abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31680922
Afgelopen zondag was op Discovery een docu over de - geplande - invasie van Engeland door Hitler.
De Duitschers wilden in september '40 binnenvallen in Engeland. Ze zouden in zuid-engeland landden, en er werd vanuit gegaan dat de SS een week na de invasie al in London zou staan.

In deze 'what if?' docu capituleerde Engeland omdat Churchill omkwam tijdens een bombardement.

Zelf had ik hoge verwachtingen van deze docu. Achteraf was ik een beetje teleurgesteld omdat ik had verwacht dat men dieper in was gegaan op de gebeurtenissen, en gevechten, in Engeland tijdens, en na, de invasie.

Heeft iemand deze docu ook gezien? Wat is jouw mening erover? En belangrijker nog: hoe denk jij dat de strijd zou zijn verlopen in Engeland? Zou Engeland lang oorlog hebben gevoerd in eigen land? Brand los!
pi_31681087
Ik vond het een slechte oorlogsfilm in docustyle. Ik vraag me af waarom dit soort what if docu's gemaakt worden. Wat schieten we er nu echt mee op? Het is allemaal zo'n ontzettend gespeculeer dat je er sowieso niks van opsteekt. Entertainment dus, meer niet.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31681126
Ik heb delen ervan gezien, maar vond het erg tegenvallen..
Er werd eigenlijk geen serieuze poging gedaan om Engeland werkelijk binnen te vallen...

Het was trouwens ook erg misleidind, je kon eigenlijk niet zien dat het een 'what if...' doca was...
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:02:35 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_31681282
Een soort Philadelphia Experiment maar dan anders? Droog.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_31681373
ik denk dat als m'n tante kloten had gehad, zij m'n oom geweest was geweest, en niemand weet wat er dan met mij gebeurd zou zijn. Het interesseert ook niemand (mij incluus).
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:27:11 #6
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_31681685
* 1-of-6Billion vind "iffy-history" best leuk
Kan me alleen niet voorstellen dat Engeland zou capituleren omdat de Prime Minister dood is..
I follow you......but not on Twitter
pi_31681689
Ik vond het wel aardig om te zien, met name de deplorabele staat van het engelse leger en dat ze door het oog van de naald zijn gekropen mbt de duitse invasie.

Voor iemand die niet zo thuis is in deze geschiedenis, kan ik me voorstellen dat het programma nogal chaotisch overkwam om dat feiten en fictie steeds afgewisseld werden.
  Moderator dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:32:34 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31681744
heb het gezien ... ik vond het eigelijk nog wel aardig.

alleen dat met die parachutisten kon niet meer want veel transportvliegtuigen waren stuk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31681845
De 'grap' is juist dat het voornamelijk geen 'what if' docu is. Het doel was volgens mij om te laten zien hoe weinig het gescheeld had of Engeland was ook binnengevallen. Ik denk dat degene die er nog niet zoveel vanaf wist pas op het eind doordat dat het overgrote deel van de docu gewoon echt gebeurd is? (Ja natuurlijk er zaten wel duidelijk 'what if' stukken tussendoor)

Wat dat betreft vond ik het wel geslaagd eigenlijk.
pi_31682366
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:32 schreef sp3c het volgende:
heb het gezien ... ik vond het eigelijk nog wel aardig.

alleen dat met die parachutisten kon niet meer want veel transportvliegtuigen waren stuk
ik vond dat een afknapper je zag duitse para's die uit Dakota C47's sprongen
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:16:18 #11
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_31682415
Flippen dat ik het gemist heb.

Viel een beetje tegen dus, leek me wel mega interessant.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
pi_31682434
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:27 schreef 1-of-6Billion het volgende:
* 1-of-6Billion vind "iffy-history" best leuk
Kan me alleen niet voorstellen dat Engeland zou capituleren omdat de Prime Minister dood is..
vond ik ook nogal onwaarschijnlijk...

veel dingen wist ik overigens niet, zoals:

- Engeland trainde lokale burgers in sabotage acties
- Engelse troepen hebben vermeende saboteurs neergeknald (onschuldige burgers)
- Er waren wel degelijk spionnen aanwezig
- dat Nelsons sokkel in Berlijn herbouwd zou worden

Wat ik heb gemist was:

- de slagen die in Engeland zouden worden gevoerd (Slag om Londen/Manchester)
- veldtocht door Engeland
- samenwerking Ierland <> Duitsland
- effect van saboteurs
- het beleid van de Duitsers
  Moderator dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:20:54 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31682506
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:38 schreef Murray het volgende:
De 'grap' is juist dat het voornamelijk geen 'what if' docu is. Het doel was volgens mij om te laten zien hoe weinig het gescheeld had of Engeland was ook binnengevallen. Ik denk dat degene die er nog niet zoveel vanaf wist pas op het eind doordat dat het overgrote deel van de docu gewoon echt gebeurd is? (Ja natuurlijk er zaten wel duidelijk 'what if' stukken tussendoor)

ik vond dat juist een beetje chaotisch

ze hadden of het een (de plannen van de invasie/verdediging van Engeland) of het ander (wat zou er gebeurt zijn als die plannen uitgevoerd waren) moeten doen en niet de hele bende door elkaar heen.
eigenlijk hadden ze er 2 afleveringen van moeten maken, het zou volgens mij ook best een aardige film maken trouwens nu ik erover nadenk

Wat ik trouwens miste waren de gevluchte geallieerde soldaten, Polen, Fransen, Nederlanders, Belgen ... allemaal geoefende en een beetje ervaren militairen, dat moet toch in de 100.000'en gelopen hebben.
Waar waren die gebleven?
in het echt gingen ze naar de overgebleven eigen territorien of Canada/VS of naar militaire trainingskampen daarom waren ze dat jaar (en vaak het jaar daarna ook) nog niet beschikbaar voor militaire operatie's ... maar als Engeland direct binnengevallen zou worden dan zouden die toch wel ingezet worden neem ik aan?
pi_31684388
inderdaad, een tweedeling in deze docu's zou veel beter zijn geweest. Het had potentie!
pi_31695023
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:08 schreef SocialDisorder het volgende:
ik denk dat als m'n tante kloten had gehad, zij m'n oom geweest was geweest, en niemand weet wat er dan met mij gebeurd zou zijn. Het interesseert ook niemand (mij incluus).
pi_31695289
Ik heb een 'Alternative History' tijdlijn gevonden die speculeerd over wat er gebeurd zou zijn als Hitler Engeland daadwerkelijk was binnengevallen en als dat gelukt was.
http://www.angelfire.com/ak2/newmanbyrne/timeline.html
  woensdag 26 oktober 2005 @ 10:11:19 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31695425
Of Hitler de oorlog had gewonnen doormiddel van een geslaagde invasie van Engeland en ook Ijsland is natuurlijk niet zeker. Maar het had het voor de VS veel lastiger gemaakt om in Europa in te grijpen. Het afblazen van deze invasie is dan ook in mijn ogen een kapitale fout van Hitler. Ik was zelf niet eerder aan een oorlog met Rusland begonnen, zonder Engeland en IJsland in handen te hebben. En daardoor de aanvoerlijnen van de VS min of meer af te snijden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31695447
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:38 schreef Murray het volgende:

ja ik dacht ook te zien hoe het er in GB eraan toe zou gaan ipv kregen we gewoon de planen van seelowe te zien.
(wat trouwens verassend veel gelijkenissen vertoond met d-day qua opbouw.)

wat me wel opviel was dat churchil zelfs mosterd gas wou gebruiken iets wat zelfs hitler niet deed om zich te verdedigen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_31695473
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:14 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

ik vond dat een afknapper je zag duitse para's die uit Dakota C47's sprongen
er klopte welmeer wapens niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_31695604
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb een 'Alternative History' tijdlijn gevonden die speculeerd over wat er gebeurd zou zijn als Hitler Engeland daadwerkelijk was binnengevallen en als dat gelukt was.
LOL

Churchill transfers his headquarters to Lancaster. He is killed in early December manning a machine-gun on the outskirts of Preston with a Home Guard detachment

de prime-minister achter een bren
  woensdag 26 oktober 2005 @ 22:59:43 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31710062
Als Hitler Engeland / Ierland en Ijsland had veroverd dan was het voor de VS heel moeilijk geworden om voet aan de grond te krijgen in Europa
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 26 oktober 2005 @ 23:21:11 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31710800
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 22:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Als Hitler Engeland / Ierland en Ijsland had veroverd dan was het voor de VS heel moeilijk geworden om voet aan de grond te krijgen in Europa
Dan hadden ze het niet eens geprobeerd, zoveel kon het ze (het grote publiek) ook weer niet schelen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31710863
Ik heb 'm gezien en vond 't een enorme afknapper. HEt is al gezegd, maar het werd erg chaotisch gebracht, er was nauwelijks onderscheid tussen feit en fictie. En eigenlijk ging het vooral over hoe het gebeurd is, en werd er nauwelijks in gespeculeerd.
En naar mijn mening is het volstrekt uitgesloten dat Duitsland een invasie op engeland met succes had kunnen volbrengen, want de Kriegsmarine stelde niets voor in het najaar van 1940 (door de aanval op Noorwegen was een aanzienlijk deel uitgeschakeld). Maar waarschijnlijk moet dat niet in dit topic bediscussieerd worden.
  Moderator woensdag 26 oktober 2005 @ 23:48:42 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31711767
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 22:59 schreef Martijn_77 het volgende:
ze hadden al voet aan vaste grond in Europa (Italie).

Als Engeland geen optie was geweest als springplank door de val van het eiland dan waren ze via Turkije, griekenland en de Balkan (of het midden oosten evt door samen te komen met de Russen) richting Duitsland doorgestoten met Italie weer als bliksemafleider denk ik, had misschien wat langer geduurt voor ons maar het resultaat is hetzelfde.

Duitsland met rust laten was imo geen optie want als Rusland was gevallen dan konden de Duitsers Japan bevoorraden/helpen wat de oorlog in de pacific een stuk moeilijker had gemaakt
  donderdag 27 oktober 2005 @ 00:01:21 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31712150
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 23:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze hadden al voet aan vaste grond in Europa (Italie).
Dat ligt er maar aan wanneer je de invasie laat plaatsvinden, als de Duitsers hadden doorgestoten ten tijde van de Battle of Britain dan heb je het over een tijd waarin de VS nog neutraal was. Italië was pas eind '43 toen de VS al twee jaar meedeed.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 01:47:00 #26
122508 Stefan026
Alle Dagen Heel Druk!
pi_31714617
What if.... Dan is een film met Rutger Hauer ook goeie om te bekijken. "FATHERLAND".

Het gaat over een geplande ontmoeting tussen Amerikaanse president en Hitler in Derde Rijk in de jaren 60. Echter......

Check maar even:

Fatherland (1994/I) (TV)
Fictional account of what might have happend if Hitler had won the war. It is now the 1960s and Germany's war crimes have so far been kept a secret. Hitler wants to talk peace with the US president. An American journalist and a German homicide cop stumble into a plot to destroy all evidence of the genocide.

"Fatherland" shows a world where Nazi Germany won the Second World War after repulsing the Allied invasion at Normandy. Now, in the 1960's, Germany continues to fight a bitter guerilla war with the Soviet Union and desperately needs an alliance with the United States in order to finally beat Stalin's war machine. However, when local SS-homicide detective Xavier March begins investigating the mysterious death of a Nazi Party Official, a coverup is revealed involving the Jewish Holocaust of World War II. With the assistance of an American journalist, March probes deeper and discovers the full truth about what happened to the Jews; a truth that could destroy the peace process with America and a truth that Nazi and SS leaders will stop at nothing to keep hidden.
Alle dagen heel druk!
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 02:59:36 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31715689
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 00:01 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan wanneer je de invasie laat plaatsvinden, als de Duitsers hadden doorgestoten ten tijde van de Battle of Britain dan heb je het over een tijd waarin de VS nog neutraal was. Italië was pas eind '43 toen de VS al twee jaar meedeed.
mjah punt is dat de geallieerden heel veel hebben moeten opofferen om de Amerikanen op adempauze te laten komen, Nederland bv had hierdoor nauwelijks nog maar materiaal over voor de verdediging van Indie
de luchtvaardafdeling van de KNIL was al dood, waardoor Karel Doorman zonder luchtsteun de jappanners moest opzoeken ... als de Amerikanen na Pearl Harbor niet Duitsland de oorlog hadden verklaart dan was dit niet gebeurt.

Dan zag het er voor Nederlands Indie (en Australie) misschien iets beter uit maar de Amerikanen hadden dan problemen gehad aan de westkust, zeker als de Duitsers door Siberie heen door kunnen stoten naar de Pacific Ocean en in China de Japanners tegenkomen ... tenzij die twee op elkaar beginnen te schieten natuurlijk, dat deed Hitler wel vaker

imo was het duitse lot bezegeld toen ze buiten Europa oorlog begonnen te voeren, het is gewoon teveel land dat ze moeten verdedigen met te weinig manschappen. ik denk wel dat het hele derde rijk was ingestort na 10 jaar tweede wereldoorlog, Engeland had dan misschien nog gekunt maar Rusland is echt teveel van het goede
pi_31717325
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 02:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah punt is dat de geallieerden heel veel hebben moeten opofferen om de Amerikanen op adempauze te laten komen, Nederland bv had hierdoor nauwelijks nog maar materiaal over voor de verdediging van Indie
de luchtvaardafdeling van de KNIL was al dood, waardoor Karel Doorman zonder luchtsteun de jappanners moest opzoeken ... als de Amerikanen na Pearl Harbor niet Duitsland de oorlog hadden verklaart dan was dit niet gebeurt.
Duitsland heeft de amerikanen de oorlog verklaard, niet andersom.
En hoe bedoel je dat "op adempauze laten komen precies?", want het is niet zo dat de geallieerden de amerikanen op adempauze moesten laten komen na Pearl Harbor, die waren zelf allemaal net zo verrast door de japanners.
quote:
Dan zag het er voor Nederlands Indie (en Australie) misschien iets beter uit maar de Amerikanen hadden dan problemen gehad aan de westkust, zeker als de Duitsers door Siberie heen door kunnen stoten naar de Pacific Ocean en in China de Japanners tegenkomen ... tenzij die twee op elkaar beginnen te schieten natuurlijk, dat deed Hitler wel vaker
Hitler naar Siberië moeten doorstoten? Heb je wel eens op de kaart gekeken hoe ver dat is? Hitler had nog niet eens de logistieke middelen om in Moskou te komen, laat staan naar Siberië.
quote:
imo was het duitse lot bezegeld toen ze buiten Europa oorlog begonnen te voeren, het is gewoon teveel land dat ze moeten verdedigen met te weinig manschappen. ik denk wel dat het hele derde rijk was ingestort na 10 jaar tweede wereldoorlog, Engeland had dan misschien nog gekunt maar Rusland is echt teveel van het goede
Het duitse lot is idd bezegeld in de oorlog met Rusland. De vraag is alleen wat was er gebeurd als Duitsland Rusland niet had aangevallen. Stalin zag Hitler ook voordat die hem aanviel al als grote vijand, en het is zeker niet uitgesloten dat Stalin een jaar of 2 later anders zelf had aangevallen.
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 09:47:07 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31717861
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Duitsland heeft de amerikanen de oorlog verklaard, niet andersom.
het is een what if scenario he, we gaan er vanuit dat Engeland is gevallen en Hitler Amerika niet de oorlog verklaart.
quote:
En hoe bedoel je dat "op adempauze laten komen precies?", want het is niet zo dat de geallieerden de amerikanen op adempauze moesten laten komen na Pearl Harbor, die waren zelf allemaal net zo verrast door de japanners.
precies zoals ik het zeg, de geallieerden hebben zich dood moeten vechten tegen de Japanners om de Amerikanen de tijd te geven hun middelen in de pacific weer op te bouwen die tijdens Pearl Harbor vernietigd waren.
quote:
[..]

Hitler naar Siberië moeten doorstoten? Heb je wel eens op de kaart gekeken hoe ver dat is? Hitler had nog niet eens de logistieke middelen om in Moskou te komen, laat staan naar Siberië.
[..]

Het duitse lot is idd bezegeld in de oorlog met Rusland. De vraag is alleen wat was er gebeurd als Duitsland Rusland niet had aangevallen. Stalin zag Hitler ook voordat die hem aanviel al als grote vijand, en het is zeker niet uitgesloten dat Stalin een jaar of 2 later anders zelf had aangevallen.
we gingen er dus vanuit dat Hitler zou winnen van Rusland omdat hij niet zoveel middelen nodig heeft aan het westelijke front, dan is hij dus vrij om door te rijden naar de pacific
pi_31718286
Zelf denk ik dat Hitler wel gewonnen had van Engeland als hij gewoon Engeland had binnengevallen zonder eerst te wachten op het resultaat van Goering zijn manschappen.
Natuurlijk is een overwicht in de lucht belangrijk, maar als alles gelijktijdig die komt op komt, is het denk ik voor de Engelsen toch lastig verdedigen geweest. Zeker zodra de Duitsers wel voet aan wal hadden gezet. Deze konden vooraf gegaan zijn door parachutisten (van zo'n bekende luchtlandings vent, ben even zijn naam kwijt). Deze hadden ook in de Scandinavische landen vliegvelden ed bezet, en in Nederland ook belangrijke posities veroverd. Deze hadden veel meer ervaring dan zo'n Home Guard, en wellicht ook dan de "gewone" Britse militair.
We weten al dat na 4 weken van bombarderen de Britse luchtmacht op apegapen lag. Stel dat de Duitsers in den beginne maar een deel van Engeland bezet hielden, dan waren er toch enkele vliegvelden verloren gegaan, en daarmee een belangrijk deel van de Britse verdediging.

In hoeverre de boel zou lopen na bezetting van het Verenigd Koninkrijk is echt gissen voor mij. Ik denk dat Stalin wel enigzins moed putte uit de weerstand die de Britten boden, dat ook hij zoiets kon bewerkstelligen. Wellicht dat de moed bij de Russen minder zou zijn, en daarbij ook de Duitsers zich nu met volle overgave op Rusland konden storten, omdat het aan die andere kant afgehandeld was. Maar goed, die Russen zijn moeilijk in te schatten, vind het nog steeds een prestatie van formaat dat die oorlogsmachine van Rusland tijdens een oorlog zo snel groeide tot een goed geoliede machine.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:15:57 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31718382
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:10 schreef xFriendx het volgende:Deze konden vooraf gegaan zijn door parachutisten (van zo'n bekende luchtlandings vent, ben even zijn naam kwijt). Deze hadden ook in de Scandinavische landen vliegvelden ed bezet, en in Nederland ook belangrijke posities veroverd. Deze hadden veel meer ervaring dan zo'n Home Guard, en wellicht ook dan de "gewone" Britse militair.
Alleen zijn er bij de invasie van Nederland behoorlijk wat parachutisten omgekomen, er waren er niet zoveel meer.
pi_31718662
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:15 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Alleen zijn er bij de invasie van Nederland behoorlijk wat parachutisten omgekomen, er waren er niet zoveel meer.
Dat is waar, ik heb alleen geen idee hoeveel er nog over waren. Ze zijn volgens mij na Nederland ook nog maar 1x gebruikt, en daarna nooit meer. Dus lastig om in te schatten hoe slagvaardig deze eenheden zouden zijn geweest bij een inval in/op Engeland.

De parachutistengeneraal heette trouwens Kurt Student.
pi_31720100
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:47 schreef sp3c het volgende:
we gingen er dus vanuit dat Hitler zou winnen van Rusland omdat hij niet zoveel middelen nodig heeft aan het westelijke front, dan is hij dus vrij om door te rijden naar de pacific
Leuk dat je daarvan uitgaat, maar het punt is niet zozeer de miliare middelen die hij beschikbaar had (en die bovendien al voor het overgrote deel aan het oostfront zijn ingezet), maar de logistieke middelen, die hij simpelweg niet beschikbaar had.
Het duitse leger was grotendeels afhankelijk van paarden voor het vervoer, en ontbrak de middelen om dat gemotoriseerd te doen. Die paar divisies die in Afrika vochten, hadden in Rusland echt niet de doorslag gegeven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2005 11:34:29 ]
pi_31720694
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:10 schreef xFriendx het volgende:
Zelf denk ik dat Hitler wel gewonnen had van Engeland als hij gewoon Engeland had binnengevallen zonder eerst te wachten op het resultaat van Goering zijn manschappen.
Natuurlijk is een overwicht in de lucht belangrijk, maar als alles gelijktijdig die komt op komt, is het denk ik voor de Engelsen toch lastig verdedigen geweest. Zeker zodra de Duitsers wel voet aan wal hadden gezet. Deze konden vooraf gegaan zijn door parachutisten (van zo'n bekende luchtlandings vent, ben even zijn naam kwijt). Deze hadden ook in de Scandinavische landen vliegvelden ed bezet, en in Nederland ook belangrijke posities veroverd. Deze hadden veel meer ervaring dan zo'n Home Guard, en wellicht ook dan de "gewone" Britse militair.
We weten al dat na 4 weken van bombarderen de Britse luchtmacht op apegapen lag. Stel dat de Duitsers in den beginne maar een deel van Engeland bezet hielden, dan waren er toch enkele vliegvelden verloren gegaan, en daarmee een belangrijk deel van de Britse verdediging.

In hoeverre de boel zou lopen na bezetting van het Verenigd Koninkrijk is echt gissen voor mij. Ik denk dat Stalin wel enigzins moed putte uit de weerstand die de Britten boden, dat ook hij zoiets kon bewerkstelligen. Wellicht dat de moed bij de Russen minder zou zijn, en daarbij ook de Duitsers zich nu met volle overgave op Rusland konden storten, omdat het aan die andere kant afgehandeld was. Maar goed, die Russen zijn moeilijk in te schatten, vind het nog steeds een prestatie van formaat dat die oorlogsmachine van Rusland tijdens een oorlog zo snel groeide tot een goed geoliede machine.
Zonder volledig luchtoverwicht was de duitse invasievloot, als ze al geland waren, volledig afgesneden geweest van bevoorrading door de britse marine. En reken er maar op dat die alles ingezet hadden bij een duitse invasie. In de operatie bij Noorwegen heeft de duitse marine enorme verliezen geleden. De helft van de marine is daar uitgeschakeld. De britten hadden daar overigens zelfs wat meer verliezen geleden, maar voor de slagkracht van de britse marine maakte dat niet zoveel uit. De duitse marine stelde het eerst half jaar na Noorwegen weinig tot niets meer voor.

Wat de geallieerde landingsoperaties in WO2 in Europa in ieder geval hebben geleerd is dat je voor een invasie het volledig lucht- en zee-overwicht moet hebben. De eerste landingen van de geallieerden in Italië hebben serieuse problemen gekend, terwijl ze dat overwicht hadden. Zij waren bovendien voorbereid op de landingen en hadden er materieel voor (landingsboten en zo), wat de duitsers niet hadden. Ondanks dat heeft het steeds veel moeite gekost om uit de landingszone uit te breken, en vooral de marine is daarbij vaak doorslaggevend geweest. Ik heb wel foto's gezien van duitse tanks die door marinegeschut simpelweg omver geblazen zijn, zonder dat ze geraakt waren. Als zwaar marinegeschut (15 inch) salvo's afvuurt, dan blijft weinig over van je tanks, ze hoeven dan zelfs niet geraakt te worden.

Weliswaar was de invasie van Noorwegen vanuit de lucht grotendeels goed verlopen, maar daar was dan ook vrijwel geen luchtweerstand. Zelfs op het einde van de Slag om Engeland (de laatste grote luchtslag half september boven Londen), was er nog zware weerstand van de RAF. Als je op dat moment met trage transportvliegtuigen komt aanvliegen, dan zijn de verliezen niet te overzien.

In tegenstelling tot wat je zegt lag de RAF na vier weken bombarderen niet op zijn gat. De Slag om Engeland begon in feite al half juli boven het Kanaal. Half augustus in alle hevigheid boven de engelse vliegvelden en half september de laatste grote luchtslagen boven Londen. En al die tijd had de Luftwaffe nog steeds niet zelfs maar lokaal luchtoverwicht bereikt. En om een landing te kunnen uitvoeren hadden ze volledig luchtoverwicht moeten hebben boven zee en boven de langdingszone, omdat anders de britse marine roet in het eten zou gooien. Die omgebouwde aken die je bijvoorbeeld hebt gezien, die waren niet eens voldoende zeewaardig. Als je daar met een behoorlijk schip langsvoer in volle zee, had je al een goede kans dat die dingen door de boeggolf om zouden slaan.

En bijkomend probleem waren inderdaad de grote duitse verliezen aan parachutisten en transportvliegtuigen die ze boven nederland hebben geleden. De duitse luchtlandingen boven Nederland hebben trouwens hun doelen voor het overgrote deel niet bereikt. En dat in een situatie waar ze (vrijwel) volledig luchtoverwicht hadden! Een dergelijk operatie boven Engeland had zeer warschijnlijk enorme verliezen opgeleverd.
Op Kreta is het later nog net goed gegaan, maar daar waren de verliezen nog veel groter. Zo groot, dat Hitler besloot om later geen luchtlandingen meer te doen. Je kunt er vanuit gaan dat bij een invasie op Engeland de engelse weerstand véél groter was geweest en de engelsen echt alle middelen hadden ingezet.

In tegenstelling tot wat je zegt, gaat het er niet zozeer om om het voet aan de wal zetten, maar vooral om daarna een flinke troepenopbouw te kunnen doen, en daarvoor ontbrak het de duitsers aan: 1) luchtoverwicht; 2) zeeoverwicht; 3) materieel en logistieke middelen.
De geallieerden konden nog op de stranden landen en vanaf daar bevoorraden, die optie hadden de duitsers niet.

Als je bijvoorbeeld de plannen van D-Day bekijkt met de plannen die de duitsers hadden, dan valt verder nog op dat de duitsers over een breed front wilden landen, zeker 2-3 keer zo groot als de landingszones in Normandië. Dat betekent dat ze ook over dat hele front lucht- en zeeoverwicht hadden moeten hebben.
Als je verder kijkt naar de hoeveelheid materieel die de geallieerden met D-Day en de dagen/weken erna hebben ingezet en dan vervolgens bedenkt dat het op sommige punten een close call is geweest, en dat vergelijkt met het spul wat de duitsers voorhanden hadden, dan zie ik niet in hoe ze dit hadden kunnen doen.
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 14:42:18 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31725173
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Leuk dat je daarvan uitgaat, maar het punt is niet zozeer de miliare middelen die hij beschikbaar had (en die bovendien al voor het overgrote deel aan het oostfront zijn ingezet), maar de logistieke middelen, die hij simpelweg niet beschikbaar had.
Het duitse leger was grotendeels afhankelijk van paarden voor het vervoer, en ontbrak de middelen om dat gemotoriseerd te doen. Die paar divisies die in Afrika vochten, hadden in Rusland echt niet de doorslag gegeven.
in de frontlinie ja, maar zodra rusland is veroverd gebeurt het gewoon met de trein, dat is een stuk sneller.

we moeten er wel vanuit gaan dat Rusland verslagen was want anders heeft de hele discussie zowieso geen zin, dan is er nog ergens een topic met 'wat als Rusland naar Europa was doorgestoten' oid topic ergens waar die discussie beter past
  donderdag 27 oktober 2005 @ 14:46:43 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31725294
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:55 schreef Wombcat het volgende:

Zonder volledig luchtoverwicht was de duitse invasievloot, als ze al geland waren, volledig afgesneden geweest van bevoorrading door de britse marine. En reken er maar op dat die alles ingezet hadden bij een duitse invasie. In de operatie bij Noorwegen heeft de duitse marine enorme verliezen geleden. De helft van de marine is daar uitgeschakeld. De britten hadden daar overigens zelfs wat meer verliezen geleden, maar voor de slagkracht van de britse marine maakte dat niet zoveel uit. De duitse marine stelde het eerst half jaar na Noorwegen weinig tot niets meer voor.
Dat is inderdaad wat uit een simulatie in '79 naar voren kwam, de Duitsers kwamen idd aan land maar werden afgesneden van bevoorrading en uiteindelijk gedwongen tot overgave.
Die simulatie hadden ze trouwens ook in deze docu goed kunnen gebruiken.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 14:47:35 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31725315
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:31 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Dat is waar, ik heb alleen geen idee hoeveel er nog over waren. Ze zijn volgens mij na Nederland ook nog maar 1x gebruikt, en daarna nooit meer. Dus lastig om in te schatten hoe slagvaardig deze eenheden zouden zijn geweest bij een inval in/op Engeland.

De parachutistengeneraal heette trouwens Kurt Student.
Daarna zijn ze nog ingezet als grondtroepen, wat er van ze over was in ieder geval.
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 15:07:14 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31725829
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 14:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Daarna zijn ze nog ingezet als grondtroepen, wat er van ze over was in ieder geval.
tijdens de invasies van Griekenland en Kreta zijn ze als parachutist ingezet ... er waren gewoon geen offensieve operatie's meer, althans nauwelijks behalve Rusland

je had er 2 de 7de luftlande division (para's) en het 22ste luftlande division (soort luchtmobiele brigade) die eerste is nog wel goed uit Nederland gekomen geloof ik maar de tweede (die boven Den Haag sprong) is na die actie nauwelijks meer in de frontlinie geweest!
die kregen vooral beveiligingstaken enzo

Kreta mochten ze niet eens mee die zijn toen vervangen door een divisie bergtroepen
pi_31728341
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 14:46 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wat uit een simulatie in '79 naar voren kwam, de Duitsers kwamen idd aan land maar werden afgesneden van bevoorrading en uiteindelijk gedwongen tot overgave.
Die simulatie hadden ze trouwens ook in deze docu goed kunnen gebruiken.
Wat voor simulatie was dat? Heb je er meer info over?
pi_31728381
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/770360/1/50#31725173]donderdag 27 oktober 2005 14:
we moeten er wel vanuit gaan dat Rusland verslagen was want anders heeft de hele discussie zowieso geen zin,
Waarom moet dat? Het topic had toch als uitgangspunt "wat als Hitler GB verslagen had"? Hij was eerst in oorlog met GB, daarna pas met Rusland. Het al dan niet verslaan van Rusland heeft hier sowieso niets mee te maken imo.
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 17:07:42 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31729212
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
ik dacht dat we het inmiddels daarover hadden ... anders hoeft het niet nee
pi_31729628
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:55 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat de geallieerde landingsoperaties in WO2 in Europa in ieder geval hebben geleerd is dat je voor een invasie het volledig lucht- en zee-overwicht moet hebben. De eerste landingen van de geallieerden in Italië hebben serieuse problemen gekend, terwijl ze dat overwicht hadden. Zij waren bovendien voorbereid op de landingen en hadden er materieel voor (landingsboten en zo), wat de duitsers niet hadden. Ondanks dat heeft het steeds veel moeite gekost om uit de landingszone uit te breken, en vooral de marine is daarbij vaak doorslaggevend geweest. Ik heb wel foto's gezien van duitse tanks die door marinegeschut simpelweg omver geblazen zijn, zonder dat ze geraakt waren. Als zwaar marinegeschut (15 inch) salvo's afvuurt, dan blijft weinig over van je tanks, ze hoeven dan zelfs niet geraakt te worden.

Weliswaar was de invasie van Noorwegen vanuit de lucht grotendeels goed verlopen, maar daar was dan ook vrijwel geen luchtweerstand. Zelfs op het einde van de Slag om Engeland (de laatste grote luchtslag half september boven Londen), was er nog zware weerstand van de RAF. Als je op dat moment met trage transportvliegtuigen komt aanvliegen, dan zijn de verliezen niet te overzien.

In tegenstelling tot wat je zegt lag de RAF na vier weken bombarderen niet op zijn gat. De Slag om Engeland begon in feite al half juli boven het Kanaal. Half augustus in alle hevigheid boven de engelse vliegvelden en half september de laatste grote luchtslagen boven Londen. En al die tijd had de Luftwaffe nog steeds niet zelfs maar lokaal luchtoverwicht bereikt. En om een landing te kunnen uitvoeren hadden ze volledig luchtoverwicht moeten hebben boven zee en boven de langdingszone, omdat anders de britse marine roet in het eten zou gooien. Die omgebouwde aken die je bijvoorbeeld hebt gezien, die waren niet eens voldoende zeewaardig. Als je daar met een behoorlijk schip langsvoer in volle zee, had je al een goede kans dat die dingen door de boeggolf om zouden slaan.

En bijkomend probleem waren inderdaad de grote duitse verliezen aan parachutisten en transportvliegtuigen die ze boven nederland hebben geleden. De duitse luchtlandingen boven Nederland hebben trouwens hun doelen voor het overgrote deel niet bereikt. En dat in een situatie waar ze (vrijwel) volledig luchtoverwicht hadden! Een dergelijk operatie boven Engeland had zeer warschijnlijk enorme verliezen opgeleverd.
Op Kreta is het later nog net goed gegaan, maar daar waren de verliezen nog veel groter. Zo groot, dat Hitler besloot om later geen luchtlandingen meer te doen. Je kunt er vanuit gaan dat bij een invasie op Engeland de engelse weerstand véél groter was geweest en de engelsen echt alle middelen hadden ingezet.

In tegenstelling tot wat je zegt, gaat het er niet zozeer om om het voet aan de wal zetten, maar vooral om daarna een flinke troepenopbouw te kunnen doen, en daarvoor ontbrak het de duitsers aan: 1) luchtoverwicht; 2) zeeoverwicht; 3) materieel en logistieke middelen.
De geallieerden konden nog op de stranden landen en vanaf daar bevoorraden, die optie hadden de duitsers niet.

Als je bijvoorbeeld de plannen van D-Day bekijkt met de plannen die de duitsers hadden, dan valt verder nog op dat de duitsers over een breed front wilden landen, zeker 2-3 keer zo groot als de landingszones in Normandië. Dat betekent dat ze ook over dat hele front lucht- en zeeoverwicht hadden moeten hebben.
Als je verder kijkt naar de hoeveelheid materieel die de geallieerden met D-Day en de dagen/weken erna hebben ingezet en dan vervolgens bedenkt dat het op sommige punten een close call is geweest, en dat vergelijkt met het spul wat de duitsers voorhanden hadden, dan zie ik niet in hoe ze dit hadden kunnen doen.
de duitsers hadden die weken luchtoverwicht kunnen hebben als ze niet van tactiek waren veranderd de britten hadden nog maar iets van 40 jagers over tegen minimaal 400 van de duitsers
pi_31730084
Is dit een logische aanval binnen Engeland na de invasie (doorstoten naar Londen, Manchester en Birmingham)? Westen afschermen ivm open flank tov US

amateuristisch plaatje, sorry
pi_31730540
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:37 schreef Billy_Mack het volgende:
Is dit een logische aanval binnen Engeland na de invasie (doorstoten naar Londen, Manchester en Birmingham)? Westen afschermen ivm open flank tov US

[afbeelding]

amateuristisch plaatje, sorry
als ik de docu goed gevolgd heb dan vallen ze meer westelijker binnen
pi_31731004
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

de duitsers hadden die weken luchtoverwicht kunnen hebben als ze niet van tactiek waren veranderd de britten hadden nog maar iets van 40 jagers over tegen minimaal 400 van de duitsers
De britten hadden nog reserves: alleen fighter group 11 was redelijk uitgeput (maar vergis je niet: dat was de Luftwaffe ook), de andere fightergroepen waren nog vrijwel intact.
pi_31731520
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

als ik de docu goed gevolgd heb dan vallen ze meer westelijker binnen
afgezien daarvan... qua objectives?
pi_31731727
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 18:33 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

afgezien daarvan... qua objectives?
de kust die aan het kanaal ligt veilig stellen met grondtroepen , met u-boten de rest van de kust afschermen.verder natuurlijk het noorden terroriseren met de luftwaffe. London natuurlijk verder weet ik het ook niet.

en de ieren aan je kant zien te krijgen

[ Bericht 14% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 27-10-2005 18:51:55 ]
pi_31731881
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 18:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De britten hadden nog reserves: alleen fighter group 11 was redelijk uitgeput (maar vergis je niet: dat was de Luftwaffe ook), de andere fightergroepen waren nog vrijwel intact.
ik meen mij te herinneren dat de britten tijden de laatste grote slag om GB alles hadden ingezet wat ze hadden
pi_31733825
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 18:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik meen mij te herinneren dat de britten tijden de laatste grote slag om GB alles hadden ingezet wat ze hadden
De britten hadden de luchtverdediging in 4 sectoren (fighter grooups) georganiseerd. Groep 10 verdedigde Wales, groep 11 zuid Engeland (hierbinnen zat ook London), groep 12 noord-engeland en groep 13 Schotland.
De slag om engeland werd voornamelijk uitgevochten boven zuid-engeland, dus het was groep 11 die de zwaarste klappen kreeg. Op de laatste dag waren op een gegeven moment wel héél groep 11 en 12 in actie, omdat Londen werd aangevallen en ook groep 12 erbij werd betrokken.

Citaat uit "De slag om engeland" (Len Deighton), p. 245:
quote:
De grote gevechten van 15 september, gevierd als Battle of Britain Day, bood de Londenaren het schouwspel van bijna 200 Spitfires en Hurricanes boven de hoofdstad. Tweemaal op diezelfde dag waren er boven de zuidelijke graafschappen driehonderd jagers van de RAF in actie.
Op dat moment was er dus nog zeker geen sprake van een luchtoverwicht van de Luftwaffe.
quote:
Kesselring stuurde 400 jagers om niet meer dan 100 bommenwerpers te beschermen.
En verderop:
quote:
Alleen door intact te blijven had Fighter Command de Slag om Engeland verloren. (...) de Luftwaffe was uitgeput door de gevechten van die zomer
pi_31737416
Hoe wilden de Duitsers trouwens de troepen in Engeland krijgen. Normaliter hadden zij Junkers voor troepenvervoer meen ik. Echter tijdens de inval in Nederland zijn er mede door goed werk van de luchtafweer heel wat stuks vernietigd. Ik weet trouwens ook niet of die Junkers die afstand wel konden overbruggen. Het lijkt mij wel, want de militaire Junker was een afgeleide van een Junker van de normale burgerluchtvaart.
Mense die dus die docu hebben gezien....hoe ging dit? Een marine had Duitsland amper zoals aangegeven in het topic, dus een vloot zoals bij D-Day lijkt me stug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')