Hebben jullie dat niet? Dat wanneer er meer licht schijnt te vallen in je ogen dat je dan meteen denkt van, het is allemaal mooi en helder? Ik heb dat dus continu. Zodra de zon ff schijnt voel ik me meteen weer goed en helder. Is de zon achter een grijs-wolkendek dan is het duister in mezelf en voel ik de duisternis dus erg goed. Dan heb ik soms alleen dat moment nodig waarop het licht meer lichter schijnt te zijn, dan heb ik niets anders nodig. Heb ik veel en schijnt het licht niet goed in mijn ogen, dan kan ik als het ware met 10 miljoen euro nog depressief zijn. ( heb geen 10 miljoen euro maar dat is om het verschil aan te duiden)
Alsof ik extreem afhankelijk ben van de zon
![]()
Het licht dus ook. Het daglicht, en het daglicht kan varieren qua straling. Misschien toch maar eens wat gaan doen met het licht. Of vaker onder de zonnebank of lichttherapie volgen. Ik weet het ook niet hoe dat zit hier. Die afhankelijkheid van het licht.
De duisternis 's avonds kan ik makkelijk aan, het gaat om het daglicht overdag. Heb ik overdag genoeg licht gekregen dan kan ik er 's avonds tegenaan, net zoals ik dat in de zomer ook kan.
Wederom een teken van de mds-stoornis. Het licht. Ik zie het licht niet altijd even goed. Mede omdat er vaker niet genoeg licht is om op te vangen.
Ik kan natuurlijk in een lamp staren om nep-licht op te vangen maar dat werkt niet. Ik moet het pure licht hebben, het echte daglicht waarmee de wereld verlicht wordt. Wordt de wereld niet goed verlicht dan komt de wereld als grijs over hier. Dan lijkt het allemaal kleurloos te zijn en dan word ik dus depressief
![]()
En dat is niet om te zeuren, het is misschien iets spirituelers? Toch eens met de psychiater over praten hoewel die vaak geen direct antwoord weten op mijn vragen. Het directe verband tussen licht en depressie is al aangetoond omdat anti-depressiva werken op de afbraak van daglicht door de hersens. Maar hoe het nu zit met winter-depressie
![]()
Dat is dus altijd vreemd nog. Alsof het erbij hoort. Lastig toch wel, hoewel ik me maar moet redden ermee.
Zo genoeg gezeurt weer.... tijd voor muziek en nog meer koffie.
Toevoeging, ik kan natuurlijk het grijze negeren, maar dat is dus echt moeilijk. Omdat ik de duisternis overdag niet kan negeren. Of ik moet eens zoeken naar kamerverlichting die natuurlijker is.
Net dus ff buiten sigaret gerookt en de zon scheen toevallig weer ff ( voor hoelang
![]()
) en de zon scheen op een gebouw. Het gebouw werd verlicht, het gebouw sprong eruit, het gebouw leek te leven. Gaat de zon weg en krijgt het gebouw geen licht, dan lijkt het gebouw niet te bestaan.
En zo is dat bij mij met alles. Is het licht niet voldoende aanwezig dan lijkt alles dood te zijn. Misschien zelfs mijn innerlijke ziel die licht nodig heeft via de ogen
![]()
Dat mijn ziel sterft als het geen lichtvoeding krijgt
![]()
Dat ik draai op zonne-energie
[ Bericht 25% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 05-11-2005 15:27:43 ]