Zou het werkelijk zo makkelijk werken? Ik ben al geruime tijd voorstander van de terugkeer van verbanning in het Nederlandse strafrecht. Als iemand met een dubbele nationaliteit zich niet aan de regels van onze maatschappij kan houden, moet deze daar (eventueel na het uitzitten van het eerste deel van zijn straf) in het land van zijn andere nationaliteit maar eens over na gaan denken. Het bovenstaande lijkt op het eerste gezicht een makkelijke, snelle oplossing. Maar ik vrees voor een eindeloze juridische procedure van Victor Koppe en co. En niet te vergeten een storm van protest uit allerlei politiek correcte hoeken (zowel ter linkse als ter rechter zijde van het politieke platform)quote:'De vraag blijft dan wat Nederland van plan is met types als Samir A. Je kunt toch moeilijk een heel peloton agenten mobiliseren om gedurende een heel leven iedere stap van een verdachte op kruitsporen te controleren. Rest niets anders dan de navelstreng die hem aan zijn doelwit koppelt definitief af te sijden. Het doelwit van Samir A. is Nederland en daarom dient onze wandelende tijdbom zo snel mogelijk over de grens te worden gezet. Heeft Samir A. de Nederlandse nationaliteit? Ook dit moet geen probleem zijn. Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.
Omdat Samir A. automatisch ook de Marokkaanse nationaliteit bezit, kan hij probleemloos naar Rabat worden overgevlogen. Onlangs probeerde minister Verdonk bij de Marokkaanse overheid gedaan te krijgen dat de dubbele nationaliteit van Nederlandse Marokkanen wordt afgeschaft. Een kardinale misrekening. In bepaalde gevallen biedt juist deze eigenaardige vasthoudendheid van de Marokkaanse overheid een praktische uitweg voor Nederland.'
Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.
Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.
Hoe zit het met landen die mensen verbannen? Dat zijn er werkelijk talloze, die hebben ook nooit problemen gehad met het internationale recht. Hoewel het in eerste instantie niet mag natuurlijk, echter geen land die zich daarom bekommert. Het nationale belang gaat altijd voor het internationale belang.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.
Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.quote:Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.
Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet? Overigens "see if we care": Ze komen net zo hard weer terug naar Nederland, maar dan illegaal!quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.
Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet?
Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo. Trouwens hoe zit het dan met uitleveren, Nederland mag niet uitleveren aan landen die de doodstraf hanterenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.
Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo....
Flevoland lijkt me wel geschikt....quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:07 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.
Soort nieuw alcatraz.
Thats exactly what i mean. De "see if we care" mentaliteit komt Nederland dan behoorlijk duur te staan, want hier worden ze niet veroordeeld en in andere landen dus ook niet. Dan krijg je gewoon potentiele terroristen die de illegaliteit induiken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:15 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.
Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.
De een is illegaal, de ander is Nederlands. Als de Nederlandse terrorist 2 nationaliteiten heeft, wat is er dan op tegen om hem de nederlandse te ontnemen en hem vervolgens als ongewenste vreemdeling over de grens te zetten?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?
Tja, en als hij ontploft, dan heb je wel bewijs, maar kan je alleen nog zijn organen naar Marokko sturen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef speknek het volgende:
Zolang hij niet veroordeeld is, kan dat niet. Lijkt me duidelijk.
Ik heb er overigens geen probleem mee om Samir A. de grens over te zetten op het moment dat hij wel veroordeeld wordt voor het voorbereiden van terroristische activiteiten. Maar dan eerst uiteraard wel de straf laten uitzitten.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Thats exactly what i mean. De "see if we care" mentaliteit komt Nederland dan behoorlijk duur te staan, want hier worden ze niet veroordeeld en in andere landen dus ook niet. Dan krijg je gewoon potentiele terroristen die de illegaliteit induiken.
De Nederlandse terrorist wordt dan gewoon illegaal. Dus je creert dan nog meer problemen. En je krijgt een illegaal erbij, die daarnaast ook nog eens mogelijk terrorist is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De een is illegaal, de ander is Nederlands. Als de Nederlandse terrorist 2 nationaliteiten heeft, wat is er dan op tegen om hem de nederlandse te ontnemen en hem vervolgens als ongewenste vreemdeling over de grens te zetten?
Als hij de straf uitzit heb ik er zelf ook geen problemen mee nee.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:28 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik heb er overigens geen probleem mee om Samir A. de grens over te zetten op het moment dat hij wel veroordeeld wordt voor het voorbereiden van terroristische activiteiten. Maar dan eerst uiteraard wel de straf laten uitzitten.
Inderdaad, dat is nog lastiger te bestrijden bovendien maak je er zo helemaal een martelaar van want je ontneemt die persoon ook nog eens zijn "eer". Moet je kijken hoe populair Samir binnen no time wordt.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Nederlandse terrorist wordt dan gewoon illegaal. Dus je creert dan nog meer problemen. En je krijgt een illegaal erbij, die daarnaast ook nog eens mogelijk terrorist is.
Nee dan moet je ze juist aan de Nederlandse varkens voeren.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:27 schreef Mutant01 het volgende:
Tja, en als hij ontploft, dan heb je wel bewijs, maar kan je alleen nog zijn organen naar Marokko sturen.
Pcies vraag maar aan Maxima haar vader die heeft er jarenlange ervaring inquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:10 schreef wonko het volgende:
Zet ze uit op een kilometer boven de zee met een trottoirband aan de voeten en de handjes vastgebonden...allah komt ze vast wel helpen.
Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben. Ik zeg alleen, dat het juridisch en volkenrechtelijk mogelijk is om Samir A. zijn Nederlanderschap te ontnemen en de grens over te knikkeren. En ik kan me best voorstellen dat een heleboel mensen vinden dat dat de oplossing is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Nederlandse terrorist wordt dan gewoon illegaal. Dus je creert dan nog meer problemen. En je krijgt een illegaal erbij, die daarnaast ook nog eens mogelijk terrorist is.
Punt is, dat het voornamelijk een ambtenaren-oplossing is, iemand met een specifiek papiertje, wordt dan opeens 'anders' behandeld... alsof dat papiertje nu werkelijk zoveel zeggend is. (er zijn ook genoeg criminelen zonder die 'dubbele nationaliteit', iets dat wel eens vergeten wordt nu die 'dubbele nationaliteit' tot een hype-thema verworden is, en zovelen elkaar nablaten)quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:02 schreef Dwersdriever het volgende:
Als iemand met een dubbele nationaliteit zich niet aan de regels van onze maatschappij kan houden, moet deze daar (eventueel na het uitzitten van het eerste deel van zijn straf) in het land van zijn andere nationaliteit maar eens over na gaan denken.
Dat zou wat zijn idd. Wil Nederland hem het staatsburgerschap ontnemen, doet Marokko dit lekker eerder.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.
Het gaat niet om het Nederlanderschap, het gaat erom dat die paljas die zo graag een terrorist wil zijn de grens over kan worden geschopt.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:59 schreef BansheeBoy het volgende:
LOl, ik moet altijd lachen als ik dit soort berichten lees. Wat een nonsens, denk je dat Samir A. ook maar één nacht wakker ligt van dat Nederlanderschap, hij zal het eerder als een beloning zien dan als straf. Velen denken nog steeds dat het Nederlanderschap een prachtig goed is, terwijl het niet meer is dan een papieren zaak.˛
het is ook niet om hem te pesten, maar slechts om de rotte appelen die godsvruchtige wetaanbiddende moslimburgers zo een doorn in het oog zijn, buitenspel te zetten als de Duracellbatterijen die ze zijn.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:59 schreef BansheeBoy het volgende:
LOl, ik moet altijd lachen als ik dit soort berichten lees. Wat een nonsens, denk je dat Samir A. ook maar één nacht wakker ligt van dat Nederlanderschap, hij zal het eerder als een beloning zien dan als straf. Velen denken nog steeds dat het Nederlanderschap een prachtig goed is, terwijl het niet meer is dan een papieren zaak.˛
En wat brengt dat dan?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het gaat niet om het Nederlanderschap, het gaat erom dat die paljas die zo graag een terrorist wil zijn de grens over kan worden geschopt.
het is meer dan een prachtig goed, het betekent dat je bent toegelaten tot het dreamteam. Als het aan mij had gelegen hadden we helemaal niemand meer toegelaten, we zijn met genoeg(goede) mensen, meer hebben we niet nodig.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:59 schreef BansheeBoy het volgende:
Velen denken nog steeds dat het Nederlanderschap een prachtig goed is, terwijl het niet meer is dan een papieren zaak.˛
Het is evengoed, of in zijn eigen opinie, een Marokkaan en het product van moslim-extremisme.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:27 schreef Silmarwen het volgende:
Dit is gewoon een Nederlander en zoals Mutant zegt een product van de Nederlandse maatschappij.
Volgens mij worden in ons recht burgers sowieso ongelijk behandeld. Geestelijk gestoorden worden anders behandeld dan mensen die een daad volledig toerekeningsvatbaar hebben begaan, bij geschillen tussen ouders worden vrouwen anders behandeld dan mannen en zelfs op leeftijd wordt gediscrimineerd. Er is specifieke rechtspraak voor jeugdigen en voor volwassenen. Dit leidt veelal tot verschillende soorten uitspraken. Ik zie niet in hoe het onderscheid tussen mensen met een enkele nationaliteit en mensen met een dubbele nationaliteit ineens een enorme aantasting zou zijn van de liberaal westerse idealen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt is, dat het voornamelijk een ambtenaren-oplossing is, iemand met een specifiek papiertje, wordt dan opeens 'anders' behandeld... alsof dat papiertje nu werkelijk zoveel zeggend is. (er zijn ook genoeg criminelen zonder die 'dubbele nationaliteit', iets dat wel eens vergeten wordt nu die 'dubbele nationaliteit' tot een hype-thema verworden is, en zovelen elkaar nablaten)
...............
As je burgers ongelijk gaat bestraffen, voer je zelf een strafrecht in dat ver verwijderd is van liberaal-westerse idealen:
Aangezien het geen probleem is om zonder Nederlandse (of andere) natianaliteit de Nederlandse grens over te komen en hier een aanslag te plegen lijkt het mij een beter idee om hem gewoon de rest van z'n leven in zwaar bewaakte gevangenis te stoppen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben. Ik zeg alleen, dat het juridisch en volkenrechtelijk mogelijk is om Samir A. zijn Nederlanderschap te ontnemen en de grens over te knikkeren. En ik kan me best voorstellen dat een heleboel mensen vinden dat dat de oplossing is.
Ja, maar dan moet je wel een overheid hebben die dat aandurft.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:02 schreef Dwersdriever het volgende:
Zou het werkelijk zo makkelijk werken?
De basis voor onze samenleving is onderussen nog altijd dat je er impliciet aan wil deelnemen. Jouw ijzerenheinige houding dwingt de rest van de samenleving solidair te zijn met mensen die de samenleving hebben afgewezen en zich tot doel hebben gesteld de samenleving te schaden.quote:
Dus: eruit met die criminele "Nederlanders" die hier alleen zijn om terroristje te spelen, als ze idd alleen Nederlander op papier zijn, en voor de rest hun reet afvegen met Nederland en Nederlanders. Dat stelletje wezenlozen op het Binnenhof moet toch óóit wakker worden? Hulde aan Verdonk, Wilders en Hirsi Ali, die het voortouw nemen. Misschien volgt de rest na de verkiezingen in 2007, als het CDA het met een zeteltje of 5 moet doen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:59 schreef BansheeBoy het volgende:
quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:31 schreef desiredbard het volgende:
zo makkelijk werkt het helaas niet...maar als rabat hem niet terug neemt moeten ze hem gewoon 5km boven amsterdam laten uitstappen.
En mocht ie onverhoopt een gaatje in een landingsbaan slaan, dan twijfel ik er niet aan of er zijn genoeg vrijwilligers die hier wat heet asfalt overheen gooien
'impliciet aan wit deelnemen' ... wat is dat voor onzin zinsnede....?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
De basis voor onze samenleving is onderussen nog altijd dat je er impliciet aan wil deelnemen. Jouw ijzerenheinige houding dwingt de rest van de samenleving solidair te zijn met mensen die de samenleving hebben afgewezen en zich tot doel hebben gesteld de samenleving te schaden.
Je kunt hem niet veroordelen voor het voorbereiden van een terroristische aanslag, nee. Zou je hem dan niet kunnen aanklagen voor het uitspreken van de intentie van een aanslag op zijn eigen staat?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef speknek het volgende:
Zolang hij niet veroordeeld is, kan dat niet. Lijkt me duidelijk.
Laten we mensen alsjeblieft niet gaan veroordelen voor een 'intentie' ... dan breken de middeleeuwen en tijd der inquisitie, met zijn heksenvervolging weer aan ...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:37 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je kunt hem niet veroordelen voor het voorbereiden van een terroristische aanslag, nee. Zou je hem dan niet kunnen aanklagen voor het uitspreken van de intentie van een aanslag op zijn eigen staat?
Ik lees je post met werkelijk veel verbazing ...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:54 schreef HiZ het volgende:
Het gebruikelijke verhaaltje weer dat helemaal focust op de rechten van iemand die de samenleving heeft afgewezen. De rechten volgen uit het willen samenleven, zijn gebaseerd op de ordening van de samenleving in een staat. Voordat je een rechtsstaat kunt hebben moet je eerst een staat hebben.
[...]
Dat is wat al die wauwelaars over mensenrechten steeds vergeten.
[...]
Als mensenrechten in de weg staan bij de uitvoering van de basisopdracht van de staat, en ja lieve wattekopjes, die basisopdracht is niet de verdediging van de mensenrechten, maar de veiligheid van de samenleving, dan moeten de rechten wijken. Zo simpel is het. Het alternatief is chaos en burgeroorlog. Het alternatief is NIET een staat waarin de mensenrechten tot het bittere einde overeind blijven.
Het strafrecht ziet op strafbare gedragingen. De enkele gedachte is niet strafbaar en dat lijkt me heel gezond. Ik snap wel dat het nu goed zou uitkomen met het oog op Samir A. om een strafrechtsysteem te hebben waarin de (geopenbaarde) gedachte tot het domein van strafvervolging behoort, maar dat is domweg opportunistisch. We praten hier over een specifiek geval, een specifieke verdachte, een specifiek dossier en nu al zijn mensen bereid om hardbevochten (??) vrijheden op te geven. Daarbij wordt kennelijk niet stilgestaan bij de implicaties van een dergelijk vergaande bevoegdheid van OM en strafrechter. Ja, tot men zelf een keer ondervindt dat onze vrijheden wel erg ver zijn uitgehold.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:36 schreef Seneca het volgende:
Veiligheid gaat NOOIT voor de Rechten van de Mens! Dan kun je alles wel op zij gaan schuiven met het oog op 'veiligheid'. Anyway RM-rf, ik vind nog steeds dat je mensen moet kunnen veroordelen voor een intentie, maar dan wel zoals jij zegt, een specifieke intentie. Dus niet slechts voor een uitspraak dat je wel eens even het binnenhof zal opblazen o.i.d. Dat kan iedere puber van 16 jaar zeggen tenslotte.
Ja, ik meen dit werkelijk. En dat is niet omdat ik een totalitaire staat wil inrichten, want ik geloof dat een rechtstaat die mensenrechten eerbiedigt een zeer nuttige instelling is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:35 schreef RM-rf het volgende:
Ik lees je post met werkelijk veel verbazing ...
Meen je dat werkelijk?
Dat mensenrechten een soort van 'extraatje' zijn, welke naar believen eventjes 'opzij' geschoven kunnen worden, als ze de staat iets te 'lastig' zijn ...?
Regimes die deze houding aannemen, de burgerrechten naar believen kunnen negeren, eindigen altijd in dictatuur en repressie, een 'Animal Farm'-denkwijze die eigenlijk nog gevaarlijker is dan helemaal geen mensenrechten hebben, omdat je nu een prtentie van beschaving aanneemt, maar deze opgeeft op ieder moment dat een Staat er voordeel van heeft ...
dat _kan_ ook niet anders dan eindigen in een Totalitaire Staat, omdat er geen enkele 'begrenzing' zi op de rechten die je de Staat toekent ... de mag naar believen bepalen of ze zich aan de 'spelregels' houden...
Dat heeft niks met wauwelen te maken, maar een grondbegrip van wat 'rechten' en 'plichten' zijn ...
Wat jij eigenlijk voorstaat is dat we onze Staatsinstelling juist gaan vormen naar een beeld dat Radikale terroisten zelf voorstaan, die immers een rechtstaat afwijzen, en zeker de westerse liberale ...
Jij stelt voor om die inderdaad maar 'op te geven', om zo de aanvallen op onze 'Staat' af te weren?
omdat er 'chaos en burgeroorlog' dreigt ...?
Dan denk ik snel aan de beroemde Göring-quote: "voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. that is easy. all you have to do is tell them they are being attacked and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. it works the same way in any country"
Maar in dit hele betoog vergeet je wel waarom we überhaupt een staat hebben. Zonder staat hebben omschreven mensenrechten ook geen nut.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:55 schreef Argento het volgende:
Los daarvan: mensenrechten als prettige bijkomstigheid van een goed geoliede samenleving opvatten, is uiteraard de onzinnigheid ten top. Als dat zo was, dan zou je eerder kunnen stellen dat de vrijheden die met dergelijke rechten gepaard gaan, een logisch gevolg zijn van een goed geoliede samenleving. Dan hoef je ze niet uitdrukkelijk te formuleren en niet uitdrukkelijk vast te leggen, dan zijn ze gewoon een logisch uitvloeisel van de kwaliteit van een samenleving. Feit is echter dat zij wel nadrukkelijk zijn geformuleerd en vastgelegd en wel met één enkel doel, en dat is bescherming van de burger tegen de dwingend (al dan niet bevoegd) optredende overheid. Als het diezelfde overheid is die die mensenrechten terzijde kan schuiven, omdat zij anders een kennelijk doel (een dwingend optreden tegen een burger) niet bereikt, vraag ik mij af wat er van die beschermfunctie overblijft en als die beschermfunctie er niet is (de afdwingbaarheid van die rechten), dan zij de mensenrechten tot holle frasen verworden en zijn we direct terug bij af.
Probleem is dat je dan van de Overheid als 'speler' in het geheel, opeens een almacht maakt:quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 13:13 schreef HiZ het volgende:
Ja, ik meen dit werkelijk. En dat is niet omdat ik een totalitaire staat wil inrichten, want ik geloof dat een rechtstaat die mensenrechten eerbiedigt een zeer nuttige instelling is.
Echter, je kunt geen discussie over de kersen op de taart beginnen met mensen die de hele taart in de vuilnisbak willen gooien.
Natuurlijk realiseer ook ik me dat je het risico loopt dat je door terug te gaan naar de rauwe basis van de staat; die van het lichaam met het recht en de plicht tot geweldsgebruik ten behoeve van vrede en veiligheid. Dat neemt echter niet weg dat dát de functie is van onze staat.
het is een citaat uit een boek van een engelsman die hem tijdens de detentie en Neurenburger-tribunaal begeleidde, het citaat is dus inderdaad oorspronkelijk direkt in het engels opgetekend, alhoewel Göring het hoogstmogenlijk zelf in het duits zei.quote:Overigens denk ik niet dat Göring Engels sprak, een citaat van hem in die taal komt op mij wat vreemd over.
En wat wil je daarmee zeggen? Omdat we een overheid hebben, moet deze overheid ook bevoegd zijn mensenrechten naar eigen believen in te perken of uit te breiden?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 13:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar in dit hele betoog vergeet je wel waarom we überhaupt een staat hebben. Zonder staat hebben omschreven mensenrechten ook geen nut.
Nee, wat ik zeg is dat als de staat niet voor veiligheid kan zorgen, dat de staat dan geen enkel nut meer dient en wat mij betreft net zo goed opgeheven kan worden. En als er geen staat is dan hoef ik ook geen beschermconstructies tegen de staat meer te hebben.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:01 schreef Argento het volgende:
[..]
En wat wil je daarmee zeggen? Omdat we een overheid hebben, moet deze overheid ook bevoegd zijn mensenrechten naar eigen believen in te perken of uit te breiden?
We hebben het hier over fundamentele mensenrechten. Geen wettelijke bepalingen die tot stand zijn gebracht door de bevoegde overheidsorganen en als zodanig gelding hebben voor een bepaalde duur voor een (al dan niet nader omschreven) groep. Er is niets voorwaardelijks aan mensenrechten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |