet hebben. de nieuwere modellen pas op 25 of 30000 zelfs. een beurt voor een beetje fatsoenlijke auto, diesel, kost gewoon tussen de 300 en 500 euro. dat betaal ik ook voor mijn opel corsa diesel. Tsja, nu heb je een flinke kostenpost aan de banden, klinkt niet vreemd in ieder geval | |
BadEend19 | zondag 26 november 2006 @ 03:34 |
quote:Een "nederlandse" winterband bestaat niet. Een winterband heeft wel degelijk zin in sneeuw, je hoeft pas in extreme omstandigheden je sneeuwkettingen te gebruiken. (zou je moeten weten met je opleiding motorvoertuigentechniek) ![]() De band op de afbeelding is een terreinband. ![]() | |
Tom | zondag 26 november 2006 @ 03:57 |
Altijd leuk. Allemaal een grote mond over dikke auto's, maar een normale beurt is al te duur. Anyway, dat bedrag lijkt me volkomen normaal. Autorijden kost geld en als je slim bent dan reserveer je maandelijks een vast bedrag voor onderhoud. | |
Shirley | zondag 26 november 2006 @ 04:05 |
Ik heb sinds eind juli een auto uit '97 en toen ik em kocht was er wel een APK keuring gedaan, maar geen grote beurt. Ik wil binnenkort wel een oderhoudsbeurt laten doen , en dacht dat ik met 2 á 300 euro wel klaar zou zijn, maar ik lees echt schrikbarende bedragen hier. Maar dat zal ook wel liggen aan de garages en wat er precies aan onderhoud moet gebeuren. | |
Blackheart | zondag 26 november 2006 @ 04:32 |
Mijn Opel Combo met Fiat 1.3 JTD, nu CDTI genaamd heeft na 1 jaar zijn eerste beurt gehad. De vrolijke ¤140 bij de verkoper. En volgend jaar krijgt ie zijn 2de beurt... Het is geen racewagen, maar wel een handige, maar saaie wagen en toch lekker goedkoop uiteindelijk. 1 keer per jaar onderhoud, of elke 30 000 km. | |
BaraCuda | zondag 26 november 2006 @ 09:21 |
Voortaan gaan fietsen als het je allemaal te duur is ![]() | |
draaijer | zondag 26 november 2006 @ 10:10 |
Ik vind het een lachen bedrag. Ik betaalde voor een kleine beurt van mijn Saab 9_3 rond de 700 - 750 Euro Dat is ook de reden dat we die fijne wagen na een tijdje toch maar verkocht hebben ![]() Wacht maar totdat je wat aan je turbo moet laten doen. ![]() | |
yup | zondag 26 november 2006 @ 10:33 |
quote:Op onze winterbanden stond toch echt M+S (mud and snow)... | |
Oosthoek | zondag 26 november 2006 @ 11:19 |
quote:10 Jaar geleden misschien ja. Er zijn genoeg autobedrijven die de auto direct uit de lease in de verkoop smijten om zo goedkoop mogelijk te zijn. Geen probleem, want de consument weet dat en krijgt een goedkope auto. Er is alleen altijd wel een sukkel die denkt dat hij dan 10 jaar kan rijden zonder onderhoud. | |
Driverrrr | zondag 26 november 2006 @ 17:06 |
Ik had vorige week een grote beurt laten doen plus APK.... M'n stabilisatorstang zat los, massa van m'n grootlicht was stuk, en een benzinefilter moest vervangen worden, verder alle standaard dingen van de grote beurt, en een APK: 210 euro. Dat vind ik nou een nette prijs ![]() | |
Rekkie | zondag 26 november 2006 @ 17:19 |
quote:Wauw wat een belachelijke opmerking zeg! En een kick van een jaar ![]() | |
densmee | zondag 26 november 2006 @ 17:58 |
winterbanden zijn veel meer zelflossend dan andere banden door de zachtere compound dus zijn zeker niet zinloos | |
jack4ya | zondag 26 november 2006 @ 18:24 |
Wij waren weer 800,- armer (wel remschijven/klauwen gedaan) Echt een hele emmel geld weg!! | |
Impreza_driving_Nutcase | maandag 27 november 2006 @ 18:01 |
Is het een andere garage dan waar je hem gekocht hebt??? Het kan zo zijn nl, dat de beurt die bij aflevering gegeven is een x aantal km te vroeg is gegeven (bv beurt eigenlijk bij 75k km, voor verkoop verschoven naar 68k km) Als deze garage dat niet weet, hebben ze nu de 75k km beurt gegeven, die bij aflevering ook al gegeven is. Dat kan. Is het dezelfde garage als waar de auto gekocht is, ben je genaaid. | |
DS4 | maandag 27 november 2006 @ 20:14 |
quote:Olie verversen kost bij mij al ong. de helft... Ik ben er dus niet van onder de indruk. Bij een officiële dealer betaal je al snel voor een grote beurt dit soort bedragen (en meer ook wel...). | |
Rekkie | maandag 27 november 2006 @ 21:36 |
quote:Nu rij ik al ruim 13 jaar en tig verschillende auto's maar nog nooit heb ik ruim 200 euro moeten betalen voor olie verversen...... of je wordt gewoon genaaid of je lult uit je nek ![]() | |
Bartholomeus | maandag 27 november 2006 @ 21:56 |
quote:Of hij heeft een of andere rare soort olie in absurde hoeveelheden nodig, voor z'n porsche ![]() | |
rameijer | dinsdag 28 november 2006 @ 14:03 |
quote:Dan nog, EUR 200,- ![]() ![]() Of misschien is het EUR 30,- voor de olie en EUR 170,- arbeidskosten ![]() | |
Twanstra | dinsdag 28 november 2006 @ 14:21 |
quote:Jawel hoor, een 911 gaat tussen de 13 en 18 liter stervens dure olie in. (speciale manier ook nog om alles eruit te krijgen, soort van expansievat voor olie). Dus 200 euro aan olie verversen voor een porsche is niets bijzonder. | |
Rekkie | dinsdag 28 november 2006 @ 14:22 |
quote:Dat zijn uitzonderingen. Bij "normale" auto's is dat niet van toepassing ![]() | |
Twanstra | dinsdag 28 november 2006 @ 15:12 |
quote:Klopt! ![]() | |
DS4 | dinsdag 28 november 2006 @ 18:37 |
quote:Nou ja, raar: Castrol TWS 10W-60. Race-olie, die verplicht is in M-modellen (schijnbaar de enige olie die de lagers in een M-blok heel kan houden als een M op zijn staart wordt getrapt). En absurd... 11,5 liter is niet vreemd voor dry-sump (wat wel zo handig is op het circuit). Maar verder heb je optie c vrij aardig omschreven. ![]() | |
yup | dinsdag 28 november 2006 @ 19:15 |
quote:Volgens mij kan je makkelijk 10w40 in je M3 pleuren. Moet je alleen niet trackdays enzo rijden. Niks mis met de lagers in de M-blok. Er was alleen bij vroege bouwjaren een probleem met de lagerschalen. Meeste zijn vervangen door betere exemplaren onder garantie of coulance... | |
DS4 | woensdag 29 november 2006 @ 10:11 |
quote:Je hebt alleen wel een probleem als je garantie wil claimen. Daarnaast, waarom zou ik huis-tuin-en-keuken 10w40 in een M pleuren? quote:Ik heb er geen onderzoek naar gedaan. Iets met de lagers iig, en kennelijk ook nog bij de V10 (aangezien ik recent ergens las over iemand die een nieuwe V10 in zijn M5 mocht mikken). |