abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 november 2005 @ 10:57:06 #61
26467 raphidae
...antichrist...
pi_32531363
quote:
Op maandag 7 november 2005 14:09 schreef DonGorgon het volgende:

[..]

in 2D heb je gelijk een platte circel

in 3D de welbekende bol
en

ik vraag me af hoe de aarde in 4D eruit zal zien...
Een bol in 4D heet een hypersphere: http://www.cogsci.indiana.edu/farg/harry/phy/4Dsphere.htm

Plaatje:

Uitleg:

3D bol weergegeven in 2D 'slices':

4D bol (hypersphere) in 3D 'slices':

Overgens heet een kubus in 4D een hypercube of een Tesseract (die is wat makkelijker te begrijpen): http://en.wikipedia.org/wiki/Tesseract

Overgens: http://www1.tip.nl/~t515027/hypercube.html en dan rechts op 'Start HyperCube Applet' klikken en maximaliseren. Kan je mooi mee spelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door raphidae op 24-11-2005 11:12:40 ]
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
  donderdag 24 november 2005 @ 11:05:16 #62
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32531529
omdat de moleculen ook rond zijn en alles is dus opgebouwt uit ronde dingen. de aarde is niet echt rond maar meer ovaal
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_32532725
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:05 schreef Killaht het volgende:
omdat de moleculen ook rond zijn en alles is dus opgebouwt uit ronde dingen. de aarde is niet echt rond maar meer ovaal
Jahaaaah, maar ik kan prima een kubus maken met hele kleine bolletjes Alleen moet je dan niet te ver inzoomen. Dus ik vrees dat dit niet opgaat.
  donderdag 24 november 2005 @ 11:51:58 #64
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32532770
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jahaaaah, maar ik kan prima een kubus maken met hele kleine bolletjes Alleen moet je dan niet te ver inzoomen. Dus ik vrees dat dit niet opgaat.
een kubus is ook gemaakt uit moleculen:P alles op aarde bestaat uit moleculen en uit hert heelal dus ook een kubus bestaat uit rondjes!
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  donderdag 24 november 2005 @ 12:49:08 #65
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_32534175
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:05 schreef Killaht het volgende:
Wie zegt dat een molecuul per definitie rond is? Hoe rond is dan bijvoorbeeld een O2-molecuul?
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  donderdag 24 november 2005 @ 12:51:54 #66
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32534233
quote:
Op donderdag 24 november 2005 12:49 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Wie zegt dat een molecuul per definitie rond is? Hoe rond is dan bijvoorbeeld een O2-molecuul?
EEN MOLECUUL IS ROND! omdat dat zo is nooit scheikunde of natuurkunde gehad..? O2? nou zo rond als het maar zijn kan. heb je nog nooit een molecuul gezien?
pi_32534440
quote:
Op donderdag 24 november 2005 12:51 schreef Killaht het volgende:

[..]

EEN MOLECUUL IS ROND! omdat dat zo is nooit scheikunde of natuurkunde gehad..? O2? nou zo rond als het maar zijn kan. heb je nog nooit een molecuul gezien?
Mag ik hier misschien even wat rechtzetten?
Moleculen zijn niet rond.
Typisch tegenvoorbeeld: een DNA molecuul.
  donderdag 24 november 2005 @ 13:01:43 #68
77130 star_gazer
pi_32534471
quote:

[..]

Heb je ooit polymeren gezien? En nee, ik heb nog nooit een molecuul gezien. Jij wel? Heb jij een ST-microscoop thuis ofzo?
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_32534656
quote:

[..]

EEN MOLECUUL IS ROND! omdat dat zo is
Je argumentatievaardigheden kunnen hier en daar nog aangescherpt worden.
quote:
nooit scheikunde of natuurkunde gehad..?
Mag ik dezelfde vraag aan jou stellen? Het is hierboven al vaker gezegd, maar laat ik jouw voorbeeld er even bijpakken:

Lijkt me duidelijk.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32534676
quote:

[..]

Nee, de plastic bolletjes om levensgrote molukulen te bouwen tijdens de scheikundeles zijn rond. Helaas zijn die bolletjes niet echt een natuurgetrouwe representatie van de werkelijkheid.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 24 november 2005 @ 13:14:54 #71
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32534813
Neeeeh...Heb je nog nooit een plaatje gezien van een microscoop die moleculen laat zien, moet je de quest lezen..staat het zelf in! en ja MOLECULEN zijn ROND! zoek anders maar leuk naar afbeeldingen op internet wel werkelijke he.!
pi_32534849
quote:
Op donderdag 24 november 2005 13:14 schreef Killaht het volgende:
Neeeeh...Heb je nog nooit een plaatje gezien van een microscoop die moleculen laat zien, moet je de quest lezen..staat het zelf in! en ja MOLECULEN zijn ROND!
Denk even na. Atomen zijn in die plaatjes rond. Moleculen waren immers een aantal van die knikkers met stokjes ertussen, die kunnen als geheel toch niet rond zijn.
quote:
zoek anders maar leuk naar afbeeldingen op internet wel werkelijke he.!
Kom jij maar eens met een plaatje van een rond molecule. Tuurlijk, er zijn wel redelijke ronde moleculen (een bucky-bal ofzo) maar over het algemeen gaat je stelling niet op.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  donderdag 24 november 2005 @ 13:18:00 #73
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32534884
quote:
Op donderdag 24 november 2005 13:16 schreef Maethor het volgende:

[..]

Denk even na. Atomen zijn in die plaatjes rond. Moleculen waren immers een aantal van die knikkers met stokjes ertussen, die kunnen als geheel toch niet rond zijn.
IK heb het over werkelijke moleculen geen scheikunde model nee microscopische afbeelding en nee daar zitten geen stokjes tussen!
pi_32534909
De grap is natuurlijk dat een molekuul eigenlijk niet echt een vaste vorm heeft. Er draaien electronen rond een kern in een atoom en bij een molekuul worden die atomen aan elkaar 'geplakt'. Wat we als vorm zien zijn de orbitalen, wat eigenlijk 3D vlakken zijn met een bepaalde waarschijnlijkheid waarop de electronen zich bevinden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 24 november 2005 @ 13:18:58 #75
77130 star_gazer
pi_32534913
Volgens mij haalt iemand moleculen en atomen door elkaar. En zelfs atomen zijn niet perfect rond
-
  donderdag 24 november 2005 @ 13:29:32 #76
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_32535186
precies atomen zijn "relatief" rond. Een samenstelling daarvan (moleculen dus). Zijn bijna nooit rond, aangezien je met ronde dingen geen ronde dingen kan maken
  donderdag 24 november 2005 @ 13:30:19 #77
77130 star_gazer
pi_32535211
quote:
Op donderdag 24 november 2005 13:18 schreef Lucille het volgende:
De grap is natuurlijk dat een molekuul eigenlijk niet echt een vaste vorm heeft. Er draaien electronen rond een kern in een atoom en bij een molekuul worden die atomen aan elkaar 'geplakt'. Wat we als vorm zien zijn de orbitalen, wat eigenlijk 3D vlakken zijn met een bepaalde waarschijnlijkheid waarop de electronen zich bevinden.
3D vlakken? Ik heb nooit veel kaas gegeten van kwantumgetallen enzo, maareh.. Tell me more!
-
pi_32536711

Dit zijn twee moleculen (2 DNA-strengen), en zeker niet rond. En toch is dit een echte electronenmicroscoopfoto, de meest natuurgetrouwe manier om structuren van dit formaat te bekijken.
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
  donderdag 24 november 2005 @ 14:36:13 #79
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32536970
quote:
Op donderdag 24 november 2005 13:29 schreef Faceoff het volgende:
precies atomen zijn "relatief" rond. Een samenstelling daarvan (moleculen dus). Zijn bijna nooit rond, aangezien je met ronde dingen geen ronde dingen kan maken
dat kan wel neem nou een plastic balletje bestaat uit allemaal moleculen die ROND zijn... tuurlijk is dat balletje rond maar als je heel ver inzoomt zie je dat er allemaal rondjes aan elkaar vast zitten.
  donderdag 24 november 2005 @ 14:53:42 #80
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32537499
quote:
Op donderdag 24 november 2005 14:36 schreef Killaht het volgende:

[..]

dat kan wel neem nou een plastic balletje bestaat uit allemaal moleculen die ROND zijn... tuurlijk is dat balletje rond maar als je heel ver inzoomt zie je dat er allemaal rondjes aan elkaar vast zitten.
Denk jij echt dat alle moleculen rond zijn? Let jij wel op bij scheikunde? Heb je dat wel eens (gehad)?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 24 november 2005 @ 15:00:04 #81
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_32537688
quote:
Op donderdag 24 november 2005 14:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Denk jij echt dat alle moleculen rond zijn? Let jij wel op bij scheikunde? Heb je dat wel eens (gehad)?
Ja behalve de organische moleculen zijn niet allemaal rond, weet je wel wat een molecuul is?
Is toch domme vraag net als je vraagt zijn alle ballen rond of alle planeten rond ja!
  donderdag 24 november 2005 @ 16:25:20 #82
77130 star_gazer
pi_32540218
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:00 schreef Killaht het volgende:

[..]

Ja behalve de organische moleculen zijn niet allemaal rond, weet je wel wat een molecuul is?
Is toch domme vraag net als je vraagt zijn alle ballen rond of alle planeten rond ja!
Saturnus is 10% afgeplat, dus nee.. Niet alle planeten zijn rond. En neem nou maar van me aan dat er meer niet-ronde dan ronde moleculen zijn
-
pi_32547623
quote:
Op donderdag 24 november 2005 15:00 schreef Killaht het volgende:

[..]

Volgens mij is er iemand hier aan het trollen
Maar ff serieus:
ik kan volgens mij een heel lang molecuul maken van atomen, die dan natuurlijk wel een valentiewaarde van minimaal 2 hebben. En Yos stipte het al aan: DNA-moleculen zijn natuurlijk ook niet rond. En dat beantwoord de vraag ook niet: je kunt met een bepaalde vorm prima andere vormen maken. "Vorm"is sowieso al een beetje vaag bij atomen en moleculen, want wat neem je als je grenzen? Toch nog maar even dat scheikunde/natuurkunde boek doorkijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')