Dat zijn toch van die takjes die moeten gaan drijven (of was het nou juist zinken?) als de thee 'goed' is? Die heeft een kennis eens voor me meegenomen uit China, was inderdaad erg lekker!quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:32 schreef SeLang het volgende:
Ik drink in het weekend altijd van die echte Taiwanese Oolong thee (van die bolletjes die zich onvouwen in twijgjes met 2 of 3 blaadjes).
Dat spul staat trouwens stijf van de cafeine dus ik wordt er helemaal hyper van
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier in Taiwan kun je thee trouwens eerst proeven voordat je koopt.
Ook gezellig om te doen, beetje ouwehoeren en theeproeven. Daar kun je gewoon een paar uur aan besteden.
En dat spul groeit gewoon hier in de buurt
[afbeelding]
Het zijn eerst bolletjes die blijven drijven, maar na een paar seconden zinken ze en ontvouwen ze zich tot blaadjes. Overigens zijn hiet ook weer vele soorten in.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 16:24 schreef Quinazoline het volgende:
[..]
Dat zijn toch van die takjes die moeten gaan drijven (of was het nou juist zinken?) als de thee 'goed' is? Die heeft een kennis eens voor me meegenomen uit China, was inderdaad erg lekker!
volgens mij zijn ze ook errug gezond voor je (ondanks de hoeveelheid cafeïnequote:Op zaterdag 15 oktober 2005 15:32 schreef SeLang het volgende:
Ik drink in het weekend altijd van die echte Taiwanese Oolong thee (van die bolletjes die zich onvouwen in twijgjes met 2 of 3 blaadjes).
Dat spul staat trouwens stijf van de cafeine dus ik wordt er helemaal hyper van
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier in Taiwan kun je thee trouwens eerst proeven voordat je koopt.
Ook gezellig om te doen, beetje ouwehoeren en theeproeven. Daar kun je gewoon een paar uur aan besteden.
En dat spul groeit gewoon hier in de buurt
[afbeelding]
Meestal bij de degelijke reform/natuur winkels.quote:
Zal eens een keer gaan kijken, thanxquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:19 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Meestal bij de degelijke reform/natuur winkels.![]()
Youre welcome.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:23 schreef Brunette het volgende:
[..]
Zal eens een keer gaan kijken, thanx![]()
Kaneelthee,quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:31 schreef Vicky het volgende:
Winterglow van Pickwick.... JUMMIEEE
en kaneelthee
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat je het water voor de thee moet laten doorkoken?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Belangrijkste voor thee:
Water goed door laten koken, een minuut of 2, nooit een waterkoker gebruiken, dat zuigt, maar een gewoon keteltje.
Geen theezakjes kopen, maar losse thee, de fabrikanten stoppen de rotzooi in de zakjes.
Pot omspoelen met kokend water voor je er wat in doet.
Thee goed laten trekken.
Het water moet doorkoken voordat je er thee mee zet.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:01 schreef Thorical het volgende:
[..]
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat je het water voor de thee moet laten doorkoken?
Ik heb nl altijd gelezen dat theewater niet mag koken, alleen tegen de kook aan zijn de kleine belletjes.
Het water zal dan tegen de 90" zijn. Kijk maar eens op een thee site bv simon levelt
Ik heb het weer eens doorgelezen en je hebt gelijk PVD.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het water moet doorkoken voordat je er thee mee zet.
Dus, Water een paar minuten goed laten koken, dat haalt oa de kalk uit het water, en zorgt dan dat je thee helder blijft en geen kalklaagje op je thee gaat drijven.
Als het water dan goed heeft doorgekookt, dan verwarm je de pot voor met een scheut heet water uit de keten en je spoelt hem daar mee om.
Dat water giet je weg en dan doe je de pot vol met water.
Nu pas gaat de thee in de pot.
Dus niet het water met de thee erin laten koken!
Laten doorkoken haalt de kalk niet uit het water, maar zorgt er juist voor dat deze volledig in het water wordt opgelost. De damp die door het koken ontsnapt is kalkvrij. Het theewater zal dus steeds een hogere concentratie kalk gaan bevatten naarmate er meer water verdampt...quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het water moet doorkoken voordat je er thee mee zet.
Dus, Water een paar minuten goed laten koken, dat haalt oa de kalk uit het water, en zorgt dan dat je thee helder blijft en geen kalklaagje op je thee gaat drijven.
Als het water dan goed heeft doorgekookt, dan verwarm je de pot voor met een scheut heet water uit de keten en je spoelt hem daar mee om.
Dat water giet je weg en dan doe je de pot vol met water.
Nu pas gaat de thee in de pot.
Dus niet het water met de thee erin laten koken!
Maar gaat die kalk dan niet eerder een verbinding aan met de ketel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Laten doorkoken haalt de kalk niet uit het water, maar zorgt er juist voor dat deze volledig in het water wordt opgelost. De damp die door het koken ontsnapt is kalkvrij. Het theewater zal dus steeds een hogere concentratie kalk gaan bevatten naarmate er meer water verdampt...
je hebt een maximum concentratie (afhankelijk van de temperatuur... hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de maximale concentratie zal zijn). Zodra je boven deze concentratie komt, zal de kalk gaan neerslaan in korrels (poeder) en/of als ketelsteen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:41 schreef Thorical het volgende:
[..]
Maar gaat die kalk dan niet eerder een verbinding aan met de ketel.
Waarschijlik een stomme vraag maar toch?
BTW Ik heb de fluitketels hier weggooid omdat we konstant met een sauna zaten in de keuken en het een verspilling was van energie.
Weet trouwens iemand wat de "hardheid van het water in A'dam is ?
Ah, en waarom zitten ketels dan vol met "ketelsteen" ofwel kalk?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Laten doorkoken haalt de kalk niet uit het water, maar zorgt er juist voor dat deze volledig in het water wordt opgelost.
lees de post boven jouw post 'ns.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 07:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, en waarom zitten ketels dan vol met "ketelsteen" ofwel kalk?
Neequote:Op dinsdag 18 oktober 2005 08:21 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
lees de post boven jouw post 'ns.
Het water verdampt en de kalk blijft achter.
Ja!!! deze is lekker en ook mijn favoriet. Maar soms heb ik toch de neiging naar een andere smaak.quote:
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:54 schreef Chandler het volgende:
Wij drinken veelal andere thee soortjes die we hier in Groningen kopen.
Liefdes eiland
Oma's vruchtenmandje
etc etc etc, kan er nog wel een paar optypen maar weet de namen niet uit me hoofdben gek op gemixte theetjes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |