Bron: www.nu.nlquote:Uitgegeven: 2 november 2005 07:23
Laatst gewijzigd: 2 november 2005 08:24
AMSTERDAM - E-mails met bewijsmateriaal over contacten tussen Mohammed B. en leden van de Hofstadgroep zijn verdwenen door een fout van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). De gegevens zijn in een standaardprocedure vernietigd door Microsoft, nadat hotmail-accounts dertig dagen niet gebruikt werden. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.
De Amsterdamse politie had ruim een maand voor de moord op Theo van Gogh, waarvoor Mohammed B. een levenslange celstraf uitzit, een verzameling van 78 e-mailadressen gevonden in zijn tas. Dat gebeurde toen hij wegens zwartrijden in de tram werd opgepakt. De adressen werden nog dezelfde dag aan de AIVD verstrekt, die toen al wist dat B. er radicale opvattingen op nahield en banden had met de Hofstadgroep.
Bewijsmateriaal
Volgens de Amsterdamse politie was de AIVD vervolgens verantwoordelijk voor het bewijsmateriaal. De dienst zou de gegevens pas zeven weken na de moord op Van Gogh aan de Nationale Recherche hebben verstrekt. Pas toen kon justitie Microsoft verzoeken de gegevens op de bewuste e-mailaccounts te bewaren. Dit verzoek kwam te laat: het materiaal was inmiddels vernietigd. Deskundigen hebben de krant verteld dat de AIVD de vernietiging had kunnen voorkomen met een 'bevriezingsverzoek' aan Microsoft direct na de arrestatie van Mohammed B. .
pWned, je slaat de spijker op zijn kopquote:Op woensdag 2 november 2005 11:43 schreef DarkDancer het volgende:
Schrappen die AIVD, wat een stelletje klootmongolen!
zelfs de gemiddelde breezah-chick weet dat je een keer per maand moet inloggen om account actief te blijven houden!
quote:Op woensdag 2 november 2005 12:03 schreef kLowJow het volgende:
Heb ik ook wel eens gehad met een hotmail account. Kan de beste gebeuren dus.
quote:Op woensdag 2 november 2005 11:59 schreef maniack28 het volgende:
Hoe gaan ze dit goedpraten? Het wordt straks gewoon weer in de doofpot gestopt en niemand draait ervoor op..Als een arts een grote fout maakt kan hij ook genaaid worden, wordt tijd dat ze dat bij de politie ook eens gaan invoeren!
Begint er anders aardig op te lijken de laatste tijdquote:Op woensdag 2 november 2005 12:18 schreef Doderok het volgende:
[..]
de doofpot van de geneesheren, daar kan een geheime dienst niet tegenop hoor.
druggebruikers bij de AIVD..quote:Op woensdag 2 november 2005 13:35 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Neem eens wat tweakers aan of zo!
je bedoelt de Nederlandse media ...?quote:Op woensdag 2 november 2005 13:48 schreef dutchmage het volgende:
... en hoe ze leugens tot waarheid kunnen maken..
Inderdaad, daar is Sc Reeland in Dordrecht niks bij. Wat een stel nietsnutten daar zeg, wie zitten daar achter de pc's : Akkersloot en Yvonne ofzo?quote:Op woensdag 2 november 2005 13:39 schreef Megumi het volgende:
AIVD is een amateur club.
Gek hè? Hoe zou dat nou komen?quote:Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
het is namelijk nooit bewezen dat het emailaccount ooit enige informatie van waarde bevatte.
Owquote:Op woensdag 2 november 2005 13:44 schreef RM-rf het volgende:
Hmm , als ik het bericht zo lees gaat het erom dat bij een controle wegens zwartrijden, die emailadressen in beslag genomen zijn ....
7 weken later, kort na de moord op Van Gogh werd er actie op ondernomen en een verzoek bij Microsoft ingediend de inhoud zeker te stellen ....
op die datum waren de adressen waarschijnlijk al opgegeven en niet meer gebruikt ....
[..]
Ja, maar ze zijn het wél kwijt, wat ze eerder hadden.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Inderdaad een typisch geval van nieuws zoeken waar het niet is, het is namelijk nooit bewezen dat het emailaccount ooit enige informatie van waarde bevatte.
Of dat dossier, van die Pakistaan die hier alles van kernbommen leerde, dat was óók ineens kwijt.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:20 schreef Slayage het volgende:
Onzorgvuldig? Lijkt me sterk. Dit gebeurde ook met het fotorolletje in Bosnie, die per ongeluk verkeerd werd ontwikkeld, waardoor alle fotos werden vernietigd![]()
Het wordt ook zo handig geformuleerd, de politie kreeg de lijst met mails in handen op 29 september 2004 en droeg deze toen over aan de AIVD ....quote:Op woensdag 2 november 2005 14:18 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ow![]()
ik had het niet zo nauwkeurig gelezen. Dacht dat ze die lijst na de moord in handen gekregen hadden.
volgens mij is het budget voor terrorismebestrijding onlangs verhoogd naar 250 miljoenquote:Op woensdag 2 november 2005 15:25 schreef Eb het volgende:
Bij de politie werken nu eenmaal de stomste idioten die je je maar kunt voorstellen.
Waarom? Omdat de politie slecht betaalt en een stroperige organisatie heeft.
Iedereen die een beetje hersens heeft, gaat ergens anders zijn/haar loopbaan vormgeven met de kans om er persoonlijk en financieel beter van te worden.
Een oud gezegde luidt: If you pay peanuts, you get monkeys!
ja maar dat geld wordt niet aangewend om knappe koppen van te recruteren, maar om jouw mailbox te besnuffelen.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
volgens mij is het budget voor terrorismebestrijding onlangs verhoogd naar 250 miljoen
ik vind dat geen peanuts
dure computers, dan...quote:Op woensdag 2 november 2005 15:42 schreef Eb het volgende:
[..]
ja maar dat geld wordt niet aangewend om knappe koppen van te recruteren, maar om jouw mailbox te besnuffelen.
Zodra je msn opstart word je hotmail account ook gescand en is er activiteit. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat ook gerekend wordt onder inloggen.quote:Op woensdag 2 november 2005 14:36 schreef speknek het volgende:
Hmm, ik log regelmatig langer dan dertig dagen niet in in m'n hotmail account, toch is er nog nooit iets gewist...
Zouden ze de mijne ook bevroren hebben?.
Ja, de aivd moest lekker op MSN gaan en met alle breezah's in de lijst van die gasten webcam sex hebben.quote:Op donderdag 3 november 2005 00:34 schreef Lexie het volgende:
[..]
Zodra je msn opstart word je hotmail account ook gescand en is er activiteit. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat ook gerekend wordt onder inloggen.
Ik denk niet dat dat MS backups maakt van gratis hotmail accounts, lijkt me een dure bezigheid, en daarmee dus niet bij MS passende.quote:Op donderdag 3 november 2005 00:40 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Ja, de aivd moest lekker op MSN gaan en met alle breezah's in de lijst van die gasten webcam sex hebben.. Maar wel extreem dom van ze, maar MS zou het toch wel weer terug kunnen halen, ze zullen toch ook wel backups hebben.
.
Ik heb dat ook gezien en vond de argumentatie niet slecht. Sterker nog: ze maakten het vrij aannemelijk. Zo is het bijvoorbeeld wel erg frappant dat de AIVD alleen de opnamen vrijgaf van de afluisterpraktijken in het Haagse Laakkwartier van ná 2 november... Dat wekt sterk de indruk dat er tot die dag een informant actief was die moet worden beschermd...quote:Op woensdag 2 november 2005 22:55 schreef NewOrder het volgende:
Vanavond was er een 'documentaire' van Katja Schuurman over de dood van Van Gogh op tv waarin de suggestie werd gewekt dat Mohammed B een informant was van de AIVD. Nou vond ik de documentaire een nogal eenzijdige belichting geven van het verhaal, maar als de suggestie klopt, dan is het niet meer dan logisch dat de hotmail-gegevens 'per ongeluk' zijn verdwenen.
Maar ze moeten het toch wel kunnen achterhalen, ik neem aan dat ze het niet door eens chredder halen... Maar het is daarintegen wel zo drukgezocht dat elk cluster wel een hoop eker overschreven zal worden...quote:Op donderdag 3 november 2005 13:17 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat MS backups maakt van gratis hotmail accounts, lijkt me een dure bezigheid, en daarmee dus niet bij MS passende.
dat bedoel ik, er zijn miljoenen accounts bij MS hotmail. dat gaat men echt niet zomaar even opslaanquote:Op donderdag 3 november 2005 14:30 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Maar ze moeten het toch wel kunnen achterhalen, ik neem aan dat ze het niet door eens chredder halen... Maar het is daarintegen wel zo drukgezocht dat elk cluster wel een hoop eker overschreven zal worden...
Ja, maar tegen terreur zullen ze denk ik nog wel hun best doen, het zijn ten slotte amerikanen.quote:Op donderdag 3 november 2005 15:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
dat bedoel ik, er zijn miljoenen accounts bij MS hotmail. dat gaat men echt niet zomaar even opslaan
als het een bedrijf geld kost? en andere bedrijven niet?quote:Op donderdag 3 november 2005 15:08 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Ja, maar tegen terreur zullen ze denk ik nog wel hun best doen, het zijn ten slotte amerikanen.
quote:Op woensdag 2 november 2005 13:35 schreef Triangeljosti het volgende:
Neem eens wat tweakers aan of zo!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |