abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 7 november 2005 @ 21:11:21 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32068863
quote:
Op maandag 7 november 2005 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

beide partijen
beide landen de oorlog verklaren omdat ze elkaar door oorlog willen verklaren?

wat heeft dat nu voor nut?

het is triest maar als beide landen met elkaar willen gaan vechten is er nix wat we daar tegen kunnen doen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 7 november 2005 @ 21:26:12 #52
125878 Gabry
Lento Violento
pi_32069352
Wat hebben wij hiermee te maken?

Of vanuit Ethiopisch of Eritreaans perspectief:
Wat heeft 'het westen' hiermee te maken?
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  Moderator maandag 7 november 2005 @ 22:31:37 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32071492
nix ... en nu?

mag ik er nu niet in geinteresseert zijn ofzo?
pi_32081580
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

beide landen de oorlog verklaren omdat ze elkaar door oorlog willen verklaren?

wat heeft dat nu voor nut?

het is triest maar als beide landen met elkaar willen gaan vechten is er nix wat we daar tegen kunnen doen.
onder druk zetten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 8 november 2005 @ 15:45:01 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32089982
het heeft in dit geval gewoon geen zin omdat ze zowieso niet echt rationeel bezig zijn, nationale trots kun je niet afkopen
pi_33282588
quote:
Eritrea viel Ethiopië onrechtmatig binnen

DEN HAAG (ANP) – Eritrea heeft in mei 1998 het internationaal recht geschonden door buurland Ethiopië binnen te vallen. Het land bracht met de inval een bloedige grensoorlog teweeg.

Dat heeft een commissie van het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag woensdag bepaald. Eritrea is volgens het handvest van de Verenigde Naties verplicht de schade aan Ethiopië te betalen.

Eritrea kan de daad niet rechtvaardigen als zelfverdediging omdat er geen gewapende aanval had plaatsgevonden, oordeelde de internationale commissie. De Ethiopische regering noemde het besluit van groot belang voor het huidige vredesproces.

Eritrea en Ethiopië voerden van 1998 tot 2000 oorlog, waarbij de agressor de stad Badme bezette. De strijd kostte zeker 70.000 mensen het leven. Een internationale commissie wees Badme uiteindelijk toe aan Eritrea, maar Ethiopië trok zijn troepen nog niet terug.

De spanning in het grensgebied is de laatste maanden toegenomen. Beide landen voeren aan weerszijden van de grens weer militaire manoeuvres uit. Vorige week moesten westerse blauwhelmen op uitdrukkelijk verzoek van Eritrea het land verlaten.

Onder internationale druk sloten de landen in 2000 een vredesverdrag, waarin werd bepaald dat het Permanent Hof van Arbitrage zich over de kwestie zou buigen. Beide landen zeiden toen ook de uitkomst te aanvaarden. Een 25 kilometer brede veiligheidszone langs de grens wordt sindsdien bewaakt door de VN–missie Unmee.
http://www.refdag.nl/arti(...)chtmatig+binnen.html

benieuwd wat de reactie van Eritrea op deze uitspraak vh. Hof zal zijn
pi_33713208
quote:
Op woensdag 21 december 2005 18:44 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.refdag.nl/arti(...)chtmatig+binnen.html

benieuwd wat de reactie van Eritrea op deze uitspraak vh. Hof zal zijn
he zakjapannertje
Dat nieuwsbericht is fout. De internationale pers stort zich op Ethiopische persberichten zonder ook maar even goed te kijken of het wel waar is.
Dat is gewoon knippen en plakken journalistiek.
pi_33716753
wees eens inhoudelijk, waarom heeft het ANP het fout?
  Moderator donderdag 5 januari 2006 @ 01:29:06 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33717052
de reactie van Eritrea zal hoogstwaarschijnlijk een vergelijkbaar lijstje van datzelfde hof met oorlogsmisdaden van Ethiopie zijn waar de pers niet direct op is gesprongen en ook Ethiopie moet nog het een en ander terugbetalen en internally displaced persons terug naar huis laten gaan namelijk

zo vinden ze het bombarderen van civiele doelen niet helemaal geweldig
http://www.pca-cpa.org/EN(...)20FRONT%20CLAIMS.pdf

verder vind ik vooralsnog nix terug over dit bericht op de officiele site maar misschien wordt dit niet dagelijks geupdate?
pi_33724027
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 01:18 schreef zakjapannertje het volgende:
wees eens inhoudelijk, waarom heeft het ANP het fout?
omdat ANP en andere persbureau's/nieuwsbronnen in 2002 ook al fout zaten. Toen zei Ethiopië nadat de grenscommissie met haar uitspraak kwam, dat zei (Ethiopië) alles gekregen had wat ze wou. Wat bleek later: Ethiopië accepteerde de uitspraak toch niet, omdat ze blijkbaar niet alles gekregen heeft wat het wou. De media nemen alles zomaar klakkeloos over.
Als dit bericht wel zo is, leg mij dan het volgende uit. Hoe kan Eritrea Ethiopië binnenvallen als de grenscommissie EEBC het betwiste gebied (Badme en omstreken) aan Eritrea toewijst. Het klopt dat op 6 mei 1998 Eritrea Badme binnenviel, maar dat gebeurde nadat Ethiopische milities 6 Eritrese officieren doodde. Ook al zou dat niet gebeurd zijn, dan zou dat niks uitmaken, want zoals ik al eerder zei: BADME IS ERITREES. En je kan je eigen grondgebied toch niet binnenvallen
pi_33728981
Ondertussen lopen daar nog steeds kinderen rond met een bol buikje van de honger, want oorlog voeren staat nu even (weer) bovenaan het lijstje van prioriteiten. Binnenkort weer Live Aid dan? Of Linda de Mol die weer zo'n avondvullend bedelprogramma gaat presenteren. Gadver, in wat voor wereld leven we toch
pi_33738276
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:49 schreef Rasje het volgende:
Ondertussen lopen daar nog steeds kinderen rond met een bol buikje van de honger, want oorlog voeren staat nu even (weer) bovenaan het lijstje van prioriteiten. Binnenkort weer Live Aid dan? Of Linda de Mol die weer zo'n avondvullend bedelprogramma gaat presenteren. Gadver, in wat voor wereld leven we toch
Je hebt helemaal gelijk, wat hongerende mensen betreft, maar je kan toch niet zomaar toekijken terwijl je land in de geschiedenisboeken verdwijnt. Allleen maar omdat je de pech hebt naast een agressieve buur te wonen.
Maar als jij het zo goed weet wat zou er dan moeten gebeuren
pi_33740289
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:54 schreef Feyenoorder het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, wat hongerende mensen betreft, maar je kan toch niet zomaar toekijken terwijl je land in de geschiedenisboeken verdwijnt. Allleen maar omdat je de pech hebt naast een agressieve buur te wonen.
Heb ik gezegd dat ik weet wat er moet gebeuren, Feyenooit? Ik heb alleen gezegd dat ik er kotsmisselijk van word. Altijd zo makkelijk die clichévraag stellen: wat moet er dan gebeuren als jij het zo goed weet ? Ik weet het dus niet, dus ik schuif de vraag terug naar jou
  Moderator donderdag 5 januari 2006 @ 20:17:07 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33741290
mjah als Eritrea over zich heen laat lopen dan zijn al die hongerende kindertjes met dikke buikjes ook meteen dakloos want reken er maar niet op dat die terug naar huis mogen na het staken van de vijandigheden.
pi_33743343
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:54 schreef Feyenoorder het volgende:

[..]

Wat is daar nu boeiend aan welk naampje je land heeft. Denk je dat het echt had uitgemaakt hier als Nederland nu een stukje Duitsland was 60 jaar na 45?
  Moderator donderdag 5 januari 2006 @ 21:28:02 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33744143
nu ja volgens mijn opa waren de Duitsers niet zo heel erg vriendelijke gasten
pi_33767815
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 21:28 schreef sp3c het volgende:
nu ja volgens mijn opa waren de Duitsers niet zo heel erg vriendelijke gasten
O ja, volgens MIJN opa wel (Nee hoor, was een geintje. Niet helemaal waar, want mijn vader en zijn broer en ouders zijn tijdens de oorlog geholpen door een Duitse soldaat, die stiekem wel eens wat vlees gaf. Heeft niets met dit onderwerp te maken, maar het schoot mij ineens te binnen).
pi_33768518
zolang het conflict niet is opgelost, heeft het weinig zin om ontwikkelingsgeld in dit soort landen te pompen. Want zolang het ergens oorlog is, is het dweilen met de kraan open, want al dat geld wordt inderdaad gebruikt voor wapentuig.
Zie Darfur, 100 miljoen gaat daarheen, en heeft het het probleem opgelost? Welnee: er is nog steeds een hele bevolking op de vlucht, en ze zullen honger hebben zolang ze niet voor zichzelf kunnen boeren door de oorlog.
Daarbij word ik ondertussen Afrikamoe. Terwijl vroegere kolonies in Azie langzaam maar zeker economisch sterker worden, zit Afrika nog steeds in dezelfde problemen als tig jaren gelden. sloten met geld stroomt vanuit de hele wereld toe, en toch bakken ze er niks van.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  Moderator vrijdag 6 januari 2006 @ 16:32:57 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33770151
dat is natuurlijk de grootste onzin.

er gaat GEEN honderd miljoen naar de Sudaneze regering, worden dus ook geen wapens van gekocht, dat geld gaat naar de (over het algemeen westerse) NGO's die daar in de regio mensen proberen te helpen in de vluchtelingenkampen.
pi_33776575
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:32 schreef sp3c het volgende:
dat is natuurlijk de grootste onzin.

er gaat GEEN honderd miljoen naar de Sudaneze regering, worden dus ook geen wapens van gekocht, dat geld gaat naar de (over het algemeen westerse) NGO's die daar in de regio mensen proberen te helpen in de vluchtelingenkampen.
Dan nog, zolang het oorlog is zullen die mensen in kampen blijven wonen. En zolang ze daar zullen moeten blijven zal iemand anders voor ze moeten zorgen. Dat lost het probleem totaal niet op
  Moderator vrijdag 6 januari 2006 @ 20:12:10 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33777572
true ... maar die mensen het zelf maar uit laten zoeken is nu ook niet bepaald een goede oplossing, zij zijn niet degenen die oorlog voeren maar de slachtoffers ervan.

ik ben al sinds jaar en dag voor militair ingrijpen om een einde aan dit soort wantoestanden te maken maja ik ben geloof ik de enige
pi_33777836
Dit hebben ze in Sierra Leone ook gedaan geloof ik? Maar ja, moet de VN dan maar op komen draven naar alle conflicten die er zijn? En zou ingrijpen voorgoed een einde maken aan de oorlog? Dat betwijfel ik ten zeerste eigenlijk. De tegenstellingen in sommige landen zijn zo groot, dat het ieder moment weer tot een uitbarsting kan komen
  Moderator vrijdag 6 januari 2006 @ 20:36:12 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33778362
mjah elk geval is uniek natuurlijk maar ik ben wel van mening dat het (zeker in Afrika) vrijwel allemaal met militair optreden te doen moet zijn ... dit is wel een lange termijn commitment maar goed.

tuurlijk je kan niet al die landen binnenrijden met tanks en gewoon wat beginnen te schieten tot iedereen te bang, dood of blij is om nog door te vechten elke situatie moet apart bekeken worden. Een Darfur bv moet je net zo aanpakken als in Oost Timor of Kosovo, gewoon een VN protectoraat van maken en in de loop van tijd de keuze geven om onafhankelijk te worden dan moet er dus daadwerkelijk land veroverd worden.
aan de andere kant van Sudan zou het volstaan om alle buitenlandse militairen dood te schieten of de grens over te werken.

zo heb je tal van opties, maar zolang de internationale gemeenschap niet bereid is zijn belangen op het spel te zetten gebeurt dat niet ... dan ben ik toch voor halfzachte maatregelen zoals die 100 miljoen naar de vluchtelingenkampen in en rondom darfur en peacekeepers om die te bewaken.

lost nix op maar die mensen gaan voorlopig tenminste niet dood

en ja ik vind dat de VN daarvoor is opgericht ja dus die moeten zoveel mogelijk, en dat is niet zo heel veel trouwens, op komen draven om de ergste gevallen te stoppen
pi_33779563
Dan ben ik eerder voor het binnenvallen van Noord-Korea, daar gaan pas echt miljoenen mensen dood door hongersnoden en terreur. Daar kun je helemaal geen geld naartoe sturen, en zal alleen een fikse oorlog het volk kunnen bevrijden...
pi_33795326
nee mensen we dwalen af van het onderwerp.
Kijk dit conflict is helemaal niet zo ingewikkeld.
Er WAS een grensprobleem. Nu is er een internationaal erkende grens.
Dan is het aan de VN de taak om te kijken wie er verantwoordelijk is voor dit oponthoud (Ethiopië).
Die partij zou dan sancties opgelegd moeten krijgen en dan binden ze wel in.
Vergeet niet: Ethiopië krijgt ¤1,9 MLD ontwikkelingshulp PER JAAR!!!!!!!!
Daarmee hebben de donoren (waaronder Nederland) een grote troef in handen.
Dus dit is eindelijk een conflict dat met beperkte middelen opgelost kan worden.
Geen interventiemacht, geen vredesonderhandelingen en zelfs geen sancties. Het dreigen met sancties is al genoeg, maarja de VN staat niet bekend om zijn daadkracht.

P.S. en al die mensen die dachten dat het om een stukje woestijn ging kan ik zeggen dat die ongelijk hebben. Het ging om een strategische haven (Assab)

http://www.shaebia.org/DES/DES-5.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')