Ik neem aan dat de verklaring voor deze bewering gestaafd is op een vraag / aanbod grafiekje met een balans die verstoord wordt door de prijs van arbeid aan de aanbodkant te binden aan een minimum. Maar goed, dit minimum is er ook zonder minimumloon aangezien theoretisch mensen niet voor minder gaan werken dan de hoogte van een uitkering.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:19 schreef Floripas het volgende:
Ik wil even centraal dat gedoe met het minumumloon uitvechten.
Er wordt wel beweerd door McCarthy en de zijnen, dat het afschaffen van het minimumloon meer banen oplevert. Even een paar constateringen:
- In landen waar geen minimumloon is, of waar het minimumloon lager is, is er niet per se meer werkgelegenheid dan in Nederland, waar wel een minimumloon is. In de VS ligt het werklozenpeil hoger dan hier, en het de koopkracht van de onderloners is er veel lager dan hier.
- Het bevriezen van het minimumloon van de afgelopen jaren heeft niet méér werk opgeleverd.
Waar komt toch dat sprookje vandaan?
Dat was ook niet mijn bedoeling, ik geef je alleen het economische modelletje waarop deze bewering gebaseerd is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:50 schreef Floripas het volgende:
Waar het mij om gaat, is dat dit altijd maar weer geroepen wordt, zonder dat er daadwerkelijk naar de feiten wordt gekeken. Ik heb er nog nooit overtuigend bewijs voor gezien, en jij levert het me ook niet.
Economie is, in tegenstelling tot wat wel beweerd wordt, absoluut geen exacte wetenschap. Ik heb daar laatst enkele aardige artikelen over gelezen van wetenschapsfilosofen. Hun stellingen:quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat was ook niet mijn bedoeling, ik geef je alleen het economische modelletje waarop deze bewering gebaseerd is.
In theorie. Dat is allemaal "gezond verstand", oftwel common knowledge. Dat daar vaak foute aannames in zitten, moge toch wel genoeglijk bekend zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk in te zien dat minimumloon er voor zorgt dat er banen verloren gaan? Als een bedrijf verlies zou maken op een werknemer wordt die werknemer niet aangenomen of bij een verhoging van het minimumloon en al bestaand dienstverband vliegt die werknemer eruit.
Ik heb niet gezegd dat een minimumloon armoe bestrijdt, maar ik weet wel dat de mensen die minimumloon hebben daar behoorlijk blij mee zijn.quote:Als het werkelijk zo was dat het minimumloon zo goed zou zijn om armoede te bestrijden, waarom verhogen we dat minimumloon dan niet direct naar 20 euro per uur of naar 100 euro per uur of vul maar een aantal euro per uur in? (Even los van de Nederlandse situatie waarin uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon.)
Bullshit. Wat denk jij wat mensen doen met een loon dat zo belachelijk laag is dat ze er niet van rond kunnen komen? Precies, die nemen een 2e baan; zelfde probleem met werkeloosheid, alleen met mensen die zich helemaal uit de naad moeten werken om een beetje redelijk te kunnen leven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk in te zien dat minimumloon er voor zorgt dat er banen verloren gaan? Als een bedrijf verlies zou maken op een werknemer wordt die werknemer niet aangenomen of bij een verhoging van het minimumloon en al bestaand dienstverband vliegt die werknemer eruit.
Als het werkelijk zo was dat het minimumloon zo goed zou zijn om armoede te bestrijden, waarom verhogen we dat minimumloon dan niet direct naar 20 euro per uur of naar 100 euro per uur of vul maar een aantal euro per uur in? (Even los van de Nederlandse situatie waarin uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon.)
Natuurlijk is het geen wet van Meden en Perzen, dus je kan niet voor elk individueel geval beoordelen of het zo zal uitpakken. In grote lijnen is het imho volstrekt begrijpelijk dat het wel zo zal zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:04 schreef Floripas het volgende:
In theorie. Dat is allemaal "gezond verstand", oftwel common knowledge. Dat daar vaak foute aannames in zitten, moge toch wel genoeglijk bekend zijn.
Die mensen hebben vaak echter niet hun baan dankzij het minimumloon, maar ondanks het minimumloonquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:04 schreef Floripas het volgende:
Ik heb niet gezegd dat een minimumloon armoe bestrijdt, maar ik weet wel dat de mensen die minimumloon hebben daar behoorlijk blij mee zijn.
In de huidige situatie zou het denk ik niet vreselijk veel uitmaken, omdat bijna iedereen aan de onderkant onder een CAO valt. Misschien dat het goed zou zijn om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:04 schreef Floripas het volgende:
Ik wil niet ook zeggen dat er geen optimum is, het gaat me juist om de situatie nu: zou het afschaffen van het minimumloon echt meer banen opleveren? Wie zegt mij dat?
Dus in jouw voorbeeld zijn er zelfs 2 banen die verloren zouden zijn gegaan met een (hoger) minimumloon? Hoe spreekt dit voor het minimumloon in termen van werkloosheid?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:12 schreef Nickthedick het volgende:
Bullshit. Wat denk jij wat mensen doen met een loon dat zo belachelijk laag is dat ze er niet van rond kunnen komen? Precies, die nemen een 2e baan; zelfde probleem met werkeloosheid, alleen met mensen die zich helemaal uit de naad moeten werken om een beetje redelijk te kunnen leven.
Wat is er mis met het verhogen van de arbeidsproductiviteit? Dat betekent alleen maar meer inkomsten, ook voor de werknemers.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:12 schreef Nickthedick het volgende:
Als het afschaffen van het minimumloon 1 ding doet, dan is het wel het opschroeven van de arbeidsproductiviteit; wat in Nederland trouwens al gigantisch hoog is. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van bedrijven om deze arbeidsproductiviteit te waarborgen en niet die van de werknemer.
Ik moet een genie als jij toch niet de beginselen van de economie uitleggen? De vraag naar werknemers zal stijgen als er geen minimumloon is, maar omdat het aantal mensen die meerdere banen moeten aannemen om rond te komen ook stijgt is er dus geen sprake van minder werkeloosheid.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dus in jouw voorbeeld zijn er zelfs 2 banen die verloren zouden zijn gegaan met een (hoger) minimumloon? Hoe spreekt dit voor het minimumloon in termen van werkloosheid?
Arbeidsproductiviteit kan je op vele andere wijzen verhogen; dat heet innovatie, en daar hebben we allemaal iets aan. Arbeidsproductiviteit verhogen door mensen te misbruiken vind ik te ver gaan.quote:Wat is er mis met het verhogen van de arbeidsproductiviteit? Dat betekent alleen maar meer inkomsten, ook voor de werknemers.
Het gaat me niet om de wetmatigheid ervan, het gaat me erom dat zo veel mensen ervanuit gaan dat het zo is, terwijl ik daar nog nooit bewijzen voor heb gezien.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Natuurlijk is het geen wet van Meden en Perzen, dus je kan niet voor elk individueel geval beoordelen of het zo zal uitpakken. In grote lijnen is het imho volstrekt begrijpelijk dat het wel zo zal zijn.
[..]
Zeg jij. Die mensen hebben ook een baan omdat ze niet op lonen kapot hoeven te concurreren met de buurman.quote:Die mensen hebben vaak echter niet hun baan dankzij het minimumloon, maar ondanks het minimumloon
[..]
Weer een premisse.quote:In de huidige situatie zou het denk ik niet vreselijk veel uitmaken, omdat bijna iedereen aan de onderkant onder een CAO valt. Misschien dat het goed zou zijn om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan.
Je vraagt nu van mij een normatief antwoord op een vraag die helemaal niet normatief gesteld is. Ik zou liever niet zien dat iemand erg veel uur moet werken voor nop, maar dat is niet de vraag die voorlag.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:34 schreef Nickthedick het volgende:
Ik moet een genie als jij toch niet de beginselen van de economie uitleggen? De vraag naar werknemers zal stijgen als er geen minimumloon is, maar omdat het aantal mensen die meerdere banen moeten aannemen om rond te komen ook stijgt is er dus geen sprake van minder werkeloosheid.
Behalve natuurlijk als jij het ok vindt dat mensen die 60-70 uur per week werken het verdienen om in een krot te wonen en elke dag droog brood eten; dan is er natuurlijk geen enkel probleem in jouw standpunt.
Weer dat normatieve? Wat is dat toch?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:34 schreef Nickthedick het volgende:
Arbeidsproductiviteit kan je op vele andere wijzen verhogen; dat heet innovatie, en daar hebben we allemaal iets aan. Arbeidsproductiviteit verhogen door mensen te misbruiken vind ik te ver gaan.
Just answer te fuckin' question en probeer niet af te wijken van mijn standpunt door te pretenderen dat ik jou misleid. Ik heb mijn standpunt 2 keer duidelijk gemaakt; antwoord er dan ook op.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:45 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je vraagt nu van mij een normatief antwoord op een vraag die helemaal niet normatief gesteld is. Ik zou liever niet zien dat iemand erg veel uur moet werken voor nop, maar dat is niet de vraag die voorlag.
[..]
Weer dat normatieve? Wat is dat toch?
Hoho, jij koppelt 2 alinea's aan elkaar met het woord behalve. Dus het beschreven principe van alinea 1 zou niet opgaan indien ik me kon vinden in alinea 2. Het leek me niet logisch, maar wie ben ik om tegen zoiets in te gaan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:50 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Just answer te fuckin' question en probeer niet af te wijken van mijn standpunt door te pretenderen dat ik jou misleid. Ik heb mijn standpunt 2 keer duidelijk gemaakt; antwoord er dan ook op.
Tsjah, wat zou je als bewijs aanvaarden?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:40 schreef Floripas het volgende:
Het gaat me niet om de wetmatigheid ervan, het gaat me erom dat zo veel mensen ervanuit gaan dat het zo is, terwijl ik daar nog nooit bewijzen voor heb gezien.
Als ze beiden een baan zouden hebben zouden de werkgevers op loon en arbeidsomstandigheden moeten concurreren i.p.v. dat zij op loon zouden moeten concurreren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:40 schreef Floripas het volgende:
Zeg jij. Die mensen hebben ook een baan omdat ze niet op lonen kapot hoeven te concurreren met de buurman.
We hebben het over aantasting van het minimumloon, niet de uren (lezen).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoho, jij koppelt 2 alinea's aan elkaar met het woord behalve. Dus het beschreven principe van alinea 1 zou niet opgaan indien ik me kon vinden in alinea 2. Het leek me niet logisch, maar wie ben ik om tegen zoiets in te gaan?
Vermoedelijk wil je dat ik op die eerste alinea reageer en het woord "behalve" negeer. Prima, bij deze.
Laten we uitgaan van een minimumloon van 0,- euro. Wat zou er dan gebeuren als je dat naar 8 euro zou brengen? Zouden de mensen die onder de 8 euro verdienden hun baan kwijtraken en de mensen die meer verdienden hun baan houden? Ik vermoed van wel. (Eigenlijk is het dan al flink meer dan die 8 euro vanwege belastingen, maar soit.)
Jij stelt nu daartegenover dat een verlaging van het minimumloon, niet leidt tot meer banen. Je stelt echter tegelijkertijd dat er wel meer vraag zal zijn naar arbeid. Dus niet meer banen, wel meer arbeid = langer werken. Waar haal je echter vandaan dat er niet meer banen zouden zijn?
Waar ik kom met een argument dat verhoging van het minimumloon leidt tot minder banen en het omgekeerde dus aannemelijk maak stel je er imho weinig tegenover anders dan het argument dat de hoeveel te verrichten arbeid deelbaar zou zijn tegen een hoger loon.
Je stelt toch dat mensen meer uur moeten werken tegen een verlaagd loon waardoor de vlieger niet opgaat dat meer mensen aan het werk zouden kunnen komen? Of lees ik nu echt heel slecht?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:27 schreef Nickthedick het volgende:
We hebben het over aantasting van het minimumloon, niet de uren (lezen).![]()
Productie moet helemaal niet altijd omhoog. Als de producent dingen produceert die de consument niet wil is het nogal zinloos om de productie omhoog te schroeven. Makkelijker is het in dat geval of om de werknemer te ontslaan of om inderdaad die werknemer wat anders te laten doen. Niet dat dat kan doordat het minimumloon er plotseling is, dat kon al.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:27 schreef Nickthedick het volgende:
Je eerste alinea (denk ik) sloeg helemaal nergens op. Werkgevers laten hun krachten werken onafhankelijk van het minimumloon; zolang het de werkgever iets oplevert, er wordt dus niemand ontslagen. Als jij denkt dat een werkgever zijn productie bewust terugbrengt omdat mensen teveel kosten, dan zit je flink fout. Productie moet altijd omhoog; de werkgever zal dus efficienter moeten werken.
Mocht het al voor hogere lonen zorgen dan zijn andere mensen meer geld kwijt voor hun bestedingen. Mijn vraag aan jou is dus: hoe?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:27 schreef Nickthedick het volgende:
Verhoging van het minimumloon creeert ook koopkracht.
Werkgevers zouden niet kijken naar wat de werknemer hen zouden kunnen opleveren? Natuurlijk kijken ze daarnaar. De vraag is echter of de werknemer genoeg kan toevoegen wat meer waarde heeft dan het minimumloon.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:27 schreef Nickthedick het volgende:
Mijn punt is: dat je niet moet kijken naar wat een werknemer kost, maar naar wat een werknemer je kan opleveren. Dit soort ijskoude kapitalisme levert uiteindelijk niets op; we hebben een paar mensen met veel geld, maar ze kunnen niet eens degelijk produceren.
omdat ze 2 of meer banen in beslag nemen, wellicht bij verschillende werkgevers.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je stelt toch dat mensen meer uur moeten werken tegen een verlaagd loon waardoor de vlieger niet opgaat dat meer mensen aan het werk zouden kunnen komen? Of lees ik nu echt heel slecht?
Sorry, schreef ik productie? Ik bedoelde productiviteit. Een bedrijf die ongelimiteerd over werkkracht kan beschikken wordt een lui bedrijf die niets aan innovatie zal doen.quote:Productie moet helemaal niet altijd omhoog. Als de producent dingen produceert die de consument niet wil is het nogal zinloos om de productie omhoog te schroeven. Makkelijker is het in dat geval of om de werknemer te ontslaan of om inderdaad die werknemer wat anders te laten doen. Niet dat dat kan doordat het minimumloon er plotseling is, dat kon al.
Wederom innovatie; het probleem is echter dat er een hele pseudo-economie bestaat die helemaal niets met productie, loon of werk te maken heeft namelijk: speculeren, huizenmarkt en enorm veel dienstverlenende instellingen. Deze pseudo-economie is voornamelijk de oorzaak van de prijsstijgingen waar jij het over hebt.quote:Mocht het al voor hogere lonen zorgen dan zijn andere mensen meer geld kwijt voor hun bestedingen. Mijn vraag aan jou is dus: hoe?
Dat is waar, alleen moet er juist daarom een duidelijke grens zijn voor een minimumloon (wat ik op z'n huidige niveau prima in orde vind). De toegevoegde waarde van een werknemer is niet alleen toe te rekenen aan de werknemer zelf, maar ook aan de middelen die de werkgever zijn werknemers geeft. Wederom kom ik uit op innovatie (helaas).quote:Werkgevers zouden niet kijken naar wat de werknemer hen zouden kunnen opleveren? Natuurlijk kijken ze daarnaar. De vraag is echter of de werknemer genoeg kan toevoegen wat meer waarde heeft dan het minimumloon.
Damnit word jij per topic betaald of zo?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:19 schreef Floripas het volgende:
Er wordt wel beweerd door McCarthy en de zijnen, dat het afschaffen van het minimumloon meer banen oplevert. Even een paar constateringen:
- In landen waar geen minimumloon is, of waar het minimumloon lager is, is er niet per se meer werkgelegenheid dan in Nederland, waar wel een minimumloon is. In de VS ligt het werklozenpeil hoger dan hier, en het de koopkracht van de onderloners is er veel lager dan hier.
- Het bevriezen van het minimumloon van de afgelopen jaren heeft niet méér werk opgeleverd.
Economie is inderdaad geen exacte wetenschap. Het psychologische component is van een zeer groot, doch door velen onderschat belang. Trouwens, ik kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig nog economen zijn die met een strakke smoel beweren dat de homo economicus van toepassing is op de gemiddelde consument. Dat begrip is te vlak en houdt geen rekening met exogene factoren. In de verschillende economische modellen wordt hier ook duidelijk rekening mee gehouden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 19:23 schreef Floripas het volgende:
[..]
Economie is, in tegenstelling tot wat wel beweerd wordt, absoluut geen exacte wetenschap. Ik heb daar laatst enkele aardige artikelen over gelezen van wetenschapsfilosofen. Hun stellingen:
- Economen hebben nog nooit iets kunnen voorspellen, ook al proberen ze constant het beleid te beinvloeden.
- Economen gebruiken meer wiskunde dan eigenlijk nodig is om maar exact te lijken.
- Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele wetmatigheid te vinden in de economie. "Mensen streven naar meer welvaart" is zo'n economisch uitgangspunt, terwijl er genoeg mensen zijn die helemaal niet geinteresseerd zijn in materiele groei; veel te veel om te verwaarlozen.
- Economen gaan uit van een homo economicus. Die bestaat niet: mensen worden ingegeven door meer dan afweging prijs-kwaliteit. Emotie, groepsgedrag, religie, status, al dat speelt een rol bij ons economisch gedrag.
De hoogte van het minimumloon is onlosmakelijk verbonden aan loonontwikkelingen, koopkrachtsplaatjes en prijsontwikkelingen. Het is het bedrag wat een mens nodig heeft om een bepaald bestaansminimum te garanderen. Die garantie bestrijdt armoede.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Als het werkelijk zo was dat het minimumloon zo goed zou zijn om armoede te bestrijden, waarom verhogen we dat minimumloon dan niet direct naar 20 euro per uur of naar 100 euro per uur of vul maar een aantal euro per uur in? (Even los van de Nederlandse situatie waarin uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon.)
Al zou ik me zeker niet willen scharen onder Mccarthy en de zijnen, wil ik hier wel even op in gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:19 schreef Floripas het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |