nu ja loopgraven sluiten moderne oorlogvoering niet uit natuurlijk toch?quote:Op donderdag 3 november 2005 20:30 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Relatief modern? Het was een loopgravenoorlog...toch?
Ik ook niet hoor, maar kan me nog wel wat beelden herinneren.quote:Op donderdag 3 november 2005 22:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
nu ja loopgraven sluiten moderne oorlogvoering niet uit natuurlijk toch?
De aanvallen gingen afaik niet met human waves maar met gemechaniseerde eenheden met luchtsteun (gevechtshelikopters, luchtgevechten tussen mig29 en su27 maar ook ouder spul) en er waren zelfs luchtmobiele acties. Voor Afrikaanse standaarden was het vrij modern iig, niet weer een nieuwe bushwar
maar erg goed ben ik overigens niet op de hoogte
dát maakt het een stuk duidelijkerquote:Op donderdag 3 november 2005 16:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet helemaal, ze vochten op een vrij nutteloos stuk woestijn. De hoofdprijs was toegang tot de Rode Zee want Ethiopie is daarvoor nu volledig afhankelijk van Eritrea. Daar hebben ze een keiharde (relatief moderne) oorlog om gevochten en toen trokken beide partijen zich terug.
Eritrea zei 'we hebben ons tactisch teruggetrokken' en Ethiopie zei 'we hebben gewonnen'
toen een internationale organisatie het nutteloze stukje woestijn aan Eritrea toewees vonden de Ethiopiers zich door hun regering in hun kont genomen want die startte een oorlog waar tienduizenden landgenoten bij omkwamen en een veelvoud aan gewonden opleverde, geen toegang tot de rode zee opleverde, vet veel geld kostte tijdens een zware hongersnood en door Ethiopie gewonnen schijnt te zijn waarbij de 'verslagen' vijand ook nog is het gebied waar gevochten is toegewezen krijgt.
zoiets.
Mooi verwoord. Helaas zijn er overal ter wereld voorbeelden van oud zeer die leiden tot excessen te vinden.quote:Op zaterdag 5 november 2005 13:15 schreef sp3c het volgende:
het heeft weinig met Afrikanen of ontwikkelingshulp te maken, de oorlog is gewoon niet goed afgesloten.
zoiets hadden wij hier 60 jaar geleden ook in Europa en 10 jaar geleden op de Balkan, hoe is dat ook weer afgelopen?
Wat ook meespeelde is dat de presidenten van beide landen begin jaren '90 als leiders van rebellenbewegingen gezamenlijk de Ethiopische dictator Mengistu afgezet hebben, waarna Eritrea als dank in 1993 onafhankelijk mocht worden. Toen waren Zenawi en Afewerki nog vrienden. Dat is later wel overgewaaid, door allerlei incidenten. Eritrea introduceerde ineens een eigen munt bijvoorbeeld, ook onderlinge handel werd moeilijker. Beide landen maakten zich tegenover elkaar onmogelijk. Dat grensconflict was inderdaad niet echt de werkelijke reden. Echt duidelijk afgebakend was die grens overigens niet. Men moest zich behelpen met verdragen die de Italianen een eeuw geleden sloten met de Ethiopiers.quote:Op donderdag 3 november 2005 16:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet helemaal, ze vochten op een vrij nutteloos stuk woestijn. De hoofdprijs was toegang tot de Rode Zee want Ethiopie is daarvoor nu volledig afhankelijk van Eritrea.
quote:Op zaterdag 5 november 2005 19:16 schreef freako het volgende:
[..]
Op het eerste oog lijkt me dat ook lastig in de woestijn..
ja die eigen munt was ik nog vergeten jaquote:Op zaterdag 5 november 2005 19:25 schreef freako het volgende:
[..]
Wat ook meespeelde is dat de presidenten van beide landen begin jaren '90 als leiders van rebellenbewegingen gezamenlijk de Ethiopische dictator Mengistu afgezet hebben, waarna Eritrea als dank in 1993 onafhankelijk mocht worden. Toen waren Zenawi en Afewerki nog vrienden. Dat is later wel overgewaaid, door allerlei incidenten. Eritrea introduceerde ineens een eigen munt bijvoorbeeld, ook onderlinge handel werd moeilijker. Beide landen maakten zich tegenover elkaar onmogelijk. Dat grensconflict was inderdaad niet echt de werkelijke reden. Echt duidelijk afgebakend was die grens overigens niet. Men moest zich behelpen met verdragen die de Italianen een eeuw geleden sloten met de Ethiopiers.
Ik ook. Wat niet wegneemt dat de achtergronden van het ontstaan van een dergelijk conflict interessant zijn.quote:Op maandag 7 november 2005 07:08 schreef indahnesia.com het volgende:
Dan vind ik die rellen in Europa een stuk boeiender dan een oorlog in een stuk woestijn.
ga daar dan lekker posten stuk verveel, je hebt nog geen enkele nuttige post gemaakt hierquote:Op maandag 7 november 2005 07:08 schreef indahnesia.com het volgende:
Dan vind ik die rellen in Europa een stuk boeiender dan een oorlog in een stuk woestijn.
beide partijenquote:Op maandag 7 november 2005 18:06 schreef sp3c het volgende:
tegen wie?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |