Na een jaar FM 2005 gespeeld te hebben en je verbaasd te hebben dat het beste manager spel schijnbaar nog verbeterd kon worden, hoorde je ineens dat FM 2006 er aan kwam. Daarbij hoorde je dat 2006 weer beter ging worden dan 2005, tjah in het begin twijfel je dan weer. Kan het wel beter? Kan het nog uitgebreider? En welke nieuwe opties zijn er nog te verzinnen??
Dan komen de demo’s en al snel blijkt dat FM 2006 toch wel weer beter dat zijn voorganger zal gaan worden. Weer lijken de heren van Sports Interactive hun werk goed gedaan te hebben
En dan… is het vrijdag 21 oktober en is FM 2006 uit, je koopt hem, doet de cd-rom in je dvd-rom speler en je knalt FM 2006 op je schijf.
Als FM 2006 op je schijf staat start je hem op en blijken ze een nieuw goed doel erbij te hebben, namelijk war child en zit hun anti racisme campagne ook nog in de opstart schermen.
En dan eindelijk kan je beginnen, en kan je zien wat er nu echt allemaal nieuw en beter is.
Snelheid:Al snel valt op dat FM 2006 een stuk sneller is dan zijn voorgangers, dit was natuurlijk een punt waarop FM nog wat verbetering nodig had, want op goede pc’s duurde het soms nog vrij lang voordat alles berekend was, nu moet je soms ook wel eventjes wachten maar niet meer zo lang als vroeger en dat maakt het nog leuker om te spelen natuurlijk
Training:Een punt waar SIgames veel aandacht aan besteed heeft is de training, zo is de optie dat je het team kon laten trainer door een assistent geheel verdwenen, dit omdat het nu makkelijker is om de training in te stellen, in voorgaande edities had je vele schermen waar je nou niet echt altijd wijs uit kon worden. Nu heb je een aantal punten waarop je kan trainen, door middel van schuifbalkjes beslis je de intensiteit van een bepaald punt, best makkelijk he? Maar je zal natuurlijk wel even moeten leren hoe je het beste kan trainen, dit is namelijk afhankelijk van je selectie en je tacktiek. Speel je verdedigend bijvoorbeeld en is je slectie niet echt goed daarin dan zal je meer trainen op verdedigen. Ik zelf heb een kopie gemaakt van de standaard training en pas doormiddel van de schuifbalkjes aan waarin ik iets steviger in wil trainen, zo wissel ik om de 2 a 3 weken.
De Media:De media is nog belangrijker geworden, de media geeft nu voor elke wedstrijd een voorbeschouwing en je ziet ook meteen of je favoriet bent voor de aankomende wedstrijd, voorheen moest je dit opzoeken. Verder zal de media ook berichten over de situatie bij andere teams en kan je de media goed gebruiken om een speler af te kraken of juist op te hemelen. Ik heb nu zowel met NAC als Ajax gespeeld en het viel me op dat je niet meer zoveel berichten van tegenstanders krijgt, in FM 2005 werd je bij clubs als Ajax soms doodgegooid met een tegenstander die wel wat te vertellen had over je.
De wedstrijden en tactiek:De tactiek module is niet veel veranderd, al zijn er wel wat opties bijgekomen, zo kan je nu spelers de opdracht geven om van plek te wisselen zoals van Basten deed met Robben en van Persie. Dit is een leuke optie als je spelers er voor hebt. De wedstrijden kan je nu ook beīnvloeden zonder het tactiek scherm in te gaan, je kan nu positie wisselingen opgeven terwijl de wedstrijd doorgaat, dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld je vleugels van links naar rechts wil laten wisselen. Of je ja aanvallende middenvelder achter de spitsen wil parkeren. Tijdens de wedstrijden kan je soms effecten van je training zien, train je bijvoorbeeld op aerobic dan zullen je spelers wat soepeler bewegen en wat sneller zijn (niet altijd dus!).
Transfers:Als ik eerlijk ben heb ik nog niet echt rondgekeken op de transfer markt, omdat met NAC te weinig geld heb, wat wel goed is gedaan dat je nu tegen je eigenspelers duidelijk kan vertellen wat hun rol is. Bijvoorbeeld Zonneveld wil weg, je kan dan tegen hem zeggen dat ie moet blijven tot het einde van het seizoen, dit accepteren spelers meestal wel. Maar als ie een tweede keer begint te zeuren kan je hem beter verkopen, want net zoals vorige delen is het niet handig om veel ongelukige spelers in je selectie te hebben.
Moeilijker:
FM 2006 is overigens een stukje moeilijker geworden, althans zo ervaar ik het kan ook zijn dat ik gewoon moet wennen en de tactiek beter moet gaan beheren
Conclusie:FM 2006 is gewoon weer het beste alleen dat nog beter, geen enkel ander manager spel kan hier aan tippen, ook vinden ze bij EA van wel. FM 2006 is een van de weinige spellen die 49 euro waard is, al is het alleen al omdat er zoveel werk in het maken van de spelers database zit, want naast de namen zitten er natuurlijk ook redelijk nauwkeurige statistieken van elke speler erbij, geen enkel ander voetbal/manager spel kan dit evenaren. Helaas lijkt FM nog steeds niet serieus genomen te worden door game bladen en game websites terwijl het al jaren een van de best verkopende series is, en met dit deel zich nog steviger plaatst als het om top series. FM 2006 krijg van mij een 9 (eigenlijk een 10, maar volgend jaar zal FM 2007 vast weer beter zijn dus perfect kan 2006 nog niet zijn)
Auteur: Matthijs de Jong (MrDoegewoon)
Datum: 30/10/2005
Website:
http://www.dutchfootballmanagersite.nlContact: matthijs__at__dutchfootballmanagersite.nl
Directe pagina:
http://www.dutchfootballm(...)hp?page=reviewfm2006