abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31542645
M'n oom heeft z'n tweede huis in Trier een jaar geleden verkocht. Blinkende dukaten op z'n rekening erbij, die later naar zuslief en mij gaan. (zo heeft hij dat geregeld, hij is free Willie en heeft dus geen eigen kinderen / vrouw). Nu viel m'n bek open toen ik vandaag van een collega hoorde dat daar a-sociaal veel successierecht over betaald moet worden. Ik dacht, van een ton zo'n 10 of 20 duizend te betalen(wat ook al vet asociaal is) , maar de bandieten uit Den-Haag willen 50 MILLE ! ! ! zien. Dit is om kotsmisselijk van te worden..........gewoon grof geld jatten van mensen die gespaard hebben.

Vraag 1: Hoe kan die oplichtersbende handig omzeild worden

Vraag 2: Op welke politieke partij moet ik stemmen om deze diefstal ongedaan te krijgen

Dank U,
NG
GIRO 800800
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:25:31 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31542704
1) Hij kan voor zijn dood al schenkingen doen. Daarmee voorkom je successierecht. Een notaris kan je helpen met het omzeilen.

2) Geen enkele. Er is geen partij die belastingen wil afschaffen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31542793
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
1) Hij kan voor zijn dood al schenkingen doen. Daarmee voorkom je successierecht. Een notaris kan je helpen met het omzeilen.
Die paar duizend die hij jaarlijks belastingvrij mag schenken schiet niet op. Dan blijft er aan het einde van z'n leven nog veel te veel over
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
2) Geen enkele. Er is geen partij die belastingen wil afschaffen.
Dat snap ik maar dat vroeg ik ook niet. Er zullen heus partijen zijn die deze idiote hoge belasting op erfenissen naar beneden willen brengen.
GIRO 800800
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:54:35 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31543591
1. Nu beginnen met "schenken"
quote:
Schenking op papier
Bij deze vorm van schenking komt geen contant geld te pas. Een schenking op papier gaat in de vorm van een schuldigerkenning uit vrijgevigheid van een bepaald bedrag. Dit bedrag is niet eerder opeisbaar dan bij het overlijden van de schenker(s). Dit is ook een praktische oplossing wanneer uw vermogen in uw huis zit of in het bedrijf.

Een nadeel is dat de waardeaangroei bij de verkrijger beperkt blijft tot de afgesproken rente. Voordeel is dat de verkrijger wel daadwerkelijk over de rente kan beschikken, hoewel sommige ouders dit ook zien als nadeel. De jaarlijks te betalen rente kan immers aanzienlijk oplopen. Een voordeel is dat als u het vermogen onverhoopt toch nog zelf nodig heeft, u daarover kunt beschikken.

Van de schenking onder schuldigerkenning moet een notariële akte worden opgemaakt. Over de lening moeten de ouders jaarlijks een zakelijke rente betalen. Dat moeten ze daadwerkelijk doen, want anders zijn de kinderen bij hun overlijden door een fictiebepaling in de Successiewet alsnog successierecht verschuldigd. De rente die ouders jaarlijks betalen wordt niet gezien als schenking.
Alleen wel eerst goed advies inwinnen; internationaal schenken is altijd een beetje "moeizaam". Of is dat hier niet het geval!?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:19:19 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31544350
ik vind het successierecht niet zo slecht. Mensen zijn immers Nederlander en hebben zo na hun dood nog de kans wat geld te geven waar de ovevrheid vervolgens weer goede dingen voor alle Nederlanders voor kan doen. Als je het met dit soort zaken niet eens bent moet je afstand doen van je Nederlanderschap en emigreren.

Ik denk wel dat je de besteding van door successierecht verworven gelden moet limiteren aan bijvoorbeeld projecten voor ontwikkelingssamenwerking etc.. in ieder geval zaken die direct mensen ten goede komen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31544790
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:54 schreef Hyperdude het volgende:

Alleen wel eerst goed advies inwinnen; internationaal schenken is altijd een beetje "moeizaam". Of is dat hier niet het geval!?
Nee, hij woont gewoon in Nederland ......dat ohuis is al weg, dus schenken op papier werkt hier niet denk ik. HIj heeft gewoon contanten op de bank
GIRO 800800
pi_31544918
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik vind het successierecht niet zo slecht. Mensen zijn immers Nederlander en hebben zo na hun dood nog de kans wat geld te geven waar de ovevrheid vervolgens weer goede dingen voor alle Nederlanders voor kan doen. Als je het met dit soort zaken niet eens bent moet je afstand doen van je Nederlanderschap en emigreren.

Ik denk wel dat je de besteding van door successierecht verworven gelden moet limiteren aan bijvoorbeeld projecten voor ontwikkelingssamenwerking etc.. in ieder geval zaken die direct mensen ten goede komen.
M'n oom geeft ook een mega bedrag aan goede doelen, misschien is de oplossing om dat te cancellen en aan ons te geven, waar wij dan vervolgens weer de helft van afstaan
GIRO 800800
pi_31545093
Hij mag een (1) keer een hele grote schenking doen met een hele grote vrijstelling.
Kan zijn dat dat alleen voor ouders en kinderen geldt, maar gezien de bedragen lijkt me dat je voldoende gemotiveerd bent om het uit te zoeken...

Namens de belastingontvangers, OV rijders, uitkeringstrekkers, ontwikkelingshulp, defensie, alle ouderen en het onderwijs: Bedankt he.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:44:09 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_31545098
Voor zijn dood geld cash opnemen, bij bank deponeren in zo'n prive kluisje (op je EIGEN naam) en mondje dicht tegen iedereen wat er ligt natuurlijk.
Dum de dum
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:45:05 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31545123
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:33 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Nee, hij woont gewoon in Nederland ......dat ohuis is al weg, dus schenken op papier werkt hier niet denk ik. HIj heeft gewoon contanten op de bank
Had ik ff niet goed gelezen.

Je kan natuurlijk ook ieder jaar een bepaald bedrag schenken.
Volgens mij betaal je over 10 keer 10000 minder tax dan over in 1 keer 100000.
Lijkt eigenlijk nogal op dat "schenken op papier".

Bij niet te grote bedragen kan je oom natuurlijk ook ieder jaar jullie 5000-10000 cash geven; kraait ook geen haan naar

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 18-10-2005 21:51:21 ]
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:48:46 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31545207
dat schenken van een grooy bedrag kan maar eenmalig aan kinderen dacht ik en dan moeten de kinderen ook nog eens onder de 35 zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:49:15 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31545216
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Voor zijn dood geld cash opnemen, bij bank deponeren in zo'n prive kluisje (op je EIGEN naam) en mondje dicht tegen iedereen wat er ligt natuurlijk.
Dat is misschien net een beetje te doorzichtig voor de belastingdienst

Ik weet trouwens niet of het in NL zo is maar in bv. België zijn dit soort transacties vanaf een half jaar voor het overlijden per definitie ongeldig/void cq. worden teruggedraaid.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:55:39 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_31545348
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:49 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat is misschien net een beetje te doorzichtig voor de belastingdienst

Ik weet trouwens niet of het in NL zo is maar in bv. België zijn dit soort transacties vanaf een half jaar voor het overlijden per definitie ongeldig/void cq. worden teruggedraaid.
Errr als oom x bij de bank staat en hij neemt het geld contant op, hij gaat naar jouw huis en geeft je het geld in handen. Je gaat naar je eigen bank en legt het in een kluis. Of legt het desnoods thuis in een kluis als je het aandurft.

Oom X gaat dood binnen het half jaar, of zelfs de dag erna, hoe dacht de bank de transactie terug te gaan draaien, of de belastingdienst erachter te komen? Zolang jij je muil houdt en zegt dat je geen idee hebt waar ze het over hebben en je hebt het geld cash ergens (en gaat geen drie nieuwe BMWs kopen terwijl je een uitkering hebt bijv.) is er geen haan die er naar kraait.
Dum de dum
pi_31547090
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Zoiets is inderdaad het beste, weet alleen niet of m'n oom dat doet. Dit soort geintjes werkt onze corrupte regering natuurlijk wel in de hand.

Je kunt maar het beste alles opmaken hier in dit hoerige kutland want als je zuinig leeft of hard werkt en veel verdient, staan de Haagse ratten klaar om je op alle manieren een poot uit te draaien.
GIRO 800800
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 23:08:04 #15
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31547719
Handje contantje dan maar
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31549398
Oom is familie in de tweede graad? Dan zijn ook schenkingen behoorlijk belast volgens mij.
pi_31549430
Successie recht is iets van 33%.
Maar je mag per jaar 4000,- per persoon schenken, dus je omzeilt al een deel hiermee + dat dit niet te controleren is.
Daarnaast zorge je vor een gezamelijke rekening waar je alle geld als het moet kan afhalen
pi_31550338
successierecht (trouwens schenkingsrecht ook) is voor de oom-neef gevallen 41% tot 68% afhankelijk van het bedrag.
De vrijstelling is 1839 (successierecht, belasting alleen over het meerdere) of 2539 per 2 jaar (schenkingsrecht, belasting over de hele gift indien je eroverheen komt).

Voordeel is inderdaad dat je van 1 groot bedrag 2 kleinere maakt, waardoor je wat minder betaald (bovenste deel van de ton betaal je 54%, bovenste deel van een halve ton betaal je 50% belasting)

Ik zou alleen wel uitkijken met wat en hoe je iets naar voren brengt, indien jij nu openlijk gaat vragen om dat geld kan oomlief nog wel eens meer goede doelen (die trouwens maar 11% hoeven te betalen) uitzoeken, en jou schrappen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 01:06:54 #19
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_31550455
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 00:59 schreef frederik het volgende:
goede doelen (die trouwens maar 11% hoeven te betalen)
Goede doelen betalen sinds kort nog maar 8% over schenkingen. En als de Tweede Kamer ermee instemt, betalen ze vanaf 1 januari helemaal geen belasting meer.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 01:10:59 #20
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31550521
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als je het met dit soort zaken niet eens bent moet je afstand doen van je Nederlanderschap en emigreren.
Of afstand doen van de erfenis. Wat ook al te laat is.

Persoonlijk snap ik niet zo heel veel van dit topic. Een notaris wijst je erop en van veel begrafenisondernemers krijg je een speciaal boekje hoe erfenissen in elkaar steken. OOK successierechten.

-edit- lees net dat het allemaal later plaats moet gaan vinden

Hij moet een rekening in het buitenland openen (Panama ofso) en daar nu het geld heensluizen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Nembrionic op 19-10-2005 01:33:33 ]
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_31550893
uhm, er zijn goede doelen die gebruik maken van de 11% regeling en daar hun weldoeners attent op maken. Daar word oevrigens nu wel door de belasting dienst naar gekeken.

Wat ze stellen komt neer op het volgende. Oompje maakt dat geld over naar dat goede doel en vervolgens sluist die instelling een afgsproken deel door naar jou.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_31551052
successierecht is stierenpoep, er is geen enkele rechtvaardiging voor behalve het spekken van de staatskas

Over het vermogen van je oom heeft hij al eens belasting afgedragen, vervolgens wil hij met de rest doen wat hij wil en gaat daar een idioot percentage vanaf omdat hij het jullie wil schenken
en vervolgens mag jij zodra je het uitgeeft er ook nog eens BTW over gaan betalen (waarvoor ook geldt dat dat een vorm is van extra belasting van al belast vermogen)

ik bedoel inkomstenbelasting is logisch en noodzakelijk, maar dit
pi_31553221
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 01:40 schreef Muertez het volgende:
successierecht is stierenpoep, er is geen enkele rechtvaardiging voor behalve het spekken van de staatskas

Over het vermogen van je oom heeft hij al eens belasting afgedragen, vervolgens wil hij met de rest doen wat hij wil en gaat daar een idioot percentage vanaf omdat hij het jullie wil schenken
en vervolgens mag jij zodra je het uitgeeft er ook nog eens BTW over gaan betalen (waarvoor ook geldt dat dat een vorm is van extra belasting van al belast vermogen)

Tuurlijk is het spekken van de staatskas de enige reden. Dat is de reden van elke belasting. De overheid kan toch niet functioneren zonder middelen.

Je kan de successie inderdaad afschaffen, de overheid heeft het geld echter toch nodig dus zal het op een andere manier binnen moeten komen. Dus IB tarief dan maar omhoog.
-
pi_31553251
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 01:40 schreef Muertez het volgende:

Waarom? Het zijn toch inkomsten voor de ontvanger?
In feite heft de staat belasting over vrijwel alle transacties, danwel via BTW, loonheffing, of in dit geval successierecht. Je houdt er nog steeds een grote smak geld aan over, het is niet alsof je er op achteruit gaat.
Sterker nog: Je krijgt gewoon een grote smak geld waar je niet voor gewerkt hebt. En het enige dat je zegt is 'het had nog meer kunnen zijn'.
pi_31553453
Een veel gebruikte truc is om het hele bedrag te schenken aan een goed doel. Betaal je nu nog maar 8% en strax niks meer aan de belastingdienst.
Dit goede doel "krijgt" dan een deel van het geld en maakt de rest over naar de erfgenamen

Zoals Gompy58 al zei
Toen was het koffietijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')