abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32055492
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:39 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
kunnen we weer schaatsen op straat enzo.
I.p.v voor de zomervakantie te sparen, kan ik beter gaan sparen voor de gasrekening
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_32057023
Wellicht eerder geplaatst, een artikel uit 2004:

Easton 2006
http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archief/2004/dec/schuurmans.pdf
  maandag 7 november 2005 @ 14:47:08 #205
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32057192
Keromane leest goed op weerwoord

Er zijn nog steeds wat dingen die niet kloppen.

- Niet alleen de winters in de cyclus waren koud, ook buiten de cyclus waren er winters koud:
- De cyclus geld pas vanaf 1700 en heeft daarom pas 13 periodes doorlopen
- De afwijking die gehanteerd wordt is 1,5 jaar, een ruim begrip als je het over een 22,5 jarige cyclus hebt. Dat is ongeveer 4% afwijking

Een mogelijk idee is, dat er wel een cyclus is, maar dat deze als het ware wordt vermenigvuldigt met een random factor tussen (bij wijze van spreken dan) -5 en 5. Waardoor ook winters buiten de cyclus koud kunnen uitvallen. Echter, we moeten denk ik nog wat jaartjes meten, totdat we kunnen concluderen of deze cyclus echt bestaat!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32057755
Ik was eerst op weeronline.com, stelletje crossposters daar. Een reactie als nieuw topic openen.

In cycli waar geen aanleiding voor lijkt te bestaan geloof ik niet zo. Even dacht ik nog aan zonnevlekkencycli, maar die wijken teveel af. Easton klinkt leuk, nog leuker als het weer een strenge winter wordt (mag wel weer sinds jaren), maar that's it. In principe is het zo dat er een extreem kleine kans bestaat dat je honderden jaren achtereen een soort patroon ziet, in een bepaalde resolutie en heerlijke marge. Kleine kans, maar hij bestaat.
pi_32059262
ergens mid jaren 90 sneeuwde het welliswaar niet, maar toen was er sprake
van het -24 gevoel, en dat heb ik aan der lijve mogen ondervinden toen ik
met bevroren diesel 30 km buiten groningen op de A50 kwam te staan.
Het vroor dat het kraakte, en stond er een behoorlijke wind die vanaf de weilanden
over de snelweg blies.
Nergens geen beschutting, dus die - 24 klopte wel, en gelukkig dat ik een caravan bij had,
want de auto liep niet meer en was binnen 2 minuten ijskoud van binnen, en moest ik er niet
aan denken dat ik daar ruim 2 uur op de anwb had moeten wachten.
Nee, ik heb toen een gevarendriehoek geplaats, ben de caravan ingegaan, de kachel
aangestoken, water voor thee en koffie op het fornuis, en de tafel gedekt, en heb ik dus
heerlijk warm 2 uur lang op de vluchtstrook zitten lunchen.
Toen de man van de anwb arriveerde, heb ik hem lekker binnen uitgenodigt voor een bak koffie
en dat ging er wel in, want hij had al flink wat uren in de kou andere gestrande auto's op weg geholpen. al met al was daar het gezegde, '' van de nood een deugt maken'' geheel op z'n plaats.
  maandag 7 november 2005 @ 16:16:32 #208
97934 ASroma
Flamboyant
  maandag 7 november 2005 @ 16:16:41 #209
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32059920
Strakke actie Retep1! Zou ik ook hebben gedaan met die temperaturen.
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 7 november 2005 @ 16:25:09 #210
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32060143
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 21:59 schreef Keromane het volgende:
Zou het... ? Sommige prognoses komen nu met een mogelijke kouinval in de tweede heft van November. Dergelijke prognoses willen nog weinig zeggen, veel te ver vooruit. Winterkou in November wil ook niet zeggen dat het de rest van de winter koud blijft.

[afbeelding]

[afbeelding]

(850hPa is ca 1,5 km hoogte)
Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.
ZO snel veranderd het dus en zo onbetrouwbaar is het
silence can say more than thousand words
pi_32060376
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:16 schreef IkWilbert het volgende:
Strakke actie Retep1! Zou ik ook hebben gedaan met die temperaturen.
als je 2 uur lang bij -24 graden naar een tafereel als dit moet kijken, kun je dat
het beste aan een gedekte tafel met een bak koffie bij de kachel doen niet waar?

pi_32060842
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:25 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.
ZO snel veranderd het dus en zo onbetrouwbaar is het
Yep, tot hooguit een paar dagen vooruit zijn ze redelijk betrouwbaar (maar ook niet altijd), daarna zijn de kaarten vooral bedoeld om een mogelijke globale ontwikkeling weer te geven in sequentie.

Had ik er niet bijgezegd dat het een dooie mus/winterkoning was?

De winter moet nog beginnen. Vroege kouinval is geen garantie voor mooi winterweer.

Hoger Schotland heeft trouwens zware sneeuwbuien te pakken nu, de Met Office spreekt van blizzardcondities. Winterweer in Schotland is overigens niet ongewoon.
pi_32063823
als kind heb ik een paar keer meegemaakt dat er een paar dagen een pak sneeuw bleef liggen,
want alleen de hoofdstraten werden toen sneeuwvrij gemaakt, en de rest niet.

we kregen toen nog al eens vrij van school, want het was te gevaarlijk om te voet of
per fiets, of met de auto naar school gebracht te worden, en reden de bussen niet.
Maar het was dus niet te gevaarlijk om de hele dag voor je eigen deur te spelen,
en vooral tegen de avond was dat het leukst, want dan reden er af en toe stapvoets
wat autos door de straat, en gingen we stiekum aan de bumper hangen om ons over
de sneeuw te laten trekken. bij een lelijke eend trokken we de halve bumper eraf,
en dat was dan dolle pret als kind zijnde.

ja, vroegâh sneeuwdâh het dag en nach, en dat was 1e klas kwalitêts sneâuw
die tenminstâh een paa'h daguh bleef leggâh en niet van die laffe kutsneâuw
vah vadaag de dag.
  maandag 7 november 2005 @ 18:43:31 #215
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32064096
hoe kom je erop om achter eem bumper aan te hangen geweldig
pi_32065341
Zolang het maar niet gaat ijzelen (gruwelijke kuthekel aan, dan zet ik dus geen stap meer buiten, veel te bang dat ik hard op mn gat val)

Zolang het maar niet koud EN nat tegelijk wordt (=koud, =ijzel, =bah)

Zolang er maar niet 2 dagen sneeuw valt (vervolgens niet aangevuld met verse sneeuw) die vervolgens doordat het toch steeds de helft vd dag vriest blijft liggen en een vieze gladde natte bruine smurrie wordt waar iedereen over uitglijdt en die van je schoenen, sokken en onderkant broek een natte bedoening maakt.
Om over de gang maar te zwijgen want iedereen komt met natte poten binnenlopen.

Zolang het maar niet vaak superkoud is als ik lang moet fietsen of op de bus moet gaan wachten of uit wil gaan.

Verder: is het best
pi_32065428
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
toen was er nog geen nintendo, en op tv was alleen maar ned. 1 en ned. 2 en op de radio hilversum 3 met slechts 1x per week de top 40, dus moest je zelf wat leuks verzinnen.
pi_32065454
Als het glad wordt bij ons in de buurt komen al die straatracers naar buiten en gaan ze slippen in de sneeuw. Leuk om te zien, vooral als ze tegen een betonblok glijden
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32065903
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:26 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als het glad wordt bij ons in de buurt komen al die straatracers naar buiten en gaan ze slippen in de sneeuw. Leuk om te zien, vooral als ze tegen een betonblok glijden
wij hebben daarvoor een groot evenemententerrein van 110 bij 100 meter.
daar kun je dan met je ogen dicht rondslippen zonder ies te raken.
pi_32083152
Als we naar de korte termijnsverwachtingen kijken zien we dat de nacht temperaturen al flink dalen.
Maar van een echte kou aanval is vooralsnog geen sprake
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:45:42 #221
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32083713
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:25 schreef logisnack het volgende:
Als we naar de korte termijnsverwachtingen kijken zien we dat de nacht temperaturen al flink dalen.
Maar van een echte kou aanval is vooralsnog geen sprake
Tis ook nog geen winter... relax hij duurt nog tot begin maart (zie vorige winter ). Als het komt, dan komt het heus wel... gezien de kaarten is er iets op komst.. er wordt veel gehusseld, maar wat dat is de vraag
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32084031
Op dit moment is kou opbouw in het oosten en noorden belangrijk, maar uitstroom vanuit het poolgebied wordt gehinderd. Het is daar ook een stukje kouder dan normaal.

*knip prognose, was alweer veranderd*
pi_32084759
Hier weerman Jan Versteegt, vanaf 9:00 interessant.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)/weer1015/laatste.rm
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:27:06 #224
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32086407
Kun je even kort samenvatten? Mijn geluid werkt niet op het werk.
pi_32087507
Versteegt noemde o.a. Easton en zonnevlekken en concludeerde dat de kans op een koude winter aanzienlijk is.

Misschien is dit ook nog aardig om te bekijken.

Winters

Gevoelsmatig ga je een koudere winter zien dit jaar of volgend jaar volgens de grafieken. Zo koud als in de jaren 40 en 60 hoeft beslist niet, meer in lijn met '96, '79 en die van de jaren 80.

Zomers

Duidelijk is te zien hoe zomers gemiddeld warmer zijn geworden. Zelfs nu, 8 november 2005, zitten we met ronduit voorjaarsachtig weer. Opnieuw een record trouwens. Verder hebben we al lange tijd een impasse met hogedruk boven het continent en minder actieve depressies die niet echt doordringen.

Wat moet gebeuren is dat depressies de boel in Europa eens omroeren zodat koudeopbouw kan plaatsvinden. Daarna een blokkade van een mooi hogedrukgebied tussen Groenland en Ierland op de oceaan en een mooi hoog boven Siberie-Skandinavie. Dat zou koude betekenen met periodiek stevige sneeuwval, een situatie die langere tijd aanhoudt.

Er lijkt nu voorzichtig verandering op til te zijn, maar het is beslist nog geen aanzet tot een strenge winter.
pi_32089113
Als ik die grafiek bekijk dan wordt niet deze winter maar volgende winter superkoud. Maar misschien deze ook wel.
pi_32089438
Ik wil koude winter!
pi_32089489
Ik ook. Inkoopactie?
pi_32089753
Deze herfst is hard op weg naar de warmste aller tijden.
http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=herfst&verhaal=recordrecords08112005

Overzicht:
pi_32092887
Ook de indianen voorzien een koude winter...
quote:
It was October and the Indians on a remote reservation asked their new chief if the coming winter was going to be cold or mild.

Since he was modern man, raised in the city, he had never been taught the old secrets. When he looked at the sky, he had no clue what the winter was going to be like. He looked up the forecast online, and it called for a mild winter.

But, to be on the safe side, he told his tribe that the winter was indeed going to be cold and that the members of the village should collect firewood to be prepared.

A few days later, he got an idea. He picked up the phone, called the National Weather Service and asked, "Is the coming winter going to be cold?"

"It looks like this winter is going to be quite cold," the meteorologist at the weather service responded.

So the chief went back to his people and told them to collect even more firewood, in order to be prepared.

A week later he called the National Weather Service again. "Look, the papers say this winter will be mild. Do you really think it is going to be a very cold winter?"

"Yes," the man at National Weather Service again replied, "Our indications are it's going to be a very cold winter."

The chief again went back to his people and ordered them to collect every scrap of firewood they could find.

Two weeks later, the chief called the National Weather Service again. "The Weather Channel forecast calls for a warmer than average winter. Are you absolutely sure that the winter is going to be very cold?"

"Look, I don't care what the papers or television says," the man replied. "It's looking more and more like it is going to be one of the coldest winters ever."

"How can you be so sure?" the chief asked.

The weatherman replied: ''The Indians are collecting firewood like crazy."
http://www.chronwatch.com/content/contentDisplay.asp?aid=17730
  dinsdag 8 november 2005 @ 17:47:07 #231
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32093245
Kom maar op vanaf December t/m eind Maart een mooie ijsvloer overal
  dinsdag 8 november 2005 @ 17:52:42 #232
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_32093411
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 15:32 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
13 februari 2006
edit laat maar
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:04:54 #233
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32093711
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:10 schreef Keromane het volgende:
Versteegt noemde o.a. Easton en zonnevlekken en concludeerde dat de kans op een koude winter aanzienlijk is.

Misschien is dit ook nog aardig om te bekijken.

[afbeelding]
Winters

Gevoelsmatig ga je een koudere winter zien dit jaar of volgend jaar volgens de grafieken. Zo koud als in de jaren 40 en 60 hoeft beslist niet, meer in lijn met '96, '79 en die van de jaren 80.

[afbeelding]
Zomers

Duidelijk is te zien hoe zomers gemiddeld warmer zijn geworden. Zelfs nu, 8 november 2005, zitten we met ronduit voorjaarsachtig weer. Opnieuw een record trouwens. Verder hebben we al lange tijd een impasse met hogedruk boven het continent en minder actieve depressies die niet echt doordringen.

Wat moet gebeuren is dat depressies de boel in Europa eens omroeren zodat koudeopbouw kan plaatsvinden. Daarna een blokkade van een mooi hogedrukgebied tussen Groenland en Ierland op de oceaan en een mooi hoog boven Siberie-Skandinavie. Dat zou koude betekenen met periodiek stevige sneeuwval, een situatie die langere tijd aanhoudt.

Er lijkt nu voorzichtig verandering op til te zijn, maar het is beslist nog geen aanzet tot een strenge winter.
Opvallend dat de koude winters in de jaren 40 samen gaan met een periode van warme zomers in de jaren 40.
Mogelijk een aantal jaar geblokkeerd stromingspatroon?
silence can say more than thousand words
pi_32095439
Ik ben inderdaad benieuwd of het dit jaar wel een strenge winter krijgen, het is altijd maar afwachten.
-
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:17:17 #235
262 Re
Kiss & Swallow
pi_32095704
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:34 schreef Keromane het volgende:
Ook de indianen voorzien een koude winter...
[..]

http://www.chronwatch.com/content/contentDisplay.asp?aid=17730
whehe

voorlopig is het nog t-shirt weer
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_32096640
Virtueel snoepgoed met veel achtergrondinfo.

http://www.net-weather.co.uk/forum/index.php?showtopic=22884

For the first time in perhaps 10, maybe 15 years, there are many more positives than negatives with a quite rare coming together of many if not all of the factors to sustain a colder and more 'blocked' winter than average. For these reasons we stand the best chance in over a decade of sustained cold and widespread snowfall.
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:49:28 #237
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_32096685
mooi schaatsen
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
  dinsdag 8 november 2005 @ 21:32:35 #239
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32099539
Laat ons even overgaan op het alternatieve.

Meer specifiek wat leeft er onder de 'Native Americans'.

Het is bekend dat de indianen een diepe band hebben met de natuur, een nauwe spirituele connectie met de natuur.

Het onderstaande artikel is een transcript van de council proceedings gehouden in Eagle Butte, South Dakota op 4 October, 2005.

Native American Prophetic Warning click
October 17, 2005
By Sidney Has No Horses:

Een krachtige medicijnman, Sidney-Has-No-Horses van de Pine ridge reservations, sprak daar de verzamelde stammen toe. Sidney sprak de menigte toe over zijn 'ceremony' (visioenen) die hij had gehad.

Daarin lees je voorspellingen over meerdere onderwerpen...

Ik hou het hier op de wintervoorspelling;

quote:
This winter is going to be very cold for a long time. Ranchers are going to lose their horses and cows because it is not going to warm up.

* The price of propane is going to skyrocket and sometimes they are not going to be able to deliver the propane to our families.
Merk op het zinneken: " its not going to warm up ", lijkt erop te wijzen dat het een hele lange winter, die plots overgaat in zomer; remember last year )

En kijk, naar de volgende prophecy

Order of events given to Chuck Youngbrandt on April 21, 1977 that appear to be a description mostly of the first half of the tribulation period.

Wat betreft 2005/2006 vind ik de volgende uitspraken;

2005:
quote:
1. Do not buy an air conditioner - get used to the heat.

2. Do buy gas cans and store white gas. (I assume white gas means propane).
2006
quote:
2. Little winter snow but intense cold and little heat in most American homes.

3. In some places too much snow--in others none. Severe winds add to cold.

6. Chicago temperatures minus 40 degrees to minus 46 degrees below zero during coldest temperatures of winter. Upwards of 80% of homes in area will be without heat after a month of intense cold. Many will freeze to death. With little food, intense cold and fear everywhere, life will be intolerable to those who do not know Jesus.

7. Suicide will become common. City services will break down and fail in mid-winter. Fires will burn unchecked.
11. Winter will end abruptly in April with warm days and sun. It will be very pleasant and many will think 'it's over' but the land is parched and last year's crop failures will deepen this year. Rivers and lakes will dry up this year and temperatures will rise to over 120 degrees F. by Mid-May.
2007
quote:
1. Jesus calls this winter: 'Harsh and Horrible'. Anonther bitter cold winter with more hardships than ever before.
Dit zijn voorbeelden van twee prophecy's, heb er zo nog een paar maar die vind ik niet direkt.

wat me opvalt/opviel is als er specifiek iets gezegd werd over de winter 2005, ze allen het hadden over koude. iets anders ben ik niet tegengekomen.

Dit was daarom een punt om in de gaten te houden, aangezien de trend milde en zachte winters is.

En toen kwam Keromane af met dit topic ( met alle die leuke wetenschappelijke modellen, fijne leerrijke grafieken en de leuke winterkiekjes)

Puik werk Keromane, ik blijf dit topic op de voet volgen.
pi_32100525
@francorex Bedankt, al doe ik als meteo-liefhebber niets anders dan andere bronnen volgen. Aangezien de kansen behoorlijk groot zijn dat we een memorabele winter tegemoet gaan leek het me aardig het topic te starten. Ook omdat anderen met reacties soms weer met nieuwe dingen komen. En ja, toch leuk als het inderdaad een klassieke winter gaat worden.

Weten we het nog?:
http://www.nu.nl/news/490(...)_in_het_noorden.html
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:03:22 #241
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32100574
Sneeuw! Laat maar komen hoor.
pi_32100633
Ik hou weerstation kollumerzwaag in de gaten..
Ik heb er zin in. In een dikke winter..
pi_32100796
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:01 schreef Keromane het volgende:
Aangezien de kansen behoorlijk groot zijn dat we een memorabele winter tegemoet gaan leek het me aardig het topic te starten. Ook omdat anderen met reacties soms weer met nieuwe dingen komen. En ja, toch leuk als het inderdaad een klassieke winter gaat worden.
ik vind het grote onzin. Je bent een beetje een weer-freak en hoopt op extreme weersomstandigheden Maar ik zeg je............het wordt gewoon een doodnomale saaie winter, met anderhalve dag sneeuw en een af en toe een paar graden nachtvorst
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:11:40 #244
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32100837
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:01 schreef Keromane het volgende:
@francorex Bedankt, al doe ik als meteo-liefhebber niets anders dan andere bronnen volgen. Aangezien de kansen behoorlijk groot zijn dat we een memorabele winter tegemoet gaan leek het me aardig het topic te starten. Ook omdat anderen met reacties soms weer met nieuwe dingen komen. En ja, toch leuk als het inderdaad een klassieke winter gaat worden.

[afbeelding]

Weten we het nog?:
http://www.nu.nl/news/490(...)_in_het_noorden.html
Ja als dat in heel NL gaat gebeuren en dan een paar weken aanhoudt. Dan wordt het echt een ramp.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:11:52 #245
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32100845
Wat een gigantische flauwekul. Weermannen kunnen mij niet eens vertellen of de zon volgende week gaat schijnen, maar kennelijk wel of we een nieuwe ijstijd ingaan?!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 november 2005 @ 22:14:54 #246
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32100951
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat deden wij altijd.
Ik heb het nu over begin jaren 80.
Toe werden inderdaad alleen de hoofdwegen gestrooid. En auto's hadden nog bumpers die je vast kon pakken.

Dus met zijn alle op een kruispunt staan, wachten tot er een auto de hoek om kwam geglibberd en met zijn allen op je hurken de bumper vastgrijpen en glijen maar.

De meeste automobilisten vonden het wel prima.
pi_32101050

Maart dit jaar - mooi was die tijd
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:21:17 #248
115996 francorex
pi_32101213
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:10 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

ik vind het grote onzin. Je bent een beetje een weer-freak en hoopt op extreme weersomstandigheden Maar ik zeg je............het wordt gewoon een doodnomale saaie winter, met anderhalve dag sneeuw en een af en toe een paar graden nachtvorst
Zo zie je maar, wie durft, wie probeerd, die zijn hoofd gaat er eerst af

Speel lekker op safe ja, pessimist
pi_32101538
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 22:10 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

Als ik een beetje weerfreak was geweest was ik meteorologie gaan studeren.

Maar graag wil ik weten waar jij je prognoses op baseert. Ik denk namelijk ook dat het een doodgewone winter wordt omdat ik pakweg 20 jaar moet graven in m'n geheugen voor een echte winter. Toen hadden we er ook meerdere op rij. 1996 was koud, maar een eentonige prutwinter.

Ik wil geen tegenspraak meer horen, komende winter kun je skieen. In Zoetermeer.
pi_32103519
Lieve mensen, die sneeuw ziet er best leuk uit enzo, maar als het teveel sneeuwt tijdens het dichtvriezen van de sloten en meren krijg je kutijs, dus laat die sneeuw maar even wachten tot na de elfstedentocht, goed?
A mind with a heart of it's own
  woensdag 9 november 2005 @ 00:29:06 #251
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_32105316
Laat maar komen.

Sneeuw, droge kou, ijs ! Ik ben er dol op.

Voorlopig geloof ik er in ieder geval nog niets van, er is immers altijd een argument voor deze berichten en het valt altijd mee/ tegen.

Eerst zien en dan geloven dus.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 9 november 2005 @ 01:22:53 #252
115996 francorex
pi_32106431
Ja ja die winter komt er, dé winter waar ik sinds kindsbeen van droom.

De jaren 80 waren mijn kinderjaren, Ik weet nog goed hoe triest ik was, toen die afgrijselijk monsterlijke trucks in ons doodlopend straat kwam gereden met hun lading zout. Het was een ongelijke strijd, het was wraakroepend. Naarmate ik ouder werd, leken ze steeds vlugger te komen met hun lading zout.

Ik kon ze verwensen en wist/wenste dat de sneeuw het ooit eens ging winnen van hen.

Na pakweg 28 jaar wachten, misschien dit jaar

Maar ondertussen breken we warmterecords.

pi_32106586
Ik hoop op sneeuw in december .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_32106732
quote:
Op woensdag 9 november 2005 01:33 schreef Steve-O het volgende:
Ik hoop op sneeuw in december .
Sneeuwen doet het vast wel een keer in december.
Dus daar mag je wel op rekenen.
De vraag echter of het blijft liggen.. en hoe lang.. en hoe veel
  woensdag 9 november 2005 @ 01:58:41 #255
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32106947
quote:
Op woensdag 9 november 2005 01:22 schreef francorex het volgende:
Ja ja die winter komt er, dé winter waar ik sinds kindsbeen van droom.

De jaren 80 waren mijn kinderjaren, Ik weet nog goed hoe triest ik was, toen die afgrijselijk monsterlijke trucks in ons doodlopend straat kwam gereden met hun lading zout. Het was een ongelijke strijd, het was wraakroepend. Naarmate ik ouder werd, leken ze steeds vlugger te komen met hun lading zout.

Ik kon ze verwensen en wist/wenste dat de sneeuw het ooit eens ging winnen van hen.

Na pakweg 28 jaar wachten, misschien dit jaar

Maar ondertussen breken we warmterecords.

De jaren 80 waren ook mijn kinderjaren, maar de eerste prettige kennismaking was waarschijnlijk in 1979, toen ik als ukkie samen met mijn tante door de hoge sneeuw moest ploeteren. En lekker sleëen. En dat m'n ouders, ooms en tantes spontaan in een sneeuwballengevecht ontbarsten, een van de gelukkigste tijden van m'n leven, ook al herinner ik me het vaag.

En dan begin jaren 80, toen er weer een pak sneeuw viel en de schoolklas buiten ging wandelen, op het eind een mooi plekje vond en twee teams hun eigen muren bouwde en munitie kneedde van de sneeuw en daarna gingen sneeuwballengooien.

Afgelopen maart was het een aangename verrassing, niet te koud, ook niet te warm en de sneeuw was goed en dik. Hopen dat het dit jaar of begin volgend jaar weer zo is.
The Internets, I needs it..
pi_32107138
1979...schaatsen aan in de klas....
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 9 november 2005 @ 06:56:50 #257
34663 SpeedyGJ
pi_32107724
Alle gedoe straks voor niks, valt er niet eens sneeuw, temps komen dan niet eens onder de -5 volgend jaar denken de meeste een warme winter te krijgen, zijn we vanaf NOV 2006 tot JAN 2007 helemaal van de buitenwereld afgesloten

Zou wat zijn zeg
pi_32107753
Laat die winter maar komen, zo extreem mogelijk!
  woensdag 9 november 2005 @ 07:12:32 #259
34663 SpeedyGJ
pi_32107764
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:07 schreef Kaap het volgende:
Laat die winter maar komen, zo extreem mogelijk!
Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20
pi_32108073
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:12 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20
Heerlijk!
  woensdag 9 november 2005 @ 08:28:57 #261
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32108233
Daar heb ik altijd al van gedroomd... dat er 's nachts zoveel sneeuw valt, dat je vanaf de 1e verdieping zo uit het raam kan stappen... dat lijkt me machtig mooi. Of je doet de voordeur open en er schuift me daar een lading sneeuw naar binnen.

En schaatsen.... schaatsen is gaaf

*haalt ijshockeystick+puck weer tevoorschijn *
pi_32108342
Ik kan niet wachten
  woensdag 9 november 2005 @ 09:10:43 #263
38549 dewd
100% pure
pi_32108872
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:28 schreef maniack28 het volgende:
Daar heb ik altijd al van gedroomd... dat er 's nachts zoveel sneeuw valt, dat je vanaf de 1e verdieping zo uit het raam kan stappen... dat lijkt me machtig mooi. Of je doet de voordeur open en er schuift me daar een lading sneeuw naar binnen.

En schaatsen.... schaatsen is gaaf

*haalt ijshockeystick+puck weer tevoorschijn *
Met zoveel sneeuw kun je ook niet schaatsen
  woensdag 9 november 2005 @ 09:38:38 #264
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32109411
hehe nee... maar we kunnen wel eerst 4 weken schaatsen en daarna afsluiten met 2 weken sneeuw
pi_32111333
In Engeland hebben ze het er nog steeds over hier een filmpje van CNN over de komende winter.

http://edition.cnn.com/vi(...)is.itn/relateds.html
-
pi_32111431
De meeste dromen zijn bedrog, dat werd jaren geleden al gezongen. Maar af en toe een sprookje is best leuk. Helemaal als het sprookje lijkt uit te komen. Voorpret is de halve pret, nietwaar?

Al maanden houden diverse meteorologen zich bezig met seizoensverwachtingen voor komende winter. Voorzichtig werden steeds meer aanwijzingen genoemd die mogelijk kunnen duiden op een koude winter. Deels koffiedik, deels statistieken, deels guts feeling, deels stille hoop misschien wel. Tegengeluiden waren ook te horen: 'Het is onmogelijk om zover vooraf iets te voorspellen. Het weer is te grillig. De aarde is aan het opwarmen. Heel vaak kloppen seizoensverwachtingen niet.' Maar zoetjesaan worden zelfs de grootste criticasters wat enthousiaster. Waarom?

Bij de 'ideale' strenge winter horen de juiste voorbereidingen. Er moet bijv. eerst voldoende koude lucht worden opgebouwd. Oceaandepressies moeten niet vervelend gaan doen, hogedrukgebieden op de verkeerde tijd en plaats al helemaal niet. Nee, er moet een bepaald patroon gevolgd worden. Heb je de 'ideale' opbouw niet dan kan het best een keer gaan vriezen of sneeuwen, maar dan is van een stevige winter geen sprake. In September uitspraken doen over een komende winter is erg premature, maar medio December is meestal wel duidelijk welke kant het opgaat.

Hoe zat het nou met dat sprookje? Wel, aanwijzingen en voorbodes in de meteorologie zijn dingen die pas achteraf bepaald kunnen worden. In April zal duidelijk zijn of een ontwikkeling in de drukverdeling nu de voorloper was tot een koud seizoen. Of juist niet. Maar wat op dit moment van belang is is dat er een paar scenario's in de drukontwikkeling zijn die passen in de aanloop naar een stevige winter. De komende weken kunnen crusiaal zijn voor het verdere verloop. Kunnen. En laten de diverse modellen die afzonderlijk van elkaar dagelijks prognoses uitrekenen op dit moment voorzichtig wijzen op een sprookjesachtige ontwikkeling voor wat betreft winterliefhebbers.

De impasse van aanhoudende zuidenwinden lijkt doorbroken te worden. Op korte termijn gaat dit leiden tot temperaturen die normaal of zelfs een beetje kouder zijn. Nachtvorst op grote schaal wordt mogelijk, op zich natuurlijk niet vreemd voor November. En op langere termijn? Wie zal het zeggen... De kaarten worden goed in de gaten gehouden.

Deze prognose voorziet aanvoer van lucht uit het hoge noorden. Een aanzet tot de kou-opbouw voor een mooie winter? Of stiekum toch de voorbode van een westenwindwinter? Een schrale troost: in April weten we het zeker.

;-)
  woensdag 9 november 2005 @ 11:40:22 #267
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32112437
Hehe... de atmosfeer is in een transformatie, je zag het 4 dagen terug al, alle modellen gaven een nieuwe trend aan.. ik hoop idd op een noordelijke stroming en lekkere kou-opbouw in Scandinavië en Oost-Europa, want daar moet het toch vandaan komen.
pi_32114475
We zullen zien... Ik ben blij dat we wat normale temperaturen gaan krijgen. 18 graden is leuk maar wordt ook een beetje saai.
pi_32115000
Sneeuw krijgen we sowieso, want het wordt steeds vochtiger.
Wat mij ook altijd opvalt is dat elk jaar in het begin of net vlak voor de winter heel even streng is en daarna alleen maar kwakkel winter is. Als dat niet gebeurt, dan kan je wel een strenge winter verwachten lijkt mij want dan kwakkelt het niet aan maar gewoon een wat langere periode van een strenge winter later in het seizoen.
pi_32117809
Strenge winter zit er dik in. Afgelopen, aankomende en de winter van 2007 vormen samen een zgn "Easton-drietal". Afgelopen winter was zacht en dus hou je nog 2 winters over waar het een (zeer) strenge winter kan gaan worden. 50% kans dus, zoals eerder in deze topic vermeld.
  woensdag 9 november 2005 @ 15:50:46 #271
262 Re
Kiss & Swallow
pi_32119539
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:45 schreef DonGorgon het volgende:
Strenge winter zit er dik in. Afgelopen, aankomende en de winter van 2007 vormen samen een zgn "Easton-drietal". Afgelopen winter was zacht en dus hou je nog 2 winters over waar het een (zeer) strenge winter kan gaan worden. 50% kans dus, zoals eerder in deze topic vermeld.
33% dan hoor
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_32129641
ik weet niet of dit nog ergens op slaat, maar hier voorspellen ze temperaturen hoger dan gemiddeld...

Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_32130088
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef Caesu het volgende:
ik weet niet of dit nog ergens op slaat, maar hier voorspellen ze temperaturen hoger dan gemiddeld...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sinds wanneer hebben ze metereologen bij IMageshack
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_32131756
Bij veel kikkers komt er regen. ;-)

Voorspellen kan niet, er zijn hooguit een aantal factoren die je bij vrijwel elke strenge winter ziet (soms ook bij milde) die kunnen wijzen op een globaal winterverloop. Dan is het vervolgens niets meer dan een statistische kans op 'kouder dan', 'normaal' of 'warmer dan'.

Op dit moment zijn er meer aanwijzingen die zouden kunnen duiden op een normale (ook prima gezien jarenlang te zachte winters) tot koudere winter. Hoe koud en waar/wanneer precies valt niet te zeggen. Een aantal experimentele modellen die zacht weer voorspellen zijn gebaseerd op bijv. zeewatertemperatuurafwijking in Mei, de eeuwige sneeuwbedekking boven Eurazie en zelfs trendvolging in de globale opwarming. 2005 is tot nu toe recordwarm wereldwijd. Maar er zijn ook tegens te bedenken. De huidige zeewatertemperatuurafwijkingen bijvoorbeeld. Het zeer actieve orkaanseizoen dat nu zo'n beetje ten einde loopt. Statistische uitzonderingen op regels die gehanteerd worden.

Ontwikkelingen op de kaarten zien er niet slecht uit en passen enigzins in een mogelijke aanloop naar een hoop kou. Zoals het er nu voorzichtig naar uitziet zou het dan niet gaan beginnen als winter 1996 (voornamelijk droge oostenwind), maar eerder een noord-variant. Hogedrukgebieden boven de oceaan lijken steeds meer de neiging te krijgen om van Groenland naar het zuiden uit te strekken. Dit houdt oceaandepressies grotendeels tegen en hierdoor zou vrijwel direct kou worden aangevoerd uit de poolstreken. Bij een beetje gunstige stroming daarbij nog een heel stuk over een ijzig besneeuwd Skandinavie zodat het niet flink gaat opwarmen zoals je dat met zeewater snel hebt. Enfin, dit kan bittere kou opleveren met van tijd tot tijd sneeuwdepressies. Blizzards.

Met een beetje wisselwerking wordt er vervolgens in de rest van de winter ping-pong gespeeld tussen hogedruk boven Groenland-IJsland-Skandinavie/Engeland enerzijds en een mooie bel boven Rusland anderzijds. Afwisselend kraakhelder vriesweer en onstuimig sneeuwweer. Wekenlang. 1962/1963 verliep op die manier.

Wanneer een typisch hogedrukgebied zich gaat nestelen boven Europa, het zgn. Barlett-High, of wanneer het typische Azorenhoog zich weet te nestelen zijn de kansen grotendeels bekeken. Wekenlang was er het gevoel dat er ook in de winter niets zou gaan veranderen in laatsgenoemde drukpatroon dat ons al sinds September in de tang houdt. Maar zogezegd zijn er veranderingen op til, en ze zien er naar omstandigheden prima uit. Hoe dan ook, het is nog erg vroeg. Wel interessant om in de gaten te houden.
pi_32144064
Update voor wie het interesseert.

De veranderingen op de prognoses zien er steeds steviger uit. Zelfs zo stevig dat we volgend weekend (dus niet komend) zelfs vorst overdag kunnen zien in een deel van het land. Ook is er kans op winterse neerslag.

Het is onmogelijk om op zo'n termijn iets te claimen, maar computermodellen berekenen nu steeds vaker een typische ontwikkeling die tot winterweer kan leiden. Slag om de arm, zelfs als dit gaat uitkomen wil dat nog niets zeggen over het verdere verloop van de winter.

Een ontwikkelend Groenland-IJsland hoog

Vorst overdag?

Er zijn overigens meteorologen die m.b.t. deze kaarten denken dat het met winterse omstandigheden reuze zal meevallen. En ach, het is nog erg vroeg in het jaar.
  donderdag 10 november 2005 @ 12:14:28 #276
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32144102
Yep, het gaat de goeie richting op
pi_32144863
hmm, bijna tijd om de niet-winterharde fuchsia's binnen te halen hier denk ik, dat wordt weer laat dan dit jaar eigenlijk, de lidcactussen moeten al binnen zijn want die kunnen geen koude nachten verdragen
  donderdag 10 november 2005 @ 12:52:02 #278
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_32145157
Wel grappig,
We maken op dit moment een heel zachte herfst mee, en hier zitten de mensen te schreeuwen om de ijzer uit het vet te halen.

Maar mijn grote teen zegt trouwens ook dat het wel eens een koude bedoeling kan worden.
pi_32145251
Zou het wel sneu vinden voor onze buslading indonesische studenten die zijn pas voor het eerst onder de 20 graden gekomen toen ze hier heen gingen. Wordt nog wat als het gaat vriezen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32145269
lijkt me heerlijk een echte koude winter
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_32145741
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:55 schreef du_ke het volgende:
Zou het wel sneu vinden voor onze buslading indonesische studenten die zijn pas voor het eerst onder de 20 graden gekomen toen ze hier heen gingen. Wordt nog wat als het gaat vriezen .
Dat maken ze bij mijn pa op het werk iedere dag mee, daar komen mensen uit hoofdzakelijk Zuidoost Azie en Afrika voor aanvullende cursussen. Die lopen nu al met handschoenen aan en mutsen op.

En paar jaar gelden liep er een de galerij van z'n flat op, daar was het een beetje glad. Die gast is onderuit gegaan, weer naar binnen gekropen en drie dagen niet meer buiten geweest

Ook altijd leuk als het de eerste keer sneeuwt, dan komt er van lesgeven ook niet veel, dan lopen volwassen mensen buiten in de nseeuw te spelen
A mind with a heart of it's own
pi_32147797

maar het is idd een relatief warme herfst, wordt hier nog eens bevestigd: Gevolgen warme herfst voor natuur in beeld
pi_32148279
het wordt toch geleidelijk aan kouder. (zie teletekst)

laat die koude winter maar komen. misschien niet leuk op de fiets, maar wel leuk voor de sfeer e.d.
  donderdag 10 november 2005 @ 14:40:08 #284
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_32148371
zie de 2 meter Temp vanaf 18 november, deze komt overdag nog maar sporadisch boven 0. (pas vanaf 24-11)

Wat zijn we aan het doen ???
  donderdag 10 november 2005 @ 14:58:11 #285
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32148954
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:40 schreef Oom_Agent het volgende:
zie de 2 meter Temp vanaf 18 november, deze komt overdag nog maar sporadisch boven 0. (pas vanaf 24-11)

[afbeelding]
hm, dat is wel vrij koud! Maar ook nog erg ver weg )
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_32149042
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:12 schreef Keromane het volgende:

[afbeelding]
Een ontwikkelend Groenland-IJsland hoog

[afbeelding]
Vorst overdag?

Er zijn overigens meteorologen die m.b.t. deze kaarten denken dat het met winterse omstandigheden reuze zal meevallen. En ach, het is nog erg vroeg in het jaar.
Ziet er inderdaad leuk uit allemaal, maar als ik naar het GFS Ensemble kijk word ik niet bepaald vrolijk.....
pi_32151351
@Mr.Mills: ja dat heb je.. er zijn verschillende modellen die onderling flink kunnen afwijken en bij elke berekening veranderen er weer dingen, zeker op de lange termijn. Ik denk dat de vorstprognose met een behoorlijke korrel zout genomen moet worden op dit moment. Een eventuele vorstperiode in November is op zich niet vreemd, het gebeurt wel eens dat er al geschaatst kan worden. Zo'n kou zie ik er nu al helemaal niet in.

De ontwikkelingen zelf zijn niet slecht. Het is pas November en slechts enkele dagen geleden nog zaten we met 15-18 graden. We kunnen nu eindelijk afscheid nemen van overheersende drukpatronen die we maanden gehad hebben en er komt nu schot in de zaak met winterinval in het noorden en oosten.

Een koude periode in November is niet persee een voorbode van een koude winter. Wel helpt Novemberkou om de Noordzee een beetje af te koelen. Iets waar je later weer wat profijt van kunt hebben. Bij ons heeft de Noordzee grote invloed en een paar graden verschil kan bij ons uitmaken of het op winterdagen blijft vriezen danwel gaat dooien.

---
PS, Pyreneeen op slechts 1400 meter:

pi_32151572
Zit jij toevallig op het WeerOnline forum trouwens?
pi_32151657
ssst
pi_32154399
Update, speculatie, koffiedik, whatever.

De winter komt eraan. En hoe.

Er zijn volgens Britse meteorologen aanwijzingen dat we over een kleine twee weken de Polar Express op bezoek kunnen krijgen. De polar jetstream die sterk zuidelijk komt te liggen omdat de jet boven de Pacific een beetje genoeg lijkt te hebben van z'n huidige koers. Als dit inderdaad gebeurt hebben we andere koek in het mandje en kunnen we -als alles zich netjes verder ontwikkelt zoals het Groenlandhoog- gaan opmaken voor een reeks koude-salvo's direct van het Noordpoolgebied, tot ver in December. Steenkoude lucht die over Groenland onze kant op wordt gepompt, met het polaire front -scheiding poollucht en andere luchtsoorten- dat zich in razend tempo zuidelijk uitbreidt.

Ergo: gevoelig kouder, zeker na een warme herfst en kans op fiks wat sneeuw, in de nachten kan het steenkoud worden in de polaire lucht. Verwacht niet meteen diepvries en een meter sneeuw in de straten. De winter zal geleidelijk opbouwen. Als het inderdaad zo gaat lopen.

Gaat die verrekte Easton gelijk krijgen? Wordt dit een strenge winter? De klassieker waar zovelen het al over hadden? We wachten af, maar het heeft er nu alle schijn van. Ik gooi de kans op een witte kerst op 80%. Ik weet het namelijk ook niet.
pi_32156566
Het moet koud worden
  donderdag 10 november 2005 @ 19:40:09 #292
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32156776
Ik houd de kans op een strenge winter op 50%: het gebeurt wel, of het gebeurt niet

Een koudeinval als in 78-79 zou prachtig zijn, dan kan die witte kerst mij verder rotten
  donderdag 10 november 2005 @ 19:44:44 #293
34663 SpeedyGJ
pi_32156894
Ach witte kerst erbij en dat hebben we dan ook maar binnen againzender 2005 is al een rec jaar
  donderdag 10 november 2005 @ 20:08:07 #294
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32157589
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ach witte kerst erbij en dat hebben we dan ook maar binnen againzender 2005 is al een rec jaar
ik heb het meest spectaculaire weer dit jaar in het buitenland meegemaakt, dus ik vind 2005 toch wat onbevredigend

Een leuke koudegolf als in 96-97 mag ook hoor. Ik ging de week voor kerst in de gietende regen van Nederland naar Zuid Frankrijk. Belt mijn moeder op oudjaarsdag dat er een elfstedentocht gehouden gaat worden
Overigens was het toen voor Zuid Franse begrippen ook erg koud, op oudjaarsdag toen in een gigantische verkeerchaos gestaan in Montpellier omdat het sneeuwde
pi_32157976
Het is half november en er vliegen nog muggen rond op m'n kamer......ik denk eerder dat het de zachtste winter wordt sinds 1900
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_32158249
We krijgen -als het doorgaat- eerst een Groenland-hoog winter. Dat is de meer zeldzame wintervariant. Geen snerpende kou in eerste instantie, wel guur en van tijd tit tijd kans op flink wat sneeuw. Niet door verdwaalde sneeuwbuitjes maar onvervalste sneeuwstoringen die over het hele land trekken. Later kan hogedruk boven Skandinavie-Rusland een rol gaan spelen en diepvrieslucht brengen. Dat is waar schaatsliefhebbers voor warm draaien. In het mooie scenario krijg je een wisselwerking tussen de twee systemen met om en om sneeuwstoringen en dan weer diepvries. In dat geval krijg je een ouderwetse winter die tot in Maart kan aanhouden..

96/97 was een typische Siberisch-hoog-winter. Vele weken oostenwind waarbij de temperatuur gestaag omlaag ging. Leuk voor het wintergevoel misschien, persoonlijk heb ik niets met dat soort saai weer. Afgelopen winter piesten we net langs de pot en kwam een typisch Groenland-hoog veel te laat op gang. Maar wat een paar goedgemikte sneeuwstoringen kunnen brengen bleek begin Maart.

1978/1979 is een verhaal apart. We zaten met veel te hoge temperaturen en een winter leek ver weg, tot vanover Skandinavie ineens polaire diepvries kwam aanzetten en het ging stormen. We hebben vervolgens een hele tijd gebalanceerd op het grensgebied van zeer zachte lucht en polaire diepvrieslucht. Het was een kwakkelwinter die kouder uitpakte dan normaal.

Nou ja. Van te voren weten doe je het nooit en dat is wel zo leuk. Op dit moment lijkt het erop dat we iets leuks gaan beleven, misschien wel uniek. Of de jaren 80 op herhaling gaan of misschien wel 62/63... Ach, iedere winter is uniek. Persoonlijk lijkt het me aardig om eens een continentale winter mee te maken. In een paar weken van +20 naar -10, sneeuw, ijs, en in het voorjaar ineens terrasweer terwijl de maandenoude sneeuwresten er nog liggen. Vorig jaar gingen we trouwens in een paar weken van -20 naar +17. Zoiets dus. Maar dan met een echte winter ertussen.

---

Nog een kaart, prachtig. Komende week zou al kunnen leiden naar wat winterse neerslag. Wat een contrast met afgelopen week zou dat zijn.

--
En nog eentje: de zee tussen IJsland en Groenland lijkt dicht te gaan vriezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Keromane op 10-11-2005 20:42:08 ]
pi_32159679
quote:
Op woensdag 9 november 2005 21:55 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Sinds wanneer hebben ze metereologen bij IMageshack
als je http-referer uitzet kan je ze wel zien.
maar plaatjes gaan erom dat in onze regio de komende winter juist warmer dan gemiddeld uit zou vallen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 10 november 2005 @ 21:24:51 #298
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_32160252
Tja, leuke kaarten, maar die hete visbak (Noordzee) is nog een echte dwarsligger; in de kustprovincies nog wel 7 à 8 graden, meer landinwaarts hooguit 5 graden met misschien wel de eerste natte sneeuwvlokken. Als trouwens die Groenlandwinter doorgaat, zal het waarschijnlijk overal wel winters worden!
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_32160309
Zou leuk zijn, schaatsen en sneeuwballen gooein roeleren....
Power perceived is power achieved.
  donderdag 10 november 2005 @ 21:50:11 #300
115996 francorex
pi_32161198
Voor volgende week reeds vriestemperaturen, begrijp ik dat goed Keromane?

Wel Wel, wat een ommezwaai zou dat zijn. Het contrast met deze en vorige week kan niet groter zijn.

Maar is dit niet juist het scenario dat we nodig hebben, ervan uitgaande dat dit de koudste winter ooit zou moeten worden... , een scenario waarin al vroeg in de winter de Noordzee word afgekoeld en dus de basis legt voor een lange koude winter?

Keromane ben jij op de hoogte van de weersverwachtingen in de VS, weet jij iets van de situatie ginder, heb jij info voor de korte termijn en eventueel lange termijn, is de situatie daar gunstig voor een barre winter?

Ben daar zeer benieuwd naar. Een barre winter voor de VS zou ernstige gevolgen kunnen hebben.
Zoals steigende olieprijzen, de olie-infrastructuur en energievoorzienning is ernstig beschadigd na stormen, Katrina en Rita.
Een barre winter zal de druk, op de olieprijs, opvoeren en dus de economie van de VS geen goed doen.

Alvast bedankt en chapeau om ons allen op de hoogte te houden

PS bedoel jij met de jet, de straalstroom, zoals ze in Belgie zeggen?

Alvast bedankt

[ Bericht 1% gewijzigd door francorex op 10-11-2005 23:07:46 ]
pi_32161363
Gisternacht is het hier 5 graden geworden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')