abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31377557
Hallo iedereen,

Ik ben er eindelijk achter waarom ik geen HAVO kon doen en waarom ik nu honderd herkansingen moet doen voor economie: ik heb dyscalculie. Dat is dus dyslectie voor cijfers zegmaar. Heeft iemand hier ook last van en zijn er misschien dingen die ik eraan kan doen zodat het wat afzwakt ofzo? Ik vind het echt zo'n hel, speel ik Monopolie en dan zeg ik 10 honderd duizend als het dit getal moet zijn: 1000.0000.

Thnx voor je aandacht.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:40:56 #2
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_31377601
dat getal is tien miljoen en schrijf je als volgt:
10.000.000

En voor de rest: nooit gehoord van dyscalculie. Ik dacht altijd dat het bij dyslexie inbegrpen zat dat je ook moeite met cijfers had
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:41:39 #3
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_31377615
Fijne naam heb je ook. En een heel grote avatar
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:43:00 #4
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_31377633
eeeuh tja, jammer voor je......

verkapt-heb-medelijden-met-mij-topic
pi_31377671
Psst. Achteraan beginnen. Dan om de 3 cijfers een puntje.

Dus 10.000.000 & niet 1000.0000.

Kras het in je arm, dan gaat het noooit meer fout!
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 09:46:40 #6
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31377697
- doppelt -

Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 09:47:10 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31377705
hoi,

Rekenen is het vreselijkste vak op school voor mij geweest
wiskunde, en economie ging nog wel, mits ik een rekenmachientje mocht gebruiken.

hoofdrekenen zit er hier niet in. wat ik wel altijd doe is ezelsbruggetjes gebruiken.

getallen omdraaien, is hier geen vreemd feit.
wanneer iemand 58 zegt schrijf ik 85, zo ook met 69 67 75 etc
een telefoonnummer moet ik dan ook altijd cijfertje voor cijfertje noteren anders gaat het fout
zo heb ik ook wanneer ik een getal zie staan, dat ik in mijn hoofd de getallen omdraai, en dus niet het juiste getal heb. (als je begrijpt wat ik bedoel)

maar ach troost je,
ik heb mijn hbo afgerond, en een fijne baan nu.
dus echt veel problemen met je toekomst krijg je niet, zolang je maar de beste weg voor jezelf uitzoekt
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31377786
Haha, thnx Ynske, ik ben blij dat ik niet de enige ken, altijd als ik mensen het probeer uit te leggen denken ze dat het weer een of ander verzinsel van me is. En over mijn nick: dat is gewoon mijn nick, die heb ik zelf niet verzonnen, ik heb gewoon leuke vriendinnen En over mijn avatar, ik zie hem hier wel klein :S Maar ik maak hem dan wel ff kleiner.

Maar goed, ik doe nu dus een secretariele opleiding, laatste jaar godzijdank, maar ik moet dus ook vaak nummers noteren van mensen, en dan moet ik inderdaad ook helemaal vragen of ze het cijfer voor cijfer willen zeggen.. En precies met die getallen die jij zegt Ynske, heb ik het ook... Wowie, ik ben niet de enige
pi_31378119
Lekker kut als je 112 moet bellen
Niet zo sexistisch! Een man kan ook stom werk doen, net als vrouwen!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:09:14 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378138
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:08 schreef Careca het volgende:
Lekker kut als je 112 moet bellen
daar heb je voorgeprogrammeerde toetsen voor
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378303
Het is zo fijn hé, om je probleem een naampje te kunnen geven! Dan hoef je je er niet meer mee bezig te houden en kun je je wentelen in zelfmedelijden! Al helemaaaal wanneer je meer mensen kunt vinden die denken hetzelfde te hebben! Hoe meer mensen, des te makkelijker het wordt om het als excuus te gebruiken!

Of ga je er toch nog steeds iets aan proberen te doen, nu je er een naampje aan hebt kunnen geven?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:20:53 #12
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378335
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:19 schreef RetepV het volgende:
Het is zo fijn hé, om je probleem een naampje te kunnen geven! Dan hoef je je er niet meer mee bezig te houden en kun je je wentelen in zelfmedelijden! Al helemaaaal wanneer je meer mensen kunt vinden die denken hetzelfde te hebben! Hoe meer mensen, des te makkelijker het wordt om het als excuus te gebruiken!

Of ga je er toch nog steeds iets aan proberen te doen, nu je er een naampje aan hebt kunnen geven?
looster
quote:
Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog
een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht,
klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht.

Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is,
met een neurologische achtergrond.

bronnetje
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378355
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:19 schreef RetepV het volgende:

Hebben ze "domheid" al in gebruik als excuus?
pi_31378376
Ik kan niet met inhoudsmaten rekenen (250 ml terugrekenen omdat onze maatbeker de maat in dl aangeeft, sta ik gerust 15 minuten zwaar over na te denken). Ik heb zo al menig recept verprutst.

Ik kon pas heel laat analoog klokkijken, nullen tellen moet ik mijn vinger op de nul houden die ik al geteld heb (en dan zeker vier keer opnieuw beginnen...). Termen dubbeltje en tientje heb ik lang doorelkaar gehaald, en ga zo maar door.

Hoofdrekenen kan ik maar met heel veel moeite dus (erg leuk, bijbaantje achter de kassa en met je uni kun je niet eens terugtellen....). Ik wilde nooit op maandag werken, dan was al het vlees voor de helft, de helft van 2.86 deed ik zoooooooooooooo lang over hahahaha. Menig omaatje mee over de zeik geholpen, helemaal als ik dan maar ging gokken.

Economie en wiskunde, drama's inderdaad. Godzijdank mocht je daar nog een rekenmachine gebruiken, maar ik ben nooit hoger gekomen dan een zes. En dat met veel moeite.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_31378406
Ik heb ook moeite met getallen als 75 en 57, weet ook nooit het verschil. Ook ben ik erg slecht in het uitspreken van getallen groter dan 1000 en jaartallen.
Dus bijvoorbeeld: 1856: dan zeg ik dingen als: 18, uhm 100... stilte.... vijfenzestig? nee... achtienhonderd zessenvijftig
Verder wel erg goed in rekenen, zolang het maar op papier staat en ik het niet hoor/moet uitspreken. Kan ook niet zo goed klokkijken, denk bij 18.00 altijd dat het 8 uur is en 21.00 vind ik helemaal lastig. Ook zie ik het verschil tussen half 5 en half 7, of tussen kwart voor drie en kwart over negen niet. Normaal heb ik hier nooit erg veel last van, niemand merkt het, ik kan mijn opleiding prima doen, HAVO gedaan met wiskunde a en b volledig. wat is het probleem?
Verder met mij niets aan de hand, geen rare diagnoses op dit vlak, zal wel een raar vrouwlijk mankement zijn?
pi_31378481
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:20 schreef Ynske het volgende:
looster
[..]
bronnetje
Ow, hier is de zelfmedelijden-cyclus al flink aan de gang. In plaats van je probleem aan pakken, ga je mij aanpakken.

Stel je voor dat jij verlamd zou zijn geraakt. Zou je leren met een rolstoel te rijden of zou je het als excuus gebruken om de hele dag op bed te kunnen blijven liggen?

Nou heb je dyscalculie. Zou je dan toch proberen te leren met je handicap om te gaan, of zou je het als excuus gebruiken om maar niet meer te hoeven rekenen?

Dat is wat ik bedoelde.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:29:55 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378533
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:27 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ow, hier is de zelfmedelijden-cyclus al flink aan de gang. In plaats van je probleem aan pakken, ga je mij aanpakken.

Stel je voor dat jij verlamd zou zijn geraakt. Zou je leren met een rolstoel te rijden of zou je het als excuus gebruken om de hele dag op bed te kunnen blijven liggen?

Nou heb je dyscalculie. Zou je dan toch proberen te leren met je handicap om te gaan, of zou je het als excuus gebruiken om maar niet meer te hoeven rekenen?

Dat is wat ik bedoelde.
waar haal je het überhaupt vandaan dat ik mijn dyscalculie probleem gebruik als excuus om niet te hoeven rekenen?
daar heb je rekenmachientjes voor, en voor andere dingen, duurt t misschien wat langer.
maar ik heb wel mijn opleidingen allemaal positief afgesloten en heb een goede baan

wat ik gewoon belachelijk vind, is het feit dat er mensen zoals jij zijn die altijd meteen beginnen te gillen, jullie stellen je aan, daar is niets van waar, en jullie gebruiken dat alleen als excuus.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378543
Ik heb het ook, voornamelijk met klokkijken ("Ik ben er om half vier!" "-het is al 4 uur geweest " en formules; de formule snap ik op zich wel, maar zodra je er cijfers in stopt, zie ik niet meer wat wat is en draai ik alles gerust om. Ik schrijf ook altijd 52 op als ik m'n huisnummer opschrijf, terwijl ik toch echt op 25 woon.
Maar ik geef hier de schuld aan engels, volg een tweetalige opleiding en er is ook zoveel engels, veel te verwarrend!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:33:11 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378601
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:30 schreef Syytön het volgende:
Ik heb het ook, voornamelijk met klokkijken ("Ik ben er om half vier!" "-het is al 4 uur geweest " en formules; de formule snap ik op zich wel, maar zodra je er cijfers in stopt, zie ik niet meer wat wat is en draai ik alles gerust om. Ik schrijf ook altijd 52 op als ik m'n huisnummer opschrijf, terwijl ik toch echt op 25 woon.
Maar ik geef hier de schuld aan engels, volg een tweetalige opleiding en er is ook zoveel engels, veel te verwarrend!
tis toch ook raar dat je bij 25 uitspreken eerst de 5 zegt...
je schrijft van links naar rechts dus dan staat de 5 er eerst

zo moet ik altijd lachen als iemand me in de auto vraagt waar moet ik naar toe...
dan zeg ik rechts en wijs naar links
gelukkig weet men nu inmiddels dat ze moeten gaan naar de kant die ik aanwijs
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378627
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
Hebben ze "domheid" al in gebruik als excuus?
Ik weet het niet, gebruik jij het dan als excuus?

Weet je, er zijn bij communicatie altijd een zender en meedere ontvangers. Als die niet op één lijn zitten, dan gaat de communicatie mis.

Nou kun je de zender EN de ontvangers afstemmen. Maar wat is handiger? De zender afstemmen op de ontvangers, of de ontvangers afstemmen op de zender? Het tweede natuurlijk. Als alle ontvangers op een onderling andere lijn zitten, kun je de zender afstemmen wat je wil, maar je zult nooit alle ontvangers bereiken. De ontvangers moeten zich dus op de zender afstemmen.

Zo ook bij communicatie op een forum. De zender kan alleen zijn best doen om een zo duidelijk mogelijk signaal af te geven, dwz. de schrijver van een post kan alleen zijn best doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat hij bedoelt. De ontvangers moeten zich op de zender afstemmen, dwz. de lezers van de post moeten hun best doen om te snappen wat er bedoeld wordt.

Eén van de dingen die je kunt doen is door niet gelijk je eerste reactie op te schrijven, maar eventjes laten bezinken wat je zojuist gelezen hebt. Echt hoor, je zult zien hoe goed het Fok! forum op zou knappen als iedereen dat eens deed.
pi_31378723
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:29 schreef Ynske het volgende:
wat ik gewoon belachelijk vind, is het feit dat er mensen zoals jij zijn die altijd meteen beginnen te gillen, jullie stellen je aan, daar is niets van waar, en jullie gebruiken dat alleen als excuus.
Volgens mij heb jij ook last van dyslectie en vooroordelen.

NERGENS schreef ik dat er niks van waar was of dat het niet bestaat. Lees het maar terug.

Ik schreef alleen maar dat een handicap voor veel mensen een handvat is om medelijden en sympathie op te wekken. Persoonlijk vind ik dat het domste wat je kunt doen. Zelfmedelijden is de snelste manier naar een minderwaardigheidscomplex, en minderwaardigheidscomplexen leiden vaak tot misbruik. Als je een handicap hebt moet je die proberen te overwinnen, niet proberen te gebruiken.

En nou zou ik je toch echt willen verzoeken om eerst te lezen en niet gelijk te veroordelen.

Misschien gebruikte ik wat te sarcastische bewoording, maar TS gebruikte imo te juichende bewoording.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:41:22 #22
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378784
Ja! Meld!

Ik herken me geheel in het verhaal van Ynske! Ge-etter met telefoonnummers, cijfers opschrijven, enz enz. Hoofdrekenen is een ramp, wiskunde nog meer. Ruim 8 uur studeren op een proefwerk en dan nog een 2 halen . Op een gegeven moment mocht ik tijdens wiskunde m'n huiswerk doen voor de andere vakken omdat het toch niet ging. Toen ik geconfronteerd werd met statistiek op de uni heb ik ongeveer 3 maanden bij m'n ouders weer gewoond om elke avond met m'n vader sommen te kunnen oefenen en oefenen en oefenen. Uiteindelijk met hakken over de sloot dat vak gehaald!

Kan me nog goed herinneren dat ik als kind na het zwemmen iets uit de snoepautomaat mocht halen voor een kwartje en ik dan altijd helemaal zenuwachtig werd want; ik wilde snoepje 82... Moest ik dan eerst de 2 of de 8 indrukken?

En ook nu heb ik er nog last van. Met de boodschappen doen, berekenen hoeveel 35% korting is op een bedrag en natuurlijk met het noteren van telefoonnummers en het invoeren van rekeningnummers als aan het internetbankieren ben. Ik moet echt alles dubbelchecken voordat ik het de deur uitdoe.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31378815
RetepV, jij begint meteen rare conclusies te trekken. Tuurlijk is het fijn dat je weet wat je hebt en dat je er met anderen over kunt praten dan, waar denk je dat al die stichtingen voor zijn dan? En zoals Ysnke al zegt: wie gebruikt het als excuus? Ik zit nu al de hele dag bevolkingscijfers in de computer te typen en als ik bij de kassa ergens afreken ga ik heus niet mijn portomonnee aan de cassiere geven en zeggen: hier, pak maar het totaal eruit. Als jij verlamd zou raken zou jij dus het liefst er met niemand over praten, zodat je tegen iedereen kan zeggen van: oh ik ben zo speciaal want ik praat er met niemand over en ik probeer alles te doen? En de enige die hier de zender stoort, lijk jij te zijn.

Het is gewoon handig om tips uit te wisselen over zulke dingen, als jij het niet hebt en denkt: wat moet ik hier nou mee, dan moet je gewoon niet reageren, want je kunt er niet over meepraten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45:35 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378870
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:38 schreef RetepV het volgende:

Misschien gebruikte ik wat te sarcastische bewoording, maar TS gebruikte imo te juichende bewoording.
T is al goed,
het kwam op mij behoorlijk hard over, juist omdat ik het heb geaccepteerd, en er t beste van maak.
en zielig zijn? neej dat ben ik niet, en wil ik ook niet zijn.
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:41 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ja! Meld!

En ook nu heb ik er nog last van. Met de boodschappen doen, berekenen hoeveel 35% korting is op een bedrag en natuurlijk met het noteren van telefoonnummers en het invoeren van rekeningnummers als aan het internetbankieren ben. Ik moet echt alles dubbelchecken voordat ik het de deur uitdoe.
%-en vreselijk lang leven een telefoon met rekenfunctie

enneh internetbankieren leuk he
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45:35 #25
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378871
Ohja, ik wilde heel graag psychologie studeren, maar daarvoor moest je wisA hebben gedaan... Toen heb ik nog zo'n test gedaan of ik op zo'n instituut in de zomer een certificaat kon halen. Ik vergeet noooit meer het gezicht van die mevrouw toen ik de uitslag kwam halen . Dat zag er ongeveer zo uit: .

En op m'n cito kwam er LBO uit, misschien nét MAVO, puur omdat ik 2 rekenvragen góed had ofzo. Uiteindelijk VWO op m'n gemakje gehaald en studeer begin volgend jaar af aan de universiteit.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')