EINDHOVEN - Het mooiste compliment kwam uit de mond van Jaap Stam. De verdediger liet hij zijn licht schijnen over zijn oude ploeg.
Voor de tweede keer in de vier Champions League-ontmoetingen sinds april werd AC Milan verslagen door de Eindhovense club. In de halve finale won PSV thuis met 3-1, afgelopen dinsdag werd het in de poulewedstrijd 1-0.
,,Opnieuw heeft PSV bewezen dat het ons tactisch aan kan’ ’ , sprak Stam. ,,Bij AC Milan maken we niet vaak mee dat een tegenstander zo voetbalt of dúrft te voetballen. Knap, hoewel we in deze wedstrijd even zo goed gelijk hadden kunnen spelen. En in de laatste minuten had de scheidsrechter een strafschop kunnen geven toen Serginho neerging tegen Addo. Maar: alle respect voor PSV. ’ ’
Zelf maakte Stam die onbestrafte overtreding van Addo niet meer binnen de lijnen mee. Diep in de tweede helft kreeg hij zijn tweede gele kaart, toen hij aan de doorbrekende Beasley ging hingen. De 33-jarige rechtsback wachtte het oordeel van arbiter Poll niet meer af. ,,Ik wist wat er ging gebeuren. Ik had al geel en vervolgens haal ik Beasley neer. Ik vond alleen die eerste gele kaart niet terecht. ’’
Stam is automatisch geschorst voor de cruciale CL-wedstrijd van Milan, bij Fenerbahce. ,,Gemakkelijker is het er voor ons niet op geworden. Maar twee goede wedstrijden en we gaan verder.’ ’
Op een hectisch en spannende avond was Stam terug bij de club, PSV, waar de toenmalige voorzitter, Harry van Raaij, uitriep dat hij net zoveel had opgebracht als de verkoop van een volwassen winkelcentrum. Dat was in 1998, toen Stam voor liefst 35 miljoen gulden naar zijn droomclub Manchester United werd getransfereerd. Daarmee was hij indertijd even de duurste Nederlandse voetballer.
In dienst van AC Milan, zonder twijfel zijn laatste buitenlandse werkgever in een lange carrière, heeft Stam echter weinig positieve ervaringen met het Philips Stadion. Eind vorig seizoen werd de Italiaanse club er van het kastje naar de muur gestuurd in de halve finale, hoewel Milan zich in de slotminuut plaatste voor de finale.
Afgelopen dinsdag waren Stam en zijn ploeggenoten zeker gelijkwaardig aan PSV, maar de 1-0 nederlaag deed hen in een precaire situatie in groep E van de Champions League belanden. In de voorgaande duels werd Milan verrast door de back (Lee, Lucius) die als extra middenvelder verscheen, deze keer had coach Guus Hiddink gekozen voor drie verdedigers en de 17-jarige Aissati voor op het middenschip om Pirlo voor de voeten te lopen.
Stam: ,,Bij de vorige wedstrijden vroegen mijn medespelers natuurlijk wel aan me wie die Aissati was. Een talentje, antwoordde ik. Meer wist ik ook niet. Ik vind het mooi dat zich bij PSV een aantal jonge spelers aandient. Goed voor die club, goed voor het Nederlandse voetbal. Bij mij ging het langzamer. Ik werd weliswaar op mijn 18de profvoetballer, maar de weg naar de topclubs ging heel geleidelijk.’ ’
De kans bestaat dat Stam volgend seizoen met Afellay en Aissati in dezelfde kleedkamer zit. Tijdens het verblijf met Milan in Nederland deed de Kampenaar laconiek over de verhalen die vorige week door zijn zaakwaarnemer Henk van Ginkel naar buiten kwamen. Deze meldde onlangs dat Stam omwille van zijn opgroeiende kinderen positief staat tegenover een terugkeer. ,,Allemaal aangedikt’’ , sprak Stam. ,,Ik heb nog een contract voor anderhalf jaar bij Milan. Iemand roept wat op televisie en iedereen holt er achteraan.’ ’
Maar de aanleiding was toch echt een interview met zijn zaakwaarnemer en Stam gooit de deur naar zijn vaderland niet in het slot. ,,Zeg nooit nooit. Ik had nog een langdurig contract bij ManUnited en een half jaar later zat ik in Italië. Het kan snel gaan. Maar het is niet vanzelfsprekend dat ik volgend seizoen in Nederland voetbal.’ ’
PSV’s trainer/directeur Guus Hiddink: ,,Ik praat niet graag over toekomstplannen, maar wie wil een speler als Jaap nou niet?’
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft