quote:
28-10-2005: Bahia: 'Door mijn mentaliteit ga ik slagen bij Feyenoord'
[Bron: SpIts]
Geruisloos ontwikkelt André Bahia (21) zich in de veelbesproken Feyenoord-defensie tot een belangrijke kracht. Vertrouwen is zijn toverwoord. Hij krijgt het onvoorwaardelijk van trainer Erwin Koeman en heeft het in zichzelf en de club. ,,Ik geloof niet dat wij in een dip zitten. Ik denk nog steeds dat Feyenoord kampioen kan worden." De 'rots uit Rio' over het vak verdedigen, vroeg trouwen en moeilijke momenten.
Bahia laat zijn haar groeien en dat maakt hem tot een gemakkelijk slachtoffer van spot binnen de club. ,,Iedereen loopt er grappen over te maken. Ze noemen me Afro, Michael Jackson of Oboema", giert hij het uit. Die laatste bijnaam zegt hem het minst, maar het is hem wel duidelijk geworden dat Jiskefet iets typisch Nederlands is. Weer wat opgestoken.
Veruit het belangrijkste wat hij leerde in zijn nieuwe omgeving, was de taal. Bahia zette afgelopen zomer een streep door zijn geplande huwelijksreis en streek neer in een klooster in Vught om zich te bekwamen in het Nederlands: ,,Die cursus was een goede, intensieve manier om de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Ik zie het als een grote en belangrijke stap in mijn loopbaan. Ik begrijp nu tenminste wat de trainer allemaal tegen me zegt. Over andere dingen, zoals het slechte Nederlandse weer, kan je je nog heen zetten, maar de taalbarrière valt niet te omzeilen."
Zijn beginperiode in Nederland was niettemin moeilijk. Bahia sprak geen woord Nederlands, moest wennen aan de nieuwe cultuur en speelde nauwelijks. ,,Gelukkig kon ik terugvallen op mijn ouders en mijn vrouw", kijkt hij terug. ,,Tatiana is echt cruciaal geweest. Zij zorgde ervoor dat ik mij goed voelde. Als ik hier alleen had gezeten, had ik het waarschijnlijk veel moeilijker gekregen."
Bahia moet hard lachen om de vraag waarom voetballers toch zo vroeg trouwen. ,,Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik het van mezelf nooit had gedacht. Ik had me voorgenomen om nooit te trouwen. Maar ja, toen kwam ik Tatiana tegen en ben ik totaal van mening veranderd. Dit is echte liefde. Wat je vaak hoort, en dat is in mijn geval absoluut niet zo, is dat spelers niet alleen naar het buitenland willen en daarom een meisje meenemen. Dat meisje wil dan meestal niet als vriendin mee, maar als echtgenote en dan wordt er snel getrouwd. Tja, dat is niet mijn voorstelling van het huwelijk, maar het gebeurt wel." Enthousiasme Gesteund door zijn grote liefde en leergierig als hij is onderging Bahia de afgelopen tien maanden in Nederland met groeiend enthousiasme. Het ging met vallen en opstaan. Onder trainer Ruud Gullit had de Braziliaan geen basisplaats en maakte hij vooral speelminuten in Jong Feyenoord, maar Koeman zag het wel in hem zitten. Van de elf wedstrijden die Feyenoord dit seizoen speelde, miste Bahia geen minuut.
,,Ik leer elke dag van Koeman", vertelt de stille kracht. ,,Hij is een coach die heel veel individuele aandacht schenkt aan alle spelers en zeer specifiek naar dingen kijkt. Als jij niet zo goed kopt of passt, komt hij naar je toe en gaat hij heel gericht met je aan de slag. Gullit deed dat veel minder, maar ook van het feit dat ik onder hem niet speelde, heb ik geleerd. Zo kon ik in het tweede elftal rustig wennen aan de Nederlandse speelstijl."
Een jaar geleden trok Bahia de aandacht van Feyenoord-directeur Mark Wotte. De verdediger maakte indruk tijdens de beruchte stadsderby in Maracana tussen Flamengo en Fluminense, beter bekend als Fla-Flu. Bahia mocht naar De Kuip komen om zich te bewijzen. Als snel werd zijn halfjaarcontract omgezet in een vaste verbintenis tot 2007. Binnenkort wordt de optie voor nog twee jaar waarschijnlijk gelicht.
Bahia groeide op in het noorden van Rio de Janeiro. In tegenstelling tot veel van zijn landgenootjes die het tot profvoetballer schoppen kwam hij niet uit een favela (sloppenwijk). Discipline kreeg de Braziliaan mee van zijn vader, die marinier was en profbokser. Bahia: ,,Ik had het thuis niet slecht. Mijn ouders werkten allebei en zorgden ervoor dat ik naar school kon. Toch was mijn jeugd niet altijd gemakkelijk. Soms hadden we bij ons thuis niet genoeg eten. Om wat bij te verdienen verkocht ik op straat lasagne en lingerie. Dat was leuk, maar ook moeilijk. Die fases hebben mij wel geholpen bij het vormen van mijn mentaliteit. Veel Braziliaanse spelers in Europa zeggen hetzelfde, maar bij lang niet allemaal is dat terug te zien." Succes Dromen heeft Bahia genoeg. Over een plekje in de selecao, het Braziliaanse elftal, en prijzen winnen met Feyenoord. Hij gelooft in de club en in zijn eigen kunnen. ,,Door mijn mentaliteit ga ik slagen bij Feyenoord", voorvoelt Bahia. ,,Waar ik ook zit; ik werk altijd keihard en probeer me dagelijks te verbeteren. Op het moment dat Feyenoord succes heeft, straalt dat ook op mij af."
Het blijft een vak apart, dat verdedigen. Ook Bahia heeft het moeten leren. ,,Ik ben begonnen als linksbuiten, in de escolinha (voetbalschool, red.) van oud-Flamengo-speler Julio Cesar. Lekker doelpunten maken, leuk was dat. Na een jaar of twee werd ik getest door Flamengo, mijn favoriete club. Ik mocht blijven. Cesar zei echter tegen me dat de concurrentie voor aanvallers zo enorm was dat het een moeilijk verhaal voor me zou worden. Als linksback was mijn kans om te slagen vele malen groter. Zo ben ik in 1994 'omgeschoold'. Ik vind het nu echt leuk om te verdedigen."
,,Het moeilijkste voor verdedigers en keepers is dat ze nooit fouten mogen maken", weet Bahia. ,,Een middenvelder of aanvaller kan nog wel eens de bal kwijtraken of naast schieten, maar elke fout van een verdediger is dodelijk. Ik kan 89 minuten uitstekend spelen en in de 90e minuut toch nog alles verpesten met een fatale blunder."
Hoewel niet foutloos, vormt de rustige Bahia sinds de seizoensstart een degelijk duo met Serginho Greene. De twee blijken snelle leerlingen. Bahia: ,,Serginho is de man met de technische kwaliteiten, ik heb meer fysieke kracht. Dat zijn de juiste ingrediënten voor centraal verdedigingsduo. Serginho en ik voelen elkaar prima aan, communiceren veel en vormen een goede combinatie. Het klikt tussen ons." Verval De drie nederlagen in de laatste vier wedstrijden hebben hem niet verontrust. En ook het gegeven dat de verdediging weer eens ter discussie staat, doet Bahia weinig. Dat geldt al evenzeer voor de feiten die spreken van een defensief verval - Feyenoord kreeg in de eerste zes competitieduels slechts vier goals tegen en in de laatste drie liefst zes.
Bahia: ,,Een aantal tegentreffers is te wijten aan concentratiegebrek, maar ze vielen ook door de kwaliteiten van onze tegenstanders. De sterke competitiestart van Feyenoord heeft ervoor gezorgd dat de opponenten nog meer gemotiveerd en gebrand zijn om ons pijn te doen. Dat is een feit. De nederlaag tegen FC Utrecht had in mijn ogen alles te maken met de Europese uitschakeling tegen Rapid Boekarest. Daarna hebben we tegen Groningen weer goed gespeeld en daarom was het zo jammer dat we tegen RKC onderuitgingen. Het kan natuurlijk een keer gebeuren, maar het mag gewoon niet dat je daar in de laatste minuut verliest. Toch geloof ik niet dat wij in een dip zitten. Als wij zondag bij Willem II winnen, is er niets aan de hand."
,,Ik denk ook niet dat Feyenoord te hoog is ingeschat", vervolgt hij. ,,Ik blijf van mening dat deze club altijd een titelkandidaat is. Wij hebben genoeg kwaliteit en als we het goed blijven doen, denk ik nog steeds dat Feyenoord kampioen kan worden."
Mooi.