quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:27 schreef WWSK het volgende:[..]
Onzin, ik durf, kan en zal iedereen beweren dat het verschil in gedrag (hoe breed/hoog/dik/etc) GIGANTISCH groot is. Dit is heel makkelijk aan te tonen omdat ik a) vroeger ook erg vaak naar boven keek en het zelfs leuk vond om naar contrails te kijken, dus ik weet heel goed waar ik het over heb en heb geen enkele motivatie om hierover te liegen, zou een beetje triest zijn, b) er zijn geen foto's van dezelfde soort "contrails" uit de jaren 60-70-80, voor iedereen die me niet gelooft, kijk al je oudere foto's maar eens door die buiten zijn genomen en kijk naar de lucht. Punt bewezen.
[..]
Niets is zo veranderlijk en verradelijk als je geheugen. Plus dat we al meerdere foto's hebben geplaatst waarop duidelijk te zien is dat er vroeger net zo brede als lang blijvende contrails waren.
quote:
Grote onzin en een groot gebrek aan kennis van meteorologie. Carnicom legt het al op eenvoudige wijze uit dat het twee fysiek heel andere processen zijn, in de door mij eerder gegeven documentaire van hem, vanaf 7 minuut 30. Wat hij hier vertelt is duidelijk een simpel feit dat iedere meteoroloog zal beamen, ook al beweert 'The Stranger' hier stug als enige op de wereld dat het dezelfde processen zijn.
[..]
Snap je met je eigen bewering nu nog niet dat het idd dan ook om 2 andere processen gaat?
[..]
Laat ik eens uitleggen hoe een wolk ontstaat:
quote:
Een wolk ontstaat wanneer er warme lucht van de aarde opstijgt. Warme lucht bevat veel waterdamp. Dat kun je zien wanneer je ademt. Wanneer het warm is zie je geen druppeltjes en wanneer het koud is wel. Wanneer er dus warme lucht opstijgt, komt het tegen koude lucht aan en wordt het ook kouder. Je ziet dan dat de lucht minder damp bevat. De damp krijgt de vorm van druppeltjes. Dit noemen we condenseren.
Wanneer de warme lucht omhoog stijgt komt het ook bij een laag waar het minder dan 0°C is. Het vriest er. Je zult nu wel denken: hoe kan het dat de lucht dan niet bevriest?
Nu dat gaat zo: wanneer de warme lucht in dat gebied komt stijgt het nog steeds. Het is nog altijd warmer dan de lucht eromheen, maar wanneer de warme lucht beneden de 0°C komt, bevriezen de druppels. Dat worden ijskristallen. Natuurlijk veranderen alle druppels niet ineens in kristallen. Er is een gebied in een wolk waar kristallen en druppels voorkomen. Ondertussen stijgt de lucht nog wel. Bovenin de wolk zijn er allemaal kristallen. Je ziet dan geen bloemkolen meer, maar een witte laag.
BronNu heb je twee verschillende wolksoorten, namelijk wolken bestaande uit ijskristallen en wolken bestaande uit waterdruppels.
De meeste wolken die jij ziet op een dag zijn wolken die uit waterdruppels zijn opgebouwd. Echter je ziet ook wel eens hoge bewolking wat bestaat uit ijskristallen. Dit noemt men cirrus bewolking. Het principe van ontstaan is hetzelfde, echter in plaats van dat de waterdamp condenseert tot een druppel, sublimeert het tot ijskristallen.
Terug naar contrails.
Hoe onstaat een contrail?
Warme vochtige (uitlaat)lucht komt in een koude omgeving, koelt af en omdat koude lucht minder waterdamp kan bevatten, condenseert het water en wordt zichtbaar. (zie je de overeenkomst al?)
Omdat de temperatuur op die grote hoogte echter erg laag is (van -30 to -56) condenseert het water niet, maar sublimeert het. Het wordt dus ijs. Je krijgt dus in wezen een cirruswolk, echter in een lang gerekte vorm. (je ziet nu toch wel de overeenkomst toch?).
Dus ja, zowel wolken als contrails zijn
wel volgens het zelfde principe ontstaan. Elke echte weerman, dan wel persoon met voldoende kennis van meteorologie zal dit beamen.
quote:
Hoe dan ook onzin, als een contrail last heeft van de wind, zal het beetje bij beetje verwaaien, maar zich niet gedragen als een vaste stof waarbij de dikte hetzelfde blijft en het in uren tijd wel erg breed groeit. Onmogelijk. Het is gvd geen bacterie die zich vermenigvuldigd.
Ten eerste, vloeken is niet nodig.
Ten tweede laat jij ook zien dat je weinig tot geen (mijn gok) verstand dan wel kennis hebt van de atmosfeer en de processen die zich daarin afspelen.
Nog een lesje voor je dan:
Pak een bak met water. Trek in het midden van die bak met een kleurstof een streep. Wat gebeurt er als je voorzichtig tegen die bak stoot? (turbulentie/wind veroorzaakt) Juist de streep kleurstof zal "verwaaien", dat wil zeggen breder worden. Als je hard tegen de bak stoot, verwaait het sneller tot het vrij snel weer opgelost is. (zo verdunt dat je het niet meer ziet). Tik je niet tegen de bak, blijft de streep vrijwel hetzelfde. (En ja, lucht en water zijn op dit vlak vrijwel identiek qua aerodynamische processen)
Nu weer terug naar contrails.
Veel contrails zie je na verloop van tijd inderdaad wijd uitgewaaid, echter ook vrij verdunt grote stukken hemel bedekken. Zelfde principe. Een geconcentreerde contrail wordt door verdamping en verwaaiing uitgespreid. Echter als er praktisch geen wind staat, zal er ook weinig verwaaien en zal de contrail in zijn huidige vorm vrij lang blijven hangen.
Staat er weer veel wind, heb je kans dat de contrial vrij snel weer oplost, omdat de ijskristallen door de wind in drogere luchtgebieden gewaaid worden, en daar weer oplossen. En aangezien ik al had aangetoont dat de lucht gebieden kent met meer of minder turbulentie, kan dit proces er zelfs voor zorgen dat een contrail onderbroken wordt.
En dan heb ik nog niet eens gesproken over luchtvochtigheid. DIt is zo mogelijk een nog grotere factor in het ontstaan en gedrag van contrails. Hoe hoger de relatieve luchtvochtgheid, hoe sneller een contrail ontstaat en hoe langer die blijft hangen. Echter de relalieve luchtvochtigheid is ook niet constant door de gehele atmosfeer heen.
quote:
Verder weer genoeg onzin waar ik niet eens op inga. Voor iedereen met een 'open mind' en een bevooroordeelde geest, bekijk de docu van carnicom!! en denk zelfstandig na. Dan weet je snel genoeg.
Ik zou zeggen, lees je eerst eens in op het gebied van meteorologie en natuurkunde, dan pas kun je een zelfstandig beeld krijgen van je docu van carnicom. Aangezien je 0,0 weet van het gedrag van water in een atmosfeer, slik je alles wat ze zeggen voor zoete koek, aangezien je geen basis hebt, waarmee je hun verhaal kunt vergelijken.
Jij bent nu precies het ideale persoon voor dit soort theoriën. Alleen kritisch tegenover de "gevestigde" orde, maar bereidt om een alternatief verhaal zonder ook maar een klein beetje eigen kennis te accepteren.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan