abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2005 @ 12:31:08 #157
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_32421630
quote:
Op zondag 20 november 2005 05:27 schreef cioran63 het volgende:
Van De Avonden kan je toch niet droef worden? Het is een heel grappig boek, vol met grappen.
En het gaat niet alleen over die benauwende jaren '50, maar over veel meer. Namelijk over dat het leven volslagen zinloos is, en dat dat best wel een grote grap genoemd kan worden. Treurig maar een grap.
Op dezelfde waarheid als een koe stevent Nadine in haar vertelling af. Als Bret Easton Ellis maar dan anders vertelt ze van de leegheid van het bestaan. Wat al gedaan is dus, dat vertellen over de zinloosheid, maar zij doet het nog eens. Wat dus nog eens erger is. Met alle onderdelen van de soap. Alweer. En dat is erg treurig maar grappig. Dat we de dagen maar een beetje doorkomen met spielerei en egoïsme. Met het zoeken naar betekenis die er niet is. Zoeken naar genot en vergetelheid. Als dat niet waar is eet ik mijn hoed op.
Holden Caulfield associaties..anyone?

How does it feel? How does it feel.

To be on your own. With no direction home.

A complete unknown. Like a rollin' stone.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_32422074
Dvr, je bent op dreef! Geweldige reactie is dit! Jij rammelt ook een aardig potje weg op je toetsenbord!
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 21:32 schreef dvr het volgende:
Zeker weten? In dit echte-leven verslag komen je eigen initieven weinig aan bod. Je vindt geen baan, de baan vindt jou; je neemt geen afstand tot Thijs, die neemt hij tot jou; je verleidt Daniel niet, hij verleidt jou, etc..
Dit alles gaat op korte termijn veranderen. De beuk erin! Ik ben, door de dood van mijn moeder, een beetje lamgeslagen. Maar dat ben ik eigenlijk al een hele tijd. Het is een slap excuus: lamgeslagen, initiatiefloos, zwak, geen mening... Als ik erover nadenk, en dat doe ik liever niet, dan steekt de zelfhaat de kop op.
quote:
Ja, en nee.. Ik heb eens met een paar generatiegenoten van Reve in de clinch gelegen omdat zij enorm wegliepen met De Avonden terwijl ik het maar een rotboek vond. (...) Een kwestie van identificatie dus.
Echte bestsellers zijn altijd identificatieromans: de lezer(esjes) leven intens mee met de belevenissen van de protagonist(e). Heleen van Royen, Connie Palmen, Lulu Wang, Jessica Durlacher, maar ook een betrekkelijk marginale schrijfster als Helga Ruebsamen die met 'Het lied...enzovoort' zo indringend schreef over haar getraumatiseerde kindertijd in Indië, en die opeens bovenaan de bestsellerlijsten stond. Met de literaire waarde heeft die identificatie niks te maken. (Integendeel, zouden de literatuurkenners zeggen). Oorspronkelijkheid - dát is denk ik het trefwoord waar het in de literatuur om draait. En die oorspronkelijkheid is vaak weerbarstig en doet een beetje pijn.
Ik noem: Michel Houellebecq.
En ook:
quote:
Arnon Grunberg.
Hij schrijft briljante zinnen. Vaak zijn z'n romans weerzinwekkend, walgelijk. Maar die zinnen! Ik ben wel eens naar een lezing van hem geweest, toen zag ik het puisterige pluishoofdje in het echt, en het scharminkelige lichaampje dat in een heel hip leren jakje was gestoken, en dat viel allemaal niet mee, maar: what the fuck! Die zinnen!
quote:
Welke emotie speelde er prominent door je hoofd in de week na het doodgaan van je moeder?
"Ik ben verliefd!"
Zou ik wel echt verliefd zijn...? Ik vlucht weg in die verliefdheid, ik verschans me erin, duik erin onder. Ik ben wel verliefd. Echt. Maar ik ben vooral bedroefd. Om alle dingen die voorbij zijn, en die zo maar onder mijn ogen zijn kapotgeschoten. Het gaat zo snel. Ik kan maar niet geloven dat het allemaal zo snel is gegaan, en dat het nu weer gewoon voort gaat met die geit. Mijn geit wil nog even niet.
quote:
Heb je door waar dit toe leidt? Je bent nog maar een paar stappen verwijderd van een in sherry gedrenkt leven toegewijd aan een zeldzame egotripper voor wie je weinig meer bent dan de in het duister van zijn containers kwijnende kunstwerken, volledig dienstbaar aan zijn nageslacht en zijn primitieve hunting & gatheringdrift.

Mijn geit ligt op zijn rug, met zijn pootjes omhoog.
pi_32425978
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:49 schreef Nadine26 het volgende:
Mijn geit ligt op zijn rug, met zijn pootjes omhoog.
  zondag 20 november 2005 @ 16:20:03 #160
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_32427768
*mooi*
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_32434219
Dat geitje!
Zoiets liefs!
Het allerliefste geitje van ooit.

Ik kom zowaar weer een beetje bij uit mijn sherry-depressie... nu nog moed verzamelen voor mijn belevenissen van gisteravond. Straks... straks... als ik een paar glazen sherry achter de kiezen heb...
pi_32434396
Dat is een hondje dat geitje.
pi_32435790
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:25 schreef cioran63 het volgende:
Dat is een hondje dat geitje.
Echt...?
Is dat een hondje? Nee hoor. Volgens mij is het een geitje. Een pasgeboren geitje met geitenpootjes en geitennageltjes en een geitensnuitje. Nou jij weer.
pi_32435855
Het is een hondje met geitennageltjes.
pi_32435950
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:12 schreef cioran63 het volgende:
Het is een hondje met geitennageltjes.

Toch een soort geitje dus. Ik weet niks van dieren. Ik hou er niet zo van. Mijn vader heeft een hondje, omdat hij zijn secreatresse geen baby kan geven, en dan is een hondje toch een soort baby: iets waar je voor kunt zorgen.

Het zou leuker zijn geweest als ze een geitje hadden genomen.
pi_32436006
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:15 schreef Nadine26 het volgende:
Het zou leuker zijn geweest als ze een geitje hadden genomen.
Herstel: als ze een geitje hadden GEKREGEN.
pi_32438966
quote:
Op zondag 20 november 2005 20:19 schreef Nadine26 het volgende:
Ik kom zowaar weer een beetje bij uit mijn sherry-depressie...
Oh jee, nu voel ik me helemaal schuldig. Had ik je daar ingekletst? Misschien moet ik ook niet zo afgeven op Daniël. De afleiding die hij biedt is natuurlijk welkom, en hij zal best zijn aardige momenten hebben. Het stoort me alleen dat zijn interesse in jou zich lijkt te beperken tot wat je voor hem kunt betekenen.
quote:
Herstel: als ze een geitje hadden GEKREGEN.
Dat is sik!!

Het is trouwens algemeen bekend dat geiten eieren leggen:

Een geit heeft laatst te Duivendrecht
Een porseleinen ei gelegd.
zo sierlijk, dat het zelfs te Sèvres
beschouwd wordt als 'n oeuf de chèvre
"Ik heb al leggend", zegt zij zacht
'heel diep aan iets heel moois gedacht"

En daarmee toont ons dit bescheiden geitje dat schoonheid zin geeft aan het bestaan.. Ik schuif peper en zout aan je door, waarde Cioran.
pi_32440191
Coiran heeft gelijk: het is geen geitje (hoefdier) maar een hondje (roofdier, dus nagels).

Een hoefdier op zijn rug is een dood dier ... dat leek mij niet toepasselijk ... ... tenzij ...
Een roofdier op zijn rug is een onderworpen dier ... dat leek mij wel toepasselijk.
pi_32440678
quote:
Dit alles gaat op korte termijn veranderen. De beuk erin! Ik ben, door de dood van mijn moeder, een beetje lamgeslagen. Maar dat ben ik eigenlijk al een hele tijd. Het is een slap excuus: lamgeslagen, initiatiefloos, zwak, geen mening... Als ik erover nadenk, en dat doe ik liever niet, dan steekt de zelfhaat de kop op.
Zoals je psych al zei is dat een verklaring voor je affaire met D. Ik vind deze verklaring echter te gemakkelijk en te extern. Alsof je er zelf geen invloed op hebt en jij een speelbal bent van omstandigheden.

Ik volg jouw dagboek nu al een tijdje en jij hebt een hang naar drama, naar extremen en ook wel een lichtelijk destructieve aard. Ik snap dat D. afleiding biedt, maar niet enkel van de dood van je moeder maar zeker ook afleiding van jezelf.

Ik begin eigenlijk wel een beetje te begrijpen waarom Th jou op therapie stuurde. Niet omdat je zo verknipt bent, maar om te leren eerlijker naar jezelf te kijken en de confrontatie met jezelf aan te gaan. Hier heb je niet perse een psych voor nodig, je zou het ook zelf kunnen doen maar jij bent een ster in ontwijken
pi_32443617
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:31 schreef Vivi het volgende:

[..]

Holden Caulfield associaties..anyone?
Evenmin als die held wil Nadine volwassen worden. De studie is bijna voltooid, haar moeder is dood, kortom, het speelkwartier is voorbij. Nu dient de keuze zich aan: volwassen worden en de levensloopregeling eens gaan bestuderen, of altijd kind blijven en lekker spelen. Voorlopig kiest Nadine voor het laatste, al gaat het niet helemaal van harte.
pi_32443954
Gisteravond dacht ik steeds: ik ben in de rouw.

Mijn moeder is nog geen week geleden gecremeerd, ik ben in de rouw, en toch trek ik een geleend mantelpakje aan, een mantelpakje waar ik niks onder draag, niet eens een bh, gewoon niks - terwijl ik in de rouw ben.

Het was een zwart mantelpakje van het merk Tara Jarmon. Mijn vriendin J. bezit een kast vol mantelpakjes, ze werkt vaak als hostess of gastvrouw, en ze zei: "Maak er geen vlekken op, alsjeblieft. Geen vlekken! Het is mijn enige zwarte mantelpakje."

D. haalde mij op in een spijkerbroek. Hij lachte. Hij zei: "Je hebt je best gedaan, Nadine. We gaan vanavond zaken doen, jij en ik."

De PAN is een trekpleister voor bejaarden en gehandicapten. De rolstoelen waren niet te tellen. En de krukken, de rollators, of hoe al die dingen heten. Kunstliefhebbers, hè? Het merendeel van de dames had zich gehuld in dressuurkledij. Fluwelen jasjes met veel koperen knopen. Hoge rijlaarzen. Zweepjes, al waren die aan het zicht onttrokken.
Met levensvreugde had het allemaal weinig te maken. Wat bezielt deze mensen? Hoe zitten ze erbij in hun Wassenaarse en Bloemendaalse villa's, als ze 's avonds toevallig níet zijn uitgenodigd voor de opening van de PAN?

D. en ik hebben ons eerst ingedronken. Witte wijn, hapjes die 'canapés' heetten. Om ons heen een haag van fluweel en rijlaarzen en donkere maatpakken. Zacht geroezemoes. D. was in vorm, hij keek tevreden om zich heen en hij zei: "Op de PAN kom je niet om kunst te kopen, op de PAN kom je om investeerders te ontmoeten. Ruik je dat?" vroeg hij, en meteen daarna fluisterde hij: "Geld. Dit is de geur van geld. Ze weten het zelf nog niet, maar een aantal van deze lui," en hij maakte een wijds gebaar, "koopt veel liever aandelen in mijn fondsen. Wat weten ze van kunst? Als je ze niet aan de hand neemt, komen ze straks thuis met een achttiende eeuwse porseleinen pop, of met een zilveren miniatuurserviesje. Scheepskanonnen uit de Gouden Eeuw - ook populair, want het staat zo decoratief in de hal." Hij zoende me in mijn hals. "Kom, we gaan ze uit hun lijden verlossen. We hebben werk te doen."

We wandelden over de beurs. Ik vond alles lelijk. Ik ben afgeknapt op kunst. Het hoeft niet meer, van mij. Kunst, wat moet je ermee? Je wordt er ongelukkig van. Onrustig. Doeken met grijze en bruine strepen erop. Antieke kastjes. Een metershoge hond, zeventiende eeuws.
Ik zei: "Kunnen we gaan? Ik kan er niet tegen."
"Lampenwinkels," antwoordde D. "Het zijn allemaal lampenwinkels."
"Ik hoef geen lamp. Ik wil weg."
"Ze kunnen niet kiezen," zei D., en hij hield zijn pas in. "Alles, álles hangen ze op. Van een achterliggende gedachte, een samenhangende collectie, hebben ze geen kaas gegeten. Het gaat om geld. Pieken verdienen."
"Kunnen we weg?" vroeg ik weer.
"Die man," zei D., en hij wees naar een oud heertje met een bolle buik, "die moeten we hebben. We gaan even kennis maken."

We hingen een tijdje rond bij de stand met 'glasobjecten'. Het oude heertje was geïnteresseerd in een amberkleurige glasscherf op een ronddraaiende sokkel. De galeriehouder plaatste het object op de grond. Hij droeg witte handschoentjes. Hij streelde de glasscherf alsof het een pasgeboren baby was.
"Eigenlijk," zei hij, "moet u op de grond gaan zitten. Dan ziet u de diepte. Het reliëf."
Het heertje ging door de knieën. "Mooi, hoor," zei hij. Erg enthousiast klonk het niet. Toen wendde hij zich tot zijn echtgenote, die met samengeknepen lippen naar het glasobject stond te kijken: "Wat vind jij, popje?" vroeg hij. "Kleurt dit bij de houten vloer?"
"We zetten het in de bibliotheek," antwoordde zijn vrouw. "Op de plaats waar eerst het Chinese paard stond."
Het oude heertje keek verwachtingsvol rond, alsof hij een grapje ging maken, en dat deed hij inderdaad: "Dat paard is weggehobbeld," zei hij. "Gek, hè? Op een ochtend was het Chinese paard opeens weg. Ja, daar is het een hobbelpaard voor. Gek, hè? Dus nu hebben we ruimte voor iets anders."
"Het is een spannend object," zei de galeriehouder. "Uitdagend. Je raakt er nooit op uitgekeken, op zo'n intrigerend werk. Het lééft."
"Dat is waar," zei de echtgenote met een starre glimlach. "Het leeft."
"En wat moet dat kosten..," zei haar man peinzend. "Zestigduizend, toch?"
De galeriehouder knikte bescheiden.
"Maar dat paard komt nooit meer terug," mompelde het heertje. "Dat hobbelt nu ergens rond, dat heeft zijn vrijheid terug. Zo is het toch, popje?"
Popje knikte mechanisch.

Op dat punt mengde D. zich in het gesprek, hij vroeg: "Vindt u dit nou mooi?"
De galeriehouder reageerde als door een wesp gestoken, hij siste: "Wij zijn bezig, wij bekijken een object!" maar het heertje kon de aandacht wel waarderen. Hij kneep zijn ogen dicht; hij moest even nadenken over de vraag van D. Toen antwoordde hij: "Het fascineert me. De manier waarop twee materialen samenkomen: glas en steen. Eigenlijk kán het niet, begrijpt u wel? Zoals de joden en de Palestijnen nooit samen zullen komen, en de Islam en het Christendom, zo kunnen glas en steen dat ook niet." Hij glimlachte een vreemde, hemelse glimlach. "En toch is het deze kunstenaar gelukt."
"Dat vroeg ik niet," zei D. vriendelijk. "Ik vroeg of het móói vindt. Esthetisch."
"Schitterend," zei de man.
"En duur," mengde ik me in het gesprek. "Zestigduizend euro!"
"Ik ben een verzamelaar," legde de man uit. "Mijn hele huis staat vol glas. Het houdt me bezig, begrijpt u wel... het fascineert me. Het niets. Ik ben op zoek naar het niets."
"Glas," knikte zijn vrouw. "Glas is doorzichtig."
"Dat is een interessante visie," haakte de galeriehouder gretig in. "Het niets... ja, en tegelijkertijd heeft dit object zoveel te bieden."
"Zullen we iets drinken?" stelde D. voor, en hij had het nog niet gezegd, of het heertje liep al driftig voor ons uit naar het aanpalende bargedeelte. "Popje!" riep hij. "We nemen pauze!" En tegen de galeriehouder riep hij: "Verkocht! Zet dat ding apart!"

De man bleek een diamantair uit Antwerpen te zijn. "Noem mij maar Phil," zei hij. "Kent u de weg in Antwerpen?"
Zijn vrouw was een interessant geval. Ze droeg een heel klein rood mantelpakje, aangezien ze een heel klein vrouwtje was, met mouwtjes die waren afgezet met zwart bont. De bijpassende hoofdband die ze erbij droeg, ook van zwart bont, gaf haar een gevechtsuitstraling. Haar naam was Gala, je moest het uitspreken op zijn Frans, als 'Khalá.'
"We moeten eten," zei Gala.
"Wat doen we met het glasobject?" vroeg haar man.
"Eerst eten," zei ze. "Ik ga van mijn stokje."
"Daniël gaat mee," kondigde Phil aan. "Daniël en zijn echtgenote..."
"Nadine," zei ik, en ik sloeg een arm om de schouder van D. "Wij gaan graag mee eten. Geeft u ons een paar minuten?"

Ik leidde hem naar de damestoiletten. Hij vroeg niets. We gingen een hokje binnen. Deur op slot. We zoenden.
Mijn fantasie over deze avond had de vorm aangenomen van een film. Beeld: een man van midden dertig, knap, succesvol. Aan zijn arm een meisje dat op mij lijkt. Zesentwintig jaar, geleend mantelpakje, niks eronder. Eerste scène: ze lopen over een kunstbeurs. Saai, niets te beleven - een ouwe lullenbende. Tweede scène: het meisje staat (in een flashback) bij de kist van haar moeder, ze kust het hout. Daarna volgt de derde scène, opnieuw op de kunstbeurs, en we zien hoe het meisje en de man...

...hoe ze het hokje op slot draaien.

Zijn hand ging meteen naar beneden om de onderkant van mijn rok te pakken en omhoog te sjorren, en zijn knieën baanden zich een weg tussen mij dijen en ik liet een kreun ontsnappen. Ik opende de knopen van zijn spijkerbroek. Hij bewoog met zijn heupen om de broek te laten zakken, en tegelijkertijd kropen zijn vingertoppen tussen mijn dijen en lieten met weer kreunen, en toen tilde hij me op en was hij in me. Wild en ongecontroleerd was het, gebonk van mijn achterhoofd tegen de tegels, gehijg, zijn handen die mijn borsten kneedden, ik had net tijd om om zijn mond te zoeken en mijn tong naar binnen te duwen, en toen kwam hij plotseling schokkend klaar. Hij bleef een paar seconden uitgeteld tegen me aanhangen. Toen liet hij me los. Alles duizelde; ik zakte bijna door mijn benen. Hij haalde een hand door zijn haar. Broek omhoog, gulp dicht. Mijn rok omlaag. Hij nam mijn gezicht in zijn handen. "Straks," zei hij zacht, en hij zoende me kort en hevig, "straks spreek ik jou nog."
Ik probeerde hem te zoenen, maar hij draaide de deur al van het slot. Twee wachtende vrouwen keken ons met opgetrokken wenkbrauwen aan. D. liep achteloos naar de wasbakken en waste zijn handen.
"Die glasobjecten," zei hij hard, "moeten we nog eens beter bekijken. Fabuleus!! Wat jij, schatje?"
"Goed idee," zei ik nerveus.
Eindelijk draaide hij de kraan dicht.
"Dames," zei hij toen op de toon van een stalmeester, en hij depte zijn handen met een papieren handdoekje, "als ik u één tip mag geven, dan is het dat u de glasobjecten moet bekijken. Heeft u ze al gezien?"
"Jawel..," antwoordde een van de vrouwen terughoudend.
"Heel verstandig," zei D. Hij wierp het papieren handdoekje in de prullenbak. "Ik kan u maar één advies geven, en dat is: kopen. Het zijn de topstukken van deze beurs. Ze gaan alleen maar in waarde stijgen."
De vrouwen zwegen.
"Mogen wij u een goede avond wensen?" zei D., en hij nam mij bij de arm. "Mijn assistente en ik moeten helaas verder. Maar houd die glasobjecten in de gaten!"
De dames knikten gereserveerd.

In het restaurant kon ik me niet op het gesprek concentreren. Een paar keer hoorde ik D. zeggen: "Nadine heeft last van migraine," en meteen liet Gala een nieuwe fles bronwater aanrukken, ze zei: "Hier, drink! Water drinken is goed!", maar ik kon alleen maar denken aan de filmscène op de damestoiletten, ik kon het niet helpen, de hele avond kon ik aan niets anders denken.
D. heeft goede zaken gedaan met Phil.
Gala heeft mij uitgenodigd voor een theemiddag.
Ik was in de rouw.
We aten zeebaars, ik heb mijn zeebaars niet aangeraakt. Na afloop, toen er een taxi voorreed voor Phil en Gala, zeiden ze tegen me: "Kom langs in Antwerpen! Het is een heerlijke stad! Je hebt er de meest fantastische winkels!"
Ik zei: "Dat zal ik doen. Ik kom snel langs."
pi_32444084
D. de steen, Nadine het glas. Gevoelig voor zijn getrainde verleiding, transparant in haar kwetsbaarheid op dit moment. En breekbaar..
pi_32444117
Die vriendin leent haar nooit meer een mantelpakje.
  maandag 21 november 2005 @ 02:50:32 #174
108404 Martel
de beuk erin
pi_32444121
Die derde scène ... dat was straight de beuk erin.
proficiat, eindelijk de schaamte voorbij
pi_32444245
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:23 schreef Nadine26 het volgende:
Ik probeerde hem te zoenen, maar hij draaide de deur al van het slot. ...
Nog een paar harde lessen en Thijs kan de scherven lijmen.
pi_32444252
quote:
Op zondag 20 november 2005 03:09 schreef Hihat het volgende:
- Het besef dat het ook tegen me gebruikt kan worden.
Ja. Daar denk ik niet over na. Misschien draai ik het eerder om: het geeft ook macht, om álles te vertellen.
quote:
- De ervaring dat, wanneer ik zeker weet dat mijn schrijfsels nooit onder ogen van lezers komen, ik nog eerlijker alles op papier durf te zetten. Nog opener durf te zijn.
Nee. Zonder lezers ben ik hooguit langer van stof; in herhaling vallen is niet zo erg als het alleen voor je eigen ogen bestemd is. Maar de essentie blijft hetzelfde.
quote:
Het doel van het schrijven. Het is puur voor mezelf, dus het heeft geen nut het aan anderen te laten lezen.
Voor mij heeft het wel nut. Raar woord, zeg: 'nut'. Ik ga er wel anders over nadenken. Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die een normaal leven leiden. Ooit wil ik ook iemand zijn die een normaal leven leidt. Ooit. En ik ben ook benieuwd naar de mening van mensen die géén normaal leven leiden - want misschien hoeft het niet. Het beangstigt me wel: het vooruitzicht aan een 'normaal leven'. Ik weet niet wie de mensen zijn die hier reageren. Maar ongetwijfeld hebben ze een andere achtergrond dan ik. Dat is al goed. De blik verwijden. Niet alléén kijken naar je eigen omgeving. Dat is zo klein. Ik hoef aan mijn vrienden niet te vragen wat ze ervan vinden, want dat weet ik al. Dat is een invuloefening. Uiteindelijk zal de mening van mijn vrienden toch heel belangrijk blijken, natuurlijk - dat is mijn wereld, mijn achtergond, maar het is ook vermoeiend om steeds weer te moeten horen: "Ja, maar jíj... jij bent altijd zus of zo... jij doet altíjd dit of dat... jij bent nou eenmaal... altijd geweest... typisch... hadden we je tien jaar geleden al kunnen vertellen... zal je altijd zien... geen verrassing..."

Een mens kan ook veranderen, denk ik dan maar. Maar bij je vrienden krijg je die kans niet. Zij zeggen steeds: "Oh, is het uit met Thijs? Alweer? Nou, dat wordt dan zéker weer vier hele dagen afzien."

pi_32444294
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:43 schreef Xennia het volgende:
D. de steen, Nadine het glas. Gevoelig voor zijn getrainde verleiding, transparant in haar kwetsbaarheid op dit moment. En breekbaar..

Dat had ik nooit verzonnen... maar het is wel een mooi beeld. (En treffend.)

Hopelijk betekent het niet dat D. & ik óók onverenigbaar zijn, zogezegd.
pi_32444297
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:49 schreef dvr het volgende:
Die vriendin leent haar nooit meer een mantelpakje.
Met de vlekken valt het mee.
  maandag 21 november 2005 @ 03:30:58 #179
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_32444305
TV P.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_32444313
quote:
Op maandag 21 november 2005 02:50 schreef Martel het volgende:
Die derde scène ... dat was straight de beuk erin.
proficiat, eindelijk de schaamte voorbij
De beuk erin... ja, zoiets was het wel inderdaad. Ik had niet eens tijd om de schaamte voorbij te raken, ik had nauwelijks tijd om mijn rok glad te strijken - toen gooide D. die deur alweer open, alsof hij de kunstbeursdames even wilde laten weten... enzovoort.

Dat vind ik méér dan de schaamte voorbij.
Dat vind ik... weet niet. Freaky.
pi_32444317
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:26 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Dat had ik nooit verzonnen... maar het is wel een mooi beeld. (En treffend.)

Hopelijk betekent het niet dat D. & ik óók onverenigbaar zijn, zogezegd.
Hm zo weet je handig mijn vorige stuk tekst te omzeilen..

Volgens mij weet jij het antwoord op de vraag of jullie onverenigbaar zijn al. Misschien hebben jullie daarom wel een dierlijke aantrekkingskracht. Nu moet je het nog zien zoals het is en je verwachtingen bijstellen
pi_32444332
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:30 schreef JAM het volgende:
TV P.
Om jou een lol te doen: toch één klein vlekje. Zwart is zo besmettelijk, hè?
pi_32444335
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:28 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Met de vlekken valt het mee.
Dat dacht Clinton ook
pi_32444343
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:32 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

De beuk erin... ja, zoiets was het wel inderdaad. Ik had niet eens tijd om de schaamte voorbij te raken, ik had nauwelijks tijd om mijn rok glad te strijken - toen gooide D. die deur alweer open, alsof hij de kunstbeursdames even wilde laten weten... enzovoort.

Dat vind ik méér dan de schaamte voorbij.
Dat vind ik... weet niet. Freaky.
Ook geen last van schaamte toen je hem met voorbedachte rade de wc inlokte?
pi_32444373
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:41 schreef Xennia het volgende:
Zoals je psych al zei is dat een verklaring voor je affaire met D. Ik vind deze verklaring echter te gemakkelijk en te extern. Alsof je er zelf geen invloed op hebt en jij een speelbal bent van omstandigheden.
Volgens mijnheer W. - ik sprak hem dinsdag nog - laat ik me het leven 'aanleunen', dat waren zijn letterlijke woorden, dus in die zin zijn jullie het eens. (Therapeuten onder elkaar... )
quote:
Ik volg jouw dagboek nu al een tijdje en jij hebt een hang naar drama, naar extremen en ook wel een lichtelijk destructieve aard. Ik snap dat D. afleiding biedt, maar niet enkel van de dood van je moeder maar zeker ook afleiding van jezelf.
Jij zou - mits geïnteresseerd - een duopraktijk kunnen beginnen met mijnheer W.. Hij zegt: "Je bent op de vlucht. Door allerlei actie te creeëren, avonturen, spannende ontmoetingen, probeer je zelf uit de luwte te blijven." Daarna had hij nog het advies dat ik misschien eens moest overwegen om een tijdje alleen te blijven. Zonder 'partner', zoals hij het noemt. (Volgens hem ben ik teveel gefocust op sex).
quote:
Ik begin eigenlijk wel een beetje te begrijpen waarom Th jou op therapie stuurde.
Ik ook.
Maar ik houd er niet van als ánderen mij sturen. Ook al hebben ze gelijk... En los daarvan ziet Thijs momenteel meer in een gesloten inrichting, ben ik bang.
pi_32444391
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:49 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Volgens mijnheer W. - ik sprak hem dinsdag nog - laat ik me het leven 'aanleunen', dat waren zijn letterlijke woorden, dus in die zin zijn jullie het eens. (Therapeuten onder elkaar... )
[..]
Precies en op die manier hoef jij geen verantwoordelijkheid te nemen voor je daden.
quote:
Jij zou - mits geïnteresseerd - een duopraktijk kunnen beginnen met mijnheer W.. Hij zegt: "Je bent op de vlucht. Door allerlei actie te creeëren, avonturen, spannende ontmoetingen, probeer je zelf uit de luwte te blijven."
Ja, je zorgt dat het leven jou leeft zonder enig moment van reflectie op je gedrag, bezinning, leermomenten.
quote:
Daarna had hij nog het advies dat ik misschien eens moest overwegen om een tijdje alleen te blijven. Zonder 'partner', zoals hij het noemt
Dat is voor ieder mens een goed advies en zeker voor mensen die in relaties duiken om de confrontatie met zichzelf uit de weg te gaan.
quote:
Ik ook.
Maar ik houd er niet van als ánderen mij sturen. Ook al hebben ze gelijk...
Je stond er zelf toch ook achter?
  maandag 21 november 2005 @ 03:57:07 #187
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_32444401
Ik volg dit topic ongeveer één keer in de drie weken, dus het kan zijn dat deze vraag al eerder is gesteld. Sorry, dan.

Aangezien het in TTK staat, ben ik wel benieuwd: heb je al een uitgever gevonden, Nadine?
pi_32444415
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:37 schreef Xennia het volgende:
Ook geen last van schaamte toen je hem met voorbedachte rade de wc inlokte?
Nee. Toen niet. (Ik had die film in mijn hoofd...)

Maar achteraf... enfin, dat is achteraf gepraat. Wat heb je eraan. Hij is gevaarlijk. Dat is nou juist het aantrekkelijke: dat gevaar... nooit weten wat hij denkt, of doet, of wil. Achteraf komt de spijt, of de schaamte, maar ik realiseer me wel dat het me daar juist om te doen is. Een keurig opgemaakt bedje met IKEA-lakens op de Driehoek 46 in Delfzijl is ook niet mijn grote droom...
  maandag 21 november 2005 @ 04:01:52 #189
37950 JAM
pi_32444420
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:57 schreef broer het volgende:
Ik volg dit topic ongeveer één keer in de drie weken, dus het kan zijn dat deze vraag al eerder is gesteld. Sorry, dan.

Aangezien het in TTK staat, ben ik wel benieuwd: heb je al een uitgever gevonden, Nadine?
Daar wil ik meer over weten.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_32444421
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:57 schreef broer het volgende:

Ja. De drukpers draait op volle toeren!

Mijn vader is zeer tevreden. Eindelijk erkenning.
  maandag 21 november 2005 @ 04:03:18 #191
37950 JAM
pi_32444425
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:02 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Eleborate.
pi_32444428
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:00 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

. Een keurig opgemaakt bedje met IKEA-lakens op de Driehoek 46 in Delfzijl is ook niet mijn grote droom...
En ook ineens geen BraunSiematickeuken meer zeker.

[ Bericht 30% gewijzigd door cioran63 op 21-11-2005 04:15:54 ]
  maandag 21 november 2005 @ 04:03:36 #193
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_32444430
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:02 schreef Nadine26 het volgende:

Flauwe reactie op een serieuze vraag.
pi_32444439
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:00 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Nee. Toen niet. (Ik had die film in mijn hoofd...)

Maar achteraf... enfin, dat is achteraf gepraat. Wat heb je eraan. Hij is gevaarlijk. Dat is nou juist het aantrekkelijke: dat gevaar... nooit weten wat hij denkt, of doet, of wil. Achteraf komt de spijt, of de schaamte, maar ik realiseer me wel dat het me daar juist om te doen is. Een keurig opgemaakt bedje met IKEA-lakens op de Driehoek 46 in Delfzijl is ook niet mijn grote droom...
Je geeft je volledig aan hem over, wetende dat hij gevaarlijk is. Je geeft hem de macht over jouw gevoel en je lichaam.
Van Thijs pik je het niet eens dat hij je naar therapie stuurt, wetende dat hij het beste met je voor heeft. Wellicht is de confrontatie met jezelf in therapie een groter gevaar..
pi_32444457
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:03 schreef broer het volgende:
Flauwe reactie op een serieuze vraag.
Nee, serieus. Ik ben serieus. De man die ik hier opvoer als mijn vader, is in het echt ook mijn vader. Zijn secreatresse is in het echt ook zijn secretaresse, ofwel de vrouw die eergisteren nog tegen mij zei: "Ik ben de boze heks in deze geschiedenis. Dat snap ik ook wel." (En daar dan een heel treurig gezicht bij trekken, alsof ze eigenlijk verwacht dat ik zeg: 'Joh, trek het je niet aan, je bent een geweldige meid, sterker nog: je bent mijn stiefmoeder! Mag ik je voortaan mama noemen?')

Dat is dus serieus.

Ze zien me aankomen!

"Papa, ga even zitten. Ik heb iets leuks te vertellen. Je wordt beroemd!"

pi_32444482
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:03 schreef cioran63 het volgende:
En ook ineens geen Braunkeuken meer zeker.
Ik meen me te herinneren dat wij in de showroom hadden gekozen voor een veel duurder model, wat bedoel je nou met Braunkeuken?! Ben je ontslagen...? Is er een ander? Wij hadden gekozen voor een Italiaans topmodel.
pi_32444497
Ja, nee, ik vergiste me even, het was een Siematic. Volgens mij. Volgende week komen ze m plaatsen. Terug kan ie toch echt niet meer als je nu ineens over Italiaans design begint.
pi_32444512
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:19 schreef cioran63 het volgende:
Ja, nee, ik vergiste me even, het was een Siematic. Volgens mij. Volgende week komen ze m plaatsen. Terug kan ie toch echt niet meer als je nu ineens over Italiaans design begint.
Oh, een Siematic...

Je wéét toch dat ik had gezegd... Italiaans design... handgrepen... volautomatische schuiflades... wij hebben een communicatieprobleem. Pleur maar lekker op met je Siematic-keuken.
pi_32444514
pi_32444518
Is het weer niet goed genoeg voor mevrouw?
Weet je wat, ga je maar bij die oppasvader uit laten wonen op de plee's.
Doeg he.
pi_32444540
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:05 schreef Xennia het volgende:
Wellicht is de confrontatie met jezelf in therapie een groter gevaar..
Nadine, dit lijkt mij de ultieme uitdaging voor jou.
althans, de volgende uitdaging ... eerst dit verhaal completeren
pi_32444566
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:05 schreef Xennia het volgende:
Je geeft je volledig aan hem over, wetende dat hij gevaarlijk is. Je geeft hem de macht over jouw gevoel en je lichaam.
Van Thijs pik je het niet eens dat hij je naar therapie stuurt, wetende dat hij het beste met je voor heeft. Wellicht is de confrontatie met jezelf in therapie een groter gevaar..
Ik blijf in therapie. Ik zei laatst tegen mijnheer W. (ietwat voorbarig): "Nou, ik geloof dat we er wel uit zijn."
"Hoe bedoel je dat?" vroeg hij.
"We hebben alles wel besproken," zei ik. "We zijn eruit."
"Denk je dat echt?"
"Ja." Ik stond al op om afscheid te nemen. "Het heeft me goed geholpen."
"Beste Nadine," zei hij toen, "ik geloof dat jij de essentie van therapie niet helemaal begrijpt. Het gaat om het verkrijgen van nieuwe inzichten."
Ik knikte.
"En om het toepassen, uiteindelijk, van die nieuwe inzichten op jouw leven. Ik kan me niet voorstellen dat je daar al uit bent."
"Niet helemaal," gaf ik toe. "Maar het begin is er."
"Het begin, ja. Maar wat voor de meeste dingen geldt, geldt ook voor therapie: het begin is het gemakkelijkst."
"Oh."

Dus dat gevaar ga ik niet uit de weg. Ik heb een tienrittenkaart genomen.

pi_32444583
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:26 schreef cioran63 het volgende:
Is het weer niet goed genoeg voor mevrouw?
Weet je wat, ga je maar bij die oppasvader uit laten wonen op de plee's.
Doeg he.
Dat is best wel een knap keukentje, geef ik eerlijk toe. Maar die opmerking over dat uitwonen en die plees... nee. Je kan de pot op, jij.
pi_32444595
quote:
Op maandag 21 november 2005 03:12 schreef Nadine26 het volgende:

Ik ga er wel anders over nadenken. Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die een normaal leven leiden. Ooit wil ik ook iemand zijn die een normaal leven leidt. Ooit. En ik ben ook benieuwd naar de mening van mensen die géén normaal leven leiden - want misschien hoeft het niet. Het beangstigt me wel: het vooruitzicht aan een 'normaal leven'.
Het mooie is dat je met jouw talent volkomen vrij bent. Let maar op. Gefeliciteerd.
pi_32444615
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:41 schreef Nadine26 het volgende:
Je kan de pot op, jij.
Dit lijkt wel een echtelijke ruzie.
wanneer komen jullie bij mij een potje breken?
pi_32471748
Hee Nadine, onbevlekt geitenvrouwtje..

Knap dat je Meneer W. het voordeel van de twijfel gunt en dat je hier de kritiek ook niet uit de weg gaat.
Weet je je toch nog kwetsbaar op te stellen!!

Draagt het eind van je studietijd inderdaad bij aan de lamlendigheid waar je mee kampt? Ik zou me kunnen voorstellen dat op dat punt je plannen en verwachtingen ophouden en je voor het eerst even niet weet hoe het verder moet. Maar ik geef Cioran groot gelijk als hij het vertrouwen uitspreekt dat je met jouw talent altijd vrij kunt zijn, voor zover je dan aspiraties als schrijfster mocht hebben. En daarbuiten zijn er ook allerlei mogelijkheden om met behoud van vrijheid en jeugdige gekte een plek te vinden. Of meerdere plekken. Het is een cliché, maar in de zakelijke kringen waar ik me wel eens in begeef roept men graag en vaak "het is geen probleem, het is een uitdaging!". Dat lijkt me in dit geval nu eens waar, probeer het vooral als een kans te zien om misschien zelfs nog meer dan voorheen je eigen ding te kunnen gaan doen.
quote:
Oorspronkelijkheid - dát is denk ik het trefwoord waar het in de literatuur om draait. En die oorspronkelijkheid is vaak weerbarstig en doet een beetje pijn.
Ik noem: Michel Houellebecq.
En hier roepen we: Nadine26! Heb je geen aspiraties? Ooit, na je scriptie misschien, en niet perse met dit verhaal? Het geheel van taal, toon, verrassende dialogen en spannende thema's dat jij neerzet is oorspronkelijk, en gewoon poep-goed. Wat het hooguit van de 'hoge' literatuur onderscheidt is het vooralsnog ontbreken van een dramatische afloop, maar ik hoop van ganser harte dat je er op toeziet dat die ook uitblijft..
quote:
Ik ben wel verliefd. Echt. Maar ik ben vooral bedroefd. Om alle dingen die voorbij zijn, en die zo maar onder mijn ogen zijn kapotgeschoten. Het gaat zo snel.
Hug!!

Sommigen hebben moeite zich aan verdriet over te geven omdat dat zwak zou zijn. Alsof het wegdrinken of wegslikken van verdriet (dat zich uberhaupt niet zomaar weg laat klokken) nou van zoveel geestkracht getuigt. Het is misschien kwalijk, zeker voor een atheïst, maar ik vind een zekere troost in het idee dat het ondergaan van verdriet, het moeten torsen van een kruis, ook iets nobels heeft.

Ik ga voor een Ridderorde..

Je schijnt er bovendien erg wijs van te worden.
Tot zover mijn relativerende gedachten deze nacht.. het dons roept..
pi_32471757
DVR heeft gelijk. Nadine26, wie dat ook is, heeft het talent en de skills aan zijn/ haar kont hangen. Het is poep-goed en daarnaast ook schijt-goed. DVR is dan wel een vrolijke positivist die niet houdt van slechte aflopen, maar who cares, om het maar eens internationaal te trekken.
Het is strontmoeilijk (we houden het in gore termen) om zo te schrijven, want het lijkt zo ontzettend bedriegelijk eenvoudig, maar niks daarvan. Wat Nadine neerzet is retemoeilijk, voor iemand zonder talent. Voor Nadine is het een eitje.
pi_32477380
Hulde voor deze anal-yse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')