tsjah, was wel te verwachten. Al met al downloaden de meeste mensen voor veel meer geld van die maximale 25 euro. Het stukje over het apparaat van Hitachi gaat me wel wat verquote:
Tot 25 euro kopieerheffing op mp3-speler
Uitgegeven: 4 november 2005 11:21
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 15:17
HOOFDDORP - Producenten en importeurs van mp3-spelers krijgen mogelijk al snel te maken met een kopieerheffing die afhankelijk van de opslagcapaciteit varieert van 80 eurocent tot 25 euro. Dat blijkt uit een compromisvoorstel van voorzitter H. Vonhoff van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT).
De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiëren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief. Maandag vergaderen de partijen over het idee van Vonhoff en komt het wellicht tot een besluit.
Capaciteit
Voor de goedkopere draagbare digitale audiospelers met een beperkte capaciteit gaat volgens het plan een vergoeding van 0,20 eurocent per 32 megabyte gelden, met een maximum van 5 euro per stuk. Voor de duurste exemplaren met meer dan 10 gigabyte opslagmogelijkheid gaat de heffing 8 tot 25 euro bedragen. De populaire muziekspeler iPod van Apple kan zo ineens 25 euro duurder worden.
Eerder lag een plan voor een standaardbedrag van 3,28 euro per gigabyte op tafel. Vonhoff noemt zijn nieuwe voorstel redelijk voor de consument en rechtvaardig voor de rechthebbenden, maar benadrukt dat het gaat om een "denkrichting". Directeur B. Taselaar van de belangenvereniging ICT Office voor IT-bedrijven betitelde het systeem vrijdag als "onwenselijk".
Willekeurig
De tarieven zijn willekeurig vastgesteld, het plan is niet Europees afgestemd en gaat voorbij aan tal van beveiligingsmogelijkheden, stelt Taselaar. Bovendien betwijfelt hij of de vergoedingen wel echt terechtkomen bij de rechthebbenden.
Ook voor de nieuwste generatie videorecorders met een harde schijf gaat volgens het nieuwste plan een vergoeding gelden. De stichting SONT stelt een bedrag van 0,15 eurocent per gigabyte voor. Producent Hitachi maakt al recorders met een opslagvermogen van een terabyte, wat neerkomt op een heffing van 150 euro.
Vonhoff heeft het voorrecht om een besluit op te leggen. Directeur A. Beemsterboer van de Stichting Thuiskopie wilde vrijdag vooruitlopend op de vergadering van maandag niet reageren op het voorstel.
www.nu.nl
idd, idioot plan. Wel in overeenstemming met de heffing op blanco schijfjes, dat weer wel die overigens evenkrom isquote:Op vrijdag 4 november 2005 16:33 schreef dVTB het volgende:
Het vreemde hiervan is dat men er vanuit gaat dat de consument zich misdraagt. Wie zegt dat ik die mp3-speler vul met bestanden die ik illegaal heb gedownload? Misschien zet ik er wel legaal gedownloade mp3s op, eigen muziek of nummers die ik uit mijn eigen cd-collectie heb gerippt.
Men windt zich op over consumenten die illegaal mp3s downloaden en de industrie stelt dat gelijk aan diefstal. Ondertussen gaan ze zelf de consument al *vooraf* bestelen. Hoezo hypocriet?
Op lege CD's hebben ze deze heffing al.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:32 schreef CreativeMind het volgende:
Kopieerheffing rechtvaardigt in mijn ogen illegaal downloaden.
Mensen die hun cd's of muziekbestanden legaal kopen betalen dubbel. Dat is oneerlijk en niet recht te praten.
Dat is inderdaad de meest treffende vergelijking.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken
net zoiets als dat je een auto aanschaft, en alvast 10 snelheidsboetes geeft, omdat je 'toch wel te hard gaat rijden'
Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:41 schreef Eamon het volgende:
[..]
mooi gezegt. En het rechtvaardigd het downloaden idd, je betaald in feite toch al een vergoeding voor de bestanden die je download.
Ik snap er werkelijk waar geen hout meer van nee.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:42 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nou, tja, je mag dus volledig legaal voor eigen gebruik downloaden. Waarom zou je dan ueberhaupt nog een heffing moeten betalen?
Goed verwoordquote:Op vrijdag 4 november 2005 16:34 schreef Yildiz het volgende:
Mooi, als ze dat doen, is iedereen een stuk makkelijker af om er illegale mp3's op te kwakken
makkelijk cashenquote:Soort / Vergoeding
Video analoog / ¤ 0,33 per uur
Audio analoog(cassettebandjes) / ¤ 0,23 per uur
MiniDisc / ¤ 0,32 per uur
Audio-cd-r/rw / ¤ 0,42 per uur(¤ 0,52 per 74 minuten)
Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,14 per disc
Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,60 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) / ¤ 0,40 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd-ram / vrijgesteld
* voor blanco dvd's van het type -r/rw resp. +r/rw met een kleinere/grotere opslagcapaciteit dan 4,7 gigabyte geldt een proportionele vergoeding.
quote:Heffing MP3-speler en dvd-recorder
HILVERSUM Vanaf 1 januari moet er extra
worden betaald voor nieuwe MP3-spelers
en DVD-recorders.Dan wordt de zogeheten
thuiskopieheffing ingevoerd.Met het
geld moeten muzikanten en filmmakers
worden gecompenseerd voor het illegaal
kopiëren via internet.
De overheid heeft voor de belasting de
Stichting de Thuiskopie in het leven
geroepen.De hoogte van de heffing is
nog onbekend.Gedacht moet worden aan
een paar tientjes,afhankelijk van het
geheugen van de apparaten.
Consequentie van de heffing is wel dat
mensen die alleen legaal kopiëren ook
meer betalen voor een nieuw apparaat.
Ja maar wat dan wel weer relaxt is, is dat het geen Europese Regeling betreft.... Ik mijn geval loop ik in 5 min. de grens over naar Duitsland en koop daar m'n spullen (waar btw lege CD-R(W) en DVD-R sowieso al minder dan de helft kosten dan hier in Nederland...)quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:20 schreef DionysuZ het volgende:
Per 1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006 gelden de volgende tarieven:
[..]
makkelijk cashen.
jah die mogelijkheid heb ik ook, maar dan blijft het nog n kutregeling.quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:27 schreef The_DopeMan het volgende:
[..]
Ja maar wat dan wel weer relaxt is, is dat het geen Europese Regeling betreft.... Ik mijn geval loop ik in 5 min. de grens over naar Duitsland en koop daar m'n spullen (waar btw lege CD-R(W) en DVD-R sowieso al minder dan de helft kosten dan hier in Nederland...)
quote:Nu nog kopieerheffing op blanco a4tjes !!
Helaas hebben we die al, bedrijven moeten met elk kopietje 2ct betalen ofzo, omdat men ervan uitgaat dat je auteursrechtelijk beschermd materiaal kopieerd.quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:45 schreef MouseOver het volgende:
De eerste reactie op telegraaf.nl is grappig
[..]
Ik zie het net als andere mensen hier: wat voor maatregel je ook neemt, zorg er in elk geval voor dat de mensen die wel legaal bezig zijn niet de dupe zijn! Ik vind dat ze niet moeten gaan miepen als het downloaden nu nog verder toeneemt.quote:Ik vind dat zo raar hè, die heffingen. Je betaalt toch ook geen heffing op een schroevendraaier omdat je er wel eens mee zou kunnen gaan inbreken? Ik gebruik mijn mp3 speler in 90% van de gevallen gewoon voor gekochte CD's, en gedownloade CD's die bevallen koop ik alsnog. Ik moest zeggen dat dit "legale" gedrag steeds minder aantrekkelijk wordt..
Zijn er dan nog mensen die blaco dvd's in de winkel kopen?quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:20 schreef DionysuZ het volgende:
Per 1 februari 2005 tot en met 31 januari 2006 gelden de volgende tarieven:
[..]
makkelijk cashen.
Ik heb het idee dat dat een 'ingecalculeerd risico' is. De meeste mensen kopen dat ding toch redelijk impulsief, en vinden het in de winkel kopen toch makkelijk en dergelijke.quote:Op vrijdag 4 november 2005 19:17 schreef Eamon het volgende:
jup, t buitenland is zeker n optie. Jammer dat k in Den Bosch woon, n klein uurtje naar belgIë. K was van plan met kerst ofzo n ipod te kopen, of net iets er na, als de prijzen gedaald zijn. Heb nu wel mn twijfels, maar als ik wacht tot begin volgend jaar, dan koop ik het liever in belgië. Ik betaal liever verzendkosten of wat benzine dat k geld ga betalen voor deze onzin.
En die kosten slechts 20 cent per stuk ofzo.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Op lege CD's hebben ze deze heffing al.
40% blijft hangen bij buma/stemraquote:Op vrijdag 4 november 2005 20:58 schreef Jed1Gam het volgende:
en hoe wordt dat geld dan verdeeld over de producenten/musici?
quote:Vergoedingen
De verdeling van de vergoedingen onder de rechthebbenden is gebaseerd op de uitkomsten van marktonderzoek.
quote:Het audio-incasso kent de volgende verdeling:
40%: auteurs - Stemra.
Nadere verdeling van het Stemra-deel: Stemra 92,5%, Lira 7,5%.
30%: uitvoerend kunstenaars - via SENA (audio).
30%: producenten - NVPI.
de auteurs krijgen dus het minste te zien van het geinde geld.quote:Het video-incasso kent de volgende verdeling:
33,75%: auteurs - Stemra.
Nadere verdeling van het Stemra-deel: Stemra 30,52%, Lira/Vevam 34,96%, Vevam 30,22%, Beeldrecht/Burafo 4,3%.
25,50%: uitvoerend kunstenaars - via Norma (video).
40,75%: producenten - Sekam video, NOS.
Dat was te voorspellen. Degene die er (nog) beter van moeten worden komen er het minst van af.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:02 schreef DionysuZ het volgende:
http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-rechthebbenden.html
[..]
[..]
[..]
de auteurs krijgen dus het minste te zien van het geinde geld.
Over dit onderwerp zijn minder mensen op de hoogte, dat is alles.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:31 schreef Yildiz het volgende:
Máár, gelukkig vind iedereen het wel best, want het zijn maar een paar centjes, elke keer.
Maar oppassen als je over het kwartje van Kok begint, want dán telt het ineens wel.
Albert Verlinden woonde bij mij in de buurt, is helaas verhuisd. Geen id of ie nog bij RTL Boulevard zit, kijk nooit naar die onzin.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:34 schreef CreativeMind het volgende:
[..]
Over dit onderwerp zijn minder mensen op de hoogte, dat is alles.
Als de meute wel op de hoogte zou zijn van de situatie wordt het anders.
Ideetje voor een item in RTL boulevard?![]()
Met wat voor argumenten kwamen ze? Best interessant.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Natuurlijk krijgt hij het geld niet,
http://www.wegmetdestichting.nl/whatis.phpquote:De feiten
Het computertijdschrift PC-Active doet al enkele maanden onderzoek naar het doen en laten van de Stichting. Daaruit komen een aantal schokkende feiten rollen:
De Stichting houdt niet van pottekijkers
Pogingen van PC-Active om bij de Stichting zelf en bij verschillende ministeries de precieze cijfers te achterhalen liepen uit op niets. De overheid heeft het innen van de heffingen gedelegeerd aan de Stichting. Maar blijkbaar is het innen van die heffing geen overheidstaak, dus is de Wet Openbaarheid van Bestuur niet van toepassing. En dus zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen wat er met ons geld gebeurt.
De Stichting houdt niet van 'illegale import'
De Stichting stelt het niet op prijs als men beschrijfbare media over de grens (vooral Duitsland is erg populair) gaat kopen om zo de heffingen te ontduiken. Ze verwachten dan dat die import bij hun wordt gemeld, zodat ze alsnog de heffing kunnen innen. Het gekke is alleen, dat import vanuit EU landen eigenlijk helemaal geen import is. De Stichting heeft dus helemaal het recht niet om zich daarmee te bemoeien. In een rechtszaak tegen Opus, een Duitse importeur van beschrijfbare media, heeft de Stichting dan ook bakzeil gehaald.
20% van de heffing gaat direct terug naar de producenten van beschijfbare media
Leden van de Stichting Overlegorgaan Blanco Informatiedragers (STOBI, belangenbehartiger van producenten en importeurs van beschrijfbare media) krijgen 20% van de heffingen direct weer teruggestort. Dit is oneerlijk. Zo 'verplicht' men dus producenten en importeurs lid te worden van STOBI. En zo moeten ze wel mee werken aan de praktijken van Stichting de Thuiskopie. Doen ze dat niet, dan lopen ze een hoop geld mis. Verder vraagt STOBI een entreegeld van ¤ 15.000,- plus een jaarlijkse contributie van ¤ 7.500,-. Fraaie manier om de kleinere handelaren uit de markt te werken.
15% gaat naar het Thuiskopiefonds
Het Thuiskopiefonds, een fonds voor 'de realisering van projecten van sociale en/of culturele aard die de Nederlandse audiovisuele en/of muziekcultuur in de breedste zin kunnen bevorderen', ontvangt 15% van de heffingen. Op de vraag wat er door dat fonds dan zoal wordt gesubsidieerd, kreeg PC-Active wederom geen antwoord.
De Stichting en haar overlegorganen en commissies werken ook niet voor niks
Natuurlijk wil men bij de Stichting, haar overlegorgaan Stichting Onderhandelingen Nationale Thuiskopievergoedig (SONT, bemiddelt tussen STOBI en Stichting de Thuiskopie) en de diverse adviescommissies ook zijn brood verdienen. Die stichtingen en commissies zijn dus ook niet gratis en die worden ook allemaal betaald van de heffingen. Inmiddels is dus al bijna de helft van het geld verdwenen. En dan hebben de artiesten, voor wie de heffingen uiteindelijk bedoeld zijn, nog geen cent gezien.
De Stichting probeert in beslag genomen media te verkopen
De Stichting heeft enkele maanden geleden geprobeerd een partij in beslag genomen beschrijfbare DVD's door te verkopen. Ook hier klopt er weer iets niet. In beslag genomen waar valt namelijk onder de Dienst Domeinen. En de Dienst Domeinen is dus ook de enige die in beslag genomen waar eventueel mag doorverkopen. Ze zijn bij de Stichting dus niet alleen onredelijk, maar ook nog eens illegaal bezig.
De Stichting wil ook heffingen op mp3 spelers en DVD-recorders met harde schijf
Onlangs bleek dat de Stichting eerdere plannen om heffingen op mp3 spelers en DVD-recorders met harde schijf te gaan innen, weer uit de ijskast heeft gehaald. Voor DVD-recorders met harde schijf wordt een bedrag genoemd van ¤ 0,60 per GB. Voor mp3 spelers heeft men het over 'een percentage' van de consumentenprijs. Dit gaat nergens over. Iemand die bijvoorbeeld zijn via iTunes gekochte muziek op zijn iPod zet heeft al betaald voor dat thuiskopierecht, dus is het volstrekt onzinnig om op die iPod zelf ook nog eens een heffing te moeten betalen. Wat zullen ze hierna bedenken? De gewone harde schijf? Daar kun je immers ook auteursrechtelijk beschermd materiaal op zetten...
quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:33 schreef dVTB het volgende:
Het vreemde hiervan is dat men er vanuit gaat dat de consument zich misdraagt. Wie zegt dat ik die mp3-speler vul met bestanden die ik illegaal heb gedownload? Misschien zet ik er wel legaal gedownloade mp3s op, eigen muziek of nummers die ik uit mijn eigen cd-collectie heb gerippt.
Men windt zich op over consumenten die illegaal mp3s downloaden en de industrie stelt dat gelijk aan diefstal. Ondertussen gaan ze zelf de consument al *vooraf* bestelen. Hoezo hypocriet?
Heel veel mensen hoor. Bands als u2, Coldplay of artiesten als Britney en Madonna zijn dan wellicht het bekendste, maar zeker niet leidraad voor de algehele markt.quote:Op zaterdag 5 november 2005 07:06 schreef ArK het volgende:
En dan zijn er nog de kleine minder successvolle bandjes, die het misschien wel beinvloed... maar laten we eerlijk wezen? Wie download daar nu muziek van?
Een stichting als dat moet toch ook jaarverslagen opleveren?quote:Op zaterdag 5 november 2005 03:25 schreef StefanP het volgende:
Leuke stichting trouwens:
[..]
http://www.wegmetdestichting.nl/whatis.php^ 200
Smerig walgelijk gedoe.
Geweldig!quote:Op zaterdag 5 november 2005 09:21 schreef Godslasteraar het volgende:
Courtney Love heeft een aardig boekje opengedaan over het functioneren van de muziek-business en piraterij. En hoe die inkomsten van muziekanten er nu werkelijk uitzien.
http://www.jdray.com/Daviews/courtney.html
Het is alweer een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar het kwam er onder andere op neer dat de meeste bands nauwelijks geld verdienen, of juist geld verliezen op cd's, piraterij of niet. De inkomsten moeten uit optredens komen waarbij cd's in feite niet meer zijn dan promotie-materiaal.quote:
Probleem is alleen dat burgers geen ongeloofelijke lobby hebben, tientallen advocaten tegelijk in dienst kunnen nemen, en geen grote financiele buffer hebben voor een ellenlange rechtzaak.quote:Op zaterdag 5 november 2005 09:21 schreef Godslasteraar het volgende:
Courtney Love heeft een aardig boekje opengedaan over het functioneren van de muziek-business en piraterij. En hoe die inkomsten van muziekanten er nu werkelijk uitzien.
aint it great?quote:Iemand verzint een probleem.
Iemand komt met een oplossing.
Deze persoon stapt naar de overheid met het probleem waar nog nooit iemand van gehoord had en de oplossing.
sinds men het beter voorkomen dan genezen virusje heeft, accepteerd men het klakkeloos, of na wat slim ge-lobby zonder onderbouwde cijfers, of n krat wijn
deze persoon krijgt de taak op zich gewezen om het uit te voeren
persoon krijgt rechten om belasting te heffen, en het in de gaten te houden
persoon valt buiten verantwoording van de overheid
Het is bizar dat een stichting dergelijke bevoegdheden krijgt, echt waanzinnig.quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:19 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat burgers geen ongeloofelijke lobby hebben, tientallen advocaten tegelijk in dienst kunnen nemen, en geen grote financiele buffer hebben voor een ellenlange rechtzaak.
Dat hebben de stichtingen hier echter wel, die zijn namelijk in dienst gesteld door de overheid, onder deze volgorde.
[..]
aint it great?
Vet stuk! wel veel om te lezen voor de zaterdag morgen, maar Courtney heeft gelijk, ik heb al m'n shares opengezet en mezelf bezworen nooit geen CD van een major te kopen (niet dat ik dat deed...)quote:Op zaterdag 5 november 2005 09:21 schreef Godslasteraar het volgende:
Dat valt helaas erg erg tegen. Afgezien dat ik zelden albums tegen kom waarvan de tags in orde zijn zijn er nogal wat nummers die met hele foute enconders geconverteerd zijn, blijkbaar. Of omgezet van het ene formaat naar het andere. Een hoop gepruts. Ik heb in ieder geval een klein lijstje met cd's die ik weldegelijk wil aanschaffen. Maar wel na inderdaad een uitgebreid selectieproces. Je koopt anders zoveel rommel, zoveel nummers die óf niet bevallen, óf snel vervelen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 11:10 schreef DarkDancer het volgende:
..........
en daarnaast is downloaden zoveel makkelijker, je hebt een album binnen 5 minuten, vaak voordat het in winkels te krijgen is en geript op een goede manier.
Idemquote:cd's bestel ik samen met vrienden in grote aantallen bij de goedkoopste aanbieder (laatste aankoop: 100 cd-r 700 mb van philips voor 18 eurocent per stuk) Tja, als hardware duurder word dan pak ik de auto en binnen 5 minuten ben ik bij de duitse mediamarkt.
.......
Ooh, ik ben een eMule adept. Daar zit overigens ook vaak hele goede kwaliteit tussen. En als ik de kans krijg download ik Ape-files. Soms gebruik ik die torrentbar die je als plugin in Firefox kunt gebruiken, maar vooral voor films, af en toe.quote:Op zaterdag 5 november 2005 12:15 schreef DarkDancer het volgende:
@ Godslasteraar.
waar trek jij je albums dan weg? ik maak gebruik van sites waar originele scene releases op staan.
dus een perfecte rip met een goede encoder. tja soms zijn de tags verneukt maar daar gebruik ik een progje voor (tag en rename).
Een nieuwe cd kan je al vinden voor 11 euro. Zoals ik al eerder beschreef.quote:Op zaterdag 5 november 2005 11:10 schreef DarkDancer het volgende:
een cd kost al snel 20 euro.
emulequote:Op zaterdag 5 november 2005 12:28 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ooh, ik ben een eMule adept. Daar zit overigens ook vaak hele goede kwaliteit tussen. En als ik de kans krijg download ik Ape-files. Soms gebruik ik die torrentbar die je als plugin in Firefox kunt gebruiken, maar vooral voor films, af en toe.
Tags, ik gebruik meestal TagScanner. En soms tag en rename, handig als er helemaal geen tags bij een album zitten en je de titels wilt laten aflezen van de file-name zelf. Al met al best bewerkelijk. En waar ik helemaal een sik van krijg zijn al die genresIk gebruik foobar en ik gebruik genres als primaire methode om te zoeken in mijn collectie. Vandaar mijn gekreun over al die verneukte tags. Eigenlijk best wel decadent
![]()
één woord: Goldeselquote:Op zaterdag 5 november 2005 12:35 schreef DarkDancer het volgende:
[..]
emule![]()
probeer eens de wat betere bittorrent trackers. is echt veel beter. originele zooi, geen virus, niet verneukt en ik haal altijd maximale snelheid!
Mijn respect voor de muziek-bonzen is allang foetsie. Lees het artikel van Courtney Love maar eens over de praktijken binnen deze industrie.quote:Op zaterdag 5 november 2005 13:06 schreef Yildiz het volgende:
Oh, ik koop nog wel eens een keer een CD-tje hoor. Gewoon als ie niet zo nieuw meer is, en voor 10 - 15 euro de deur uitgaat. Maar met dit soort maatregelen krijg ik, hoe dan ook, steeds meer een aversie gericht naar de muziek-industrie, en zal ik eerder geneigd zijn de spreekwoordelijke middelvinger op te steken, om vervolgens eens te bekijken wat dat eMule bijvoorbeeld nou allemaal kan.
Dat ze geen mogelijkheid hebben om het op individueel nivo te bekijken.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:16 schreef static het volgende:
[..]
Met wat voor argumenten kwamen ze? Best interessant.
Yo, via: Welke audio / visuele stichtingen hebben we in NL?quote:Op zaterdag 5 november 2005 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat ze geen mogelijkheid hebben om het op individueel nivo te bekijken.
Maar goed, kort geleden was er toch ook een nieuwsbericht dat ze uberhaupt op miljoenen zitten omdat ze het niet bij de belanghebbenden kunnen krijgen.
Hier ga ik 'm maandag even op wijzenquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Yo, via: Welke audio / visuele stichtingen hebben we in NL?
kwam ik via via hierop, dat is de soort 'koepelorganisatie'
de toezichthouder, die zou het dus wel moeten kunnen regelen, anders kan je zó door naar de www.denationaleombudsman.nl ofzo
Toezicht & Justitie nogiets
zou wel lache zijn als ie het dan nog terugkrijgt, al is het maar die paar cent, dan gooit ie namelijk wel de weg open
Laat ff weten wat eruit komt.quote:Op zaterdag 5 november 2005 23:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hier ga ik 'm maandag even op wijzen
quote:Op zaterdag 5 november 2005 09:21 schreef Godslasteraar het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat de betrokken branche meewerkt aan heffingen op de apparaten die zij verkopen. Voor zover ik heb begrepen is er geen wettelijke basis voor wat betreft de hoogte van de heffingen op geluidsdragers en afspeelapparatuur waarom werkt de branche dan mee? En gooi het niet op verantwoordelijkheidsgevoel want volgens mij is het primaire doel van bedrijven winst maken en niet het bezigen knuffelpraktijken.quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:57 schreef DrXLTrouble het volgende:
Leuk vooruitzicht voor de detailhandel.
Steeds meer mensen bestellen nu al hun lege cd's en dvd's in het buitenland bij bedrijven zoals Opus.
Straks komen daar ook de spelers bij omdat in Nederland weer een absurde toeslag is bedacht.
Als die buitenlandse leveranciers daar een beetje slim op inspringen en het een beetje aantrekkelijk maken om ook de overige hard- en software bij hun te bestellen, dan wordt het voor de consumenten misschien zelfs wel goedkoper door deze regeling.
totdat er goede chinese imitatie komt zonder die heffing... denk ook niet dat brein en dergelijke mafiapraktijken een voet aan wal krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:57 schreef Steijn het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat de betrokken branche meewerkt aan heffingen op de apparaten die zij verkopen. Voor zover ik heb begrepen is er geen wettelijke basis voor wat betreft de hoogte van de heffingen op geluidsdragers en afspeelapparatuur waarom werkt de branche dan mee? En gooi het niet op verantwoordelijkheidsgevoel want volgens mij is het primaire doel van bedrijven winst maken en niet het bezigen knuffelpraktijken.
Juist daarom verbaast mij het dat de betrokken bedrijven meewerken aan deze deze heffing, ze verliezen zo hun concurrentiepositie in Nederland aan bedrijven in het buitenland.quote:Op dinsdag 8 november 2005 02:00 schreef DarkDancer het volgende:
totdat er goede chinese imitatie komt zonder die heffing... denk ook niet dat brein en dergelijke mafiapraktijken een voet aan wal krijgen.
misschien is mediamarkt hier al mee bezig als international zijnde, en werken ze nu mee, zodat ze in 1 veeg die kleine detailhandelaren wegvegen...quote:Op dinsdag 8 november 2005 02:04 schreef Steijn het volgende:
[..]
Juist daarom verbaast mij het dat de betrokken bedrijven meewerken aan deze deze heffing, ze verliezen zo hun concurrentiepositie in Nederland aan bedrijven in het buitenland.
Op kopieermachines zit ook al een heffingquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:45 schreef MouseOver het volgende:
De eerste reactie op telegraaf.nl is grappig
[..]
Precies, ik vond er ook geen ruk aan met die opmerking van 'nu maar wachten op heffing op lege A4-tjes'quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Op kopieermachines zit ook al een heffing
quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:17 schreef IkWilbert het volgende:
Goed nieuws de heffing gaat niet door. Zie www.geenstijl.nl
Olé.quote:Kopieerheffing MP3-spelers van de baan
U wilde positief nieuws? U krijgt positief nieuws. Zo gaat de omstreden heffing op MP3 spelers en DVD-recorders niet door. Wij herhalen: gaat niet door! En dat is vervelend voor Tim Kuijk. Het opperhoofd van de stichting Brein had jullie per 1 januari 2006 graag wat extra geld uit de zak willen kloppen. Maar helaas pindakaas voor hem, is de regeling nu van de baan. De Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT) is er namelijk niet van overtuigd “dat de door haar gevolgde procedure juridisch, maatschappelijk en cijfermatig voldoende zorgvuldig is geweest.” Zie daar, het understatement van het jaar…
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/009049.html
Dat is inderdaad een leuk idee. Verder zou ik een massale actie van mensen met legale muziek op MP3 spelers ook wel kunnen waarderen: gewoon allemaal de stichting aanschrijven om je geld terug te krijgen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Een collega van mij is momenteel in discussie met de stichting thuiskopie.
Hij heeft een eigen band en heeft lege CD's gekocht om er zijn eigen muziek op te zetten. Hij heeft dus stichting thuiskopie gemailed dat hij de kopieerheffing welke al op blanco CD-R's zit terug wil, aangezien hij zelf de rechthebbende is.
Natuurlijk krijgt hij het geld niet, maar het is wel grappig om dit soort dievenpraktijken met burgelijke ongehoorzaamheid zoveel mogelijk dwars te zitten.
Tevens zijn ze blijkbaar nog niet bekend met het fenomeen ecommerce. Ik koop mijn nano dan gewoon niet in nederland, maar in Amerika, of taiwan ofzo. Grote kans dat je pakje niet onderschept wordt door de douane. Steek je BTW EN de kopieerheffing in je zak.
Gelukkig lust mijn autoradio die ookquote:Op zaterdag 5 november 2005 11:04 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Vet stuk! wel veel om te lezen voor de zaterdag morgen, maar Courtney heeft gelijk, ik heb al m'n shares opengezet en mezelf bezworen nooit geen CD van een major te kopen (niet dat ik dat deed...)
't enigste wat ik in de OP nog miste, worden geheugenkaarten ook belast met een kopieer heffing? imo is dat eigenlijk wel de nieuwe media die echt gaat tellen....wat nou 12 cm doorsnee, , deze postzegel kan meer op...![]()
Wat, autoradio mét USB dingetje, zodat ie daar MP3's van haalt?quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Gelukkig lust mijn autoradio die ook
en usb pennen, dus voortaan gaan mijn mp3's alleen nog maar daarop
Ja hardeschijf aan hangen en heerlijk hoorquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat, autoradio mét USB dingetje, zodat ie daar MP3's van haalt?
Meen je niet![]()
![]()
quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:47 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja hardeschijf aan hangen en heerlijk hoor
*Blakenende-stemmetje*: ik vind dit onacceptabel.quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:27 schreef Eamon het volgende:
[..]
tsjah, was wel te verwachten. Al met al downloaden de meeste mensen voor veel meer geld van die maximale 25 euro. Het stukje over het apparaat van Hitachi gaat me wel wat ver![]()
nu weet ik het echt niet meer. Gisteren ging het nog niet door, en nu weer wel. Zou een hele domme beslissing zijn als dit doorgaat.quote:Mogen wij even vangen?
mp3? Thuiskopie kijkt mee...Even een ongezien de tiefus van Tim Kuijk en zijn makkers. Want ondanks eerdere berichten komt de heffing op MP3-spelers en dvd-recorders er lekker toch. Het enige waar ze het nog over eens moeten worden is de hoogte van de heffing. En die zal naar verwachting “niet of nauwelijks boven de 20 euri uitkomen”. Redelijk toch? Ja, ze zijn zo schappelijk daar in Hoofddorp. Zo wordt zelfs rekening gehouden met mensen die alleen maar keurig via legale downloads hun MP3-speler van geluid voorzien. Niet dat deze mensen straks worden vrijgesteld van deze geldklopperij, maar het bekt zo lekker. Dat gaat dus ENORM cashen worden voor de stichting. In Nederland zijn in 2004 namelijk al meer dan 800.000 mp3-spelers verkocht en in voorgaande jaren vertienvoudigde dit aantal per jaar. Wedden dat die artiesten daar noppes nada van gaan merken? Ach, als het doorgaat is de downloadbelasting ook weer voldaan. Trouwens, alleen Nederland heeft natuurlijk weer zo'n stichting die dit soort absurde voorstellen zomaar mag doen.
www.geenstijl.nl
Ik heb sindskort ook een autoradio met usb ingang, sd/mmc card readerquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat, autoradio mét USB dingetje, zodat ie daar MP3's van haalt?
Meen je niet![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |