Nietus, Nu vindt ik sinterklaas idd niks meer aan, maar voor kleine kids is het zeker wel leuk. Doe mij maar kerst, met een kerstboom enzo, lekker uiteten, het liefst een dikke pak sneeuw....quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Sinterklaas en Kerstmis zijn stom...
Ik voel eigenlijk hetzelfde en ik heb ook zo'n collega, nou ik praat een maand niet met hem kolere wat een beerput als die zijn bek opentrektquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:43 schreef Ferrari-racer het volgende:
Beste mensen,
Alvorens te beginnen met aanvallen, ik ben geen racist en respecteer ieder zijn geloofsuiting of opvattingen.![]()
Ik word alleen altijd een beetje moe van de discussies rond deze tijd van het jaar over ons alom bekende sinterklaasfeest en kerst.![]()
Nou moet ik als westerling respect hebben voor het feest van de moslims maar begrijpen jullie het? Je mag van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken...tandenpoetsen etc. Zodra het 's nachts is...BIG PARTY! Mensen gaan ineens eten als gekken en dit alles wordt na de 'zware' periode afgesloten door het welbekende suikerfeest waarbij menig schapie het weer moet ontgelden op de balkons.![]()
Dit alles om te evenaren wat de minderbedeelden/hongerigen in deze wereld voelen en zo hun dankbaarheid tonen en hun zelfs op deze manier voeden? Maar moet men dan niet een maand gewoon vasten? Ik heb dus zo'n collega gehad....de hele dag non-productief omdat ie honger had...'s nachts te weinig geslapen en opgestaan om zijn tanden te poetsen om 04:00 's ochtends met als gevolg dat iedereen rond 10-en met een straal van 10 meter om hem heen werd gelopen vanwege de meur uit zijn giechel. Kortom kan iemand mij hier vertellen wat het nut is van dit alles? Non-productiviteit overdag, 's avonds je buren wakkerhouden omdat er gefeest moet worden met veel eten etc.![]()
Nou niet aanvallen en zeggen dat Sinterklaas en Kerst stom is ajb.![]()
Da's het slachtfeest (offerfeest). Iets heel anders. Je gaat pasen ook niet met pinksteren verwarren.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:43 schreef Ferrari-racer het volgende:
het welbekende suikerfeest waarbij menig schapie het weer moet ontgelden op de balkons.![]()
In de eerste plaats kun je natuurlijk eens aan een Moslim vragen wat de gedachte erachter is.quote:Kortom kan iemand mij hier vertellen wat het nut is van dit alles? Non-productiviteit overdag, 's avonds je buren wakkerhouden omdat er gefeest moet worden met veel eten etc.
Een vriend van mij onthoudt zich de maand na carnaval altijd van alchoholgebruik. Niet uit religieuze overtuiging, maar het leek hem verstandig zijn lever 1 maand per jaar rust te gevenquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:24 schreef existenz het volgende:
Ramadan is wat Carnaval vroeger voor de Nederlander was.....
Eh zit jij ook regelmatig in een onslakkingsfarm? Volgens mij begrijp je dus niet wat ik bedoel...ik zeg dat ik het raar dan niet heel vaag vind dat je dus gaat 'stilstaan' met het lijden in deze wereld en 's avonds na je dagje slakken/vasten je weer volstopt met gewoon voedsel. Zoals ik dus al aangaf...ik begrijp het niet en nu het mij uitgelegd wordt.....dank daarvoor en sorry voor de fout met het slachten....wat dat dan is....maar goed. Ik begrijp het niet.............quote:zielreiniging, bezinning, ontnuchtering... Goed initiatief
quote:steve2003 - zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:39
overigens, het idee wat Nederlanders hebben over Ramadan is niet geheel correct, we hebben hier alleen een stelletje nep moslims.
Wat goede Moslims doen, en zoals het hoort, (en niet alleen door extremisten gedaan wordt), is dat je overdag niets eet, 's avonds een klein beetje, net genoeg om een klein beetje energie op te doen, en 's ochtends ook. Hierbij mag de honger juist niet gestilt worden, je moet dus eten maar zorgen dat je zo weinig eet dat je nog steeds trek hebt erna zeg maar...
en bij het suikerfeest hoor je een 1/3 van het geld/eten wat je aan je eigen feest uitgeeft aan mensen te geven die minder bedeeld zijn dan jou zelf, dan kan elk goed doel zijn....
het ramadan wat we hier in Nederland zien, en zoals in de OP beschreven, is gewoon ene stap in de ontkerking van Moslims, zoals wij Nederlanders dat ook deden en waar Carnaval vandaan komt...
Prima beschrijving Steve.. zou zelf niet aan vasten willen doen, ik heb meer zoiets van als ik mijn honger gestilt hebt, is het goed. Je kunt wel meer eten, maar dat komt omdat je als mens geen eet/hongerremmen hebt. Net genoeg eten voor je energiebehoefte is waarschijnlijk gewoon je minimale hoeveelheid aan kaloriën naar binnen werken en is dus iets wat meer mensen zouden moeten doen.. (vooral vrouwen die op dieet willenquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:39 schreef steve2003 het volgende:
overigens, het idee wat Nederlanders hebben over Ramadan is niet geheel correct, we hebben hier alleen een stelletje nep moslims.
Wat goede Moslims doen, en zoals het hoort, (en niet alleen door extremisten gedaan wordt), is dat je overdag niets eet, 's avonds een klein beetje, net genoeg om een klein beetje energie op te doen, en 's ochtends ook. Hierbij mag de honger juist niet gestilt worden, je moet dus eten maar zorgen dat je zo weinig eet dat je nog steeds trek hebt erna zeg maar...
en bij het suikerfeest hoor je een 1/3 van het geld/eten wat je aan je eigen feest uitgeeft aan mensen te geven die minder bedeeld zijn dan jou zelf, dan kan elk goed doel zijn....
het ramadan wat we hier in Nederland zien, en zoals in de OP beschreven, is gewoon ene stap in de ontkerking van Moslims, zoals wij Nederlanders dat ook deden en waar Carnaval vandaan komt...
Jawel hoor, spanning op de maagwand kan wel degelijk eetremmend werken.quote:maar dat komt omdat je als mens geen eet/hongerremmen hebt.
Het is vanaf de ochtend schemering.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:43 schreef Ferrari-racer het volgende:
Beste mensen,
Alvorens te beginnen met aanvallen, ik ben geen racist en respecteer ieder zijn geloofsuiting of opvattingen.![]()
Ik word alleen altijd een beetje moe van de discussies rond deze tijd van het jaar over ons alom bekende sinterklaasfeest en kerst.![]()
Nou moet ik als westerling respect hebben voor het feest van de moslims maar begrijpen jullie het? Je mag van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken.
Schapen moeten het ontgelden tijdens het offerfeest. Waarbij "herdacht" wordt dat Abraham zijn zoon voor allah wou offeren. (Abraham heeft zelfs niet bestaan).quote:..en dit alles wordt na de 'zware' periode afgesloten door het welbekende suikerfeest waarbij menig schapie het weer moet ontgelden op de balkons.![]()
Ja echt onzin. Als Ramadan een vastenmaand is, is de Wreten op Aarde op 25 en 26 december ook.quote:Dit alles om te evenaren wat de minderbedeelden/hongerigen in deze wereld voelen
Zoals in een woestijn klimaat je 5 keer op een dag wassen om de koran te mogen lezen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:43 schreef Ferrari-racer het volgende:
Dit alles om te evenaren wat de minderbedeelden/hongerigen in deze wereld voelen
Dit is niet helemaal waar. Er zijn een aantal zaken die je tot opnieuw wassen brengen, zoals bijv. schelden. Dan moet je je opnieuw wassen. Als je geen regels overtreedt hoeft het in principe niet.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 22:44 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zoals in een woestijn klimaat je 5 keer op een dag wassen om de koran te mogen lezen.
Wordt voor zover ik weet ook niet ontkend in de Geschriften. Wel een streven om het beter te maken natuurlijk.quote:Wat is me af vraag wat die religies met hun "alwetende god" allemaal zo veel aandacht aan armoede geven. Dat houdt namelijk in dat er altijd armoede geweest zou zijn en er altijd armoede zou blijven.
Of na het laten van een scheet, wat in de praktijk wel neerkomt op 5 keer per dag.quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:24 schreef Tigertje het volgende:
[..]
Dit is niet helemaal waar. Er zijn een aantal zaken die je tot opnieuw wassen brengen, zoals bijv. schelden. Dan moet je je opnieuw wassen. Als je geen regels overtreedt hoeft het in principe niet.
[..]
Wordt voor zover ik weet ook niet ontkend in de Geschriften. Wel een streven om het beter te maken natuurlijk.
Je bedoelt de almachtige god.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 22:44 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zoals in een woestijn klimaat je 5 keer op een dag wassen om de koran te mogen lezen.
Wat is me af vraag wat die religies met hun "alwetende god" allemaal zo veel aandacht aan armoede geven. Dat houdt namelijk in dat er altijd armoede geweest zou zijn en er altijd armoede zou blijven.
Dat ook, dus in de praktijk kom je er waarschijnlijk niet onderuit.quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:39 schreef Overlast het volgende:
[..]
Of na het laten van een scheet, wat in de praktijk wel neerkomt op 5 keer per dag.
Officieel dan.
quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:24 schreef Tigertje het volgende:
Dit is niet helemaal waar. Er zijn een aantal zaken die je tot opnieuw wassen brengen, zoals bijv. schelden. Dan moet je je opnieuw wassen. Als je geen regels overtreedt hoeft het in principe niet.
Ringo en Stormseeker, jullie kunnen je weer gaan wassenquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 22:58 schreef Ringo het volgende:
Akkersloot, als jij de komende vijftig jaar nou es naar de Himalaya vertrekt om al je geschriften in de rotsen te beitelen?
Jij zegt dat in de bijbel, thora, koran, ect ect staat dat het vreemd is dat een alwetende god het over armoede heeft, alsof armoede iets natuurlijks is en altijd bestaan heeft en altijd zal blijven bestaan ?????????/quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:24 schreef Tigertje het volgende:
Wordt voor zover ik weet ook niet ontkend in de Geschriften. Wel een streven om het beter te maken natuurlijk.
Als ik het me goed herinner staat er wel zoiets in de Bijbel ja. Ik durf m'n hand er niet voor in het vuur te steken overigens.quote:altijd bestaan heeft en altijd zal blijven bestaan
Dat is het ook. Sommige mensen zijn sukkels en voorbestemd om als sukkels hun karige leven uit te zitten. Daar helpt geen moedertjelief aan.quote:Op zondag 23 oktober 2005 09:42 schreef Akkersloot het volgende:
alsof armoede iets natuurlijks is en altijd bestaan heeft en altijd zal blijven bestaan ?????????/
dat is absoluut niet te vergelijken met die van de moslims.quote:tot slot kent het Christendom ook gewoon een vastenmaand, dus geheel vreemd zou het niet voor je hoeven te zijn
Waarom is het 'niet te vergelijken'? Het (oorspronkelijke) doel van beide vastenmaanden lijkt me toch echt dezelfde.quote:Op maandag 24 oktober 2005 20:24 schreef pmb_rug het volgende:
dat is absoluut niet te vergelijken met die van de moslims.
Ongetwijfeld. Als je energiehuishouding ontregeld raakt lijkt de kans op rare dingen mij ook groter dan normaal.quote:nog wel wordt er veel gevast, maar dan kortere periodes en dan echt niets eten.
je wordt dan ook ontvankelijker voor spirituele ervaringen. ik heb het nooit geprobeerd, maar het schijnt heel vormend te zijn.
Wat je zegt is toch niet 'integendeel'? Ik geloof best dat je je er helder van gaat voelen, juist omdat je zo radicaal breekt met je gewone (eet-)patroon en je dus je lichaamsreserves gaat opstoken. Dat dat een verandering in (hersen-)metabolisme met zich meebrengt, wil ik best geloven.quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:38 schreef erodome het volgende:
Integendeel doffy, als je vast heb je het de eerste dagen vrij moeilijk(zo rond dag 3 zal je een aardige dip om je oren krijgen), daarna wordt alles afschuwelijk helder, ben je echt serieus scherp van geest.
Ga je echt heel lang vasten dan krijg je wel het effect dat je rare dingen kan gaan zien, maar met gewoon netjes vasten(een week totaal ongeveer, dus helemaal niets eten, wel veel drinken) heb je daar geen last van, met overdag vasten en s'avonds wel voeden ook niet.
je brengt het als iets heel algemeens. wordt "je" (algemeen) helderder of werd jij helderder of heb je het van horen zeggen ?quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:01 schreef erodome het volgende:
Je gaat er dus geen rare dingen van zien ofzo, integendeel, je wordt helderder, eigenlijk zou iedereen zo af en toe moeten vasten als zijn/haar gezondheid het toelaat, serieus, is erg goed voor de mens, niet alleen voor de geest, maar zeer zeker ook voor het lichaam dat ontslakt wordt.
Hoeveel religies kennen een vastenmaand.quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:28 schreef Doffy het volgende:
Waarom is het 'niet te vergelijken'? Het (oorspronkelijke) doel van beide vastenmaanden lijkt me toch echt dezelfde.
Dat is iets algemeens wat ik ook aan den lijve ondervonden heb net als ieder ander die ik ken die een week echt gevast heeft en wat ook de theorie erover zegt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
je brengt het als iets heel algemeens. wordt "je" (algemeen) helderder of werd jij helderder of heb je het van horen zeggen ?
Zucht....quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 15:38 schreef Ferrari-racer het volgende:
Wat een gelul dat vasten goed voor je is. Had zo'n kennis ging altijd fijn naar een ontslakfarm. De hele dag leven op allerlei kruidentheetjes en verders niets. Na een week heb je je 12 meter darm echt wel leeggeknald en al je reserves aangesproken. Je zal je heerlijk energiek voelen en dat bekende JOJO effect blijft echt achterwege als je vast. Kom op zeg....ERODOME...doe je je onderschrift eer aan? Even om terug te komen na een weekje farmen en de nodige clisma's voel je je echt rein en zo slap als een tientje natuurlijk dus niet echt uitvoerbaar anno 2005. Vervolgens happen en dan.....weer vasten? ONZIN
Ik wens je dan maar een fijne vakantie toe Erodromequote:Voor dit vasten moet je gewoon rust nemen, dit kan je niet doen in combi met werk ofzo, ik heb dan ook geen ervaring met het ramadan vasten, dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje nutteloos omdat je niets ontgift omdat je gewoon nog eet, alleen overdag niet, dat is in mijn ogen geen vasten, alleen maar je etenstijd verplaatsen, ritme veranderen, maar goed 40 dagen totaal vasten zou pas echt gekkenwerk zijn.
Je bent je ervan bewust dat meer keer dan 7 keer per dag eten + drinken bar slecht voor je gebit is?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:00 schreef Ferrari-racer het volgende:
[..]
Ik wens je dan maar een fijne vakantie toe ErodromeIk houd er persoonlijk niet zo van denk ik....en dat helder voelen heb ik altijd als ik gewoon voedsel heb gegeten en dat is 6 keer per dag. Werkt echt!
Juist. Alleen willen ze natuurlijk hun geloof en hun "god" opheerlijken en gaan ze de "wetjes van hun god" onderbouwen.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:28 schreef soylent het volgende:
Mensen volgen de Ramadan omdat dit moet van hun god. Dit hoeft niet logisch te zijn, dit hoeft niet consequent te zijn,
Ik doe aan fitness 4x per week en zit elke dag een half uur op mijn hometrainer om lekker spannend te blijven voor mijn vriendin en mijzelf. Dan heb je echt geen behoefte aan vasten. Ik eet gezond genoeg en voel mij er prima bij, ben 26 en nog steeds geen gaatje in mijn gebit. Dat geneuzel over gifstoffen is echt iets van anno 2000, spek heb ik niet en als dat dan nog wel aanwezig is in mijn darmstelsel..zal dat wel gezond zijn...vetloos is ook niet goed. Ineens is yoga en alle afgeleiden (termen die je nauwelijks kunt uitspreken als Kaballah) populairder dan ooit. Heeft Emile ratelgek een fortuin verdiend aan idioten, en komt Patty Brard met haar te dikke kont op de buis om te kijken hoe leuk het is om een clisma in te brengen. Nou aan mijn lijf is dat dus niet besteed. Ik houd dus ook verder een persoonlijke mening erop na....dat hele Ramadangebeuren is in mijn ogen iets HEEL RAARS, en zie niet dat het nu ineens beter gaat met de mensen in de 3de wereld. Dat is mijn vrijheid van mening en waarschijnlijk mijn boerenhollandse nuchterheid. Bedankt allen voor de uitleg en soms wel erg duidelijke uitleg.quote:Je bent je ervan bewust dat meer keer dan 7 keer per dag eten + drinken bar slecht voor je gebit is?
Maar ben je je er ook van bewust dat je in de loop van je leven ontzettend veel gifstoffen opslaat en dat in je darmen er een gore speklaag komt te zitten?
Dat is dus wat je uit je systeem haalt met vasten en dat is dus wat het zo gezond maakt om buiten dat netjes eten wat je doet ook zo'n 1 tot 2 keer per jaar te vasten, mits je gezondheid en conditie het toelaten.
Ik vond dit wel interessant en heb even in de wetenschappelijke literatuur gezocht, maar kan vooralsnog niets vinden over positieve effecten van vasten (afgezien van vetverbranding). Wel van ketogenese, mogelijk leidend tot ketoacidose. Voor de rest maakt het leptine aan, wat een grappig bijeffect is, maar niet heel onverwachts. Ik kan alleen niets lezen over dat je 'helder' gaat denken. Heb je hier misschien een bron van?quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:41 schreef erodome het volgende:
Ferrari-racer, het kan je ding zijn of niet, maar het effect van echt vasten is gewoon bewezen, dat dat goed voor je is
Alevieten, VPRO-moslims.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:30 schreef speknek het volgende:
(ik sprak laatst een Alaviet en die zei ook dat dit een van de redenen was dat ze niet aan ramadan deed)
Er is erg weinig te vinden, zelf heb ik als bron een boek gebruikt, het boek alles over vasten van JF Waning, waarvan ik een stukje van zijn site neer zal zetten(die ik terug gevonden heb, yesquote:Op dinsdag 1 november 2005 22:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vond dit wel interessant en heb even in de wetenschappelijke literatuur gezocht, maar kan vooralsnog niets vinden over positieve effecten van vasten (afgezien van vetverbranding). Wel van ketogenese, mogelijk leidend tot ketoacidose. Voor de rest maakt het leptine aan, wat een grappig bijeffect is, maar niet heel onverwachts. Ik kan alleen niets lezen over dat je 'helder' gaat denken. Heb je hier misschien een bron van?
Het hele stuk zal ik ieder besparen, want het is erg lang, voor degene de geinterreseert zijn, zie deze site:quote:Vasten en gezondheid
Het is zinnig twee vormen van vasten te onderscheiden, n.l. het preventief vasten en het genezend vasten. Bij de jarenlange begeleiding van vastenweken heb ik telkenmale hiervan het weldadig effect kunnen constateren. Aan den lijve heb ik dit kunnen merken zowel gedurende zelfstandig doorgevoerde weken, als in groepsverband alsmede gedurende de opleiding bij Dr. Rauch, die de Mayrtherapie doceerde.
Voorts heb ik bij mijn werk als arts voor orthomoleculaire voedingstherapie gedurende meer dan twintig jaar de kracht van het genezend vasten kunnen toepassen op allerlei patiënten bij de meest uiteenlopende ziektebeelden van eczeem tot colitis ulcerose, van reuma tot migraine.
Uit ervaring van vele artsen die vasten als therapie toepassen is gebleken dat de twee vormen van vasten sinds Hippokrates nog niets van hun waarde hebben verloren.
Maar als je het interresant vindt, neem dan vooral de tijd om het hele stuk door te werken.quote:Conclusies
Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat zowel het aantal gezondheids-gerelateerde klachten als het algemeen welbevinden door het deelnemen aan een vastenweek in gunstige zin verandert. Ook op langere termijn (zes maanden) na de vastenweek blijft het aantal klachten nog steeds significant minder en is het algemeen welbevinden significant beter ten opzichte van de toestand aan het begin van de vastenweek.
De aanvankelijke stijging in somatische klachten hangt wellicht samen met de ontgifting, die in de vastenweek inzet, waardoor men zich na de vastenweek wellicht minder goed voelt.
Opvallend is dat de gezondheid het meest optimaal wordt ervaren op drie maanden na de kuur. Zowel somatisch als psychisch. Hoewel de gezondheidsgerelateerde klachten daarna weer iets toe lijken te nemen, is de gerapporteerde gezondheid evenals het algemeen welbevinden, zelfs 6 maanden na de kuur, nog significant beter dan de toestand die werd gerapporteerd voor de kuur.
De daling in psychisch klachtenniveau is frappant en blijvend, en hieraan mag dan ook een wat grotere betekenis worden toegeschreven dan bij de somatische klachten. Dat heeft vooral te maken met de grotere betrouwbaarheid van deze schaal (Luteijn et al. 1984).
Staat er ook iets over het psychologische effekt van het ramadan "vasten". Met name op de groepsband. Is dat één van de oorzaken dat de islam de grootste maffia-organisatie ter wereld is ?quote:Op woensdag 2 november 2005 21:09 schreef erodome het volgende:
Er is erg weinig te vinden, zelf heb ik als bron een boek gebruikt, het boek alles over vasten van JF
Sorry, het topic was weer weggezakt, maar nog bedankt voor de info!quote:Op woensdag 2 november 2005 21:09 schreef erodome het volgende:
-knip-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |