abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31359613
Vinden jullie het ook belachelijk hoe er met landbouwsubsidies omgesprongen wordt.
Hier in twello bijvoorbeeld; boeren gaan failliet omdat ze geen subsidie ontvangen, terwijl ze in deventer gewoon veder kunnen gaan doordat ze gesponserd worden door Nestle (Zwiters bedrijf!!1).
Ik zelf leg de fout bij Paars .
Twello Rulezzzzzzz
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:49:37 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_31359712
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:40 schreef Mark_Hartink het volgende:
Ik speel met wit!
GNU Terry Pratchett
  Overall beste user 2022 dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:49:43 #3
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31359713
Ja, en ik leg de fout bij het kabinet van Pietje de Jong, want wat weet een een duikbootkapitein nou van de varkensteelt?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:50:15 #4
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_31359719
quote:
Vinden jullie het ook belachelijk hoe er met landbouwsubsidies omgesprongen wordt.
Hier in twello bijvoorbeeld; boeren gaan failliet omdat ze geen subsidie ontvangen, terwijl ze in deventer gewoon veder kunnen gaan doordat ze gesponserd worden door Nestle (Zwiters bedrijf!!1).
Dan moeten ze d'r werk beter doen, dan hebben ze geen subsidies nodig Pauper boeren
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_31360077
lol .. grootste gedeelte van alle landbouw subsidies gaan naar frankrijk die slokken veeeeeeeeeel te veel op
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_31360222
quote:
Wat is nu precies je punt ?

Inderdaad belachelijk die landbouwsubsidies, lekker afschaffen. Uit je voorbeeld blijkt dat we op de goede weg zijn
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:29:59 #7
54647 tillaard
levensgenieter
pi_31360413
Fuck, nou regende het laatst weer. Kutpaars
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:13:33 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31361266
Paars heeft er ook de schuld van dat Van Nistelrooy 'm niet meer omhoog krijgt, Spijkerman pokdalig is en André Hazes overleden.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:01:28 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31365326
bevoordelen van een bepaalde groep/mensen door overeid gaat altijd ten koste van anderen. dankje wel big government.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:04:31 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31365401
Lees de OP eens, voordat je CTRL+C, CTRL+V doet.

Daar worden boeren gesteund door Nestlé, een marktpartij dus, en andere boeren krijgen juist geen subsidie.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:11:08 #11
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31365584
nestle verdeelt de landbouwsubsidies die het weer van brussel krijgt flori,
zelf effe beter lezen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:42:31 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31366318
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:11 schreef McCarthy het volgende:
zelf effe beter lezen.
No, man.
Hoe kom je daar nu bij.
pi_31366416
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:42 schreef Floripas het volgende:
No, man.
Hoe kom je daar nu bij.
Blijkbaar wel
http://www.evertvermeer.n(...)8/instanceId/238051/
http://www.evertvermeerst(...)5/instanceId/238051/
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:08:51 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31366925
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:11 schreef McCarthy het volgende:
zelf effe beter lezen.
Nee, man. Het is heus niet zo dat bedrijven de lump sum die ze krijgen van Brussel herverdelen over hun eigen boeren.

De productiesubsidie en de verwerkingssubsidie worden hier door elkaar gehaald.
pi_31366937
Ze moesten toch laatst laten zien waar al die subsidies heengingen? ik vind echt dat ze die landbouwsubsidies moeten afbouwen/afschaffen in Nederland laten we dan maar importeren van de Derde Wereld hebben zij er ook nog wat aan..
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:14:29 #16
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31367043
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:50 schreef stinkie het volgende:

[..]

Dan moeten ze d'r werk beter doen, dan hebben ze geen subsidies nodig Pauper boeren
Precies, dan betrekken we onze landbouwproducten wel lekker goedkoop uit Afrika en Zuid-Amerika. Daar kappen ze oerbossen voor landbouwgrond waardoor de oorspronkelijke bevolking wordt verjaagd en diersoorten uitsterven, telen ze genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl er nauwelijks controle op is, en dit geheel uiteraard rijkelijk besprenkeld met bestrijdingsmiddelen die hier niet voor niets al tientallen jaren verboden zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door sungaMsunitraM op 11-10-2005 21:21:28 ]
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31370753
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:49 schreef Ulx het volgende:
Ja, en ik leg de fout bij het kabinet van Pietje de Jong, want wat weet een een duikbootkapitein nou van de varkensteelt?
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_31370964
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:09 schreef Mereltje het volgende:
Ze moesten toch laatst laten zien waar al die subsidies heengingen? ik vind echt dat ze die landbouwsubsidies moeten afbouwen/afschaffen in Nederland laten we dan maar importeren van de Derde Wereld hebben zij er ook nog wat aan..
Klein Vogelein op Groenen Tak.
Wat zingt ge een lustig lied.

Het probleem is niet de Nederlandse landbouwsubsidies, maar de Franse subsidies.
Dat Nederlandse boeren onevenredig profiteren is een gevolg van het feit dat de Franse Republiek de subsidies in stand wil houden.
Koste wat het kost.
Frankrijk is nog steeds een landbouwstaat, alhoewel ze op bepaalde terreinen behoorlijk geïndustrialiseerd is.
Eigenlijk is Frankrijk een van de meest achterlijke staten van Europa.
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_31371020
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:
telen ze genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl er nauwelijks controle op is, en dit geheel uiteraard rijkelijk besprenkeld met bestrijdingsmiddelen die hier niet voor niets al tientallen jaren verboden zijn.
Ten eerste is genetisch gemanipuleerd gewas geen probleem, sterker nog het is eigenlijk altijd sterker, voedzamer en ga zo maar door. Afrika zou er zeker erg veel profijt van kunnen hebben. Daarnaast zijn de gewassen ook zo ontwikkeld dat er geen of heel weinig bestrijdingsmiddel meer nodig is.

Genetisch is niet eng !
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:38:18 #20
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31371623
Of het gewas is zo gemanipuleerd dat het juist méér bestrijdingsmiddelen kan verdragen.

Ik ben BTW echt niet zo'n hippie die 'genetisch' per definitie eng vindt.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31407332
Ik las overigens gisteren een artikel waarin gesteld werd waarom we wel landbouwsubsidies moeten verstrekken en dat is precies dezelfde reden als waarom mensen zeggen dat ze afgeschaft moeten worden. Oneerlijke concurrentie. Boeren in Europa kunnen op prijs niet concurreren met boeren in het buitenland vanwege uiteen lopende redenen. Twee wereldoorlogen hebben ons echter geleerd dat we niet (totaal) afhankelijk willen zijn van het buitenland voor wat betreft de voedselvoorziening. We geven de boeren dus subsidie zodat ze de producten in Europa kunnen verbouwen en dat we dus altijd een interne bron van voedsel hebben als er door omstandigheden honger uitbreekt.

Daarnaast werd er ook getwijfeld aan de aanname van tegenstanders dat de vrije markt goed zou zijn voor Afrika. Als nml alle subsidies e.d. worden afgeschaft dan zal de VS Afrika gaan overspoelen met goedkopere rijst en zullen alle locale boeren zoveel mogelijk graan op de wereldmarkt gaan gooien om maar geld te verdienen. Dat zorgt weer voor een overschot in graan op de wereldmarkt en dus een dalende prijs.

Mijn mening is iig een meer dan een kwart gedraaid nu ik deze overwegingen onder ogen kreeg.
pi_31410089
Voedselkwaliteit is voor mij ook een belangrijke overweging. Die vind ik in Europa beter gewaarborgd dan daarbuiten. En de consument moet ook gewoon bereid zijn een eerlijke prijs voor de producten te betalen. De melkprijs voor een boer schijnt nu nog net zo hoog te zijn als 15 jaar geleden terwijl de kosten wel flink stegen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31410185
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:45 schreef du_ke het volgende:
terwijl de kosten wel flink stegen.
en de efficiente -> overschot -> dalende prijzen (gelijk blijven is ook dalen)
pi_31410385
Dalende prijzen waarbij de zo ongeveer efficientste landbouwers ter wereld hun hoofd nauwelijks nog boven wat kunnen houden.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:01:01 #25
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_31410466
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 12:59 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik las overigens gisteren een artikel waarin gesteld werd waarom we wel landbouwsubsidies moeten verstrekken en dat is precies dezelfde reden als waarom mensen zeggen dat ze afgeschaft moeten worden. Oneerlijke concurrentie. Boeren in Europa kunnen op prijs niet concurreren met boeren in het buitenland vanwege uiteen lopende redenen. Twee wereldoorlogen hebben ons echter geleerd dat we niet (totaal) afhankelijk willen zijn van het buitenland voor wat betreft de voedselvoorziening. We geven de boeren dus subsidie zodat ze de producten in Europa kunnen verbouwen en dat we dus altijd een interne bron van voedsel hebben als er door omstandigheden honger uitbreekt.

Daarnaast werd er ook getwijfeld aan de aanname van tegenstanders dat de vrije markt goed zou zijn voor Afrika. Als nml alle subsidies e.d. worden afgeschaft dan zal de VS Afrika gaan overspoelen met goedkopere rijst en zullen alle locale boeren zoveel mogelijk graan op de wereldmarkt gaan gooien om maar geld te verdienen. Dat zorgt weer voor een overschot in graan op de wereldmarkt en dus een dalende prijs.

Mijn mening is iig een meer dan een kwart gedraaid nu ik deze overwegingen onder ogen kreeg.
En ik maar denken dat een dalende prij goed is!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_31410560
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:01 schreef Ludwig het volgende:
Dat was dus idd ook eerst mijn mening maar toen ik dit zo las ligt het toch een stuk genuanceerder en is er toch ook een sterk punt te maken voor het aanhouden van de landbouwsubsidies en dat soort drempels.
pi_31410690
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:01 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Och als de inkomens stijgen mogen de prijzen ook wel stijgen.

Veel voedingsmiddelen zijn relatief veel goedkoper geworden. Een ei kost als sinds 1980 ongeveer 11 eurocent. Daarmee kost het reëel nog maar 15% van wat het in 1960 kostte. Nou zou je het gestegen welvaart kunnen noemen dat we nu veel meer eieren kunnen komen. Maar of dat de welvaart is die we nastreven?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:06:07 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31425911
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 12:59 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik las overigens gisteren een artikel waarin gesteld werd waarom we wel landbouwsubsidies moeten verstrekken en dat is precies dezelfde reden als waarom mensen zeggen dat ze afgeschaft moeten worden. Oneerlijke concurrentie. Boeren in Europa kunnen op prijs niet concurreren met boeren in het buitenland vanwege uiteen lopende redenen.
waarom is oneerlijke concurrentie een slecht iets? Zijn we een potje voetbal aan het spelen of zo?
quote:
Twee wereldoorlogen hebben ons echter geleerd dat we niet (totaal) afhankelijk willen zijn van het buitenland voor wat betreft de voedselvoorziening. We geven de boeren dus subsidie zodat ze de producten in Europa kunnen verbouwen en dat we dus altijd een interne bron van voedsel hebben als er door omstandigheden honger uitbreekt.
slecht argument. Doe gewoon net als met olie, leg noodvooraden aan. Mocht het te erg worden dan pleogen we een paar veldjes om

jij gaat bovendien uit van de veronderstelling dat de landbouw verdwijnt.
geloof ik niet .
quote:
hier heb je een punt maar ik kijk er anders tegen aan. GoedkopeRE rijst, dat is dus goed voor de rest voor de bevolking in Africa.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:09:49 #29
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31425958
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:45 schreef du_ke het volgende:
Voedselkwaliteit is voor mij ook een belangrijke overweging. Die vind ik in Europa beter gewaarborgd dan daarbuiten.
en daarom importeren we bananen en ander exotisch fruit. Omdat het zo onveilig is
quote:
En de consument moet ook gewoon bereid zijn een eerlijke prijs voor de producten te betalen. De melkprijs voor een boer schijnt nu nog net zo hoog te zijn als 15 jaar geleden terwijl de kosten wel flink stegen.
is dit niet gewoon ons economische systeem wat je nu beschrijft? moet dat op de schop?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:14:45 #30
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31426047
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:58 schreef du_ke het volgende:
Dalende prijzen waarbij de zo ongeveer efficientste landbouwers ter wereld hun hoofd nauwelijks nog boven wat kunnen houden.
... maar de in-efficiente wel ?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:21:15 #31
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31426160
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:05 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Dat was dus idd ook eerst mijn mening maar toen ik dit zo las ligt het toch een stuk genuanceerder en is er toch ook een sterk punt te maken voor het aanhouden van de landbouwsubsidies en dat soort drempels.
dus als het echt gratis wordt is dat niet goed
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:22:19 #32
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31426192
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Och als de inkomens stijgen mogen de prijzen ook wel stijgen.

Veel voedingsmiddelen zijn relatief veel goedkoper geworden. Een ei kost als sinds 1980 ongeveer 11 eurocent. Daarmee kost het reëel nog maar 15% van wat het in 1960 kostte. Nou zou je het gestegen welvaart kunnen noemen dat we nu veel meer eieren kunnen komen. Maar of dat de welvaart is die we nastreven?
de welvaart is dat je nu naast eieren (meer) andere dingen kan kopen.
pi_31426680
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:06 schreef McCarthy het volgende:
waarom is oneerlijke concurrentie een slecht iets? Zijn we een potje voetbal aan het spelen of zo?
Vrij markt concurrentie en de gedachte dat wij door oneerlijke concurrentie rijk zijn geworden en Afrika arm is gebleven er wordt dus idealistisch gedacht dat een vrije markt een stijging in de welvaart van Afrika betekent.
quote:
slecht argument. Doe gewoon net als met olie, leg noodvooraden aan. Mocht het te erg worden dan ploegen we een paar veldjes om
Noodvoorraden graan ? Ik vrees dat de opslagkosten veeel te hoog zijn. Olie kan je opslaan omdat het zowel waardevoller is per inhoud en omdat je ook nog kan speculeren op prijs. Daarnaast is het omploegen van een veldje eerder een 'lange' termijn optie als je het over hongersnood hebt.
quote:
jij gaat bovendien uit van de veronderstelling dat de landbouw verdwijnt.
geloof ik niet .
Boeren in Afrika kunnen goedkoper produceren, gooien al hun graan hier op de markt vanwege de voor hun gunstige prijs. Een overschot aan graan, prijs daalt, de Afrikaanse boeren gaan mee tot ver onder de prijs die een Europeaanse boer moet krijgen om z'n variabele kosten terug te verdienen, conclusie ze gaan failliet.
quote:
hier heb je een punt maar ik kijk er anders tegen aan. GoedkopeRE rijst, dat is dus goed voor de rest voor de bevolking in Africa.
Zonder geld kunnen ze ook geen rijst kopen, voor niets gaat de zon op. Met het overspoelen van de Afrikaanse markt met rijst uit Amerika worden de boeren werkloos, minder inkomen. Daarnaast zullen ze ook geen hoge opbrengensten meer uit Europa halen vanwege bovengenoemde reden.
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:21 schreef McCarthy het volgende:
dus als het echt gratis wordt is dat niet goed
Als het graan echt gratis wordt ? Het lijkt goed want he het graan is gratis, brood wordt veel goedkoper en ga zo maar door. Maar ondertussen, it bites you in the ass. De landbouwers worden werkloos, gaan uitkering trekken want kunnen niet allemaal ergens anders aan het werk etc. Nou valt dat in NL nog wel mee omdat we niet enorm veel boeren meer hebben maar over het algemeen gezien in Europa gaat de werkeloosheid er met vele procenten op 'vooruit' wat weer minder nationaal inkomen met zich meebrengt en dus minder economische groei.

Even in een notendop, tis al laat tenslotte
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:28:26 #34
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31427480
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:45 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Vrij markt concurrentie en de gedachte dat wij door oneerlijke concurrentie rijk zijn geworden en Afrika arm is gebleven er wordt dus idealistisch gedacht dat een vrije markt een stijging in de welvaart van Afrika betekent.
[..]

kan ik weinig mee
quote:
Noodvoorraden graan ? Ik vrees dat de opslagkosten veeel te hoog zijn. Olie kan je opslaan omdat het zowel waardevoller is per inhoud en omdat je ook nog kan speculeren op prijs. Daarnaast is het omploegen van een veldje eerder een 'lange' termijn optie als je het over hongersnood hebt.
[..]
noodvooraden zijn waarschijnlijk nog altijd goedkoper dan de subsidies die we nu uitgeven.
quote:
Zonder geld kunnen ze ook geen rijst kopen, voor niets gaat de zon op. Met het overspoelen van de Afrikaanse markt met rijst uit Amerika worden de boeren werkloos, minder inkomen. Daarnaast zullen ze ook geen hoge opbrengensten meer uit Europa halen vanwege bovengenoemde reden.
[..]

Als het graan echt gratis wordt ? Het lijkt goed want he het graan is gratis, brood wordt veel goedkoper en ga zo maar door. Maar ondertussen, it bites you in the ass. De landbouwers worden werkloos, gaan uitkering trekken want kunnen niet allemaal ergens anders aan het werk etc. Nou valt dat in NL nog wel mee omdat we niet enorm veel boeren meer hebben maar over het algemeen gezien in Europa gaat de werkeloosheid er met vele procenten op 'vooruit' wat weer minder nationaal inkomen met zich meebrengt en dus minder economische groei.
1. geld != welvaart
2. hint: http://bastiat.org/en/petition.html , net niet te lang gelukkig
3. het gaat om ruilen, die boeren kunnen nu wat anders gaan doen.
pi_31431014
Er valt in de landbouw wereld nog wel wat te reorganiseren hoor, nu werken er hooguit 2 boerderijen samen in een maatschap, dat kunnen er wel 50 worden. Bovendien vindt er nog te weinig specialisatie plaats, terwijl we het daar toch van moeten hebben. We kunnen m.b.t. tot graan totaal niet concurerren met Canada, waar 1 boerderij al net zoveel land heeft als de provincie Drenthe, dus laten we het ook maar niet proberen.
pi_31432350
Rondom het begrip landbouwsubsidie hangt nog te veel het idee dat het gaat om een zak geld die een boer krijgt zonder dat hij daar iets voor moet doen. Dat ligt zo eenvoudig niet. Zo krijgen sommige boeren bijvoorbeeld een vergoeding omdat ze rekening houden met weidevogels of ganzen in hun land. Afgezien van prijs hebben Nederlandse veehouders ook te voldoen aan veel strengere kwaliteitseisen en wetgeving dan veehouders in andere landen. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet meer dan reëel dat we ervoor zorgen dat boeren het hoofd boven water kunnen houden, temeer omdat we hun productiecapaciteit in de toekomst hard nodig gaan hebben. Harder dan we op dit moment denken.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 10:59:27 #37
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31432529
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 10:51 schreef dVTB het volgende:
Rondom het begrip landbouwsubsidie hangt nog te veel het idee dat het gaat om een zak geld die een boer krijgt zonder dat hij daar iets voor moet doen. Dat ligt zo eenvoudig niet. Zo krijgen sommige boeren bijvoorbeeld een vergoeding omdat ze rekening houden met weidevogels of ganzen in hun land.
dan moeten ze zich maar bij natuurmonumenten aansluiten.
quote:
Afgezien van prijs hebben Nederlandse veehouders ook te voldoen aan veel strengere kwaliteitseisen en wetgeving dan veehouders in andere landen. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet meer dan reëel dat we ervoor zorgen dat boeren het hoofd boven water kunnen houden,
andere ondernemers in dit land hebben daar toch ook mee te maken. Krijgen die jaarlijks 50 miljard uit brussel?

De strenge eisen gelden bovendien ook voor de import, dat maakt je argument nog zwakker.
quote:
temeer omdat we hun productiecapaciteit in de toekomst hard nodig gaan hebben. Harder dan we op dit moment denken.
onderbouw eens wat meer.
pi_31433186
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 01:28 schreef McCarthy het volgende:

[..]

[..]

noodvooraden zijn waarschijnlijk nog altijd goedkoper dan de subsidies die we nu uitgeven.
[..]
De meeste landbouwproducten zijn bederfelijk, dat was jou al bekend ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31438103
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
Daar zat ik ook aan te denken maar graan is erg lang houdbaar, op het moment dat je het gaat verwerken neemt de houdbaarheid drastisch af.

Het op voorraad houden van graan is vrees ik veels te duur.

- Een Belgische boer kreeg in 2003 slechts 25 cent per kg tarwe.
- Afrikaanse boeren produceren goedkoper, dat wil je immers op voorraad houden.
- De kostprijs van een kilo graan ligt gemiddeld op 20 cent bron, dat varieert maar niet enorm. Voor het gemak lijkt een prijs van 17 / 19 cent per kilo mij erg reeel. Dat betekent dus dat de Europese boer tussen de 6 / 8 cent per kilo duurder is.

De kosten van dat warenhuis in Europa (vast en variabel) moet je dus terugwinnen op het verschil tussen die 25 cent per kg en de 17 / 19 cent per kg. Als ik uitga van de grootste hongersnood ooit, in Afrika 2000, dan praat je over 13 miljoen mensen waarvan Ethiopie schromelijk overdreven zou hebben dus ga uit van 10 miljoen mensen. In het ergste, maar erg onwaarschijnlijke, geval zullen we dus 10 miljoen mensen van brood moeten gaan voorzien. Maandrantsoen in Afrika was ten tijde van de hongersnood 12,5 kg tarwe. Dus in totaal hebben we 125,000,000 kg aan tarwe nodig. Dat betekent dat we in het meeste optimistische geval tussen de 7,500,00,- en 10,000,000,- hebben om een warenhuis te bouwen dat groot genoeg is voor 125 miljoen kg aan tarwe.

Dan heb ik nog niet eens shipping costs berekend vanuit Afrika naar de EU. Lijkt me niet echt zinvol toch ?
pi_31438313
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:14 schreef McCarthy het volgende:

[..]

... maar de in-efficiente wel ?
In andere landen kan je door schaalvoordelen bij lagere opbrengensten per ha toch goedkoper produceren.
pi_31438397
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:09 schreef McCarthy het volgende:

[..]

en daarom importeren we bananen en ander exotisch fruit. Omdat het zo onveilig is
[..]
Op beperkte schaal is het geen probleem. Maar ik denk niet dat we voor onze voedselvoorziening van 2e en 3e wereldlanden afhankelijk moeten worden.
quote:
is dit niet gewoon ons economische systeem wat je nu beschrijft? moet dat op de schop?
De prijs voor voedingsmiddelen mag inderdaad wel omhoog.
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:22 schreef McCarthy het volgende:

[..]

de welvaart is dat je nu naast eieren (meer) andere dingen kan kopen.
Heel leuk en aardig maar ten koste van wat? (laten we beginnen met dierenwelzijn, het milieu en het landschap).
pi_31438507
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 10:59 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan moeten ze zich maar bij natuurmonumenten aansluiten.
[..]
Voor een deel gebeurt dat ook. Daar krijgt NM ook subsidie voor. Ik weet niet wat jij wil maar ik heb liever een wat meer afwisselend cultuurlandschap dat niet al te intensief beheerd wordt en waar nog koeien buiten lopen. Dan een monocultuur zonder natuurlijke waarden.
quote:
andere ondernemers in dit land hebben daar toch ook mee te maken. Krijgen die jaarlijks 50 miljard uit brussel?
Zo krijgen de Nederlandse boeren tegenwoordig 50 miljard ?
quote:
De strenge eisen gelden bovendien ook voor de import, dat maakt je argument nog zwakker.
[..]
In veel mindere mate. Controle wat er overzees met de produkten gebeurd is veel moeilijker.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:30:20 #43
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31445429
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

je hoeft ze ook niet allemaal in voorraad te hebben.
Dingen als graan en peulvruchten zijn prima houdbaar voor zeg 1 jaar.
Dat 1e jaar gebruik je dan in geval van nood om veldjes om te ploegen.
simpel, weer een probleem opgelost
pi_31445523
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:30 schreef McCarthy het volgende:
je hoeft ze ook niet allemaal in voorraad te hebben.
Dingen als graan en peulvruchten zijn prima houdbaar voor zeg 1 jaar.
Dat 1e jaar gebruik je dan in geval van nood om veldjes om te ploegen.
simpel, weer een probleem opgelost
Blijft nog het probleem dat het op voorraad houden duurder is dan het kopen bij Europese boeren..
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:33:52 #45
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31445544
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 15:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Op beperkte schaal is het geen probleem. Maar ik denk niet dat we voor onze voedselvoorziening van 2e en 3e wereldlanden afhankelijk moeten worden.
niemand zegt dat we zelf niks meer zullen produceren.
niet zo negatief
quote:
[..]

De prijs voor voedingsmiddelen mag inderdaad wel omhoog.
[..]
want ?
quote:
Heel leuk en aardig maar ten koste van wat? (laten we beginnen met dierenwelzijn, het milieu en het landschap).
je wou graag anno 16e eeuw leven
Ga in een openluchtmuzeum wonen zou ik zeggen, zien hoe lang je het uit houdt.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:36:13 #46
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31445614
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 15:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor een deel gebeurt dat ook. Daar krijgt NM ook subsidie voor. Ik weet niet wat jij wil maar ik heb liever een wat meer afwisselend cultuurlandschap dat niet al te intensief beheerd wordt en waar nog koeien buiten lopen. Dan een monocultuur zonder natuurlijke waarden.
[..]
die koeien boeien me geen biet
quote:
In veel mindere mate. Controle wat er overzees met de produkten gebeurd is veel moeilijker.
je hoeft alleen maar de import te controleren.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 20:37:20 #47
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31445660
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:33 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Blijft nog het probleem dat het op voorraad houden duurder is dan het kopen bij Europese boeren..
zou het? nu houden de boeren wel eventjes de grondprijzen hoog he.

bovendien kon ik je berekening niet helemaal volgen. Ben nog niet overtuig. We doen het trouwens wel al met olie.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:27:54 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31457773
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 20:36 schreef McCarthy het volgende:

[..]

die koeien boeien me geen biet
Jou niet, maar de meerderheid van Nederland wél.
Misschien zou je eens buiten moeten komen, het zou je goed doen.
pi_31457789
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 11:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hem interresseert niks behalve zichzelf. Hij beseft niet helemaal goed het woord "samenleving"
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:29:30 #50
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31457796
(Verkeerd antwoord in verkeerd topic - eigenlijk een filosofische onmogelijkheid)
  zondag 16 oktober 2005 @ 19:16:36 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31493722
quote:

[..]

heb jij een steekproef gehouden of zo.
quote:
misschien zou jij eens op moeten houden met je ad hominem attacks
pi_31507191
quote:

[..]

Hij durft niet naar buiten want z'n longetjes kunnen niet tegen een beetje vieze lucht .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')