Kwart voor 2 klopt inderdaad want de sirene optocht kwam hier rond 10 voor 2 achter mijn huis langs rijden.quote:Op donderdag 3 november 2005 14:18 schreef Waxxer het volgende:
tvp
Las het ook net!Zou om ong kwart voor twee gebeurd zijn, dat is een half uurtje geleden!
Poehquote:Op donderdag 3 november 2005 14:22 schreef beelz het volgende:
[..]
Kwart voor 2 klopt inderdaad want de sirene optocht kwam hier rond 10 voor 2 achter mijn huis langs rijden.
Dan moet ik me aankleden... ben net wakker enzo.quote:Op donderdag 3 november 2005 14:23 schreef Kriebbel het volgende:
Hebben we een fotograaf ter plaatse?
snel dan! Je krijgt de eer als je snel bentquote:Op donderdag 3 november 2005 14:27 schreef beelz het volgende:
[..]
Dan moet ik me aankleden... ben net wakker enzo.
quote:0600124 14:26:58 03-11-05 ALPHA Met spoed assistentie AC ivm GRIP 2 BRW IJsselland
0600021 14:23:12 03-11-05 ALPHA Met spoed assistentie AC ivm GRIP 2 BRW IJsselland (HOvD Noordwest)
0600022 14:22:13 03-11-05 ALPHA PRIO 1 grip2 WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (HOvD Zuidoost)
0602918 14:21:57 03-11-05 GROUP PRIO 1 OMS Brandmelding HET AVERBERGEN AVERBERGEN 1 OLST OLST-WIJHE BRW IJsselland (Wesepe)
0600045 14:21:57 03-11-05 GROUP PRIO 1 OMS Brandmelding HET AVERBERGEN AVERBERGEN 1 OLST OLST-WIJHE BRW IJsselland (Monitorcode)
0600132 14:14:59 03-11-05 ALPHA PRIO 1 Grip 2 WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland
0600132 14:14:53 03-11-05 ALPHA Met spoed contact AC ivm GRIP 2 BRW IJsselland
0600132 14:14:10 03-11-05 ALPHA PRIO 1 GRIP 2 WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland
0600032 14:09:00 03-11-05 ALPHA Met spoed assistentie AC ivm grote hulpverlening BRW IJsselland (Centralisten - Groep-2)
0600031 14:08:53 03-11-05 ALPHA Met spoed assistentie AC ivm grote hulpverlening BRW IJsselland (Centralisten - Groep-1)
0600114 13:59:51 03-11-05 ALPHA PRIO 1 Overlijden natuurlijk WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Alarmcentrale)
0600022 13:45:57 03-11-05 ALPHA PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (HOvD Zuidoost)
0602923 13:44:38 03-11-05 GROUP PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Raalte)
0602706 13:44:38 03-11-05 GROUP PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Zwolle-Hoofdpost)
0600119 13:44:38 03-11-05 GROUP PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Alarmcentrale)
0600032 13:44:38 03-11-05 GROUP PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Centralisten - Groep-2)
0600021 13:44:38 03-11-05 GROUP PRIO 1 Grote hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (HOvD Noordwest)
0602916 13:37:59 03-11-05 ALPHA PRIO 1 Middel hulpverlening WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Olst)
0602919 13:33:06 03-11-05 GROUP PRIO 1 Aanrijding letsel / beknelling WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Wijhe)
0600130 13:33:06 03-11-05 GROUP PRIO 1 Aanrijding letsel / beknelling WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Fotograaf)
0600045 13:33:06 03-11-05 GROUP PRIO 1 Aanrijding letsel / beknelling WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (Monitorcode)
0600029 13:33:06 03-11-05 GROUP PRIO 1 Aanrijding letsel / beknelling WENGELERAFWEG/RIJKSSTRAATWEG - N337 WIJHE OLST-WIJHE BRW IJsselland (OvD Olst/Wijhe/Raalte)
Ja ik ken ook wat mensen die dagelijks op dat traject rijden... is het erg hard om te zeggen dat een paar daarvan wat mij betreft kapot mogen zijn?quote:Op donderdag 3 november 2005 14:40 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hmz.. vriendinnetje van me reist vaak op dat traject.. hoop niet dat ze erin zat.
op een alleen met knipperlichten bewaakte overgangquote:Bij een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen zijn donderdag in het Overijsselse Wijhe mogelijk één dode en verscheidene gewonden gevallen. Dat meldt de politie. De chauffeur van de vrachtwagen heeft het ongeluk mogelijk niet overleefd. De machinist zou gewond zijn geraakt, evenals enkele treinreizigers.
Het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer is stilgelegd. Geprobeerd wordt de gestrande reizigers met bussen te vervoeren. De stremming duurt waarschijnlijk nog de hele dag.
Het ongeval deed zich omstreeks 13.30 uur voor op een alleen met knipperlichten bewaakte overgang, zegt woordvoerder Marco van Bekkum van spoorbeheerder ProRail. De trein is door de klap 'waarschijnlijk' ontspoord. De bovenleiding van het enkele spoor is beschadigd geraakt. Een onbekend aantal treinreizigers is ondergebracht in een sporthal in Wijhe.
Wijhe ligt tussen Zwolle en Olst. Maar het is neit echt ver vanaf de Lemelerberg.quote:Op donderdag 3 november 2005 14:59 schreef Burner2000 het volgende:
Ligt Wijhe in het bosrijke ongevingsgebied niet ver af van de Lemelerberg?
quote:Op donderdag 3 november 2005 15:18 schreef Burner2000 het volgende:
Op de NOS werd net gemeld dat de vrachtwagen chauffeur idd overleden is.
Klopt.quote:Op donderdag 3 november 2005 15:14 schreef Waxxer het volgende:
Wijhe = ten zuiden van Zwolle, Lemelerberg meer ten oosten van Zwolle (toch?)
*pfieuw*quote:
Een jaar geleden nam ik die trein elke dag want ik werkte toen in Deventerror.quote:Op donderdag 3 november 2005 15:31 schreef Waxxer het volgende:
[..]
*pfieuw*
"Ken je omgeving"
Van Wijhe wist ik het wel zeker, Lemelerberg niet helemaal. Maargoed, ik reis zeeerrr regelmatig met deze trein, raar idee eigenlijk dat er nu zoiets als dit gebeurd is op die route....
quote:In totaal zijn dertig mensen gewond geraakt. De vrachtwagen was beladen met hout. Rond half twee boorde de intercity Roosendaal-Zwolle zich in de vrachtwagen bij de onbewaakte overweg aan de Wengelerafweg. De trein raakte vijf portalen en de bovenleiding door de ontsporing. De chauffeur blijkt zwaargewond te zijn, evenals de machinist en enkele passagiers.
Intercity's passeren station Wijhe doorgaans op volle snelheid, dus waarschijnlijk heeft de trein op volle snelheid de vrachtwagen geramd. Vijf gewonden zijn met ambulances overgebracht naar een ziekenhuis. De verwondingen varieerden van botbreuken tot schaafwonden, waarvan de meesten ter plekke konden worden behandeld. De overige geschrokken passagiers zijn opgevangen in een sporthal in Wijhe.
Het opruimen duurt nog tot het einde van de avond. Er worden geen diensten meer tussen Zwolle en Deventer gereden. Gestrande reizigers worden gratis met bussen vervoerd.
Enkele dagen gestremdquote:3 NOVEMBER 2005 - WIJHE - Bij de spoorwegovergang in de Wengelerafweg in Wijhe is vanmiddag omstreeks half twee een vrachtwagen tegen de Intercitytrein van Deventer naar Zwolle gebotst. Daarbij zijn tientallen gewonden gevallen.
De bestuurders van de trein en vrachtwagen raakten daarbij zwaargewond. Zo'n dertig passagiers liepen botbreuken, kneuzingen en schaafwonden op of werden verwond door rondvliegend glas.
De vrachtwagenchauffeur vervoerde planken voor de aanleg van de tunnel die de geplande rondweg om Wijhe onder de spoorlijn door moet leiden. De machinist van de trein raakte bekneld in zijn cabine. Nadat hij door hulpverleners uit zijn benarde positie was bevrijd werd hij met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. De trein schoot nog honderden meters door en kwam pas ter hoogte van de spoorwegovergang in het Kerkpadblok tot stilstand. De intercity duwde na de aanrijding de truck voor zich uit en vernielde onderweg de portalen van de bovenleiding. Gezien de grote schade zal het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer naar verwachting enkele dagen gestremd zijn.
Die kans zit er dik in. Door de klap heeft de kreukelzone behoorlijk wat moeten bekopen. Grote kans dat de frame daardoor ontzet is.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Net beelden gezien op 't Journaal... Die trein kan naar de sloop gok ik... Voorkant zat echt compleet in elkaar.
Bij de kassa van de AH geen rij, kon zo doorlopen.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:06 schreef beelz het volgende:
En De Stentor heeft dit te melden:
[..]
Enkele dagen gestremd
Sommige bronnen melden dat hij zwaargewond is afgevoerd naar het ziekenhuis, andere melden dat hij overleden is. Dat is dus tegenstrijdig...quote:Op donderdag 3 november 2005 16:49 schreef IkWilbert het volgende:
Wat is er tegenstrijdig aan overleden?
Iemand enig idee of de trein van zwolle - roosendaal vv. wel gewoon rijdt op verkort traject? Deventer - roosendaal ofzo...quote:16:36 uur Zwolle<->Deventer<->Zutphen Door een aanrijding rijden er tussen Zwolle en Deventer geen treinen maar bussen. Vertraging: 30-60 minuten. Reisadvies: * Doorgaande reizigers tussen Den Bosch Nijmegen en Zwolle kunnen omreizen via Utrecht. Prognose: * Zaterdagochtend vermoedelijk start reizigersdienst
Deventer-Roosendaal lijkt me aannemelijk. Het zou achterlijk zijn als je vanuit Deventer niet in Arnhem kunt komen omdat ergens anders in het land een ongeluk gebeurd is....quote:Op donderdag 3 november 2005 16:55 schreef SvenThaMan het volgende:
Van NS Storingen:
[..]
Iemand enig idee of de trein van zwolle - roosendaal vv. wel gewoon rijdt op verkort traject? Deventer - roosendaal ofzo...
Ik zou via Almelo gaan dan, dus vanaf Zwolle naar Almelo, dan overstappen in trein naar Deventerror en daar op trein naar Roosendaal. Dat is een half uurtje langer ongeveer.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:55 schreef SvenThaMan het volgende:
Van NS Storingen:
[..]
Iemand enig idee of de trein van zwolle - roosendaal vv. wel gewoon rijdt op verkort traject? Deventer - roosendaal ofzo...
De bovenleiding ligt aan gort en bij een ontsporing is er ook vaak schade aan de rails (zeker als die truck 200 m is meegesleept).quote:
Da's het idee van een sneltrein. Mensen zouden ook kunnen uitkijken natuurlijk. Dit is trouwens echt niet de enige onbeveiligde overgang. Onbewaakt wassie niet, die lichten zijn de bewaking in officiele termen.quote:Op donderdag 3 november 2005 17:36 schreef Waxxer het volgende:
........maar serieus.... 30 gewonden, dat is nogal wat... slecht hoor dat er geen bewaakte overgang was, als daar treinen rijden met 120-140 kilometer per uur.
Zo te zien is de kop vooral ingedrukt. Ik zag er achter weinig schade zo kort op tv, in elk geval geen heftige kreukels in de wand. Hopelijk is het met een nieuwe kop klaar.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:20 schreef Burner2000 het volgende:
[..]
Die kans zit er dik in. Door de klap heeft de kreukelzone behoorlijk wat moeten bekopen. Grote kans dat de frame daardoor ontzet is.
Oei, dat is nog wel wat werk daarzo! Ziet er slecht uit!quote:Op donderdag 3 november 2005 18:54 schreef ACT-F het volgende:
Op de laatste foto zie je dat een stuk beton van de bovenleiding uit de grond gerukt is![]()
Inderdaad merkwaardig. TV Oost Teletekst berichtte vanmiddag dat de chauffeur was overleden, later was -ie ineens zwaargewond... - Overigens is het treinverkeer waarschijnlijk tot overmorgen gestremd.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:50 schreef beelz het volgende:
Sommige bronnen melden dat hij zwaargewond is afgevoerd naar het ziekenhuis, andere melden dat hij overleden is. Dat is dus tegenstrijdig...
Ik hed vanmiddag ook eens zitten zoeken en het is zo te zien net bij het binnenrijden van Wijhe gebeurd (voor het station dus nog).quote:Op donderdag 3 november 2005 19:42 schreef Waxxer het volgende:
Ik had met de routeplanner opgezocht wáár het ongeveer zou moeten zijn, maar dit is gewoon midden in Wijhe, de trein komt idd voorbij die woningen... Raar namelijk, omdat die overweg dan niet beveiligd zou zijn... Nou ja, feit is dat 't gebeurd is en dat is al erg genoeg.
Dat geloof ik best ja, als passagiers botten hebben gebroken.quote:Op donderdag 3 november 2005 20:02 schreef Eskariena het volgende:
Ik zat in die trein.
En geloof me: het was niet fijn. (Hoezo zwak uitgedrukt?)
Overweg met alleen knipperlichten en bellen en een laagstaande zon bijvoorbeeld, Hoewel dat niet erg waarschijnlijk is rond 14:00.quote:Op donderdag 3 november 2005 20:05 schreef Waxxer het volgende:![]()
wie wat waar waarom wanneer en hoe?!?!?!
Hoe gaat zoiets enz?
Over het algemeen zijn die treinen best nog wel aardig op te lappen hoor.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Net beelden gezien op 't Journaal... Die trein kan naar de sloop gok ik... Voorkant zat echt compleet in elkaar.
Je bedoelt die trein die tegen een Belgische 25.5 is gereden? Die bak was een eind achter het balkon geknikt en wordt gesloopt. Er is een vervangende besteld en geleverd geloof ik. (Naast nog een aantal reservekopbakken die in Amersfoort staan.)quote:Op vrijdag 4 november 2005 00:38 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar NS heeft nog wat losse koppen op voorraad staan, juist voor dit soort gevallen.
Die trein die vorige jaar tegen een andere aan zit in Roosendaal is ook weer op de baan. En de kop was toen ook flink ingedeukt, zoals nu.
jeuzus!quote:Op donderdag 3 november 2005 20:17 schreef ACT-F het volgende:
En wat meer achtergrondinformatie en foto's:
http://bertram.bourdrez.org/wijhe/
Van Almelo naar Zwolle is een stoptrein he.quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:40 schreef MonoSynth het volgende:
Ze zeggen op de radio dat je om moet rijden over Utrecht als je die kant op wil, terwijl je volgens mij sneller via Almelo kunt reizen, maar dat is gedeeltelijk met Syntus, een concurrent van de NS. Zou het echt zo zijn dat de NS mensen om laat rijden om maar geen klanten met de concurrent te laten reizen?
Er wordt op de radio ook gezegd dat dat vanuit Den Bosch is (tenminste dat heb ik een paar keer gehoord). Dan kun je idd makkelijk naar Utrecht/Amersfoort en dan naar Zwolle (en evt verder richting het N). Zal qua tijd dan wel niet veel uitmaken. Als je niet verder dan Deventer hoeft maakt het natuurlijk niet uit kun je gewoon via Nijmegen/Arnhem rijden.quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:40 schreef MonoSynth het volgende:
Ze zeggen op de radio dat je om moet rijden over Utrecht als je die kant op wil, terwijl je volgens mij sneller via Almelo kunt reizen, maar dat is gedeeltelijk met Syntus, een concurrent van de NS. Zou het echt zo zijn dat de NS mensen om laat rijden om maar geen klanten met de concurrent te laten reizen?
Klopt ja, maar da's denk ik het handigste als je alleen van Deventer naar Zwolle moet met het OV of andersom. Voor stukje Zwolle-Deventer of vice versa kun je dan beter gewoon het vervangend vervoer nemen van de NS. Zal iets van een uur kosten denk ik.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:06 schreef dVTB het volgende:
Ik zou vanuit Zwolle gewoon de bus naar Deventer pakken. Zo gek ver is dat niet. Je kunt ook nog met de trein naar Raalte rijden en dan hopen dat je de bus naar Deventer (lijn 165) weet te halen. Over Almelo of Utrecht reizen is een pokke-end om. Ik weet haast wel zeker dat een buslijntje Zwolle-Deventer veel minder tijd kost.
Bron: http://www.9292ov.nl/quote:waar: van station zutphen naar station deventer
geldigheid: prognose 04-11-05, 16.59 uur
oorzaak: defect materieel ontsporing
gevolg: vertraging van ongeveer 45 min.
maatregel: businzet
vervangende halte:
advies: reizigers tussen arnhem/den bosch en deventer/zwolle kunnen omreizen via utrecht -amersfoort.
Gisteravond in het ziekenhuis toch?quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:16 schreef dVTB het volgende:
Bij mijn weten ook. Ik denk dat lijn 161 er een klein uurtje over doet om van Zwolle naar Deventer te komen (inschatting). Een rechtstreekse bus zal vermoedelijk 3 kwartier nodig hebben. Omrijden loont niet. Daarvoor is de afstand tussen Zwolle en Deventer te kort.
Trouwens: Ik hoor veel tegenstrijdige berichten over de overleden chauffeur. Wanneer is hij nou precies overleden, weet iemand dat?
kloptquote:Op vrijdag 4 november 2005 10:12 schreef MonoSynth het volgende:
Inderdaad. Zwolle-Deventer is lijn 161 volgens mij.
trein naar raalte en dan naar deventer met de bus zou ik niet doen. Die aansluiting is zwaar beroerd, je moet 25 minuten wachten ofzo...quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:06 schreef dVTB het volgende:
Ik zou vanuit Zwolle gewoon de bus naar Deventer pakken. Zo gek ver is dat niet. Je kunt ook nog met de trein naar Raalte rijden en dan hopen dat je de bus naar Deventer (lijn 165) weet te halen. Over Almelo of Utrecht reizen is een pokke-end om. Ik weet haast wel zeker dat een buslijntje Zwolle-Deventer veel minder tijd kost.
"in ieder geval tot zaterdagmiddag".....quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:21 schreef Sassie het volgende:
[..]
Wordt lekker allemaal, moet dat nog maar ff checken voordat het uitloopt als ik vanavond naar m'n ouders wil.
Dat gaat over het stuk Deventer-Zwolle. Maar ik hoef niet verder dan Deventer.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:34 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
"in ieder geval tot zaterdagmiddag".....
Bron: www.destentor.nlquote:Trein ontspoord in Zutphen
4 NOVEMBER 2005 - ZUTPHEN (ANP) - Een stoptrein van Zutphen naar Hengelo en Oldenzaal is vanmorgen na het vertrek in Zutphen op een wissel ontspoord.
De reizigers kwamen met de schrik vrij en werden per bus verder vervoerd. Dat heeft spoorbeheerder ProRail vrijdag gezegd.
De woordvoerder kon niet zeggen wat de oorzaak is van de ontsporing. Het zal enkele uren duren voordat de trein van vervoerder Syntus weer op de rails staat.
Door de ontsporing rijden er tussen Zutphen en Deventer en tussen Zutphen en Lochem geen treinen maar bussen.
Vertrekt om 35 over elk uur vanuit Zwollequote:Op vrijdag 4 november 2005 10:44 schreef Sassie het volgende:
[..]
Overigens voor de mensen die gebruik willen maken van lijn 161, die rijd 1x per uur overdag en 's avonds (en zondags) niet. Is denk ik wel handig om van te voren te weten. Ik zou dus voor het vervoer van de NS kiezen, tenzij je in een van de dorpen tussen Zwolle en Deventer moet zijn.
En om 52 vanuit Deventer, laatste om 18:52.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:53 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
Vertrekt om 35 over elk uur vanuit Zwolle(ja ja heb het gisteren nog gecheckt met mijn zus die vandaag naar Deventer moest
)
Hmm, ik heb er niet echt verstand van, maar als ik zo zie dat in het voorste deel van de trein willekeurig ruitjes gesneuveld zijn dan denk ik niet dat dat veel positiefs betekent voor de structuur van het gehele treinstel...quote:Op vrijdag 4 november 2005 00:38 schreef MREn het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn die treinen best nog wel aardig op te lappen hoor.
Maar NS heeft nog wat losse koppen op voorraad staan, juist voor dit soort gevallen.
Die trein die vorige jaar tegen een andere aan zit in Roosendaal is ook weer op de baan. En de kop was toen ook flink ingedeukt, zoals nu.
Zo'n trein is ook ontworpen met kreukelzone, helaas voor de machinist is de kop (en het balkon erachter) die kreukelzone.
MIJN GOD!!!!! Dan mag ik nu al wel weggaan, wil ik op tijd thuis zijn qua laatste verbinding naar het dorp waar ik naartoe moet...quote:Geen treinen
De reizigers kwamen met de schrik vrij en werden per bus verder vervoerd. De oorzaak is van de ontsporing is nog niet bekend. Het zal enkele uren duren voordat de trein van vervoerder Syntus weer op de rails staat. Door de ontsporing rijden er tussen Zutphen en Deventer en tussen Zutphen en Lochem geen treinen maar bussen.
quote:Ravage enorm bij treinongeluk Wijhe
door HENRI BRUNTINK
4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - Een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen in Wijhe heeft gisteren het leven gekost aan een 42-jarige vrachtwagenchauffeur. De treinmachinist raakte zwaargewond, dertig passagiers zijn behandeld wegens botbreuken, snij- en schaafwonden. Gisteravond lag nog één van hen in het ziekenhuis.
De aanrijding zorgde voor een enorme ravage en veel schrik bij passagiers en omwonenden. Het ongeluk gebeurde op een plek waar de huizen zeer dicht op het spoor staan. ‘De brokstukken vlogen letterlijk in de achtertuinen van de bewoners’, zo drukte burgemeester Bert Hinnen van de gemeente Olst-Wijhe het uit.
De schrik ontstond door het haast lugubere verloop van het ongeval. De aanstormende trein raakte de vrachtwagen vol in de flank, waarbij de cabine met de chauffeur en al werd weggeslingerd. De rest van de met hout geladen wagen werd door de trein zo’n vierhonderd meter vooruit geduwd. De trein zou daarbij zijn ontspoord, hoewel dat voor omstanders nauwelijks zichtbaar was. Vermoedelijk zijn alleen de voorste wielen naast de rails terecht gekomen.
Daarbij sneuvelden vier betonnen portalen waaraan de bovenleiding hangt. Die spatten letterlijk uit elkaar waardoor de omgeving er als een oorlogsgebied kwam uit te zien. De tuinen van bewoners en de parallel aan het spoor lopende weg De Lange Slagen lagen na de klap bezaaid met brokken beton. Daar lag ook een groot deel van het motorblok van de vrachtwagen.
Bij het ongeluk - dat rond half twee gebeurde - raakten de vrachtwagenchauffeur uit Vroomshoop en de treinmachinist uit Dalfsen zwaargewond. De chauffeur overleed gisteravond in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Hoe snel de trein op het moment van het ongeval reed, is onduidelijk. Doorgaans wordt het station Wijhe door intercity’s op volle snelheid voorbijgereden. De overweg was beveiligd met automatische knipperlichten.
De hulpverlening was in eerste instantie niet ongevaarlijk, door de vernielde bovenleiding waar nog spanning op stond. In de trein vielen ruim dertig gewonden. Meestal was rondvliegend glas de oorzaak. Ook waren er mensen met schaafwonden en builen. Drie passagiers zijn met breuken ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Een van hen lag daar gisteravond nog. De naar schatting 150 passagiers in de trein werden opgevangen in sporthal de Speelbrink, die direct aan het spoor ligt. Daar waren medewerkers van Slachtofferhulp aanwezig. Het rampenplan van de gemeente Olst-Wijhe is korte tijd van kracht geweest. Er werd een team gevormd met de burgemeester, brandweer, politie en spoorwegen.
Geen treinen
Het onderzoek, het opruimen van de ravage en het herstel duurde tot gisteravond laat. De werkzaamheden gaan vandaag door. Tot die tijd rijden er geen treinen tussen Zwolle en Deventer. Zeker tot morgen worden de reizigers met bussen vervoerd.
quote:Wijhenaren: ‘Ongeluk met hele rare geluiden’
door HENRI BRUNTINK
4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - De omwonenden van de spoorlijn in Wijhe noemen in hun reacties op het treinongeluk van gisteren bijna allemaal ‘de rare geluiden’. ‘Bij een ongeluk hoor je meestal één harde klap en dan wordt het stil. Nu was het een hele serie knallen achter elkaar’.
Op de plaats van het ongeluk wordt duidelijk waar de knallen vandaan kwamen. Na de klap van de trein die zich op de spoorovergang in de Lt. Andersonstraat in vrachtwagen boorde, hoorden de bewoners dat een viertal betonnen portalen totaal werden vermorzeld. Aan de oostzijde van de rails zijn enorme betonnen poeren - met een diameter van zeker een meter - finaal uit de grond geslagen. Ze liggen erbij als stille getuigen van de enorme krachten die zijn vrijgekomen. De cabine van de vrachtwagen ligt dichtbij de overgang. De trein staat honderden meters verderop.
Achter de ramen van de trein zijn kort na het ongeluk de gezichten van passagiers te zien. Pas een klein half uur later mogen ze de trein verlaten. Een van de eersten die uitstapt is Peter van Wijk. Op de vraag wat hij heeft meegekregen, zegt hij: ‘De trein remde ineens wel heel erg hard. Toen dacht ik al dat er iets mis moest zijn,’ Zelf kwam hij er met een pijnlijke ellepijp vanaf. Van Wijk vertelt dat in de trein werd omgeroepen dat er ‘een klein ongelukje’ was gebeurd. ‘Dat het wel wat erger was merkten we toen een paar meisjes helemaal overstuur van verder naar voren in de trein kwamen aanlopen.’
Chaotisch
Kort na het uitstappen van de passagiers is de situatie even chaotisch. De Lange Slagen staat ter hoogte van de oprit naar de Capellenborg vol met snikkende studentes en mensen die klagen over pijnlijke knieën en schenen. Net als het genant dreigt te worden roept iemand dat alle reizigers naar sporthal De Speelbrink kunnen gaan. Daar maakt zo te zien iedereen gebruik van.
Wijhe is op dat moment vergeven van de blauwe zwaailichten en het geluid van sirenes. Het is duidelijk dat groot alarm is geslagen. Rond de voorkant van de trein, waartegen de vrachtwagen nog bijna letterlijk vastgeplakt zit, richt de aandacht van de hulpverleners zich op de beknelde machinist en gewonde passagiers uit het eerste compartiment.
Om tien over twee schalt door de mobilofoons van de vele brandweerauto’s de stem van een officier die waarschuwt voor de spanning die nog steeds op de bovenleiding staat.
Rond die tijd verschijnt ook de traumahelikopter boven Wijhe. Die komt uiteindelijk niet in actie om gewonden te vervoeren. De zwaargewonden worden per ambulance vervoerd.
Het verkeer in en om Wijhe heeft wel enige hinder van de gebeurtenissen op het spoor, maar van grote vertragingen voor het doorgaande verkeer is geen sprake. De bomen van de spoorovergangen Kerkpadsblok en Raalterweg blijven lange tijd gesloten omdat ze al een melding van de naderende trein ontvingen. Op de Raalterweg regelt de politie het verkeer dat tussen de dichte bomen door mag.
Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een onderzoek ingesteld. Voor zover bekend bevond de vrachtwagen zich op de overweg, terwijl de waarschuwingslichten en -signalen werkten. De betrokken overweg is niet voorzien van spoorbomen. Er wordt momenteel gewerkt aan een spoortunnel.
quote:Ongeluk toont nut tunnel Wijhe aan
door HENRI BRUNTINK
4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - Het treinongeluk bij Wijhe toont aan dat de spoortunnel in aanbouw hard nodig is. Niet alleen voor de veiligheid van het kruisende verkeer, maar ook voor dat van de mensen die langs het spoor wonen. Je moet er niet aan denken wat er gisteren had kunnen gebeuren als de vrachtwagen minder onschuldige lading dan hout had vervoerd of als de trein echt was gaan schuiven.
In Wijhe staan de huizen van de Enkweg en De Lange Slagen wel erg dicht op het spoor. Spoor, schutting, tuintje, huis. Alles op een minuscuul lapje grond.
Het viel gistermiddag na het ongeval al te beluisteren onder omstanders: ‘Dit is waar je altijd zo bang voor bent.’ En dan kwamen zij dit keer nog met de schrik vrij. Ondanks de enorme ravage die nu werd aangericht, kan het ook nog veel erger.
Burgemeester Bert Hinnen sprak gisteren tijdens een persconferentie van een ‘wrange situatie’. Hij doelde erop dat het ernstigste treinongeluk tot nu toe in zijn gemeente gebeurt op het moment dat juist is begonnen met de aanleg van een veelbesproken spoortunnel.
Hoewel het gisteren niet officieel werd bevestigd, lijkt wel zeker dat de verongelukte vrachtwagen op weg was naar de bouwplaats van de tunnel. Ooggetuigen en bouwvakkers bevestigden dat en de wagen droeg de naam van aannemer Ballast Nedam. Dat maakt het extra wrang.
De tunnel komt in De Omloop te liggen, die de Raalterweg met de Rijksstraatweg gaat verbinden. Als de tunnel er is, gaat ook de spoorwegovergang in het Kerkpadsblok dicht. Dat maakt de situatie ter plaatse een stuk veiliger. Want hoewel er met een trein altijd iets kan gebeuren is de kans op aanrijding op overwegen nog altijd verreweg het grootst.
De NS en de werkmaatschappijen die tegenwoordig verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur kennen de risico’s. Zij wijzen al lang op de gevaren van overgangen in de bebouwde kom. Het aantal moet omlaag, maar het is vaak een geldkwestie of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Ook in Wijhe was de financiering lang een heet hangijzer.
Ingelicht
De omwonenden van de spoorlijn zijn gisteren persoonlijk ingelicht door de gemeente en spoorwegmedewerkers over wat er is gebeurd en wat zij kunnen verwachten tijdens de herstelwerkzaamheden.
Die zijn gisteren meteen begonnen en duren minimaal vandaag en de komende nacht nog voort. Dat gaat ongetwijfeld gepaard met veel herrie.
De verbinding tussen Deventer en Zwolle wordt momenteel met bussen onderhouden. Informatie over de stremming is te vinden op NOS-teletekstpagina 751.
Als je vanaf Den Bosch (Tilburg, Breda, Roosendaal) komt, en naar Zwolle moet, is het sneller om via Utrecht naar Zwolle te reizen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:40 schreef MonoSynth het volgende:
Ze zeggen op de radio dat je om moet rijden over Utrecht als je die kant op wil, terwijl je volgens mij sneller via Almelo kunt reizen, maar dat is gedeeltelijk met Syntus, een concurrent van de NS. Zou het echt zo zijn dat de NS mensen om laat rijden om maar geen klanten met de concurrent te laten reizen?
Klopt, ik had wat later gereageerd hier dan toen ik het gelezen had...quote:Op zondag 6 november 2005 18:23 schreef Bommel12 het volgende:
De treinen rijden weer hoor !! ben net wezen kijken woon er nog geen kilometer van af ....teletekst pagina 751 van ned 1,2,3 !!!
Ik denk dat die scannersite al gebruikt maakt van het nieuwe netwerk P2000, het piepernetwerk van C2000. En P2000 is gewoon mee te lezen met een scanner en wat software, iets wat op die site ook ongetwijfeld zo wordt gedaan.quote:Op maandag 7 november 2005 21:36 schreef MREn het volgende:
Dat is er binnenkort ook niet meer bij, met de invoering van C2000.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |