Hier een intel powerbook of ibookquote:Op zaterdag 12 november 2005 17:01 schreef Rock-shocker het volgende:
2006 gaat een duur jaar voor mij worden. Op mijn verlanglijstje staan toch minstens wel een iPod en een Intel iMac
Een intel powerbook lijkt me ook nog weleens een optie, heb jij dan misschien belang bij m'n iBook?quote:
Het kwam zo uitquote:Op zaterdag 12 november 2005 16:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tsja, dat heb je als je telkens de nieuwste dingen wil
Persoonlijk had ik de voorkeur gegeven aan AMD voor MAC. Innovatiever, goedkoper en de eeuwige underdog. Dat zou Apple toch moeten aansprekenquote:Op zaterdag 12 november 2005 16:37 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Wat hij zegt. Als je bekijkt dat de performance van de G4 de afgelopen anderhalf jaar geen noemenswaardige sprongen vooruit heeft gemaakt wordt het echt tijd voor Apple om te gaan kijken naar een alternatief, zeker voor mobiel gerbuik, waar toch echt de toekomst in zit. IBM kan die snelheid gewoon niet meer leveren en Intel is gewoon het beste alternatief.
Waarom zou je daar op wachten? Op dit moment is AMD innovatiever. Wanneer AMD de deal had gekregen hadden ze misschien ook wel een nieuwe processor specifiek voor Apple ontwikkeld.quote:Op zaterdag 12 november 2005 18:48 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik wacht eerst nog af met wat voor processors Intel op de proppen gaat komen voordat ik dat soort uitspraken ga doenBijna zeker is dat het geen Pentium gaat worden
Het zal geen Pentium zijn, maar wel een x86 design. En dat is niet bepaald om vrolijk van te worden.quote:Op zaterdag 12 november 2005 18:48 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik wacht eerst nog af met wat voor processors Intel op de proppen gaat komen voordat ik dat soort uitspraken ga doenBijna zeker is dat het geen Pentium gaat worden
Mjah, PPC liep in ieder geval voor Apple op een dood spoor blijkbaar.quote:Op zaterdag 12 november 2005 18:50 schreef Anthraxx het volgende:
Het enige wat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat Apple het zeer goede design van PPC ingeruild heeft voor het design van een x86. De x86 is echt letterlijk bij elkaar gehackt omdat andere processor fabrikanten bepaalde dingen al wel ondersteunde (protected mode en dat soort ongein om multi tasking systemen te kunnen draaien; dat is pas echt sinds de 386 aanwezig terwijl Motorola het allang had geimplementeerd in hun 68000 processor). En in de huidige x86 designs zitten deze dingen allemaal nog omdat alles backwards compatible moet zijn. Software die op een 80086 draaide moet nu ook nog op een Pentium IV kunnen draaien. Ik begrijp dan ook de keuze niet voor x86 als hardware platform.
Er zit niet zoveel rek in de G5, Apple was van Intel afhankelijk en moest hiervoor ook al steeds opboksen tegen Intel en AMD om bij te blijven qua snelheid. De dual-G4 was destijds een noodoplossing omdat Motorola niet opschoot met het ontwikkelen van een nieuwe processor. Daarom heeft Apple destijds gekozen voor IBM die de G5 wel konden leveren. Helaas lijkt dat ook op een dood spoor te zitten.quote:Op zaterdag 12 november 2005 18:50 schreef Anthraxx het volgende:
Het enige wat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat Apple het zeer goede design van PPC ingeruild heeft voor het design van een x86. De x86 is echt letterlijk bij elkaar gehackt omdat andere processor fabrikanten bepaalde dingen al wel ondersteunde (protected mode en dat soort ongein om multi tasking systemen te kunnen draaien; dat is pas echt sinds de 386 aanwezig terwijl Motorola het allang had geimplementeerd in hun 68000 processor). En in de huidige x86 designs zitten deze dingen allemaal nog omdat alles backwards compatible moet zijn. Software die op een 80086 draaide moet nu ook nog op een Pentium IV kunnen draaien. Ik begrijp dan ook de keuze niet voor x86 als hardware platform.
Huh? Apple heeft toch nooit op x86 gezeten? Voor de PPC zat Apple op Motorola gebaseerd op de 68000 architectuur dacht ik. Of heb ik wat gemist in de NeXt tijd van Steve Jobs?quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zit niet zoveel rek in de G5, Apple was van Intel afhankelijk en moest hiervoor ook al steeds opboksen tegen Intel en AMD om bij te blijven qua snelheid. De dual-G4 was destijds een noodoplossing omdat Motorola niet opschoot met het ontwikkelen van een nieuwe processor. Daarom heeft Apple destijds gekozen voor IBM die de G5 wel konden leveren. Helaas lijkt dat ook op een dood spoor te zitten.
Het lijkt of Apple nu een grote stap maakt, maar dit is niet zo. Apple is ergens midden jaren '90 overgestapt van x86 naar het PPC platform. Dit was 'toen' een goede beslissing , ook meteen de enige goede beslissing van de CEO die destijds Apple op het rand van faillesement bracht. Jobs heeft het bedrijf op het nippertje gered van de ondergang met de introductie van de iMac.
Apple zat voor de overstap naar het PPC platform dus al op het x86 platform, hetzelfde platform waar ook Amiga op draaide met een Motorola processor als basis. Het enige wat vreemd is aan de keuze is dat Apple voor Intel kiest.. maar ja, de keuze voor IBM was een grotere schok destijds. Dat is iedereen inmiddels vergeten lijkt het, want Apple en IBM waren in het begin de grootste concurrenten van elkaar
Nee, het klopt wat je zegt. Voor de PPC zaten ze op de Motorola 68k, de mainstream processor van de jaren '80 en vroege jaren '90. Je vond ze niet alleen in Apples, maar ook in de machines van o.a. Atari, Amiga, Commodore en in spelcomputers waaronder de Sega Megadrive. Maar in 1994 is Apple overgestapt op de Motorola/IBM PowerPC. En ergens in 2006 zullen ze dus overstappen op Intel.quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:46 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Huh? Apple heeft toch nooit op x86 gezeten? Voor de PPC zat Apple op Motorola gebaseerd op de 68000 architectuur dacht ik. Of heb ik wat gemist in de NeXt tijd van Steve Jobs?
Arch..quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:46 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Huh? Apple heeft toch nooit op x86 gezeten? Voor de PPC zat Apple op Motorola gebaseerd op de 68000 architectuur dacht ik. Of heb ik wat gemist in de NeXt tijd van Steve Jobs?
Ik ga niet 2x in de foutquote:Op zaterdag 12 november 2005 20:01 schreef Anthraxx het volgende:
Ik dacht altijd dat de 68000 een RISC was, maar het is dus een CISC
quote:By the early 1990s, it was thought by some that RISC-architecture CPUs would soon dramatically outpace the speed increases occurring over the same time in CISC CPUs such as the Macintosh's Motorola 68000 series and Intel's x86 series.The AIM alliance of Apple Computer, IBM, and Motorola was announced in 1991 to create a series of RISC CPUs called the PowerPC.
Hooguit dat een aantal programma's trager zijn dan je gewend was omdat er nog geen Intel-versie van is gemaakt en dus via emulatie gedraaid moeten worden.quote:Op zaterdag 12 november 2005 20:29 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik denk dat wij als eindgebruikers vrij weinig van de veranderende arhcitectuur zullen merken.
Volgens Apple heeft AMD minder productiecapaciteit waardoor ze niet kunnen garanderen genoeg chips aan Apple te kunnen leveren. Volgens AMD zelf gaat het voornamelijk om het geld. Intel zou namelijk flink meebetalen aan de overgang van PPC naar x86 en dat kunnen ze ook makkelijker doen dan AMD, omdat ze simpelweg meer geld hebben.quote:Op zaterdag 12 november 2005 18:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Persoonlijk had ik de voorkeur gegeven aan AMD voor MAC. Innovatiever, goedkoper en de eeuwige underdog. Dat zou Apple toch moeten aanspreken.
Kan zijn, maar de Mac Mini is eigenlijk ook al een budget Apple. Als Apple bepaald dat OS X alleen op een bepaalde groep componenten van een bepaald merk mag draaien dan is zo'n Dell Mac eigenlijk net zo stabiel als een Apple Mac.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, dan wordt Dell een soort budget Apple.
Ja, maar wel MOOI.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kan zijn, maar de Mac Mini is eigenlijk ook al een budget Apple.
Met een Intel CPU is de behuizing eigenlijk het enige hardwarematige verschil tussen een Mac en een PC.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Apple is natuurlijk meer dan alleen OSX
Je vergeet de groep tweakers die wel OS X willen draaien, maar dan het liefstquote:Op zaterdag 12 november 2005 23:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar wel MOOI.
Apple is natuurlijk meer dan alleen OSX
Dat zijn dezelfde mensen die net zo hard ouwehoeren over OSX als de dev-kit versie, die ze illegaal op hun x86 draaien, of de uiteindelijke versie niet goed draait op hun hardware. Sowieso neem ik menig tweaker (met uitzonderingen daar gelaten) niet serieus.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je vergeet de groep tweakers die wel OS X willen draaien, maar dan het liefst
met het moederbord los op tafel.
oh wacht, maar die kopen natuurlijk ook geen Dell..
Ja, een beetje jammer eigenlijk.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met een Intel CPU is de behuizing eigenlijk het enige hardwarematige verschil tussen een Mac en een PC.
Patenten.quote:Op zondag 13 november 2005 10:38 schreef tonks het volgende:
Apple heeft wel al een patent aangevraagd dat OSX alleen maar op apple computers mag draaien als die intel chips er zijn
Dat mag, ik wel.quote:Op zondag 13 november 2005 11:25 schreef XL het volgende:
Swets, de Intel-AMD discussie zal ik hier niet opstarten, maar ik ben zeker niet voor AMD.
Ook AMD komt gewoon uit Silicon Valley hoor. Ze maken overigens wel onderdelen voor de Mac Miniquote:Op zondag 13 november 2005 11:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat mag, ik wel.
Sowieso al omdat ik graag europesche waar steun wanneer het een gelijkwaardig alternatief is
Ik was altijd in de veronderstelling dat AMD duits wasquote:Op zondag 13 november 2005 13:19 schreef XL het volgende:
[..]
Ook AMD komt gewoon uit Silicon Valley hoor. Ze maken overigens wel onderdelen voor de Mac Mini. Voor de rest heb ik er weinig mee.
Die komen pas in 2006.quote:Op zondag 13 november 2005 14:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik was altijd in de veronderstelling dat AMD duits was
Tering AMD, ik ga gelijk een intel kopen.
In je wat?quote:Op zondag 13 november 2005 14:10 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb toch al een poosje een intel in mijn windowsbak zitten hoor
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |