Eindelijk een korte winterstop, ik vind het altijd zo irritant dat het bijna een maand stilligt.quote:
Je bent alle topics van de geinteresseerde clubs wel afgeweest.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:47 schreef methodmich het volgende:
Feyenoord volgt Vito Wormgoor van DOVO.
16 jaar pas. Concurrentie van 5 andere teams, o.a. Ajax en PSV.
Leuk.
Intressant, mijn oom woont er, maar Zuid Afrika is groot, en het is een beetje kort dag..quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:24 schreef Cart_man het volgende:
Feijenoord gaat naar Zuid-Afrika hoorde ik...
Mooi.quote:28-10-2005: Bahia: 'Door mijn mentaliteit ga ik slagen bij Feyenoord'
[Bron: SpIts]
Geruisloos ontwikkelt André Bahia (21) zich in de veelbesproken Feyenoord-defensie tot een belangrijke kracht. Vertrouwen is zijn toverwoord. Hij krijgt het onvoorwaardelijk van trainer Erwin Koeman en heeft het in zichzelf en de club. ,,Ik geloof niet dat wij in een dip zitten. Ik denk nog steeds dat Feyenoord kampioen kan worden." De 'rots uit Rio' over het vak verdedigen, vroeg trouwen en moeilijke momenten.
Bahia laat zijn haar groeien en dat maakt hem tot een gemakkelijk slachtoffer van spot binnen de club. ,,Iedereen loopt er grappen over te maken. Ze noemen me Afro, Michael Jackson of Oboema", giert hij het uit. Die laatste bijnaam zegt hem het minst, maar het is hem wel duidelijk geworden dat Jiskefet iets typisch Nederlands is. Weer wat opgestoken.
Veruit het belangrijkste wat hij leerde in zijn nieuwe omgeving, was de taal. Bahia zette afgelopen zomer een streep door zijn geplande huwelijksreis en streek neer in een klooster in Vught om zich te bekwamen in het Nederlands: ,,Die cursus was een goede, intensieve manier om de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Ik zie het als een grote en belangrijke stap in mijn loopbaan. Ik begrijp nu tenminste wat de trainer allemaal tegen me zegt. Over andere dingen, zoals het slechte Nederlandse weer, kan je je nog heen zetten, maar de taalbarrière valt niet te omzeilen."
Zijn beginperiode in Nederland was niettemin moeilijk. Bahia sprak geen woord Nederlands, moest wennen aan de nieuwe cultuur en speelde nauwelijks. ,,Gelukkig kon ik terugvallen op mijn ouders en mijn vrouw", kijkt hij terug. ,,Tatiana is echt cruciaal geweest. Zij zorgde ervoor dat ik mij goed voelde. Als ik hier alleen had gezeten, had ik het waarschijnlijk veel moeilijker gekregen."
Bahia moet hard lachen om de vraag waarom voetballers toch zo vroeg trouwen. ,,Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik het van mezelf nooit had gedacht. Ik had me voorgenomen om nooit te trouwen. Maar ja, toen kwam ik Tatiana tegen en ben ik totaal van mening veranderd. Dit is echte liefde. Wat je vaak hoort, en dat is in mijn geval absoluut niet zo, is dat spelers niet alleen naar het buitenland willen en daarom een meisje meenemen. Dat meisje wil dan meestal niet als vriendin mee, maar als echtgenote en dan wordt er snel getrouwd. Tja, dat is niet mijn voorstelling van het huwelijk, maar het gebeurt wel." Enthousiasme Gesteund door zijn grote liefde en leergierig als hij is onderging Bahia de afgelopen tien maanden in Nederland met groeiend enthousiasme. Het ging met vallen en opstaan. Onder trainer Ruud Gullit had de Braziliaan geen basisplaats en maakte hij vooral speelminuten in Jong Feyenoord, maar Koeman zag het wel in hem zitten. Van de elf wedstrijden die Feyenoord dit seizoen speelde, miste Bahia geen minuut.
,,Ik leer elke dag van Koeman", vertelt de stille kracht. ,,Hij is een coach die heel veel individuele aandacht schenkt aan alle spelers en zeer specifiek naar dingen kijkt. Als jij niet zo goed kopt of passt, komt hij naar je toe en gaat hij heel gericht met je aan de slag. Gullit deed dat veel minder, maar ook van het feit dat ik onder hem niet speelde, heb ik geleerd. Zo kon ik in het tweede elftal rustig wennen aan de Nederlandse speelstijl."
Een jaar geleden trok Bahia de aandacht van Feyenoord-directeur Mark Wotte. De verdediger maakte indruk tijdens de beruchte stadsderby in Maracana tussen Flamengo en Fluminense, beter bekend als Fla-Flu. Bahia mocht naar De Kuip komen om zich te bewijzen. Als snel werd zijn halfjaarcontract omgezet in een vaste verbintenis tot 2007. Binnenkort wordt de optie voor nog twee jaar waarschijnlijk gelicht.
Bahia groeide op in het noorden van Rio de Janeiro. In tegenstelling tot veel van zijn landgenootjes die het tot profvoetballer schoppen kwam hij niet uit een favela (sloppenwijk). Discipline kreeg de Braziliaan mee van zijn vader, die marinier was en profbokser. Bahia: ,,Ik had het thuis niet slecht. Mijn ouders werkten allebei en zorgden ervoor dat ik naar school kon. Toch was mijn jeugd niet altijd gemakkelijk. Soms hadden we bij ons thuis niet genoeg eten. Om wat bij te verdienen verkocht ik op straat lasagne en lingerie. Dat was leuk, maar ook moeilijk. Die fases hebben mij wel geholpen bij het vormen van mijn mentaliteit. Veel Braziliaanse spelers in Europa zeggen hetzelfde, maar bij lang niet allemaal is dat terug te zien." Succes Dromen heeft Bahia genoeg. Over een plekje in de selecao, het Braziliaanse elftal, en prijzen winnen met Feyenoord. Hij gelooft in de club en in zijn eigen kunnen. ,,Door mijn mentaliteit ga ik slagen bij Feyenoord", voorvoelt Bahia. ,,Waar ik ook zit; ik werk altijd keihard en probeer me dagelijks te verbeteren. Op het moment dat Feyenoord succes heeft, straalt dat ook op mij af."
Het blijft een vak apart, dat verdedigen. Ook Bahia heeft het moeten leren. ,,Ik ben begonnen als linksbuiten, in de escolinha (voetbalschool, red.) van oud-Flamengo-speler Julio Cesar. Lekker doelpunten maken, leuk was dat. Na een jaar of twee werd ik getest door Flamengo, mijn favoriete club. Ik mocht blijven. Cesar zei echter tegen me dat de concurrentie voor aanvallers zo enorm was dat het een moeilijk verhaal voor me zou worden. Als linksback was mijn kans om te slagen vele malen groter. Zo ben ik in 1994 'omgeschoold'. Ik vind het nu echt leuk om te verdedigen."
,,Het moeilijkste voor verdedigers en keepers is dat ze nooit fouten mogen maken", weet Bahia. ,,Een middenvelder of aanvaller kan nog wel eens de bal kwijtraken of naast schieten, maar elke fout van een verdediger is dodelijk. Ik kan 89 minuten uitstekend spelen en in de 90e minuut toch nog alles verpesten met een fatale blunder."
Hoewel niet foutloos, vormt de rustige Bahia sinds de seizoensstart een degelijk duo met Serginho Greene. De twee blijken snelle leerlingen. Bahia: ,,Serginho is de man met de technische kwaliteiten, ik heb meer fysieke kracht. Dat zijn de juiste ingrediënten voor centraal verdedigingsduo. Serginho en ik voelen elkaar prima aan, communiceren veel en vormen een goede combinatie. Het klikt tussen ons." Verval De drie nederlagen in de laatste vier wedstrijden hebben hem niet verontrust. En ook het gegeven dat de verdediging weer eens ter discussie staat, doet Bahia weinig. Dat geldt al evenzeer voor de feiten die spreken van een defensief verval - Feyenoord kreeg in de eerste zes competitieduels slechts vier goals tegen en in de laatste drie liefst zes.
Bahia: ,,Een aantal tegentreffers is te wijten aan concentratiegebrek, maar ze vielen ook door de kwaliteiten van onze tegenstanders. De sterke competitiestart van Feyenoord heeft ervoor gezorgd dat de opponenten nog meer gemotiveerd en gebrand zijn om ons pijn te doen. Dat is een feit. De nederlaag tegen FC Utrecht had in mijn ogen alles te maken met de Europese uitschakeling tegen Rapid Boekarest. Daarna hebben we tegen Groningen weer goed gespeeld en daarom was het zo jammer dat we tegen RKC onderuitgingen. Het kan natuurlijk een keer gebeuren, maar het mag gewoon niet dat je daar in de laatste minuut verliest. Toch geloof ik niet dat wij in een dip zitten. Als wij zondag bij Willem II winnen, is er niets aan de hand."
,,Ik denk ook niet dat Feyenoord te hoog is ingeschat", vervolgt hij. ,,Ik blijf van mening dat deze club altijd een titelkandidaat is. Wij hebben genoeg kwaliteit en als we het goed blijven doen, denk ik nog steeds dat Feyenoord kampioen kan worden."
bron?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:43 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Er zijn sterke vermoedens dat er weer contacten zijn met Theo Jansen van Vitesse
Nou, hij is invaller.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 22:03 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Doet die jongen netjes..... 16 jaar en dan een basisplek bij DOVO
Tot z'n 17de meen ik.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:52 schreef Staanplaats het volgende:
Dirk Kuijt speelde toch ook nog heel lang amateurvoetbal?
quote:Feyenoord-coach Erwin Koeman denkt aan Waterreus als opvolger van Lodewijks
WIKKEN EN WIKKEN EN WEGEN WEGEN
ROTTERDAM, zaterdag
,,Östlund speelt tegen Willem II.” Met een paar woorden gaf Feyenoord-trainer Erwin Koeman de paradoxale situatie aan waarin hij op dit moment verkeert in De Kuip. De opvolger van Ruud Gullit wil dolgraag harde maatregelen nemen, maar alternatieven ontbreken en voor de optie om met spelers te gaan schuiven vindt hij het te vroeg.
In de hoop dat een bonk vertrouwen de Zweed goed doet, kreeg hij gisteren al te horen dat hij blijft gehandhaafd als rechtsachter van Feyenoord. Hoewel Östlund tegen Rapid Boekarest en vorige week tegen RKC beslissende fouten maakte en er na afloop flink van langs kreeg.
De schets is in een notendop Koemans probleem omdat het niet alleen Östlund betreft, maar meer Feyenoorders. De trainer heeft weinig keus, helemaal omdat z’n beoogde middenveldtrio (Alfred Schreuder, Shinji Ono en Nicky Hofs) nauwelijks tot niet beschikbaar is geweest en voorlopig ook niet zal zijn. Wat Koeman siert is dat hij blessures nooit als excuus aandraagt. „Ik doe het met de spelers die tot mijn beschikking staan. Klaar uit. Het heeft geen zin verder te zeuren.” Wat Koeman niet weerhoudt door te selecteren. „Natuurlijk ben ik tegelijkertijd bezig met de toekomst. Ik maak lijstjes met wie we wel en wie we niet door willen gaan.”
Eén naam is zeker. Patrick Lodewijks stopt aan het einde van het seizoen bij Feyenoord. Hoewel de club met Gabor Babos, Maikel Aerts en Sherif Ekramy drie goalies voor 2006-2007 onder contract heeft, denkt de club aan Ronald Waterreus als nieuwe doelman. Koeman liet zich al eens ontvallen gesteld te zijn op de wedstrijdmentaliteit van de ervaren goalie van Glasgow Rangers. Waterreus zelf zou niet afwijzend staan tegenover een verhuizing naar Rotterdam. Bij Feyenoord zou Waterreus worden herenigd met Koeman, z’n oude trainer bij PSV, en z’n oud-PSV-collega Lodewijks, die Pim Doesburg als keeperstrainer opvolgt in De Kuip.
Over de exacte invulling van z’n lijstjes hult Koeman zich in stilzwijgen. Hij moet minimaal nog een halfjaar werken met de huidige spelersgroep. In vergelijking met de seizoensstart zakt Feyenoord langzaam weg. De cijfers ogen nog redelijk met zeven overwinningen en twee nederlagen. Toch ontbreekt het aan een stijgende lijn qua veldspel. Het draait steeds stroever. „Probleem is dat de voorhoede minder scoort, zodat de druk op de rest van het team groter wordt.”
Salomon Kalou zit het hele seizoen nog niet goed in z’n vel na alle commotie rond z’n afgeketste transfer naar PSV en Dirk Kuyt mist de laatste tijd kansen die hij normaliter afrondt. „Kuyt heeft ons verwend”, vindt Koeman. ,,Bijna iedere kans was raak, maar ook Kuyt ontkomt niet aan de golfbeweging en dan gaan ze er net niet in. Zie Roy Makaay bij Bayern München. De ploeg moet goed samenspelen om zo de ruimte te creëren waarin Kuyt of Kalou beslissend kan zijn.”
Feyenoord komt echter kwaliteit tekort om dergelijk samenspel uit te voeren. Zoiets leidt gemakkelijk tot frustraties. Kuyts gedrag van ’vliegende brandweer’ werkt contraproductief. Zijn kwaliteiten sneeuwen onder als hij overal op het veld z’n medespelers te hulp schiet. Dan kan het gebeuren dat je tegen RKC op de linksbackpositie verzeild raakt en vervolgens geheel vrijstaand een voorzet op maat naast kopt.
„Klopt”, aldus Koeman, „Dirk moet in de spits blijven of als voorste middenvelder spelen.” Aan de andere kant is het gebrek aan kwaliteit dat leidt tot Kuyts zwerfgedrag, niet zijn schuld. Gullit zei ooit eens: „Feyenoord heeft de historie van een topclub, maar mist de draag en daadkracht van een huidige topclub.”
Met Koeman aan het roer als trainer zal die constatering niet lek geprikt worden. Ook hij is een gevangene van het spelersmateriaal. Zaak voor de trainer blijft om Kuyt en Kalou te coachen zodat ze individueel toch groeien, of het gevoel hebben te groeien bij Feyenoord. Anders kan Kuyt – in zijn geval onbewust – in de loop van het seizoen wel eens meer met het WK en Oranje bezig zijn dan met Feyenoord. Want je sportief manifesteren op het hoogste internationale platform is voor iedere voetballer het summum en Kuyt kan zich met het oog op een transfer volgende zomer prima in de kijker spelen. Voor Kalou geldt exact hetzelfde.
Het wordt interessant te zien hoe de situatie bij Feyenoord zich op korte termijn ontwikkelt. Morgen tegen Willem II moet een dreigende obsessie voor uitwedstrijden (de laatste drie gingen verloren) de nek worden omgedraaid. Het huidige Feyenoord presteert met één punt minder nagenoeg hetzelfde als het Feyenoord van vorig seizoen. Koeman en consorten kunnen de komende twee maanden wel een inhaalslag maken ten opzichte van een jaar geleden toen Feyenoord tien punten verzamelde uit tien duels.
Hilarisch...quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:51 schreef trith het volgende:
De joden hebben een nieuwe Griekse spits op het oog: Alsiemaarraakis
Nooit van gehoord.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:51 schreef trith het volgende:
Nooit van gehoord.
Ik moest bíjna lachen. Maar dat Koeman nu zijn hele middenveld mist had ik nog helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk. Al gewend aan deze variatiesquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:51 schreef trith het volgende:
Nooit van gehoord.
Nooit van gehoord.
Nooit van gehoord.
Ik moest helemaal lachenquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:51 schreef trith het volgende:
Nooit van gehoord.
quote:Koeman vecht tegen de 'ik-ik-ik-mentaliteit'
R. Deelstra | 30-10-2005 12:51:34
In Rotterdam-Zuid hing al snel een hosanna-stemming toen Feyenoord na zes wedstrijden ongeslagen bovenaan stond in de Eredivisie. Inmiddels is het realisme weer wedergekeerd in De Kuip en moet na twee verloren uitwedstrijden, vanmiddag Willem II in Tilburg verslagen worden.
Trainer Erwin Koeman zegt in het Algemeen Dagblad op dit moment te strijden tegen de ik-ik-ik-mentaliteit in de Feyenoord-selectie. "Veel spelers die erg met zichzelf bezig zijn; het is niet het probleem van Feyenoord alleen. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin de ik-ik-ik-mentaliteit regeert", aldus Koeman. "De nieuwe generatie voetballers is ook zo. Als trainer ben je steeds bezig hun denken te beïnvloeden.’’
In Utrecht (3-1) en Waalwijk (2-1) werd verloren, terwijl ook in de UEFA Cup het uit-complex. Feyenoord parte speelde. Koeman gelooft daar echter niet in. "We hebben laten zien dat we inderdaad verslaanbaar zijn. Zeker de bij RKC is dat te gemakkelijk gegaan, maar van een uit-complex is geen sprake."
Deze week stak Koeman veel tijd in gesprekken met spelers over het maken van keuzes in de wedstrijd. "Spelers kiezen sneller voor de eigen actie op momenten die juist om samenspel vragen. We moeten het weer meer gaan afwisselen. Daar praat je als trainer over en ik verwacht dat spelers meedenken.’’
Vooral Patrick Paauwe liet zich uit over het egoïstische spel van sommige ploeggenoten. "Patrick is nog speler uit de vorige generatie. Hij probeert om zich heen te kijken en spelers op andere posities te helpen. Ik begrijp hem wel. Wat niet wil zeggen dat ik alle keuzes van Patrick goed vind. Ook daar praat je over.’’
Dat zou niet zo mooi zijn. Vind hem de ideale opvolger van Kuijt. Goede werker en ook trefzeker. Hoop dat het niet zo is en dat die volgend jaar in de Kuip te bewonderen is.quote:Huntelaar naar Ajax? 'Zou goed kunnen'
Ajax schoot vrijdagavond 26 keer richting het doel van SC Heerenveen-doelman Boy Waterman, maar trof nimmer het net (0-0). Bij de Friese tegenstander loopt de mogelijke verhelper van het scoringsprobleem bij de Amsterdammers, Klaas-Jan Huntelaar. De bij PSV opgegroeide spits ziet Ajax wel zitten.
"Verkast Huntelaar in de winterstop naar Ajax?", was de meest gestelde vraag vrijdag na afloop van de wedstrijd. Huntelaar probeerde het onderwerp te omzeilen, maar verkleurde telkens wanneer de vraag weer gesteld werd. Uiteindelijk floept er een 'tuurlijk!' uit de mond van de Jong Oranje-aanvaller.
Even later laat Huntelaar meer los. "Of ik naar Ajax verkas? Dat zou heel goed kunnen. Als die kans komt moet je gewoon bekijken of het goed voor je is. Ik denk wel dat Ajax goed in mijn planning past.”
Ajax speelt sinds mensenheugenis in het 4-3-3 systeem, waar geen buitenlandse spits aan wennen kan. Huntelaar wel. "Het is een speelstijl die me wel ligt, ik speel het zelfs het liefst. Feyenoord speelt op dit moment ook wel een beetje zo, maar ik denk dat Ajax meer echt 4-3-3 speelt. En AZ natuurlijk.”
ok.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:00 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Gewoon Fortis, ASR was eenmalig.
FEYENOORD B1 NIEUWE KOPLOPER NA ZEGE OP AJAXquote:Op zondag 30 oktober 2005 17:30 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Met de Jeugd gaat het ook goed, de C1, B1 en de A1 allemaal gewonnen en de B1 en A1 staan nu bovenaan.
Nou dat heeft wel geholpen zeg, wat liepen er een aantal egoïstisch te voetballen, met name Kalouquote:Op zondag 30 oktober 2005 13:35 schreef ViVe het volgende:
Koeman vecht tegen de 'ik-ik-ik-mentaliteit'
Vond Kuyt vandaag niet zo slecht spelen hoor, heeft nauwelijks een kans gehad, liep een aantal x goed mee, maar kreeg de bal niet van zijn medespelers.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:33 schreef Sender_ het volgende:
K2 is wel hopeloos uit vorm zeg ze speelde allebei een slechte wedstrijd.
Wat was er dan gebeurd op de Kingside? Hoorde al dat er gevochten was van wat cateringmensen....quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:14 schreef Luni het volgende:
[..]
Vond Kuyt vandaag niet zo slecht spelen hoor, heeft nauwelijks een kans gehad, liep een aantal x goed mee, maar kreeg de bal niet van zijn medespelers.
Zaten er vandaag echt veel met losse kaarten. En wat een helden zeg van de Kingside![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |