abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31867124
Chronisch zieken minder gewenst als collega

Uitgegeven: 1 november 2005 14:13
ROTTERDAM - De weerstand tegen chronisch zieken op de arbeidsmarkt neemt toe. Ongeveer een op de twaalf mensen (8 procent) vindt het vervelend een chronisch zieke als collega te hebben. Ruim een op de vijf mensen (18 procent) zou geen chronisch zieken aannemen als hij of zij werkgever zou zijn.

Dit blijkt dinsdag uit onderzoek dat Bureau Veldkamp heeft verricht in opdracht van de Stichting Week van de Chronisch Zieken. In 1992 is een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Toen zei nog 13 procent als werkgever geen chronisch zieke te zullen aannemen en had 3 procent liever geen chronisch zieke als collega.

--
Heeft er iemand enig idee wat hier precies bedoeld wordt met chronisch ziek?
  dinsdag 1 november 2005 @ 14:58:40 #2
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_31867438
iemand die om de haverklap niet kan werken vanwege zijn ziekte.
En dus zijn collega's structureel opzadelt met extra werk.
Ik kan me de weerstand dus wel voorstellen.

Wat bedoeld wordt met chronische ziekte: Nou bijvoorbeel PMS...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_31867522
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 14:58 schreef DoctorB het volgende:

Het wordt dus uit het artikel niet duidelijk dat dat de problemen zijn. Daarom vraag ik me dus af of het over uitval gaat, over minder werken, of over aanpassingen die nodig zijn (Of dat het gewoon zeikerds zijn natuurlijk ).

PMS kan overigens erg heftig zijn, maar als je niet van plan bent zwanger te worden, helpt het slikken van de pil.
pi_31867572
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 14:58 schreef DoctorB het volgende:

Haha DoctorB neemt wel de tijd om met zijn rugzakje vol knuppels naar het hoenderhokje te fietsen en ze er allemaal in te werpen.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien:

Een werkgever kan een chronisch zieke voor minder werk inplannen (net zoals een parttimer) zodat hij/zij zijn collega's niet structureel met extra werk kan opzadelen.

Daarbij kan ik me een chronisch zieke voorstellen die zegt: "Maar Doctor, ik wil helemaal niet op kosten van de maatschappij thuis zitten, ik wil graag werken voor de kost; ik kan het alleen niet opbrengen om dat 40 uur per week te doen. Kan het iets minder ? "

Nou Doctor weer...
pi_31867617
ja, chronisch zieken hebben gewoon geen goede genen.
Als we het in een evolutionair kader bekijken is het het beste als we ze geen medische hulp enzo meer verschaffen, zij zullen namelijk de genenpoel van de mens zodanig omlaag halen dat ik durf te beweren dat het in stand houden van de levens van de erfelijk zieken voor de uiteindelijke ondergang van de mens gaat zorgen .
In een maatschappelijk en moreel kader is dit natuurlijk verwerpelijk .
pi_31867652
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:05 schreef Salvad0R het volgende:
Als we het in een evolutionair kader bekijken is het het beste als we ze geen medische hulp enzo meer verschaffen, zij zullen namelijk de genenpoel van de mens zodanig omlaag halen dat ik durf te beweren dat het in stand houden van de levens van de erfelijk zieken voor de uiteindelijke ondergang van de mens gaat zorgen .
Wat is dan een chronisch zieke? Hoezo heeft dat met genen te maken? Wat zijn de problemen voor de collega's?

Dat is mij nog steeds niet duidelijk..
pi_31867696
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat is dan een chronisch zieke? Hoezo heeft dat met genen te maken? Wat zijn de problemen voor de collega's?

Dat is mij nog steeds niet duidelijk..
Ik heb het over de mensen met erfelijke ziektes.
Chronische ziektes kunnen allerlei oorzaken hebben idd.
pi_31867744
quote:
Vind wel dat je even moet oppassen met dit soort uitspraken...
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31867748
Oja. als iemand 80 % van de tijd ziek is, dan is dat vast niet goed voor de collegialiteit.
Je weet dan gewoon niet wanneer je wel of niet op diegene kan rekenen .... en FInancieel gezien is het ook slecht, chronisch zieken aannemen. Want die worden wel betaald als ze ziek zijn, terwijl ze geen werk verrichten.
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:10:52 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31867754
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:08 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ik heb het over de mensen met erfelijke ziektes.
Chronische ziektes kunnen allerlei oorzaken hebben idd.
mkay.

Hopelijk nog iemand die iets meer weet over de achtergrond van het artikel, en weet waarom collega's problemen hebben met chronisch zieken.

Ik moet zelf overigens wel zeggen dat ik collega's die regelmatig ziek zijn wel "lastig" vind, ook al is dat volkomen onterecht..
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:12:26 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31867789
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:10 schreef Salvad0R het volgende:
Oja. als iemand 80 % van de tijd ziek is, dan is dat vast niet goed voor de collegialiteit.
Je weet dan gewoon niet wanneer je wel of niet op diegene kan rekenen .... en FInancieel gezien is het ook slecht, chronisch zieken aannemen. Want die worden wel betaald als ze ziek zijn, terwijl ze geen werk verrichten.
Is dat het probleem waar het hier om gaat? Het is zo lastig dat dat artikel beknopt is..

Sommige chronische ziekten leveren op dat iemand regelmatig niet in staat is om te werken, voor een werkgever is dat sowieso erg onaantrekkelijk. Er zijn echter veel meer gevolgen van chronische ziekten waar het mogelijk om kan gaan..
pi_31867833
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:10 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Vind wel dat je even moet oppassen met dit soort uitspraken...
Oppassen voor wat?
Evolutie is gebaseerd op de mate waarin iemand zichzelf kan redden in de wereld.
Mensen die constant medische hulp behoeven omdat ze kampen met erfelijke ziektes, zullen wanneer zij zich voortplanten meehelpen in het verslechteren van de genenpoel van de mens.
Het is toch gewoon logica?
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:15:13 #13
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_31867875
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:13 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Oppassen voor wat?
Evolutie is gebaseerd op de mate waarin iemand zichzelf kan redden in de wereld.
Mensen die constant medische hulp behoeven omdat ze kampen met erfelijke ziektes, zullen wanneer zij zich voortplanten meehelpen in het verslechteren van de genenpoel van de mens.
Logica of racisme?
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31867885
Hoeveel melden zich niet ziek als ze zich maandag niet lekker voelen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:15:51 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31867893
quote:

[..]

Oppassen voor wat?
Evolutie is niet meer echt van toepassing op mensen, daarvoor hebben mensen teveel in eigen hand, en zijn mensen teveel aan beschaving bloot gesteld.
pi_31868052
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:15 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Logica of racisme?
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

Heb het nergens over rassen .
pi_31868056
quote:
tja ik vind ook dat men tot bepaalde hoogte mensen moet helpen maar daarna moet laten sterven op een niet pijnlijke manier. je kan van alles wel in leven houden maar waar ben je dan mee bezig...met al dat geld voor een paar mensen kun je het leven van heel veel mensen kwalitatief veel meer verbeteren...

tja, ik zou ook geen chronisch zieken als personeel of collega willen hebben. als je nu wist dat ze elke donderdag ziek zouden zijn is het te doen maar dat zit er natuurlijk niet in ...
Islam=facisme
pi_31868131
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:15 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Logica of racisme?
ach je moet zien of ze ook in staat zijn om zichzelf te redden in een leven van een paar honder of duizend jaar geleden.

vroegah zouden ze ook dood gaan, survival of the fittest. ze nu in leven houden vind ik ook te ver gaan geld, tijd en middelen kun je wel beter besteden.
Islam=facisme
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:24:51 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31868137
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:21 schreef DarkDancer het volgende:

tja, ik zou ook geen chronisch zieken als personeel of collega willen hebben. als je nu wist dat ze elke donderdag ziek zouden zijn is het te doen maar dat zit er natuurlijk niet in ...
Het gaat jou puur om de uitval? Chronisch zieken die niet regelmatig uitvallen (Maar bijv. een contract voor minder uren hebben, of soms iets vermoeider zijn) heb je geen problemen mee?
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:25:15 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31868148
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:24 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

ach je moet zien of ze ook in staat zijn om zichzelf te redden in een leven van een paar honder of duizend jaar geleden.

vroegah zouden ze ook dood gaan, survival of the fittest. ze nu in leven houden vind ik ook te ver gaan geld, tijd en middelen kun je wel beter besteden.
Survival of the fittest is overigens iets heel anders.
pi_31868221
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het gaat jou puur om de uitval? Chronisch zieken die niet regelmatig uitvallen (Maar bijv. een contract voor minder uren hebben, of soms iets vermoeider zijn) heb je geen problemen mee?
als je chronisch zieken hebt die ipv 40 uur maar 20 uur kunnen werken dan zou je ze kunnen aannemen als partimer of 2 chronisch zieken. als ze zeg maar regelmatig op willekeurige dagen ziek zijn dan heb je er weinig aan, als baas en collega...

verder denk ik dat mensen die chronisch ziek zijn en willen werken ook extra hun best zullen doen om een gewoon leven te leidden...
Islam=facisme
pi_31868235
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 14:47 schreef Alicey het volgende:

Chronisch zieken minder gewenst als collega

Heeft er iemand enig idee wat hier precies bedoeld wordt met chronisch ziek?
VanDale noemt chronisch: langdurig <=> acuut 2 voortdurend, aanhoudend.

Dit zijn dus ziekten waar je ontzettend moeilijk of nooit meer vanaf komt. Dat kan variëren van astma tot en met ME.

Tja, beetje een tweestrijd voor de maatschappij. De mensen die chronisch ziek zijn hebben echt niet om de ziekte gevraagd. Die hadden ook dolgraag op de gewoonlijke manier aan het werk gewild, maar dankzij die ziekte zal het nooit kunnen. Nog groter probleem is dat je niet van permanent zieken op aan kunt, waardoor het niet in een regelmaat (9 tot 5 bijvoorbeeld) in valt te passen.

Doorgaans zijn chronisch zieken enorme bergen energie kwijt om alleen al de ziekte een beetje de baas te kunnen. Wat voor niet-zieken simpele handelingen zijn kunnen een zieke enorme tijdrovende klussen worden (lopen, opstaan, typen, etc). Dan blijft er weinig tot geen energie meer over om te werken, hoe graag men dat ook wilt.

Mij persoonlijk maakt het geen ruk uit, zolang die persoon maar zijn best doet, afspraken nakomt en resultaat geeft. Dat valt allemaal in te plannen. Ook in een minder snel tempo dan normaal.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:32:10 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31868334
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:28 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

VanDale noemt chronisch: langdurig <=> acuut 2 voortdurend, aanhoudend.

Dit zijn dus ziekten waar je ontzettend moeilijk of nooit meer vanaf komt. Dat kan variëren van astma tot en met ME.
Maar er is ook nog onderscheid tussen ziektes die voortdurend zijn, en ziektes die bij episodes komen. Ook verschilt de impact per ziekte.
quote:
Tja, beetje een tweestrijd voor de maatschappij. De mensen die chronisch ziek zijn hebben echt niet om de ziekte gevraagd. Die hadden ook dolgraag op de gewoonlijke manier aan het werk gewild, maar dankzij die ziekte zal het nooit kunnen. Nog groter probleem is dat je niet van permanent zieken op aan kunt, waardoor het niet in een regelmaat (9 tot 5 bijvoorbeeld) in valt te passen.
Misschien is het ook op dat gebied dan zoeken naar alternatieven.. Maar dit is vanuit de werkgever geredeneerd, en voor een werkgever is een chronisch zieke een financieel probleem. Maar hoe zit dat met de collega's, want daar gaat het artikel over?
quote:
Doorgaans zijn chronisch zieken enorme bergen energie kwijt om alleen al de ziekte een beetje de baas te kunnen. Wat voor niet-zieken simpele handelingen zijn kunnen een zieke enorme tijdrovende klussen worden (lopen, opstaan, typen, etc). Dan blijft er weinig tot geen energie meer over om te werken, hoe graag men dat ook wilt.
Een uitkering levert aan de andere kant ook een financieel nadeel op, plus het feit dat het voor de zieke nog een groter probleem wordt op die manier...
quote:
Mij persoonlijk maakt het geen ruk uit, zolang die persoon maar zijn best doet, afspraken nakomt en resultaat geeft. Dat valt allemaal in te plannen. Ook in een minder snel tempo dan normaal.
Ik denk dat ik me hier wel in kan vinden. Afspraken in ieder geval nakomen. Voor de rest is er vaak wel uit te komen dan denk ik..
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:33:02 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31868367
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:28 schreef DarkDancer het volgende:

verder denk ik dat mensen die chronisch ziek zijn en willen werken ook extra hun best zullen doen om een gewoon leven te leidden...
Ik denk dat het feit dat een chronisch zieke wil werken al aangeeft dat de wil om een normaal leven te leiden aanwezig is..
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:01:35 #25
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_31869152
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat het feit dat een chronisch zieke wil werken al aangeeft dat de wil om een normaal leven te leiden aanwezig is..
Denk ook niet dat alle zieke over 1 kam gescheerd mogen worden
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:02:22 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31869175
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:01 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Denk ook niet dat alle zieke over 1 kam gescheerd mogen worden
Mij lijkt ook dat er een hele hoop variatie is. Vandaar dat ik het zo jammer vind dat het artikel er niet over uitweidt wat nou het probleem is..
pi_31870817
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

We willen allemaal heel veel, en ik zou als werkgever niet iemand willen die zomaar plotseling weg kan vallen..

(Ja, jij en ik kunnen onder een auto komen, maar ik heb het over een verhoogd risico tot wegvallen)
"Cry 'havoc,' and let slip the dogs of war."
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:05:03 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31870850
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:04 schreef Reflex het volgende:

[..]

We willen allemaal heel veel, en ik zou als werkgever niet iemand willen die zomaar plotseling weg kan vallen..

(Ja, jij en ik kunnen onder een auto komen, maar ik heb het over een verhoogd risico tot wegvallen)
Als werkgever zou ik dit zeker laten meewegen. Al gaat het wel om de aard van de chronische ziekte.
pi_31871126
quote:
geen goed genen... in de spiegel gekeken?
pi_31871400
Ik kan het me wel voorstellen. Een aantal jaren geleden ging ik gezond naar bed en werd halfverlamd wakker. Helaas geen PMS maar MS. Daar lig je dan op je 34ste met een klein kind. Ik heb nog enkele jaren geprobeerd te blijven werken maar dat is niet gelukt. Er kon inderdaad op mij niet gerekend worden en zelfs de meest simpele klussen kan ik soms niet aan.
Hoewel ik door mijn collega's altijd heel goed gesteund ben voelde ik me wel schuldig hierover, ook vwb de kosten van de werkgever.
Nog steeds doet het me pijn dat ik niet meer kan werken maar in mijn geval kon het niet anders.

Dat gaat echter niet voor alle chronisch zieken op, met sommige beperkingen is het wel mogelijk om een vrijwel normaal leven te leiden en dan is het dus zonde dat die mensen die kans niet krijgen.
Het is heus niet leuk vanaf de zijlijn te moeten toekijken.

(en voor diegene die denken dat zij onkwetsbaar zijn: whoahahahahaha. Je hebt geen idee).
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:29:00 #31
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31871464
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:15 schreef Alicey het volgende:
Evolutie is niet meer echt van toepassing op mensen, daarvoor hebben mensen teveel in eigen hand, en zijn mensen teveel aan beschaving bloot gesteld.
Er is spraken van devolutie. Het aantal mensen dat in de WAO zit is enorm, en genen spelen daarin zeer waarschijnlijk een belangrijke rol.
I'm nobody's sheep
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:30:45 #32
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31871520
Chronisch ziek, je zou zo maar last van je rug kunnen krijgen waar je nooit meer vanaf komt waardoor je vaker uitvalt.

Depressie, ziekte nummer 1 in 2020 volgens wetenschappers. Misschien ligt de helft van Nederland eruit door omstandigheden.

Bedrijven hebben teveel voor het zeggen als je het mij vraagt. Vraag naar werk is groter dan het aanbod. Dat is het probleem. De arbeidsmarkt is overbezet.

[ Bericht 17% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 01-11-2005 17:45:19 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:45:49 #33
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31871931
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:30 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik schrijf nu zo omdat hij gevaarlijke uitspraken heeft en dan wil ik ff een aanval uitoefenen en iemand op de plek wijzen waar ie thuis hoort. Rassenzuivering was vroeger ook daarop gericht. In ieder geval zuivering van het menselijke ras. En dan maakt het niet uit op welke manier het gebracht wordt.
Prima excuus om de boel te laten degenireren. Heb je geen betere argumenten dan een verwijzing naar WO2 en een persoonlijke aanval ver beneden de gordel gebaseerd op iemands fotoboek?
I'm nobody's sheep
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:29:21 #34
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_31873020
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:15 schreef AkeBiAtch het volgende:

[..]

geen goede genen... in de spiegel gekeken?
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:58:55 #35
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31873841
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:29 schreef Scandum het volgende:

[..]

Er is spraken van devolutie. Het aantal mensen dat in de WAO zit is enorm, en genen spelen daarin zeer waarschijnlijk een belangrijke rol.
Pech net zo goed.
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:50:30 #36
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_31875475
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Pech net zo goed.
Zkr, want ken niemand die erom gevraagd heeft
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31875756
Allemaal weer lieve argumenten Ik heb een chronische ziekte, maar niet zo'n erge. Suikerziekte. Vind niet dat een ziekte als suikerziekte reden zou moeten zijn om mij nie taan te nemen. Ik heb nou niet echt ervaring met een fulltime baan, ben ook nog maar jong eh Maar ik doe m'n werk wat ik nu heb gewoon goed, neem diensten van collega's over als het nodig is en werk gemiddeld dus zo'n 20 uur per week, naast mijn school en sport.

Neem aan dat er dan wel onderscheid word gemaakt tussen chronische ziekten, niet dat ik ze allemaal ken ofzo
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:04:51 #38
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_31875991
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 79% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 15:35:24 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:30:35 #39
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_31876923
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:58 schreef truSteh het volgende:
Allemaal weer lieve argumenten Ik heb een chronische ziekte, maar niet zo'n erge. Suikerziekte. Vind niet dat een ziekte als suikerziekte reden zou moeten zijn om mij nie taan te nemen. Ik heb nou niet echt ervaring met een fulltime baan, ben ook nog maar jong eh Maar ik doe m'n werk wat ik nu heb gewoon goed, neem diensten van collega's over als het nodig is en werk gemiddeld dus zo'n 20 uur per week, naast mijn school en sport.

Neem aan dat er dan wel onderscheid word gemaakt tussen chronische ziekten, niet dat ik ze allemaal ken ofzo
Moet ook wel, want iemand met suikerziekte zou btr/minder goed kunnen functioneren als iemand met MS (o.i.d.)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:49:39 #40
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_31877620
quote:

[..]

Oppassen voor wat?
Dit is wel heel erg kort door de bocht geredeneerd.

Een van de aspecten die ervoor heeft gezorgd dat de mens tov andere diersoort 'zo ver' is gekomen is het kunnen samenwerken.

Goede / slechte genen is betrekkelijk. Vroeger was het om te overleven een groot voordeel wanneer iemand fysiek sterk was, omdat er voornamelijk zware arbeid moest worden verricht. Dit is over de eeuwen heen langzaam aan het verschuiven. Daar komt bij dat door de toenemende medische kennis, sommige ziekten die vroeger een belemmering waren mbt het goed kunnen functioneren, dit nu niet meer zijn. In sommige gevallen zullen de mensen met een chronische ziekte juist mensen zijn die op een bepaald vakgebied een onmisbare (of grote) toegoegde waarde hebben.

Uiteraard leven we vandaag en niet morgen, en ook ik vind het vervelend om continu met extra opgezadeld te worden vanwege continue ziekte van een collega. Enige dat ik probeer aan te kaarten is dat jouw 'logica' met het oog op de toekomst v/d mens nogal kort door de bocht is.

Wat ik overigens een interessante vraag vind: is het mogelijk werkzaamheden zo in te delen dat iemand met een chronische ziekte het aankan.

Maar goed, dit zal heel sterk afhangen van de ziekte en het type werkzaamheden. Wanneer iemand steeds op de meest onvoorspelbare momenten ziek is en je met een bepaalde planning zit, de persoon een eigen klantenkring heeft e.d., dan lijkt het me in ieder geval niet goed te doen.
Krekker is de bom!
pi_31880308
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:21 schreef DarkDancer het volgende:
Nou bij sommige ziektes valt dat wel goed te voorspellen hoor, als het weer of de jaargetijde van invloed zijn of de inname van bepaalde medicamenten met bijwerkingen.
quote:
Oppassen voor wat?
Bij ons in de familie is iedereen redelijk veel ziek, alleen hebben we wel extreem hoge IQ's (130-155). Een van m'n opa's schrijft muziek voor film & toneel, de ander is vliegtuigbouwkundige, m'n ene oma doceert aan een conservatorium, de andere is gepromoveerd op radiotechniek (destijds was dat heel modern), m'n moeder en biologische vader zijn wiskundigen, en ik studeer rechten met veel extra vakken. Ik denk dat wij minimaal net zo nuttig voor de maatschappij zijn als een zeer gezonde bouwvakker of zo. Alleen 40 uur per week werken gaat denk ik niet lukken met mijn gezondheid, dan werk ik mezelf namelijk binnen een paar jaar de kist in. Maar goed dat hoeft dan gelukkig ook niet per se, met 4x9=36 uur per week zou je je studie toch al in maatschappijnuttig opzicht al redelijk moeten terugverdienen gok ik zo.

Ohja en daarnaast, bij ons in de familie draagt ook iedereen een bril met sterke glazen. Zullen we mensen met een oogafwijking ook maar meteen preventief ruimen? En wat dacht je van mensen met een aanleg voor kanker of bijv. suikerziekte?
Kom nou.
Dan kun je iedereen preventief ruimen, als je zo begint.

En trouwens met een beetje geluk kunnen we binnenkort genen modificeren en alle gebreken die er de laatste honderd jaar in zijn geslopen door een "gebrek" aan natuurlijke selectie eruit halen.
  dinsdag 1 november 2005 @ 23:37:10 #42
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31883828
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:01 schreef Sessy het volgende:
En trouwens met een beetje geluk kunnen we binnenkort genen modificeren en alle gebreken die er de laatste honderd jaar in zijn geslopen door een "gebrek" aan natuurlijke selectie eruit halen.
Heb ik toevallig net een topic over geopend. Designer Babies

Kunnen en mogen zijn echter verschillende dingen. Zover ik weet is het met de huidige wetgeving min of meer verboden. In de VS zie ik het ook niet gebeuren. In Europa zullen de christelijke partijen ook dwars liggen.

Als de maatschapij in elkaar dondert omdat de gemiddelde burger te dom en te ziek is om de boel bij elkaar te houden krijg je ongeveer hetzelfde effect als er preventief geruimd wordt. Beide niet echt wenselijk.
I'm nobody's sheep
pi_31884968
Dan moet je als maatschappij ontevreden zijn met de wetgeving en niet met de chronisch zieken.
pi_31885593
quote:
Psychopathie is ook een ziekte en vaak erfelijk. Voordat je zometeen ook nog over preventief ruimen begint, verbeter de wereld..............................

[ Bericht 1% gewijzigd door Poldermodel op 02-11-2005 00:53:41 ]
pi_31886492
Ik heb ook liever collegae waar ik op kan rekenen. Niet dat chronisch zieken onbetrouwbaar zijn qua persoon maar ze zijn gewoon vaak ziek, en dat is vervelend om mee samen te werken.
pi_31886577
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:15 schreef AkeBiAtch het volgende:
geen goed genen... in de spiegel gekeken?
quote:
Op woensdag 2 november 2005 00:42 schreef Poldermodel het volgende:
Psychopathie is ook een ziekte en vaak erfelijk. Voordat je zometeen ook nog over preventief ruimen begint, verbeter de wereld..............................
Ah, de heren moraalridders zijn ook van de partij. Het is gewoon een feit dat mensen met bepaalde genen gevoeliger zijn voor ziektes, ook is het een feit dat het menselijk ras verbeterd als je die genen uit kunt bannen. Dat doe je door te voorkomen dat mensen met ongewenste genen zich voort planten. In iets constructievere vorm doet men het al eeuwen in de tuinbouw waar het veredeling heet, maar in principe is dat net zo goed toepasbaar op mensen.
pi_31887818
quote:
Op woensdag 2 november 2005 00:42 schreef Poldermodel het volgende:

[..]

Psychopathie is ook een ziekte en vaak erfelijk.
Psychopathie is geen ziekte, maar een verzamelnaam voor ziekten aan de psyche.
pi_31887822
quote:
Op woensdag 2 november 2005 01:31 schreef Steijn het volgende:

[..]

[..]

Ah, de heren moraalridders zijn ook van de partij. Het is gewoon een feit dat mensen met bepaalde genen gevoeliger zijn voor ziektes, ook is het een feit dat het menselijk ras verbeterd als je die genen uit kunt bannen. Dat doe je door te voorkomen dat mensen met ongewenste genen zich voort planten. In iets constructievere vorm doet men het al eeuwen in de tuinbouw waar het veredeling heet, maar in principe is dat net zo goed toepasbaar op mensen.
De vlieger gaat andersom echter niet op. Er zijn legio mogelijkheden waarom iemand ziek of gehandicapt raakt, zonder dat er sprake is van een erfelijke component. Hoe zit dit trouwens met twijfelgevalletjes?
  woensdag 2 november 2005 @ 07:14:59 #49
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31887837
quote:
Mijn vader is chronisch ziek en dat heeft niets te maken met zijn genen.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen het vervelend vinden. Dit zijn zeker ook de mensen die klagen dat sommige mensen een wao hebben ofzo. Die mensen zouden zelf eens langere tijd ziek moeten worden.
pi_31887926
Ik vind dat die percentages opmerkelijk laag liggen

Als je hoort wat achter iemands rug verteld wordt als hij regelmatig ziek is. Ofwel klaagt men erover, of er wordt mee gespot.
quote:
Ruim een op de vijf mensen (18 procent) zou geen chronisch zieken aannemen als hij of zij werkgever zou zijn.
"Ruim" lijkt me hier niet op zijn plaats...
pi_31888025
quote:
Op woensdag 2 november 2005 07:39 schreef Doderok het volgende:
[knip]
Als je hoort wat achter iemands rug verteld wordt als hij regelmatig ziek is. Ofwel klaagt men erover, of er wordt mee gespot.
[knip]
Dat is echt ongelovelijk hoeveel er 'geouwehoer(t/d)' wordt binnen een bedrijf...
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31888116
quote:
Op woensdag 2 november 2005 07:14 schreef Silmarwen het volgende:

Ik kan me niet voorstellen dat mensen het vervelend vinden
Ik kan me dat prima voorstellen. Collega's die ziek zijn, kunnen "lastig" zijn qua werkverdeling en planning. Het hangt er echter ook weer van af wat en hoe precies..
pi_31888128
quote:
Op woensdag 2 november 2005 07:39 schreef Doderok het volgende:
Ik vind dat die percentages opmerkelijk laag liggen

Ik denk toch ook wel dat dat van de bedrijfscultuur af hangt, de mate waar men iets af weet van de ziekte, en hoe de zieke werknemer er zelf mee omgaat.
pi_31888176
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik kan me dat prima voorstellen. Collega's die ziek zijn, kunnen "lastig" zijn qua werkverdeling en planning. Het hangt er echter ook weer van af wat en hoe precies..
precies.
een collega die om de haverklap ziek is, is vervelend gewoon, ook al kan die persoon er weinig aan doen.
je weet dan niet wanneer hij/zij er wel of niet is en hoe lang het 'deze keer' zal duren.

bij een nierpatient bv die 2 of 3 keer per week aan de dialyse moet is ook dan ook afwezig maar dat is een vasstaand iets, je weet precies wanneer en hoe lang die persoon er dan niet is.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_31888743
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk toch ook wel dat dat van de bedrijfscultuur af hangt, de mate waar men iets af weet van de ziekte, en hoe de zieke werknemer er zelf mee omgaat.
Dat klopt in mijn ervaring. Ik lag, voor mijn ziekte, goed in de groep, was over het algemeen een fijne collega (al zeg ik het zelf), capabel en nooit te beroerd hard te werken. (als het moest ). Daarnaast was het overduidelijk dat ik echt nogal ziek was.
Ik heb op mijn werk meteen open kaart gespeeld en het bespreekbaar gemaakt. Ik heb keihard geknokt weer te herstellen al zou het voor nog maar 10 uur pw zijn. Mn collega's waren net zo verdrietig als ik toen dat ook niet bleek te lukken, aan mijn inzet heeft het niet gelegen.

Ik heb nooit gemerkt dat er lelijk gedaan werd achter mn rug of dat mij wat kwalijk werd genomen. Integendeel. Pas geleden zei mn baas toen ik langskwam nog dattie me nog steeds graag terug zou heben als het enigszins kon.

Nu loop ik natuurlijk kans dat ik bij de beruchte herkeuring van de wao weer 'beter' verklaard wordt, dus ik hou het contact warm.
pi_31889205
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:21 schreef milagro het volgende:

[..]

precies.
een collega die om de haverklap ziek is, is vervelend gewoon, ook al kan die persoon er weinig aan doen.
je weet dan niet wanneer hij/zij er wel of niet is en hoe lang het 'deze keer' zal duren.

bij een nierpatient bv die 2 of 3 keer per week aan de dialyse moet is ook dan ook afwezig maar dat is een vasstaand iets, je weet precies wanneer en hoe lang die persoon er dan niet is.
Een chronisch zieke is niet iemand die om de haverklap er niet is. Ik ben zelf al langer chronisch ziek dan ik werk en heb me nog nooit ziek gemeld (werk nu 8 jaar).
pi_31889273
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:38 schreef DRA het volgende:

[..]

Een chronisch zieke is niet iemand die om de haverklap er niet is. Ik ben zelf al langer chronisch ziek dan ik werk en heb me nog nooit ziek gemeld (werk nu 8 jaar).
sommigen zijn dat dus wel
en daar heb ik het over.

je hoeft je dus niet aangesproken te voelen
pi_31889307
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:38 schreef DRA het volgende:

[..]

Daarom wil ik dat onderscheid ook maken. Ik zou ook chronisch ziek genoemd kunnen worden, maar eveneens de laatste jaren nooit ziek gemeld. Ik denk echter dat het artikel niet over dat soort situaties gaat, daar het waarschijnlijk collega's niet eens opvalt..
pi_31889374
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daarom wil ik dat onderscheid ook maken. Ik zou ook chronisch ziek genoemd kunnen worden, maar eveneens de laatste jaren nooit ziek gemeld. Ik denk echter dat het artikel niet over dat soort situaties gaat, daar het waarschijnlijk collega's niet eens opvalt..
Sterker nog, mijn collega's weten het niet eens
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31889398
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:47 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Sterker nog, mijn collega's weten het niet eens
Da's nog het beste.
pi_31889504
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:42 schreef milagro het volgende:

[..]

je hoeft je dus niet aangesproken te voelen
Weet ik wel, maar er staat toch duidelijk chronisch ziek. Dan gaat het dus niet om mensen die om de haverklap een 1 of andere vage ziekte hebben, maar om mensen die duidelijk een serieuze ziekte hebben. Die laatste groep is gewoon niet echt chronisch ziek maar is gewoon niet zo gemotiveerd of gaat anders met zijn/haar werk om.

Geloof me dat het hebben van een chronische ziekte behoorlijk wat (negatieve) effecten heeft op je leven. Juist daarom heb ik mezelf voorgenomen om mijn werk daar niet onder te laten leiden. Ik denk dat er genoeg chronisch zieken zijn die dezelfde insteek hebben.
pi_31889590
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:53 schreef DRA het volgende:

[..]

[knip]
Geloof me dat het hebben van een chronische ziekte behoorlijk wat (negatieve) effecten heeft op je leven. Juist daarom heb ik mezelf voorgenomen om mijn werk daar niet onder te laten leiden. Ik denk dat er genoeg chronisch zieken zijn die dezelfde insteek hebben.
Absoluut mee eens
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31889613
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:53 schreef DRA het volgende:

[..]

Weet ik wel, maar er staat toch duidelijk chronisch ziek. Dan gaat het dus niet om mensen die om de haverklap een 1 of andere vage ziekte hebben, maar om mensen die duidelijk een serieuze ziekte hebben. Die laatste groep is gewoon niet echt chronisch ziek maar is gewoon niet zo gemotiveerd of gaat anders met zijn/haar werk om.

ME is ook een chronische ziekte, en die mensen zijn toch echt vaak afwezig, hoor
Er zijn dus echt wel langdurige aandoeningen die veelvuldige afwezigheid kunnen betekenen.

Het gaat dus meer om de onregelmatigheid van die afwezigheid, dan de afwezigheid zelf.
Bij bv de nierpatient stel je je er op in, dat die persoon regelmatig (op gezette tijden) er niet is.
Het is dan niet anders dan een part timer feitelijk.
Maar als er geen peil op te trekken valt, maar het wel vaak voor komt, gaat men zich ergeren ws toch .
pi_31889976
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:13 schreef mommychaos het volgende:
[..]
Ik heb nooit gemerkt dat er lelijk gedaan werd achter mn rug of dat mij wat kwalijk werd genomen. Integendeel. Pas geleden zei mn baas toen ik langskwam nog dattie me nog steeds graag terug zou heben als het enigszins kon.
[..]
Het komt zeker niet overal voor, maar meestal verneem je enkel dat iemand op een andere afdeling ziek is als men tijdens de lunch erover zit te klagen.

Zo eenzijdig negatief had ik het dus niet bedoeld
pi_31903156
quote:
Op woensdag 2 november 2005 01:31 schreef Steijn het volgende:

[..]

[..]

Kvind je niet alleen irritant lullen, maar je noemt me ook nog een man als je dan zoveel "verstand" hebt van genen zou je misschien iets aan je eigen genen moeten doen oftewel zoals al eerder gezegd werd: begin bij jezelf
pi_31917711
Bij m'n vorige baan had ik een directe collega die om de haverklap "ziek" was. Vreselijk. Betekent niets anders dan extra werk en dat jouw prestaties er op aangekeken worden omdat je toevallig in hetzelfde team zit.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31917815
Het is vreselijk die chronisch zieken. Het is vervelend voor die mensen dat ze chronisch ziek zijn, al hebben veel "chronisch zieken" er ook een handje van om bij het minst geringste afwezig te zijn.. maar de collega's worden weer opgezadeld met extra werkzaamheden, naast de gebruikelijke werkzaamheden.

Ook lijden de teamprestaties er onder.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  donderdag 3 november 2005 @ 01:47:39 #68
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_31917865
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is vreselijk die chronisch zieken. Het is vervelend voor die mensen dat ze chronisch ziek zijn, al hebben veel "chronisch zieken" er ook een handje van om bij het minst geringste afwezig te zijn.. maar de collega's worden weer opgezadeld met extra werkzaamheden, naast de gebruikelijke werkzaamheden.

Gaat net zoveel op voor mensen zonder "chronische ziekte"
Bv.: nachtje stappen.. kunnen het bed nie uitkomen.. ach katertje >> laat ik de baas maar ff bellen dat ik ziek ben...
Dan zijn collega's ook erg blij
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_31917886
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:47 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Bv.: nachtje stappen.. kunnen het bed nie uitkomen.. ach katertje >> laat ik de baas maar ff bellen dat ik ziek ben...
Dat is ook bloedirritant inderdaad.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31918373
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Daar moet dan maar rekening mee gehouden worden, als de overheid dat wil.
  donderdag 3 november 2005 @ 02:50:02 #71
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_31918422
Ja die Chronish Zieken met hun Chronisch Excuus altijd. Hun excuus IS hun ziekte.

Ook is er dan die Staatssecretaresse van Gennip die opnieuw zwanger is. Twee keer in een ambtsperiode. Nu, dat noem ik staatsvertegenwoordiging! Ga in Griekenland wonen!
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_31918472
quote:
Op donderdag 3 november 2005 02:50 schreef bofneger het volgende:
Ja die Chronish Zieken met hun Chronisch Excuus altijd. Hun excuus IS hun ziekte.

Ook is er dan die Staatssecretaresse van Gennip die opnieuw zwanger is. Twee keer in een ambtsperiode. Nu, dat noem ik staatsvertegenwoordiging! Ga in Griekenland wonen!
Tuurlijk joh, jij snapt 't...
  donderdag 3 november 2005 @ 03:02:28 #73
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_31918511
quote:
Op donderdag 3 november 2005 02:57 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Braamhaar. Bek houden. Het gaat om de mentaliteit en om de inzet voor je werk. Die is laag.
Ull de llebre.
pi_31918518
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:02 schreef bofneger het volgende:

[..]

Braamhaar. Bek houden. Het gaat om de mentaliteit en om de inzet voor je werk. Die is laag.
  donderdag 3 november 2005 @ 03:04:48 #75
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_31918531
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:03 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Ull de llebre.
pi_31918549
Daar gaat 't in dit topic helemaal niet over sufferd...
pi_31918555
quote:
Op donderdag 3 november 2005 02:57 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Twee keer zwanger worden als staatssecretaris vind ik dubieus. Je bent daar om je stemmers te vertegewoordigen en je werk te doen. Niet om zwanger te worden en geld op te strijken zonder ook daadwerkelijk iets te doen.
pi_31918581
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Twee keer zwanger worden als staatssecretaris vind ik dubieus. Je bent daar om je stemmers te vertegewoordigen en je werk te doen. Niet om zwanger te worden en geld op te strijken zonder ook daadwerkelijk iets te doen.
Kan jij niet lezen?
Effe topictiteltje tot je laten doordringen, de rest nog effe lezen maar niet meteen als een dwaas op de laatste paar postjes reageren...
Scheelt een hoop frustraties hoor als je weet waar je 't over hebt...
  donderdag 3 november 2005 @ 03:14:11 #79
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_31918596
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:06 schreef Braamhaar het volgende:
Daar gaat 't in dit topic helemaal niet over sufferd...
Nee, ik moet je gelijk geven in die zin dat zwanger zijn niet hetzelfde is als chronisch ziek. Aan de hand van een aantal reacties werd ik herinnerd aan het feit dat de staatssecretaris gewoon zwanger wordt tijdens haar ambt.

Ik vind dat storend, net zoals ik het storend vind dat talloos veel werknemers hun ziekte aanwenden als excuus om niet te hoeven werken.
Ull de llebre.
pi_31918633
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:14 schreef bofneger het volgende:

[..]

Nee, ik moet je gelijk geven in die zin dat zwanger zijn niet hetzelfde is als chronisch ziek. Aan de hand van een aantal reacties werd ik herinnerd aan het feit dat de staatssecretaris gewoon zwanger wordt tijdens haar ambt.

Ik vind dat storend, net zoals ik het storend vind dat talloos veel werknemers hun ziekte aanwenden als excuus om niet te hoeven werken.
Nogmaals, daar gaat 't niet over in dit Topic!
  donderdag 3 november 2005 @ 03:22:50 #81
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_31918639
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:21 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Nogmaals, daar gaat 't niet over in dit Topic!
Okee, scheids. Ik zal het topic even haarfijn doorlezen.
Ull de llebre.
pi_31918705
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:11 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Kan jij niet lezen?
Effe topictiteltje tot je laten doordringen, de rest nog effe lezen maar niet meteen als een dwaas op de laatste paar postjes reageren...
Scheelt een hoop frustraties hoor als je weet waar je 't over hebt...
Misschien gewoon je mond houden en alleen op die submit knop rammen als je ook echt wat te melden hebt?
pi_31918746
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Misschien gewoon je mond houden en alleen op die submit knop rammen als je ook echt wat te melden hebt?
(sorry, kon 't niet laten!)
pi_31918748
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:47 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

(sorry, kon 't niet laten!)
Gewoon ff niet posten dus. Niet zo moeilijk.
pi_31918754
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:47 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Gewoon ff niet posten dus. Niet zo moeilijk.
Hihihi, stouterd!

Maarruh, nu weer even On-topic?
pi_31918776
Ben je soms chronisch ziek?
pi_31918796
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ben je soms chronisch ziek?
Nee maar wel chronisch geinteresseerd in deze Topic!
pi_31919148
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:47 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Wachtdagen zijn overigens een middel om dat soort praktijken te voorkomen.
pi_31919152
quote:
Op donderdag 3 november 2005 03:14 schreef bofneger het volgende:

Ik denk dat diegenen die dat doen maar een kleine groep vormen op het totaal..

[ Bericht 2% gewijzigd door Alicey op 03-11-2005 08:20:00 ]
pi_31919487
quote:
Op donderdag 3 november 2005 07:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat diegenen die dat doen maar een kleine groep isop hte totaal..
weet wel zkr... en de rest wordt daardoor ook veroordeeld terwijl dat dus nergens op slaat
pi_31922137
quote:
Op donderdag 3 november 2005 02:50 schreef bofneger het volgende:

Okay in een ambtsperiode vind ik dat niet kunnen, maar voor de rest betalen die kindjes wel de pensionen en zorgpremie's straks en werken ze als wij dat niet meer kunnen, en een beetje solidariteit mag ook wel. Ga d'r niet vanuit dat jij altijd gezond blijft, de kans is vrij groot dat je dat niet blijft.
pi_31922279
Ik ben ook chronisch ziek (diabetes), maar daardoor heb ik volgens mij juist een hogere weerstand dan de gemiddelde werknemer. Ik heb me nog nooit ziek gemeld (ik krijg wel altijd de griepprik btw). Sterker nog, ik ben wel gewend om me tijdelijk wat minder te voelen, maar daarnaast ben ik dus ook gewend om me daar over heen te zetten.

Nu kan ik me wel voorstellen dat de gemiddelde chronisch zieke wat meer last heeft van zijn/haar aandoening, maar het hoeft dus niet.
pi_31922362
quote:
Mee eens. Ouderen zelfde verhaal.

En polygamie moeten we weer invoeren. Vrouwen neuken met de sterksten, net als in de rest van de dierenwereld.

Sterke genen zijn goed. Zwakken zijn slecht voor de samenleving.
  vrijdag 4 november 2005 @ 10:49:26 #94
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_31953637
Ik ben ook chronisch ziek (CVS, Fybromyalgie en hidradenitus) en ik werk. Helaas ben ik niet meer in staat om fulltime te werken. Ik zal nooit mijn ziekte als excuus gebruiken. Maar ik zal er ook nooit om liegen als ik ziek ben/word en een of meer dagen niet kan komen. Ik weet inmiddels wat ik wel en niet (aan) kan en pas de rest van mn leven grotendeels aan op mn werk. De avond voor mijn werkdag ga ik bijv extra vroeg slapen en doe ik niks hooguit wat tv kijken. Dan weet ik dat ik een redelijke kans maak om mn werkdag een beetje door te komen.
Ik weet dat ik niet de hele dag fatsoenlijk kan presteren, daarom deel ik mn dagen in met minder zwaar en zwaarder werk. En schuif ik regelmatig wel eens iets door naar een andere dag of een collega. Maar altijd in overleg. En als ik dan een goeie dag heb, neem ik werk van mn collega over.

We helpen mekaar hier. Ze weten ook dat ze me niet om 8u hier hoeven te verwachten, ik rijd 1,5 uur naar mn werk en ik kom niet echt goed uit mn bed. Dus ik begin meestal rond 9u. Ik houd dan gewoon wat korter pauze of werk iets langer door. Of ik doe thuis nog iets op de dagen dat ik niet werk.

Ik ben ook aangenomen terwijl mijn baas wist van mijn gezondheidsproblemen. Hij zag dat ik genoeg in huis had om mn werk goed te doen en dat ik gewoon de pech heb om ziek te zijn. Ik maak mn eigen planning (in overleg met mn baas uiteraard) en houd dus rekening met de rest van mijn leven, zodat ik toch nog een sociaal leven kan hebben. Wat ook erg moeilijk is als je chronisch ziek bent.

Ikzelf heb nooit problemen gehad met mensen die ziek waren in mn werkomgeving toen ik wel nog fulltime werkte (ook toen ikzelf nog niet wist wat er met mij aan de hand was, dat ikzelf ook ziek was/ben). De ene keer help jij hun en de andere keer helpen zij jou.
Ik heb wel problemen met die "ik heb teveel gefeest en nu voel ik me beroerd"- collega's. Of mensen die hun afspraken niet nakomen. Ook al ben ik ziek, dan nog kan ik mn afspraken nakomen. Desnoods telefonisch of per mail bepaalde zaken doorgeven.

Dus ik kan die hele discussie niet volgen. Ik vraag er niet om om niet te kunnen werken of om ziek te zijn. Ik denk dat ze beter ipv "Chronisch zieken" hadden kunnen schrijven: "Chronisch geen zin hebben om te werken". Want dat kost de werkgever en de collega's meer (ofwel ergernis of wel geld).

En die hele bullshit over sterke en zwakke genen.... Breek me de bek niet open. Dat je chronisch ziek bent houd echt niet in dat je de zwakkere bent. Door ergens over te praten waar je geen verstand van hebt, laat je pas zien dat jíj de zwakkere bent.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')