Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:08 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het zal wel weer zo'n uitvinding van die wereldvreemde OCW lieden zijn geweest; generalisten kweken in plaats van specialisten. Daar heeft de maatschappij echt wat aan.
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:20 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.
Ze moeten wel. In tegenstelling tot het beoogde doel, heeft de gemiddelde Tweede Fase student de zelfdiscipline van een zak hooi.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:27 schreef nixxx het volgende:
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..
Vroeger was alles beter
Eenschquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.
Ik denk niet dat een schrijver vandaag de dag nog zou overwegen dit te doen. De talenkennis van Nederlanders holt achteruit; ondanks onze eigen overtuiging dat ons Engels near-native is. Nietzsche sloot zijn gymnasiumperiode af met een opstel in het Latijn. Ook nu worden er nog veel boeken voor Latijnse prozaschrijven gebruikt die oorspronkelijk voor middelbare scholieren bedoeld waren. Afgezien van het nut van zulke zaken, waar je over kunt twisten, lijkt het mij wel degelijk een aanwijzing dat er op de middelbare school veel meer mogelijk moet zijn, en was, dan er in de Tweede Fase gepresteerd wordt. Het dunkt mij niet dat de leerlingen zoveel dommer zijn geworden.
Ook wat natuurkunde en wiskunde betreft valt alleen maar op te merken dat er jaar na jaar onderdelen geschrapt worden uit het eindexamen, dat mensen van hun stoel vallen als ze het begrip afgeleide op de universiteit voorgeschoteld krijgen, om vervolgens bij het begrip primitieve een kleine hartverzakking op te lopen. Geschiedenis is nog zo'n vak waarbij het tegenwoordige begrip is gedegradeerd tot een verzameling onsamenhangende feitjes en weetjes die door de leerling absoluut niet meer in perspectief gezien kunnen worden. (Gelukkig hoeven we geen jaartallen mee te kennen!)
Net zoals een goed begrip van basale wiskunde ontzettend helpt om te zien een nieuw onderwerp in bestaande patronen past, hoe je je hoofd niet hoeft te breken over partieel integreren als je de productregel uit het differentiëren kent (die overigens direct weer uit de kettingregel volgt), is een goede kennis van de Nederlandse grammatica essentieel om een beetje gestructureerd een vreemde taal te kunnen leren (zelfs voor Engels is het wel fijn om te weten wat een bijwoord is). Dat je in staat bent het allemaal op te kunnen zoeken is leuk en aardig, maar het geeft je zelfs voor een specialisme een te beperkte basis. En met die basis is het zo veel gemakkelijker om nieuwe stof te begrijpen en op te nemen. (Voor studenten: Heb je je ooit weleens teruggekeken hoe lang je op de middelbare school over een wiskundehoofdstuk of een paar grammaticaregeltjes bij Engels, of drie kantjes papier bij geschiedenis of een boek bij Duits mocht doen?)
Wat mij betreft wordt de basis die in het middelbaar onderwijs gelegd wordt een stevige. En dán mag er geklaagd worden dat het zwaar is. Doch het gemiddelde tempo op een universiteit en middelbare school verschilt dusdanig dat alleen een tussenliggende zomervakantie mij niet voldoende uitleg lijkt om te verklaren hoe mensen opeens dit hoge tempo wel kunnen accepteren. Volgens mij moet het huidige VWO duidelijk in vier jaar kunnen, en kan er nog twee jaar bijgeschaafd worden.
Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:48 schreef Blazkowich het volgende:
Ik ben ook een product van dit systeem en ik kan van harte beamen dat een VWO diploma tegenwoordig geen moer meer voorsteld.
Dat denken die Tweede-Fase-filosofen ja. Maar een leerling weet eenvoudig niet hoe belangrijk die dingen zijn in het vak. Dat moet eerst een leraar vertellen (zo maak je van je leerlingen intelligente robots ) óf hij moet zelf op onderzoek uit (daar krijg je vrije, nieuwsgierige mensen van).quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:27 schreef TC03 het volgende:
Overigens, als je als eerstejaars student niet weet wat afgeleides, primitieven en het getal e betekent... Dan ligt dat toch echt aan jezelf!
Dat ligt ook een beetje aan de leerling zelf. In mijn geval: ik heb mezelf wel de discipline aangeleerd om niet te spieken in de nakijkboekjes, maar om die boekjes te gebruiken waar ze voor geschreven zijn: het nakijken van de opgaven die ik zelf heb gemaakt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:51 schreef -DailaLama- het volgende:
Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan.Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
Wie heeft de Tweede Fase eigenlijk bedacht? Adelmund of heeft zij alleen leiding gegeven aan de invoering ervan?quote:Als bewindsvrouw voerde ze in 1998 en 1999 verlichtingsmaatregelen door voor de tweede fase havo/vwo, nadat vanuit het onderwijs bezwaren waren gemaakt tegen de zwaarte van het studieprogramma.
Die andere was alquinquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:58 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.
Mên wat een onzin was dat. Dan moest je een aantal verplichte woorden uit die tekst leren en een aantal woorden die je zelf vrij mocht kiezen die je niet wist.
Of BBC-programma's kijken en dan een heel vaag verslagje schrijven waar het programma over ging.
Wat een onzin zeg.
Spreekvaardigheid heb ik echt gemist met Engels. Ik kan nu op vakanties heel moeilijk uit mijn woorden komen. En de grammatica (met schrijfvaardigheid) raak ik met de jaren ook steeds meer kwijt.
Bij Duits-1 en Frans-1 werd je geacht zelf je vragen na te kijken in de mediatheek. Wij zaten in een N&G/N&T klasje dus er hing echt een sfeer van "we schrijven het gewoon over uit het nakijkboek".
Dat gevoel heb ik ook, en dan vooral bij de talen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:42 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...
Dit was ook mijn grootste punt van ergernis... Klakkeloos een heleboel internetcitaten overschrijven en in geimproviseerde hoofstukjes van 3 a4 zetten leverde een hoger cijfer op dan echt een punt proberen te maken in 1 a 2 a4. Het ging meer om het verzamelen zelf dan om het formuleren van de inhoud.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:40 schreef mistraldk het volgende:
ik ben het er ook helemaal mee eens dat het onderwijs gewoon makkelijker is geworden!
Die verslagen schrijven...echt wát een onzin! je leert alleen maar hoe je ipv kort en bondig een punt formuleren juist een zo groot en uitgebreid mogelijk kutverhaal kan schrijven...
Is dat waar?quote:De Tweede Fase was idd bedoeld om het VWO te verzwaren en het doel was dat er minder leerlingen een VWO-diploma zouden halen
vooral dat laatste en ik zie ook maar weinig gebeuren om daar verandering in te brengen.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 09:22 schreef Nem0 het volgende:
Heb ik het verkeerd begrepen, of was de Tweede Fase juist bedoeld om de overgang van VWO naar WO soepeler te maken door tijdens het VWO al meer nadruk op zelfstandigheid te leggen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er één technische universiteit is die een zwaar stempel op de Tweede Fase gedrukt heeft, daar zij waarschijnlijk niet stonden te juichen op de afname van de natuur- en wiskunde. En dat is ook mijn grootste bezwaar: Als je van het VWO komt weet je nog zó weinig, en op zo'n weinig systematische manier, dat het als basis in je WO vaak tekort schiet. Zelfstandig werken lijkt me makkelijker te leren dan een paar verloren jaren wiskunde in te halen.
En wat de tekorten qua afstudeerders betreft: Vooral voor de technische opleidingen, geldt dat het als een nationaal probleem gezien wordt dat er zo weinig betastudenten en afstudeerders zijn. Volgens mij zijn het daar niet alleen de universiteiten die klagen.
Het was het VSNU die heeft meegedacht. Die vertegenwoordigt alle uni's. Pas achteraf hoor je dan dat uni's "het er eigenlijk niet mee eens waren". Ik vind dat ze daarmee hun verantwoordelijkheid ontlopen.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 09:22 schreef Nem0 het volgende:
Heb ik het verkeerd begrepen, of was de Tweede Fase juist bedoeld om de overgang van VWO naar WO soepeler te maken door tijdens het VWO al meer nadruk op zelfstandigheid te leggen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er één technische universiteit is die een zwaar stempel op de Tweede Fase gedrukt heeft, daar zij waarschijnlijk niet stonden te juichen op de afname van de natuur- en wiskunde. En dat is ook mijn grootste bezwaar: Als je van het VWO komt weet je nog zó weinig, en op zo'n weinig systematische manier, dat het als basis in je WO vaak tekort schiet. Zelfstandig werken lijkt me makkelijker te leren dan een paar verloren jaren wiskunde in te halen.
Bedrijven zien geen betaprobleem. Die zeggen letterlijk "die halen we wel uit het buitenland".quote:En wat de tekorten qua afstudeerders betreft: Vooral voor de technische opleidingen, geldt dat het als een nationaal probleem gezien wordt dat er zo weinig betastudenten en afstudeerders zijn. Volgens mij zijn het daar niet alleen de universiteiten die klagen.
De maatschappij laat ze er ook mee wegkomen. Opleidingen ook...ik heb diverse havo C&M klassen gehad (wiskunde A1). Die gingen in meerderheid PABO doen, om vervolgens 21 keer de rekentoets over te mogen doen (en 19 keer de spellingstoets). Perk de herkansingsmogelijkheden maar in...quote:Op woensdag 26 oktober 2005 09:23 schreef UncleFunk het volgende:
Helaas staan veel leerlingen niet eens ervoor open om correct Nederlands te leren. Waar is dat toch voor nodig? Je begrijpt me toch?
Dat is zeker waar, volgens mij ligt het voornamelijke ongenoegen bij universiteiten ook niet bij de top-laag. Het zijn veelal de individuele docenten die klagen over het niveau van de studenten (en terecht naar mijn mening!) terwijl de universiteiten dat zelf nog niet zozeer durven te zeggen. Ik weet van enkele technische opleidingen dat ze het verplichte wiskundige deel danig ingeperkt hebben om hun studenten tegemoed te komen. Dat is ergens natuurlijk lafheid, en het leidt bij enkele docenten ook tot groot ongenoegen. Bij vakgroepen, die betaald krijgen per uitgekeerde studiepunten, is er ook daarom een reden om niet te veel studenten te laten zakken.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 10:23 schreef Tup het volgende:
Nog een foute actie van de uni's: de instapeisen voor diverse studies omlaag schroeven omdat anders de instroom zou tegenvallen (geen NT maar NG voor diverse studies, geen NG maar EM voor diverse studies). Dit -samen met Adelmunds snelle toegeven aan leerlingen- heeft gemaakt dat de maatscahppelijke tendens in de Tweede Fase er vooral één is van "makkelijk maken als het moeilijk is".
En dat doen universiteiten ook voor AIO's, doch ideaal is het niet. Volgens mij ondernemen bedrijven als AKZO en Philips ook wel enige actie om techniek onder jongeren in Nederland te promoten (Jet-Net o.i.d.?).quote:Bedrijven zien geen betaprobleem. Die zeggen letterlijk "die halen we wel uit het buitenland".
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:29 schreef ethiraseth het volgende:
Ik denk dat je dat beter voorbereid meer moet zien als dat studenten minder moeite hebben met de overstap qua lesgeven. Op de universiteit krijg je toch stuk meer vrijheid en moet je zelf veel meer inplannen. Dat zal waarschijnlijk nu beter afgaan dan vroeger.
nakijkboekjes wegflikkerenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:51 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dat denken die Tweede-Fase-filosofen ja. Maar een leerling weet eenvoudig niet hoe belangrijk die dingen zijn in het vak. Dat moet eerst een leraar vertellen (zo maak je van je leerlingen intelligente robots ) óf hij moet zelf op onderzoek uit (daar krijg je vrije, nieuwsgierige mensen van).
Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan.Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
Waarom? Ik vind ze handig. Als je alles uit het antwoordenboekje overschrijft moet je alleen maar meer leren voor de toets, en dan zal je cijfer toch ongetwijfeld een stuk lager uitvallen.quote:
Dat bedoel ik! Nakijkboekjes zijn handig. Waarom wegflikkeren?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:01 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom? Ik vind ze handig. Als je alles uit het antwoordenboekje overschrijft moet je alleen maar meer leren voor de toets, en dan zal je cijfer toch ongetwijfeld een stuk lager uitvallen.
Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 14:22 schreef Bijsmaak het volgende:
Zelf denk ik dat de betaprobleem wordt overdreven. Sowieso is Nederland niet echt een kennisland maar een handelsland.
Ach, over 4 jaar hebben ze mijquote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
Bij mijn studie hebben ze de drie zwaarste wiskunde vakken uit het curriculum geschrapt. Daarnaast schijnen de andere wiskundige vakken tegenwoordig een stuk lichter geworden en bovendien nog eens anderhalf keer zoveel studiepunten waard gemiddeld.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 12:38 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, volgens mij ligt het voornamelijke ongenoegen bij universiteiten ook niet bij de top-laag. Het zijn veelal de individuele docenten die klagen over het niveau van de studenten (en terecht naar mijn mening!) terwijl de universiteiten dat zelf nog niet zozeer durven te zeggen. Ik weet van enkele technische opleidingen dat ze het verplichte wiskundige deel danig ingeperkt hebben om hun studenten tegemoed te komen. Dat is ergens natuurlijk lafheid, en het leidt bij enkele docenten ook tot groot ongenoegen. Bij vakgroepen, die betaald krijgen per uitgekeerde studiepunten, is er ook daarom een reden om niet te veel studenten te laten zakken.
Het probleem licht ook deels bij de manier waarop de tweede fase ingevoerd is. In de praktijk is bijvoorbeeld het behalen van een VWO diploma voor pure bèta studenten er niet makkelijker op geworden. De wiskunde mag dan wel minder zwaar zijn, maar het bèta profiel omvat wel Frans en Duits leesvaardigheid, terwijl je in mijn tijd nog gewoon een vakkenpakket kon samenstellen met minimaal 1 vreemde taal. Dat lijkt me toch niet echt nuttig als het doel een betere aansluiting op het WO is.quote:Zo bezien kan ik zelfs begrijpen dat Bos tot het onzalige idee komt om HBO en WO te willen samenvoegen. Het lijkt mij dat universiteiten moeten toegeven dat er bij hen ook het één en ander schort, maar de universiteiten zijn wél afhankelijk van het WO. Het lijkt mij niet dat er procentueel opeens minder mensen in staat zijn om 'moeilijke' studies af te ronden, de universiteit moet derhalve wel haar aansluiting maken met het VWO. Hoe hoger het VWO-niveau wordt, hoe hoger universiteiten kunnen starten. Ik vind het dus niet heel vreemd dat een universiteit meer of minder noodgedwongen de instapeisen verlaagt, daar het aanbod verschraalt, terwijl het mij toeschijnt dat de studenten niet daadwerkelijk minder intelligent worden. De kloof wordt anders te groot om te overbruggen.
Kennis uit het buitenland halen is een goede optie, maar op dit moment een die door de overheid eerder tegengewerkt dan gestimuleerd wordt. Het stimuleren van de interesse in techniek door bedrijven is natuurlijk de moeite van het proberen waard, maar ik vraag me af om hoeverre je daarmee het idee dat bèta opleidingen zwaar en saai zijn uit de wereld helpt.quote:En dat doen universiteiten ook voor AIO's, doch ideaal is het niet. Volgens mij ondernemen bedrijven als AKZO en Philips ook wel enige actie om techniek onder jongeren in Nederland te promoten (Jet-Net o.i.d.?).
2de deel kan ik mij in vindenquote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij mijn studie hebben ze de drie zwaarste wiskunde vakken uit het curriculum geschrapt. Daarnaast schijnen de andere wiskundige vakken tegenwoordig een stuk lichter geworden en bovendien nog eens anderhalf keer zoveel studiepunten waard gemiddeld.
[..]
Het probleem licht ook deels bij de manier waarop de tweede fase ingevoerd is. In de praktijk is bijvoorbeeld het behalen van een VWO diploma voor pure bèta studenten er niet makkelijker op geworden. De wiskunde mag dan wel minder zwaar zijn, maar het bèta profiel omvat wel Frans en Duits leesvaardigheid, terwijl je in mijn tijd nog gewoon een vakkenpakket kon samenstellen met minimaal 1 vreemde taal. Dat lijkt me toch niet echt nuttig als het doel een betere aansluiting op het WO is.
[..]
Kennis uit het buitenland halen is een goede optie, maar op dit moment een die door de overheid eerder tegengewerkt dan gestimuleerd wordt. Het stimuleren van de interesse in techniek door bedrijven is natuurlijk de moeite van het proberen waard, maar ik vraag me af om hoeverre je daarmee het idee dat bèta opleidingen zwaar en saai zijn uit de wereld helpt.
Dat is onzin, in het Chemisch 2weekblad werd recentelijk een onderzoek van mensen van het CBS besproken waarin dat beeld nogal werd genuanceerd. Als je een AIO-plaats wilt invullen dan moet er ook perspectief zijn na die AIO-plaats. En dat is er niet of nauwelijks. Je neemt een groot risico (4+ jaar investering tegen een mager loon en een beperkte kans op succes) en daar staat weinig tegenover qua verbetering van kansen op de arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |