Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:39 schreef JohnDDD het volgende:
Misschien een soort menselijke nieuwsgierigheid? Zo van "wo wat hoog moet je voorstellen als ik spring" etc. of misschien zelfs "ik zou nu kunnen springen en dan..."
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Maar waarom krijg je dit gevoel bij andere angsten niet dan ? Bijvoorbeeld, als ik een grote spin zie (waar ik ook nooit vriendjes mee zal worden) krijg ik niet de neiging om hem aan te raken.
Waarom krijg je bij hoogtevrees dan wel de neiging om datgene waar je bang voor bent (de diepte) op te zoeken ?
Heel herkenbaar, ik heb dat ook. Nu. Vroeger juist niet, mijn hoogtevrees is met de jaren gekomenquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Electrified het volgende:
Ik heb vroeger best wel last van hoogtevrees gehad. Ik voelde dan vooral een soort angst dat ik de controle over mezelf zou verliezen en naar beneden zou springen ofzo. Best vaag.
Die hoogtevrees is met de jaren verdwenen, ik heb nu geen moeite meer met hoogtes.
Verdikkeme ja, dat zeg je goed, dat heb ik dan ook, dat ik denk van: Stel dat ik nu stuiptrek, of dat een onzichtbare geest me een duw geeft, of dat ik plots voorover val?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?
Okee, het is een reële vrees dus dan zou je een verstandige, verklaarbare neiging moeten hebben: een stap terug nemen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.
Hoogtevrees is een heel reële vrees, want als je over die rand zou gaan, zou je waarschijnlijk hartstikke dood neervallen. Als je een grote spin zou aanraken, ga je daar echt niet dood van.
Precies. Het is geen neiging, je stelt het je zó levendig voor dat je het in je lijf voelt. Dat zal ongetwijfeld komen door de adrenaline. Ik zou bij wijze van spreken het liefst onmiddellijk plat op de grond willen gaan liggen om het risico maar zo veel mogelijk te verminderen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Nou je let er iig wel meer opquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Met dat verschil dat bij jou de adrenaline waarschijnlijk niet tot je wenkbrauwen zit.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:17 schreef Esto het volgende:
Ik heb dan wel geen hoogtevrees, maar ik heb dat ook vaak hoor. Volgens mij is dat gewoon nieuwschierigheid, hoe het zal zijn om er vanaf te springen...
Zwaartekracht?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:27 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik word als het ware door de diepte getrokken.
Kan iemand mij deze neiging verklaren (ik ben niet suïcidaal) ?
Ey dat heb ik ook!quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:42 schreef nozem het volgende:
Gut, dat hebben zoveel mensen. Ik heb bij een aankomende trein ook altijd de neiging om ervoor te springen.
Mij ook niet, maar ik zal me nooit tot de radicale islam bekeren.quote:Op maandag 17 oktober 2005 01:32 schreef PapaFokker het volgende:
[..]
Mij moet je idd niet tegenkomen nadat ik me tot de radicale islam heb bekeerd
Zie de verklaring van Lienekien, het is eigenlijk dezelfde angst als hoogtevrees: als je ervoor springt ben je ook hartstikke dood.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:24 schreef -9eert- het volgende:
hmm hoe zou je treinen dan verklaren? ik heb namelijk wel eens de neiging om voor een trein te springen of te denken wat er dan zou gebeuren, maar dan wordt ik bang van mezelf. Ik loop dus nooit vlak langs het spoor.... en das geen hoogtevrees.
Ja, ik ook idd. Daarnaast ben ik motorisch ook nog eens zo beperkt dat de kans vrij groot is dat ik ooit een keer over een tegel oid struikel en voor de trein beland, dan wel van een gebouw afflikker.quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:42 schreef nozem het volgende:
Gut, dat hebben zoveel mensen. Ik heb bij een aankomende trein ook altijd de neiging om ervoor te springen.
Komt hij ook weer aan met z'n geweldig commentaar...quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:03 schreef R_ON het volgende:
Doe eens. Hebben ze bij de Eerste hulp ook weer eens iets te doen. Die zitten al weken te wachten tot er eindelijk eens eentje springt.
dat heb ik ook, als ik op perron sta en de trein komt eraan dan krijg ik nog wel eens de neiging om de gedachte te krijgen "hoe zou het zijn als ik er nu voor zou springen"quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:34 schreef Moonah het volgende:
Bij hoogten heb ik het niet.
Wel bij de trein.
En ik heb nog iets raars...
In de auto heb ik regelmatig de neiging om drie seconden met mijn ogen dicht te rijden.
En soms doe ik het ook echt, dan kan ik het niet weerstaan...
Echt heel stom. Toch een soort van dwanghandeling/ -gedachte.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:28 schreef T1andonly het volgende:
[..]
Komt hij ook weer aan met z'n geweldig commentaar...
Kun jij niet een topic openen over je vreemde dromen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:20 schreef Brennie het volgende:
Die neiging heb ik ook wel eens + dat ik er wel eens over droom.
Denk dat het de 'hoogtevrees' is.
Volgens mij bestaan er al topics over ' vreemde dromen'quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:28 schreef R_ON het volgende:
[..]
Kun jij niet een topic openen over je vreemde dromen?
Lijkt me enig.![]()
We willen het toch allemaal graag weten, Brennie.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind Lienekien lief.
En ik dan kennelijk de aanleiding tot die declaratie.quote:
Maf, op rechte wegen hoop ik. Ik heb wel het idee van "wat als ik ineens keihard aan het stuur trek" op de snelweg. Maar ik ga het toch maar niet doen,quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:34 schreef Moonah het volgende:
In de auto heb ik regelmatig de neiging om drie seconden met mijn ogen dicht te rijden.
En soms doe ik het ook echt, dan kan ik het niet weerstaan...
Echt heel stom. Toch een soort van dwanghandeling/ -gedachte.
Zekers! het is denk ik menselijke nieuwsgierigheid naar hoe het zou zijn om.. ik wil het niet doen, maar toch lokt het ergens wel een beetje, gelukkig niet zoveel dat ik het ook daadwerklijk doequote:Op maandag 17 oktober 2005 22:54 schreef SkaterSam het volgende:
Hey, dit heb ik ook soms, inderdaad ook bij de trein en op hoge gebouwen. Ik vind dat wel een interessant verschijnsel. Dat je zo'n gevoel hebt van: wat zou er gebeuren als, hoe zou dat voelen. Ik ben er niet bang van, zeker niet, maar toch...
Goed topic![]()
Ja, echt idioot.quote:
In dat eerste geval zou het net zo iets zijn als nagels bijten oid, maar volgens mij spelen de risico's nu juist een grote rol, en die zijn er niet bij nagel bijten. Dus ik zou dan voor de tweede optie gaan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:42 schreef Moonah het volgende:
Ikzelf komniet verder dan dwanggedachte/-handeling. Oh, en thrillseeking zoals Roönaän zei. dat zou ook nog kunnen.
Ik zou voortaan maar de trein pakken... Of is dat nu niet zo'n goed voorbeeld?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:46 schreef Frezer het volgende:
Kut, jij komt uit de regio Eindhoven is het niet? Dan zal ik maar oppassen,.
Ik ben er nog niet over uit.quote:In dat eerste geval zou het net zo iets zijn als nagels bijten oid, maar volgens mij spelen de risico's nu juist een grote rol, en die zijn er niet bij nagel bijten. Dus ik zou dan voor de tweede optie gaan.
liever nietquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:03 schreef Pihkal het volgende:
De enige manier om van verleidingen af te komen is je eraan toegeven
pak eens een videorecorder met quick-zoom functiequote:
ja, dat heb ik ook.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:39 schreef JohnDDD het volgende:
Misschien een soort menselijke nieuwsgierigheid? Zo van "wo wat hoog moet je voorstellen als ik spring" etc. of misschien zelfs "ik zou nu kunnen springen en dan..."
Het schijnt echt dat superveel (ik meen zelfs 20-25% ofzo) moeders met baby's last hebben van dergelijke dwanggedachten. "Owjee, straks doe ik mijn kind iets aan" Compleet irreeel, want dat is het laatste wat ze zouden doen, maar op een gegeven moment wordt het zo'n obsessie dat ze denken: "Shit, ik ben echt gestoord met zulke gedachten, ik kan maar beter niet meer alleen met mijn kind zijn"quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:00 schreef Moonah het volgende:
Ik ben er nog niet over uit.
Vandaar mijn posts in dit topic.
Risico's kunnen juist ook onderdeel zijn van dwanggedachten/-handelingen. Denk aan een mes ("Ik zou hier nu iemand mee kunnen vermoorden."), of een bekende is ook vrouwen met een baby ("Wat als ik haar nu uit het raam zou gooien...").
Tnx voor het meedenken.
Ik heb dat voornamelijk bij een aankomende trein.quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:42 schreef nozem het volgende:
Gut, dat hebben zoveel mensen. Ik heb bij een aankomende trein ook altijd de neiging om ervoor te springen. Bij hoge gebouwen heb ik hetzelfde als jij. Mensen sporen nu eenmaal geen van allen.
Zoiets niet, maar wel stukje met losse handen rijdenquote:Op donderdag 3 november 2005 21:12 schreef partyyboyy het volgende:
Heb je dat ook niet als je auto rijd en dat je dan denkt: als ik nu een keer flink aan het stuur trek dan vlieg ik in de berm? En dat je dan ook de neiging hebt om het te doen, alleen je toch nog naar je verstand luistert en je je in kan houden.
Ik in lichte vorm. Beidequote:Op zondag 16 oktober 2005 10:42 schreef Brentmeister het volgende:
Heb precies hetzelfde. Ook hoogtevrees![]()
![]()
Dat heb ik vooral in tunnels: wat als ik nu het stuur omgooi en tegen de wand knal, overleef ik dat dan?quote:Op donderdag 3 november 2005 21:12 schreef partyyboyy het volgende:
Heb je dat ook niet als je auto rijd en dat je dan denkt: als ik nu een keer flink aan het stuur trek dan vlieg ik in de berm? En dat je dan ook de neiging hebt om het te doen, alleen je toch nog naar je verstand luistert en je je in kan houden.
idd ja, dan ben je bang dat je niet op tijd weer normaal kunt denken.quote:Op zondag 6 november 2005 22:58 schreef plasticvlinder het volgende:
doe t niet natuurlijk.. maar toch ben ik wel eens bang om niet op tijd weer normaal te kunnen denken en dat je t dan toch doet...
zou het vaak voorkomen dat mensen door zulke gedachten, een ongeluk veroorzaken of om het leven komen?
Ik ken dit soort gedachten wel degelijk bij andere angsten. Ik herinner me mijn allereerste autorijles nog, ik reed op een heel grote parkeerplaats, 40-50 km per uur, zat voor het eerst van mijn leven achter het stuur van een auto en vond die snelheid al doodeng en precies op die plek van de parkeerplaats kwam er een vrachtwagen mij tegemoet. Niet recht op mij af, hij reed gewoon langs me, maar ik weet nog heel goed dat ik dacht: als ik maar niet opeens m'n stuur naar links gooi!quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Maar waarom krijg je dit gevoel bij andere angsten niet dan ?
Ik heb altijd bij een verloren champions league wedstrijd de gedachte, wat als ik deze wedstrijd nu bij een vriend was wezen kijken, hadden ze dan wel gewonnenquote:Op maandag 7 november 2005 10:40 schreef Woutey het volgende:
Heb er wel eens met een vriend van me over gehad, die had ook het volgende:
vroegah ging ik altijd afspraken met mezelf maken, was toen 10 of zo. Zo van: als ik nou binnen 30 seconden daar niet ben ga ik dood.
tuurlijk wist ik wel dat ik niet dood zou gaan, maar toch gebeurde het.
JAaa dat had ik ook wel eens! Maar dan met Nederlands elftal. Maar dat komt omdat ik gewoon nooit kijk alleen in de halve finale of zo, en dan verliezen ze.quote:Op maandag 7 november 2005 19:07 schreef Drago-X het volgende:
[..]
Ik heb altijd bij een verloren champions league wedstrijd de gedachte, wat als ik deze wedstrijd nu bij een vriend was wezen kijken, hadden ze dan wel gewonnen![]()
Daar zit wel wat in inderdaad.quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:38 schreef Vulkan het volgende:
Het is een vraag naar vrijheid en macht. Als je 100% vrij en machtig wilt zijn dan moet je ook geen angsten kennen.
Je wilt geloven dat als je er af springt, er niks met je zal gebeuren. Zo'n angst belemmert je vrijheid en je macht, daarom ga je over dit soort dingen fantaseren.
Je wilt hardop praten in publiek omdat jij vrij en machtig wilt zijn.
Men droom van vallen omdat men bang is om te verliezen(dus ook je vrijheid en macht).
Je wilt voor de trein springen, je weet dat dat fataal is. Maar toch wil je het doen, omdat je wilt geloven dat je het kan.
Daarom houden we ook heel veel van films, cartoons, computerspellen, magazines etc. De laatste willen je laten geloven dat jij ook heel mooi/sexy/stoer kan zijn( een fanatasie om gewaardeerd te worden: macht en vrijheid)
Kan je vanuit hier concluderen dat daarom mensen graag dingen willen doen die levensgevaarlijk of rebels kunnen zijn? Volgens mij kan je die argumenten weer koppelen aan macht en vrijheid...tenzij jij er anders over denkt?quote:Het heeft te maken met schaamte en met angst om de controle over mezelf te verliezen. Angst voor verdriet ook, voor pijn die niet af te wenden is.
ik denk dat je daarin in ieder geval niet kunt generaliseren. Ik heb die angst voor controleverlies ook en dat uit zich bij mij echt niet in 'thrillseeken'.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:33 schreef Vulkan het volgende:
[..]
Kan je vanuit hier concluderen dat daarom mensen graag dingen willen doen die levensgevaarlijk of rebels kunnen zijn? Volgens mij kan je die argumenten weer koppelen aan macht en vrijheid...tenzij jij er anders over denkt?
Klopt. De fokkers hier zeggen alleen dat ze over dit soort dingen wel eens denken of de neiging krijgen, maar niet doen. Daarom leek het mij, zoals hierboven staat, een soort manier om te 'flirten' en te fantaseren over macht en vrijheid.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
ik denk dat je daarin in ieder geval niet kunt generaliseren. Ik heb die angst voor controleverlies ook en dat uit zich bij mij echt niet in 'thrillseeken'.
dat heet natuurlijke selectiequote:Op zondag 16 oktober 2005 10:27 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Nu heb ik enigszins last van hoogtevrees en bij een afgrond of op een hoog gebouw heb ik de neiging om eraf te springen. Ik word als het ware door de diepte getrokken.
Hier kan ik me helemaal in vinden en dit klopt ook naar mijn idee. Vooral bij de voorbeelden is dat zo..je doet in computerspellen dingen die je in het echt niet doet of snel zou doen. De mensen die het wel doen moeten computerspellen spelen. Het heeft met macht en controle te maken, over je eigen lichaam denk ik dan.quote:Op dinsdag 8 november 2005 11:38 schreef Vulkan het volgende:
Het is een vraag naar vrijheid en macht. Als je 100% vrij en machtig wilt zijn dan moet je ook geen angsten kennen.
Je wilt geloven dat als je er af springt, er niks met je zal gebeuren. Zo'n angst belemmert je vrijheid en je macht, daarom ga je over dit soort dingen fantaseren.
Je wilt hardop praten in publiek omdat jij vrij en machtig wilt zijn.
Men droom van vallen omdat men bang is om te verliezen(dus ook je vrijheid en macht).
Je wilt voor de trein springen, je weet dat dat fataal is. Maar toch wil je het doen, omdat je wilt geloven dat je het kan.
Daarom houden we ook heel veel van films, cartoons, computerspellen, magazines etc. De laatste willen je laten geloven dat jij ook heel mooi/sexy/stoer kan zijn( een fanatasie om gewaardeerd te worden: macht en vrijheid)
Nou, ik kan het toch echt niet rijmen met het angstige gevoel dat ik heb als ik op een hoog gebouw staan.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:16 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Hier kan ik me helemaal in vinden en dit klopt ook naar mijn idee. Vooral bij de voorbeelden is dat zo..je doet in computerspellen dingen die je in het echt niet doet of snel zou doen. De mensen die het wel doen moeten computerspellen spelen. Het heeft met macht en controle te maken, over je eigen lichaam denk ik dan.
Niet met je angstige gevoelens. We hebben het hier over bepaalde neigingen die je krijgt als je met een angst wordt geconfronteerd.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, ik kan het toch echt niet rijmen met het angstige gevoel dat ik heb als ik op een hoog gebouw staan.
Je moet niet zo veel spongbob kijken, dat doodt hersencellen !quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, ik kan het toch echt niet rijmen met het angstige gevoel dat ik heb als ik op een hoog gebouw staan.
Ik denk dat ik maar gewoon naar mijn eerdere posts (m.n. pagina 1) ga verwijzen, anders moet ik dezelfde discussie nog een keer overdoen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:41 schreef Vulkan het volgende:
[..]
Niet met je angstige gevoelens. We hebben het hier over bepaalde neigingen die je krijgt als je met een angst wordt geconfronteerd.
Assen. Verbaast me niks.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:43 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Je moet niet zo veel spongbob kijken, dat doodt hersencellen !![]()
Ik vond het er niet leuk. Ik had er wel van een hoog gebouw willen springen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:53 schreef ForumGek het volgende:
Wat is er mis met Assen ?
Daar woonde ik helemaal niet. Wat een voorbarige conslusie!quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:57 schreef ForumGek het volgende:
Dan had je daar moeten wonen waar ik doe, had je het er stukken beter gehad !
Moet je ook niet in zo'n pauperwijk gaan wonen als bij de smetanaflats...daar zij al vaker mensen vanaf gesprongen. Als je daar woont word je per definitie al depressief.
Marsdijk bestond nog niet toen ik in Assen woonde.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:04 schreef ForumGek het volgende:
Marsdijk, geheel vrijstaand, alleen veldjes naast ons. Uitzicht op velden, je zult het moeten zien. Alle ruimte die er is
Tjah..voorbarige conclusies of niet, maar daar staan we dé depri-flats!
Als 't aan mij ligt, slowchatten we dit hele topic vol. Want ik wil natuurlijk ook weten wie jij als leraar Nederlands had.quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:14 schreef ForumGek het volgende:
Tjah..daar liggen de interesses..ik vind grote steden ook leuk. Maar toch wel weer fijn als ik hier terug ben eigenlijk. Mjah...assen zelf het centrum er omheen zijn ook wel deprimerend. Erg saaie huizen waar ik me nooit niet zou willen wonen !
Hebben we hier nu het laatste woord over gezegd?
Ik heb in dat soort situaties niet de neiging om het daadwerkelijk te doen. Ik ben er bang voor dat ik het zomaar opeens doe. Er flitst me dan opeens door m'n hoofd "o God, als ik maar niet spring".quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:33 schreef Vulkan het volgende:
Kan je vanuit hier concluderen dat daarom mensen graag dingen willen doen die levensgevaarlijk of rebels kunnen zijn? Volgens mij kan je die argumenten weer koppelen aan macht en vrijheid...tenzij jij er anders over denkt?
Weinig zelfvertrouwen. Dat kan je ook zien als mensen twee keer gaan controleren of ze de deur op slot hebben gedaan, terwijl ze bijna zeker weten van wel.quote:"o God, als ik maar niet spring".
Ik ga toch maar weer inhoudelijk reageren.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:00 schreef Vulkan het volgende:
[..]
Weinig zelfvertrouwen. Dat kan je ook zien als mensen twee keer gaan controleren of ze de deur op slot hebben gedaan, terwijl ze bijna zeker weten van wel.
Natuurlijk zal je niet springen, je bent niet gek. Maar ja...toch heb je het vertrouwen niet in jezelf. Je bent bang dat je jezelf niet altijd in controle hebt en dat je niet altijd op jezelf kan rekenen.
Je bent bewust van gevaar, ok. Maar waarom zou je dan denken ''oh god, als ik er maar niet afspring''. Als het alleen een kwestie van gevaar zou zijn dan zou je denken ''oh god, wat hoog, niet normaal''. Er is een verschil tussen beide.quote:Ik ga toch maar weer inhoudelijk reageren.
Het is echt geen gebrek aan zelfvertrouwen. Het is een overmatig bewustzijn van het gevaar.
Het is ook niet 'als ik er maar niet afspring'. Meer: 'als ik maar geen onverhoedse beweging maak', da's wel een verschil.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:04 schreef Vulkan het volgende:
[..]
Je bent bewust van gevaar, ok. Maar waarom zou je dan denken ''oh god, als ik er maar niet afspring''. Als het alleen een kwestie van gevaar zou zijn dan zou je denken ''oh god, wat hoog, niet normaal''. Er is een verschil tussen beide.
Ja, dat is het precies, maar zo had ik het zelf ook al uitgelegd.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:00 schreef Vulkan het volgende:
Weinig zelfvertrouwen. Dat kan je ook zien als mensen twee keer gaan controleren of ze de deur op slot hebben gedaan, terwijl ze bijna zeker weten van wel.
Natuurlijk zal je niet springen, je bent niet gek. Maar ja...toch heb je het vertrouwen niet in jezelf. Je bent bang dat je jezelf niet altijd in controle hebt en dat je niet altijd op jezelf kan rekenen.
Ik vind de gedachten die jij nu noemt ook niet helemaal passen in dit topic. In dit topic gaat het wel degelijk om dwanggedachten die gaan over iets opzettelijk doen. Dus niet struikelen maar daadwerkelijk springen.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:48 schreef Lienekien het volgende:
Die angst om te vallen en dan te denken 'als ik maar niet val, struikel, wat dan ook...' vind ik dan eerlijk gezegd geen dwanggedachte. Die gedachte komt namelijk niet dwangmatig in me op, maar alleen als ik ook echt in die situatie verkeer. Als ik weer beneden sta, ben ik 't helemaal kwijt.
Ik vind ze wel passen in dit topic. Want volgens mij gaat het juist helemaal niet over daadwerkelijk springen. Het gaat over hoogtevrees en gedachten die dat oproept. Vind ik echt iets anders dan dwanggedachten.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:52 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
Ik vind de gedachten die jij nu noemt ook niet helemaal passen in dit topic. In dit topic gaat het wel degelijk om dwanggedachten die gaan over iets opzettelijk doen. Dus niet struikelen maar daadwerkelijk springen.
Lees jij dan nog eens de daaropvolgende discussie door. Die gaat toch echt over hoogtevrees en niet over dwanggedachten.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:04 schreef _Floddertje_ het volgende:
Tja, dat maak jij er toch echt zelf van, lees de topictitel en de openingspost nog maar eens door. Maakt mij verder niet uit, daar niet van.
TS vergelijkt het met bang zijn voor een spin. Maar hij zegt juist dat hij dan níet de neiging heeft om het beest aan te willen raken. ( "Maar waarom krijg je dit gevoel bij andere angsten niet dan ? Bijvoorbeeld, als ik een grote spin zie (waar ik ook nooit vriendjes mee zal worden) krijg ik niet de neiging om hem aan te raken. Waarom krijg je bij hoogtevrees dan wel de neiging om datgene waar je bang voor bent (de diepte) op te zoeken ?") Daarom ook mijn argumentatie dat het juist wél met hoogtevrees te maken heeft.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:39 schreef _Floddertje_ het volgende:
Ja hèhè, dat komt omdat jij dit topic helemaal naar je toegetrokken hebt.Maar jij interpreteert de vraag van de topicstarter toch echt anders dan dat hij hem bedoelde, zijn vraag gaat niet over hoogtevrees an sich, maar over het merkwaardige verschijnsel dat je bij hoogtevrees soms de neiging kunt hebben om te springen (dat is iets heel anders dan de angst om een onverhoedse beweging te maken). Hij vergelijkt het met een spin willen aanraken terwijl je er bang voor bent.
Want laten we wel zijn; er zijn genoeg mensen met dezelfde neiging zonder hoogtevrees.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:56 schreef De-oneven-2 het volgende:
Sterker nog; de neiging tot springen heeft niets met hoogtevrees te maken.
Het staat er helemaal los van.
Hoogtevrees is precies wat het woord zegt; vrees/angst voor hoogtes.
Niets meer en niets minder.
Maar er zijn dus ook mensen met hoogtevrees die die neiging wel hebben.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:36 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Want laten we wel zijn; er zijn genoeg mensen met dezelfde neiging zonder hoogtevrees.
( Myself included. )
Beetje mankepoterige vergelijking, hoor.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
Er lopen dikke mensen rond met hoedjes en dikke mensen zonder hoedjes.
Dat ze wel of niet een hoedje dragen staat compleet los van het feit dat ze dik zijn.
Zum beispeil.
Het laatste is inderdaad volkomen willekeurig, maar het eerste toch echt niet.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:45 schreef De-oneven-2 het volgende:
Helemaal niet.
Hoogtevrees en de neiging tot springen hebben net zoveel met elkaar te maken als hoedjes en dikke mensen.
Bronquote:Hoogtevrees - door sommige mensen ook dieptevrees genoemd, is de angst om op een bepaalde hoogte de controle over uzelf te verliezen.
Wanneer u last heeft van hoogtevrees of dieptevrees durft u waarschijnlijk op de zesde verdieping van een flatgebouw op de galerij niet naar beneden te kijken. Mocht u toch kijken beleefd u de diepte alsof u er naar toe wordt gezogen. U zult in dit voorbeeld angstvallig de balustrade vermijden en dicht tegen het flatgebouw blijven lopen en ieder visueel contact met de rest van uw omgeving vermijden. In uw onbewuste beleving speelt zich een filmpje af waardoor u deze werkelijkheid anders beleefd dan die in feite is. Uw lichaam reageert hier zo sterk op dat de werkelijkheid nauwelijks nog doordringt. Ook wanneer iemand tegen u praat zal of kan nauwelijks doordringen wat de ander tegen u zegt.
quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:27 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Nu heb ik enigszins last van hoogtevrees en bij een afgrond of op een hoog gebouw heb ik de neiging om eraf te springen. Ik word als het ware door de diepte getrokken.
Dat had 'ie kunnen zeggen, maar dat zei 'ie niet. En omdat hij het wel had over hoogtevrees en zijn 'ik heb de neiging om te springen' direct liet volgen door 'ik word als het ware door de diepte getrokken', kun je het ook niet afdoen als irrelevant. Het past kennelijk niet in jouw straatje, maar daarmee is het nog geen dikke dame met hoed.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:58 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, de TS doet hetzelfde...
Dat weet ik.
Hij had ook kunnen zeggen: 'Bij een afgrond of op een hoog gebouw heb ik de neiging om eraf te springen...'
Dat was voldoende geweest.
Dat ie hoogtevrees heeft is ( -m.b.t. dit vraagstuk- ) irrelevant.
--
Maar je bent nog altijd lief, hoor.
En ik moet nu weg..
Argumentatie? Jij denkt dat het puur toeval is dat TS deze twee met elkaar in verband bracht? En er vervolgens diverse hoogvrezenden reageerden met herkenning?quote:Op donderdag 10 november 2005 13:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
'Het gevoel naar de diepte te worden gezogen' staat ook los van 'De neiging eraf te willen springen.'
Punt.
Ik ben wel ervaringsdeskundig in dwanggedachten. Dat de TS dit soort gedachten niet heeft bij spinnen, wil nog niet zeggen dat die gedachten waarin hij naar beneden springt dús met hoogtevrees te maken hebben. Ik ken die gedachten om naar beneden te springen ook, maar ik ken dat soort dwanggedachten ook in andere situaties waarin hoogte helemaal geen rol speelt. Maar in bepaalde andere situaties weer helemaal niet.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:28 schreef Lienekien het volgende:
Als we aannemen dat de 'hoogte'-gedachten van TS inderdaad dwanggedachten zijn, leg mij dan eens uit waarom hij die gedachten dan níet heeft bij spinnen? Als je last hebt van dwanggedachten dan beperken zich die toch niet tot één specifieke situatie?
Ik ben niet ervaringsdeskundig in dwanggedachten, wel in hoogtevrees. Maar als TS dit soort gedachten alleen bij hoogtes heeft en niet in andere situaties, lijkt het me in zijn geval eerder iets wat bij hoogtevrees hoort (een specifieke angst) dan bij een dwangstoornis (niet specifieke angst).
Volgens mij is het een dwanggedachte die getriggerd wordt door hoogtevrees.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Lienekien het volgende:
Het kan dus allebei. Het zou bij TS een typisch gevalletje hoogtevrees kunnen zijn of een typisch gevalletje dwanggedachten. Maar we weten te weinig om daar een duidelijke conclusie aan te kunnen verbinden.
We zijn eruit!quote:Op donderdag 10 november 2005 15:15 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
Volgens mij is het een dwanggedachte die getriggerd wordt door hoogtevrees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |