abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31956955
quote:
Geen treinen
De reizigers kwamen met de schrik vrij en werden per bus verder vervoerd. De oorzaak is van de ontsporing is nog niet bekend. Het zal enkele uren duren voordat de trein van vervoerder Syntus weer op de rails staat. Door de ontsporing rijden er tussen Zutphen en Deventer en tussen Zutphen en Lochem geen treinen maar bussen.
MIJN GOD!!!!! Dan mag ik nu al wel weggaan, wil ik op tijd thuis zijn qua laatste verbinding naar het dorp waar ik naartoe moet...
pi_31959237
Ja schiet lekker op zo ja. Stuk Zutphen-Deventer kan je ook via Apeldoorn doen, maar ja kost ook meer tijd natuurlijk.
pi_31961204
ik denk dat je voor zwolle zutphen nu beter de bus kunt nemen... als de bus niet ontspoord...
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_31967192
Uit De Stentor vandaag:
quote:
Ravage enorm bij treinongeluk Wijhe
door HENRI BRUNTINK

4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - Een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen in Wijhe heeft gisteren het leven gekost aan een 42-jarige vrachtwagenchauffeur. De treinmachinist raakte zwaargewond, dertig passagiers zijn behandeld wegens botbreuken, snij- en schaafwonden. Gisteravond lag nog één van hen in het ziekenhuis.

De aanrijding zorgde voor een enorme ravage en veel schrik bij passagiers en omwonenden. Het ongeluk gebeurde op een plek waar de huizen zeer dicht op het spoor staan. ‘De brokstukken vlogen letterlijk in de achtertuinen van de bewoners’, zo drukte burgemeester Bert Hinnen van de gemeente Olst-Wijhe het uit.

De schrik ontstond door het haast lugubere verloop van het ongeval. De aanstormende trein raakte de vrachtwagen vol in de flank, waarbij de cabine met de chauffeur en al werd weggeslingerd. De rest van de met hout geladen wagen werd door de trein zo’n vierhonderd meter vooruit geduwd. De trein zou daarbij zijn ontspoord, hoewel dat voor omstanders nauwelijks zichtbaar was. Vermoedelijk zijn alleen de voorste wielen naast de rails terecht gekomen.

Daarbij sneuvelden vier betonnen portalen waaraan de bovenleiding hangt. Die spatten letterlijk uit elkaar waardoor de omgeving er als een oorlogsgebied kwam uit te zien. De tuinen van bewoners en de parallel aan het spoor lopende weg De Lange Slagen lagen na de klap bezaaid met brokken beton. Daar lag ook een groot deel van het motorblok van de vrachtwagen.

Bij het ongeluk - dat rond half twee gebeurde - raakten de vrachtwagenchauffeur uit Vroomshoop en de treinmachinist uit Dalfsen zwaargewond. De chauffeur overleed gisteravond in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Hoe snel de trein op het moment van het ongeval reed, is onduidelijk. Doorgaans wordt het station Wijhe door intercity’s op volle snelheid voorbijgereden. De overweg was beveiligd met automatische knipperlichten.

De hulpverlening was in eerste instantie niet ongevaarlijk, door de vernielde bovenleiding waar nog spanning op stond. In de trein vielen ruim dertig gewonden. Meestal was rondvliegend glas de oorzaak. Ook waren er mensen met schaafwonden en builen. Drie passagiers zijn met breuken ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Een van hen lag daar gisteravond nog. De naar schatting 150 passagiers in de trein werden opgevangen in sporthal de Speelbrink, die direct aan het spoor ligt. Daar waren medewerkers van Slachtofferhulp aanwezig. Het rampenplan van de gemeente Olst-Wijhe is korte tijd van kracht geweest. Er werd een team gevormd met de burgemeester, brandweer, politie en spoorwegen.

Geen treinen

Het onderzoek, het opruimen van de ravage en het herstel duurde tot gisteravond laat. De werkzaamheden gaan vandaag door. Tot die tijd rijden er geen treinen tussen Zwolle en Deventer. Zeker tot morgen worden de reizigers met bussen vervoerd.
quote:
Wijhenaren: ‘Ongeluk met hele rare geluiden’
door HENRI BRUNTINK

4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - De omwonenden van de spoorlijn in Wijhe noemen in hun reacties op het treinongeluk van gisteren bijna allemaal ‘de rare geluiden’. ‘Bij een ongeluk hoor je meestal één harde klap en dan wordt het stil. Nu was het een hele serie knallen achter elkaar’.

Op de plaats van het ongeluk wordt duidelijk waar de knallen vandaan kwamen. Na de klap van de trein die zich op de spoorovergang in de Lt. Andersonstraat in vrachtwagen boorde, hoorden de bewoners dat een viertal betonnen portalen totaal werden vermorzeld. Aan de oostzijde van de rails zijn enorme betonnen poeren - met een diameter van zeker een meter - finaal uit de grond geslagen. Ze liggen erbij als stille getuigen van de enorme krachten die zijn vrijgekomen. De cabine van de vrachtwagen ligt dichtbij de overgang. De trein staat honderden meters verderop.

Achter de ramen van de trein zijn kort na het ongeluk de gezichten van passagiers te zien. Pas een klein half uur later mogen ze de trein verlaten. Een van de eersten die uitstapt is Peter van Wijk. Op de vraag wat hij heeft meegekregen, zegt hij: ‘De trein remde ineens wel heel erg hard. Toen dacht ik al dat er iets mis moest zijn,’ Zelf kwam hij er met een pijnlijke ellepijp vanaf. Van Wijk vertelt dat in de trein werd omgeroepen dat er ‘een klein ongelukje’ was gebeurd. ‘Dat het wel wat erger was merkten we toen een paar meisjes helemaal overstuur van verder naar voren in de trein kwamen aanlopen.’

Chaotisch

Kort na het uitstappen van de passagiers is de situatie even chaotisch. De Lange Slagen staat ter hoogte van de oprit naar de Capellenborg vol met snikkende studentes en mensen die klagen over pijnlijke knieën en schenen. Net als het genant dreigt te worden roept iemand dat alle reizigers naar sporthal De Speelbrink kunnen gaan. Daar maakt zo te zien iedereen gebruik van.

Wijhe is op dat moment vergeven van de blauwe zwaailichten en het geluid van sirenes. Het is duidelijk dat groot alarm is geslagen. Rond de voorkant van de trein, waartegen de vrachtwagen nog bijna letterlijk vastgeplakt zit, richt de aandacht van de hulpverleners zich op de beknelde machinist en gewonde passagiers uit het eerste compartiment.

Om tien over twee schalt door de mobilofoons van de vele brandweerauto’s de stem van een officier die waarschuwt voor de spanning die nog steeds op de bovenleiding staat.

Rond die tijd verschijnt ook de traumahelikopter boven Wijhe. Die komt uiteindelijk niet in actie om gewonden te vervoeren. De zwaargewonden worden per ambulance vervoerd.

Het verkeer in en om Wijhe heeft wel enige hinder van de gebeurtenissen op het spoor, maar van grote vertragingen voor het doorgaande verkeer is geen sprake. De bomen van de spoorovergangen Kerkpadsblok en Raalterweg blijven lange tijd gesloten omdat ze al een melding van de naderende trein ontvingen. Op de Raalterweg regelt de politie het verkeer dat tussen de dichte bomen door mag.

Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een onderzoek ingesteld. Voor zover bekend bevond de vrachtwagen zich op de overweg, terwijl de waarschuwingslichten en -signalen werkten. De betrokken overweg is niet voorzien van spoorbomen. Er wordt momenteel gewerkt aan een spoortunnel.
quote:
Ongeluk toont nut tunnel Wijhe aan
door HENRI BRUNTINK

4 NOVEMBER 2005 - WIJHE - Het treinongeluk bij Wijhe toont aan dat de spoortunnel in aanbouw hard nodig is. Niet alleen voor de veiligheid van het kruisende verkeer, maar ook voor dat van de mensen die langs het spoor wonen. Je moet er niet aan denken wat er gisteren had kunnen gebeuren als de vrachtwagen minder onschuldige lading dan hout had vervoerd of als de trein echt was gaan schuiven.

In Wijhe staan de huizen van de Enkweg en De Lange Slagen wel erg dicht op het spoor. Spoor, schutting, tuintje, huis. Alles op een minuscuul lapje grond.

Het viel gistermiddag na het ongeval al te beluisteren onder omstanders: ‘Dit is waar je altijd zo bang voor bent.’ En dan kwamen zij dit keer nog met de schrik vrij. Ondanks de enorme ravage die nu werd aangericht, kan het ook nog veel erger.

Burgemeester Bert Hinnen sprak gisteren tijdens een persconferentie van een ‘wrange situatie’. Hij doelde erop dat het ernstigste treinongeluk tot nu toe in zijn gemeente gebeurt op het moment dat juist is begonnen met de aanleg van een veelbesproken spoortunnel.

Hoewel het gisteren niet officieel werd bevestigd, lijkt wel zeker dat de verongelukte vrachtwagen op weg was naar de bouwplaats van de tunnel. Ooggetuigen en bouwvakkers bevestigden dat en de wagen droeg de naam van aannemer Ballast Nedam. Dat maakt het extra wrang.

De tunnel komt in De Omloop te liggen, die de Raalterweg met de Rijksstraatweg gaat verbinden. Als de tunnel er is, gaat ook de spoorwegovergang in het Kerkpadsblok dicht. Dat maakt de situatie ter plaatse een stuk veiliger. Want hoewel er met een trein altijd iets kan gebeuren is de kans op aanrijding op overwegen nog altijd verreweg het grootst.

De NS en de werkmaatschappijen die tegenwoordig verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur kennen de risico’s. Zij wijzen al lang op de gevaren van overgangen in de bebouwde kom. Het aantal moet omlaag, maar het is vaak een geldkwestie of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Ook in Wijhe was de financiering lang een heet hangijzer.

Ingelicht

De omwonenden van de spoorlijn zijn gisteren persoonlijk ingelicht door de gemeente en spoorwegmedewerkers over wat er is gebeurd en wat zij kunnen verwachten tijdens de herstelwerkzaamheden.

Die zijn gisteren meteen begonnen en duren minimaal vandaag en de komende nacht nog voort. Dat gaat ongetwijfeld gepaard met veel herrie.

De verbinding tussen Deventer en Zwolle wordt momenteel met bussen onderhouden. Informatie over de stremming is te vinden op NOS-teletekstpagina 751.

[ Bericht 17% gewijzigd door jeempie op 04-11-2005 18:42:16 ]
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:43:35 #106
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31973382
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:40 schreef MonoSynth het volgende:
Ze zeggen op de radio dat je om moet rijden over Utrecht als je die kant op wil, terwijl je volgens mij sneller via Almelo kunt reizen, maar dat is gedeeltelijk met Syntus, een concurrent van de NS. Zou het echt zo zijn dat de NS mensen om laat rijden om maar geen klanten met de concurrent te laten reizen?
Als je vanaf Den Bosch (Tilburg, Breda, Roosendaal) komt, en naar Zwolle moet, is het sneller om via Utrecht naar Zwolle te reizen.

Vanaf Nijmegen, Arnhem kun je via Ede-Wageningen en Utrecht naar Zwolle.

Via Almelo is een enorme omweg, omdat je dan eerst 45min van Zutpgen naar Hengelo moet, en over moet stappen op de stopper naar Zwolle, die er nog eens een uur over doet vanaf Hengelo. Dan is met een bus Deventer-Zwolle echt sneller

Het zou voor NS zelf geen kwaad kunnen om reizigers in een Syntus-barrel te zetten, dan gaan mensen het NS-materieel een stuk beter waarderen. Bovendien gaan de inkomsten van treinkaartjes tussen Zutphen en Zwolle voor 100% naar NS, en krijgt Syntus daar geen cent van.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_32020365
www.boerhaar.tk staat ook nog tal van foto's van het ongeval in wijhe die ik heb gemaakt !!
Groetjes !!
pi_32020391
deze foto's zijn ook door blikopnieuws.nl gebruikt !!
pi_32030776
En nog steeds geen treinen he tussen Deventer en Zwolle, laten we dat niet vergeten!
pi_32031344
De treinen rijden weer hoor !! ben net wezen kijken woon er nog geen kilometer van af ....teletekst pagina 751 van ned 1,2,3 !!!
pi_32050511
Las dit weekend ook in de krant dat er pas was geoefend door de brandweer ed op vergelijkbare situaties (rampenplan van de gemeente was geoefend inclusief opvang in een sporthal) en de brandweer had ook met een trein geoefend.
pi_32061457
quote:
Op zondag 6 november 2005 18:23 schreef Bommel12 het volgende:
De treinen rijden weer hoor !! ben net wezen kijken woon er nog geen kilometer van af ....teletekst pagina 751 van ned 1,2,3 !!!
Klopt, ik had wat later gereageerd hier dan toen ik het gelezen had... Maar om ong. 18u kwam de melding idd op Teletekst... heeft dus iig wel nog tot zondagmiddag geduurd!

En wat handig, die scannersite! Zo was er brand in de buurt bij mijn ouders, maar was de weg afgesloten en zo kon ik gewoon achterhalen in welk huis precies wat aan de hand was, en hoe ernstig het was... Weg privacy voor de slachtoffers, maarja...
  maandag 7 november 2005 @ 21:36:56 #113
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32069686
Dat is er binnenkort ook niet meer bij, met de invoering van C2000.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_32116892
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:36 schreef MREn het volgende:
Dat is er binnenkort ook niet meer bij, met de invoering van C2000.
Ik denk dat die scannersite al gebruikt maakt van het nieuwe netwerk P2000, het piepernetwerk van C2000. En P2000 is gewoon mee te lezen met een scanner en wat software, iets wat op die site ook ongetwijfeld zo wordt gedaan.
pi_32116893
dubbelpost
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')