abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:28:47 #1
3767 Herald
Come get some
pi_31513289
Nou heb ik vorige week een sollicitatiebrief geschreven en opgestuurd, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Aangezien ik geen ervaren sollicitant ben weet ik dus niet wat normaal is als tijd tussen je brief en een reactie. Misschien is een week wel helemaal niks.

Ik heb een maand geleden ook een gesprek gehad, die zouden binnen 5 dagen laten weten of ik door mocht gaan, of ze zouden terugkoppelen waarom ik niet ben geselecteerd. Aangezien ze nog steeds niks hebben laten weten en de vacature nog steeds open is ga ik er maar vanuit dat ik ben afgewezen.

Alleen met mijn brief weet ik dus niks. Hebben ze hem wel ontvangen, heb ik iets fouts gedaan waardoor ze hem meteen in de prullenbak hebben gegooid. De vacature stond al heel lang open, ik wist enkel niet goed hoe ik een brief moest schrijven vandaar dat ik pas erg laat reageerde. Daarom verwachtte ik dus ook wel snel een reactie omdat het bedrijf ook al lang iemand zocht.

Verder krijg ik ook niet altijd een reactie als ik via de mail, of een webformulier solliciteer, maar bij het CWI zeiden ze al dat dat niet ongewoon is.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_31513335
Het is normaal dat je alleen een reactie krijgt als je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Als ze je niet interessant vinden verdwijn je in de prullenbak en hoor je dus niks.
Maar een week geleden is nog kort hoor, wacht nog maar rustig even 2 weekjes, als je dan nog niks gehoord hebt was je niet de moeite waard
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:33:50 #3
3767 Herald
Come get some
pi_31513377
oh, dus ze sturen niet standaard een helaas, volgende keer beter brief?
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:37:28 #4
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31513424
Ik zou gewoon even bellen
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:37:42 #5
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31513431
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:28 schreef Herald het volgende:
Nou heb ik vorige week een sollicitatiebrief geschreven en opgestuurd, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Aangezien ik geen ervaren sollicitant ben weet ik dus niet wat normaal is als tijd tussen je brief en een reactie. Misschien is een week wel helemaal niks.
Ik vind een week een korte tijd voor een reactie; als ik zou solliciteren naar een baan die ik graag wou, dan zou ik misschien na 1,5 - 2 weken zelf nog eens nabellen / mailen of ze m'n brief in goede orde hebben ontvangen. Op zo'n moment kun je meteen vragen waarom je -eventueel- niet bent geselecteerd; stijl van de brief of whatever.
quote:
Ik heb een maand geleden ook een gesprek gehad, die zouden binnen 5 dagen laten weten of ik door mocht gaan, of ze zouden terugkoppelen waarom ik niet ben geselecteerd. Aangezien ze nog steeds niks hebben laten weten en de vacature nog steeds open is ga ik er maar vanuit dat ik ben afgewezen.
Dat vind ik erg slordig van het bedrijf; als ze iets toezeggen moeten ze zich er ook aan houden. Keuze is aan jou: bellen of niet bellen.
quote:
Verder krijg ik ook niet altijd een reactie als ik via de mail, of een webformulier solliciteer, maar bij het CWI zeiden ze al dat dat niet ongewoon is.
Komt idd voor, er bestaat wel een of andere code of conduct waarin bedrijven wordt gevraagd binnen een bepaalde tijd een bevestiging van solliciteren te sturen, en te laten weten of ze je in behandeling nemen. Maar het is aan het bedrijf om dat al dan niet in te voeren.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:43:18 #6
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_31513501
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:33 schreef Herald het volgende:
Het is wel zo net om een "Wij hebben uw brief, samen met 25.000 andere brieven, in goede staat ontvangen. Wij hebben een selectie gemaakt en helaas zit u niet bij de groep mensen met wie wij binnenkort een gesprek zullen hebben. Wij bedanken u voor uw interesse en wensen u veel succes met uw verdere carriere"-brief te sturen maar dit doen bedrijven niet altijd. Was een poosje terug nog een stukje in Kassa of Radar over dit onderwerp.

Als je te lang zit te wachten, gewoon bellen en zeggen dat je nog niets ontvangen hebt.
  maandag 17 oktober 2005 @ 17:28:19 #7
108933 Pina_Colalalalalada
I want my jar of dirt!
pi_31514132
Wij sturen altijd iedereen een reactie (en nee, we vermelden niet het aantal reacties, 25.000 )
Maar als je echt interesse hebt, gewoon ff achteraan bellen (niet de dag nadat je de brief hebt gestuurd, maar 1,5 week is mooi toch?)
succes d'rmee

[ Bericht 2% gewijzigd door Pina_Colalalalalada op 17-10-2005 17:43:50 (tiepen is moeilijk) ]
In mijn vrije tijd mag ik graag zeldzame vogels negeren
pi_31514154
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:33 schreef Herald het volgende:
Mijn ervaring is dat de meeste bedrijven juist wel wat laten weten, maakt niet uit of je wel of niet geselecteerd bent.

Je zou ze eens kunnen bellen, weet je het meteen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 18:36:42 #9
90553 007Bontuh
vroeger was alles beter
pi_31515474
Verschilt inderdaad per bedrijf of ze wel of niet wat van zich laten horen. Maar als je zelf na een week of twee er achteraan gaat, komen ze wel met een antwoord, hoewel het na zo'n periode meestal wel negatief is.
pi_31515740
ik kreeg eens een brief van een bedrijf met de mededeling dat ik niet door de selectieronde was gekomen, maar ik kon mij helemaal niet herinneren dat ik daar gesolliciteerd had
dus ik ff zoeken en ja hoor, ik had daar inderdaad gesolliciteerd... 7 maanden eerder

heb voor de grap een brief teruggeschreven, of ze nog iemand konden gebruiken bij personeelszaken want gezien de brief hadden ze die hard nodig
pi_31516527
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:51 schreef PankPinther het volgende:
ik kreeg eens een brief van een bedrijf met de mededeling dat ik niet door de selectieronde was gekomen, maar ik kon mij helemaal niet herinneren dat ik daar gesolliciteerd had
dus ik ff zoeken en ja hoor, ik had daar inderdaad gesolliciteerd... 7 maanden eerder

heb voor de grap een brief teruggeschreven, of ze nog iemand konden gebruiken bij personeelszaken want gezien de brief hadden ze die hard nodig
en?
pi_31517163
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 19:27 schreef erikh het volgende:

[..]

en?
ik verwacht ergens in 2006-2007 een reactie...
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:20:21 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31519198
Fatsoenlijke bedrijven sturen altijd een 'bewijs van ontvangst'. Als je er dus geen krijgt weet je eigenlijk al voldoende over het bedrijf.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_31519654
Sommigen sturen een ontvangstbevestiging, de meesten een afwijzing (of uitnodiging) en sommigen laten helemaal niks horen. Ik belde er wel achteraan als ik een week of twee na de sluitingsdatum niks had gehoord.

Echt onbeschoft vind ik het om mensen uit te nodigen en daarna niets meer te laten horen. Een keertje meegemaakt dat ik door was naar de tweede ronde, gesprek gehad en... niks meer. Het is nu alweer zo'n anderhalf jaar geleden, maar nu ik weer aan denk... Misschien moet ik ze eens opbellen en vertellen dat ze ik nog eens over het gesprek heb nagedacht en er toch maar van af zie...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:44:50 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31526034
Het gebeurt vaak zat dat je geen ontvangstbevestiging krijgt van je sollicatatie, of dat je na een gesprek niets meer hoort. Vooral dat laatste is niet correct. Het zegt overigens imho wel wat over je assertiviteit als je nog al niet lang gebeld hebt.

Ander tipje wil ik je ook meegeven, zet niet alles op 1 paard! Ik haal een beetje uit je OP (en mocht ik er naast zitten, vooral mijn excuses) dat je steeds voor maar 1 vacature gaat. Doe dat niet. Ga voor meerdere, zorg dat je opties hebt, dat je kiezen kan... werk ongeveer in je eigen richting is ook werk!
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:46:15 #16
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31526044
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:20 schreef Shark.Bait het volgende:
Fatsoenlijke bedrijven sturen altijd een 'bewijs van ontvangst'. Als je er dus geen krijgt weet je eigenlijk al voldoende over het bedrijf.
Dat is zeer grote crap...

Bedrijven met een goede PZ-afdelng sturen een bewijs van ontvangst. De kwaliteit van een PZ zegt iets over het bedrijf, maar niet heel erg veel.

Ik durf te wedden dat als je hier iedereen om de kwaliteit van z'n PZ-afdeling vraagt, maar 30% kan zeggen dat ie echt tevreden is. En dat zijn heus niet allemaal rukbedrijven.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:48:11 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31526058
Wen er maar aan. De onbeschoftheid binnen bedrijven neemt alleen maar toe. Het gaat al zover, dat er in advertenties gezegd wordt, dat als je binnen 5 dagen niks gehoord hebt, je verder geen moeite hoeft te doen.

PZ functionarissen zijn blijkbaar nooit op zoek geweest naar een (andere) baan, anders zouden ze weten hoe zeldzaam onbeschoft hun (gebrek aan) reactie af en toe overkomt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31527590
Eerst bellen, dan klagen.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:49:39 #19
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_31527718
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:31 schreef Quickie_Bat het volgende:
Het is normaal dat je alleen een reactie krijgt als je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Als ze je niet interessant vinden verdwijn je in de prullenbak en hoor je dus niks.
Maar een week geleden is nog kort hoor, wacht nog maar rustig even 2 weekjes, als je dan nog niks gehoord hebt was je niet de moeite waard
Dat is helemaal niet normaal hoor...normaal krijg je een nette brief terug waarin staat dat ze je brief hebben ontvangen, maar dat ze je helaas niet hebben uitgenodigd voor een gesprek. Gewoon zo'n standaard brief, zodat je weet dat je niet op iets hoeft te wachten bij hen.
Ik heb idd ook weleens geen brief of wat dan ook terug gehad, maar dat is dan gewoon een kutbedrijf blijkt wel weer. Het is gewoon fatsoenlijk als ze even een brief terug sturen en de meeste bedrijven doen dat ook
To infinity…and beyond!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:02:32 #20
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31529557
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
PZ functionarissen zijn blijkbaar nooit op zoek geweest naar een (andere) baan, anders zouden ze weten hoe zeldzaam onbeschoft hun (gebrek aan) reactie af en toe overkomt.
of juist wel
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:06:06 #21
3767 Herald
Come get some
pi_31533931
ik heb vandaag dus een ontvangstbevestiging gekregen
Ze nemen mijn sollicitatie in behandeling en ik mag binnen 3 weken volgend bericht verwachten
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 07:44 schreef avotar het volgende:
Ander tipje wil ik je ook meegeven, zet niet alles op 1 paard! Ik haal een beetje uit je OP (en mocht ik er naast zitten, vooral mijn excuses) dat je steeds voor maar 1 vacature gaat. Doe dat niet. Ga voor meerdere, zorg dat je opties hebt, dat je kiezen kan... werk ongeveer in je eigen richting is ook werk!
heb je ook wel gelijk in, alleen ben ik stiekem best kieskeurig qua baantjes Daarbij vind ik sollicitatiebrieven schrijven echt een ramp en als je dan een tweede, derde, vierde keus moet gaan motiveren waarom je zo graag bij hen wil werken dan zou ik het liefste "omdat ik echt een baan nodig heb en iedereen anders me al af heeft gewezen" willen schrijven
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:31:50 #22
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_31534613
Heb nu 10 of 11 sollicataties gedaan. Waarvan ik er bij 1 op gesprek ben geweest en toen afgewezen en 2 keer een reactie terug heb gehad dat ze iemand anders hadden. En de tijd waarvoor ik een baan zoek word ook steeds kleiner ben maar tot 1 februari beschikbaar door een te beginnen studie. Maar ik solliciteer netjes verder.
pi_31539743
Wij laten altijd wel netjes weten middels een brief als een persoon niet is aangemomen.

Zij hebben de moeite genomen om een brief te schrijven, wij laten dna ook van ons horen, ook al willen we die persoon niet.
Mensen waar we een gesprek mee willen, bellen we meestal even op.

Maar ik vind het wel zo netjes om als bedrijf zijnde een brief terug te schrijve... ook al is de persoon niet aangenomen.
pi_31541937
Ik heb 50 sollicitaties de deur uit gedaan dit jaar. Op zeker dertig brieven heb ik geen enkel antwoord mogen ontvangen - het ging hierbij meestal wel om open sollicitaties overigens. Dan waren er ook nog een heel stel brieven waarop ik een reactie kreeg met altijd een van de volgende excuses:

je bent te hoog opgeleid

je bent te laag opgeleid

je hebt te weinig ervaring

je hebt te veel ervaring

je bent te jong

je bent te oud

je opleiding is te algemeen

je opleiding is te specifiek

En dat werd altijd aangevuld met : we ontvingen tussen de 400 en 500 brieven blabla.

Ik heb één sollicitatiegesprek gehad. En vervolgens heb ik daarop nooit meer een reactie gekregen.
pi_31551904
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef Fliepke het volgende:

Al was het alleen maar om te bevestigen dat het een pokkebedrijf is dat niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk te reageren d.m.v. een ontvangstbevestiging en/of afwijzing. En passant zou ik ook even via de receptioniste met het hoofd PZ (of desnoods zijn baas) spreken om nadrukkelijk te melden dat dit een uiterst beschamende vertoning is.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31552116
Je wil de mensen daar laten lachen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 19 oktober 2005 @ 07:46:35 #27
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31552532
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 03:14 schreef StefanP het volgende:

[..]

Al was het alleen maar om te bevestigen dat het een pokkebedrijf is dat niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk te reageren d.m.v. een ontvangstbevestiging en/of afwijzing. En passant zou ik ook even via de receptioniste met het hoofd PZ (of desnoods zijn baas) spreken om nadrukkelijk te melden dat dit een uiterst beschamende vertoning is.
[sarcasme]
moet je vooral doen..
[/sarcasme]
  woensdag 19 oktober 2005 @ 07:54:57 #28
66444 Lord_Vetinari
pi_31552574
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:59 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb 50 sollicitaties de deur uit gedaan dit jaar. Op zeker dertig brieven heb ik geen enkel antwoord mogen ontvangen - het ging hierbij meestal wel om open sollicitaties overigens. Dan waren er ook nog een heel stel brieven waarop ik een reactie kreeg met altijd een van de volgende excuses:

je bent te jong

je bent te oud
Als ze dat zwart op wit in een brief zetten zijn ze dus de sjaak. Want dat is wettelijk verboden. Als je dat zwart op wit hebt, zou ik eens met het CWI of een rechtswinkel gaan babbelen.
pi_31554917
Dat ene sollicitatiegesprek dat ik had, begon met de onvergetelijke woorden ´we nodigen nu eenmaal iedereen uit die bij ons solliciteert.´- toen wist ik al meteen hoe laat het was.

* _Arual_ is blij met werkervaringsplaats die is voortgevloeid uit een stage
pi_31564953
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 10:40 schreef _Arual_ het volgende:
Dat ene sollicitatiegesprek dat ik had, begon met de onvergetelijke woorden ´we nodigen nu eenmaal iedereen uit die bij ons solliciteert.´- toen wist ik al meteen hoe laat het was.
pi_31574010
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 07:46 schreef avotar het volgende:

[..]

[sarcasme]
moet je vooral doen..
[/sarcasme]
Moet jij eens opletten hoe snel ik dat doe Een beetje hoofd PZ schaamt zich dood en realiseert zich dat dit vreselijk slechte reclame is. En als hij het al niet doet, dan doet zijn baas het wel.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:59:30 #32
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31576663
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 06:26 schreef StefanP het volgende:

[..]

Moet jij eens opletten hoe snel ik dat doe Een beetje hoofd PZ schaamt zich dood en realiseert zich dat dit vreselijk slechte reclame is. En als hij het al niet doet, dan doet zijn baas het wel.
heerlijk lijkt me dat... zo naief zijn... wat moet de wereld er zo heerlijk uitzien..
pi_31577207
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:31 schreef Quickie_Bat het volgende:
Ik heb op elke sollicitie die ik heb gedaan altijd een ontvangstbevestiging gehad, hetzij per e-mail of per post. En als daar niet meteen een afwijzing bij zat, kwam die los nog. Is immers wel zo fatsoenlijk. Iemand neemt de moeite om te solliciteren, dan mag je als bedrijf ook wel wat moeite terugdoen.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 11:57:23 #34
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_31577776
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:29 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik heb op elke sollicitie die ik heb gedaan altijd een ontvangstbevestiging gehad, hetzij per e-mail of per post. En als daar niet meteen een afwijzing bij zat, kwam die los nog. Is immers wel zo fatsoenlijk. Iemand neemt de moeite om te solliciteren, dan mag je als bedrijf ook wel wat moeite terugdoen.
wanneer ga je je tweede sollicitatiebrief versturen?

Als ik van de 3 brieven/mailtjes 1 reactie krijg ben ik al blij
Professionele online enquźte of vragenlijst nodig? Enquźtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 12:03:44 #35
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31577867
Ben zelf werkzaam bij een detacheringsburo en ik krijg op elke vacature die ik plaats ongeveer ongeveer 300 a 400 honderd reacties. De reacties waar ik niks mee kan worden gelijk gedelete. Als ik iedereen een brief terug moet sturen dat ze ongeschikt zijn moet ik 2 man in dienst nemen om afwijzingsbrieven te versturen. Ik dacht het niet.
Lang leve mij! *O*
pi_31577906
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:57 schreef kwib het volgende:

wanneer ga je je tweede sollicitatiebrief versturen?
quote:
Als ik van de 3 brieven/mailtjes 1 reactie krijg ben ik al blij
Ik denk dat ik in totaal (inclusief stage) zo'n tien brieven heb gestuurd en op allemaal heb ik netjes antwoord gehad. Soms twee dagen later, soms twee weken, soms met een directe afwijzing, soms met een aanhouding voor als er weer stageplekken waren, maar antwoord kwam altijd.

Mss ligt het aan de sector
  donderdag 20 oktober 2005 @ 12:44:15 #37
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_31578389
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 12:05 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

[..]

Mss ligt het aan de sector
Ik solliciteer voornamelijk in de Ruimtelijke Ordening en Gebiedsontwikkelingssector. Dat is waarschijnlijk meer het verhaal van echo99

Maar 1 op 3 is mijn resultaat. Op ongeveer 150 brieven in 2 jaar (met tussenpauzes)

Klote vacature stops
Professionele online enquźte of vragenlijst nodig? Enquźtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_31578814
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 12:03 schreef Echo99 het volgende:
Ben zelf werkzaam bij een detacheringsburo en ik krijg op elke vacature die ik plaats ongeveer ongeveer 300 a 400 honderd reacties. De reacties waar ik niks mee kan worden gelijk gedelete. Als ik iedereen een brief terug moet sturen dat ze ongeschikt zijn moet ik 2 man in dienst nemen om afwijzingsbrieven te versturen. Ik dacht het niet.
Wat voor moeite is het om een standaardmailtje te typen, en dat te sturen naar degenen die afgewezen zijn?

Of zet anders in de advertentie iets als: heeft u binnen ... weken nog niets van ons gehoord, dan komt u niet in aanmerking voor deze baan.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 15:14:29 #39
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31580786
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 13:19 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Wat voor moeite is het om een standaardmailtje te typen, en dat te sturen naar degenen die afgewezen zijn?

Of zet anders in de advertentie iets als: heeft u binnen ... weken nog niets van ons gehoord, dan komt u niet in aanmerking voor deze baan.
Heb op dit moment ongeveer 20 vacatures openstaan. Je denkt toch niet dat 8.000 afwijzingsmailtjes ga sturen.

-edit- laat staan 8.000 afwijzingsbrieven. Zat net even te rekenen, op jaarbasis ben ik dan 37.000 euro lichter alleen maar aan postzegels.
Lang leve mij! *O*
pi_31581314
Nou, doe dan iets met de tweede optie die ik aandraag. Je wilt niet weten hoe irritant het is om niets te horen te krijgen. Iemand die solliciteert moet ook moeite doen om een goede brief te schrijven hoor.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:03:50 #41
133062 johntravolta
Live in the Now!
pi_31581961
Hee Ech099 welk aso detacheringsbureautje is dat dan waar je werkt? Ik bedoel dat je alleen mensen eruit filtert waar jullie geld aan kunnen verdienen allee, maar 8000 mensen in onzekerheid laten zitten is ook niet errug netjes zeg!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd,
Een dag niet dansen is een dag zonder kansen,
Als waren kreeften recht door zee,
Fok je ff lekker met me mee?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:47:07 #42
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31582793
- Eerst telefonisch contact opnemen en vragen of het nog zin heeft om te solliciteren. Wel eerst melden waar je hun vacature hebt gelezen. ( Dit zorgt er voor dat er meer aandacht wordt besteed aan je brief omdat je al jezelf hebt geintroduceerd)

- Stuur niet een standaard sollicitatiebrief op. Bedrijven willen dat je op zo'n manier praat alsof het lijkt dat jij al hun wensen kunt vervullen vanwege je: ervaring, kennis, ambities etc. en dat ze dankzij jou hun toekomstvisie kunnen bereiken.

- Neem na 2 a 3 dagen telefonisch contact op. Wacht niet te lang, want dan kan het effect van je motivatiebrief afnemen.

- Solliciteren is jezelf verkopen. De volgende woorden spreken managers vaak aan: Geld verdienen, nieuwe markten, uitbreiden van de doelgroep, aanvulling op het gamma producten, vernieuwend, verassend, kostenbesparend etc. Probeer dit soort steekwoordjes te verzinnen en bouw een logisch verhaal er om heen.

Gebruik geen woorden als: goed, slecht, leuk, slim, uniek, makkelijk, goedkoop etc.

Veel succes
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:51:44 #43
3767 Herald
Come get some
pi_31582881
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:47 schreef Vulkan het volgende:
De volgende woorden spreken managers vaak aan: verassend
eh...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:58:59 #44
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31582989
Als jij in staat bent om verrassende resultaten op te leveren of een iets te creėren dat verrassend is, dan moet je dat er bij melden. Omdat ik verrassend heb gezegd wil het niet zeggen dat je het ook moet gebruiken.

P.S. Bel nooit op een maandag ochtend, vrijdag en na 4 a 5 uur.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:04:18 #45
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31583069
Sollicitatiebrieven die stuur ik niet meer. Volgens mij scheuren ze die gelijk door de midden.
pi_31584973
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 15:14 schreef Echo99 het volgende:

Heb op dit moment ongeveer 20 vacatures openstaan. Je denkt toch niet dat 8.000 afwijzingsmailtjes ga sturen.

-edit- laat staan 8.000 afwijzingsbrieven. Zat net even te rekenen, op jaarbasis ben ik dan 37.000 euro lichter alleen maar aan postzegels.
Dan zet je in de advertentie idd iets in de trant van 'als je dan en dan nog niets gehoord hebt...'

Maar ik vind het nogal arrogant. Mensen nemen wel de moeite om een brief naar jou te sturen, maar één terug kan niet?
pi_31585029
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:47 schreef Vulkan het volgende:
- Eerst telefonisch contact opnemen en vragen of het nog zin heeft om te solliciteren. Wel eerst melden waar je hun vacature hebt gelezen. ( Dit zorgt er voor dat er meer aandacht wordt besteed aan je brief omdat je al jezelf hebt geintroduceerd)
Hoi, ik zag gisteren jullie sollicitatie in de krant, heeft het nog zin om te solliciteren?
Like duh?
quote:
- Stuur niet een standaard sollicitatiebrief op. Bedrijven willen dat je op zo'n manier praat alsof het lijkt dat jij al hun wensen kunt vervullen vanwege je: ervaring, kennis, ambities etc. en dat ze dankzij jou hun toekomstvisie kunnen bereiken.
*mee eens is. Voeg aan elke brief op z'n minst een paar punten toe die specifiek zijn voor dat bedrijf of die functie.
quote:
- Neem na 2 a 3 dagen telefonisch contact op. Wacht niet te lang, want dan kan het effect van je motivatiebrief afnemen.
Na wat? Nadat je je brief hebt gestuurd en de sollicitatieprocedure nog loopt? Lijkt me geen slimme zet.
pi_31586923
quote:
Goh, hoe zouden die detacheringsbureautjes toch aan die slechte naam komen...?

Zonder kandidaten heb jij geen inkomen, dus je mag je wel eens wat fatsoenlijker opstellen.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 22:02:31 #49
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31589445
quote:
Hoi, ik zag gisteren jullie sollicitatie in de krant, heeft het nog zin om te solliciteren?
Like duh?
Dit doe je om in contact te komen met de persoon die beslist of je wel of niet wordt aangenomen. De kans dat je aangenomen wordt door zonder contact op te nemen ligt gemiddeld op 5%. Met contact ligt dat tussen de 25% en 35%. Jezelf verkopen zonder contact is net te vergelijken met een verkoper die voor je deur staat.
quote:
Na wat? Nadat je je brief hebt gestuurd en de sollicitatieprocedure nog loopt? Lijkt me geen slimme zet.
Nadat je je sollicitatiebrief hebt opgestuurd via post moet je 3 dagen wachten. Via mail 2.

Je mag lullen wat je wilt, maar dit is iets wat wij lang hebben onderzocht. Het beste is om 5x in contact te komen:

- Bellen
- Opsturen brief
- Vragen of het ontvangen is en wat ze er van denken en hoe lang het ongeveer duurt tot ze er uit zijn.
- Als je nog niks hebt gehoord weer terug bellen
- Mocht je uitgenodigd worden, dan heb je weer een ontmoeting

Nadat je 5x contact hebt opgenomen met een persoon wekt dat vaak meer vertrouwen op.
pi_31589592
Ja, bellen nav de vacture is prima, maar stel dan een beetje relevante vraag. "Heeft het nog zin om te solliciteren?" is alleen een relevante vraag als de reactietermijn al verstreken is.

Bellen als die termijn nog niet verstreken is lijkt me ook tamelijk onzinnig. Wat vraag je dan als je belt?

En wie is 'wij' Vulkan?
pi_31589862
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:02 schreef Vulkan het volgende:
Je mag lullen wat je wilt, maar dit is iets wat wij lang hebben onderzocht. Het beste is om 5x in contact te komen:

- Bellen
- Opsturen brief
- Vragen of het ontvangen is en wat ze er van denken en hoe lang het ongeveer duurt tot ze er uit zijn.
- Als je nog niks hebt gehoord weer terug bellen
- Mocht je uitgenodigd worden, dan heb je weer een ontmoeting

Nadat je 5x contact hebt opgenomen met een persoon wekt dat vaak meer vertrouwen op.
Bellen is prima, maar je moet niet met de lullige vraag aankomen 'of het nog zin heeft om te solliciteren'. Dat lijkt me evident als de reactietermijn nog niet is verstreken. Je kunt beter over twee of drie punten die nog onduidelijk zijn of die je graag vantevoren wilt weten een vraag stellen. Maar heb je niets te vragen: bel dan niet. Kun je je zelf ook niet belachelijk maken.

Als je na een bepaalde periode nog geen bevestiging hebt gehad, mag je best bellen. Maar doe het niet na twee dagen om te vragen of het ontvangen is. Daar mag best een week tussenzitten. En bel dus niet als je al een bevestiging ontvangen hebt, dat is alleen maar irritant.

Dan kun je onderzoeken wat je wilt (in welke hoedanigheid heb je eik wat onderzocht?) maar er is ook nog een persoonlijke factor. Ik zou het irritant vinden als ik wordt platgebeld door iemand, dus doe ik het zelf ook niet. Enig contact is prima, maar overdrijf het niet.
pi_31589944
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:06 schreef k_man het volgende:

Bellen als die termijn nog niet verstreken is lijkt me ook tamelijk onzinnig. Wat vraag je dan als je belt?
Meer informatie over de functie Soms is een advertentie niet helemaal duidelijk op een bepaald punt. Ook kan het bijv. van belang zijn om te vragen of er van je wordt verwacht dat je binnen een bepaalde straal van je werkgever afwoont (oproepdiensten bijv.). Als je verder weg woont en zeker niet wilt verhuizen hoef je mss niet te solliciteren.
pi_31590235
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:15 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Meer informatie over de functie Soms is een advertentie niet helemaal duidelijk op een bepaald punt. Ook kan het bijv. van belang zijn om te vragen of er van je wordt verwacht dat je binnen een bepaalde straal van je werkgever afwoont (oproepdiensten bijv.). Als je verder weg woont en zeker niet wilt verhuizen hoef je mss niet te solliciteren.
Ja, dat snap ik joh. Dat zei ik zelf ook, min of meer.

Maar er werd aangegeven dat je ook nog zou moeten bellen een paar dagen nadat je je brief hebt verstuurd. Daar reageerde ik op.
pi_31596949
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:59 schreef avotar het volgende:

[..]

heerlijk lijkt me dat... zo naief zijn... wat moet de wereld er zo heerlijk uitzien..
Vreselijke naief inderdaad... een ton per jaar, uitgenodigd n.a.v. elke sollicitatiebrief die ik ooit geschreven heb, een prachtbaan. Ik weet niets van het bedrijfsleven

Als een 'bedrijf' niet reageert op brieven dan vraag ik telefonisch naar het hoe en waarom, en als ze daar hun schouders bij ophalen dan zijn het prutsers die vroeg of laat hun deel wel krijgen. Zo doe je geen zaken.
-Mark Steyn
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 03:05:45 #55
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_31596987
Ik had wel meer dan een ton verwacht Stefan Maar toch netjes.
pi_31597002
quote:
Dat is in een paar uur gedaan. Reken er maar niet op dat die mensen ooit nog bij jou solliciteren. Aangezien detacheringsbureau's vaak in een specifieke sector opereren, schiet je alleen jezelf in de voet.

Ik zou me dood- en doodschamen als ik bij HR werkte en brieven van sollicitanten onbeantwoord liet. Nu heb ik sowieso al een lage dunk van HR medewerkers omdat vragen van eigen personeel vaak niet eens beantwoord worden, terwijl het eigenlijk een prutsbaantje is. Ik krijg dagelijks tientallen zwaar technische vragen per email, die ik ook beantwoord naast mijn reguliere werk. Als ik die kan beantwoorden, dan is het een schijntje om even een adres te copyen/pasten in een afwijzingsbrief.

Fatsoen is zo ver te zoeken tegenwoordig.
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 15:14 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Nou poehoe, wat een ramp zeg. Dat kan je detacheringsbureau vast niet hebben. Alsjeblieft zeg, wat een slap excuus. Alsof je niet handenvol verdient aan geplaatste kandidaten, nee dan kan die 37000 euro op jaarbasis er echt niet meer van af. Laat die 399 afgevallen kandidaten het maar uitzoeken, toch?

Vermeld meteen even de naam van je bureau, dan laat ik even aan iedereen die ik ken weten hoe er daar 'gewerkt' wordt.

[ Bericht 14% gewijzigd door StefanP op 21-10-2005 03:14:00 ]
-Mark Steyn
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:04:53 #57
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31598381
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:06 schreef k_man het volgende:
Ja, bellen nav de vacture is prima, maar stel dan een beetje relevante vraag. "Heeft het nog zin om te solliciteren?" is alleen een relevante vraag als de reactietermijn al verstreken is.

En wie is 'wij' Vulkan?
Wij = ik en mijn marketing collega's

Ik werk in een marketingbureau, je kent het wel: marktonderzoek, bouwen van een strategie, reklame, analyses etc. etc. We doen bijna alles hier.

Zelf hou ik me meer bezig met innovaties, strategieėn en verkoop.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:14:25 #58
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31598505
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:24 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik joh. Dat zei ik zelf ook, min of meer.

Maar er werd aangegeven dat je ook nog zou moeten bellen een paar dagen nadat je je brief hebt verstuurd. Daar reageerde ik op.
Klopt. Als je een brief opstuurt moet je 3 dagen daarna contact opnemen. Puur om duidelijk te maken dat je enthousiast bent, wat ze er van vonden, en wanneer ze waarschijnlijk een besluit hebben genomen. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom je na enkele dagen weer moet bellen. Je hebt al 2x contact gehad, als het goed is, met de desbetreffende persoon. Als je nog een keer belt heb je 3x contact opgenomen. Hierbij vergroot je de kans dat je aangenomen wordt.

Wat kan je dan zeggen: heeft u mijn brief ontvangen, wat vond u er van, ik hoop dat het aan alle eisen voldeed, vertel iets wat die gene aan de lijn kan interesseren, of maak een grapje...
pi_31610862
Ik zou er helemaal gek van worden. Als er van de honderd maar tien dit doen, moet je dus al vijftig telefoontjes aannemen voor die ene vacature. Alsjeblieft joh. Dat marketingbureautje... da's zeker telemarketing?
pi_31610954
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:14 schreef Vulkan het volgende:

Wat kan je dan zeggen: heeft u mijn brief ontvangen, wat vond u er van, ik hoop dat het aan alle eisen voldeed, vertel iets wat die gene aan de lijn kan interesseren, of maak een grapje...
Mijn reactie zou zijn: Ga een end fietsen en wacht lekker tot je bericht krijgt

Je dringt jezelf zo alleen maar op en je komt ongeduldig over. Bovendien, als een bedrijf op een vacature veel reacties krijgt is jouw brief mss nog wel helemaal niet gelezen. En daar komen ze niet aan toe ook als alle 500 respondanten gaan bellen Waarom denk je dat je een brief moet schrijven en dat er niet in de advertentie staat 'bel ons op en vertel wat over jezelf'?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 22:40:35 #61
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31614767
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:51 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Mijn reactie zou zijn: Ga een end fietsen en wacht lekker tot je bericht krijgt

Je dringt jezelf zo alleen maar op en je komt ongeduldig over. Bovendien, als een bedrijf op een vacature veel reacties krijgt is jouw brief mss nog wel helemaal niet gelezen. En daar komen ze niet aan toe ook als alle 500 respondanten gaan bellen Waarom denk je dat je een brief moet schrijven en dat er niet in de advertentie staat 'bel ons op en vertel wat over jezelf'?
Is goed jongen
pi_31615067
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 22:40 schreef Vulkan het volgende:
Is goed jongen
Meisje
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 09:47:00 #63
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31621961
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 03:07 schreef StefanP het volgende:

[..]

Dat is in een paar uur gedaan. Reken er maar niet op dat die mensen ooit nog bij jou solliciteren. Aangezien detacheringsbureau's vaak in een specifieke sector opereren, schiet je alleen jezelf in de voet.

Ik zou me dood- en doodschamen als ik bij HR werkte en brieven van sollicitanten onbeantwoord liet. Nu heb ik sowieso al een lage dunk van HR medewerkers omdat vragen van eigen personeel vaak niet eens beantwoord worden, terwijl het eigenlijk een prutsbaantje is. Ik krijg dagelijks tientallen zwaar technische vragen per email, die ik ook beantwoord naast mijn reguliere werk. Als ik die kan beantwoorden, dan is het een schijntje om even een adres te copyen/pasten in een afwijzingsbrief.

Fatsoen is zo ver te zoeken tegenwoordig.
[..]

Nou poehoe, wat een ramp zeg. Dat kan je detacheringsbureau vast niet hebben. Alsjeblieft zeg, wat een slap excuus. Alsof je niet handenvol verdient aan geplaatste kandidaten, nee dan kan die 37000 euro op jaarbasis er echt niet meer van af. Laat die 399 afgevallen kandidaten het maar uitzoeken, toch?

Vermeld meteen even de naam van je bureau, dan laat ik even aan iedereen die ik ken weten hoe er daar 'gewerkt' wordt.
Wat leuk, eindelijk een inhoudelijke reactie op mijn post. Ik blijf erbij, 80.000 afwijzingen versturen per jaar (al dan niet per post) is een heidens karwei. Omdat de sector waarin wij opereren niet zo heel specifiek is (office functies in de breedste zin van het woord) ben ik niet bang dat ik mijzelf in de voet schiet. Trouwens er komt ook echt gewoon een hoop pulp binnen (kandidaten die verplicht solliciteren ivm de uitkering en met een MULO diploma op WO functies reageren) en daar ga ik gewoon geen tijd en energie in steken. Voor onszelf hebben wij gewoon de grens getrokken. Het is m.i. niet zozeer een fatsoens kwestie maar meer een effectiviteits slag. Ik kan alleen maar beamen dat het voor de niet benaderde kandidaten vervelend is dat ze niks te horen krijgen, ik voel mijzelf alleen niet geroepen om dat (peperdure) doekje voor het bloeden aan te reiken.
Lang leve mij! *O*
pi_31622221
quote:
Dan stuur je toch een standaard e-mail Als je dat een beetje slim opzet, is het een druk op de knop. Deze houding vind ik behoorlijk arrogant, jij heb zeker nooit een baan moeten zoeken?
pi_31622338
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 09:47 schreef Echo99 het volgende:
Wat leuk, eindelijk een inhoudelijke reactie op mijn post. Ik blijf erbij, 80.000 afwijzingen versturen per jaar (al dan niet per post) is een heidens karwei. Omdat de sector waarin wij opereren niet zo heel specifiek is (office functies in de breedste zin van het woord) ben ik niet bang dat ik mijzelf in de voet schiet. Trouwens er komt ook echt gewoon een hoop pulp binnen (kandidaten die verplicht solliciteren ivm de uitkering en met een MULO diploma op WO functies reageren) en daar ga ik gewoon geen tijd en energie in steken. Voor onszelf hebben wij gewoon de grens getrokken. Het is m.i. niet zozeer een fatsoens kwestie maar meer een effectiviteits slag. Ik kan alleen maar beamen dat het voor de niet benaderde kandidaten vervelend is dat ze niks te horen krijgen, ik voel mijzelf alleen niet geroepen om dat (peperdure) doekje voor het bloeden aan te reiken.
Dat je de pulp laat zitten kan ik begrijpen. Maar waarom laat je aan de serieuze sollicitanten die afgewezen worden dat niet ff weten?

Zij stoppen doorgaans moeite in een brief, willen graag voor jou werken, maar jij bent te arrogant om ze ff te laten weten dat ze niet zijn aangenomen.
pi_31622869
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef Fliepke het volgende:
Is altijd goed: dan toon je je interesse, en geef je aan dat je de baan echt wel (natuurlijk niet elke dag bellen, maar na een week bellen als je nog niets gehoord hebt, is zeker niet vreemd).
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:07:59 #67
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31622896
Ho effe, in mijn post laat ik toch duidelijk blijken dat ik het vervelend vind voor de mensen die geen reactie krijgen maar dat ik het simpelweg te duur vind om op iedereen te reageren.

Kandidaten die achter hun sollicitatie aanbellen in de trant van ik heb gereageed maar nog geen reactie ontvangen, hebben sowieso een streepje voor bij mij. Ook al is iemands CV niet zo heel denderend hierdoor onderscheiden ze zich toch van de massa en ben ik sterker geneigd om naar de persoon achter de CV te kijken. (mits ze natuurlijk in staat zijn om zo'n telefoontje op een overtuigende manier te plegen)
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:11:04 #68
66444 Lord_Vetinari
pi_31622961
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:07 schreef Echo99 het volgende:
Ho effe, in mijn post laat ik toch duidelijk blijken dat ik het vervelend vind voor de mensen die geen reactie krijgen maar dat ik het simpelweg te duur vind om op iedereen te reageren.
Waarom? Die mensen geven ook geld uit om bij jou te solliciteren (papier, postzegel, envelop). Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk dat je laat merken dat je hun brief ontvangen hebt en dat je ze niet aanneemt.

Overigens lijkt me voor een detacheringsbureau het juis wel lekker om zoveel mogelijk mensen in je bestand te hebben, zodat je je klanten een ruime keuze kunt bieden.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:15:59 #69
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623034
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Overigens lijkt me voor een detacheringsbureau het juis wel lekker om zoveel mogelijk mensen in je bestand te hebben, zodat je je klanten een ruime keuze kunt bieden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil inderdaad zoveel mogelijk geschikte kandidaten in mijn bestand hebben.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:17:07 #70
66444 Lord_Vetinari
pi_31623056
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:15 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil inderdaad zoveel mogelijk geschikte kandidaten in mijn bestand hebben.
En om te voorkomen dat dezelfde ongeschikten de volgende keer weer reageren zou het dus van fatsoen getuigen als je ze even liet weten dat ze niet geschikt zijn. Krijg je vanzelf minder reacties in de toekomst en wordt het steeds minder duur om ze af te wijzen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:18:55 #71
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623088
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:33 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat je de pulp laat zitten kan ik begrijpen. Maar waarom laat je aan de serieuze sollicitanten die afgewezen worden dat niet ff weten?
Oke, misschien moet ik het verhaal iets nuanceren: Kandidaten met potentie krijgen zeker een telefoontje. Zoiets van: Joh, deze functie gaat het niet worden voor jou maar je CV ziet er goed uit, en als jij dat goed vindt houd ik je graag in mn bestand want ik denk dat we in de toekomst wel zaken met elkaar kunnen doen.

Deze info liet ik in eerste instantie achterwege omdat dat niet helemaal ontopic was volgens mij...
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:19:51 #72
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623111
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En om te voorkomen dat dezelfde ongeschikten de volgende keer weer reageren zou het dus van fatsoen getuigen als je ze even liet weten dat ze niet geschikt zijn. Krijg je vanzelf minder reacties in de toekomst en wordt het steeds minder duur om ze af te wijzen.
Zie mijn vorige post
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:22:58 #73
66444 Lord_Vetinari
pi_31623177
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:19 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Zie mijn vorige post
Nee. Daarin vertel je dat je alleen eventueel in de toekomst geschikten wel belt. Je laat dus duidelijk nog steeds de mensen die volgens jou nu niet en nooit geschikt zijn, gewoon de pleuris krijgen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:34:12 #74
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623369
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. Daarin vertel je dat je alleen eventueel in de toekomst geschikten wel belt. Je laat dus duidelijk nog steeds de mensen die volgens jou nu niet en nooit geschikt zijn, gewoon de pleuris krijgen.
Goed we draaien het voorbeeld om. Stel dat jij een nieuw internet abo wil. Je gaat een beetje rondbellen en een week later vallen er 452 aanbiedingen binnen van mensen die zeggen dat ze allemaal het beste abo aanbieden. Jij duikt in de aanbiedingen en ontdekt dat er 1 aanbieder is die er met kop en schouders boven uitsteekt en besluit om met deze aanbieder in zee te gaan. Ga jij die andere 451 aanbieders allemaal een mailtje sturen waarin je ze bedankt voor hun aanbieding of laat je ze (om met jouw woorden te spreken) gewoon de pleuris krijgen?
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:35:10 #75
66444 Lord_Vetinari
pi_31623380
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:34 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Goed we draaien het voorbeeld om. Stel dat jij een nieuw internet abo wil. Je gaat een beetje rondbellen en een week later vallen er 452 aanbiedingen binnen van mensen die zeggen dat ze allemaal het beste abo aanbieden. Jij duikt in de aanbiedingen en ontdekt dat er 1 aanbieder is die er met kop en schouders boven uitsteekt en besluit om met deze aanbieder in zee te gaan. Ga jij die andere 451 aanbieders allemaal een mailtje sturen waarin je ze bedankt voor hun aanbieding of laat je ze (om met jouw woorden te spreken) gewoon de pleuris krijgen?
Appels en peren. Maar ik zal ze inderdaad mailen dat ik er geen gebruik van zal maken, al was het maar om te voorkomen dat ze me op de meest onhandige tijdstippen gaan bellen.

Bovendien vind ik de vergelijking onzin. Internet aanbieders hebben zat afnemers, die zitten niet op mij te wachten. Sollicitanten zijn op zoek naar een baan, een levensbehoefte dus. Ze hebben hun hoop op jou gevestigd, doen moeite om een zogoed mogelijke brief te schrijven en dan lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je als werkgever de beleefdheid opbrengt om die mensen even te laten weten, dat ze het niet geworden zijn. Ik heb allang geleden de hoop opgegeven ooit een eerlijke afwijzingsbrief te ontvangen (lees: geen standaardbrief, maar een brief waarin duidelijk wordt gezegd dat ze je niet nemen omdat je te oud of van het verkeerde geslacht bent), maar ik stel het wel op prijs als ik minimaal even wordt geinformeerd.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:36:58 #76
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623419
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Klopt. Want wat moet ik met ze? Waarom ga ik tijd, geld, energie, postzegels, briefpapier, enveloppen, telefoonkosten, emailverkeer of man uren in die beste mensen steken.Ik kan niks met ze, ik verspil hun tijd zij die van mij.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:38:39 #77
66444 Lord_Vetinari
pi_31623447
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:36 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Klopt. Want wat moet ik met ze? Waarom ga ik tijd, geld, energie, postzegels, briefpapier, enveloppen, telefoonkosten, emailverkeer of man uren in die beste mensen steken.Ik kan niks met ze, ik verspil hun tijd zij die van mij.
Wees dan een vent en post even de naam van je bureau hier.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:51:51 #78
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623694
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Appels en peren. Maar ik zal ze inderdaad mailen dat ik er geen gebruik van zal maken, al was het maar om te voorkomen dat ze me op de meest onhandige tijdstippen gaan bellen.

Bovendien vind ik de vergelijking onzin. Internet aanbieders hebben zat afnemers, die zitten niet op mij te wachten. Sollicitanten zijn op zoek naar een baan, een levensbehoefte dus. Ze hebben hun hoop op jou gevestigd, doen moeite om een zogoed mogelijke brief te schrijven en dan lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je als werkgever de beleefdheid opbrengt om die mensen even te laten weten, dat ze het niet geworden zijn. Ik heb allang geleden de hoop opgegeven ooit een eerlijke afwijzingsbrief te ontvangen (lees: geen standaardbrief, maar een brief waarin duidelijk wordt gezegd dat ze je niet nemen omdat je te oud of van het verkeerde geslacht bent), maar ik stel het wel op prijs als ik minimaal even wordt geinformeerd.
Het gaat mij er meer om: deze mensen willen allemaal iets van mij wat ik ze niet kan geven. En ze ook nooit zal kunnen geven. Als ik de moeite ga nemen om deze brieven/mailtjes allemaal te beantwoorden is dat gewoon weggegooid geld.

Tuurlijk is het voor (ongeschikte) kandidaten rot als ze niks te horen krijgen. Ik snap dat die mensen daar moeite voor gedaan hebben, ik snap dat die mensen teleurgesteld worden, ik snap dat die mensen gefrustreerd raken. Maar het is gewoon te duur om die mensen allemaal te benaderen.

Simpele kosten baten analyse:
Wat kost het me: ongeveer 180.000 per jaar.
Wat levert het me op: niks.
Is het verstandig om hierin te investeren: Nee.

En het levert me echt helemaal niks op. Ook geen goede reputatie ofzo. Mensen gaan heus niet roepen: Nou nou, wat netjes: Van Buro X kreeg ik netjes te horen dat ik niet geschikt was.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:55:10 #79
66444 Lord_Vetinari
pi_31623764
Zucht. ja hoor, het is allemaal economisch vast heel goed te onderbouwen. Maar moreel ethisch blijft het gewoon waardeloos. Je hebt wel met mensen te maken, hoor.
pi_31623776
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:51 schreef Echo99 het volgende:

[..]
En het levert me echt helemaal niks op. Ook geen goede reputatie ofzo. Mensen gaan heus niet roepen: Nou nou, wat netjes: Van Buro X kreeg ik netjes te horen dat ik niet geschikt was.
Nee, maar andersom wel: Ga je solliciteren bij Buro X, nou dat heb ik ook gedaan, maar daar hoor je niets mee van.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:56:59 #81
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623799
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wees dan een vent en post even de naam van je bureau hier.
Want? Dan kan jij je lastercampagne beginnen?
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:58:40 #82
66444 Lord_Vetinari
pi_31623830
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:56 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Want? Dan kan jij je lastercampagne beginnen?
Nee. Maar dan weet ik in ieder geval waar ik nooit wil solliciteren. En dat geldt dan voor iedereen in dit topic.
pi_31623842
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:51 schreef Echo99 het volgende:
Maar niet reageren levert je wel een slechte reputatie op. En zoiets verspreid zich héél snel.

Je kunt je deze houding misschien nu veroorloven, omdat er op het moment veel meer kandidaten dan vacatures zijn, maar ik neem toch aan dat je ook nog werk wilt hebben als de markt is aangetrokken? Waar denk je dat werkzoekenden de volgende keer als eerste naar toe stappen? Die lompe boer die ze geen mailtje waardig achtte?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:03:28 #84
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623923
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zucht. ja hoor, het is allemaal economisch vast heel goed te onderbouwen. Maar moreel ethisch blijft het gewoon waardeloos. Je hebt wel met mensen te maken, hoor.
Moreel ethisch is het inderdaad waardeloos ja. Maar ik moet geld verdienen dus ik ben genoodzaakt om (op dit punt) alleen maar naar de economische kant te kijken.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:03:59 #85
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31623933
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. Maar dan weet ik in ieder geval waar ik nooit wil solliciteren. En dat geldt dan voor iedereen in dit topic.
Dat zeg ik. Lastercampagne.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:05:45 #86
66444 Lord_Vetinari
pi_31623977
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:03 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Moreel ethisch is het inderdaad waardeloos ja. Maar ik moet geld verdienen dus ik ben genoodzaakt om (op dit punt) alleen maar naar de economische kant te kijken.
Nogmaals: je hebt met mensen te maken. jij verdient je brood met mensen. Denk je dan niet dat het aan te bevelen is, je ietwat netter naar mensen op te stellen? En zoals al gezegd: Je zult geen extra positieve naam krijgen door wel te reageren, maar een negatievere naam krijg je wel door niet te reageren. En negatieve namen zingen harder rond in elk wereldje dan positieve.

Daarnaast, ook zoals eerder gezegd, kun je de influx van ongewenste sollicitaties beperken door mensen die totaal niet geschikt zijn, dat te laten weten, zodat ze niet nog een keer solliciteren.
pi_31624001
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Maar niet reageren levert je wel een slechte reputatie op. En zoiets verspreid zich héél snel.

Je kunt je deze houding misschien nu veroorloven, omdat er op het moment veel meer kandidaten dan vacatures zijn, maar ik neem toch aan dat je ook nog werk wilt hebben als de markt is aangetrokken? Waar denk je dat werkzoekenden de volgende keer als eerste naar toe stappen? Die lompe boer die ze geen mailtje waardig achtte?
Zolang er 400-500 reacties op 1 vacature komt is het nog altijd aan de aanbieder van de vacture om de 'spelregels' te stellen.

Wanneer er op een vacature geen enkele reactie meer komt zullen de aanbieders vanzelf bij draaien.

Nu gaat dat gewoon niet werken/lukken aangezien er genoeg reacties binnen komen.

Hoe klote het ook is (en ja, ook ik heb genoeg keren geen reactie gehad. Doorgaans even er achter aan bellen na een week of de sollicitatie binnen is en wanneer je een antwoord kan verwachten).

En ik denk dat een 'afwijs' proces best te automatiseren is. Gooi alle mailtjes in een subfoldertje en laat automatisch een 'eyh bedankt, maar je wordt het niet' mailtje genereren. Kost de aanbieder weinig moeite en de sollicitant weet waar ie aan toe is.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:07:13 #88
66444 Lord_Vetinari
pi_31624005
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:03 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Lastercampagne.
Een lastercampagne zou zijn als ik iedereen hier en overal ging oproepen vooral niet bij dta kutbureau van jou te solliciteren. Als mensen er zelf voor kiezen niet bij dat kutbureau van jou te solliciteren omdat ze in dit topic zien hoe jij met mensen omgaat, is er geen sprake van een lastercampagne.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:09:04 #89
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31624029
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Mensen waar ik niet op reageer kan ik nu en in de toekomst niks mee. Of de markt nou aantrekt of niet, als ik niet op je reageer wil ik je nu en in de toekomst niet.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:11:18 #90
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31624064
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Een lastercampagne zou zijn als ik iedereen hier en overal ging oproepen vooral niet bij dta kutbureau van jou te solliciteren. Als mensen er zelf voor kiezen niet bij dat kutbureau van jou te solliciteren omdat ze in dit topic zien hoe jij met mensen omgaat, is er geen sprake van een lastercampagne.
Sterke reactie van een mod. Is het jouw taak niet om een open discussie te bevorderen zonder zinloos geflame enzo..
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:12:54 #91
66444 Lord_Vetinari
pi_31624087
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:11 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Sterke reactie van een mod.
Zwaktebod. Ik ben mod van C&H, niet van WGR. In andere fora ben ik gewoon een user. En mijn reactie gheeft niets te maken met het feit of ik mod ben of niet. Jij beschuldigt mij ervan een lastercampagne te willen beginnen en ik geef je gewoon aan dat daar geen sprake van is. Als er iemand een lastercampagne begint tegen jouw bureau ben je het zelf, door de wijze waarop je aangeeft met mensen om te gaan.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:13:25 #92
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31624099
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:07 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Wanneer er op een vacature geen enkele reactie meer komt zullen de aanbieders vanzelf bij draaien.
Inderdaad vraag en aanbod enzo...
Lang leve mij! *O*
pi_31624166
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:09 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Mensen waar ik niet op reageer kan ik nu en in de toekomst niks mee. Of de markt nou aantrekt of niet, als ik niet op je reageer wil ik je nu en in de toekomst niet.
Tuurlijk. En hun buurman, vriendje of oom wil je ook niet. Je hebt echt een plaat voor je kop.

Mensen praten, delen ervaringen. Zeker mensen die een nieuwe baan zoeken spreken daar vaak met elkaar over. Een negatieve reputatie heb je heel snel, maar het duurt enorm lang om er ooit nog vanaf te komen.

Aan dit topic kun je al wel aflezen hoe onbeschoft en arrogant het overkomt om niks van jezelf te laten horen. Je komt jezelf vanzelf een keer tegen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:17:33 #94
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31624174
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zwaktebod. Ik ben mod van C&H, niet van WGR. In andere fora ben ik gewoon een user. En mijn reactie gheeft niets te maken met het feit of ik mod ben of niet. Jij beschuldigt mij ervan een lastercampagne te willen beginnen en ik geef je gewoon aan dat daar geen sprake van is. Als er iemand een lastercampagne begint tegen jouw bureau ben je het zelf, door de wijze waarop je aangeeft met mensen om te gaan.
Het gebuik van het woord kut vind ik een zwaktebod. Tegen alle users in dit forum gaan roepen dat ik voor een kut buro werk vind ik een lastercampagne.
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:18:49 #95
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31624203
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Aan dit topic kun je al wel aflezen hoe onbeschoft en arrogant het overkomt om niks van jezelf te laten horen. Je komt jezelf vanzelf een keer tegen.
Ik weet dat het onbeschoft is. Ik ga alleen geen 200k per jaar spenderen om aardig gevonden te worden.
Lang leve mij! *O*
pi_31624210
"Beroep: Geldwolf"

Uh-huh.
pi_31624230
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:17 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Het gebuik van het woord kut vind ik een zwaktebod. Tegen alle users in dit forum gaan roepen dat ik voor een kut buro werk vind ik een lastercampagne.
Ik weet niet of je het door hebt, maar door je houding hier, start je je eigen lastercampagne tegen jezelf.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:21:02 #98
66444 Lord_Vetinari
pi_31624241
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:17 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ook dat roep ik niet. Ik zeg allene dat IK vind dat je voor een kut buro werkt. Punt. Daar mag iedereen het mee eens zijn of niet.
pi_31624246
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:18 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ik weet dat het onbeschoft is. Ik ga alleen geen 200k per jaar spenderen om aardig gevonden te worden.
Dan moet je dus een manier vinden waarop het goedkoper kan. Zo moeilijk is dat niet hoor.

is het nu al 200k? eerst was het maar 39k...
pi_31624251
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:19 schreef k_man het volgende:
"Beroep: Geldwolf"

Uh-huh.
on·der·ne·ming (de ~ (v.))
commerciėle organisatie => bedrijf, maatschappij, toko, zaak

Dus geen liefdadigheids instelling.

Verder zou Echo99 bv een stukje kunnen automatiseren zodat het hem nagenoeg niets kost mbt het sturen van afwijzingen (via email).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')