Dit mag ook wel eens gezegd worden.
Ik heb vaak het idee dat ik de enige ben op deze wereld, die louter positieve ervaringen heeft met Moslims. Ik benader mensen van Arabische afkomst dan ook, zoals ieder ander. Misschien dat dat het is, de manier van benadering en behandeling.
Ik merk altijd dat als je -oprecht- respectvol en warm in je benadering en woorden bent, dat je altijd respect en warmte terugkrijgt, vooral bij Moslims, die daar kennelijk nogal waarde aan hechten.
Ik snap heel goed dat er grote frustraties zijn binnen deze bevolkingsgroep, en dan in het byzonder de jongeren.
Ik heb namelijk een keer iets meegemaakt in een kroeg. Stond daar nietsvermoedend met een vriend van me, die net als ik een beetje buitenlands lijkt. Er stond een groep etnische Nederlanders naast ons die de jassen op de kapstok hadden gehangen waar wij naast stonden. Wat gebeurd er vervolgens, gaan die gasten die jassen demonstratief van de kapstok halen om ze vervolgens op de tafel naast zich te leggen. Oftewel, wij konden wel eens van die figuren zijn die de zakken leeg gaan zitten halen of de jassen stelen.
Je wilt niet weten hoe vernederend dat voelt. Roept echt een hoop frustratie in iemand op. Op zo'n moment heb je zin om de kop van zo'n kutboerenklotemongool te mollen, omdat je min-of-meer op een geniepige manier word beschuldigd van diefstal.
Ik heb ook jaren in een luxe herenmodezaak gewerkt, waar natuurlijk ook buitenlanders binnenstappen. Je merkt dat vooral mensen van Arabische en Afrikaanse afkomst heel erg onderdanig en schichtig zijn in die winkel. Als ze al binnen durven te stappen, leggen ze vaak demonstratief hun rug- of andere tassen in het begin van de winkel, zodat ze duidelijk laten zien dat ze niet komen om te jatten. Als je dat doet, dan moet je elders toch behoorlijk wat vervelende ervaringen hebben gehad.
Tja, mij grijpt 't wel een beetje aan, hoe die verhoudingen zijn. Het MOET ook heel erg frustrerend voor ze zijn, in het dagelijks leven zo gekleineerd, gestigmatiseerd en gepasseerd te worden.
Ik probeer in ieder geval iedereen wat dat betreft gelijk te behandelen. En het gebeurd zelden, dat Nederlanders een Moslim aanspreken in de taal waar ze hun etnische landgenoten mee aanspreken. Vaak op zo'n krampachtig toontje al. Dat quasi-achtige. Dat ik-doe-wel-normaal-tegen-je-maar-vertrouw-je-voor-geen-meter-achtige.
Snap de frustraties best. Ik ben nogal gevoelsmens en kan me wel in bepaalde reacties van Moslims vinden. Denk dat we met z'n allen toch eens wat meer moeten denken aan onze medelanders en ze proberen te betrekken. Wat nu in Frankrijk gebeurd is hier niet ondenkbaar, maar ik denk dat we het zelf nog in de hand hebben.
En ja, ik kan best serieus zijn.