Ik denk eerder een tentamenvraag.quote:Op maandag 7 november 2005 22:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Het waren zeker Marokkaantjes hè?
Er staat "indien deze gedragingen hun kunnen worden toegerekend".quote:Op maandag 7 november 2005 22:50 schreef Light het volgende:
Op grond van art 6:169 lid 1 en 6:166 lid 1 lijkt mij dat je de ouders van een kind jonger dan 14 ook kunt aanspreken als het gaat om een groepsgedraging.
In het eerste voorbeeldje had ik ook naar de ouders moeten verwijzen.quote:Op maandag 7 november 2005 22:54 schreef Leffe48 het volgende:
[..]
Er staat "indien deze gedragingen hun kunnen worden toegerekend".
En dat kan dus niet, aangezien ze minderjarig zijn. Dat hun ouders verantwoordelijk aansprakelijk zijn voor "gedragingen" staat daar los van lijkt mij.
dan zou je als 13 jarige dus alles aan gort kunnen slaan.quote:Op maandag 7 november 2005 22:54 schreef Leffe48 het volgende:
[..]
En dat kan dus niet, aangezien ze minderjarig zijn. Dat hun ouders verantwoordelijk aansprakelijk zijn voor "gedragingen" staat daar los van lijkt mij.
Ik herinner me iets als "als zij zich er van gedistantieerd hebben"quote:Op maandag 7 november 2005 22:54 schreef Leffe48 het volgende:
[..]
Nee, want dan spreek je de ouders aan op vergoeding van de schade.quote:Op maandag 7 november 2005 22:59 schreef dramslag het volgende:
[..]
dan zou je als 13 jarige dus alles aan gort kunnen slaan.![]()
Nouja, 6:166 is daarin vrij helder. Het (verwijtbaar) niet ontrekken aan de groep is het component dat er toe leidt dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schade die in groepsverband wordt aangericht. Dat lijkt me een 'nalaten'.quote:Op maandag 7 november 2005 23:15 schreef Pool het volgende:
Hmm, een erg interessante, maar lastige vraag!
Is groepsgedrag een 'doen' of een 'nalaten'? Ik denk dat het daar op neerkomt en het antwoord zou ik zo niet kunnen geven.![]()
Ik dacht dat de ouders aansprakelijk waren zolang hun kind(eren) zich niet (duidelijk) van de groep had(den) gedistantieerd. Dus doen maar ook laten zou aansprakelijkheid betekenen dan.quote:Op maandag 7 november 2005 23:15 schreef Pool het volgende:
Is groepsgedrag een 'doen' of een 'nalaten'? Ik denk dat het daar op neerkomt en het antwoord zou ik zo niet kunnen geven.![]()
Uhm, ja dit bedoelde ik ook eigenlijk, alleen zie ik dat ik het niet zo handig formuleerde door met de term 'bewijs' te komen. Het ging er me om dat de gedragingen van een groep niet op 1 enkel kind zijn terug te voeren, waarna je dus bij de hobbel komt die jij noemt.quote:Op maandag 7 november 2005 22:58 schreef Argento het volgende:
Nee, geen tentamenvraag, maar een (quasi)wetenschappelijk artikel in een of ander vakblad.
Het toerekeningsverbod van 6:164 is geen probleem, want wordt gedekt door de kwalitatieve aansprakelijkheid van de ouder in de zin van 6:169. De groepsaansprakelijkheid van 6:166 is in dat kader mijns inziens wel een probleem. Het bewijsprobleem dat Soul79 aanhaalt is volgens mij geen probleem, omdat juist de groepsaansprakelijkheid dat probleem opheft. Er hoeft immers niet bewezen te worden dat het aangesproken groepslid ook de gedraging heeft begaan, slechts bewezen hoeft te worden dat hij deel uitmaakt van de groep. Zou je kunnen bewijzen dat de aangesprokene de schade daadwerkelijk eigenhandig heeft veroorzaakt, volstaat 6:162 jo 6:169 BW en heb je 6:166 helemaal niet nodig.
Punt is (naar mijn idee) dat het verwijt in de zin van 6:166 is gelegen in het 'zich niet ontrekken aan de groep' terwijl de aangesprokene dat wel had moeten doen. Een verwijt dat wordt geformuleerd als een nalaten en dus buiten de reikwijdte van 6:169 valt, omdat die aansprakelijkheid enkel geldt voor een (zoals Soul al zegt) ' als een doen te beschouwen gedraging'.
Dat zou dus betekenen dat iemand die de leeftijd van 14 jaar nog niet bereikt heeft, per definitie niet kan worden aangesproken op 6:166, ook niet via zijn ouders. Dat staat echter haaks op de conclusie van het artikel.
Dus ik vroeg het me ff af.
Reden te meer om aan te nemen dat 6:166 ook gewoon van toepassing is. Anders zou je als 13-jarige met 2 vriendjes alsnog alles kort en klein kunnen slaan zonder dat die schade verhaalbaar is. Dat lijkt me niet logisch.quote:Op maandag 7 november 2005 23:02 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, want dan spreek je de ouders aan op vergoeding van de schade.
Dat zal bij een 14-jarige niet anders zijn.quote:heeft trouwens sowieso geen zin om een 13jarige op vergoeding van de schade aan te spreken, want het lijkt me sterk dat hij over de middelen beschikt om aan zijn verplichting te voldoen.
Je niet distantieren van de groep is toch een nalaten en geen concreet doen?quote:Op maandag 7 november 2005 23:20 schreef Patron het volgende:
[..]
Ik dacht dat de ouders aansprakelijk waren zolang hun kind(eren) zich niet (duidelijk) van de groep had(den) gedistantieerd. Dus doen maar ook laten zou aansprakelijkheid betekenen dan.
'Groepsgedrag' op zichzelf is te beschouwen als een doen. Maar de gedraging die de aangesprokene in 6:166 verweten wordt, is het deelnemen aan dit groepsgedrag terwijl de kans op schade hem hiervan had dienen te weerhouden. Op die manier wordt het inderdaad een nalaten.quote:Op maandag 7 november 2005 23:15 schreef Pool het volgende:
Klopt. Het zou wel een hiaat in de aansprakelijkheid opleveren. Maar zo zijn er wel meer hiaten. Zo kent het gebrek aan een motorvoertuig geen risicoaansprakelijkheid voor de bezitter. Maar daar wordt -gelukkig- aan gewerkt.quote:Op maandag 7 november 2005 23:25 schreef Light het volgende:
[..]
Reden te meer om aan te nemen dat 6:166 ook gewoon van toepassing is. Anders zou je als 13-jarige met 2 vriendjes alsnog alles kort en klein kunnen slaan zonder dat die schade verhaalbaar is. Dat lijkt me niet logisch.
Waarschijnlijk niet. Sommige volwassenen kunnen de schade niet eens ophoesten. Gelukkig zijn er verzekeraars.quote:Dat zal bij een 14-jarige niet anders zijn.
exactly. Het groepsgedrag aan sich is een gegeven, maar als je zou uitgaan van (verwijtbaar) groepsgedrag, beland je toch weer in een bewijsprobleem, omdat een dergelijke eis alsnog zou impliceren dat jouw gedrag in die groep heeft bijgedragen aan het ontstaan van de schade. De eis van 6:166 is nou juist een stuk laagdrempeliger door te volstaan met de eis dat je deel uitmaakt van de groep. Hoe je je gedraagt in die groep is totaal onbelangrijk. Het verwijt schuilt hem dan ook in het je niet onttrekken aan de groep, terwijl de kans op schade daar wel alle aanleiding toegaf. Inderdaad, een nalaten.quote:Op maandag 7 november 2005 23:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]
'Groepsgedrag' op zichzelf is te beschouwen als een doen. Maar de gedraging die de aangesprokene in 6:166 verweten wordt, is het deelnemen aan dit groepsgedrag terwijl de kans op schade hem hiervan had dienen te weerhouden. Op die manier wordt het inderdaad een nalaten.
De auteur vond het een goed idee om, als het zo voor kwam, de jongste uit de groep aan te spreken, zodat via de WA-verzekering van de ouders tot schadevergoeding gekomen kon worden. Nou, niet dus naar mijn idee. Ik ben echter niet zo van de ingezonden brieven en het was een al wat oudere editie. Ik zal het van de week nog ns nalezen.quote:Maar Argento, ging de auteur van dat artikel dan niet op deze problematiek in?
Anders stuur je een ingezonden brief.......
Nee, het gaat erom dat één van de drie de boel kort en klein slaat en de rest zich niet distantieert.quote:Op maandag 7 november 2005 23:25 schreef Light het volgende:
[..]
Reden te meer om aan te nemen dat 6:166 ook gewoon van toepassing is. Anders zou je als 13-jarige met 2 vriendjes alsnog alles kort en klein kunnen slaan zonder dat die schade verhaalbaar is. Dat lijkt me niet logisch.
Uit mijn reader: "voorkomen aansprakelijkheid: terugtrekken uit de groep"quote:Op maandag 7 november 2005 23:26 schreef Argento het volgende:
[..]
Je niet distantieren van de groep is toch een nalaten en geen concreet doen?
Ik denk dat het bestaansrecht van 6:166 juist in het nalaten-criterium ligt.quote:Op maandag 7 november 2005 23:34 schreef Pool het volgende:
maar jullie zien het dus als een nalaten. Hmjah, dat lijkt me inderdaad het meest logisch, hoewel het onder omstandigheden misschien wel een doen is.
Daar heb ik geen onderzoek naar gepleegd.quote:Op maandag 7 november 2005 23:40 schreef Soul79 het volgende:
Wel vreemd dat hierover nog geen jurisprudentie bestaat?
Snap ik niet helemaal. Wil de rechtbank nu onderzoek of er een concreet verwijt gelegen is in het niet onttrekken aan de groep en dat daarom een als een doen te beschouwen gedraging moet zijn gelegen?quote:4.4. Mitros baseert haar vordering op artikel 6:166 BW in combinatie met artikel 6:169 lid 1 BW. Dit betekent dat, nu [kind 2] ten tijde van de vernielingen nog niet de leeftijd van veertien jaar had bereikt, onderzocht moet worden of [kind 2] alleen kan worden verweten zich niet te hebben onttrokken aan het groepsoptreden, aangezien het enkele zich niet onttrekken niet is een als een doen te beschouwen gedraging in de zin van artikel 6:169 lid 1 BW.
Kennelijk heeft het kind terzake specifieke schade zelf wel degelijk actief gehandeld. Dan is 6:166 voor die schade in ieder geval niet noodzakelijk.quote:Tussen partijen staat vast -en zulks blijkt ook uit de door Mitros overgelegde aantekening mondeling vonnis en de dagvaarding in de strafzaak tegen [kind 2]- dat [kind 2] de vernielingen van de woning aan de Zilvergeldstraat op 14 juli 1996 en 1/2 augustus 1996 mede heeft veroorzaakt. Sprake was derhalve van actief handelen van [kind 2]
.....en hier komt de rechtbank tot het oordeel dat de groepsaansprakelijkheid van 14 jarigen en jonger, geen probleem is.quote:Eveneens kan gelet op hetgeen partijen over en weer -Mitros onder overlegging van producties- hebben aangevoerd, als vaststaand worden aangenomen dat de vernielingen zijn gepleegd in groepsverband en dat [kind 2] deel uitmaakte van de betrokken groep. De stelling van [gedaagde 2] dat van groepsaansprakelijkheid slechts sprake kan zijn indien alle leden van de groepen worden aangesproken, vindt geen steun in het recht. Dat aan de overige vereisten van artikel 6:166 jo. 6:169 lid 1 BW is voldaan, heeft [gedaagde 2] niet (gemotiveerd) betwist, zodat zij in beginsel (hoofdelijk) aansprakelijk kan worden gehouden voor de door Mitros gestelde schade.
Nouja, stel dat drie kinderen van onder de 14 samen voor 30.000 euro schade veroorzaken. Duidelijk is dat ze alle drie mee hebben gedaan met dingen vernielen, dus actief hebben gehandeld. Niet duidelijk is welk kind welke schade precies heeft veroorzaakt. Dan kun je vervolgens dus op grond van art. 6:166 BW elke ouder van deze kinderen hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de gehele schade.quote:Op maandag 7 november 2005 23:51 schreef Argento het volgende:
Rechtbank Utrecht, 1 november 2000.
De volgende rechtsoverweging:
[..]
Snap ik niet helemaal. Wil de rechtbank nu onderzoek of er een concreet verwijt gelegen is in het niet onttrekken aan de groep en dat daarom een als een doen te beschouwen gedraging moet zijn gelegen?
[..]
Kennelijk heeft het kind terzake specifieke schade zelf wel degelijk actief gehandeld. Dan is 6:166 voor die schade in ieder geval niet noodzakelijk.
[..]
.....en hier komt de rechtbank tot het oordeel dat de groepsaansprakelijkheid van 14 jarigen en jonger, geen probleem is.
Echt wijzer word ik er nog niet van.
Nee, volgens mij wil de rechtbank onderzoeken of het kind alleen te verwijten valt dat hij zich niet heeft onttrokken. Als dat namelijk het enige is, kan van aansprakelijkheid geen sprake zijn omdat dat niet als een doen kan worden beschouwd. Daar wordt dus het bestaan van de eerder besproken hobbel bevestigd. Als er ook nog meer is............quote:Op maandag 7 november 2005 23:51 schreef Argento het volgende:
Rechtbank Utrecht, 1 november 2000.
De volgende rechtsoverweging:
[..]
Snap ik niet helemaal. Wil de rechtbank nu onderzoek of er een concreet verwijt gelegen is in het niet onttrekken aan de groep en dat daarom een als een doen te beschouwen gedraging moet zijn gelegen?
[..]
...........en blijkens deze quote is er meer, dan is 6:166 inderdaad niet nodig. De rechtbank formuleert het alleen onhandig door de term 'verweten' te gebruiken. Het gaat er slechts om te onderzoeken of het kind zich wel of niet heeft onttrokken. Het niet onttrekken impliceert immers al het verwijt.quote:Kennelijk heeft het kind terzake specifieke schade zelf wel degelijk actief gehandeld. Dan is 6:166 voor die schade in ieder geval niet noodzakelijk.
[..]
Dit snap ik niet, omdat de rechtbank zich zelf tegenspreekt. Eerst concluderen ze dat het enkele zich niet onttrekken aan de groep geen 'doen' is, vervolgens - na kennelijk geconcludeerd te hebben dat het kind zich inderdaad niet heeft onttrokken aan de groep - achten ze (de ouder van) het kind aansprakelijk?quote:.....en hier komt de rechtbank tot het oordeel dat de groepsaansprakelijkheid van 14 jarigen en jonger, geen probleem is.
Maar als vaststaat dat de groepsleden actief hebben bijgedragen aan het ontstaan van de schade, maar alleen bekend is DAT schade is ontstaan maar niet bekend is WELKE schade het gevolg is van WELKE handeling, dan heb je een causaliteitsprobleem en dat wordt op zichzelf niet gedekt door 6:166 dacht ik. 6:166 vereenvoudigt de toerekening.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:05 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, stel dat drie kinderen van onder de 14 samen voor 30.000 euro schade veroorzaken. Duidelijk is dat ze alle drie mee hebben gedaan met dingen vernielen, dus actief hebben gehandeld. Niet duidelijk is welk kind welke schade precies heeft veroorzaakt. Dan kun je vervolgens dus op grond van art. 6:166 BW elke ouder van deze kinderen hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de gehele schade.
Ik denk dat het precies andersom is. 6:166 dekt m.i. de causaliteit en dàt geeft het artikel bestaansrecht, niet omdat het de toerekening dekt. De toerekening red je namelijk ook wel met 6:162 lid 3 ('krachtens in het verkeer geldende opvattingen').quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Maar als vaststaat dat de groepsleden actief hebben bijgedragen aan het ontstaan van de schade, maar alleen bekend is DAT schade is ontstaan maar niet bekend is WELKE schade het gevolg is van WELKE handeling, dan heb je een causaliteitsprobleem en dat wordt op zichzelf niet gedekt door 6:166 dacht ik. 6:166 vereenvoudigt de toerekening.
Ja, ik zei het precies verkeerd. Ik denk wel dat de toerekening gewoon besloten ligt in het verwijt (het niet onttrekken aan de groep) en dus min of meer een gegeven is. Zul je alleen nog moeten bewijzen dat de aangesprokene daadwerkelijk deel uitmaakte van de groep.quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:21 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik denk dat het precies andersom is. 6:166 dekt m.i. de causaliteit en dàt geeft het artikel bestaansrecht, niet omdat het de toerekening dekt. De toerekening red je namelijk ook wel met 6:162 lid 3 ('krachtens in het verkeer geldende opvattingen').
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |