Dat effect is vrij lastig te krijgen met een digitale compact. De scherptediepte is erg groot door het geringe brandpuntsafstand. Enige manier waarop je dat bij een compact nog een beetje kan forceren is door maximaal tele te gaan(uiterste zoombereik dusquote:Op woensdag 14 december 2005 21:41 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben een beetje aan het stoeien met diafragma enzo. Nu heb ik onderstaande foto gemaakt met diafragma 2.7 en 1/5 seconde sluitertijd.
Eigenlijk wilde ik alleen het eerste flesje schep en de rest vaag.
Een kleinere diafragmawaarde heb ik niet.
Is er nog een manier om toch dit effect te krijgen (zonder photoshop te gebruiken)
[afbeelding]
Ik heb dat vaker gehoord en ook geprobeerd, maar daardoor gaat het diafragma wel omhoog naar 3,5 (in ieder geval bij mijn camera). Dan heb je juist weer een grotere scherptediepte?quote:Op woensdag 14 december 2005 21:53 schreef Gimmick het volgende:
Op grotere afstand van je onderwerp gaan staan, en dan inzoomen. Hoe meer zoom, hoe minder scherptediepte.
En badankt mafkees... Nu is mijn monitor stuk... Ik dacht dat ik ze kapot mocht schieten.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:41 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben een beetje aan het stoeien met diafragma enzo. Nu heb ik onderstaande foto gemaakt met diafragma 2.7 en 1/5 seconde sluitertijd.
Is er nog een manier om toch dit effect te krijgen (zonder photoshop te gebruiken)
[afbeelding]
Bedankt voor de tips! Ik heb het geprobeerd, zie het resultaat hieronder...quote:Op woensdag 14 december 2005 21:56 schreef MacroTough het volgende:
Enige manier waarop je dat bij een compact nog een beetje kan forceren is door maximaal tele te gaan(uiterste zoombereik dus) en dan zo ver mogelijjk van je onderwerp af gaan staan. Daarmee kun je de scherptediepte wat verkleinen.
Ik weet niet welke compact je gebruikt hebt en wat het zoombereik is van de lens, misschien is dit al het maximale wat je camera doet.
USM betekend UnSharp Mask.quote:Op maandag 12 december 2005 16:33 schreef Fots het volgende:
Maar wat houdt USM in?? Ik ben nog niet zo heel lang bezig en dat soort termen komen me niet zo bekend voor![]()
[afbeelding]
Voor mijn gevoel kreeg je alleen antwoorden die het precies andersom aangeven ...quote:Op woensdag 14 december 2005 21:41 schreef Werewolf het volgende:
[afbeelding]
Wat heb je precies gedaan?/Wat wil je bereiken?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:21 schreef thomas26 het volgende:
Mijn eerste poging met lange sluitertijd
[afbeelding]
Ik ook nietquote:
Ik zag 'm. Ik heb gereageerdquote:Op maandag 19 december 2005 23:40 schreef PdeHoog het volgende:Spammerd
Kijk eens in het weekend-foto-topic voor mijn reactie
Leuke abstracte foto! Wat voor iets is het eigenlijk?quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:11 schreef mwvdlee het volgende:
Beetje aan het spelen geweest met licht en DoF:
[afbeelding]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |