Je wilt niet weten hoe makkelijk ze in Duitsland briefjes schrijvenquote:Op dinsdag 1 november 2005 00:40 schreef abraham het volgende:
Moeten we niet naar het Duitse systeem waarin je gewoon naar je werk gaat tenzij je een verklaring hebt van een arts dat je ook echt ziek bent? Geen Krankenschein geen lui in bed hangen!
en dat is toch absoluut waar het allemaal om draait in het leven mensen!quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:48 schreef abraham het volgende:
Daar gaat zo weer 3 % economische groei.
Niet te geloven...quote:Op dinsdag 1 november 2005 01:04 schreef Troeta het volgende:
zeg, waar maak je je druk om.
ik vind het heerlijk om af en toe even te spijbelen, gewoon omdat ik nog 2 uurtjes langer wil slapen of omdat ik lekker op de bank wil hangen.
Als er eens wat makkelijker gedaan werd over vrije dagen, dan pas mogen ze klagen.
ja perfect systeem, ik zie het al gebeuren dat iedereen met zijn griepje naar de huisarts moet voor een briefje. Tis nu al lastig om op normale termijn een afspraak met die man te maken, dan wordt het helemaal elende.quote:Op dinsdag 1 november 2005 01:07 schreef Libris het volgende:
[..]
Niet te geloven...
Niet naar je werk gaan omdat je lekker op de bank wil hangen. Hoop dat je baas dit leest.
Hier in Singapore hebben we ook dat Duitse systeem. Als je ziek bent moet je een bewijs bij de dokter halen. Goed systeem, zeer weinig verzuim![]()
In Nederland zijn de meeste huisartsen daar ook niet op berekend, als dat systeem hier ingevoerd zou worden is het misschien een maand wat lastiger om je ziek te melden maar daarna zal de gemiddelde huisarts wel snel een bewijsje schrijven verwacht ik zoquote:Op dinsdag 1 november 2005 01:09 schreef Dandelion het volgende:
[..]
ja perfect systeem, ik zie het al gebeuren dat iedereen met zijn griepje naar de huisarts moet voor een briefje. Tis nu al lastig om op normale termijn een afspraak met die man te maken, dan wordt het helemaal elende.
Mijn baas heeft niks te klagen, ik ben een harde werkerquote:Op dinsdag 1 november 2005 01:07 schreef Libris het volgende:
[..]
Niet te geloven...
Niet naar je werk gaan omdat je lekker op de bank wil hangen. Hoop dat je baas dit leest.
Hier in Singapore hebben we ook dat Duitse systeem. Als je ziek bent moet je een bewijs bij de dokter halen. Goed systeem, zeer weinig verzuim![]()
zoek een fatsoenlijke werkgever, bitchquote:Op dinsdag 1 november 2005 01:47 schreef Troeta het volgende:
[..]
Mijn baas heeft niks te klagen, ik ben een harde werker
Soms moet je gewoon aan jezelf denken en als je dan geen vrij kan krijgen, dan maar zo!
Wat een complete bullshit.quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:40 schreef abraham het volgende:
Moeten we niet naar het Duitse systeem waarin je gewoon naar je werk gaat tenzij je een verklaring hebt van een arts dat je ook echt ziek bent? Geen Krankenschein geen lui in bed hangen!
Ik denk dat ze voorgedrukt klaar liggen. Lekkere uitbreiding van de bureaucratie, doe maar nietquote:Op dinsdag 1 november 2005 01:14 schreef Vava het volgende:
[..]
In Nederland zijn de meeste huisartsen daar ook niet op berekend, als dat systeem hier ingevoerd zou worden is het misschien een maand wat lastiger om je ziek te melden maar daarna zal de gemiddelde huisarts wel snel een bewijsje schrijven verwacht ik zo
precies.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik denk dat ze voorgedrukt klaar liggen. Lekkere uitbreiding van de bureaucratie, doe maar niet.
Hoe kom je erbij dat dat kan en mag?quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
Voor een griepje hoeft een dokter geen briefje te schrijven, maar langdurig zieken komen er soms toch wat makkelijk van af.
Belachelijk dat mensen weken thuis blijven omdat ze zeggen overspannen te zijn. Bij ons kan dat dus echt niet, dan komt de bedrijfsarts eens met je praten.
Heb je last van je rug? Neem fysiothearpie, dat is een verplichting. Of kom maar werken, maar dan aangepast werk. Bij ons vinden ze wel wat voor je.
Maar niet wekenlang met vage klachten thuishangen, dat kan echt niet.![]()
Ken iemand die dat doet.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dat kan en mag?
Maar het zorgt er ook voor dat mensen die twee dagen ziek zijn, de derde dag ook nog wel thuis blijven.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:07 schreef cinnamongirl het volgende:
Sommige bedrijven hebben een wachtdagen-regeling.
Dat houdt in dat je de eerste 2 ziekdagen geen salaris ontvangt. Blijf je erna ziek dan worden deze dagen wel uitbetaald.
Prima 'drempelsysteem' om de 'baaldagjesmensen' te ontmoedigen.
Nou, voor mij zou het zeker een drempel opwerpen, ik voel me al schuldig om me 1 dagje ziek te melden als ik niet echt doodziek ben, laat staan 3. Daar heb ik iets te veel fatsoen voor.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar het zorgt er ook voor dat mensen die twee dagen ziek zijn, de derde dag ook nog wel thuis blijven.
Overspannen zijn is een rekbaar begrip, maar echt wel erg genoeg om maanden voor thuis te zitten. En er zullen inderdaad mensen zijn die er van profiteren en werkgevers die niet op een bedrijfarts aandringen. Dat zegt genoeg over zulke bedrijven en werknemers. Vriendin moest binnen 4 dagen met een bedrijfsarts ingesprek na de ziekmelding ivm overspannenheid.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
Voor een griepje hoeft een dokter geen briefje te schrijven, maar langdurig zieken komen er soms toch wat makkelijk van af.
Belachelijk dat mensen weken thuis blijven omdat ze zeggen overspannen te zijn. Bij ons kan dat dus echt niet, dan komt de bedrijfsarts eens met je praten.
Heb je last van je rug? Neem fysiothearpie, dat is een verplichting. Of kom maar werken, maar dan aangepast werk. Bij ons vinden ze wel wat voor je.
Maar niet wekenlang met vage klachten thuishangen, dat kan echt niet.![]()
Dan is dat dus gewoon slecht beleid van dat bedrijf.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ken iemand die dat doet.
Werkt ergens waar ze er niks aan doen, geen bedrijfsartsarts of therapeut inschakelen.
Maar goed, die persoon heeft nu dus ook geen contractverlenging gekregen.
Maar vind het een rare manier van zaken.
Het werpt ook een drempel op, maar op het moment dat mensen al ziek zijn, zullen ze die derde dag zeker nog uitzieken ("want ik word nu pas betaald"). Mensen zullen dus niet vaak maar twee dagen ziek zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:18 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nou, voor mij zou het zeker een drempel opwerpen, ik voel me al schuldig om me 1 dagje ziek te melden als ik niet echt doodziek ben, laat staan 3. Daar heb ik iets te veel fatsoen voor.
Alsof die huisartsen het al niet druk genoeg hebbenquote:Op dinsdag 1 november 2005 00:48 schreef abraham het volgende:
Het scheelt toch echt een slok op een borrel als je alle borreldrinkers eerst langs de huisarts laat lopen om een briefje te halen dat ze wegens een kater niet kunnen werken.
Nederland is echt een van de weinige landen waar je je zelf zo makkelijk voor het arbeidsprocess (of enkel de maandagmorgen) kunt drukken. Daar gaat zo weer 3 % economische groei.
Ja, dat is ook zo makkelijk hequote:Op dinsdag 1 november 2005 01:56 schreef SHE het volgende:
[..]
zoek een fatsoenlijke werkgever, bitch![]()
Schijnbaar hebben velen dat fatsoen dus niet. Maar jij bent goed bezig door te zeggen dat het drempelverhogend werkt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:18 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nou, voor mij zou het zeker een drempel opwerpen, ik voel me al schuldig om me 1 dagje ziek te melden als ik niet echt doodziek ben, laat staan 3. Daar heb ik iets te veel fatsoen voor.
Idd moet je soms aan jezelf denken, maar niet op de manier die jij voorstaat.quote:Op dinsdag 1 november 2005 01:47 schreef Troeta het volgende:
[..]
Mijn baas heeft niks te klagen, ik ben een harde werker
Soms moet je gewoon aan jezelf denken en als je dan geen vrij kan krijgen, dan maar zo!
Och je weet tochTroeta, dat in Foktopia iedereen onbaatzuchtig is, eerlijk, niet om materiele zaken geeft, niet racistisch of seksistisch en zich alleen ziek meldt als er meteen ook een ambulance bij moet komenquote:Op dinsdag 1 november 2005 23:51 schreef Troeta het volgende:
Erwinrommel, niet iedereen leeft voor z'n werk hoor, kom op.
Natuurlijk moet je je best doen voor je geld, maar misselijk gaan werken, dat doe ik niet meer.
Ten eerste omdat ik me dan gewoon klote voel en niet wil kotsen waar iedereen bij is.
Ten tweede heeft je baas zo ook geen zak aan je en is het erg irritant voor je collega's.
En het kan ook nog eens langer duren voor je beter bent omdat je je zelf geen rust gunt.
In mijn ogen is 1 dag afwezig beter dan 5 dagen beroerd aan het werk zijn.
En verkoudheid, tja, is me ete werken, maar als mensen nou eens thuis blijven als ze verkouden zijn worden er ook wat minder mensen besmet.
En er zijn heel veel redenen waarom mensen moeilijk vrij kunnen krijgen, omdat een baas zelf niet meewerkt, of omdat er te weinig personeel is enz.
Oja...doe ook niet alsof ik dit wekelijks doe zeg, pfff
quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:51 schreef Troeta het volgende:
Erwinrommel, niet iedereen leeft voor z'n werk hoor, kom op.
Natuurlijk moet je je best doen voor je geld, maar misselijk gaan werken, dat doe ik niet meer.
Ten eerste omdat ik me dan gewoon klote voel en niet wil kotsen waar iedereen bij is.
Ten tweede heeft je baas zo ook geen zak aan je en is het erg irritant voor je collega's.
En het kan ook nog eens langer duren voor je beter bent omdat je je zelf geen rust gunt.
In mijn ogen is 1 dag afwezig beter dan 5 dagen beroerd aan het werk zijn.
En verkoudheid, tja, is me ete werken, maar als mensen nou eens thuis blijven als ze verkouden zijn worden er ook wat minder mensen besmet.
En er zijn heel veel redenen waarom mensen moeilijk vrij kunnen krijgen, omdat een baas zelf niet meewerkt, of omdat er te weinig personeel is enz.
Oja...doe ook niet alsof ik dit wekelijks doe zeg, pfff
Je beschrijft toch wel even 2 totaal verschillende situaties. spijbelen vs. je echt niet lekker voelen (misselijk zijn oid).quote:Op dinsdag 1 november 2005 01:04 schreef Troeta het volgende:
zeg, waar maak je je druk om.
ik vind het heerlijk om af en toe even te spijbelen, gewoon omdat ik nog 2 uurtjes langer wil slapen of omdat ik lekker op de bank wil hangen.
Als er eens wat makkelijker gedaan werd over vrije dagen, dan pas mogen ze klagen.
Ik heb een aantal jaar in Duitsland gewoond en kan dit bevestigen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:20 schreef Klonk het volgende:
en dat duitse systeem werkt ook voor geen meter, was een tijdje geleden een docu over op het ZDF, doctoren aldaar schrijven die briefjes zonder problemen en controleren uit, als je een goeie doc had kon je zelfs nog kiezen hoe lang je ziek wou zijn
Ik ook en beweer het tegengestelde.quote:Op woensdag 2 november 2005 01:01 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaar in Duitsland gewoond en kan dit bevestigen.
Ja, heb je eigenlijk wel gelijk in, hahaquote:Op woensdag 2 november 2005 00:04 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Och je weet tochTroeta, dat in Foktopia iedereen onbaatzuchtig is, eerlijk, niet om materiele zaken geeft, niet racistisch of seksistisch en zich alleen ziek meldt als er meteen ook een ambulance bij moet komen![]()
De druk op ons zorgstelsel en de kosten daarvan zijn al hoog genoeg. Als een werkgever het idee heeft dat een werknemer de boel zit te flessen dat stuurt ie maar een bedrijfsarts.quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:40 schreef abraham het volgende:
Nederland is ziek, zegt de Nederlander zelf.
Grote groepen Nederlanders zijn dag in dag uit wegens ziekte niet in staat om te werken. Tenminste, dat is wat ze per telefoon al rochelend, kuchend of via partners aan de de PZ-muts vertellen als ze weer eens geen zin hebben om te werken.
Hoe zijn we ooit in de situatie verzeild geraakt dat iedereen zonder ooit maar een medische basisopleiding Griep, Voedselvergiftiging of Overspannen zijn kan diagnosticeren terwijl een modale huisarts daar 7 jaar opleiding voor nodig heeft?
Ik heb hier wel een kanttekening bij. Als je serieus ziek wordt, heb je dus ook meteen 70% van je loon. Echter zijn niet meteen ook je vaste lasten naar 70% gedaald. Als je dus enige maanden ernstig ziek bent (denk aan kankerbehandeling oid, hartaanval etc), heb je kans dat je o.a. achterstanden bij de betaling van je hypotheek ontwikkelt. Het lijkt mij nu dat de ziekte uitkering juist is bedoeld om dat soort zaken te voorkomen. Onverstandig plan dus. Wat je wél kan doen is de eerste ziekteweek 70% betalen, dat filtert wel behoorlijk denk ik; nadeel is wel dat de slechtbetaalden hier veel harder door worden getroffen dan de hogerbetaalden; iemand die minimumloon verdient kan zo´n inkomensachteruitgang heel moeilijk opvangen, ook al is het maar een week.quote:Op zondag 6 november 2005 23:24 schreef Andre70 het volgende:
Wanneer je niet op je werk komt moet jouw werk natuurlijk wel door je collega's opgepakt worden.
Het zijn altijd dezelfden die zich "niet zo lekker" voelen, en ook altijd dezelfden die hierdoor maar een tandje bij moeten zetten. Dat is niet rechtvaardig.
Gedoe met ziektebriefjes e.d. werkt niet. Dat is inderdaad te veel bureaucratie en rompslomp.
Veel beter is het om bij ziekte het loon terug naar 70% te brengen. Vanaf dag 1.
Ik weet zeker dat het ziekteverzuim dan plotsklaps met 50% of 60% daalt.
Ik weet niet waar jij werkt (als jij al werkt) maar bij de meeste bedrijven heb je minimaal een dag onbetaald ziekteverzuim, als een werknemer een dagje wil thuis blijven dan krijgt deze in jouw plan 70% tegenover 0% nu. Niet echt logisch volgens mij en bovendien is de wettelijke regeling allang dat werknemers 70% krijgen, bedrijven zijn echter vrij om het verschil bij te passen. Kortom, volgens mij weet jij niet waar je over praat.quote:Op zondag 6 november 2005 23:24 schreef Andre70 het volgende:
De enige manier om het ziekteverzuim effectief naar beneden te brengen is om de werknemer het in de portomonee te laten voelen.
Nu gaat de kleine zelfstandige ziek naar zijn werk toe om belasting te betalen voor mutsje Troeta die een dagje op de bank wil hangen!
Ik werk voor de overheid. Bij ziekte wordt 2 jaar lang 100% uitbetaald.quote:Op maandag 7 november 2005 11:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij werkt (als jij al werkt) maar bij de meeste bedrijven heb je minimaal een dag onbetaald ziekteverzuim, als een werknemer een dagje wil thuis blijven dan krijgt deze in jouw plan 70% tegenover 0% nu. Niet echt logisch volgens mij en bovendien is de wettelijke regeling allang dat werknemers 70% krijgen, bedrijven zijn echter vrij om het verschil bij te passen. Kortom, volgens mij weet jij niet waar je over praat.
Kortom, jouw werkgever creeert een voor de werknemer gunstige regeling om zich een betere concurrentiepositie te verwerven op de arbeidsmarkt en daaruit maak jij op dat de situatie zo is bij alle bedrijven in Nederland? Althans, daar lijkt het op, de door jou geschetste situatie is bepaald geen usance in het bedrijfsleven echter de salaris ontwikkeliing bij ambtenaren is ook vaak niet vergelijkbaar.quote:Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Andre70 het volgende:
Ik werk voor de overheid. Bij ziekte wordt 2 jaar lang 100% uitbetaald.
Reiskosten worden gewoon doorbetaald, dus die steek je extra in je zak. Netto verdien je er dus op.
Wanneer je ziek bent moet je de 1e week (telefonisch) bereikbaar zijn. 's avonds mag je gaan doen wat je wilt. Na 1 week hoef je slechts 2 dagen per week bereikbaar te zijn op een bepaald tijdstip. . Die tijden spreek je zelf af.
Speel niet op de man, Tijger, want ik denk dat ik heel wat beter op de hoogte ben van de regelgeving mbt ziekteverzuim als menigeen. Dagelijks ben ik bij deze problematiek betrokken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |