Gatlin gun, M16, AK47 en de colt1911.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb geen idee
je hebt de tanks vliegtuigen en heli`s al gehad
mischien gewoon geweren![]()
ik gheb echt geen idee
van NL is het nog wel te doen. USarmy en USnavy en USmarines wordt wat lastiger jahquote:Op vrijdag 18 november 2005 17:55 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ja zo kan je er ook tig bij de vs doen.
say what?quote:De Nederlandse marine beter geschikt maken om militaire operaties op het land te ondersteunen. Dat is de hoofdlijn van een plan dat staatssecretaris Van der Knaap en ik eind vorige maand naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. We doen dat door de mariniersbataljons, onderzeeboten en mijnenjagers aan te passen en te versterken. Verder vervangen we een transportschip door een multifunctioneel schip annex helikoptercarrier, plaatsen we kruisraketten op de nieuwste fregatten en schaffen we vier nieuwe, zeewaardige patrouilleschepen aan. De investeringen en exploitatie worden gedekt door vier minder nieuwe fregatten te verkopen, waarvan twee aan België.
http://www.mindef.nl/organisatie/minister/weblog/2005/index.aspx
Peace Enforcing. Peace keeping is al lang niet meer het hardste dat we doen. Niet sinds Srebrenica.quote:Op zaterdag 19 november 2005 01:36 schreef sp3c het volgende:
peacekeeping
vreemde vraag trouwens, waar gebruiken we onze tanks en howitzers en jachtvliegtuigen voor?
Landsgrenzen verdedigen is al sinds de val van de muur de hoofdtaak niet meer. Nu verdedig je "de belangen van de Nederlandse Staat". Natuurlijk staat het wl nog in het takenpakket, maar het is niet meer de hoofdtaak.quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:07 schreef sp3c het volgende:
je hoe dan ook
die spullen worden aangeschaft om de landsgrenzen te verdedigen net als alle andere spullen en voor peacekeeping/enforcing zijn ze ook best bruikbaar
zaten wel fouten ak is een kopie van stg44 en de thompson was ook niet de eerst smgquote:Op vrijdag 18 november 2005 22:56 schreef SHERMAN het volgende:
10 - Samurai zwaard.
9 - Walther PPK
8 - Piek
7 - Haakbus
6 - Boemerang
5 - Thompson
4 - Barret 82.
3 - Handboog
2 - AK-47
1 - Je zelf
jaquote:
Waarom trouwens wel de handboog en niet de kruisboog?quote:Op zondag 20 november 2005 12:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zaten wel fouten ak is een kopie van stg44 en de thompson was ook niet de eerst smg
het was trouwens de longbow een kruisboog is niet zo krachtig als een longbowquote:Op zondag 20 november 2005 14:32 schreef Wuder het volgende:
[..]
Waarom trouwens wel de handboog en niet de kruisboog?
Niet zo krachtig?quote:Op zondag 20 november 2005 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het was trouwens de longbow een kruisboog is niet zo krachtig als een longbow
het is een serie en in die serie zijn de tanks en de vliegtuigen al langsgekomenquote:
quote:Eerste Nederlandse pantserhouwitsers afgeleverd
De eerste twee pantserhouwitsers 2000NL (PzH2000NL) zijn 24 november afgeleverd op het Opleidings- en Trainingscentrum Vuuursteun (OTCVust) in ‘t Harde. De PzH2000NL gaat de M109 vervangen.
De nieuwe houwitsers worden vooralsnog aangeduid met de laatste twee cijfers van hun kenteken: 03 en 04. De 03 zal worden gebruikt voor beproevings-, verificatie- en demonstratiedoeleinden. De 04 wordt ingezet bij de nu lopende opleiding van kerninstructeurs. Vervolgens zal deze o.a. gebruikt worden bij de omscholing van de vuurmondpelotons van de 14e Afdeling Veldartillerie (14 Afdva) van 43 Gemechaniseerde Brigade.
De leveringen van de volgende houwitsers vinden vanaf begin januari 2006 plaats.
http://www.landmacht.nl/toon.asp?id=103727
De M109 is maar een oude gare bak vergeleken met de PzH2000, maar hij oogt erg stoer, en heeft toch enorme vuurkracht!quote:Op vrijdag 2 december 2005 22:38 schreef Heatseeker het volgende:
Zo daar was ik weer, ben nu officieel een gele rijder (met zo'n mooie kwartiersmuts, inclusief kwast). Zit nu bij 11 Afdra in 't Harde als bedienaar van een M109 ben sinds gister gecertificeerd lader/afvuurder. Heb het ontzettend naar me zin daar en het is een hele leuke eenheid. (Beter dan 14 iig
)
Zeer hoogstwaarschijnlijk ga ik in februari/maart naar Bosnië voor 3 weken. Zie er heel erg naar uit al is het maar voor 3 weken.
De sport is tenminste nu ook wat pittiger waar ik wel van hou.
Hier ff een plaatje van een M109 met wat info erbij
Bewapening:
Schietbuis kaliber 155 mm
.50
4 at4
diemaco's (C7)
kistje handgranaten
![]()
Bemanning in vredestijd 6 in oorlogstijd 8
Granaten kunnen zo'n 18 km ver worden geschoten.
Gewicht van granaten zijn gemiddeld 45 kg
soorten granaten:
brisantgranaat
rookgranaat
fosforgranaat
lichtgranaat
3 verschillende aanvuurladingen (kardoezen)
M3
M4
nr 13
gewicht m109 houwitzer = 27 ton vol beladen
snelheid 56 km/h op de weg
![]()
Daar geloof ik heeeeel erg weinig van. had hij een bron, of heb je een link naar dat topic??quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:53 schreef Wuder het volgende:
BHFH postte dat de VS misschien de JSF gaan schrappen? Wat nu?
quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:07 schreef Wuder het volgende:
http://www.nu.nl/news/636342/22/Bouw_JSF_in_gevaar.html
Beslissing valt dus eind februari. Ik denk zelf dat het wel mee valt, maar als de JSF geschrapt wordt.. gewoon lekker de JAS-39 Gripen kopenquote:Op zaterdag 3 december 2005 17:07 schreef Wuder het volgende:
http://www.nu.nl/news/636342/22/Bouw_JSF_in_gevaar.html
Of de laatste F-16 variant. Het model dat de VAE koopt is toch echt wel een van de beste machines die op dit moment op de markt is.quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:12 schreef M5 het volgende:
[..]
Beslissing valt dus eind februari. Ik denk zelf dat het wel mee valt, maar als de JSF geschrapt wordt.. gewoon lekker de JAS-39 Gripen kopenof F/A-18E/F's. of de Eurofighter
Idd. de USAF heeft op den duur gewoon een nieuwe kist nodig. Dan wel voor vervanging van de F-15 of de F-16. Je kunt natuurlijk gewoon weer een partij nieuwe F-16 Block 60 o.i.d. laten bouwen. Maar of dat nu de oplossing is...quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:13 schreef RonaldV het volgende:
In de Vliegende Hollander staat een heel stuk over de JSF. Onder andere over het feit dt het project helemal niet zo slecht loopt als dat de pers hier wel eens beweert. De JSF (en de F/A-22 ook trouwens) loopt al vanaf dag 1 het risico om gecancelled te worden. Eén van de zaken die men aanhaalt in het artikel is dat een paar deelprojecten van de JSF misschien gecancelled worden (de STOVL variant bijvoorbeeld), maar dat het project als geheel in de één of andere vorm wel door zal blijven lopen.
ja idd, volgens mij is het laatste idee dat de F35A geschrapt zou worden en dat iedereen voor de F35C (niet de stovl variant? of is dat B?) zou gaan.quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:13 schreef RonaldV het volgende:
In de Vliegende Hollander staat een heel stuk over de JSF. Onder andere over het feit dt het project helemal niet zo slecht loopt als dat de pers hier wel eens beweert. De JSF (en de F/A-22 ook trouwens) loopt al vanaf dag 1 het risico om gecancelled te worden. Eén van de zaken die men aanhaalt in het artikel is dat een paar deelprojecten van de JSF misschien gecancelled worden (de STOVL variant bijvoorbeeld), maar dat het project als geheel in de één of andere vorm wel door zal blijven lopen.
is wel aardig, enig idee waar dat vandaan komt film / docu?quote:Op zondag 4 december 2005 13:58 schreef Lone_Gunman het volgende:
Vette dogfight tussen Zwitserse F-18 en Duitse MiG-29:
Rightclick&Save
De USAF wil al decennia van de A-10 af, omdat ze dat eigenlijk een taak voor de landmacht vinden. Probleem is dat er een regeling is waarin de Army verboden wordt om met bewapende vastvleugeligen te vliegen. Was die er niet geweest dan was de F-5 waarschijnlijk in nog grotere aantallen gebouwd, omdat dat één van de toestellen was die ze graag voor CAS gehad zouden hebben. Ook zouden alle A-10s nog in bedrijf zijn (een zeer groot deel van de gebouwd toestellen staat op AMARC). De A-10 is traag en totaal niet sexy, en vervult een taak die eigenlijk van de landmacht is (ondersteuning van de frontlijn troepen).quote:Op zondag 4 december 2005 14:15 schreef M5 het volgende:
De F-35A is de CTOLversie (voor vervanging van F-16 / A-10)
De F-35B is de STOVL versie (voor vervanging van o.a. Sea Harrier FA.2 / AV-8B)
De F-35C is de carrier versie (voor vervanging van de F/A-18A/B en A-6 Intruder die er al uit is)
[afbeelding]
al moet ik dat vervangen van de A-10 door de F-35A nog zien gebeuren
Leuk filmpje, behoorlijk TopGun gehalte, maar God, wat een klote R/T. Om het over het waarschijnlijkheidsgehalte van het luchtgevecht maar niet te hebben. Een Fulcrum-piloot die op zijn gemak eerst zijn monocle voorzet om een IR-kill te gaan maken?quote:Op zondag 4 december 2005 13:58 schreef Lone_Gunman het volgende:
Vette dogfight tussen Zwitserse F-18 en Duitse MiG-29:
Rightclick&Save
wat dat betreft zou je dus het beste de F-35A kunnen schrappen, een Carrier-based kist kan ook prima op normale velden uit de voeten, plus dat het beter/stabieler vliegt bij lage snelheden.quote:Op zondag 4 december 2005 14:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De USAF wil al decennia van de A-10 af, omdat ze dat eigenlijk een taak voor de landmacht vinden. Probleem is dat er een regeling is waarin de Army verboden wordt om met bewapende vastvleugeligen te vliegen. Was die er niet geweest dan was de F-5 waarschijnlijk in nog grotere aantallen gebouwd, omdat dat één van de toestellen was die ze graag voor CAS gehad zouden hebben. Ook zouden alle A-10s nog in bedrijf zijn (een zeer groot deel van de gebouwd toestellen staat op AMARC). De A-10 is traag en totaal niet sexy, en vervult een taak die eigenlijk van de landmacht is (ondersteuning van de frontlijn troepen).
Er zijn volgens mij twee mogelijke scenarios:
1. De USN gaat helemaal over op de laatste versies van de Hornet (eigenlijk zie je dat nu al gebeuren met de vervanging van de F-14, S-3B en de EA-6B door Super Hornet en Growler). In dit scenario zullen ook de vroege versies van de Hornet vervangen worden door de SuperHornet. De F-35C komt dan te vervallen.
2. De USAF accepteert de hogere kosten van de F-35C in ruil voor een lagere stuksprijs (meer toestellen betekent lagere ontwikkelingskosten per gebouwd toestel) en lagere onderhoudskosten (economy of scale)
De F-35A en C zijn tot op zekere hoogte uitwisselbaar en voor dezelfde rol ontworpen, dus daar kun je in strepen. De F-35B is een uniek toestel, die zie ik niet gauw geschrapt worden, ook al omdat dat de versie is waarvoor de UK als Level-1 partner in het project zit. Als ze die schrappen, stappen de Britten uit het project, en heb je als programma manager pas echt een probleem.
zolang je maar laag blijft met je kist maak je wel een goede kans in de bergen.quote:Op zondag 4 december 2005 14:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Overigens denk ik dat er één ding wel klopt: de Zwitsers hebben met die bergen natuurlijk alle tijd om te oefenen, die kennen ze als hun broekzak. Een luchtgevecht zal daar zeer waarschijnlijk altijd in hun voordeel beslecht kunnen worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |