abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31976578
Misschien is het wel handig om het per categorie te doen, anders wordt het wat chaotisch nomineren e.d.
V10
pi_31976892
Van daar dat lijstje van net?
2 weken per groep en dan naar de volgende?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  vrijdag 4 november 2005 @ 23:35:08 #153
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31977164
Dan zit je altijd nog met het probleem van overlap. Sommige jets hebben een F in de aanduiding, maar doen uitsluitend A(ttack). Is het nu een jager, of een jachtbommenwerper?
Een Hercules is een alleskunner (tanker, transport, attack, ECM, zelfs AWACS). waar valt de onder? En de Nederlandse fregatten zijn om politieke redenen fregatten, maar in feite Destroyers als je naar de capaciteiten kijkt.

best nog lastig
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_31977698
Dat moeten we dan afspreken.
pi_31978574
  zaterdag 5 november 2005 @ 00:19:29 #156
67385 ROG
Go on, say it.
pi_31978904
quote:
Heh. Weblog van een US pararescue o.i.d.?
  zaterdag 5 november 2005 @ 00:53:30 #157
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31979910
Ach wat.. ik maak het mezelf gewoon gemakkelijk en begin alvast

De mooiste fighters
1. de phaboulous Phantom. Groot, massief, en krachtig. als concept 30 jaar vooruit, helaas bleef de bewapening achter. Ultieme versie: De F-4G Wild Weasel.

2. Nog een marine jager: Tomcat. inmiddels bijna 35 jaar oud, maar als ik er één zie dan denk ik nog steeds "wat een machtig ding". De kracht straalt hij gewoon uit.

3. Ver vooruit in de tijd (destijds tenminste): de F-16. De eerste volledig instabiele electronisch gestuurde straaljager. Absoluut de mooiste: de F-16XL die helaas nooit in productie is gekomen.

4. Mag niet ontbreken: de F-104. De laatste hoorde ik twee jaar geleden in Zuid-Italié op het strand, en ik had nog niet eens gekeken toen ik al wist wat het was. Zo klinkt er maar één, en eventjes was ik weer een jongetje van 12 die straaljagerpiloot wilde worden.

5. De F-5 is een bescheiden toestel, maar met een opmerkelijke historie. Ontworpen als een supersonische trainer, bleek het toestel zo goed dat de fabrikant het doorontwikkelde tot een echte jager. De F-5A bleek een goed toestel, maar Nederland wilde er nogal wat aanpassingen op hebben, die uiteindelijk resulteerden in een geheel nieuw subtype. Alhoewel het resultaat, de NF-5 officieel geen kind is van Northrop werden veel van de Nederlandse verbeteringen wel vervolgens ingevoerd in de ultieme productieversie: de F-5E Tiger-II

Runner up in mijn top-5, en tevens de enige niet Amerikaan: de Mirage-III. Klein, wendbaar, enorm krachtig en goedkoop. Europa's antwoord op de F-5 dus eigenlijk. Ultieme versie: de IAI Kfir, die begonnen is als een kopie van dit toestel met een J-79 motor erin.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 5 november 2005 @ 00:57:09 #158
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31980001
quote:
Hij zal wel krom zijn, maar als ik hem zo bekijk is het airframe nog behoorlijk intact, en wellicht zelfs reparabel. Zou een Chinook een gestripped airframe van een andere Chinook kunnen tillen op die hoogte?

Edit: disregard, hij is echt krom

- Privacy Matters
  Moderator zaterdag 5 november 2005 @ 02:04:09 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31981407
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 22:10 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nou die spotprent nog
die heb ik nog liggen ergens!!

morgen scan ik hem in, als ik het goed herinner staan er op dat grote schip op de achtergrond molentjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 5 november 2005 @ 02:26:01 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31981792
in navolging van RonaldV

1. F104 Starfighter, wat kan ik nog zeggen ... het is een raket met een manneke erin

2. J29 Tunnan, agressief klein dikzakje en de VN heeft er oorlog mee gemaakt

3. Mig21, downright scary

verder heb ik geen voorkeur
pi_31984440
We zouden dit ook in PTA kunnen doen, maybe nog meer animo.
Mooie lijstje tot nu in elk geval.
F4, F14 en F16 hebben mijn stem in elk geval al.
pi_31986425
1) F4 Phantom
2) Mig 29
3) F 104
4) F 16
5) F 14
Save a mouse, eat a pussy.
pi_31986931
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Hij zal wel krom zijn, maar als ik hem zo bekijk is het airframe nog behoorlijk intact, en wellicht zelfs reparabel. Zou een Chinook een gestripped airframe van een andere Chinook kunnen tillen op die hoogte?
Nee. op 12.000 voet krijgt een CH-47D max 41.000 lb van de grond (voor 'n hover)
quote:
Edit: disregard, hij is echt krom
[afbeelding]

[afbeelding]
Yes. die is damaged beyond repair.
V10
pi_31987619
We beginnen met de Fighters?

ok.

1. F-16
Blijft voor mij de mooiste en het de best verkocht westerse fighter ooit.

2. F/A-18F
Sommigen vinden hem lelijk, ik vind hem schitterend, apart ontwerp en de multi-role fighter bij uitstek.

3. Su-37
Super beweeglijk dankzij de trustvectoring met het uiterlijk van een Su-27. erg knap/mooi gezien de enorme omvang van de kist.

4. F-15
De enigste bekende westerse jet die ik nog nooit live heb zien vliegen Maar erg indruwekkend, en erg goed.

5. F-104
De raket met vleugels . Leuk ontwerp, onvoorstelbaar kleine vleugels.. met schietstoel die door de vloer gaat.
V10
pi_31988078
WTF?

USAF neemt stealth even wat minder serieus.. wel cool had ik niet verwacht.

V10
  zaterdag 5 november 2005 @ 13:41:39 #166
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31989024
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 12:42 schreef M5 het volgende:
We beginnen met de Fighters?

ok.

1. F-16
Blijft voor mij de mooiste en het de best verkocht westerse fighter ooit.
[afbeelding]
4426 F-16s
Sorry, maar de Phabulous Phantom is met 5195 (waarvan 5056 geproduceerd in de VS) exemplaren net iets beter verkocht.
quote:
2. F/A-18F
Sommigen vinden hem lelijk, ik vind hem schitterend, apart ontwerp en de multi-role fighter bij uitstek.
[afbeelding]

3. Su-37
Super beweeglijk dankzij de trustvectoring met het uiterlijk van een Su-27. erg knap/mooi gezien de enorme omvang van de kist.
[afbeelding]

4. F-15
De enigste bekende westerse jet die ik nog nooit live heb zien vliegen Maar erg indruwekkend, en erg goed.
[afbeelding]
Dat meen je niet? Je hebt nog nooit een vliegende F-15 gezien?
Ga eens naar een OpenDag, of liever: naar de aankomst of de vertrekdagen. Oefeningen op Leeuwarden trekken er ook altijd wel een paar.
quote:
5. F-104
De raket met vleugels . Leuk ontwerp, onvoorstelbaar kleine vleugels.. met schietstoel die door de vloer gaat.
[afbeelding]
De eerste F-104s schoten inderdaad door de vloer. Maar de latere versies schoten gewoon omhoog hoor piloten vliegen niet graag laag als ze geen mogelijkheid tot uitstappen hebben namelijk
- Privacy Matters
pi_31989160
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 13:41 schreef RonaldV het volgende:

[..]

4426 F-16s
Sorry, maar de Phabulous Phantom is met 5195 (waarvan 5056 geproduceerd in de VS) exemplaren net iets beter verkocht.
[..]

Dat meen je niet? Je hebt nog nooit een vliegende F-15 gezien?
Ga eens naar een OpenDag, of liever: naar de aankomst of de vertrekdagen. Oefeningen op Leeuwarden trekken er ook altijd wel een paar.
[..]

De eerste F-104s schoten inderdaad door de vloer. Maar de latere versies schoten gewoon omhoog hoor piloten vliegen niet graag laag als ze geen mogelijkheid tot uitstappen hebben namelijk
Die phantom.. ach jammer dan. toch een goede 2e

Nee helaas. ben al diverse keren op een Opendag geweest (1992 Gilze (geen idee of d'r F-15's vlogen, ik was 10), 1997 Gilze, 1998 Leeuwarden, 2002 Gilze, 2005 Gilze, maar daar stonden ze alleen static. Leeuwarden is wat ver weg voor me, om ff te kijken.) en enkele malen Koksijde, maar daar was al helemaal niet veel te zien. Moet idd wat meer airshows gaan bezoeken Aankomst en vertrek dagen is idd goed plan.)

Ik weet dat de latere F-104's idd wel recht omhoog gingen. Maar't blijft apart.
V10
  Moderator zaterdag 5 november 2005 @ 17:21:50 #168
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31994940
F16 gaat nog wel voorbij de Phantom hoor denk ik
pi_31995362
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:21 schreef sp3c het volgende:
F16 gaat nog wel voorbij de Phantom hoor denk ik
je denk dat er nog ca. 800 F-16's gebouwd gaan worden?

ik niet eigenlijk.
V10
  Moderator zaterdag 5 november 2005 @ 17:39:43 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31995524
het zou me niet verbazen iig
pi_31996131
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 17:39 schreef sp3c het volgende:
het zou me niet verbazen iig
Mmij wel, noem eens een land waarvan jij denkt dat ze binnen nu en 5 jaar nog een paar honderd F-16 nieuw willen hebben? met die orders van 30 kistjes tegelijk kom je er niet. En na 2010 worden er geen F-16 meer geproduceerd lijkt me.
V10
  Moderator zaterdag 5 november 2005 @ 18:23:14 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31996925
Indonesie zal wel een eigen productielijn op willen starten om maar wat te noemen
  zaterdag 5 november 2005 @ 21:06:26 #173
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32002934
Indonesië wil wel meer. Ik zie eigenlijk maar één mogelijkheid: als India zelf een productielijn mag neerzetten, en zelfs dan denk ik dat ze met moeite 300 toestellen extra zullen halen. Indonesië zal nooit in de buurt van de 100 toestellen komen. Misschien nog een follow-up voor de Koreanen van een stuk of 80, en dan heb je het wel gehad. Iedereen wacht op de JSF. De Phantom blijft aan de top, want de VS (altijd de grootste afnemer) hebben de laatste F-16 al een jaar geleden in ontvangst genomen.
- Privacy Matters
pi_32005574
Ik ga morgen ene opzet maken voor deze ''contest''.

pi_32006605
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 22:24 schreef SHERMAN het volgende:
Ik ga morgen ene opzet maken voor deze ''contest''.

[afbeelding]
Doe mij die H&K Mk23 eens
V10
pi_32006943
Of de mp5.
Of die met het verlengende magazijn.
pi_32007221
http://opendirviewer.com/?url=http%3A%2F%2Fmembres.lycos.fr%2Fctujackbauer%2F&pagecount=100

Trage server, maar het wachten is de moeite waard.
Geile wapens en een mooie wagen.
pi_32007233
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 23:08 schreef SHERMAN het volgende:
Of de mp5.
Of die met het verlengende magazijn.
MP5 mag ook ja, die Glock 17 met verlengt magazijn mag jij dan houden

bij nader inzien, die MP5 mag je ook houden. single-shot kneusjes wapen

[ Bericht 19% gewijzigd door M5 op 05-11-2005 23:22:39 ]
V10
pi_32007650
Full of semi zal wel niet mogen gok ik zo.

Maar damn zeg, met die scope er op ziet er wel geil uit.
En dan 2 mags aan elkaar getaped, semi auto en gaan.
pi_32007705
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 23:28 schreef SHERMAN het volgende:
Full of semi zal wel niet mogen gok ik zo.

Maar damn zeg, met die scope er op ziet er wel geil uit.
En dan 2 mags aan elkaar getaped, semi auto en gaan.
semi-auto is single shot.
Full auto of 3-shot burst mag niet. aangezien eigenaar in zwitserland woont mag het daar blijkbaar niet.
V10
pi_32007959
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 23:29 schreef M5 het volgende:

[..]

semi-auto is single shot.
Full auto of 3-shot burst mag niet. aangezien eigenaar in zwitserland woont mag het daar blijkbaar niet.
Semi-auto is single?
Damn.

Semi is half, ik dacht half automatisch is met salvo's dus burst.
Weet je dat ik dit altijd heb gedacht?

Single - semi - full.

Moderator zondag 6 november 2005 @ 01:01:02 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32010466
een musket is single shot die dingen worden niet zo heel veel meer gebruikt (soms in jachtgeweren nog)
pi_32020607
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 23:39 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Semi-auto is single?
Damn.

Semi is half, ik dacht half automatisch is met salvo's dus burst.
Weet je dat ik dit altijd heb gedacht?

Single - semi - full.

Semi-auto zegt alleen maar dat het wapen automatisch herlaad. Full auto zegt dus dat het volgende schot automatisch gelost wordt.

en met single-shot bedoel ik dat er één kogel afgevuurt wordt. niet dat er maar één kogel in het wapen kan.zal wel niet de officiele term zijn, maar dat boeit me ff niet
V10
  zondag 6 november 2005 @ 13:00:36 #184
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_32021267
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 23:15 schreef SHERMAN het volgende:
http://opendirviewer.com/?url=http%3A%2F%2Fmembres.lycos.fr%2Fctujackbauer%2F&pagecount=100

Trage server, maar het wachten is de moeite waard.
Geile wapens en een mooie wagen.
WTF! wat gaat ie doen jo, een oorlog beginnen?
Ligt wel heel erg geil spul tussen btw... Wist niet dat dat in Zwitserland Frankrijk ook mocht jo.
meneer is trouwens in het bezit van de zelfde HV als ik

[ Bericht 2% gewijzigd door -calimero- op 06-11-2005 14:08:45 ]
  Moderator zondag 6 november 2005 @ 13:04:35 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32021389
oeps
pi_32023554
Zoiets?

Wat is de bedoeling?

We gaan is bekijken wat de FOK!kers de beste/mooiste/noem maar op militair wapen vinden. We gaan dit in verschillende stappen doen, eerst komen de fighters, daarna de tanks, dan de fregatten/destroyers en daarna kijken we wel weer.

Hoe gaan we dat doen dan?

Eerst heeft iedereen een week om zijn top 5 van nominaties te geven. Dit is gewoon een lijstje van elke user die mee wil doen met van elke nominatie een omschrijving en een foto. Als de nominatie tijd is afgelopen maak ik, SHERMAN, een lijst van alle nominaties. Er komt dan een week waar in iedereen uit de lijst van nominaties zijn top 5 kan kiezen. Dan worden de stemmen geteld en weten we wat de FOK!kers de beste vinden.

Waarom dan twee keer een top 5 opgeven?

De eerste keer kan iedereen aangeven wat zijn keuze is. En juist doordat iedereen een foto en omschrijving plaatst kan het zijn dat je ineens zo hebt van: "heee, maar die is ook niet zo gek, die moet in mijn top 5!".

Leuk en aardig maar mijn Spitfire wint in een gevecht nooit van een F16 he.

Maakt helemaal niet uit, het gaat er om wat jij de beste vind. De Spitfire was voor haar tijd een uitstekende jager, de F16 is dat voor nu. Beide zijn oke. Beide kunnen winnen in onze top lijst.

Wat komt er allemaal aan bod?

- Fighters
- Tanks
- Fregatten / destroyers
- Aanvalshelicopters
- IFV (Infanterie Fighting Vehicles)
- Onderzeeers
- Transportvliegtuigen
- Nog verder aan te vullen
pi_32023739
quote:
Op zondag 6 november 2005 14:20 schreef SHERMAN het volgende:
Zoiets?

Wat is de bedoeling?

We gaan is bekijken wat de FOK!kers de beste/mooiste/noem maar op militair wapen vinden. We gaan dit in verschillende stappen doen, eerst komen de fighters, daarna de tanks, dan de fregatten/destroyers en daarna kijken we wel weer.

Eerst heeft iedereen een week om zijn top 5 van nominaties te geven. Dit is gewoon een lijstje van elke user die mee wil doen met van elke nominatie een omschrijving en een foto. Als de nominatie tijd is afgelopen maak ik, SHERMAN, een lijst van alle nominaties. Er komt dan een week waar in iedereen uit de lijst van nominaties zijn top 5 kan kiezen. Dan worden de stemmen geteld en weten we wat de FOK!kers de beste vinden.

Waarom dan twee keer een top 5 opgeven?

De eerste keer kan iedereen aangeven wat zijn keuze is. En juist doordat iedereen een foto en omschrijving plaatst kan het zijn dat je ineens zo hebt van: "heee, maar die is ook niet zo gek, die moet in mijn top 5!".

Maakt helemaal niet uit, het gaat er om wat jij de beste vind. De Spitfire was voor haar tijd een uitstekende jager, de F16 is dat voor nu. Beide zijn oke. Beide kunnen winnen in onze top lijst.

- Fighters
- Tanks
- Fregatten / destroyers
- Aanvalshelicopters
- Onderzeeers
- Transportvliegtuigen
- Nog verder aan te vullen
mooi plan, maar 1 nominatie is makkelijker, als iedereen een top 5 mag geven, om vervolgens weer een top 5 te kiezen, kun je de nominaties net zo goed als stemmen tellen denk ik

aanvulling.. transport/verkennins heli's, bommenwerpers natuurlijk en trainers (opleidingsvliegtuigen/lichte aanvals vliegtuigen).

whoo vergeet ik de airfcraft carriers.
V10
pi_32024343
Zo dan?

Wat is de bedoeling?

Eerst heeft iedereen een week de tijd om zijn of naar nominatie te geven. Iedereen mag maar 1 nominatie geven. Denk dus goed na wat je gaat nomineren. Op deze manier moet je goed na denken wat je nominatie word. Bij je nominatie post je een foto en een beschrijving van jouw nominatie. En natuurlijk waarom het jouw nominatie is.

Ja leuk, en daarna?

Na de nominatie week komt de stem week. Ik, SHERMAN, maak dan een lijst van alle nominaties. Uit deze lijst kiest dan iedereen een top 5. Daarna is het ene kwestie van de stemmen tellen en dan hebben we de FOK! Top Jagers. Of tanks... of verzin maar iets.

- Fighters
- Tanks
- Fregatten / destroyers
- Aanvalshelicopters
- Onderzeeers
- Transportvliegtuigen
- Artillerie
- Aircraft carriers
- Transporthelicopters
- Verkenningsvoertuigen
- Patrouillevaartuigen
- Bommenwerpers
- Transportvoertuigen
- LPD's
- Verkenningshelicopters
pi_32024520
das idd wel ok naar mijn mening.
V10
pi_32025258
Als er dan nog iemand even zijn mening wilt geven dan kunnen we vandaag nog een topic openen in PTA.
pi_32025659
vanavond op discovery
big bigger biggest
artillery en daarna subs
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32026314
Damn, om 22 begint ook 24.
  Moderator zondag 6 november 2005 @ 23:42:30 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32042205
damn ik zat ook 24 te kijken, dit onderseebootgezeur boeit me niet
pi_32042236
Hier het zelfde.
Artillery had ik wel willen zien opzich.
  zondag 6 november 2005 @ 23:57:50 #195
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_32042783
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:43 schreef SHERMAN het volgende:
Hier het zelfde.
Artillery had ik wel willen zien opzich.
Je hebt niks gemist, wees niet bang! Was wel wat meer kwaliteit gewend van Disovery.

Zijn 4 type artillerie behandeld,
81 mm mortier, (25 schoten per minuut my ass!!)
M109
MLRS
HI-MARS (kleine MLRS uitvoering op een vrachtwagen)

Ze durfde in dat kut programma de M109 nog een hi-tech stuk artillerie te noemen, dat zeer mobiel is, met veel vermogen, gereed binnen 25 sec. super precies en blabla crap. Als een M109 iets niet is, is het wel mobiel en modern...

De PzH2000 is niet eens besproken, terwijl dit momenteel het meest geavanceerde stuk geschut ter wereld is. Ook lieten ze beelden zien van een M110 en zeiden dat het een M109 was. Zit nog al wat verschil in.
pi_32042898
Ik vind het jammer dat ze op discovery alleen maar Westerse gear bekijken. Zelden eens iets over een Mig ofzo.
The gum you like, is coming back in style.
  Moderator maandag 7 november 2005 @ 00:04:05 #197
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32042988
in die jachtvliegtuigen top tien stond de mig21 nog best hoog geloof ik
  maandag 7 november 2005 @ 00:06:18 #198
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32043079
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:04 schreef sp3c het volgende:
En terecht. Het is net als de F-5 een simpel, maar zeer effectief platform, en nog in behoorlijke aantallen aanwezig. Met de moderne avionics erop ben je eigenlijk alleen nog maar afhankelijk van het aantal cycles van het airframe.
- Privacy Matters
pi_32043085
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:04 schreef sp3c het volgende:
Ik heb 't gezien ja.

Verder hing 't aan elkaar van propaganda.
The gum you like, is coming back in style.
pi_32051419
quote:
Op zondag 6 november 2005 23:57 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Je hebt niks gemist, wees niet bang! Was wel wat meer kwaliteit gewend van Disovery.

Zijn 4 type artillerie behandeld,
81 mm mortier, (25 schoten per minuut my ass!!)
M109
MLRS
HI-MARS (kleine MLRS uitvoering op een vrachtwagen)

Ze durfde in dat kut programma de M109 nog een hi-tech stuk artillerie te noemen, dat zeer mobiel is, met veel vermogen, gereed binnen 25 sec. super precies en blabla crap. Als een M109 iets niet is, is het wel mobiel en modern...

De PzH2000 is niet eens besproken, terwijl dit momenteel het meest geavanceerde stuk geschut ter wereld is. Ook lieten ze beelden zien van een M110 en zeiden dat het een M109 was. Zit nog al wat verschil in.
kon ook duidelijk zien dat dit bedoeld was voor de vs markt heel de tijd dat 11 september gezeur erbij halen

al vond/vind ik die beelden van de mlrs nog steeds fantastisch om te zien
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')