Natuurlijk, knutselenquote:'Samirs hobby is knutselen'
Door PATRICK POUW
AMSTERDAM - Haar man een beest? Een gewetenloze terrorist, die een El Al-vliegtuig uit de lucht wil schieten? Nee, Samir is gewoon een emotionele jongen die zich het lot van de onderdrukten der aarde nogal aantrekt.
Foto ANP
Een jongen die van ‘knutselen’ houdt. Een 19-jarige jongen die over zeven maanden voor de tweede keer vader wordt. Abida Kabbaj, de 25-jarige vrouw van terreurverdachte Samir A., is de verhalen over haar man spuugzat.
,,Hij is gewoon geïnteresseerd in Palestina, in Tsjetsjenië, in Irak. En het is toch erg wat daar gebeurt, dat zou toch ieder mens moeten vinden? Als hij zich bezig zou houden met de Tweede Wereldoorlog zou niemand dat eng vinden. Wat is beter: interesse in de medemens hebben, zoals mijn man, of alleen maar bezig zijn met scootertjes en meisjes?’’ Een bovengemiddelde interesse in de medemens, volgens zijn vrouw. Volgens justitie een wandelende tijdbom die onlangs explosieven probeerde te bemachtigen en in het verleden eigenhandig aan de slag ging om bommen te maken.
Zijn vrouw merkte er niks van, zegt ze. ,,Als ik bezig was met de poepluiers van ons zoontje, zat hij aan tafel te knutselen. Gewoon met een soldeerbout, ja. Nee, ik vroeg hem niet wát hij maakte. Hij is altijd bezig, hij houdt van knutselen. Daarom is hij ook die studie chemie gaan doen.’’ Over de afscheidsvideo die haar man opgenomen zou hebben, wil ze kort zijn. ,,Die video? Dat moet een ander zijn. Zeker weten. Ik heb hem nooit opnames zien maken.’’ En die leidersrol binnen extremistische kringen, die de jonge terreurverdachte volgens de AIVD steeds meer vervult?
,,Dat is een mediahype. Volgelingen? Bij mij komen ze niet aan de deur. Ik raak alleen maar vrienden en vriendinnen kwijt.’’ De vrouw van de terreurverdachte is zelf ook niet onomstreden. Ze zette zich in het verleden in voor de verboden stichting Al Aqsa. En nota bene de advocaat van haar man liet al eerder weten dat veel van de bij huiszoekingen gevonden jihad-literatuur en videobanden aan háár toebehoren.
,,Klopt, bijna alles wat is gevonden is van mij, en van mijn moeder. Maar het gaat gewoon om Zembla-documentaires, en printjes van verhalen op internet over de misstanden in de Abu Ghraib-gevangenis, enzo. Ja, we kijken samen naar die documentaires, we lezen die verhalen, we hebben het daar over. Mag toch? Nee, hoor, ik ben niet bang dat ze mij oppakken.’’
Een week geleden zat ze samen met Layla, het zusje van de terreurverdachte, op de publieke tribune tijdens het hoger beroep tegen haar man voor een eerdere verdenking op terroristische activiteiten. Toen zat Abida –midden in de ramadan- opzichtig en veelvuldig te snoepen. Giebelend: ,,Ja, dat mag. Niet omdat ik me verheven voel boven die regels, túúrlijk niet. Nee, ik ben twee maanden zwanger.’’
Ach ja waarom bouwen we geen kamp en sluiten ze allemaal op. Laten we eerst de bestaande middelen en wetten eens goed gebruiken. En dan eens verder kijken. Wat niemand begrijpt is dat overheden de angst gebruiken om ons de burgerrechten af te nemen. En de terrorristen zijn de lachende derde. Want geen van die maatregelen voorkomt terrorisme. En bommen zijn inderdaad vrij eenvoudig te maken. Met normale huishoudmiddelen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 8 november 2005 06:22 schreef Dr_Crouton het volgende:
Echt, wat een schertsvertoning. Waar is de noodwet waarin staat dat terreurverdachten met genoeg bewijs (als bij creatieve Samir A.), (echt) levenslang opgesloten worden in afzondering? Wat een soft gedoe.
Waarom verbaast me dat toch niet?quote:Op dinsdag 8 november 2005 07:48 schreef BansheeBoy het volgende:
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel.
Wapens waarvan de nieuwslezer zei dat ze niet bij Samir A. thuis gevonden waren.quote:Op dinsdag 8 november 2005 06:22 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die advocaat van hem is net zo verknipt. Ik kwoot uit m'n hoofd: "Een autotochtone puistenkop met dezelfde hobby zou helemaal niet opgevallen zijn, want dit is wat pubers doen: knutselen."
Natuurlijk, meneer de integere advocaat. Daarom lagen er ook vuurwapens en plattegronden van doelen tussen de 'knutselarijen' op de tafel in de rechtbank.
Echt, wat een schertsvertoning. Waar is de noodwet waarin staat dat terreurverdachten met genoeg bewijs (als bij creatieve Samir A.), (echt) levenslang opgesloten worden in afzondering? Wat een soft gedoe.
Een normaal iemand zou werktuigbouw of electrotechniek gaan doen...quote:Hij is altijd bezig, hij houdt van knutselen. Daarom is hij ook die studie chemie gaan doen
Vliegtuigspotters sporen inderdaad gewoon niet...quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:06 schreef fratsman het volgende:
Normale mensen houden zich dan bezig met vliegtuigmodellen schaal 1:500.
Ja tot het moment dat er een bom onder je reet ontploft en er 3 van die islamieten worden aangehouden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 07:48 schreef BansheeBoy het volgende:
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel. De AIVD gaat zo krampachtig te werk de laatste tijd dat ze zelfs mij zouden kunnen oppakken met dezelfde redenen.²
Wat is er mis met een studie chemie dan?quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:06 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Een normaal iemand zou werktuigbouw of electrotechniek gaan doen...
Niets, maar het lijkt me nu niet echt een knutselstudie, of je moet alle vormen van practica doen knutselen vinden...quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:10 schreef Againzender het volgende:
[..]
Wat is er mis met een studie chemie dan?
er valt niks te knutselen op het hbo chemiequote:Op dinsdag 8 november 2005 09:10 schreef Againzender het volgende:
[..]
Wat is er mis met een studie chemie dan?
nee, daar niet nee.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:13 schreef donald_dick het volgende:
[..]
er valt niks te knutselen op het hbo chemie
ja op HS leidenquote:Op dinsdag 8 november 2005 09:17 schreef Againzender het volgende:
[..]
nee, daar niet nee.
Was het trouwens HBO wat Samir deed/doet?
Ah, als je het zo stelt... Ja, Samir A heeft eigenlijk wel gelijk dat "alle Nederlanders moeten bloeden voor het medewerken aan de oorlog in Irak".quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:52 schreef Kiegie het volgende:
Openstaan voor andere invalshoeken kan echt geen kwaad.
Ware het niet dat Mohammed B en Samir A elkaar kennen. Dat Samir A onderweg naar Tsjettjenie was om mee te gaan vechten tegen Rusland. Dat hij gearresteerd werd vanwege een roofoverval en dat bij huiszoeking uitgewerkte plannen werden gevonden voor aanslagen op oa Borselle en Schiphol. Dat de rechter dit niet voldoende bewijslast vindt om hem op te sluiten is een ding (lees: zo stom als de nacht), maar om dan te zeggen dat het een zachtaardige jongen is die van knutselen houdt is op zijn minst complete onzin lijkt me.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:52 schreef Kiegie het volgende:
Mmm.
Zodra iemand het woord 'mediahype' in de mond neemt, ben ik geneigd hem of haar gelijk te geven.
We laten ons errug makkelijk opnaaien door elkaar beconcurrerende nieuwsrubrieken en headline-geile journalisten.
Openstaan voor andere invalshoeken kan echt geen kwaad.
Wacht ff.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:27 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ah, als je het zo stelt... Ja, Samir A heeft eigenlijk wel gelijk dat "alle Nederlanders moeten bloeden voor het medewerken aan de oorlog in Irak".![]()
Dacht het niet...quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:49 schreef Kiegie het volgende:
En ga je anders schamen voor je aanhalingstekens.
![]()
M'n opmerking was niet bijster origineel zo te zienquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:02 schreef dVTB het volgende:
Ik heb nog wel een aantal leuke programma-ideetjes voor onze knutselaar:
Creatief met Kunstmest, waarin Samir A wekelijks uitlegt dat zijn basismateriaal kunstmest is.
Of Eigen Huis in Puin. Nico vervangt vandaag een kraanlipje, Rob legt een Engelse tuin aan, Samir blaast een El Al-vliegtuig op.
.... dit wordt top-televisie...
Kijk, die wapens waren dus NIET in de 'knutselkamer' van Samir aangetroffen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:04 schreef pberends het volgende:
[..]
M'n opmerking was niet bijster origineel zo te zien.
Iemand een foto van het wapenarsenaal van Samir A.? Wat dacht z'n vrouw, dat ie wapens repareerde om z'n kinderen te onderhouden?
ze moeten wel want het valt moeilijk te bewijzen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 07:48 schreef BansheeBoy het volgende:
En toch geloof ik het verhaal van de dame wel. De AIVD gaat zo krampachtig te werk de laatste tijd dat ze zelfs mij zouden kunnen oppakken met dezelfde redenen.²
Tot welke maand mocht je ook alweer aborteren?quote:Een week geleden zat ze samen met Layla, het zusje van de terreurverdachte, op de publieke tribune tijdens het hoger beroep tegen haar man voor een eerdere verdenking op terroristische activiteiten. Toen zat Abida –midden in de ramadan- opzichtig en veelvuldig te snoepen. Giebelend: ,,Ja, dat mag. Niet omdat ik me verheven voel boven die regels, túúrlijk niet. Nee, ik ben twee maanden zwanger.’’
quote:
Dat rechtse NOS ook.quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:20 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Kijk, die wapens waren dus NIET in de 'knutselkamer' van Samir aangetroffen.
Zie je hoe je je laat beïnvloeden door een camerashot van het journaal?
Hilarisch!quote:
quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:49 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Wacht ff.
Heeft Samir het werkwoord 'medewerken' gebruikt?
Bron, graag.
En ga je anders schamen voor je aanhalingstekens.
![]()
Zeg ik: opknopen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:24 schreef Marietje_34 het volgende:
Ten aanzien van het Nederlandse volk,...
Samir is gewoon een beetje fanatiek wat 'knutselen' betreft, moet toch kunnen?quote:Op dinsdag 8 november 2005 06:22 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die advocaat van hem is net zo verknipt. Ik kwoot uit m'n hoofd: "Een autotochtone puistenkop met dezelfde hobby zou helemaal niet opgevallen zijn, want dit is wat pubers doen: knutselen."
Natuurlijk, meneer de integere advocaat. Daarom lagen er ook vuurwapens en plattegronden van doelen tussen de 'knutselarijen' op de tafel in de rechtbank.
quote:Uitgeschreven tekst videotestament Samir A.
Samir komt in beeld en leest de volgende tekst voor:
In naam van Allah, de Barmhartige, de Erbarmer. Veel lof en dank aan Allah. Lof aan Allah…….
En vervolgens:
Ik ben, Samir. Ik richt vandaag mijn boodschap en mijn adviezen aan de moslims in Europa, tevens aan mijn ouders en mijn familie, aan alle mijn broeders in de gevangenissen van de Tawaghi en aan de Nederlandse regering en diens volk.
Wat mijn boodschap aan de moslims betreft, aan hen die net als wij geloven dat er geen God is dan Allah, aan hen die de Taghoet verwerpen en in Allah geloven. Ik zweer op Allah dat dit niet meer dan twee woorden zijn: "Verover of je wordt veroverd". Wat vinden jullie voor onze onderdrukte broeders in Afghanistan, in Tsjetsjenië, in Irak, in Palestina, in de Filippijnen en in Kasjmier. Allah, de Verhevene, zegt in zijn Heilige Boek: 'Wat hebben jullie, dat jullie niet op Gods weg strijden en ook niet voor die onderdrukte mannen, vrouwen en kinderen, die zeggen: "Onze Heer, breng ons uit de stad waarvan de inwoners onrecht plegen en breng ons van uw kant een beschermer en breng ons van Uw kant een helper." (dit laatste was cursief). Weten jullie dat Jihad op dit moment een verdedigende Jihad is, dus het is Fard Ain (noot vertaler = gezamenlijke religieuze verplichting).
(Hierna wordt kennelijk de opname gestopt en vervolgens hervat. Te horen is het klikken van een knop.)
Ten aanzien van mijn boodschap aan mijn familie en mijn ouders:
"Allah draagt jullie geduld (sterkte), jullie moeten weten dat dit het juiste pad is. Ik verricht deze daad uit vrees voor de straf van Allah, de Verhevene, omdat Hij zegt: "Als jullie niet uitrukken, zal Hij jullie straffen met een pijnlijke bestraffing."
02:18 t/m 02.44
Koranrecitatie
02:44 t/m 03:41
Samir komt weer in beeld
(…)
"Toen ik deze daad verrichtte, deed ik dat en had de overtuiging dat ik de juiste Manhaj (noot vertaler = religieuze methode), te volgen. Ik zag de profeet met een glimlach in zijn gezicht voor mij zitten. Hij begon verzen uit de Koran voor mij te lezen. En Hij zegt: "Tot wie de mensen zeiden: De mensen hebben zich tegen jullie verzameld, vreest hen dus. Maar dat deed hun geloof alleen maar toenemen en zij zeiden: God is voor hen goed genoeg, Hij is een voortreffelijk voogd.
Hierna mijn boodschap aan mijn broeders die vastzitten in de gevangenissen van de Tawaghit.
03.41 t/m 03.56
Koranrecitatie
03:56 t/m 06:51
Aan mijn broer Abou, en de Amerikaan en Souheil (fonetisch). Ik vertel jullie: Ik houd van jullie omwille van Allah. Verdraag geduldig wat jullie treft, als jullie maar het weetschap hebben dat zij weten evenals jullie. Jullie verwachten van Allah, wat zij niet verwachten. Versaag niet en treurt niet. Jullie hebben de overhand als jullie gelovig zijn. Waarlijk bidden wij voor jullie tijdens ons gebed en onderdanigheid opdat Allah jullie vrijlating en de martelaarschap omwille van Hem schenkt."
Ten aanzien van mijn boodschap aan de regering.
Sjeik Osama Bin Laden, moge Allah hem behoeden, heeft jullie regelmatig en veelvuldig gewaarschuwd. Sjeik, de Moehahid Ayman al-Zawahiri heeft jullie ook regelmatig en veelvuldig gewaarschuwd. En onze geliefde sjeik Abou Moesaab Al-Zarqawi (noot vertaler: Samir wordt emotioneel) moge Allah hem beschermen, heeft jullie wel eens gewaarschuwd. Maar jullie hebben steeds onrecht aangericht, jullie kruisvaarders, die Bush steunden toen hij zijn bekende woord heeft uitgesproken: "Laat de kruistochten beginnen." Ik zeg jullie dat er tussen ons en jullie alleen de taal van het zwaard zal gelden tot jullie de moslims met rust laten en de weg van de vrede kiezen.
Ten aanzien van het Nederlandse volk, wil ik een vraag stellen. Heeft sjeik Osama Bin Laden, moge Allah hem behoeden Amerika of Nederland aangevallen? En heeft Saddam Hussein, moge Allah hem behoeden, het Koerdisch volk of Nederland aangevallen? Wat is jullie rol, jullie dwazen? Jullie wensen de democratie, dit betekent dat jullie verantwoordelijk zijn voor de daden van deze regering. Jullie leger, die onze broeders strijders en verdedigers van de eenheid van Allah in Israël afslachten en uitleveren aan de Amerikanen en Britten. Jullie hebben de beelden gezien (noot vertaler: Samir wordt emotioneel) uit de gevangenissen van Guantanamo en Abu Ghraib (Samir heeft moeite met het noemen van de naam van de gevangenissen en wordt emotioneel) wat zij daar plegen. Jullie worden daarvoor verantwoordelijk gehouden. Wij zullen, bij Allah, wraak nemen voor elk traantje dat uit de ogen van de moeders en de kinderen van de moslims is gevallen. Wij zullen wraak nemen voor elke moslim…(Samir wordt weer emotioneel) die gesneuveld is terwijl hij de eenheid van Allah aan het verdedigen was. Jullie worden als strijders beschouwd omdat jullie deze regering hebben gekozen. Jullie vermogens en jullie bloed zijn voor ons veroorloofd (legitiem). Wij willen hier jullie bloed verspillen zoals jullie de rijkdommen van de moslims in Israël hebben gestolen en zoals jullie, jullie bazen de Amerikanen hebben evenaart gaan we jullie vermogens hier toe eigenen."
06:51 t/m 8:20
voorlezen jihadgedicht
08:26 EINDE
Ik heb gewoon weinig fiducie in personen die de waarheid verdraaien, al lijkt het op nog zo'n kleine schaal. Als zij dan bijgestaan worden door onnadenkende kreten en grappig uitziende maar natuurlijk kwetsend bedoelde fotosoeps, ga ik vanzelf met meer sympathie kijken naar de uitkramingen van de tegenpartij.quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:24 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
![]()
zou je je eerst niet wat meer verdiepen in wat dat schijthoofd Samir A. allemaal uitkraamt voor je 'objectief' probeert te zijn?
Ja, maar op internet denkt elke kneus dat ie de waarheid in pacht heeft. Dus wat dat betreft moet je je kritiek niet zozeer richten op die personen maar meer op het medium zelf.quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:42 schreef Kiegie het volgende:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik vind de videoboodschap - al of niet van Samir afkomstig - inhoudelijk tien keer interessanter dan die puberale meebrulberichtjes die ik hier af en toe lees.
En jij neemt het gelooft het woord van die zwangere teef boven wat je zelf ziet op de camera beelden van onze "oh zo rechtse" persquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:20 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Kijk, die wapens waren dus NIET in de 'knutselkamer' van Samir aangetroffen.
Zie je hoe je je laat beïnvloeden door een camerashot van het journaal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |