Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:39 schreef JohnDDD het volgende:
Misschien een soort menselijke nieuwsgierigheid? Zo van "wo wat hoog moet je voorstellen als ik spring" etc. of misschien zelfs "ik zou nu kunnen springen en dan..."
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Maar waarom krijg je dit gevoel bij andere angsten niet dan ? Bijvoorbeeld, als ik een grote spin zie (waar ik ook nooit vriendjes mee zal worden) krijg ik niet de neiging om hem aan te raken.
Waarom krijg je bij hoogtevrees dan wel de neiging om datgene waar je bang voor bent (de diepte) op te zoeken ?
Heel herkenbaar, ik heb dat ook. Nu. Vroeger juist niet, mijn hoogtevrees is met de jaren gekomenquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Electrified het volgende:
Ik heb vroeger best wel last van hoogtevrees gehad. Ik voelde dan vooral een soort angst dat ik de controle over mezelf zou verliezen en naar beneden zou springen ofzo. Best vaag.
Die hoogtevrees is met de jaren verdwenen, ik heb nu geen moeite meer met hoogtes.
Verdikkeme ja, dat zeg je goed, dat heb ik dan ook, dat ik denk van: Stel dat ik nu stuiptrek, of dat een onzichtbare geest me een duw geeft, of dat ik plots voorover val?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?
Okee, het is een reële vrees dus dan zou je een verstandige, verklaarbare neiging moeten hebben: een stap terug nemen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.
Hoogtevrees is een heel reële vrees, want als je over die rand zou gaan, zou je waarschijnlijk hartstikke dood neervallen. Als je een grote spin zou aanraken, ga je daar echt niet dood van.
Precies. Het is geen neiging, je stelt het je zó levendig voor dat je het in je lijf voelt. Dat zal ongetwijfeld komen door de adrenaline. Ik zou bij wijze van spreken het liefst onmiddellijk plat op de grond willen gaan liggen om het risico maar zo veel mogelijk te verminderen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Nou je let er iig wel meer opquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Met dat verschil dat bij jou de adrenaline waarschijnlijk niet tot je wenkbrauwen zit.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:17 schreef Esto het volgende:
Ik heb dan wel geen hoogtevrees, maar ik heb dat ook vaak hoor. Volgens mij is dat gewoon nieuwschierigheid, hoe het zal zijn om er vanaf te springen...
Zwaartekracht?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:27 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik word als het ware door de diepte getrokken.
Kan iemand mij deze neiging verklaren (ik ben niet suïcidaal) ?
Ey dat heb ik ook!quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:42 schreef nozem het volgende:
Gut, dat hebben zoveel mensen. Ik heb bij een aankomende trein ook altijd de neiging om ervoor te springen.
Mij ook niet, maar ik zal me nooit tot de radicale islam bekeren.quote:Op maandag 17 oktober 2005 01:32 schreef PapaFokker het volgende:
[..]
Mij moet je idd niet tegenkomen nadat ik me tot de radicale islam heb bekeerd
Zie de verklaring van Lienekien, het is eigenlijk dezelfde angst als hoogtevrees: als je ervoor springt ben je ook hartstikke dood.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:24 schreef -9eert- het volgende:
hmm hoe zou je treinen dan verklaren? ik heb namelijk wel eens de neiging om voor een trein te springen of te denken wat er dan zou gebeuren, maar dan wordt ik bang van mezelf. Ik loop dus nooit vlak langs het spoor.... en das geen hoogtevrees.
Ja, ik ook idd. Daarnaast ben ik motorisch ook nog eens zo beperkt dat de kans vrij groot is dat ik ooit een keer over een tegel oid struikel en voor de trein beland, dan wel van een gebouw afflikker.quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:42 schreef nozem het volgende:
Gut, dat hebben zoveel mensen. Ik heb bij een aankomende trein ook altijd de neiging om ervoor te springen.
Komt hij ook weer aan met z'n geweldig commentaar...quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:03 schreef R_ON het volgende:
Doe eens. Hebben ze bij de Eerste hulp ook weer eens iets te doen. Die zitten al weken te wachten tot er eindelijk eens eentje springt.
dat heb ik ook, als ik op perron sta en de trein komt eraan dan krijg ik nog wel eens de neiging om de gedachte te krijgen "hoe zou het zijn als ik er nu voor zou springen"quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:34 schreef Moonah het volgende:
Bij hoogten heb ik het niet.
Wel bij de trein.
En ik heb nog iets raars...
In de auto heb ik regelmatig de neiging om drie seconden met mijn ogen dicht te rijden.
En soms doe ik het ook echt, dan kan ik het niet weerstaan...
Echt heel stom. Toch een soort van dwanghandeling/ -gedachte.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:28 schreef T1andonly het volgende:
[..]
Komt hij ook weer aan met z'n geweldig commentaar...
Kun jij niet een topic openen over je vreemde dromen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:20 schreef Brennie het volgende:
Die neiging heb ik ook wel eens + dat ik er wel eens over droom.
Denk dat het de 'hoogtevrees' is.
Volgens mij bestaan er al topics over ' vreemde dromen'quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:28 schreef R_ON het volgende:
[..]
Kun jij niet een topic openen over je vreemde dromen?
Lijkt me enig.![]()
We willen het toch allemaal graag weten, Brennie.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 01:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind Lienekien lief.
En ik dan kennelijk de aanleiding tot die declaratie.quote:
Maf, op rechte wegen hoop ik. Ik heb wel het idee van "wat als ik ineens keihard aan het stuur trek" op de snelweg. Maar ik ga het toch maar niet doen,quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:34 schreef Moonah het volgende:
In de auto heb ik regelmatig de neiging om drie seconden met mijn ogen dicht te rijden.
En soms doe ik het ook echt, dan kan ik het niet weerstaan...
Echt heel stom. Toch een soort van dwanghandeling/ -gedachte.
Zekers! het is denk ik menselijke nieuwsgierigheid naar hoe het zou zijn om.. ik wil het niet doen, maar toch lokt het ergens wel een beetje, gelukkig niet zoveel dat ik het ook daadwerklijk doequote:Op maandag 17 oktober 2005 22:54 schreef SkaterSam het volgende:
Hey, dit heb ik ook soms, inderdaad ook bij de trein en op hoge gebouwen. Ik vind dat wel een interessant verschijnsel. Dat je zo'n gevoel hebt van: wat zou er gebeuren als, hoe zou dat voelen. Ik ben er niet bang van, zeker niet, maar toch...
Goed topic![]()
Ja, echt idioot.quote:
In dat eerste geval zou het net zo iets zijn als nagels bijten oid, maar volgens mij spelen de risico's nu juist een grote rol, en die zijn er niet bij nagel bijten. Dus ik zou dan voor de tweede optie gaan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:42 schreef Moonah het volgende:
Ikzelf komniet verder dan dwanggedachte/-handeling. Oh, en thrillseeking zoals Roönaän zei. dat zou ook nog kunnen.
Ik zou voortaan maar de trein pakken... Of is dat nu niet zo'n goed voorbeeld?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:46 schreef Frezer het volgende:
Kut, jij komt uit de regio Eindhoven is het niet? Dan zal ik maar oppassen,.
Ik ben er nog niet over uit.quote:In dat eerste geval zou het net zo iets zijn als nagels bijten oid, maar volgens mij spelen de risico's nu juist een grote rol, en die zijn er niet bij nagel bijten. Dus ik zou dan voor de tweede optie gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |