abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2005 @ 11:41:38 #1
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31892113
WTF!!
quote:
Uitgegeven: 2 november 2005 07:23
Laatst gewijzigd: 2 november 2005 08:24

AMSTERDAM - E-mails met bewijsmateriaal over contacten tussen Mohammed B. en leden van de Hofstadgroep zijn verdwenen door een fout van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). De gegevens zijn in een standaardprocedure vernietigd door Microsoft, nadat hotmail-accounts dertig dagen niet gebruikt werden. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.

De Amsterdamse politie had ruim een maand voor de moord op Theo van Gogh, waarvoor Mohammed B. een levenslange celstraf uitzit, een verzameling van 78 e-mailadressen gevonden in zijn tas. Dat gebeurde toen hij wegens zwartrijden in de tram werd opgepakt. De adressen werden nog dezelfde dag aan de AIVD verstrekt, die toen al wist dat B. er radicale opvattingen op nahield en banden had met de Hofstadgroep.

Bewijsmateriaal

Volgens de Amsterdamse politie was de AIVD vervolgens verantwoordelijk voor het bewijsmateriaal. De dienst zou de gegevens pas zeven weken na de moord op Van Gogh aan de Nationale Recherche hebben verstrekt. Pas toen kon justitie Microsoft verzoeken de gegevens op de bewuste e-mailaccounts te bewaren. Dit verzoek kwam te laat: het materiaal was inmiddels vernietigd. Deskundigen hebben de krant verteld dat de AIVD de vernietiging had kunnen voorkomen met een 'bevriezingsverzoek' aan Microsoft direct na de arrestatie van Mohammed B. .
Bron: www.nu.nl

Lekker is dat.....zoals altijd weer lekker onzorgvuldig die Nederlandse kutpolitie/aivd/recherche of whatever.... Hoe kan je dit soort fouten nou maken zeg
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31892164
Wat een mongolen, anders zorg je er even voor dat je bewijs in je eigen bezit hebt in plaats van het op een externe server te laten staan .
pi_31892166

WTF, wat een eikels zijn het ook zeg

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_31892168
Schrappen die AIVD, wat een stelletje klootmongolen!

zelfs de gemiddelde breezah-chick weet dat je een keer per maand moet inloggen om account actief te blijven houden!
Islam=facisme
  woensdag 2 november 2005 @ 11:59:16 #6
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31892588
Hoe gaan ze dit goedpraten? Het wordt straks gewoon weer in de doofpot gestopt en niemand draait ervoor op.. Als een arts een grote fout maakt kan hij ook genaaid worden, wordt tijd dat ze dat bij de politie ook eens gaan invoeren!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 2 november 2005 @ 11:59:18 #7
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_31892590
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:43 schreef DarkDancer het volgende:
Schrappen die AIVD, wat een stelletje klootmongolen!

zelfs de gemiddelde breezah-chick weet dat je een keer per maand moet inloggen om account actief te blijven houden!
pWned, je slaat de spijker op zijn kop
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
  woensdag 2 november 2005 @ 12:00:51 #8
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_31892621
Waarom is er 30 dagen niet ingelogd op die accounts, dan? Beetje raar verhaal.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_31892686
Heb ik ook wel eens gehad met een hotmail account. Kan de beste gebeuren dus.
  woensdag 2 november 2005 @ 12:04:45 #10
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31892721
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:03 schreef kLowJow het volgende:
Heb ik ook wel eens gehad met een hotmail account. Kan de beste gebeuren dus.

Maar de politie is de beste niet.... de politie is de inverse van de beste
pi_31892958
Als MS ze voor de AIVD niet kan restoren zal ik er ook maar niet op hopen.

Maarre, zou dit niet een truukje zijn om te bewijzen dat ze de bewaringsplicht echt nodig hebben?

* Doderok always in paranoid mode
pi_31893010
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:59 schreef maniack28 het volgende:
Hoe gaan ze dit goedpraten? Het wordt straks gewoon weer in de doofpot gestopt en niemand draait ervoor op.. Als een arts een grote fout maakt kan hij ook genaaid worden, wordt tijd dat ze dat bij de politie ook eens gaan invoeren!
de doofpot van de geneesheren, daar kan een geheime dienst niet tegenop hoor.
  woensdag 2 november 2005 @ 12:19:20 #13
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31893024
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:18 schreef Doderok het volgende:

[..]

de doofpot van de geneesheren, daar kan een geheime dienst niet tegenop hoor.
Begint er anders aardig op te lijken de laatste tijd
pi_31893066
Mwuhahahahaha dat bewijst maar weer hoe falend hier gehandeld wordt.
pi_31893395
Godjezusnogaantoe.

KUNNEN JULLIE DAN HELEMAAL NIETS ALLEEHEEN!?!?!?!!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31894855
Cool
pi_31894880
Echt... de AIVD en computers... dat is echt een domme combinatie...
Werken er alleen maar vrouwen bij de AIVD of zo? Neem eens wat tweakers aan of zo!
  woensdag 2 november 2005 @ 13:39:29 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31894982
AIVD is een amateur club.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 2 november 2005 @ 13:40:08 #19
83895 GnAgn
Love You So Much
pi_31894998
'AIVD-informant leverde granaat Hofstadgroep'

Deze informant zou ene B. zijn, een 28-jarige Rotterdammer van Marokkaanse komaf. Hij lijkt een dubbelspel gespeeld te hebben.

E-mails Hofstadgroep vernietigd door fout AIVD

KUCH
Meer krijgen betekent niet altijd minder missen
Own Style
pi_31895091
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:35 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Neem eens wat tweakers aan of zo!
druggebruikers bij de AIVD..
geen slecht idee, daar kan de paranoia goed van pas komen
pi_31895138
Hmm , als ik het bericht zo lees gaat het erom dat bij een controle wegens zwartrijden, die emailadressen in beslag genomen zijn ....

7 weken later, kort na de moord op Van Gogh werd er actie op ondernomen en een verzoek bij Microsoft ingediend de inhoud zeker te stellen ....
op die datum waren de adressen waarschijnlijk al opgegeven en niet meer gebruikt ....

Ik vermoed dat zwartrijden in de tram echter geen goede onderbouwing is voor een verzoek de inhoud van 78 hotmail-accounts te openbaren ... zelfs al had de AIVD het gewild, dat verzoek was domweg geweigerd, omdat er geen goede rechtsgrond voor is ....

Imho is dit een beetje 'zoeken' naar opwinding om vermeend falen bij de opsporingsdienst ... het zijn uiteindelijk bepaalde rechten waaraan ook de AIVD zich heeft te houden, en om eerlijk te zijn, ik vind dat goed, dat inlichtingendienste niet zomaar emailaccounts mogen gaan 'afluisteren' enkel omdat iemand zwart-geereden' heeft in de tram ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_31895262
dat hele hofstad gebeuren is een hersenspinsel van de aivd en de staat.. die gasten kunnen hun eigen leugens niet eens geloofwaardig maken..
ga toch weg met je aivd..

het wordt tijd dat donner de schuld opzich neemt, en opstapt, een grote reorganisatie, bij de aivd komt, en er mensen komen die wel weten wat ze doen, en hoe ze leugens tot waarheid kunnen maken..

pff aivd.. laat me niet lachen.
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_31895522
AIVD
Achterlijke Idioten Van Donner
Ahterlijke Idioten en Verneukings Dienst
Islam=facisme
pi_31895640
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:48 schreef dutchmage het volgende:

... en hoe ze leugens tot waarheid kunnen maken..
je bedoelt de Nederlandse media ...?

Dat Nederland veiliger wordt als we een RTL4 presentator, een vroegere VARA-eindredacteur en een vast WakuWaku-panellid het land laten leiden ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 2 november 2005 @ 14:07:23 #25
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31895751
Inderdaad een typisch geval van nieuws zoeken waar het niet is, het is namelijk nooit bewezen dat het emailaccount ooit enige informatie van waarde bevatte.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:12:00 #26
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_31895883
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:39 schreef Megumi het volgende:
AIVD is een amateur club.
Inderdaad, daar is Sc Reeland in Dordrecht niks bij. Wat een stel nietsnutten daar zeg, wie zitten daar achter de pc's : Akkersloot en Yvonne ofzo?

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_31896001
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
het is namelijk nooit bewezen dat het emailaccount ooit enige informatie van waarde bevatte.
Gek hè? Hoe zou dat nou komen?
  woensdag 2 november 2005 @ 14:17:25 #28
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31896044
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:15 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Gek hè?
Nee, het is en blijft natuurlijk oneindig stom.
pi_31896071
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:44 schreef RM-rf het volgende:
Hmm , als ik het bericht zo lees gaat het erom dat bij een controle wegens zwartrijden, die emailadressen in beslag genomen zijn ....

7 weken later, kort na de moord op Van Gogh werd er actie op ondernomen en een verzoek bij Microsoft ingediend de inhoud zeker te stellen ....
op die datum waren de adressen waarschijnlijk al opgegeven en niet meer gebruikt ....
[..]
Ow
ik had het niet zo nauwkeurig gelezen. Dacht dat ze die lijst na de moord in handen gekregen hadden. Het lijkt me trouwens aannemelijk dat MB alle mails gewist heeft nadat die lijst in handen van de politie gevallen was. Dan kan men de AIVD niet veel verwijten, tenzij die zo'n goede relatie met de FBI, CIA of NSA hebben dat ze routinematig de inhoud van mailboxen kunnen opvragen. Het is nog maar de vraag of de VS op zo'n verzoeken zou ingaan.
pi_31896143
Onzorgvuldig? Lijkt me sterk. Dit gebeurde ook met het fotorolletje in Bosnie, die per ongeluk verkeerd werd ontwikkeld, waardoor alle fotos werden vernietigd
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 2 november 2005 @ 14:31:32 #31
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31896461
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Inderdaad een typisch geval van nieuws zoeken waar het niet is, het is namelijk nooit bewezen dat het emailaccount ooit enige informatie van waarde bevatte.
Ja, maar ze zijn het wél kwijt, wat ze eerder hadden.

Nee inderdaad, die internetverkeersgegevens-opslag-wet hebben we écht hard nodig dan

http://www.nu.nl/news/618(...)or_fout_AIVD%27.html
Omg... dit is echt érg gewoon
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:32:53 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31896499
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:20 schreef Slayage het volgende:
Onzorgvuldig? Lijkt me sterk. Dit gebeurde ook met het fotorolletje in Bosnie, die per ongeluk verkeerd werd ontwikkeld, waardoor alle fotos werden vernietigd
Of dat dossier, van die Pakistaan die hier alles van kernbommen leerde, dat was óók ineens kwijt.
Echt, nee, heeeeel erg zorgvuldig werk
  woensdag 2 november 2005 @ 14:36:19 #33
8369 speknek
Another day another slay
pi_31896615
Hmm, ik log regelmatig langer dan dertig dagen niet in in m'n hotmail account, toch is er nog nooit iets gewist...

Zouden ze de mijne ook bevroren hebben? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_31896704
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:18 schreef Doderok het volgende:

[..]

Ow
ik had het niet zo nauwkeurig gelezen. Dacht dat ze die lijst na de moord in handen gekregen hadden.
Het wordt ook zo handig geformuleerd, de politie kreeg de lijst met mails in handen op 29 september 2004 en droeg deze toen over aan de AIVD ....
na de moord heeft het team van de politie de AIVD weer verzocht om die lijst, welke vervolgens op 22 december terugkwam...

De politie legt nu de verantwoordelijkheid bij de AIVD, volgens de aloude 'wijzende vingertje'-techniek, die zeer populair is onder nederlandse ambtenaren ....

Uiteindelijk kun je hooguit afvragen warom zo'n verzoek om uitwisseling van gegevens zo lang duurt, gaat het om de samenwerking tussen diensten, die in Nederland inderdaad slecht is (deels omdat er ook verschillende ministeria bij betrokken zijn, zowel binnenlandse zaken alswel het minsterie van Justitie).
OOk de bestaande 'bloedstrijd' tussen Openbaar Ministerie en AIVD lijkt weer eens te spelen, Zulk een 'wijzend vingertje-techniek helpt echter ook weinig bij de samenwerking tussen diensten.
pi_31897007
En dat moet Nederland behoeden voor terreur...cursus Internetten! Dat hebben ze nodig!!!!
  woensdag 2 november 2005 @ 15:25:20 #36
54636 Eb
Le Big Mac
pi_31898349
Bij de politie werken nu eenmaal de stomste idioten die je je maar kunt voorstellen.
Waarom? Omdat de politie slecht betaalt en een stroperige organisatie heeft.
Iedereen die een beetje hersens heeft, gaat ergens anders zijn/haar loopbaan vormgeven met de kans om er persoonlijk en financieel beter van te worden.

Een oud gezegde luidt: If you pay peanuts, you get monkeys!
  woensdag 2 november 2005 @ 15:27:38 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31898424
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:25 schreef Eb het volgende:
Bij de politie werken nu eenmaal de stomste idioten die je je maar kunt voorstellen.
Waarom? Omdat de politie slecht betaalt en een stroperige organisatie heeft.
Iedereen die een beetje hersens heeft, gaat ergens anders zijn/haar loopbaan vormgeven met de kans om er persoonlijk en financieel beter van te worden.

Een oud gezegde luidt: If you pay peanuts, you get monkeys!
volgens mij is het budget voor terrorismebestrijding onlangs verhoogd naar 250 miljoen
ik vind dat geen peanuts
  woensdag 2 november 2005 @ 15:42:15 #38
54636 Eb
Le Big Mac
pi_31898881
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

volgens mij is het budget voor terrorismebestrijding onlangs verhoogd naar 250 miljoen
ik vind dat geen peanuts
ja maar dat geld wordt niet aangewend om knappe koppen van te recruteren, maar om jouw mailbox te besnuffelen.
  woensdag 2 november 2005 @ 15:43:13 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31898909
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:42 schreef Eb het volgende:

[..]

ja maar dat geld wordt niet aangewend om knappe koppen van te recruteren, maar om jouw mailbox te besnuffelen.
dure computers, dan...
  woensdag 2 november 2005 @ 22:55:34 #40
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31913594
Vanavond was er een 'documentaire' van Katja Schuurman over de dood van Van Gogh op tv waarin de suggestie werd gewekt dat Mohammed B een informant was van de AIVD. Nou vond ik de documentaire een nogal eenzijdige belichting geven van het verhaal, maar als de suggestie klopt, dan is het niet meer dan logisch dat de hotmail-gegevens 'per ongeluk' zijn verdwenen.
pi_31913724
heb een mailtje gestuurd naar mohammed_b@hotmail.com met mijn cv..
mochten ze nog iemand zoeken voor op de ict afdeling
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_31916864
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:36 schreef speknek het volgende:
Hmm, ik log regelmatig langer dan dertig dagen niet in in m'n hotmail account, toch is er nog nooit iets gewist...

Zouden ze de mijne ook bevroren hebben? .
Zodra je msn opstart word je hotmail account ook gescand en is er activiteit. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat ook gerekend wordt onder inloggen.
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2005 @ 00:40:01 #43
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_31916973
quote:
Op donderdag 3 november 2005 00:34 schreef Lexie het volgende:

[..]

Zodra je msn opstart word je hotmail account ook gescand en is er activiteit. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat ook gerekend wordt onder inloggen.
Ja, de aivd moest lekker op MSN gaan en met alle breezah's in de lijst van die gasten webcam sex hebben. . Maar wel extreem dom van ze, maar MS zou het toch wel weer terug kunnen halen, ze zullen toch ook wel backups hebben. .
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
  donderdag 3 november 2005 @ 13:17:58 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31925883
quote:
Op donderdag 3 november 2005 00:40 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Ja, de aivd moest lekker op MSN gaan en met alle breezah's in de lijst van die gasten webcam sex hebben. . Maar wel extreem dom van ze, maar MS zou het toch wel weer terug kunnen halen, ze zullen toch ook wel backups hebben. .
Ik denk niet dat dat MS backups maakt van gratis hotmail accounts, lijkt me een dure bezigheid, en daarmee dus niet bij MS passende.
pi_31927922
quote:
Op woensdag 2 november 2005 22:55 schreef NewOrder het volgende:
Vanavond was er een 'documentaire' van Katja Schuurman over de dood van Van Gogh op tv waarin de suggestie werd gewekt dat Mohammed B een informant was van de AIVD. Nou vond ik de documentaire een nogal eenzijdige belichting geven van het verhaal, maar als de suggestie klopt, dan is het niet meer dan logisch dat de hotmail-gegevens 'per ongeluk' zijn verdwenen.
Ik heb dat ook gezien en vond de argumentatie niet slecht. Sterker nog: ze maakten het vrij aannemelijk. Zo is het bijvoorbeeld wel erg frappant dat de AIVD alleen de opnamen vrijgaf van de afluisterpraktijken in het Haagse Laakkwartier van ná 2 november... Dat wekt sterk de indruk dat er tot die dag een informant actief was die moet worden beschermd...
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2005 @ 14:30:53 #46
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_31928226
quote:
Op donderdag 3 november 2005 13:17 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat MS backups maakt van gratis hotmail accounts, lijkt me een dure bezigheid, en daarmee dus niet bij MS passende.
Maar ze moeten het toch wel kunnen achterhalen, ik neem aan dat ze het niet door eens chredder halen... Maar het is daarintegen wel zo drukgezocht dat elk cluster wel een hoop eker overschreven zal worden...
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
  donderdag 3 november 2005 @ 15:03:12 #47
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31929252
quote:
Op donderdag 3 november 2005 14:30 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Maar ze moeten het toch wel kunnen achterhalen, ik neem aan dat ze het niet door eens chredder halen... Maar het is daarintegen wel zo drukgezocht dat elk cluster wel een hoop eker overschreven zal worden...
dat bedoel ik, er zijn miljoenen accounts bij MS hotmail. dat gaat men echt niet zomaar even opslaan
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2005 @ 15:08:35 #48
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_31929401
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:03 schreef Yildiz het volgende:

[..]

dat bedoel ik, er zijn miljoenen accounts bij MS hotmail. dat gaat men echt niet zomaar even opslaan
Ja, maar tegen terreur zullen ze denk ik nog wel hun best doen, het zijn ten slotte amerikanen.
  donderdag 3 november 2005 @ 15:09:23 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31929425
quote:
Op donderdag 3 november 2005 15:08 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Ja, maar tegen terreur zullen ze denk ik nog wel hun best doen, het zijn ten slotte amerikanen.
als het een bedrijf geld kost? en andere bedrijven niet?
nâh, dat geloof ik niet.
pi_31950574
Je blijft 'lachen' met die Nederlandse ambtenaren. Fotorolletjes raken zoek, dossiers 'verdwijnen' en dan nu dit. Ondertussen vervolgen ze nog eventjes militairen die hun werk doen, maar weigeren ze die vieze pedofiel Tonino te vervolgen.

Echt on-voor-stel-baar.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31954130
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:35 schreef Triangeljosti het volgende:
Neem eens wat tweakers aan of zo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')