Nee. Wel dat de definiering van en strijd tegen de duivel, onder het mom van 'evil', een leidende rol speelt in het Amerikaanse politieke discours.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:50 schreef Monolith het volgende:
De stelling is nu dus eigenlijk dat het goed versus kwaad paradigma een christelijke oorsprong heeft en, aangezien dit paradigma volop vertegenwoordigd is in zowel de Amerikaanse cultuur als politiek, de VS een theocratie is?
Nee, zoals ik al zei.quote:Of gaat het ook om de combinatie met een fanatiek christen als president?
My point exactly!quote:Er zijn in het verleden presidenten geweest die een stuk minder religieus waren, maar toch behoorlijk dachten in termen van goed versus kwaad.
Loop zelf even naar de bieb, zeg.quote:Misschien kan TS even de hier toepasbare, kenmerkende eigenschappen van een theocratie uit de EB citeren aangezien deze dus blijkbaar niet in de van Dale staan. Het is namelijk enigszins lastig discussiëren over een stelling als een begrip niet duidelijk gedefinieerd is.
Kijk even op de theologieafdeling van je plaatselijke bieb. De strijd tussen goed en kwaad is van groot belang in de christelijke leer.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:51 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Hier heb ik grote twijjfels over, maar ik ken de dogmatiek van het christendom niet zo goed. Maar een dualistische theologie lijkt me uitgesproken blasfemisch in het christendom en in tegenspraak met een almachtige god.
Mischien iets voor WFL![]()
Dichten is gay.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:45 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hee, hebben ze jou opeens dichter des vaderlands gemaakt?
Maandelijkse perikelen hou je maar voor je.quote:[..]
Ik heb maar liefst vier humores: zwarte gal, gele gal, bloed en slijm.
Het hele "either you're with us, or you're against us"-denken wordt niet in de praktijk uitgewerkt. Relaties zijn wel bekoeld tussen de VS en de landen die niet meededen met de oorlog in Irak, maar er is geen sprake van een algehele afwijzing, in ieder geval niet in officiele kringen. Dat bepaalde bevolkingsgroepen een schijthekel aan Frankrijk hebben op basis van hun veto constitueert geen theocratie.quote:[..]
Nee, dat is dus niet het geval. het hele 'either you're with us, or you're against us'-denken heeft hier helemaal geen postgevat.
Vergelijk Amerikaanse mainstreamfilms maar eens met Europese mainstreamfilms.
Waar komt de term duivel nu weer vandaan? We hebben immers al vastgesteld dat het kwaad ook zoiets kan betekenen als het vermoorden van mensen.quote:[..]
Nee, het gaat me om de typering van het Kwaad, oftewel de duivel. Ik heb hier in Europa nog nooit iemand horen zeggen dat Amerika 'het kwaad' gaat bestrijden. Dat zal vast wel eens iemand hebben gezegd, maar die opvatting is hier niet gangbaar.
Afgezien van het feit dat de juistheid van deze stelling (staten die zich bewapenen om de vrede te bedreigen) ter discussie staat, zie ik hierin niet echt een religieuze statement (ik heb je al uitgelegd waarom ik alleen het feit dat van "het kwaad" wordt gesproken geen overtuigende aanwijzing voor religieuze motieven vind).quote:[..]
States like these, and their terrorist allies, constitute an axis of evil, arming to threaten the peace of the world.
Dit gaat neem ik aan over terroristen die mensen vermoorden, wordt dat niet ook in west Europa als een kwaadaardige, verkeerde daad gezien?quote:They were as wrong as they are evil. (Applause.)
Idem.quote:None of us would ever wish the evil that was done on September the 11th.
Idem.quote:I know we can overcome evil with greater good. (Applause.)
Idem.quote:We've come to know truths that we will never question: evil is real, and it must be opposed. (Applause.)
Dit zijn inderdaad uitspraken die de scheiding tussen kerk en staat nogal doen vervagen, en die ik ook niet echt commendable vind. Ook dit is echter bij lange na geen rechtvaardiging van de kreet theocratie.quote:God is near.
May God bless. (Applause.)
We hebben het dus over het Manicheïsme, en mensen met dergelijke dualistische ideeën werden in de Middeleeuwen vervolgd, waaronder de katharen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kijk even op de theologieafdeling van je plaatselijke bieb. De strijd tussen goed en kwaad is van groot belang in de christelijke leer.
(Heeft een almachtige god niet ook de duivel geschapen dan? Juistem.)
Om de een of andere reden willen die nog wel eens gesloten zijn op dit tijdstip.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee. Wel dat de definiering van en strijd tegen de duivel, onder het mom van 'evil', een leidende rol speelt in het Amerikaanse politieke discours.
[..]
Nee, zoals ik al zei.
[..]
My point exactly!
[..]
Loop zelf even naar de bieb, zeg.
Zeg eens, bal, je hebt me daadwerkelijk een glimlach ontlokt.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:16 schreef Speth het volgende:
Maandelijkse perikelen hou je maar voor je.
[..]
Niet in Europa, maar in het Midden-Oosten weldegelijk.quote:Het hele "either you're with us, or you're against us"-denken wordt niet in de praktijk uitgewerkt. Relaties zijn wel bekoeld tussen de VS en de landen die niet meededen met de oorlog in Irak, maar er is geen sprake van een algehele afwijzing, in ieder geval niet in officiele kringen. Dat bepaalde bevolkingsgroepen een schijthekel aan Frankrijk hebben op basis van hun veto constitueert geen theocratie.
Het gaat over discours, over het denken, volgens de EB de voorwaarde voor een stabiele theocratie zonder al te veel dwang.quote:Wat betreft films... Wat heeft dat te maken met de regeringsvorm?
Jammer. Ik zou toch niet graag A fish called Wanda of Amélie hebben gemist.quote:En zelfs al zou dat er iets mee te maken hebben: ik ben volgens mij nog nooit met vrienden naar de bios gegaan om een leuke Europese film te zien,
...en intrinsiek gekenschetst als 'onwijs Amerikaans'. Wij gaan voor de pief-poef-paf, en niet voor de speech van de president aan het einde vanquote:Amerikaanse films slaan hier evengoed aan als in het land van herkomst.
quote:Independence Day
"Het kwaad", the evil, wordt hier als een zelfstandige entiteit van handelen gezien. Dat geldt voor die citaten ook: die gaan iet over het kwaad van het gebeurde, maar over het Kwaad dat de agressor is en bestreden dient te worden.quote:[..]
Waar komt de term duivel nu weer vandaan? We hebben immers al vastgesteld dat het kwaad ook zoiets kan betekenen als het vermoorden van mensen.
Ja, ook dat neemt soms bijns religieuze vormen aan, waarmee ik het ook oneens ben.quote:Hier zijn inderdaad veel mensen die Amerika als het kwaad zien, maar is dat niet hetzelfde?
Een verwijzing naar de christelijke wortels, toch?quote:In Europa bestaat bijvoorbeeld een vrij grote groep mensen die voorstander was van een verwijzing naar god in de Europese grondwet. Dit is er uiteindelijk niet gekomen, maar de wens daartoe is bij een vrij groot aantal mensen aanwezig, als deze groep mensen iets groter was geweest (tot het formaat die zij in de VS hebben), en zij zouden gelijk hebben gehad, zou er dan sprake zijn van een theocratie? Nee. Er zou sprake zijn van een vervaging tussen de scheiding tussen kerk en staat.
Engeland, Vaticaanstadquote:Je verwart een samenleving op christelijke grondslag met een theocratie waarin het staatshoofd een hoge religieuze positie bekleedt of wordt vereerd als godheid. Hiervan is in Europa geen sprake,
Balkenende mag dan wel eens een gezellige bede in de troonrede schrijven; hij claimt niet het laatste woord in de discussie wie het Goed is, en wie het Kwaad. Hij is ootmoediger dan dat.quote:en de situatie in de VS is zoals ik je hierboven weergeef niet zoveel anders. Bush is een christen, net zoals Balkenende een christen is, maar dat maakt hem slechts een volgeling van een bepaald geloof en geen religieus leider. Je stelling gaat dus op geen enkele manier op.
het manicheisme en het katharendom zijn wat anders, zoals al gezegd: de materiele wereld is het kwaad, en het spirituele het goed.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:26 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
We hebben het dus over het Manicheïsme, en mensen met dergelijke dualistische ideeën werden in de Middeleeuwen vervolgd, waaronder de katharen.
Het is een vrij simplistisch folkloristisch geloof, niets voor jezuïten dus, en echt iets voor Bush en aanhang.
En God en de duivel, dat is zwakke plek van monotheïsme, Whence Cometh Evil
Epicurus 341-270 BC
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
![]()
Katharen werden beschuldigd van Manicheeïsme, of ze het ook waren is een ander verhaal.quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
het manicheisme en het katharendom zijn wat anders, zoals al gezegd: de materiele wereld is het kwaad, en het spirituele het goed.
Echt-wat-anders!!!!
Nee, ik bedoelde dat een overheid, of het nu de staatsoverheid of de federale overheid, zich wel degelijk met dit soort kwesties moet bezighouden, dat gebeurt in Nederland ook, daar ontkom je niet aan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:45 schreef Floripas het volgende:
Dat kan wel: de VS hebben een vrij gedecentraliseerde structuur, een federatief systeem. Dat hebben wij niet, je zou hooguit de EU een beetje kunnen vergelijken.
Dat klopt.quote:Dat kan, maar het is de eerste, noch de laatste maal dat hij iets legitimeert met een Christelijke moraal.
Ja, maar deze claimden in praktijk wel leiderschap, Bush (de president in het algemeen) waakt er wel voor om niet op de domineesstoel te gaan zitten en zich al te veel bezig te houden met het geloofsleven en dogma's van zijn stemmers. Ik denk dat dit het belangrijkste argument tegen je stelling is; Bush is uiteindelijk afhankelijk van zijn kiezers, in een theocratie is het volk uiteindelijk afhankelijk van zijn geestelijk leider. Dit houdt praktisch gezien automatisch in dat het beleden geloof erg uniform moet zijn in zijn samenstelling. De republikeinen en democraten zijn coalities van coalities (verschillende soorten protestanten, katholieken, Joden en atheisten, die politiek gezien vaak ook nog niet eens op deze manier georganiseerd zijn). De Christenen en Joden delen weliswaar waarden, maar de normering ervan valt vaak heel verschillend uit, daarom moet de president proberen zoveel mogelijk kiezers naar de mond te praten, en dat is nou net een karaktertrek die een geestelijk leider nooit heeft.quote:Luther en Calvijn stelden zich ook op als volgelingen.
Point taken.quote:dit is niet waar: het Manicheisme gaat uit van de kwalijkheid van materie, tegenover de goedheid van de ziel, en het onstoffelijke.
Ik denk dat meneer Levi-Strauss zou zeggen dat het Amerikaanse Christendom zeer afwijkend is van het Europese, en zou verwijzen naar de verschillende grote Opwekkingen als verklaring.quote:Versimpeling is het punt niet: dat is menselijk. (Lees jij Levy-Strauss? Nee? Doen!)
Nee, dat is zeker niet typisch voor het christelijk geloof, in de christelijke theologie bestaat totaal geen vaststaande definitie van het kwaad, dus het word dan wel moeilijk een tegenstelling goed-kwaad te realiseren: "Het christendom heeft wel denkers voortgebracht, die hypothesen doordachten over het waarom van het kwaad, en het waarom van het lijden, maar is niet tot een eensluidend antwoord gekomen.(Alister McGrath, Christelijke Theologie)"quote:Het gaat om de strijd tussen goed en kwaad: dat is typisch voor het christelijk geloof c.s.
Toch is het eerstgenoemde echt hét centrale dogma in het christendom, belangrijker nog dan de tien geboden die hierdoor vervangen werden. In de uitvoering sneuvelt het echter gauw natuurlijk, dat klopt, ik slaag er zelf ook vaak niet in. Hier is het complete linkje van boven, het is kort en bondig en ik denk dat je op dit specifieke punt nog wel een beetje moet bijspijkerenquote:Ik zou graag willen dat daar consensus over was, maar dat is er niet.
Hoe sportief!quote:*Trekt Durendal*
Weet je dat zeker?quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ja, maar deze claimden in praktijk wel leiderschap, Bush (de president in het algemeen) waakt er wel voor om niet op de domineesstoel te gaan zitten en zich al te veel bezig te houden met het geloofsleven en dogma's van zijn stemmers.
Vind jij dat Bush veel mensen naar de mond praat?quote:Ik denk dat dit het belangrijkste argument tegen je stelling is; Bush is uiteindelijk afhankelijk van zijn kiezers, in een theocratie is het volk uiteindelijk afhankelijk van zijn geestelijk leider. Dit houdt praktisch gezien automatisch in dat het beleden geloof erg uniform moet zijn in zijn samenstelling. De republikeinen en democraten zijn coalities van coalities (verschillende soorten protestanten, katholieken, Joden en atheisten, die politiek gezien vaak ook nog niet eens op deze manier georganiseerd zijn). De Christenen en Joden delen weliswaar waarden, maar de normering ervan valt vaak heel verschillend uit, daarom moet de president proberen zoveel mogelijk kiezers naar de mond te praten, en dat is nou net een karaktertrek die een geestelijk leider nooit heeft.
quote:Point taken.![]()
Nee, meneer Levi-Strauss zegt dat versimpeling in de aard der mensen ligt.quote:[..]
Ik denk dat meneer Levi-Strauss zou zeggen dat het Amerikaanse Christendom zeer afwijkend is van het Europese, en zou verwijzen naar de verschillende grote Opwekkingen als verklaring.![]()
[..]
Je verwart nu met de vraag over de reden van het bestaan van het kwaad in een wereld van een almachtige, scheppende God met die over de aard van het kwaad.quote:Nee, dat is zeker niet typisch voor het christelijk geloof, in de christelijke theologie bestaat totaal geen vaststaande definitie van het kwaad, dus het word dan wel moeilijk een tegenstelling goed-kwaad te realiseren: "Het christendom heeft wel denkers voortgebracht, die hypothesen doordachten over het waarom van het kwaad, en het waarom van het lijden, maar is niet tot een eensluidend antwoord gekomen.(Alister McGrath, Christelijke Theologie)"
bron:http://home.planet.nl/~wmt/dialchri.htm#dial_oorzaak_kwaad
[..]
Ik weet dat, jij weet dat, maar doet 't er toe als Condi Rice 't niet weet?quote:Toch is het eerstgenoemde echt hét centrale dogma in het christendom, belangrijker nog dan de tien geboden die hierdoor vervangen werden. In de uitvoering sneuvelt het echter gauw natuurlijk, dat klopt, ik slaag er zelf ook vaak niet in. Hier is het complete linkje van boven, het is kort en bondig en ik denk dat je op dit specifieke punt nog wel een beetje moet bijspijkeren(verder niets dan lof hoor!)http://home.planet.nl/~wmt/dialchri.htm
[..]
Trek Cuirsable dan!quote:Hoe sportief!![]()
Uit het CIA Factbook:quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:54 schreef Tarak het volgende:
Je voert als argument aan: "Bijna alle bestuurders in de VS zijn Christelijk"....
Nogal een uitspraak over een land met 293 miljoen inwoners..... Hoe weet je dat? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Lijkt me nogal een drogreden. Zijn alle rechters ook Christelijk? En de wetgevende macht, ook allemaal Christelijk? En wat voor Christenen, je gooit allerlei protestantse en katholieke stromingen wel heel makkelijk op een hoop.
Zelfs Groot Brittannië is theoretisch gezien een theocratie aangezien het staatshoofd tevens hoofd van de Anglicaanse kerk is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit het CIA Factbook:
Protestant 52%, Roman Catholic 24%, Mormon 2%, Jewish 1%, Muslim 1%, other 10%, none 10% (2002 est.)
Zeker 20% van de VS hangt geen Christelijke religie aan, of helemaal geen religie. Bij de "other" 10% horen onder andere het Boedhisme, Hinduisme, Natuurgodsdiensten, Scientology, en weet ik veel nog meer.
Vergelijk met Nederland:
Roman Catholic 31%, Dutch Reformed 13%, Calvinist 7%, Muslim 5.5%, other 2.5%, none 41% (2002)
Het is dus nogal logisch dat je in de VS veel meer mensen die een bepaalde bestuursfunctie bekleden die religieuzer zijn dan de Nederlandse variant van die bestuursfunctie.
Maar dat maakt een land nog niet een Theocratie.
Spanje: Roman Catholic 94%, other 6% - is ook geen Rooms Katholieke Theocratie.
Het Vaticaan daarentegen weer wel, omdat de Paus daar de dienst uitmaakt.
heb je ook cijfers van het midden oosten en noord afrika? 5,5 procent is beheurlijk als je het afzet tegen de christenen in die landen. en hoe hoog was die 5,5% twintig jaar geleden. en hoe hoog was dat in voorgenoemde landen? moeten we wennen aan die enorme toestroom, of moeten zij wennen?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit het CIA Factbook:
Protestant 52%, Roman Catholic 24%, Mormon 2%, Jewish 1%, Muslim 1%, other 10%, none 10% (2002 est.)
Zeker 20% van de VS hangt geen Christelijke religie aan, of helemaal geen religie. Bij de "other" 10% horen onder andere het Boedhisme, Hinduisme, Natuurgodsdiensten, Scientology, en weet ik veel nog meer.
Vergelijk met Nederland:
Roman Catholic 31%, Dutch Reformed 13%, Calvinist 7%, Muslim 5.5%, other 2.5%, none 41% (2002)
Het is dus nogal logisch dat je in de VS veel meer mensen die een bepaalde bestuursfunctie bekleden die religieuzer zijn dan de Nederlandse variant van die bestuursfunctie.
Maar dat maakt een land nog niet een Theocratie.
Spanje: Roman Catholic 94%, other 6% - is ook geen Rooms Katholieke Theocratie.
Het Vaticaan daarentegen weer wel, omdat de Paus daar de dienst uitmaakt.
Je kunt de gegevens opzoeken in het CIA World Factbook.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:43 schreef zoalshetis het volgende:
heb je ook cijfers van het midden oosten en noord afrika? 5,5 procent is beheurlijk als je het afzet tegen de christenen in die landen. en hoe hoog was die 5,5% twintig jaar geleden. en hoe hoog was dat in voorgenoemde landen? moeten we wennen aan die enorme toestroom, of moeten zij wennen?
maak van die honderd jaar maar 20 jaar. hence the problem.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 02:12 schreef maartena het volgende:
[..]
Je kunt de gegevens opzoeken in het CIA World Factbook.
Een paar voorbeelden:
Irak:
Muslim 97% (Shi'a 60%-65%, Sunni 32%-37%), Christian or other 3%
Iran:
Shi'a Muslim 89%, Sunni Muslim 9%, Zoroastrian, Jewish, Christian, and Baha'i 2%
Pakistan:
Muslim 97% (Sunni 77%, Shi'a 20%), Christian, Hindu, and other 3%
Syrie:
Sunni Muslim 74%, Alawite, Druze, and other Muslim sects 16%, Christian (various sects) 10%, Jewish (tiny communities in Damascus, Al Qamishli, and Aleppo)
Ik wist zowiezo al dat in de meeste moslimlanden het percentage Christenen zo rond de 2 a 3% ligt, met enkele uitzonderingen zoals Syrie met 10% nagelaten.
Daar moet wel duidelijk bij vermeldt wordt dat de Christenen in verreweg de meeste moslim landen ook afkomstig zijn uit dat land, waarals in Nederland de moslims voor 99% uit immigranten bestaan. 100 jaar geleden was er in Nederland denk ik geen moslim te vinden, laat staan een moskee.
20 jaar geleden in Nederland geen moslims en geen moskee te vinden? Dat is niet zoals het was, zoalshetis.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 02:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maak van die honderd jaar maar 20 jaar. hence the problem.
quote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:22 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De oudste moskee van Nederland is in elk geval de Mobarak moskee in Den Haag uit 1955. Voor die tijd zullen hier ook wel Indische en Javaans/Surinaamse moslims te vinden geweest zijn.
niet in de aantallen die we nu kennen. het is allemaal wel erg snel en explosief gestegen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 05:23 schreef sigme het volgende:
[..]
20 jaar geleden in Nederland geen moslims en geen moskee te vinden? Dat is niet zoals het was, zoalshetis.
Daar heb je natuurlijk deels gelijk in. Maar zo'n 20 jaar geleden was het 1983. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik zat toen op de basisschool. In een klas met 3 Nederlandse kindertjes (incl mijzelf), tussen allemaal Turkjes. In mijn wereld waren er toen een hóóp moslims om me heen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
niet in de aantallen die we nu kennen. het is allemaal wel erg snel en explosief gestegen.
ok laten we er dan 30 jaar van maken. toch zie ik de afgelopen 20 jaar een echte explosie. ik zat destijds met een turkse familie op school 2 broetjes en een zus. en er was ook één surinaamse jongen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk deels gelijk in. Maar zo'n 20 jaar geleden was het 1983. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik zat toen op de basisschool. In een klas met 3 Nederlandse kindertjes (incl mijzelf), tussen allemaal Turkjes. In mijn wereld waren er toen een hóóp moslims om me heen.
De stijging was toen ook al snel en explosief, destijds kwamen vrouwen & kinderen plotseling naar Nederland.
En wij hadden er welgeteld twee, op de gehele school. Moestava aka Moestavla en Hakim.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk deels gelijk in. Maar zo'n 20 jaar geleden was het 1983. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik zat toen op de basisschool. In een klas met 3 Nederlandse kindertjes (incl mijzelf), tussen allemaal Turkjes. In mijn wereld waren er toen een hóóp moslims om me heen.
De stijging was toen ook al snel en explosief, destijds kwamen vrouwen & kinderen plotseling naar Nederland.
Ik weet niet waar jij 20 jaar geleden was, maar toen ik een jaar of 25 geleden als 7 jarig jochie rondliep hadden we het al over turken en marokkanen die in die andere buurt woonden een stuk verderop.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 02:16 schreef zoalshetis het volgende:
maak van die honderd jaar maar 20 jaar. hence the problem.
zie mijn reactie hierboven. overigens dat de meesten in de jaren 60 hier zijn gekomen is regelrechte onzin.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:45 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij 20 jaar geleden was, maar toen ik een jaar of 25 geleden als 7 jarig jochie rondliep hadden we het al over turken en marokkanen die in die andere buurt woonden een stuk verderop.
De meeste Turken en Marokkanen kwamen in de jaren 60 naar Nederland.
Sterker nog: Het staaatshoofd van NL is Nederlands Hervormd. Dat zijn maar 13% van de Nederlanders. Beetje vreemd ...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Uit het CIA Factbook:
Protestant 52%, Roman Catholic 24%, Mormon 2%, Jewish 1%, Muslim 1%, other 10%, none 10% (2002 est.)
Zeker 20% van de VS hangt geen Christelijke religie aan, of helemaal geen religie. Bij de "other" 10% horen onder andere het Boedhisme, Hinduisme, Natuurgodsdiensten, Scientology, en weet ik veel nog meer.
Vergelijk met Nederland:
Roman Catholic 31%, Dutch Reformed 13%, Calvinist 7%, Muslim 5.5%, other 2.5%, none 41% (2002)
Het is dus nogal logisch dat je in de VS veel meer mensen die een bepaalde bestuursfunctie bekleden die religieuzer zijn dan de Nederlandse variant van die bestuursfunctie.
Maar dat maakt een land nog niet een Theocratie.
Dat van die Christelijke bestuurders is een lateraal argument, een tussenpunt. Waar het me om gaat is dat het Amerikaanse discours bijna 100% wordt gedomineerd door de tegenstelling tussen Goed en kwaad, God en de duivel dus. Die actieve inmenging van het idee van God en de duivel, alsof het actoren op het wereldtoneel zijn, dát maakt Amerika (wellicht) tot een theocratie.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 01:30 schreef maartena het volgende:
Het is dus nogal logisch dat je in de VS veel meer mensen die een bepaalde bestuursfunctie bekleden die religieuzer zijn dan de Nederlandse variant van die bestuursfunctie.
Maar dat maakt een land nog niet een Theocratie.
Daar doe je het weer, zoals ik je al heb uitgelegd is een dergelijke tegenstelling niet per se religieus van aard, van god en de duivel hoeft geen sprake te zijn. Een argument waar je niet op in ging en wat je nu domweg weer gebruikt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:27 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat van die Christelijke bestuurders is een lateraal argument, een tussenpunt. Waar het me om gaat is dat het Amerikaanse discours bijna 100% wordt gedomineerd door de tegenstelling tussen Goed en kwaad, God en de duivel dus.
Ik heb je verwezen naar een theologisch standaardwerk, waarin staat dat de strijd tussen goed en kwaad, verwoord in de strijd tussen God en de duivel, intrinsiek is voor het christendom (en de zusterreligies, jodendom en islam, die putten namelijk uit dezelfe bron). Hindoeisme, Boeddhisme, shinto, natuurgodsdiensten, enzovoorts kennen die tegenstelling niet. Dat jij die als zo natuurlijk beschouwt komt door je van oorsprong christelijke achtergrond.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:35 schreef Speth het volgende:
[..]
Daar doe je het weer, zoals ik je al heb uitgelegd is een dergelijke tegenstelling niet per se religieus van aard, van god en de duivel hoeft geen sprake te zijn. Een argument waar je niet op in ging en wat je nu domweg weer gebruikt.
Wat alleen mijn argument versterkt dat wanneer je de VS als een theocratie beschouwt - wat iedere beetje serieuze politicoloog en theoloog als gelul zal bestempelen - Nederland dat OOK is. Wij kennen dat onderscheid immers ook in allerlei aspecten van ons rechtsstelsel. Sterker nog, ook India kent vastgestelde regels gebaseerd op een idee over wat slecht is (en dus over wat goed is), vrijwel ieder land keurt het zonder reden vermoorden van mensen onder alle omstandigheden af. Dat het hindoeisme, taoisme en andere godsdiensten geen expliciete concepten van een duivel en een god in tweestrijd hebben betekent niet dat zij gedragingen niet afkeuren op basis van bepaalde normen en waarden. Dat zij die classificaties niet benoemen als duivels of goddelijk is irrelevant.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:00 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb je verwezen naar een theologisch standaardwerk, waarin staat dat de strijd tussen goed en kwaad, verwoord in de strijd tussen God en de duivel, intrinsiek is voor het christendom (en de zusterreligies, jodendom en islam, die putten namelijk uit dezelfe bron). Hindoeisme, Boeddhisme, shinto, natuurgodsdiensten, enzovoorts kennen die tegenstelling niet. Dat jij die als zo natuurlijk beschouwt komt door je van oorsprong christelijke achtergrond.
Dit heb ik allemaal al gezegd.
Hoe es op met dit soort interjecties. Je verschuilen achter "wat een politicoloog zou zeggen" is geen valide argument.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:09 schreef Speth het volgende:
[..]
Wat alleen mijn argument versterkt dat wanneer je de VS als een theocratie beschouwt - wat iedere beetje serieuze politicoloog en theoloog als gelul zal bestempelen -
In de wet staat niet wat goed is en wat kwaad: er staat alleen wat niet mag. Er staat niet: "vrijheid is goed".quote:Nederland dat OOK is. Wij kennen dat onderscheid immers ook in allerlei aspecten van ons rechtsstelsel.
Dat laatste voeg jij eraan toe vanuit jouw perspectief. Een hindoe maakt het onderscheid tussen 'goed' en 'kwaad', als intrinsieke eigenschappen van een persoon niet, maar geeft richtlijnen over hoe te handelen.quote:Sterker nog, ook India kent vastgestelde regels gebaseerd op een idee over wat slecht is (en dus over wat goed is),
Dat zijn wetten die op onze wetsvormen gestoeld zijn.quote:vrijwel ieder land keurt het zonder reden vermoorden van mensen onder alle omstandigheden af.
Natuurlijk hebben zij normen en waarden. Zij zien die alleen niet als een exponent van de strijd tegen het kwaad.quote:Dat het hindoeisme, taoisme en andere godsdiensten geen expliciete concepten van een duivel en een god in tweestrijd hebben betekent niet dat zij gedragingen niet afkeuren op basis van bepaalde normen en waarden.
En niet als goed en kwaad.quote:Dat zij die classificaties niet benoemen als duivels of goddelijk is irrelevant.
Het gaat erom, dat in het politiek handelen van de VS God en de duivel centraal staan. Een staat met God aan het hoofd, da's een theocratie. Bush: "We do not claim to know all the ways of Providence, yet we can trust in them, placing our confidence in the loving God behind all of life, and all of history.", State of the world address, 2003.quote:Kortom: waar jij de VS op bekritiseert, namelijk dat het een strikte scheiding propageert tussen wat slecht is en wat goed is op religieuze basis, is iets wat je in elk land wel in meer of mindere mate aantreft, al dan niet op religieuze basis. Al deze landen, waaronder de VS, kennen ook andere invloeden dan alleen religieuze die hun rechtsstelsel en overheid hebben gevormd tot wat ze nu zijn, die jij negeert door te zeggen dat de invloed van classificaties in "goed" en "fout" vanuit het christendom bepalend zijn voor het al dan niet aanwezig zijn van een theocratie. Dat is niet zo.
Kijk naar die 41% waarbij "none" staat.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:07 schreef -DailaLama- het volgende:
Sterker nog: Het staaatshoofd van NL is Nederlands Hervormd. Dat zijn maar 13% van de Nederlanders. Beetje vreemd ...
Je hebt het over Bush, de man. Niet over Amerika en haar Staatsvorm.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:50 schreef Floripas het volgende:
Het gaat erom, dat in het politiek handelen van de VS God en de duivel centraal staan. Een staat met God aan het hoofd, da's een theocratie. Bush: "We do not claim to know all the ways of Providence, yet we can trust in them, placing our confidence in the loving God behind all of life, and all of history.", State of the world address, 2003.
Bush tegen Abbas: "God told me to strike at al Qaida and I struck them, and then he instructed me to strike at Saddam, which I did, and now I am determined to solve the problem in the Middle East. If you help me I will act, and if not, the elections will come and I will have to focus on them."
Bush in Zuid-Afrika: "I believe God has called us into action. Our country has got a responsibility, we are a great nation, we are a wealthy nation, we have a responsibility to help a neighbour in need, a brother and sister in crisis."
(Dit begint op een Bushbash te lijken, maar dat is echt de bedoeling niet. Bush is gewoon de eenvoudigst te citeren persoon voor een niet-Amerikaan.)
Bush is het eenvoudigst aan te halen: iedereen hier kent hem.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Je hebt het over Bush, de man. Niet over Amerika en haar Staatsvorm.
Zoals je zelf al zegt, Amerika is meer dan dat papiertje. Dat is in een zeer progressieve tijd geschreven.quote:en boven alles is er een Grondwet die geen enkele melding van God maakt, maar wel een scheiding tussen kerk en staat.
Letter, geest.quote:Jij stelt de staatsvorm van de Verenigde Staten ter discussie. En die staatsvorm is nauwelijks gewijzigd in de afgelopen 25 jaar. Er zijn natuurlijk allerlei details aangepast over hoe de democratie in Amerika werkt, maar de essentiele staatsvorm is eigenlijk nauwelijks veranderd sinds de Tweede Wereldoorlog.
Neen. Hij wilde een verwijzing naar de oorsprong van Europa.quote:Verder: Balkenende heeft verklaard voorstander te zijn van het opnemen van Christelijk-Joodse waarden in de Europese Grondwet.
Ja, en die overeenkomstig zijn met de Ayatollah. Nou en?quote:Balkenende zelf, en zijn partij hebben uitspraken gedaan die erg vergelijkbaar zijn met Bush, met name op het gebied van bescherming van het ongeboren leven en het homohuwelijk.
Nee, geen leider zal de woorden van een andere leider gemakkelijk herhalen. Wat zegt Balkenende wel dan? :quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:57 schreef Floripas het volgende:
Balkenende zegt nooit en te nimmer: "God zal ons leiden in deze netelige kwestie," of: "Dit is het werk van de duivel".
Het is ook niet bedoeld als argument, maar als illustratie van hoe vergezocht ik deze stelling vind.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:50 schreef Floripas het volgende:
Neenee, je begrijpt het toch verkeerd
[..]
Hoe es op met dit soort interjecties. Je verschuilen achter "wat een politicoloog zou zeggen" is geen valide argument.
Denkraam... Marten Toonder lezer zeker?quote:[..]
In de wet staat niet wat goed is en wat kwaad: er staat alleen wat niet mag. Er staat niet: "vrijheid is goed".
Een land is trouwens meer dan z'n rechtsstelsel en z'n officiele staatsopbouw.
De strijd tussen goed en kwaad speelt in ons denkraam een veel kleinere rol.
Hij maakt het niet expliciet. Over de hele wereld zijn bepaalde basisgedragsregels dominant; geen zinloos gemoord, geen diefstal, geen overspel, enzovoorts, wat eerder doet denken aan een universele menselijke regel dan iets dat slechts van toepassing is op het christendom. Hoewel in bepaalde gebieden deze regels gebogen worden (eerwraak in moslimlanden, geaccepteerde politieke moorden in china en het romeinse rijk, duels in Frankrijk, enzovoorts), zal iedereen op de wereld verdriet hebben als een dierbare vermoord wordt, bij een dergelijke daad wordt dus schade aangericht en is dus maatschappelijk ongewenst. Het Christendom heeft de beweegredenen van de moordenaar gelegd bij een duivel (althans, op een gegeven moment), maar dat betekent niet dat moord in andere culturen niet als kwaadaardig, of liever gezegd als onwenselijk en slecht wordt gezien. Ik geloof ook niet in een god en een duivel, toch erken ik het bestaan van goede en kwade daden, puur omwille van de gevolgen ervan. De Hindoe zou er misschien een andere uitleg voor hebben dan de mijne (een psychologische), maar hij zou het eveneens afkeuren. Het Christendom is op dat gebied slechts een uitleg van een universeel iets.quote:[..]
Dat laatste voeg jij eraan toe vanuit jouw perspectief. Een hindoe maakt het onderscheid tussen 'goed' en 'kwaad', als intrinsieke eigenschappen van een persoon niet, maar geeft richtlijnen over hoe te handelen.
Jij gaat er echter van uit dat de beweegredenen van de hele Amerikaanse regering, inclusief de principes waarop haar regeringsvorm gestoeld is, kwade inblazingen van de duivel als oorzaak zien van de moordpartijen van Saddam Hoessein, of de schietpartij op Columbine. Enkelen zullen deze mening aanhangen, maar lang niet allemaal (een groot gedeelte van de VS is helemaal niet Christelijk). Verder zijn er, zoals ik al eerder zei, andere invloeden dan alleen het Christendom geweest op de vorming van de Amerikaanse staat, de principes van democratie zijn ouder dan het Christendom, verder zijn er humanisten en verlichten geweest die allemaal hun invloed hebben gehad.quote:[..]
Dat zijn wetten die op onze wetsvormen gestoeld zijn.
Het afkeuren van moord wil nog niet zeggen dat je er een 'kwade agitator' achter ziet. Het kan natuurlijk ook een heel praktische reden hebben: het loopt in de soep als mensen elkaar zomaar mogen vermoorden.
Voor mij als niet-christen hebben de woorden goed en kwaad een totaal andere lading dan voor een christen, toch erken ik het bestaan ervan.quote:[..]
Natuurlijk hebben zij normen en waarden. Zij zien die alleen niet als een exponent van de strijd tegen het kwaad.
[..]
En niet als goed en kwaad.
Ik denk niet dat het een Bushbash is, maar op wishful thinking lijkt het wel heel erg... Zie maartena's reply voor een reactie op de citaten die je noemt.quote:[..]
Het gaat erom, dat in het politiek handelen van de VS God en de duivel centraal staan. Een staat met God aan het hoofd, da's een theocratie. Bush: "We do not claim to know all the ways of Providence, yet we can trust in them, placing our confidence in the loving God behind all of life, and all of history.", State of the world address, 2003.
Bush tegen Abbas: "God told me to strike at al Qaida and I struck them, and then he instructed me to strike at Saddam, which I did, and now I am determined to solve the problem in the Middle East. If you help me I will act, and if not, the elections will come and I will have to focus on them."
Bush in Zuid-Afrika: "I believe God has called us into action. Our country has got a responsibility, we are a great nation, we are a wealthy nation, we have a responsibility to help a neighbour in need, a brother and sister in crisis."
(Dit begint op een Bushbash te lijken, maar dat is echt de bedoeling niet. Bush is gewoon de eenvoudigst te citeren persoon voor een niet-Amerikaan.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |