quote:De Scientologykerk ontstond in de Verenigde Staten als organisatie zonder winstbejag in 1954. Vandaag vormt het het centrum van een complex wereldwijd netwerk van bedrijven die zich wijden aan de bevordering van de filosofieën van L. Ron Hubbard op alle gebieden van het leven. Dit omvat de centra voor medicijnbehandeling (Narconon), misdadigersrevalidatieprogramma's (Criminon), activiteiten op het gebied van geestelijke gezondheid (Commissie van Burgers over Rechten van de Mens), projecten voor efficiënte onderwijsmethodes in scholen (Toegepaste Scholastics), etcetera.
"Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to make a million dollars, the best way would be to start his own religion"quote:
Is Gert Zalm daar ook lid van?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:43 schreef ChOas het volgende:
[..]
"Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to make a million dollars, the best way would be to start his own religion"
-- L. Ron Hubbard
Als je *totaal* niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:41 schreef skiczukie het volgende:
Het zijn net Jehova's, maar dan anders.
Het enige verschil is dat een SC'er wél zijn verjaardag mag vieren.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:56 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als je *totaal* niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond!![]()
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als denkt dat dat het *enige* verschil is, heb je toch ergens wat gemist, ben ik bang.
Ah, mijn nieuwe sig.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:43 schreef ChOas het volgende:
[..]
"Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to make a million dollars, the best way would be to start his own religion"
-- L. Ron Hubbard
...en daarna kom je erachter dat je lichaam vol zit met de zielen van vermoordde buitenaardse wezens waar galactische overlord Xenu 75 miljoen jaar geleden voor verantwoordelijk is.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:40 schreef longinus het volgende:
Je betaald geld voor een cursus, daarna nog meer geld voor nog een cursus, daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus.
En als je daar dan mee klaar bent geloof je dat er aliens komen er dergelijke.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:40 schreef longinus het volgende:
Je betaald geld voor een cursus, daarna nog meer geld voor nog een cursus, daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus,daarna nog meer geld voor nog een cursus.
Plus het feit dat JG's niet je zakken leeg kloppen, en dat JG's je in ieder geval niet materieel kapot maken als je uit hun clubje stapt.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:13 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat een SC'er wél zijn verjaardag mag vieren.
![]()
Geestelijk wel dan?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Plus het feit dat JG's niet je zakken leeg kloppen, en dat JG's je in ieder geval niet materieel kapot maken als je uit hun clubje stapt.
De vraag is of je dat zo mag zien. Vaak zul je wel druk ervaren doordat zelfs familie "gek" kan gaan doen..quote:
Lijkt me stug, hij is namelijk vrij dood.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als er iemand geestelijk kapot gaat, dan is dat heel triest, maar alleen te wijten aan de daden van die persoon zelf. Als je je belofte breekt, heeft dat gevolgen, altijd.
En bij een eventuele uitsluiting kan dat emotionele problemen geven, zeker. Maar dat hoeft lang niet altijd en wederom, daar zijn de JG niet verantwoordelijk voor, maar degene die er zelf voor kiest zijn belofte te breken en zonder berouw in strijd te blijven leven met de bijbel.
Maar goed, wat een gare zooi zeg, die Scientology. Dit heeft met niets anders dan geld te maken.
Het is gewoon een manier van de ''Society'' om te laten zien dat ze geld hebben. Wel slim van de oprichter, want die is/wordt echt schatrijk!
Dat gaat ook zo makkelijk als je in zo'n gesloten community zit als de JG... Ik vind het raar de zaken zo om te draaien. Iemand in zo'n milieu kiest er niet zelf voor om JG te worden of iig zo te worden opgevoed. Dan is het wel zijn fout de "belofte" te breken?? Ich don't think so!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als er iemand geestelijk kapot gaat, dan is dat heel triest, maar alleen te wijten aan de daden van die persoon zelf. Als je je belofte breekt, heeft dat gevolgen, altijd.
En bij een eventuele uitsluiting kan dat emotionele problemen geven, zeker. Maar dat hoeft lang niet altijd en wederom, daar zijn de JG niet verantwoordelijk voor, maar degene die er zelf voor kiest zijn belofte te breken en zonder berouw in strijd te blijven leven met de bijbel.
Dat wist ik niet. Maar het levert hoe dan ook veel geld op!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:31 schreef Monolith het volgende:
Lijkt me stug, hij is namelijk vrij dood.
Met belofte doelde ik op de DOOP! En aangezien wij niet aan kinderdoop doen en alleen mensen dopen die daar zelf in vrije wil voor gekozen hebben die daarmee beloven zich aan God op te dragen en een deel te worden van de geloofsgroep, zijn dus alleen die personen aansprakelijk die hun door henzelf gesloten overeenkomst overtreden!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:42 schreef Boswachtertje het volgende:
Dat gaat ook zo makkelijk als je in zo'n gesloten community zit als de JG... Ik vind het raar de zaken zo om te draaien. Iemand in zo'n milieu kiest er niet zelf voor om JG te worden of iig zo te worden opgevoed. Dan is het wel zijn fout de "belofte" te breken?? Ich don't think so!
Vooral een sekte die uit is op macht, en ook redelijk wat macht heeft. Zie ook de zaak van Scientology v.s. (o.a.) Spaink en XS4All. Spaink publiceerde informatie die op de website van Scientology zelf stond, om te laten zien hoe SC in elkaar steekt. Hierop heeft Scientology beslag laten leggen en heeft een rechtszaak ingesteld, welke nu in het totale beloop al meer dan 10 jaar duurt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:53 schreef pomtiedom het volgende:
Gevaarlijke sekte. Een groot gevaar voor de vrijheid en de wetenschap. Zeer conservatief, tegen vooruitgang en veel macht in de VS plus de Roomse kerk.
niets aan toe te voegen. Snap ook niet wat die acteurs daar in zien.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:53 schreef pomtiedom het volgende:
Gevaarlijke sekte. Een groot gevaar voor de vrijheid en de wetenschap. Zeer conservatief, tegen vooruitgang en veel macht in de VS plus de Roomse kerk.
Verdacht van Brainwashing en schending van de mensenrechten hier en daar. Besloten kring die mensen die uittreden zeer onwelkom behandeld. Veel geld gekregen door donaties die zo-ongeveer verplicht zijn door de sekte.
Ah dat maakt het wat duidelijker voor mij, vond het al zo raarquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Met belofte doelde ik op de DOOP! En aangezien wij niet aan kinderdoop doen en alleen mensen dopen die daar zelf in vrije wil voor gekozen hebben die daarmee beloven zich aan God op te dragen en een deel te worden van de geloofsgroep, zijn dus alleen die personen aansprakelijk die hun door henzelf gesloten overeenkomst overtreden!
Het verschil tussen sekte en religie zit hem louter in het geslotene. Zo eerlijk en open is de rk kerk ook weer niet, kijk naar al die misbruikaffaires.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:41 schreef pmb_rug het volgende:
S-C is een sekte...
gevaarlijk als je het mij vraagt
Hele makkelijke, populaire opvatting. Zullen veel mensen wel voor vallen, want veel mensen zien liever iemand die autistisch is als iemand met een gave, dan met een gebrek.quote:Psychiatrists and psychologists ... can cure nothing and cannot change anyone for better or worse and as a result have to kill 'difficult patients' ... Anyone who disagrees with their planned totalitarian rule is pronounced 'insane.' He is seized quietly, conveyed to a prison, tortured and usually permanently injured or killed." Hubbard, L. Ron (1969).
quote:'Scientology infiltreert Britse scholen'
Honderden Britse scholen zijn geïnfiltreerd door de omstreden Scientologykerk via een organisatie die schoolkinderen drugsvoorlichting geeft. Dat heeft de krant The Sunday Times vandaag bericht.
Hoewel het voorlichtingsmateriaal van de organisatie, Narconon, de leer van Scientology niet expliciet vermeld, is de informatie die de club geeft wel degelijk gelijk aan de theorie over drugs van Scientology-oprichter Ron Hubbard.
In Nederland is de Scientologykerk een erkend kerkgenootschap, maar in diverse andere landen vinden ze het een sekte. De kerk telt een aantal bekende gezichten, zoals de acteurs Tom Cruise en John Travolta.
Agh, dat verbaasd me niks. In de bijbel staan ook rassistische/sexistische uitspraken. Machthebbers binnen een religie maken vaak gewoon misbruik van hun volgelingen. Nou ja, niet allemaal natuurlijk.quote:Op zondag 7 januari 2007 13:28 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Ze zijn omstreden omdat die Hubbard min of meer racistsich is. Hij verbied leden sex te hebben met mensen van een verkeerd ras.
quote:Men gaat er van uit dat er 54 miljoen jaar geleden een leider was in een ver sterrenstelsel die vond dat zijn planeten overbevolkt waren. Hij vroor van elke planeet een paar wezens in en stuurde ze in vliegtuigen naar de aarde. Daar werden ze in de vulkanen bij Hawaii gegooid en stierven ze. De zielen die vrijkwamen werden opgevangen en moesten heel lang op grote tv beelden zien waar ze gek van werden en boos en bang. Toen de eerste mensen op aarde kwamen gingen deze zielen in de lichamen zitten en zo zijn onze huidige emoties ontstaan.
Scientology Explainedquote:Op zondag 7 januari 2007 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet moet denken aan die aflevering van South Park, Tom Cruise, get out of the closeth!
Even googlen, heb je zo gevonden. Zo'n aflevering van SP kijken leert je meer dan duizenden lappen tekst.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:23 schreef Boomstam het volgende:
waar blijft die link van die southpark afleverering ?? (met tom cruise in de kast enzo)
het eerste waar ik ook aan dacht. toffe aflevering omdat er verder exact uit de doeken gedaan wat de geloofsleer inhoudt.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet moet denken aan die aflevering van South Park, Tom Cruise, get out of the closeth!
Ik vind er wel één over de Mormonen.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het eerste waar ik ook aan dacht. toffe aflevering omdat er verder exact uit de doeken gedaan wat de geloofsleer inhoudt.
ja die ken ik ook. prachtig!!quote:Op zondag 7 januari 2007 15:27 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[..]
Ik vind er wel één over de Mormonen.
Beetje offtopic maar wel de moeite waard.
Klik
quote:Op zondag 7 januari 2007 15:15 schreef Misanthroopia het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scientology
[..]
En het verhaal wordt nog beter, de oprichter van de scientology is een sf-boeken schrijver. Nadat er was gebleken dat zijn science fiction boeken niet aansloegen is ie maar met scientology begonnen....
Er zijn ook 2 miljard mensen die geloven dat God zijn zoon geofferd heeft. Ook best bizarquote:Op zondag 7 januari 2007 15:31 schreef alors het volgende:
Het slechte sf verhaal is nog beter dan dat. Dat kan echt niet waar zijn hoor, als mensen daarin geloven..
![]()
![]()
Dat verhaal vind ik iets beter uitgewerktquote:Op zondag 7 januari 2007 15:35 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Er zijn ook 2 miljard mensen die geloven dat God zijn zoon geofferd heeft. Ook best bizar![]()
Er zijn heel wat kopieën van Dianetics verkocht, succesvol was hij zeker.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:32 schreef zoalshetis het volgende:
mwoa ron hubbard was ook als schrijver tamelijk succesvol...
Valt tegen, jezus spreekt zichzelf vaak tegen in de bijbel.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:37 schreef Seraphina het volgende:
Dat verhaal vind ik iets beter uitgewerkt![]()
Op mijn south park site is ie gedeletequote:Op zondag 7 januari 2007 14:23 schreef Boomstam het volgende:
waar blijft die link van die southpark afleverering ?? (met tom cruise in de kast enzo)
Even een andere zoeken, is overal te vinden.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:46 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Op mijn south park site is ie gedelete
Als je binnenkomt bij Scientology krijg je niet meteen dat verhaal te horen..je moet eerst 10, 20 jaar lang cursussen volgen (of zoals die rijke acteurs gewoon miljoenen betalen) voordat je op dat niveau komt. Maar dan ben je al zo gehersenspoeld (zoek voor de gein ook 's op wat die cursussen precies inhouden) dat je alles gaat geloven.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:31 schreef alors het volgende:
[..]
Het slechte sf verhaal is nog beter dan dat. Dat kan echt niet waar zijn hoor, als mensen daarin geloven..
![]()
![]()
Ik weet er het een en ander vanaf en een leuk verhaal is misschien om te vertellen waarom er zoveel hollywood sterren bij scientology aangemeld zijn. In de pers worden ze altijd een beetje belachelijk gemaakt aangezien sterren ook vaak drugs gebruiken en andere rare dingen doen. Toch zijn deze mensen ook juist de meest succesvolle en gewaardeerde mensen in de maatschappij. De reden tussen de verbinding tussen Hollywoodsterren en scientology is tweeledig.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:37 schreef skamzz het volgende:
De laatste tijd hoor ik deze term steeds vaker vallen. Tom Cruise is ook helemaal into deze levensbeschouwing en andere Hollywoodsterren ook. Maar ik heb er eigenlijk nog weinig benul van, wat het nou precies inhoudt.![]()
Iemand die weet?![]()
Misschien heb je het zelf ook wel eens ervaren, dat als je een voor jezelf briljant idee hebt en je dit uit in een groep dat er nogal kritisch op gereageerd wordt terwijl je eigenlijk enthousiasme had verwacht. Scientology leert artiesten vooral op hunzelf te vertrouwen. En dan worden het meestal betere artiesten, in plaats van dat ze uit wanhoop aan de drugs gaan.quote:Constructieve ideeen zijn dus individueel en ontmoeten zelden algemene instemming van een groep mensen. Als iemand op zichzelf iets fatsoenlijks tot stand wil brengen moet hij zich boven een gretig verlangen naar instemming van een groep mensen verheffen. De beschaafde plezierige dingen op deze wereld komen tot stand door individuele daden en ideeen die op de een of andere manier voorbij de opvatting van de groep zijn geglipt.
Hmm waar vind je deze info???quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:01 schreef MrData het volgende:
[..]
...en daarna kom je erachter dat je lichaam vol zit met de zielen van vermoordde buitenaardse wezens waar galactische overlord Xenu 75 miljoen jaar geleden voor verantwoordelijk is.
Op zich niet zo veel gekker dan andere religies, maar die kennis kun je tenminste gratis/goedkoop bemachtigen.
Daarnaast vind ik op deze website dat ze begrip heel belangrijk vinden en twee driehoeken hebben. De eerste legt de relatie tussen communicatie, realiteit en affiniteit uit.quote:The goal of man, the lowest common denominator of all his activities, the dynamic principle of his existence, has long been sought. Should such an answer be discovered, it is inevitable that from it many answers would flow. It would explain all phenomena of behavior; it would lead toward a solution of man’s major problems; and, most of all, it should be workable.
Such an answer has been discovered. It is:
The Dynamic Principle of Existence Is Survival.
The goal of life can be considered to be infinite survival. Man, as a life form, can be demonstrated to obey in all his actions and purposes the one command: “Survive!”
It is not a new thought that man is surviving. It is a new thought that man is motivated only by survival.
That his single goal is survival does not mean that he is the optimum survival mechanism which life has attained or will develop. The goal of the dinosaur was also survival and the dinosaur isn’t extant anymore.
Obedience to this command, “Survive!” does not mean that every attempt to obey is uniformly successful. Changing environment, mutation (change in the form or nature of something) and many other things work against any one organism attaining infallible survival techniques or form.
Scientology vraagt grof geld voor hun "oplossing" voor psychische problemen. Het zou toch niet zo zijn dat Scientology er een belang bij heeft dat mensen niet naar een psychiater gaan?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:48 schreef vero-legata het volgende:
Verder heb ik wel eens gehoord dat scientology een beetje ruzie heeft met de psychiatrie. Het zou toch niet zo zijn dat onze rijke farmaceutische industrie wat onzinverhalen zit op te hangen over scientology omdat ze bang zijn voor scientology??
laat me ook erg aan http://en.wikipedia.org/wiki/Rael denkenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Scientology vraagt grof geld voor hun "oplossing" voor psychische problemen. Het zou toch niet zo zijn dat Scientology er een belang bij heeft dat mensen niet naar een psychiater gaan?
Tuurlijk staat dat niet zomaar op de site. Daar kom je pas achter als je OT niveau 3 gehaald hebt, en al zo ver heen bent dat je niet meer in staat bent normaal na te denken. De tekst van OT 3 staat trouwens hier. Maar de bezigheid het clearen van thetans uit je lichaam, daar ben je al vanaf het begin mee bezig, dus dat staat overin in die lesboeken beschreven. Als je begint, is je doel dan Clear te worden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:48 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Hmm waar vind je deze info???
Als ik kijk op hun site waar hun basiswerk staat: het scienologyhandboek
Die sitequote:Verder heb ik wel eens gehoord dat scientology een beetje ruzie heeft met de psychiatrie. Het zou toch niet zo zijn dat onze rijke farmaceutische industrie wat onzinverhalen zit op te hangen over scientology omdat ze bang zijn voor scientology??
quote:Wij zijn tenslotte inteligente mensen uit de 2007 die kunnen niet voor de gek gehouden worden.
Hmmm interessant, ze zetten hun oplossingen gratis op internet voor iedereen te lezen, hoe is dat grof geld vragen. Of het werkelijke oplossingen zijn en je er wat mee kunt moet je zelf bepalen natuurlijk maar ze staan er wel en het kost helemaal niets. Dus je argument is simpelweg niet waar. Maar je benoemd wel een mooi principe namelijk dat van projectie. Immers de Psychiatrie gaat idd echt over mensen beter maken. Die zetten geen kinderen van 10 voor de rest van hun leven aan de adhd medicatie wat onze verzekering betaald. Die zetten geen volwassenen aan de medicatie die alleen verdoofd en zelfmoordrisico`s verhoogd. Dat antidepressieve toevallig de grootste inkomstenbron voor de gehele pharmaceutische industrie zijn is maar bijzaak, het gaat over mensen beter maken. Toch raar dat je al deze soorten medicatie lang moet slikken en dat het niet overgaat zoals een longontsteking na een antibioticakuur.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Scientology vraagt grof geld voor hun "oplossing" voor psychische problemen. Het zou toch niet zo zijn dat Scientology er een belang bij heeft dat mensen niet naar een psychiater gaan?
Als jij uit die 3 zinnetjes concrete oplossingen voor problemen kan halen vind ik dat knap. Als je wat verder klikt kom je gewoon uit op een lijst boeken van Hubbard waar je gewoon voor moet betalen. En ja, de pharmaceutische industrie zal vast niet helemaal netjes werken. Maar dat betekent niet dat Scientology wel werkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:21 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Hmmm interessant, ze zetten hun oplossingen gratis op internet voor iedereen te lezen, hoe is dat grof geld vragen.
Volgens mij is Scientology er nogal open over hoor dat dat van hun is en dat ze ruzie hebben met de psychiatrie. Volgens mij is dat dan geen front.quote:Die site is niets meer dan een Scientology front, net als Narconon. Ze zijn zo happig op psychiatrie omdat ze zelf een product bieden wat zogenaamd beter voor je is. Lees eens wat verhalen van mensen die uit de sekte zijn gestapt, dat zijn emotionele wrakken door alle ellende. Grappig overigens, want Hubbard was zelf zwaar verslaafd aan allerlei soorten medicijnen.
Dan denk ik dat ze daar best een punt hebben, lijkt mij in ieder geval een degelijk uitgangspunt. Maar misschien ben ik biased omdat ik van nature een groot fan van Darwin ben. Wat vinden jullie van dit principe, ben je het hier wel of niet mee eens, zouden ze hier gelijk in kunnen hebben?quote:The goal of man, the lowest common denominator of all his activities, the dynamic principle of his existence, has long been sought. Should such an answer be discovered, it is inevitable that from it many answers would flow. It would explain all phenomena of behavior; it would lead toward a solution of man’s major problems; and, most of all, it should be workable.
Such an answer has been discovered. It is:
The Dynamic Principle of Existence Is Survival.
The goal of life can be considered to be infinite survival. Man, as a life form, can be demonstrated to obey in all his actions and purposes the one command: “Survive!”
It is not a new thought that man is surviving. It is a new thought that man is motivated only by survival.
That his single goal is survival does not mean that he is the optimum survival mechanism which life has attained or will develop. The goal of the dinosaur was also survival and the dinosaur isn’t extant anymore.
Obedience to this command, “Survive!” does not mean that every attempt to obey is uniformly successful. Changing environment, mutation (change in the form or nature of something) and many other things work against any one organism attaining infallible survival techniques or form.
Moet w.b.v ook verboden worden. Maar dat staat nog niet in vergelijking met Scientology waar je letterlijke TONNEN aan moet betalen, of voor een hongersloontje bij ze moet gaan worden, om hogerop te komen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:21 schreef vero-legata het volgende:
Ik zal niet zeggen dat geld niet een belangrijk onderdeel voor een religie is, dat is voor mij ook de reden dat ik me alleen verdiep in de inhoud van religies niet in hun organisatievorm. Maar zover ik weet betaald ook elke christen maandelijks geld aan de kerk en hebben we in het verleden een aflaatsysteem gehad waarmee je letterlijk je plaats in de katholieke hemel kon kopen.
Zie het als een evaluatie-versie van hun diensten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:21 schreef vero-legata het volgende:
[..]
Hmmm interessant, ze zetten hun oplossingen gratis op internet voor iedereen te lezen, hoe is dat grof geld vragen.
Natuurlijk niet. Scientology is een vredelievende organisatie die zelf geen enkel eigen belang nastreeft. Alles voor het goede.quote:Dus je argument is simpelweg niet waar.
Er is weinig medicatie die zelfmoordrisico's verhoogt. Medicatie die zelfmoordrisico's vergroot behoort doorgaans niet tot de psychiatrische medicatie. Voor de rest is het vaak een afweging wat erger is, leven met een psychische stoornis of met de bijwerkingen van medicijnen.quote:Maar je benoemd wel een mooi principe namelijk dat van projectie. Immers de Psychiatrie gaat idd echt over mensen beter maken. Die zetten geen kinderen van 10 voor de rest van hun leven aan de adhd medicatie wat onze verzekering betaald. Die zetten geen volwassenen aan de medicatie die alleen verdoofd en zelfmoordrisico`s verhoogd.
De pharmaceutische industrie maakt er winsten mee. Zij schrijven echter niet de medicijnen voor.quote:Dat antidepressieve toevallig de grootste inkomstenbron voor de gehele pharmaceutische industrie zijn is maar bijzaak, het gaat over mensen beter maken.
Dat is helemaal niet zo raar. Verdiep je er eens in hoe verschillende soorten medicijnen werken zou ik zeggen.quote:Toch raar dat je al deze soorten medicatie lang moet slikken en dat het niet overgaat zoals een longontsteking na een antibioticakuur.
Voor sommige religies. Niet voor alle religies.quote:Ik zal niet zeggen dat geld niet een belangrijk onderdeel voor een religie is
Dat geldt niet voor elke christen. Hangt maar net af van de soort gemeente alsmede de draagkracht van de christen.quote:, dat is voor mij ook de reden dat ik me alleen verdiep in de inhoud van religies niet in hun organisatievorm. Maar zover ik weet betaald ook elke christen maandelijks geld aan de kerk en hebben we in het verleden een aflaatsysteem gehad waarmee je letterlijk je plaats in de katholieke hemel kon kopen.
Waarom zou dat niet kunnen lukken? Overigens heeft de oprichter van Scientology zelf gezegd dat de beste manier om aan geld te komen een religie starten is.quote:Het enige wat ik probeer te zeggen dat om werkelijk te denken dat een religie die heel snel groeit en inmiddels in alle landen zit dat lukt met een butverhaal over aliens en alleen maar op geld uit zijn.
Het kan werken, je hebt er alleen een zeer goed stel hersens voor nodig en de bereidheid om iedereen te bedonderen. Die combinatie komt niet bij iedereen voor en de mensen die over die combinatie beschikken kiezen vaak voor andere methodes.quote:He als dat zou werken zat ik hier nu niet te typen.
Sommige ziekten zijn niet te genezen, daar kan de psychiatrie ook weinig aan doen.quote:En dat de psychatrische wereld echt niet zo`n fijne wereld is zeker niet in combinatie met de pharmaceutische industrie.
Zo heb je ook geleerd om een antibioticum te vergelijken met een amfetamine?quote:Ik durf dat wel te zeggen omdat ik een medisch biologische achtergrond heb
Dat "bijkt" niet, dat is wat Ritalin is en wat ook in de bijsluiter vermeld staat.quote:en het blijkt dat ritalin bijvoorbeeld niets meer of minder is dan een dopamine reuptake blokker.
Het is niet voor niets dat Engelstalige landen met "drugs" medicijnen aanduiden.quote:Het laat 1 stofje langer in de synapsspleet zitten. Dat is de hele oplossing. Weet je welke substantie dat ook doet: Cocaine. Precies gelijk.
Mij lijkt eerder dat iemand zich van het leven berooft omdat diegene depressief is. Kwestie van oorzaak en gevolg goed aan elkaar koppelen.quote:Onze heilige overtuiging van in pills we trust moet iedereen voor zichzelf maken maar kom niet klagen na de tijd als blijkt dat de psychiatrische wereld een vriend of vriendin aan antidepressiva zet en deze zichzelf van het leven beneemt. Dit is iets waarvan het de moeite is om je eens in te verdiepen en zelf op onderzoek uit te gaan.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:54 schreef vero-legata het volgende:
Onderzoekt alles en behoud dat wat je goed vind, ben ik voorstander van.![]()
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat Scientology dingen beweert die raak zijn is ook wel logisch. Elke religie zit wel iets in wat inspireert en wat een legitiem doel of een belofte beoogt. Het is alleen een denkfout om op basis van die mooie dingen te concluderen dat er met de hele religie of organisatie niets mis is..
Het christendom heeft niet wat je noemt een filosofische voorbereiding gehad.quote:Persoonlijk vind ik zo ie zo dat filosofie altijd superieur is aan religie. (deze wordt immers uit een filosofie geboren)
Sommige mensen denken van wel, bijvoorbeeld deze amerikaanse caberetier over hoe en waarom de 10 geboden zijn samengesteld: http://www.youtube.com/watch?v=SWquwHlGXZEquote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het christendom heeft niet wat je noemt een filosofische voorbereiding gehad.
morgen dus op bbc 1quote:Row over Scientology video
By John Sweeney
BBC News
The battleground is YouTube and Scientology's weapon is a clip of me losing it in the "Mind Control" section of a gruesome exhibition.
Scientology has fought many battles to keep its secrets off the web, now they are using it to attack my investigation into them.
Scientology has prepared an attack video, and they have shown the Scientology v Sweeney shouting match to anyone who would watch it.
There is talk of 100,000 copies being released.
Family 'disconnects'
Scientology works. That is the message from celebs like John Travolta and Tom Cruise - who is, some say, keen on recruiting new Hollywood arrivals David and Victoria Beckham to what he calls his religion.
Others back the Church in various ways: Chief Superintendent Kevin Hurley of the City of London police helped open a new £20 million Scientology centre in London, and the authorities in the City of London have granted it cut-price rates.
If you are interested in becoming a TV journalist, it is a fine example of how not to do it. I look like an exploding tomato and shout like a jet engine ... it makes me cringe
But start asking questions and you see a different face of Scientology.
While making our BBC Panorama film "Scientology and Me" I have been shouted at, spied on, had my hotel invaded at midnight, denounced as a "bigot" by star Scientologists, brain-washed - that is how it felt to me - in a mock up of a Nazi-style torture chamber and chased round the streets of Los Angeles by sinister strangers.
Back in Britain strangers have called on my neighbours, my mother-in-law's house and someone spied on my wedding and fled the moment he was challenged.
I have met mothers who say they have suffered Scientology "disconnects" - meaning that their children have cut them completely out of their life so that they can spend more time with an organisation which a judge in 1984 characterised as "corrupt, sinister and dangerous".
Psychiatry battle
Scientology has two faces - nice and smiley, and sinister and dark. If you do not believe me, go and see their exhibition in Los Angeles, Psychiatry: Industry of Death. You enter through a door that is a mock-up of a torture chamber.
Scientologists want "the global obliteration" of psychiatrists, who they say were to blame for the rise of Nazi Germany.
To prove their point, they showed me hideous images of people having needles stuffed in their eyeballs, of patients undergoing electric shocks and having their brains operated on.
Sickening, nasty and wholly unconvincing - modern psychiatry, for all its faults, is not Nazi and to press the point in the way that Scientology does devalues the horror of the Holocaust.
I felt as though I was being brain-washed - and that if I did not fight it, they would have taken over my mind.
Ironically or not, it was in the "Mind Control" section of the exhibition that I lost it.
'Exploding tomato'
As often in life, I snapped over something completely different and quite trivial.
Top Scientologist Tommy "Don't mention the word cult" Davis had been goading me all week, and on the seventh day I fell into his elephant trap. He shouted at me and I shouted back, louder.
If you are interested in becoming a TV journalist, it is a fine example of how not to do it. I look like an exploding tomato and shout like a jet engine and every time I see it makes me cringe.
I apologised almost immediately, Tommy carried on as if nothing had happened but meanwhile Scientology had rushed off copies of me losing it to my boss, my boss's boss and my boss's boss's boss, the Director-General of the BBC.
I lost my voice, but not my mind.
This is the context Scientology will not tell you about. I have met too many good people who say Scientology was founded by a liar, L Ron Hubbard; that it attacks its critics without mercy; and the celebrities who endorse it have not the foggiest idea what it is really like.
Take "Rosemary", who is an ordinary mum and lives in England. She had two children and one died. Her surviving daughter was also her best friend. Then her daughter joined Scientology and her mother saw less and less of her.
Almost two years ago she received a "disconnect" - a letter cutting her mother out of her life totally.
Rosemary received no Christmas cards, no birthday cards, no Mother's Day cards.
Rosemary said Scientology was a cult. It was one of the most moving and shocking interviews I have ever done.
Out of the blue, three hours after we left, her daughter came round for the first time in almost two years seeking a reconciliation. The next day she begged her mum not to use the interview. So we won't.
Pay as you go
In Florida I met Mike Henderson, who with his wife Donna Shannon, spent $1m over three decades on Scientology's path to superhuman powers. When the couple left, they were disconnected from 20-odd family members left inside Scientology.
Mike's father - also disconnected - is dying, but five out of his six children will not speak to him because they are still inside Scientology.
After a long day with Mike and Donna we went back to our hotel at midnight, only to find Tommy Davis waiting in the lobby with his own black-clad Scientology cameraman.
He harangued me for talking to the heretics. I told him that Scientology had been spying on the BBC and that was creepy.
In LA, the moment our hire car left the airport we realised we were being followed by two cars.
In our hotel a weird stranger spent every breakfast listening to us. In all, we count 13 strangers - private investigators? - who were following us. Scientology denied sending PIs after the BBC.
Scientology is a pay-as-you-go religion - which is one of the reasons why the Charity Commission in Britain does not class it as a religion.
When you have paid as much as £100,000, you get to Operating Thetan Level Three and learn about "The Incident".
L Ron wrote that 75 million years ago an intergalactic space alien lord called Xenu kidnapped Thetans to earth, dumped them in volcanoes and blew them up with atomic bombs.
Ex-Scientologists have insisted to me that Xenu is part of Scientology. If so, it is a religion that requires its followers not to tell others about its core belief, which is very odd.
Critics say that if we all knew about Xenu, then Scientology could not charge people as much as £100,000 to find out about him.
Despite all the pressure - the letters from lawyers, the letters from MPs, the strangers knocking up my family and neighbours - if people from "disconnected" families tell me that Scientology is a cult, that will be reported.
Scientology And Me, Panorama, Monday, 8.30pm, BBC1.
Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/americas/6650545.stm
Published: 2007/05/12 22:51:25 GMT
© BBC MMVII
Bedankt voor de tip. Morgen om 21.30 maar eens even kijken dan. Hoewel het 'geloof' extreem lachwekkend is, blijft het toch een enge organisatie.quote:
Niet als het een goed gekozen 'algemene' term is voor deze sekte...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:56 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als je *totaal* niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond!![]()
Zitten daar ook Scientology mensjes o.i.d.?quote:Op zondag 13 mei 2007 22:09 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Las in de Pers (geloof ik) laatst een kritiekloos artikel over deze engerds.. slechte zaak
Vanavond als het goed is, BBC1.quote:Op maandag 14 mei 2007 11:59 schreef Causa het volgende:
te laat gezien dat er tv was, komt er nog een herhaling?
Dossier is zowiezo wel interesant om te lezen. Aparte geloof hoor. Als ik het goed lees, moet je allemaal cursussen doen, en die kosten weer bakken met geld. Maar als je die curssusen niet doet, dan kom je ook niet hogerop.quote:Op maandag 14 mei 2007 12:18 schreef onemangang het volgende:
In Nederland heeft deze organisatie het inmiddels heel moeilijk... zie Scientology Nederland onder curatele
(is wel een beetje oud artikel blijkt, maar gisteren zag ik dat hun hoofdkantoor te huur staat aangeboden...)
quote:Tegelijk met de reorganisatie aan de top heeft Scientology Nederland ook een offensief gelanceerd waarmee de kerk moet worden geprofileerd als een charitatieve instelling die staat te trappelen om de overheid een handje te helpen bij het oplossen van 'het escalerende drugsprobleem'.
lets hope not.quote:Op maandag 14 mei 2007 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Is Scientology niet een van de relatief snelstverspreidende religies in de wereld? Las ergens dat SC sneller groeit dan het Christendom in haar beginperiode.
Aangezien het allemaal wel wat met elkaar te vergelijken is qua 'geschiedenis' (het ene verhaal is net zo ongeloofwaardig als het ander) kan het best wel eens zo zijn dat over een paar honderd jaar dit 1 van de leidende religies is.
al zou je het missen is ie altijd te zijn op de site van de bbc, panoramaquote:Op maandag 14 mei 2007 11:59 schreef Causa het volgende:
te laat gezien dat er tv was, komt er nog een herhaling?
Ja wel hoor: woensdag 16 mei 2007 14:30 Ned 2 (Herhaling) VPROquote:Op maandag 14 mei 2007 19:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
al zou je het missen is ie altijd te zijn op de site van de bbc, panorama
ga deze toch maar effe links laten liggen om 2055 heb je de docu china blue, met tegenlicht weet je niet altijd zeker of iets wordt herhaald of niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |